28.2.2007 -
Pokud byste uvažovali o nákupu zde hodnoceného
fotoaparátu, dočtěte až DO KONCE! Tento článek je "fotografická satira" -
aneb koupit to může jenom vůl. A pokud vám to bude chtít někdo prodat, tak
je to podvodník !!! Zvláště na AUKRU je toho hodně.
Už jsem si myslel, že jej neuvidím! O čem je řeč? O jednom špičkovém a
pokrokovými technologiemi nabitém fotoaparátu značky Canomatic. Tento
vpravdě dnes již legendární fotoaparát nekoupíte v žádném obchodě, vyjma
bazaru, zato se s jeho prodejem můžete setkat na nádražích, letištích, před
hotely apod. Zdá se, že jeho prodej vyžaduje osobní přístup, troufnu si
říci, že i trochu tajemný - ale v každém případě, jak Vás prodávající
přesvědčí - KRAJNĚ VÝHODNÝ! NO - NEKUPTE TO ZA TU CENU! Případný prodávající
Vás jistě přesvědčí, že takovou kvalitu kupujete hluboce pod cenou - a v
určitém ohledu bude mít jistě pravdu. Jedná se skutečně o raritu. Podívejme
se na recenzovaný fotoaparát skutečně nezaujatě.
Mé první setkání s tímto skvostem proběhlo asi před třemi lety, kdy jsem jej
dostal na posouzení od jedné známé, protože její tatínek výhodně zakoupil
dva tyto fotoaparáty (á 7.500,- Kč - na dva byla sleva) i s blesky pro své
vnučky. Tehdy jsem se zmohl pouze na letmý posudek, který, jak dnes
přiznávám, byl krajně nedostatečný a vůbec neodpovídal významu, který tomuto
fotoaparátu v historii vývoje techniky přisuzuji dnes. Druhé setkání bylo v
místním bazaru, kde se jej nějaký nezodpovědný jedinec zřekl a prodával jej
hluboce pod cenou - než jsem si ovšem stihnul zajistit odpovídající
hotovost, byl pryč! Teprve minulý týden jsem se souhrou náhod opět dočkal -
a stálo to čekání věru za to! Fungl nový fotoaparát, zabalený ještě v
igelitu, ve slušivé brašně - set deluxe a zcela neopotřebovaný, s
originálním návodem k použití! Nebudu Vás déle napínat - je zkrátka v mé
sbírce a bude tam mít čestné místo - raději s ním ani nebudu mnoho
fotografovat, aby se v neporušeném stavu zachoval i mým dětem, budou na mne
ještě vděčně vzpomínat. Ale kvůli Vám, laskavým čtenářům tohoto článku,
udělám výjimku a založím - jako první! - kvalitní film FUJI 160 - nerad bych
kvalitu této recenze a potažmo vlastní snímky, jejichž součástí je i
hodnocení optických kvalit objektivu, znehodnotil nekvalitním materiálem.
Vybalujeme
Hned
zkraje musím konstatovat, že za takovou prodejní adjustaci se skutečně
nemusí výrobce stydět. Vše úhledně zabaleno v v příruční taštičce z hrubé a
na první pohled velmi odolné látky v kombinaci černé a hnědé s červeným
prošitím, držátkem a rychlozapínacím klipem. Po stranách brašničky jsou
ještě našité úchyty pro ramenní popruh, který má příjemnou a s brašničkou
ladící hnědou barvu s černými plastovými rychloúchyty. Součástí popruhu je
samozřejmě i ramenní gumová vložka, aby Vám brašnička neklouzala po rameni.
Snad jenom drubnost - plastové rychloúchyty mají jazýčky vyklopené nad
zarážku a tak je musíte ručně zatlačit do správných pozic,
jinak by svou funkci neplnily - kladou sice trochu odpor proti zařazení na
správné místo a i poté jeví silnou snahu vrátit se do nezajištěných pozic -
tady mohl
být
výrobce trochu pečlivější a použít spony kovové, ovšem ty by cenu
fotoaparátu neúměrně prodražilo. Po otevření víka brašničky naleznete i
řemínek pro nošení vlastního fotoaparátu - zde již výrobce lépe zainvestoval
a vybavil konce popruhu malými kovovými kroužky připomínajícími malé kroužky
na klíče, které je možné s trochou cviku natočit do plastových úchytů na
fotoaparátu - i v tomto případě je součástí popruhu gumový rozšířený návlek
- nevadí, že je menší než u konkurečních fotoaparátů, protože na Vašem krku
se moc neohřeje, zaslouží si, abyste jej měli neustále u oka. Na spodní
straně brašničky jsou umístěny ještě čtyři malé nožičky z umělé hmoty,
vetknuté do koženkového pláště, které mají sloužit k postavení na zem bez
znečištění brašny. Snad jen díky malému vyztužení dna se občas, snad i často
a někdy i pokaždé stane, že vzhledem k malému vyztužení dna zajednou nožičky
dovnitř brašny a umožní tak brašničce dosednutí na zem plnou plochou - ovšem
i toto má jistě svůj důvod, protože poloha brašničky na zemi je tak daleko
stabilnější. Snad jenom dílenské zpracování celé brašničky mohlo být trochu
preciznější, švy o něco rovnější. Ale vnitřní polstrování jistě Váš nový
fotoaparát dostatečně ochrání. Zde budiž řečeno, že k ostatním fotoaparátům
získáte pouze papírovou krabici, které skončí ve skříni a musíte tak
vynaložit další peníze na zakoupení brašny - u tohoto fotoaparátu však máte
brašnu již v ceně! A co více - zdarma získáte v balení i malý pytlíček
silikagelu, tj. známé hmoty pohlcující vlhkost - můžete jej tak mít v brašně
stále a tím i stále pohlcovat vlhkost, které se může kolem ne zcela
těsnícího víka brašny prodrat k Vašemu miláčkovi - nezapomeňte ovšem svůj
pytlíček pravidelně vysušovat - žádné nevysušené pytlíčky - NENENE - TYTYTY!
A nyní již rychle k
vlastnímu obsahu! Jak příjemné zjištění - výrobce ví, že fotoaparát není
vybaven interním bleskem a proto přikládá k fotoaparátu i
systémový
blesk - a to rovnou včetně sáněk a plastového šroubu k uchycení na
fotoaparát - jak praktické! Naopak trochu nezvyklé je, že plastový držák je
pevnou součástí blesku - zato výrobce již od počátku vtipně předpokládal, že
po obsazení plastového stativového závitu na fotoaparátu plastovým šroubem
na uchycení držáku blesku Vám bude scházet závit pro upevnění na stativ a
tak držák blesku vybavil druhým plastovým stativovým závitem mimo osu držáku
a po nasazení celého kompletu na stativ tak mimosové vychýlení závitu
poskytuje celé sestavě požadovanou
vyváženost. Snad drobnou pihou na kráse tohoto řešení by se mohl jevit
použitý plast na tyto konstrukční součástí a také vlastnost připevňovacího
šroubu na uchycení blesku k fotoaparátu, který po odšroubování jeví silnou
tendenci vypadnout z držáku a někam se zakutálet - tuto drobnost lze ale
snadno a úspěšně vyřešit kouskem provázku či silonového vlasce, kterým šroub
připoutáte k držáku - pokud použijete provázek, doporučuji černý, aby
celkové ladil s provedením celé sestavy.
Ale nyní již rychle k
prostudování návodu - nikdo přece nechce svůj nový
fotoaparát
pokazit
neodbornou obsluhou.
Návod je vytištěn na
křídovém papíře. Kvalita papíru bohužel patrně neumožnila výrobci opatřit
jej instruktážními fotografiemi, ale naleznete zde schematické kresby, které
obsluhu dostatečně ilustrují. Hned ovšem na úvod jedna velká výtka - výrobce
nepřeložil návod do češtiny, což je s podivem, protože těchto přístrojů se u
nás vyskytuje poměrně hodně. Ke své škodě výrobce nikde v návodu neuvedl ani
svou adresu či logo, abyste se přímo a rychle mohli objednat přístroj další
pro své rodinné příslušníky, přátele a známé - neodpustitelná marketingová
nedbalost! S touto chybou - předpokládám, že se určitě stala až v tiskárně,
kde návod tiskli, se svezla další a to neuvedení příslušných značek o
schválení provozu tohoto výrobku, případně bezpečnosti - ale kdo by se bál
fotoaparátu, že. Vezměme si tedy k ruce návod a projděme si jednotlivé
funkce a základní obsluhu tohoto fotoaparátu.
Jak jsem již výše uvedl citováním značky filmu, jedná se o přístroj na
kinofilm - tedy klasika jemného filmového zrna bez digitálních přepalů a
jiných digitálních ohavností (mimochodem - dlouho jsem přemýšlel, jakým
přístrojem zhotovit instruktážní snímky a pouze z nedostatku času jsem
sáhnul po dnes již zastaralém přístroji - Nikonu D2x). Od přístrojů jiných
výrobců, namátkově jmenujme alespoň pár - Nikon, Canon, Pentax - se zdálky
(větší)
ničím neliší. Při bližším zkoumání lze ovšem zjistit, že se nejedná o tzv.
zrcadlovku - výrobce zde zvolil poměrně revoluční řešení zrcadlovky - bez
zrcadla a s nevýměnným objektivem (nepíši záměrně "s pevným" objektivem,
protože objektiv se při snaze o jeho výměnu mírně viklá či lépe řečeno
pruží, ale drží dostatečně pevně). Tímto geniálním tahem odpadla současně
volba příslušného typu bajonetu, která je u zrcadlovek jiných výrobců
kamenem úrazu a znemožňuje záměnu objektivů mezi různými značkami
fotoaparátů. Tento krok lze tedy hodnotit jako jednoznačné plus, které Vám
mimo jiné ušetří mnoho peněz za další objektivy!
Tělo přístroje je zhotoveno z plastu v kombinaci profesionální černé a
stříbrné barvy. Poněkud nezvykle ve srovnání s konkurenčními značkami působí
použití plastových dílů i na takových místech, kde konkurence dává zásadně
součástky kovové. Někdo by mohl namítnout, že plastové díly jsou náchylnější
na poškození - ale, a to si přiznejme, jsou na druhou stranu výrazně lehčí.
Plast by mohl být na některých místech trochu více zdrsněn - je skutečně
hodně hladký, na druhou stranu fotoaparát nic nebrzdí, aby Vám mohl
vklouznout hladce do ruky, kdykoliv po něm zatoužíte. Výrobce se zde
přiklonil ke klasické středové kompozici objektivu, což současně s
mohutnější tělem umožňuje používat fotoaparát i těm jedincům, kteří mají
velké ruce - držení fotoaparátu je i díky dostatečně mohutné rukojeti velice
jisté. Je jenom dobře, že zde výrobce nepodlehl módní miniaturizaci
fotoaparátů tohoto typu. Jako trochu nešťastné se jeví použití samotného
názvu Canomatic, který by mohl evokovat souvislost s firmou Canon - zde
ovšem budiž řečeno, že firma Canon se žádným způsobem nechce přiživovat na
úspěchu tohoto fotoaparátu mezi zákazníky v Čechách a je natolik seriozní,
že příslušnou informaci uvádí i na svých webových stránkách - v české verzi
jsem tuto informaci neobjevil, ale na oficiálních webových stránkách
německého Canonu je tato informace
zde. Pro to, kteří německy neumí, se zde, mimo jiné, praví, že firma
Canon nemá s tímto fotoaparátem nic společného - to považuji za čestné. Ale
zpět ke neobyčejné konstrukci tohoto fotoaparátu.
Objektiv
O
objektivu byla sice zmínka již v předchozím odstavci, ale zaslouží si
podrobnějšího prozkoumání. Výhodu jeho nezaměnitelnosti jsme si již
vysvětlili v předchozím odstavci. Objektiv je pokryt mnoha nápisy - jeho
udávané ohnisko je 50mm - to je nepopiratelná filmová klasika, označovaná
již několik desetiletí jako klasické kinofilmové ohnisko odpovídající úhlu
záběru lidského oka - použití jakéhokoliv jiného ohniska by zde bylo chybou.
Již další číslice 1:6,3 nám napoví světelnosti objektivu. Ačkoliv se někteří
jiní výrobci předhánějí v tom, aby jejich objektiv byl co "nejsvětelnější",
např. 1,4 či 1,8, výrobce tohoto fotoaparátu dal přednost střízlivější
hodnotě - a věděl dobře proč - obdařil tuto kategorii fotoaparátu objektivem
s vynikající vlastností FOCUS FREE. Tento objektiv skutečně není třeba
zaostřovat! Vše co vyfotografujete, bude ostré od 1,5 m do nekonečna. Ani
když zacloníte jakýkoliv konkurenční objektiv, pyšnící se světelností 1,4 na
clonu 6,3, nikdy nedosáhnete na cloně 6,3 této vynikající hodnoty. Někdo by
mohl namítnout, že u objektivu se světelností 6,3 bude za špatného počasí
třeba používat dlouhé časy - ale i toto výrobce geniálně vyřešil - viz. dále
v odstavci "závěrka". Proti vnikání prachu je objektiv zabezpečen
krycím
sklem, lépe řečeno, krycím plastem. Jeho výhodou je, že není snímatelné - je
pevnou součástí objektivu a tak při manipulaci s ním nehrozí jeho ztráta a
nemusíte se také zdržovat s jeho nandaváním a sundaváním a zbyde Vám tak
více času na samotný tvůrčí proces. Snad zcela zbytečně výrobce uvádí na
objektiv další nápis OPTICAL LENS, který na plastovém krytu působí poněkud
zmatečně a vypovídá patrně o samotné čočce objektivu. Ta je dostatečně
zapuštěna do těla objektivu a nemohou se na ní tvořit žádné reflexy. Snad
proto také výrobce nedodává v příslušenství sluneční clonu, která by byla
stejně vzhledem k plastovému krytí objektivu zbytečná a neúměrně by
navyšovala cenu přístroje. Ale abychom jenom nechválili - výrobce doporučuje
- jistě zcela správně - udržovat krycí plexisklo objektivu čisté a
doporučuje jeho údržbu čistým měkkým hadříkem. Mírnou nevýhodou by se mohlo
někomu jevit, že přejetí hadříkem způsobí na povrchu plastového krytu silný
elektrostatický náboj, který přitahuje prach z širokého okolí. Při otírání
prachu proto lze jen doporučit dostatečné uzemnění. V bytě např. drátem na
barvou nepokrytou část topení a v přírodě ke sloupu vysokého napětí.
Příslušný drát (doporučuji měděný) není součástí
výbavy fotoaparátu, ale jeho sehnání u elektrikáře či v prodejně elektro
nebude jistě problém. Na horní části objektivu se setkáte ještě s nápisem
COLOR LENS, který správně upozorňuje na skutečnost, že objektivem prochází i
barevné spektrum a je tedy smysluplné používat i barevných filmů, ze kterých
můžete poté obdržet barevné fotografie. Pro někoho možná nezvykle bude
působit další nápis na objektivu - AUTO ZOOM. Bez přečtení návodu byste
mohli dojít k mylnému závěru, že objektiv je typu ZOOM, tedy s proměnlivou
ohniskovou vzdálenosti. Ale není tomu tak - tento název je zde, snad
poprvé, revolučně použit pro zcela jinou funkci (jak můžete vidět i na
obrázku) - a to ke změně clony! Ano! Při vysouvání objektivu otáčením
vroubkovaného prstence současně měníte světelnost (snad přesněji clonu) -
zatímco při zasunutém objektivu fotografujete s clonou 16, při zcela
vysunutém objektivu (viz. obr.) clonou 6,3. A navíc - pro tuto funkci máte
těsně vedle spouště dvě speciální červená tlačítka (zvlášť pro pohyb vpřed a
vzad), ovládáná MOTOREM! Pravda, zpřevodování motoru mohlo být jemnější, ale
stále můžete změnu clony provádět jemněji prstencem na objektivu. To je
zcela revoluční řešení, které žádný jiný výrobce fotoaparátů dosud nepoužil
a lze se jen domnívat, že patrně z důvodu, že je patentován. Další výhodou
je, že změna clony tímto způsobem je dostatečně hlasitá a tak se nemůže
stát, že byste (jako u některých elektronických přístrojů) změnili clonu
nevědomky. Pokud stisknete oba ovladače pro motorickou změnu clony současně,
je fotoaparát vybavení tzv. "ochranou zkratem" a nic se nestane. Málem bych
neuvedl, že clona samotná má čtyři lamely, tvořené dvěma se proti sobě
posouvajícími úhelníky - u konkurence objevíme sice dnes již objektivy se
sedmi či devíti lamelami a tito výrobci tvrdí, že použití většího množství
lamel umožní lepší "bokeh", čili měkčí a okrouhlé podání neostrých oblastí -
a to je přesně to, co tento fotoaparát vůbec NEPOTŘEBUJE! Nebo si již
nepamatujete? Ostré je přece vše od 1,5 metru do nekonečna! Opět -
jednoduché a geniální řešení problému, který vůbec nenastal! Cenný objektiv
si jistě zaslouží odpovídající ochranu a proto je v příslušenství dodávaná i
černá plastová krytka, nasazovaná na třecím principu. Objektiv bohužel
postrádá závit na šroubování filtrů - ovšem není to žádná vada, protože
funkci UV filtru patrně dostatečně zastává krycí plast a polarizační filtr
vzhledem k absenci klasického konstrukčního prvku "zrcátko - hranol -
hledáček", nejde seřídit tak, aby správně polarizoval. Můžete jím však
docílit (stejně jako filtry šedými), světelnosti objektivu ekvivalentní
cloně 22 až 45. Při jemném naklonění přístroje můžeme na vstupním krytu
objektivu obdivovat jemnou hru světla duhy a můžete se tak jenom domnívat,
zda výrobce obdařil plastový kryt antireflexními vrstvami - ovšem tuto dnes
zcela běžnou věc jistě neopominul.
Hledáček - již výše jsem
uvedl, že přístroj je sice zvenčí podoben tzv. zrcadlovce, ale ve
skutečnosti zrcadlem vybaven
není
(mimochodem - to má několik předností - zrcadlo se nemůže zaprášit, nemůže
svým pohybem způsobit neostrost snímku a nemůže se také porouchat). Vzhledem
k tomu, že ani objektiv není výměnný, vystačí si přístroj s - v této
kategorii opět zcela revolučním - průhledovým hledáčkem, umístěným na levé
straně přístroje. Hledáček je za
slunného dne velice
jasný a i v místnosti netrpí žádnou ztrátou světelnosti, zaviněnou průchodem
světla přes objektiv. Jeho plastové provedení opět přístroj odlehčuje a jeho
mírně zaoblené rohy působí velmi esteticky - samotný snímek na filmu je
samozřejmě téměř pravoúhlý. Okraje hledáčku jsou sice mírně rozmazané, ovšem
většina důležitých motivů se nachází dále od okrajů a tak tato vlastnost
nemusí působit příliš rušivě. Přístroj ovšem nemá pouze tento jeden hledáček
- ale hned hledáčky dva! Druhý hledáček (v návodu označen jako "vertikální"
Easy viewer) je umístěn na horní straně přístroje - jedná se vlastně o
miniaturní obrazovku - matnici, kam je obraz promítán přes malou čočku nad
objektivem. Tento hledáček ovšem není moc ostrý, působí poněkud rozmazaně ač
nečitelně a pokud na něj dopadá světlo, je obraz dosti nekontrastní. Má být
především (dle návodu) určen k focení u země a nad hlavou. Hned vedle
průhledového hledáčku je umístěna kontrolka přetáčení filmu - je přímo napojena na odvíjecí cívku s filmem a
při přetáčení indikuje střídání bílých a červených pruhů, že film je
skutečně posouván. Jednoduché a funkční - indikace je vidět narozdíl od
všelijakých elektronických čidel i na přímém
slunečním světle, za tmy by nebyl problém si přisvítit baterkou (není
součástí balení a její nákup je třeba zajistit v prodejně s elektrickými
svítilnami). Posun filmu je samozřejmě u této kategorie motorový se
samočinným zakládáním filmu. Motor přetáčení filmu je spolu s motorem pro
změnu clony poháněn dvěma tužkovými bateriemi, které se do přístroje
vkládají na jeho dolní straně. Výrobce v návodu výrazným písmem doporučuje
použití alkalických baterií, při použití jiných nezaručuje správnou funkci
přístroje. Na pravé straně fotoaparátu je pod mírně
zvětšovací čočkou umístněno mechanické počitadlo snímků. Dosažení konce
filmu indikuje fotaparát tak, že dále nepřetáčí. Ke zpětnému motorovému
přetočení filmu stačí pohnout žlutým kolečkem do druhé polohy označené
symbolem převíjení ("zelená" poloha slouží pro normální fotografování). V
poloze pro přetáčení zapne fotoaparát zcela samostatně převíjecí motor v
opačném režimu a navine film zpět na cívku. Převíjení filmu do kazety
ukončíte vrácením kolečka do "foto" polohy - pokud byste tak neučinili,
přístroj by stále přetáčel až do vybití baterií, čímž by mohlo dojít k
ošoupání filmu v kazetě. Naštěstí je přetáčecí motor dostatečně hlasitý ve
svém projevu a tak k tomuto nedopatření patrně nedojde, pokud je Váš sluch v
pořádku - ukončení navíjení filmu zpět do kazety je indikováno zvýšenými
otáčkami motoru, což nelze přeslechnout ani v hlučném prostředí tovární
haly.. Samotný film lze vložit a vyjmout po odsunutí západky na levé
straně přístroje - kryt prostoru s filmem po odjištění automaticky
neodskočí, ale je třeba jej ručně odklopit. To spolu s dosti význačnou silou
nutnou k odjištění zadní stěny vylučuje nechtěné osvícení filmu neobratnou
manipulací. Při otevření krytu je zcela automaticky nulováno počitadlo
zhotovených snímků. Ve filmové komoře budete marně hledat čidlo analyzující
tzv DX kód, který udává citlivost vloženého filmu. To ovšem vůbec nevadí,
protože přístroj není vybaven žádnou, mnohdy poruchovou, programovou
automatickou, kterou by tento údaj mohl zmást. Každý správný fotograf přece
ví, jaký film má založen a jeho správný osvit může regulovat clonou.
Nastavení správné expozice se tak s použitím návodu k obsluze stává skutečně
hračkou - dovolím si citovat ... "V závislosti na povětrnostních podmínkách
upravíte expozici na objektivu následovně: F16 pro slunný jasný den, F11 pro
slunný den, F8 pro částečně slunný den a F6,3 pro zamračený den - velice
přesné - přece každý ví, v jakém počasí fotografuje.
Jedinou kovovou součástí na celém fotoaparátu jsou sáňky
na blesk, patrně z toho důvodu, že umělá hmota nevede elektrický proud a
nebylo by tak možné blesk sepnout. Sáňky jsou vybaveny pouze jedním
středovým kontaktem a lze tak "odpálit" patrně jakýkoliv blesk bez ohledu na
výrobce. Vzhledem k tomu, že botka s kontaktem na dodávaném blesku je
plastová pouze s ukrytými kontakty, neměl by hrozit elektrický šok.
Fotoaparát je vybaven časovou automatikou - doba otevření závěrky je závislá
zřejmě na povětrnostních podmínkách a je v návodu uváděna jako 1/200s -
1/100s. Jedná se o tzv. centrální mechanickou závěrku a tak nemusí
odčerpávat elektrický proud z baterií. Ačkoliv je čas definován dvěma
hodnotami, správný údaj se může nacházet kdekoliv mezi těmito dvěma
hodnotami, v chladném počasí se dá očekávat čas delší v závislosti na
teplotě pružiny, ovládající "cvaknutí" závěrky. Vedlejším a zcela jistě opět
kladným důsledkem konstrukčního řešení závěrky je, že se nemusíte zaobírat
probléme synchronizace času blesku s první či druhou lamelou závěrky (zde
žádné lamely nejsou), ani synchronizací blesku s krátkými či dlouhými časy
závěrky. Uživatel je tak zcela oproštěn u tohoto fotoaparátu od studování
nezáživných kombinací typu citlivost filmu - čas - vše potřebné, byť ve
zúženém rozhsahu, ovládáte motorovou clonou - posunem přední části krytu
objektivu (čočka v objektivu se při změně času neposouvá a nemůže se tedy
vyviklat).
Z přední strany fotoaparátu
stojí za vyjmenování ještě dvě funkce - samospoušť, která je mechanická a
doba jejího běhu záleží na tom, jak daleko natáhnete páčku - při plném
natažení se pohybuje
dle návodu od 5-14 sekund a její běh je
opticky znázorňován blikáním červené diody vedle spouště - jednou spuštěnou
funkci už nelze zrušit jinak, než zablokováním pohybu páčky. Tato červená
dioda dle návodu slouží ještě k redukci červených očí, protože se červeně
rozbliká i při jemném namáčknutí spouště. Funkce potlačení červených očí je
nejvíce účinná
při
dostatečném osvětlení fotografované osoby stávajícím osvětlením. Funkci
nelze vypnout a proto dioda jednou problikne při každém snímku
a zcela tak v souladu se zákonem na ochranu osobních údajů indikuje
fotografované osobě, že byl zhotoven snímek - to je jistě krok správným
směrem. Pokud budete mít fotoaparát s sebou na cestách a porouchá se vám v
noci vozidlo, můžete svitem červené diody při namáčknutí spouště výhodně
zastavovat projíždějící vozidla - svit diody je skutečně velmi intenzivní. Funkce "samospoušť" a "zatlačení červených očí" jsou pouze součástí
provedení "DELUXE". Za zmínku jistě stojí i zcela originální vedení filmu -
v prostoru pro osvit je dráha zakulacena směrem nahoru a film je tak v tomto
úseku veden mírně nahoru o opět dolu - toto převratné řešení, které budeme u
jiným přístrojů hledat marně, zaručuje stejnou dráhu světelných paprsků od
čočky k oblině filmu. Stejně zaoblená je i destička, přitlačující film k
filmové dráze. Všechny součásti jsou důsledně plastové - tím se výrazně
snižuje riziko poškrábání filmu o jakékoliv kovové součásti. V návodu se
dočtete ještě několik závažných upozornění (při náhradě dodávaného
plastového stativového šroubu jiným je nutno dbát na jeho správnou - neměl
by být delší než 9mm, aby po zatočení neproděravěl plastové lůžko ve
fotoaparátu, nesmíte jej vystavovat příliš nízkým a vysokým teplotám a
vlhkosti). Samotné typografické provedení manuálu mohlo být poněkud
pečlivější - výrobce nešetřil na tečkách a tak jich může být v jedné větě
několik. Rovněž bývá zvykem psát zásadně na začátku vět velká písmena - v
kombinace s nadměrným množstvím teček působí návod v některých místech
chaoticky a také některé anglické formulace napovídají, že angličtina
nemusela být rodným jazykem autora textu. Výrobce v návodu nedoporučuje ani
neodkazuje na žádné volitelné příslušenství - podvodní pouzdro by bylo
nutné použít nějaké univerzální typu voděodolný igelitový sáček apod. Snad
poněkud nezvyklá Vám možná připadne absence seznamu smluvních opraven či
samotného záručního listu - z toho dovozuji, že výrobce předpokládá opravu
přístroje jeho prostrou výměnu za jiný kus. Toto neotřelé řešení problému
záručních oprav by mohlo ledacos napovědět i ostatním výrobcům. Ale
nehledejme nepodstatné mouchy masařky a soustřeďme se na obrazovou kvalitu a
funkci přístroje v praxi.
Blesk
Součástí prodejní sady je i systémový blesk. Již na první pohled zaujme
solidní bakelitovou konstrukcí. Jak je z obrázku
vidět,
dostáváte vše, co pro práci se zábleskovým světlem potřebujete. Energii
dodávají blesku 2 tužkové baterie, které lze do blesku vložit po vysunutí
bleskové hlavy do polohy "90". Z tohoto detailu je dobře zřejmé, proč se
vyplatí číst návod - pokud je hlava blesku ve výchozí poloze "45", překrývá
kryt bateriového prostoru a tak není vůbec zřejmé, kam se baterie vkládají.
Tím se dostáváme k další význačné vlastnosti, která bývá až u mnohem
dražších blesků renomovaných značek - výsuvné hlavě, která dokáže usměrnit
světelné paprsky při změně ohniskové vzdálenosti objektivu. Patrně se
nejedná o blesk speciálně vyvinutý k tomuto fotoaparátu, protože ten je
vybaven pouze "zoomovací clonou". Hlava blesku jde vysunout do 3 poloh -
základní pro ohnisko 45 mm (tedy výchozí pro objektiv tohoto fotoaparátu) a
další dvě označené pro ohnisko 70 a 90 mm (3). Trochu matoucí může pro znalé
uživatele může být zjištění, že hlava samotná je zakončena širokoúhlou
rozptylkou, která by mohla účinek úzkého směrování paprsků poněkud
narušovat. Na druhou stranu je zárukou rovnoměrného rozptýlení světla.
Samotná hlava blesku je výklopná směrem vzhůru a umožňuje tak nepřímý
záblesk pro ještě měkčí podání snímku s bleskem, i když měkké podání je
základní devizou tohoto přístroje. Zároveň je také otočná -
zde je na místě se zmínit o zcela unikátní funkce - zatímco i ty nejlepší
blesky mají hlavu otočnou kolem svislé osy maximálně
o 270 stupňů, tuto hlavu je možné otáček stále kolem dokola - umožňuje to
zcela atypické umístění synchronizačního kabelu přímo do hlavy blesku. Na
hlavě blesku nalezneme velice praktickou tabulku (viz. obr.), ze které je
možné odvodit (ačkoliv návod o tom cudně mlčí) vlastní výkon blesku podle
známé rovnice: clonové číslo = směrné číslo/vzdálenost. Protože dle tabulky
je na 100 ISO a 5 m doporučována clona 4, lze poměrně jednoduše odvodit, že
na tuto citlivost má mít blesk
směrné číslo 20. Vzhledem k velikosti hlavy zábleskové výbojky a velikosti
celého blesku bychom možná mohli předpokládat o něco vyšší výkon, ovšem
stále je možné jej označit jako dostačující. Pravdou je, že konkurenční
výrobci vyrábí daleko menší blesky s vyšším směrným číslem (výkonem), ale je
zase nutné buď nasazovat přímo do sáněk fotoaparátu nebo nejsou vybaveny,
jako tento model, masivní rukojetí. Při "zoomování" clony
na objektivu je ovšem třeba zohlednit, že objektiv má nejnižší clonu 6,3 a
tak jeho teoretický dosvit je max. cca 5 metrů na film 400 ISO. Blesk je
vybaven páčkovým vypínačem/zapínačem (1) s polohami ON a OFF - blesk tedy
musíte vypnout, pokud jej nepoužíváte, protože není vybaven "usínacím
režimem", který šetří baterie. Na druhou stranu je ovšem výhodou, že do doby
vybití baterií je připraven a nabit kdykoliv, dokud jej nevypnete a výrazně
tak zvyšuje celkovou pohotovost k záběru - a o dobrý záběr v pravý čas jde
především a byla by velká škoda jej propást jen kvůli tomu, že blesk nebude
nabitý. Indikace připravenosti k záblesku je provedena pomocí blikající
doutnavky (2) - zde výrobce doporučuje i poté, co blesk signalizuje
blikající doutnavkou svou připravenost k záblesku, vyčkat ještě dalších 30
sekund. Tato doba vám umožní se lépe soustředit na vlastní kompozici záběru.
Blesk se dle stavu vložených baterií nabíjí 10 až 20 sekund a umožňuje
tak přípravu správné kompozice téměř po dobu jedné minuty. Blesk svou
konstrukcí ladí s fotoaparátem, jeho výkon je stále konstantní a dle tabulky
na hlavě blesku je možné operativně motoricky měnit zoomováním clonu
objektivu, což jde velice rychle - ovšem výrobce doporučuje v návodu jako
stálou clonu 6,3. Na 2 alkalické baterie můžete pořídit až 90! záblesků, což
stačí na cca 3 filmy plné délky - to je údaj i pro reportážní fotografy,
kteří si dají záležet na kompozici záběru, více než dostačující. V návodu se
můžete dočíst, že délka záblesku je cca 1/1000s. Velkou výhodou proti
systémovým bleskům jiných výrobců je i ta vlastnost, že blesk je při
expozici spuštěn i v případě, že je nabit pouze částečně. Nedochází tak
zablokování spouště ani k tomu, že k záblesku nedojde. Vlastní připojení blesku k
fotoaparátu je provedeno praktickým krouceným kabelem, zakončeným klasickou
bleskovou botičkou. Na botičce se nalézá soudě podle vzetření bílá dioda,
ovšem je to ve skutečnosti velmi praktické tlačítko pro test blesku -
po jeho stisknutí dojde k záblesku bez toho, že by fotoaparát
exponoval - hodnotím jako velmi přínosnou kontrolu, zda blesk skutečně
funguje, protože jistě se vydáte s tímto fotoaparátem i na dokumentaci
důležitých událostí, jako jsou svatby, křtiny, předávání Oscarů apod. Kabel umožňuje tvůrčí oddělení blesku od fotoaparátu až
na vzdálenost cca 40 cm, což skrývá nebývalý potenciál pro kreativní práci
se světlem. Váhu systémového blesku výrobce sice v návodu neuvádí, ovšem
vyrovná se zhruba váze vlastního fotoaparátu, tj. 720g. Celkově tak 1,4 kg
hmotná sestava umožňuje velice stabilní držení a vypovídá o bytelné plastové
konstrukci celého zařízení.
Rozechvěle zakládám
profesionální film Fuji Profi 160s, vytahuji film přes můstek expoziční
komory až k navíjecí cívce a zavírám zadní víko. Ačkoliv je v návodu
uvedeno, že po zavření zadní stěny dojde k automatickému převinutí filmu na
první políčko s indikací číslice 1 na počitadle, nestalo se nic. Přičítám
tuto drobnou nepřesnost návodu tomu, že patrně existuje ve vývojových
laboratořích firmy i model "DELUXE PLUS", který má tuto funkci již
implementovánu, ovšem do návodu unikla již nyní. V případě takto závažných
konstrukčních vylepšení by měla být firma poněkud zdrženlivější v
prozrazování funkcí nových modelů, jednou by se jí to v konkurenčním boji
mohlo vymstít. Ale není to žádný problém - postupně stiskávám tlačítko
spouště a žádaná číslice 1 je po dvou stisknutích ve správné pozici. Zároveň
si na válečkovém ukazateli posunu filmu kontroluji jeho pohyb filmovou
dráhou a tak má jistotu, že film se skutečně z kazety odvíjí. Až se s
přístrojem trochu sžijete, poznáte podle kolísavého zvuku motoru, že je
skutečně tahem filmu namáhán a dochází tedy k jeho posuvu a ukazatel vedle
hledáčku nebudete již potřebovat. Vsouvám nové baterie do systémového blesku
a připojuji synchronizační kabel do sáněk fotoaparátu a zjišťuji jeho botku
plastovým kroužkem. Zapínám blesk, jehož doutnavka po chvíli signalizuje
přátelským kmitáním připravenost k provozu a možná celkem zbytečně zkouším
funkčnost celé soustavy stisknutím spouště. Vše se zdá pracovat v pořádku,
což lze u takto kvalitních výrobků ovšem očekávat jako samozřejmost a tak
vyrážím do exteriéru. Na vložené baterie se mi podařilo naexponovat téměř
celý film a otočením voliče pro zpětný posuv filmu do kazety jsem jej také
zavinul zpět (použil jsem 36ti snímkový materiál). Ke konci zpětného
převíjení jsem měl trochu obavy, protože motor slyšitelně měnil zvuk a
zpomaloval, což ovšem jednoznačně přičítám patrně nekvalitním novým
bateriím. Film odevzdávám do minilabu s žádostí o jeho velmi pečlivé
vyvolání a naskenování. Nerad bych, aby výsledek náročného testování byl
znehodnocen jakýmsi japonským vyvolávacím strojem a americkým skenerem. A Vy
se spolu se mnou můžete těšit, jak praví návod k použití "na nádherné
barevné obrázky".
Podmínky fotografování: sluneční podvečer či interiér - expozice odhadem,
bez stativu. Skenováno na skeneru Nikon Coolscan V ED, bez jakýchkoliv úprav
v automatickém režimu do formátu TIFF, následně převedeno do formátu JPG v
programu Zoner Photo Studio 9 s nastavením kvality JPG na 90% (kvůli
snesitelnému objemu) - bez jakýchkoliv úprav. Po kliknutí na snímek plné
rozlišení.
|
První fotografii
pořizuji po sluníčku -jak si můžete všimnout, objektiv vykazuje
mírné zkreslení. Za zmínku také stojí různé mezery mezi snímky,
které jsou ovšem v toleranci od 0,5 do 4 mm. Každý profesionální
minilab si s různými mezerami poradí automaticky, můj domácí skener,
který se řídí prvním snímkem v sérii šesti, měl trochu problémy,
proto mají snímky různě široké černé okraje po stranách. Okraje
mohly být trochu rovnější, ovšem na fotografiích to nepoznáte,
protože skener minilabu automaticky ze snímku ubírá na všechny
strany. Velkou výhodou fotoaparátu je, že i při fotografování scén s
velmi vysokým kontrastem (zde nasvícené fasády při západu slunce),
dokáže vysoký kontrast scény utlumit a poskytne tak prokreslené
fotografie i v obtížných podmínkách slunečného počasí. |
|
V protisvětle -
slunce není v záběru - vykazuje objektiv mírnou optickou vadu, která
je fotoaparátů na kinofilm poměrně vzácná a byla objevena teprve s
nástupem digitálních fotoaparátů - tzv. blooming, neboli přeteční
náboje snímače do ostatních buněk. Zde je ovšem patrně zapřičiněna
krycím plexisklem objektivu - výhodou ovšem je, že tato nepatrná
vada je poměrně ostře ohraničena a neponičí tak zbytek snímku. |
|
Venkovní fotografie
v podvečer - zde je použit systémový blesk a můžete si všimnout
mírně nerovnoměrného osvícení a to i přesto, že zoom-hlava
reflektoru blesku byla nastavena na 45 mm. To by ovšem nemělo být
překážkou ke zhotovení kvalitní fotografie, budetel-li objekt svého
zájmu umisťovat v místnostech bez možnosti odrazu světla blesku,
doprostřed. I mírné soudkovité zkreslení bychom objektivu mohli
prominout. |
|
Zato fotografie s
bleskem v interiéru s bílými stěnami a bílým stropem ve výšce 2
metry zaujme svou prokresleností. Na všech fotografiích si můžete
všimnout mírné neostrosti, která ovšem na fotografiích až do
velikosti 7x10 cm nebude příliš patrná. |
|
Další fotografie,
tentokráte z nejkratší zaostřitelné vzdálenosti 1,5 metru, opět
pořízené ve spolupráci se systémovým bleskem. Na horním snímku je
zoomováním clony na hodnotu 6,3 využito v expozici i stávajícího
osvětlení velkých oken umístěných na pravé straně, zatímco dolní
fotografie je pořízena v místnosti spoře osvětlené zářivkovým
tělesem a tak je vliv okolního osvětlení při cloně 6,3 a času mezi
1/100 a 1/200 sekundy prakticky vyloučen. |
A na co se můžete těšit v
dalším pokračování?
- no přece na DALŠÍ
fotografie, o které jde především, že. Pro další snímky již nebudu používat
pro stanovení expozice odhad či automatický mozkovýpočet a jako pomocný
expozimetr použiji přístroj D2x, který by tomuto fotoaparátu mohl být
důstojným soupeřem - uvažuji i o zhotovení porovnávacích snímků na stejném
rozlišení (u kinofilmu je míněno rozlišení následného skenu). Abychom v
dalších snímcích vyloučili vadu filmu, použiji tentokráte jiný film, ovšem
opět takový, který je tohoto fotoaparátu hoden - Kodak Portra 160 VC. Další
fotografie objevíte na tomto místě - .. a již jsou zde!
V průběhu psaní tohoto testu
jsem díky upozornění z různých diskusí i vlastnímu bádání pomocí přítele
Googla, objevil ještě několik jiných prodejních variant, které vynikají buď
rozsáhlejším příslušenstvím nebo se jedná o novější (či starší) typ zde
recenzovaného přístroje:
|
Zřetelně již
nástupce recenzovaného fotoaparátu - povšimněte si dvou nových
červených čudlíků vlevo od objektivu spolu s novým displejem (co na
něm asi je?). Rovněž vertikální hledáček se zdá býti větší, čemuž
odpovídá i jeho obrazová čočka nad objektivem a nová svěží béžová
barva přístroji vyloženě sluší. Zde model AE-7000F se sedmi RŮZNÝMI
kontrolními režimy! |
|
Další líbivé
provedení, ovšem pozor! Výměnné objektivy! Další krok správným
směrem - jen tak dál! Snímek je převzat ze zahraničních materiálů,
kde byl závistivou konkurencí popsán hanobnými nápisy. FUJ! Závist
jiných, kteří se nezmohou na výrobu těchto skvostných přístrojů,
nezná hranic. O optických kvalitách nepochybuji, ovšem tento typ
přístroje nevlastním, abych je mohl podrobit testu a ani nevím, zda
se toto provedení v ČR vůbec nachází. |
|
A další významná inovace - vestavěný
blesk a patrně již také elektronická samospoušť, protože z těla
přístroje zmizela páčka pro pružinovou samospoušť!
Key Specifications/Special Features:
Retractable
electronic flash with extended arm bracket
Flash:
recycling flash
Big and
dual viewfinder
Retractable
zoom lens
Auto
wind/re-wind
Auto
exposure
Power zoom
Battery
indicator
Electronic
self-timer with buzz
With seven
different control modes !!!
|
|
Další modernizace přístroje - zde typ 9000
Zoom se "synchronizovaným zoomem" 35-70 mm, LCD displejem a dálkovým
ovládáním. |
|
Mezistupeň modernizace - zde typ 7000JEC |
|
Typ bez vertikálního hledáčku - velmi líbivý
- model 8000 Zoom Auto Wind, vybavený "synchronizovaným zoomováním"
s objektivem 35-70 mm. |
|
A toto je jeden z prvních modelů - typ
DL2000 - povšimněte si chybějících tlačítek pro motorovou změnu
clony vedle spouště. |
|
A další typ stávajících, velmi prodejně
úspěšných přístrojů - zde model ZOOM-9 SETF se "synchronizovaným
zoomem" 35-50 mm. |
|
Luxusní dárkové balení nejmodernějšího
přístroje výrobce - typ EF 135, vybavený výměnnými objektivy 50, 75
a 105 mm s vlastním systémem bajonetu "manual control" - můžete
zakoupit přímo od výrobce - balení v kartonech po 3.000 kusech -
zkuste žádat slevu! |
|
Ještě luxusnější dárkové balení pro
slavnostní příležitosti - bundle přístroje typu 7000sel zoom s
hliníkovým kufříkem, který Váš drahocenný přístroj i dokonale
ochrání - baterie v ceně! |
|
A k tomuto skvostnému setu není co dodat -
žádejte pouze v odborných obchodech - dárkové balení pro ty, které
máte nejvíce rádi! Nádherná souprava včetně lehkého stativu
barevného návodu k použití a barevného instruktážního prospektu - k
nastávajím Vánocům pro fotografického labužníka! |
Výrobce má celosvětový
úspěch a vyváží především do VÝCHODNÍ EVROPY, SEVERNÍ AMERIKY,
STŘEDNÍ VÝCHOD, AFRIKY, STŘEDNÍ A JIŽNÍ AMERIKY, ASIE, ZÁPADNÍ
EVROPY A AUSTRALASIE. Proto také své výrobky nabízí jako OEM
produkty (tj. výrobky, na které doplní svou výrobní značku prodejce
či distributor) - Original Equipment
Manufacturer). Dle tvrzení
výrobce s dvacetiletou tradicí opustí jeho výrobní linky každý měsíc
500.000 až 599.999 kusů atraktivního zboží (600.000 kusů nikdy,
patrně zde hraje roli pověrčivost). Výrobce přímo naznačuje, že bude
velice rád, pokud by někdo měl
zájem prodávat toto zboží pod vlastní značkou - toto nelze hodnotit
jinak, než jako skutečně samaritánský čin, který může dopomoci k
obchodnímu úspěchu i těm, kteří si nemohou dovolit drahé a luxusní
výrobní
vybavení pro výrobu přístrojů.
Pokud by vás zlákala firma k osobní návštěvě svého výstavního stánku
na některém ze světových veletrhů, nejbližší termín je na AsiaWorld-Expo
a to od 12. do 15. dubna 2007. Pro velký očekávaný zájem z České
republiky doporučujeme včasnou rezervaci! Výrobce se může k dnešnímu
dni pochlubitt již 45.000.000 až 49.000.000 prodaných výrobků s tím,
že jich 100% exportuje (firma výrobce byla založena v roce 1982).
I přesto, že konstrukce přístroje samotného v
různých modifikacích se jeví býti dílem inženýrů, vynálezců a
techniků stávajícího výrobce, nemohu se vnitřně ubránit dojmu, že
jde o plagiát. Stále více mi vzezření fotografií připomínalo jiné
snímky a po rozsáhlých rešerších na internetu se nemohu ubránit
dojmu, že původní konstrukce fotoaparátu, jehož vynálezcem je známý
český velikán Jára Cimrman (pouze pro to zatím chybí důkazy, ale to
je otázkou času) byla výrobcem převzata a ochuzena v rámci úspory
výrobních nákladů o některé zásadní prvky. I když technická kvalita
původních fotografií pořízených Járou Cimrmanem je vyšší, způsob
milého ztmavení okrajů fotografií a jejich mírné mlžné vzezření mi
nedá spát a mé podezření na plagiát původního fotoaparátu Járy
Cimrmana stále sílí. I přesto zde recenzovaný přístroj má svou
kvalitu.
Závěr
I přes drobné výhrady
mohu s klidným svědomím prohlásit, že provedení, konstrukce, vzhled
i funkce tohoto přístroje jsou na světovém trhu unikátní.
A tak snad jedinou vadou na kráse je velmi špatná dostupnost
nového přístroje, většina prodejců i dovozců tento přístroj ve
svých nabídkách ignoruje a na pultech obchodů jej proto budete
hledat marně. Poděkujme partě pár nadšenců, která zajišťuje dovoz
těchto fotoaparátů do ČR individuálně. Pokud budete přístroj shánět,
je občas ke koupi v bazarech či internetových aukcích (českých i
zahraničních). S prodavači nových přístrojů se můžete setkat na
nádražích, letištích, před velkými hotely, před velkými prodejnami s
fotoaparáty, rušných náměstích i v parcích. Místo svého výskytu
často mění a tak není snadné je kontaktovat. Je dobré mít u sebe
stále propisovací tužku, protože prodejci ji často ztratí a až doma
si uvědomíte, že neměli čím vypsat záruční list a proto v balení
fotoaparátu chybí. To ovšem nepovažuji za vadu, protože výkon tohoto
přístroje je po dlouhá léta konstantní. Také dostupnost náhradních
dílů není vůbec žádný problém, protože v ČR je jich dostatek a při
intenzivnějším shánění lze obstarat i přístoj nový.
TEST PRO BYSTRÉ - Najdete deset rozdílů?
Nenechte
si ujít reklamní spot
k nákupu tohoto fotoaparátu - avi, 12 MB.
Děkuji uživateli Harkonnen serveru grafika.cz za jeho zpřístupnění. |
DŮLEŽITÉ
UPOZORNĚNÍ |
Každý, kdo se ve
fotoaparátech vyzná, již dávno po přečtení této "recenze" poznal, co
jsem zamýšlel. Napsal jsem ji záměrně takovým způsobem, aby závažné
nedostatky přístroje byly bagatelizovány na naprosto nepodstatné a
naopak vyzdviženy jako jeho přednost. Tento styl jsem si dovolil
převzít z některých časopisů, které se fotografickými recenzemi
"nestranně" a "objektivně" zabývají a přitom uveřejňují od jejich
výrobců plnobarevné stránkové inzeráty, které o nezaujatosti těchto
testů vypovídají nejlépe. Pro ty ostatní - zde recenzovaný přístroj
má svou hodnotu, která se ovšem skládá z ceny za obal - taštičku -
cca 200,- Kč, případně atrapu hliníkového kufru - cca 100,- Kč
(nevystavovat dešti, základní konstrukční materiál je lepenka).
Konstrukce je
plastová hračka a zde uvedené fotografie jsou patrně jedny z
nejlepších, které na internetu najdete - měl jsem skutečné štěstí na
"povedený" kus. Přístroj se snaží tvarem i názvy napodobit přístroje
zvučných jmen (Canon, Nikon, Sony apod.) a pouliční prodejci se
snaží vecpat tyto přístroje nic netušícím důvěřivcům pod záminkami
levné koupě z důvodu finanční nouze a to "hluboce pod cenou". Na
ulicích je nabízen od 2.500 Kč do 12.000 Kč (na větší množství
dostanete slevu), často s doprovodnou historkou o nemocné babičce,
ukradené peněžence a snaze dotyčného získat peníze na letenku, vlak,
opravu auta u dálnice a jiné nesmysly. Po přesunu peněz prodávající
zpravidla mizí po určité době v davu a přesouvá se na jiné místo.
"Dovozce" a i prodejce již čelí různým trestním oznámením a to i v
mezinárodním měřítku. Výrobcem je New Taiwan Photographic
Corp, Shui Tian Village, Shi Yan Zhen,
Baoan District, Shenzhen, Guangdong, China 518108,
Tel: (86 755) 27626145 (86 755) 27626146
Fax: (86 755) 276263 - tam zřejmě civilizované zákony ale
nedosáhnou. S bleskem nedávejte ani jako hračku dětem, na kontaktech
blesku se může nacházet napětí až 250V.
Pouliční prodejci
nakupují tyto šmejdy za cca 300,- Kč ve velkém (výrobní cena čini
cca 3 euro) a snaží se je prodat za tisíce korun. Mnozí, kteří se
již nechali napálit, se snaží prodat tyto přístroje dále
prostřednictvím inzerátů v různých, většinou internetových, burzách.
Pokud požadují cenu do 200,- Kč, jedná se o seriozní prodejce, větší
"hodnotu" tento přístroje nemá, dá-li se o nějaké vůbec ve vztahu k
fotografování hovořit. Dětem můžete přístroj na hraní dodatečně
odlehčit, protože fotoaparát (a patrně i blesk) obsahuje olověné
závaží, které má dodat přístroji punc serioznosti - toto závaží
můžete vyjmout :) S touto karikaturou fotoaparátu se můžete setkat i
pod jinými názvy: Meikai AR-4367, Canomatik, Kanomatic, Naikei,
Nikai, Nikkey, Nokina, Olympia 3030, Sonitech, Charman,
Nippon-AR43.., Pearl-P1, Kamachi, Royal 1 apod. Přístroj můžete
použít i na karnevalovém večírku či maškarním plese v převleku za
fotografa. Další využití si jistě najdete sami. Výrobce těchto
zmetků dodává na trh i "digitální kamery, kompaktní přístoje" nebo
"stativy". Proto nekupujte žádné fotoaparáty na ulici - z 99,99%
jsou přístroje kradené nebo pochází od stejného čínského výrobce.
Nezaměňovat s přístrojem Canomatic M70, což byl kvalitní přístroj
vyráběný přímo firmou Canon.
Abych
byl zcela upřímný, očekával jsem
výsledky horší. Je ovšem pravdou, že za velmi pěkného slunečního
počasí lze pořídit celkem ucházející snímky, ovšem musíte fotit
zásadně se sluncem v zádech. Když se ovšem zadaří, změříte si
správně expozici (nějakým jiným foťákem) a expoziční čas náhodou
vyhovuje cloně 16, kolem "objektivu" dáte černý karton proti
falešnému světlu, je výborné počasí a kontrastní scéna, film dobře
naskenujete, odšumíte a zaostříte, dostanete fotografii vlevo -
troufám si řící, že je to patrně nejkvalitnější fotografie (co jsem
zatím viděl, snad i na světě:), kterou z tohoto typu fotoaparátu
můžete dostat. Ovšem je třeba vzít v úvahu, že se mi dostal do
rukou zcela mimořádně povedený kus, který normálně spolupracuje i s
bleskem. A nyní již uklízím svůj Canomatic zpět do brašničky, aby se
mi nepoškrábal - co když je to nejkvalitnější kus, který továrna
vyrobila? Odpočívej v pokoji (vlastně v polici, případně v
popelnici).
Máte nějakou zkušenost s nákupem či
provozem recenzovaného Canomaticu (a jemu podobné typy)?
Chcete se o zážitek podělit s ostatními? Zde máte místo!
Příspěvky příjímám na
email.
Vážený pane,
děkuji za milé pobavení nad
článkem o tomto totálním šuntu.
Ještě nyní mě lechtá bránice nad
vašimi skvělými obraty.
Tento skvost jsem dostal z
legrace na vánoce (někdy 2005) a nevěřil jsem
vlastním očím. Přesně tento Vámi
studovaný model De luxe.
Takže snad jen pro zajímavost
bych rád dodal, že přeci jenom mi jedna součást
této famozní sestavy slouží dodnes. Tím je ten
zakroucený kabel
s hot-shoe paticí(která je ale
opravdu betelně provedená), na který jsem připájel konektor k blesku Metz
CT45(také stojánkový s lištou (ale bohužel kovovou...:)
)
.Tento blesk občas s výhodou používám se svým
EOS 350D, když je můj sytémový blesk 430EX
"zmatený" reflexními odraznými plochami v
záběru.
Ještě jednou díky za báječné
počtení !!!!
P.S. Jen je mi líto té hordy
amatérů, kteří ho už mají doma.
S pozdravem Roman Jelínek,Praha
|
CANOMATIC ŽIJE!
Nabídka v kategorii
Zrcadlovky, region Rychnov n/Kněž. ( Inz. č. :
4086391, podán 16.3.2007) SMS
profi zrcadlovka DELUX za 2 tisíce
Delux DL 2000 profesionální zrcadlovka s profi
externím velkým bleskem snímajícím automaticky při
pohybu či manuálně,lze nastavit výšku úhlu a délku
záblesku ke snímanému objektu,systém redukce
červených očí,profesionální manuální ZOOM,blesk lze
připojit k fotoaparátu s dodávaným
příslušenstvím,dále je k němu manuál a praktická
fotografická brašna,cena k jednání - 2900,- při
rychlém jednání možná sleva
Cena: 2 900,- Kč Rok výroby: 2005 - toto je jeden z
inzerátů na www
:::::::::: No to je bomba! A jak nespravedlivé -
on má manuál s fotkami a já jenom s kresbami. Za to
se už vyplatí připlatit 2600,- Kč!
- profesionální zrcadlovka (ale zrcadlovka to není,
milý pane - ještě že tam nejsou šaty stříbrem
vyšívané..)
- profi externím velkým bleskem (vidíte, profi blesk
se pozná podle velikosti!)
- bleskem snímajícím automaticky při pohybu či
manuálně (pro mně ten blesk nesnímá při pohybu! To
je úplně nová funkce, kterou u svého modelu nemám!)
- nastavení délky záblesku (jak to ten člověk dělá,
když tam na to nic není? Asi se třefuje při bouřce)
- profesionální manuální zoom (který ovšem mění
clonu, že, takže se o žádný zoom nejedná, ale ještě
že je alespoň profesionální)
- praktická fotografická brašna (brašna to je, ovšem
o praktičnosti by se dalo polemizovat - nicméně
podřadní výrobci značek Tamrac, Loewepro apod. se
již třesou před konkurencí)
- rok výroby 2005 (proboha! Jak to ten jasnovidec
zjistil? - žádné vylisované číslo v plastu jsem
neobjevil)
Neváhejte, je to dobrá koupě! Nebudou! P.S.
Vyžadujte záruční list! Možná bude ještě v záruce!
|
|
|
A zde je velmi poučné
video!
Pokud byste se domnívali, že se firma nedožila roku 2023
- pravý opak je pravdou - trh se šmejdy dále pokračuje -
nakupujte!
Třeba následující skvost - bezpochyby nástupce zde testovaného Canomaticu -
můžete mít za 45 dolarů, ale minimální odebrané množství je 100 kusů - ale
to jistě bez problémů prodáte - vždyť je to:
New 4K high-definition 48-megapixel entry-level
micro-single Digital camera
|