Samsung NX10 - omyl nebo budoucnost?

Home =titulní strana www

Autor této recenze není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobci ani dodavateli. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Všechny zde publikované originální fotografie nejsou chráněny vodotiskem, ale jsou digitálně podepsány a je možné zjistit jejich výskyt na internetu.

Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz


10. března 2010

Tento stručný popis v žádném případě není a nemůže být vyčerpávající, nejsou zde popsány všechny funkce fotoaparátu a všechny nabídky. Pokud vládnete angličtinou, můžete najít téměř vyčerpávající popis zde. Hezký popis fotoaparátu najedete od Ondřeje Neffa zde - a dopředu sděluji, že na 99% s ním souhlasím.

Samsung NX10 Lenses

Ledacos jsem si před psaním tohoto testu o tomto fotoaparátu přečetl a moc kladného jsem nedočetl. Nejčastější výtky na adresu tohoto fotoaparátu byly následující: ani kompakt, ani zrcadlovka. Jen blázen mohl vymyslet v současné době nový bajonet pro uchycení objektivů. Objektivů pro nový bajonet je málo. Zrcadlovka bez zrcadla? To už zkouší Olympus na 4/3 systému a prý nic moc. To se nebude prodávat. A navíc ta cena! Ta kvalita určitě nebude moc dobrá. A tak jsem nemohl odolat, když se na trhu objevily první produkční kusy tohoto fotoaparátu a jeden kousek s objektivy 18-55mm  a 30 mm jsem získal k testování. Pro názornost velikosti fotoaparátu připojuji porovnání třech fotoaparátů - zleva Canon GX10, Samsung NX10, Nikon D40x s objektivem 18-55VR.
 


Zvědavě rozbaluji krabici, nasazuji objektiv, nabíjím baterii a vkládám SD kartu. První dojem - buď si jej okamžitě zamilujete nebo jej zase zabalíte. K testování jsem obdržel fotoaparát v setu s objektivem 3,5-5,6/18-55 mm. Na první pokus padne do mých průměrných evropských rukou jako ulitý a jako uživatel zrcadlovek jsem velmi mile překvapen váhou této ne-zrcadlovky. Na úvod se tedy můžeme podívat, jaký je poměr mezi velikosti snímače Olympusu 4/3 a APS-C (po kliknutí větší obrázek). Abychom byli zcela přesní, tento fotoaparát má velikost snímače 23,4 x 15,6 mm, DX snímač u Nikonů má velikost 23,6 x 15,8 mm a u Canonu APS-C je 22,2 x 14,8 mm. Snímač systému 4/3 u Olympusu má velikost 18,0 x 13,5 mm. Malé rozměry NX10 jsou dány i přes velikost snímače typu APS-C právě absencí zrcátka a hranolu.

Co by to ovšem bylo za zrcadlovku, kdyby k ní neexistoval širší výběr objektivů.
Podívejme se na objektivy, které jsou či budou v průběhu roku 2010 dostupné:

Název objektivu Ohnisko Světelnost a stabilizace Cena v Kč k 9.3.2010
Pancake Lens (v prodeji) 30mm F2 7.790,-
Standard Zoom Lens (v prodeji) 18-55mm F3.5-5.6 OIS 5.190,-
Tele Zoom Lens (v prodeji) 50-200mm F4-5.6 OIS 6.490,-
Standard Zoom Lens (1. pol. 2010) 18-55mm F3.5-5.6, Non OIS  
Compact Zoom Lens (v prodeji) 20-50mm F3.5-5.6  
Wide Pancake Lens (2. pol. 2010) 20mm F2.8  
Super Zoom Lens (1. pol. 2011) 18-200mm F3.5-6.3 OIS  
Macro Lens (1. pol. 2011) 60mm F2.8  
Wide lens (1. pol. 2011) 16 mm F2.8  
Portrétní (2. pol. 2011) 85 mm F1.4  

Žlutě označené objektivy mají kompaktní stavbu (placky), tučně zvýrazněné by měly být na trhu do konce I.Q.2010.
OIS - Optical Image Stabilization

Název objektivu SAMSUNG 30mm F2 SAMSUNG 18-55mm F3.5-5.6 OIS SAMSUNG 50-200mm F4-5.6 ED OIS
Ohnisková vzdálenost 30 mm (ekvivalent 46,2 mm ve formátu 35 mm) 18 – 55 mm (ekvivalent 27,7 – 84,7 mm ve formátu 35 mm) 50 – 200 mm (ekvivalent 77 – 308 mm ve formátu 35 mm)
Prvky ve skupině 5 prvků v 5 skupinách (včetně 1 asférické čočky) 12 prvků v 9 skupinách (1 asférická čočka) 17 prvků ve 13 skupinách (včetně 2 čoček s extra nízkou disperzí)
Úhel pohledu 50.2° 75.9°- 28.7° 31.4°- 8.0°
Clona F2 (min. F22), (počet listů: 7, clona s kruhovou aperturou) F3,5 – 5,6 (min. F22), (počet listů: 7, clona s kruhovou aperturou) F4 – 5,6 (min. F22), (počet listů: 7, clona s kruhovou aperturou)
Typ závitu Samsung NX Samsung NX Samsung NX
Optická stabilizace obrazu Ne Ano Ano
Minimální ohnisková vzdálenost 0,25 m ~ 0,28 m ~ 0,98 m ~
Maximální zvětšení cca 0,16× cca 0,22× cca 0,2×
Kryt objektivu Volitelný Dodávaný Dodávaný
Velikost filtru 43 mm 58 mm 52 mm
Max. průměr × délka 61,5 × 21,5 mm 63 × 65,1 mm 70 × 100,5 mm
Hmotnost cca 85 g (bez krytu) cca 198 g (bez krytu) cca 417 g (bez krytu)
Provozní teplota 0 – 40 °C 0 – 40 °C 0 – 40 °C
Provozní vlhkost 5 ~ 85% 5 ~ 85% 5 ~ 85%
       

Ale začněme od počátku.
Technické parametry fotoaparátu

Snímač

Typ

CMOS

Velikost snímače

23,4 x 15,6 mm

Počet efektivních pixelů

Cca 14,6 megapixelů

Celkový počet pixelů

Cca 15,1 megapixelů

Barevný filtr

Filtr primárních barev RGB

Objektiv

Upevnění

Samsung NX Mount

Použitelné objektivy

Objektivy SAMSUNG pro SAMSUNG NX Mount

Stabilizace obrazu

Typ

Posun obrazu (závisí na objektivu)

Ochrana proti prachu

Typ

Ultrazvukové čištění (na Samsung www uvedeno "Nadzvukový pohon":))

Displej

Typ

AMOLED

Size

3,0”

Rozlišení

VGA (640 x 480), 614k bodů (PenTile)

Zorné pole

Cca 100 %

Hledáček

Typ

EVF

Rozlišení

VGA (640 x 480), ekviv. 921k bodů

Zorné pole

Cca 100 %

Zvětšení

Cca 0,86x (APS-C, 50 mm, -1 m-1)

Vzdálenost oka od hledáčku

Cca 20,2 mm

Nastavení dioptrické korekce

Cca - 4,0 ~ + 2,0 m - 1

Zaostřování

Typ

Kontrastní automatické zaostřování

Zaostřovací bod

Výběr: 1 bod (volný výběr); multi: normální 15 bodů, záběr zblízka 35 bodů; rozpoznávání obličejů: max. 10 obličejů

Režimy

Jednoduché automatické zaostřování, kontinuální automatické zaostřování, manuální zaostřování

AF-assist lamp

Ano (zelené LED)

Spoušť

Typ

Elektronicky řízená štěrbinová závěrka s vertikálním chodem

Rychlost

Auto: 1 / 4.000 s ~ 30 s; manuálně: 1 / 4.000 s ~ 30 s (krok 1 / 3 EV nebo 1 / 2 EV); trvale otevřená závěrka (limit: 8 min)

Expozice

Měřící systém

Měření: multisegmentové, středově vyvážené, bodové; rozsah: 0 ~ 18 EV (ISO 100 x 30 mm F2,0)

Kompenzace

± 3 EV (krok 1 / 2 EV, 1 / 3 EV)

AE zámek

Tlačítko AEL

ISO ekvivalent

Auto, 100, 200, 400, 800, 1.600, 3.200 (krok 1 EV)

Režimy záznamu

Režimy

Jednotlivé snímky, kontinuální snímání, série, samospoušť, stupňování (automatická expozice, vyvážení bílé, průvodce snímky)

Souvislý

JPEG: 3 sn. / s, až 10snímků; sériový režim: 30 sn. / s, 30 snímků po jednom; RAW: 3 sn. / s, až 3 snímky

Odstupňování expozice

Stupňování automatické expozice (± 3 EV), stupňování vyvážení bílé (krok ± 3), stupňování Průvodce snímky (3 volitelné režimy)

Časovač

2 - 30 s (krok 1 s)

Dálkové ovládání

Kabelová: SR9NX01 (volitelná)

Blesk

Typ

Automatický vyklápěcí blesk TTL

Režimy

Inteligentní blesk, automatický, automatický s redukcí červených očí, trvale zapnutý, trvale zapnutý s redukcí červených očí, 1. lamela, 2. lamela, vypnutý

Směrné číslo 11 (při ISO 100)
Pokrytí zorného úhlu Širokoúhlý 28 mm (ekvivalent kinofilmu)
Rychlost synchronizace Méně než 1 / 180 s
Kompenzace blesku - 2 až + 2 EV (krok 0,5 EV)
Externí blesk K dispozici je externí blesk SAMSUNG (SEF-42A, SEF-20A: volitelný)
Synchronizace s ext. bleskem Sáňky

Vyvážení bílé

Režimy

Automatické, Denní světlo, Zataženo, Zářivka (W, D, N), Žárovka, Blesk, Vlastní, K (manuální)

Jemné nastavení

7 kroků na ose jantarová / modrá / zelená / purpurová

Průvodce fotografováním

Režimy

Standardní, Živý, Portrét, Krajina, Les, Retro, Chladný, Klidný, Klasický, Vlastní (1 - 3)

Parametry

Kontrast, Ostrost, Sytost, Barevný tón

Fotografování

Režimy

Smart Auto, Program, Automatická expozice s prioritou času, Automatická expozice s prioritou clony, Manuální, Noc, Portrét, Krajina, Scéna, Film

Scénické režimy

Krásná tvář, Děti, Detail, Text, Západ slunce, Svítání, Protisvětlo, Ohňostroj, Pláž a sníh

Rozlišení

JPEG (3:2): 14 M (4.592 x 3.056), 10 M (3.872 x 2.592), 6 M (3.008 x 2.000), 2 M (1.920 x 1.280), 1,4 M (1.472 x 976): pouze sériový režim; JPEG (16:9): 12 M (4.592 x 2.584), 8 M (3.872 x 2.176), 5 M (3.008 x 1.688), 2 M (1.920 x 1.080); RAW: 14 M (4.592 x 3.056)

Kvalita

Vynikající, vysoká, normální

RAW formát

SRW

Barevný prostor

SRGB, Adobe RGB

Video záznam

Formát

MP4 (H.264)

Komprese

Video: H.264, zvuk: AAC

Videoklip

Se zvukem nebo bez zvuku (volitelné, délka záznamu: 25 minut)

Rozlišení

1.280 x 720, 640 x 480, 320 x 240

Frekvence snímání

30 sn. / s

Zvuk

Mono

Editace videa

Uložení snímku z videa, střih

Prohlížení

Typ

Jednotlivé snímky, Náhledy (3 / 9 / 20 obrázků), Prezentace, Film

Zobrazení přepalů

K dispozici

Editace

Korekce červených očí, Kompenzace protisvětla, Výběr stylu fotografie, Změna velikosti, Otočení, Retuše tváře

Umělecká korekce

Měkká, Živá, Les, Podzim, Zamlžená, Šerá, Klasická

Paměť

Media

SD, SDHC

Formát souborů

RAW (SRW), JPEG (EXIF 2.21), DCF, DPOF 1.1, PictBridge 1.0

Kapacita (1GB)

14 M: RAW 35; 14 M: vynikající 142, vysoká 278, normální 408; 10 M: vynikající 197, vysoká 382, normální 724; 6 M: vynikající 322, vysoká 615, normální 1.128; 2 M: vynikající 738, vysoká 1.334, normální 2.238; série (1,4 M): vynikající 1.201, vysoká 2.092, normální 3.320; 12 M (W): vynikající 168, vysoká 328, normální 630; 8 M (W): vynikající 234, vysoká 454, normální 860; 5 M (W): vynikající 381, vysoká 727, normální 1.334; 2 M (W): vynikající 872, vysoká 1.573, normální 2.638; Film: 1.280 x 720: vysoká kvalita 15 min., normální 22 min.; 640 x 480: vysoká kvalita 44 min., normální 66 min.; 320 x 240: vysoká kvalita 145 min., normální 210 min. (1)

Rozhraní

Digitální výstupní konektor

USB 2.0 (vysokorychlostní)

Video výstup

NTSC, PAL (nastavitelné uživatelem); HDMI 1.3: (1.080 i, 720 P, 576 P / 480 P)

Kabelová spoušť

Ano

Externí napájení

Stejnosměrné napětí 9,0 V, 1,5 A (100 ~ 240 V)

Zdroj napájení

Typ

Akumulátor: BP1310 (1.300 mAh), nabíjení cca 150 min, výdrž 200 minut (130 min video), 400 snímků; Nabíječka: BC1310; Adaptér: AD9NX01 (volitelný) (2)

Výdrž baterie

200 min / 400 snímků (standard CIPA)

Fyzické specifikace

Rozměry (ŠxVxH)

123 x 87 x 39,8 mm (bez vystouplých částí fotoaparátu)

Hmotnost

353 g (bez baterií a paměťové karty)

Provozní teplota

0 ~ 40 °C

Provozní vlhkost

5 ~ 85%

Software

Aplikace

SAMSUNG Master, SAMSUNG RAW Converter 3.1, Adobe Reader, QuickTime Player 7.6

Systémové požadavky

Windows

PC s procesorem vyšším než Pentium III 500 MHz (doporučeno Pentium 800 MHz); Windows 2000 / XP / Vista; min. 256 MB paměti RAM (doporučeno 512 MB); 250 MB volného místa na disku (doporučen 1 GB); port USB; jednotka CD-ROM; monitor s rozlišením 1.024 x 768 pixelů, 16 bit ové barvy (doporučeny 24 bit ové barvy); Microsoft DirectX 9.0c nebo novější

Macintosh

Power Mac G3 nebo novější; Mac OS 10.4 nebo vyšší; min. 256 MB paměti RAM (doporučeno více než 512 MB); 110 MB volného místa na disku; port USB; jednotka CD-ROM

Systémové požadavky pro Samsung Raw Converter 3.1 a QuickTime Player 7.6

Windows

Doporučen procesor Pentium 4 3,2 GHz nebo novější; Windows XP Service Pack 2 / Vista 32 bitů (64 bit ový operační systém není podporován); min. 1 GB paměti RAM; monitor podporující rozlišení 1.024 x 768 pixelů a 24 bit ové barvy; nVIDIA Geforce 7600 GT nebo novější / ATI řady X1600 nebo novější; min. 64 MB grafické paměti (na Vista 64 bit pracuje normálně)

Macintosh

Není k dispozici

Vybalujeme - popis se bude týkat setu fotoaparátu NX10 s objektivem 3,5-5,6/18-55mm OIS.

V krabici naleznete tělo fotoaparátu, objektiv, krytku těla, krytku objektivu (přední a zadní), sluneční clonu objektivu, baterii, řemen pro nošení na krku, nabíječka baterie se síťovým kabelem, USB kabel pro propojení s počítačem, CD s programy a podrobným návodem k použití - i česky a vytištěný stručný návod k použití. Programy pro zpracování snímků jsou ovšem pouze v angličtině, neexistuje zatím ani český překlad příručky, která je dostupná z programu nám nejblíže v angličtině. Pro RAW Converter existuje VELMI stručný český popis - spíše zmínka - v českém návodu k obsluze. Ale pracovat smysluplně se podle něj nedá, takže se budete muset prokousat anglickým programem i příručkou k němu, která je naštěstí poměrně podrobná.

Ovládání fotoaparátu

Zde se musím skutečně omezit na stručný popis. Samozřejmě je ovládání každého fotoaparátu věcí zvyku, ovšem na toto si zvyknete velmi rychle. Už dnes takřka neprodávaný GX20 měl v ovládání spoustu vychytávek, které by mohl převzít jak Nikon, tak Canon do svých zrcadlovek, kdyby jim to hrdost dovolila :) Vliv GX20, kterou dělal Samsung ještě v kooperaci s Pentaxem, je na tomto fotoaparátu vidět - tento už dle tvrzení Samsungu je ovšem v jeho plné režii. Zkrátka ovládání se vám zalíbí. Nenašel jsem snad nic, co by nešlo nastavit. Do nastavení fotoaparátu se můžete dostat několika způsoby, na které je třeba si zvyknout - ovšem po pár hodinách nebudete mít problém. Navíc je plně lokalizované do češtiny včetně vestavěné nápovědy. Máte následující možnosti, pro lepší orientaci obrázek:

a) tlačítko MENU vlevo vedle hledáčku - obsahuje základní nastavení fotoaparátu - velmi přehledně, protože všechny volby jsou viditelné na displeji a nemusíte rolovat dolů a hledat další skryté. Ke každé položce můžete stisknutím tlačítka DISP získat českou stručnou nápovědu. Jednotlivá nastavení se vzájemně ovlivňují - např. při nastavení snímání do formátu RAW nelze zvolit režim, při kterém jediným stisknutím spouště pořídíte 30 snímků o velikost 1,4 mpx apod. Takovéto položky jsou potom v menu šedivé a nedostupné. V režimu SMART nejsou určité položky MENU vůbec zobrazovány, protože nejdou nastavit.

 

b) stisknutí tlačítka Fn pro rychlý přístup k nejčastěji používaným funkcím - nastavovaná funkce se zobrazí uprostřed displeje zvětšeně a to je pro uživatele brýlí na blízko neocenitelné.

 

 

 

c) použití čtyřcestného voliče s potvrzovacím tlačítkem OK, kolem kterého najdete nejčastěji používané funkce: přepnutí automatického a ručního ostření (pro objektivy, které tento přepínač nemají na sobě), způsob měření expozice, nastavení vyvážení bílé barvy a ISO.

d) Tlačítko pro rychlý přístup k samospoušti a režimu snímání.

Všechny volby jsou závislé navíc na nastavení příslušného režimu otočným voličem v horní části fotoaparátu - např. v režimu plné automatiky (SMART) nelze kompenzovat expozici (v režimu P ano) apod. Ve volbách je možné se pohybovat jak čtyřcestným voličem, tak kolmo umístěným kolečkem nad spouští, případně kombinací obojího - šikovné. Umístění kolečka kolmo před spouští mi přijde osobně i šikovnější, než jeho umístění vodorovně pod spouští, jako např. u Nikonů. Další tlačítka již popisovat nebudu, jejich význam je většině znalých jasný. Zvláštní tlačítko naleznete šikmo pod objektivem - na toto tlačítko lze navolit jednu ze dvou funkcí - uživatelské vyvážení bílé barvy nebo náhled hloubky ostrosti.

Fotoaparát má tu vlastnost, že vše, co vidíte vzadu na displeji, můžete vidět i v elektronickém hledáčku - přepnutí proběhne automaticky, jakmile přiblížíte oko k hledáčku - když jej oddálíte, objeví se obraz opět vzadu na displeji. Bohužel zadní displej nejde při fotografování trvale vypnout, pokud byste chtěli ušetřit baterii a používat pouze hledáček fotoaparátu. Zadní displej je patří skutečně k těm lepším a venku i za sluníčka je poměrně dobře viditelný.

Závěr: přístup k volbám je po krátkém zácviku velmi rychlý z několika míst a je jich tam skutečně hodně.

Informace na displejích (zadním i v hledáčku) při fotografování

Informace na displejích při fotografování (zadní i hledáček) mění informace jednak podle režimu, ve kterém se nacházíte a jedna podle toho, kolik informací chcete na displeji mít - přepínání provádíte tlačítkem DISP. V režimu SMART, což je režim, ve kterém nemůžete nastavit téměř nic, fotoaparát myslí zcela za vás a tak na displeji vidíte informace uvedené vlevo na snímku - měnit můžete skutečně jen málo parametrů. V dolní řádce fotoaparát sám vybírá jednotlivé scény či možnosti využití - např. portrét (detekuje tváře), krajinu (patrně podle zaostřené vzdálenosti), noční snímek, makro, sport (jakmile začnete fotoaparátem pohybovat) apod. Vidíte informaci o počtu zbývajících snímků a nabití baterie.

V režimu P a všech ostatních (video má trochu jiné) si již můžete zvolit, kolik informací bude na displeji v průběhu fotografování zobrazeno - přepínání provádíte tlačítkem DISP.

Ve všech režimech (mimo SMART) jste informování o cloně, času a kompenzaci expozice, kterou nastavíte velmi rychle přidržením tlačítka +- a současným otáčením horního vroubkovaného kolečka. Šikovné, rychlé, velmi dobře čitelné. Zajímavou funkcí je volba výběru oblasti a místa ostření která se objeví, jakmile při snímání stisknete tlačítko OK:

Vlevo širší oblast ve středu

                   Vpravo zúžená oblast v pravé části

Rychlé, přehledné, smysluplné, funkční.

 

Informace na displejích (v zadním i v hledáčku) při prohlížení

Přepínání zobrazených informací opět provádíte tlačítkem DISP. Fotoaparát dokáže ukazovat blikáním i přeexponovaná místa bez kresby - tato funkce se nastavuje v menu fotoaparátu - pokud je zapnuta, zobrazuje se potom stále při prohlížení všech snímků, dokud ji zase v menu nevypnete. Kvalita obou displejů je velmi dobrá!

Závěr: rychlé, přehledné, funkční a nic mi nechybí

Ovládací prvky, které nebyly doposud zmíněny - otočný volič pro výběr "programu" - SMART, P (programová automatika), A (předvolba clony), S (předvolba času), M (plný manuál) - jsou jasné. V režimu P lze horním vroubkovaným kolečkem posouvat expoziční program volbou jiných kombinací času a clony - jakmile kolečkem otočíte, na displeji se objeví pod časem a clonou zelené podtržítko, které vás informuje o ruční korekci hodnot. Stejným kolečkem měníte čas (S) nebo clonu (A) a fotoaparát druhou hodnotu dopočítává - nic neobvyklého. Jakmile se ale dostanete mimo rozsah, tj. fotoaparát nedokáže druhou hodnotu dorovnat, zobrazí se hodnota, kterou nastavujete, červeně - to nejde snad ani přehlédnout. V režimu M měníte vroubkovaným kolečkem clonu a pokud palcem stisknete tlačítko +-, pak čas - opět, rychlé a výborně ovladatelné. I v tomto případě vás fotoaparát informuje, jak je nastavená kombinace v souladu s jeho úsudkem automatické expozice a to opět velice elegantně - příslušnou odchylku ukazuje v okénku korekce expozice. Tomuto ovládání skutečně nelze snad nic vytknout. Dále si můžete rovnou navolit režim NOC, PORTRÉT, KRAJINA, SCÉNA (druh scény volíte po stisknutí tlačítka Fn) a FILM. Zde mám pouze jednu malou připomínku - symboly jsou hodně lesklé a při prudkém světle až oči přecházejí a je třeba fotoaparát příslušným způsobem pootočit či naklonit, aby jeden poznal, v jakém režimu kolečko je. Dobře, je to prkotina. Vedle okuláru najdete ještě čudlík pro dioptrickou korekci a vlevo nahoře tlačítko pro vysunutí blesku.

Začínáme fotografovat

Telegraficky: náběh po zapnutí rychlý jak u zrcadlovky, určitě vás nebude zdržovat. Kdo je zvyklý na Nikony, najde zapínání na stejném místě - ostatně tam je nejpraktičtější, že.  Ostření - při dobrých světelných podmínkách okamžité, při horších váhavé - přece jenom je to ostření převzaté z kompaktů - naštěstí ale lze velmi dobře zaostřit ručně - ovšem není to systém AF-S objektivů (u Nikonu), kdy můžete automatické ostření kdykoliv doladit ručně. Zde musíte napřed automatické ostření vypnout. Jakmile se ovšem dotknete ostřícího kroužku na objektivu, doje k automatickému přiblížení středové části obrazu (lupa). Zaostřit ručně lze skutečně velmi precizně, protože ostřící kroužek má velmi jemný chod. Volbu ohniskové vzdálenosti na rozdíl od kompaktů ovšem provádíte ručně na objektivu (což je dobře). Zatím tedy samá pozitiva a životní jistoty :)

u takto označených tabulek nebo snímků JE pod náhledem snímku skryto plné rozlišení JPG

Objektiv 18-55/F3.5-5.6 OIS

Zde mohu hodnotit pouze objektiv, který je dodáván v setu s fotoaparátem - 18-55/F3.5-5.6 OIS  (časem by se měly snad objevit i sety se dvěma objektivy za zvýhodněnou cenu oproti samostatnému nákupu-možná s objektivem 50-200). Jedná se o snímač typu APS-C, tedy přepočet ohniskové vzdálenosti cca x 1,5 nám dává cca 28 až 80 mm v přepočtu na kinofilm, což považuji pro běžné fotografování za užitečný rozsah. Objektiv je vybaven posuvným přepínačem automatického (AF) a ručního (MF) ostření a přepínačem stabilizace obrazu. Při změně ohniskové vzdálenosti na 55 mm se objektiv vysouvá o 35 mm. Přední čočka se při ostření neotáčí, takže lze bez problémů používat např. polarizační filtr.

 

Vinětace objektivu
F 18 mm Histogram
3,5
5,6
8
11
F 55 mm Histogram
5,6
8
11
Toto jsou výborné výsledky, podívejte se pro porovnání na profesionální objektivy Nikkor na 35 mm a clonu F4
(já vím, že jsou to objektivy pro plný formát snímače, ale z nejvyšší kategorie!)
4
  Nikkor 16-35/4 na 35 mm Nikkor 17-35/2,8 na 35 mm

Aberace, odolnost na protisvětlo, ostrost

Režim A (priorita clony), fotografováno přímo do JPG
nejlepší kvalitou.
Po kliknutí získáte plný snímek.

Aberaci a odolnost na protisvětlo hodnotím jako
 velmi dobrou - aberace je na těchto snímcích prakticky
 nezjistitelná a odlesky jsou jsou minimální - za tento
 výsledek by se nemusel stydět ani profesionální objektiv.
Na nejnižších clonách je vidět u slunce mírné přetečení
 náboje do sousedních buněk, ale to je záležitost
 snímače, nikoliv objektivu. Co je ale na snímcích na
 25 mm úžasné, je vyvážení automatické expozice
 - málokterý fotoaparát je schopen za těchto podmínek stanovit expozici tak, aby byla zachována kresba ve stínech!

F4/25mm     F10/25mm
F5,6/55mm F9/55mm F14/55mm F22/55m

F3,5/18mm - poslední pokus o odhalení
 aberace na fotografii o velikosti 70x100 cm.
 I tento výsledek považuji za velmi dobrý.
Navíc lze aberaci v dodávaném RAW editoru
celkem slušně odstranit.


F4/25mm
Pro výřezy ostrosti objektivu jsem použil výše uvedené snímky. Překvapení se nekoná, nejlepší kresbu dostanete na všech ohniscích kolem clony 8. Nejméně ostrá kresba je od clony 18 výše. Opět se jedná o výřezy z fotografie velikosti cca 70x100 cm. Snímky uvedené v této testovací části nejsou žádným způsobem doostřované ani upravované, takto je zaznamená fotoaparát přímo do formátu JPG. Na snímcích vlevo a vpravo se jedná o výřezy z levého horního rohu, na dolních snímcích o výřezy z pravého dolního rohu.
F10/25mm

F5,6/55mm

F9/55mm

F14/55mm

F22/55m

Všechny snímky jsou pořízeny z ruky se zapnutým stabilizátorem obrazu. Stabilizátor obrazu je skutečně funkční, i když účinky stabilizace mi nepřipadají tak zřetelné, jako např. u optické stabilizace objektivů klasických zrcadlovek. Výkon objektivu hodnotím jako velmi dobrý. Pokud je člověk zvyklý na snímky, které "padají" z kvalitních kompaktních fotoaparátů, mohl by dojít k závěru, že tyto snímky jsou méně ostré. Ve fotoaparátu samotném neexistuje nastavení pro ostrost snímků, jak jsme zvyklí např. z klasických digitálních zrcadlovek - do ostrosti, resp. doostření ukládaného snímku nemůžete nijak zasáhnout. Proto se vydáme na malé pátrání, jakým způsobem fotoaparát zachází se snímkem. Následující snímek byl pořízen současně do nejvyšší kvality JPG, jakou fotoaparát dovoluje, a současně do formátu RAW. Po kliknutí na první sloupec dostanete fotografii v plném rozlišení - pozor na velikost. Snímky byly pořízeny na 18mm, clona 9, čas 1/200s, ISO 100, z ruky, zapnutý stabilizátor obrazu.

Toto je pouze pro porovnání snímek pořízený na ohnisko 35 mm objektivem Nikkor 16-35/4 VR, clona 11, automatická expozice v režimu A, fotoaparát Nikon D3, automatické vyvážení bílé barvy, převod do JPG z RAW bez úprav. Snímek byl pořízen o týden dříve, než testovací snímky NX10 a v jinou denní dobu - cca o 2 hodiny dříve. Ale jako etalon jej můžeme použít, cenová hladina obou sestav je samozřejmě neporovnatelná! Nikon D3 má plnoformátový snímač, kdežto NX 10 APS-C.

1
Toto je originální snímek JPG, velikost 5,5 MB - bez úprav!

2

Převod z raw v nejvyšší kvalitě do JPG, velikost 10 MB - bez úprav = s výchozím nastavením, jak je převzato ze snímku

3

Převod z raw v nejvyšší kvalitě do JPG, velikost 8 MB - v RAW konvertoru vypnuto doostření

4

Převod z raw do nejvyšší kvality JPG, velikost 15 MB s jedinou úpravou - nastavení nejvyšší přednastavené úrovně doostření.

Co lze z výše uvedených snímků odvodit? Když se podíváte na snímek číslo 3, který vznikl s vypnutým doostřením v RAW editoru, zjistíte, že fotoaparát při ukládání do formátu JPG (1) určitým standardním způsobem doostření provádí a to poněkud větší, než když stejný snímek ve formátu RAW otevřete v programu pro konverzi (dodávaný s fotoaparátem - Samsung RAW Converter) a uložíte bez zásahu do formátu JPG. Na snímku číslo (4) je výsledek při volbě nejvyšší přednastavené hodnoty doostření v RAW konvertoru - jednotlivé parametry doostření můžete samozřejmě ještě upravovat, ale já jsem vzal přednastavenou tovární hodnotu. Technickou kvalitu snímku pokládám za velmi dobrou, opět se díváte na výřezy odpovídající velikosti tištěné fotografie cca 70x100 cm!!!

Další demonstrační snímky (pořízeno přímo do formátu JPG bez úprav v automatickém režimu P):


1/320s/F10/ISO100/18mm

1/320s/F10/ISO100/18mm

1/500s/F10/ISO100/18mm

1/250s/F10/ISO100/55mm

1/20s/F3,5/ISO100/18mm

1/200s/F9,5/ISO100/24mm

Objektiv 30mm/F2

Objektiv 30 mm se světelností 2 je neuvěřitelně malá placka - viz úvodní obrázek. Po přepočtu ohniska vychází 45 mm, takže taková téměř klasická padesátka. Tento objektiv vezmu již rychleji. Očekával jsem, že se díky světelnosti podstatně zvýší rychlost ostření - nestalo se tak. A tak jsem využil podobného záběru jako z předchozím objektivem a výsledky jsou v následující tabulce:

F2
F4
F5,6
F6,3

Co k tomu dodat - pevné sklo je pevné sklo. Clona 2 je sice trochu měkčí, ale na vyšších clonách jsou již výsledky výborné - srovnejte s podobným výřezem u Nikkoru 16-34/4. Trochu nám neodpovídají ohniska a stanoviště, ale pro hrubé srovnání snad dostačující. Všechny snímky jsou pořízeny přímo do formátu JPG. O zapnuté či vypnuté stabilizaci zde nemá smysl mluvit, protože tento objektiv žádnou stabilizaci nemá. V této souvislosti trochu překvapí, že výrobce fotoaparátu má provize od výrobců filtrů - zatím co objektiv, to jiný průměr závitu. Popravdě řečeno, nevidím to jako šťastný krok. Níže je uvedeno pár další testovacích snímků, ze kterých si již můžete udělat vlastní závěry. Všechny snímky jsou pořízeny z ruky. Jak si můžete níže všimnout, má objektiv naprosto minimální aberaci i na cloně 2. Na posledních snímcích si můžete prohlédnout záběry pořízené přímo proti slunci na různých clonách.


F4.5, 1/200s, ISO 100


F9, 1/250s, ISO 100


F2, 1/100s, ISO 100


F4, 1/45s, ISO 100


F6,3, 1/30, ISO 100


F4.5, 1/250s, ISO 100


F2, 1/750s, ISO 100


F2.8, 1/500s, ISO 100


F2, 1/160s, ISO 100


F2, 1/4000s, ISO 100


F4, 1/1000s, ISO 100


F11, 1/125s, ISO 100

Objektiv 50-200/4-5,6
Všechny snímky pořízeny z ruky, zapnutá stabilizace, automatické ostření, priorita clony, formát RAW s převodem do JPG max. kvalita s max. doostřením v RAW editoru Samsung. U tohoto objektivu je přítomnost optické stabilizace obrazu velice vítaná, zvláště na nejdelším ohnisku (v přepočtu na plnoformátové snímače 300mm).


1/45s/F5/ISO100/130mm

1/180s/F5,5/ISO100/200mm

1/200s/F5,6/ISO100/200mm

1/1600s/F5,6/ISO100/200mm

1/500s/F5,6/ISO100/50mm

1/180s/F5,6/ISO100/200mm

1/350s/F5,6/ISO100/171mm

1/100s/F8/ISO100/100mm

1/180s/F8/ISO100/50mm

1/250s/F4/ISO100/50mm

1/160s/F5,6/ISO100/50mm

1/80s/F8/ISO100/50mm

 

ŠUM
Z následující tabulky je možné porovnat šum při jednotlivých hodnotách ISO. Vždy se jedná o výřezy za 100% zvětšení. U všech fotoaparátů, pokud to jde, bylo vypnuté odstraňování šumu při vysokých ISO a jakékoliv doostřování. Všechny snímky pořízeny rovnou do formátu JPG. Vyvážení bílé barvy ponecháno na automatice fotoaparátu.

ISO Samsung NX10
4592*3056=14 033 152
23,4 x 15,6mm
365 mm2
Canon G10
4416*3312=14 625 792
7.6mm x 5.32mm
40,4 mm2
Nikon D40x
3872*2592=10 036 224
23,7 x 15,6mm
369,7 mm2
Nikon D700
4256*2832=12 052 992
36,0 x 23,9mm
860,4 mm2
200
400
800
1600
3200 -------

Na výše uvedených ukázkách je vidět poměrně agresivní doostřování Canonu G10 a rovněž automatické vyvážení bílé barvy vykazuje největší odchylku. Jak se dalo též očekávat, i míra šumu je na tomto fotoaparátu ze všech testovaných nejvyšší, ale to je pochopitelné, má ze všech nejmenší snímač (a Canon se poučil a do jeho nástupce G11 dal nižší rozlišení snímače). Do testu jsem jej zařadil z toho důvodu, že řada majitelů zrcadlovek používá tento fotoaparát jako kapesní doplněk ke své zrcadlovce. Nikon D40x zde zastupuje nižší řadu digitálních zrcadlovek Nikon a D700 pro porovnání plnoformátového snímače. Na porovnání Canonu G10 a Samsungu NX10, které mají téměř totožné rozlišení je nejvíce patrné, že na velikosti (snímače) záleží. Ale lépe než výřezy z knihovny možná poslouží skutečné snímky:

 

Samsung NX10
 - snímky na různých hodnotách ISO, ZAPNUTO automatické odstraňování šumu na vysokých citlivostech - v tomto případě se uplatnilo u snímku na 3200 ISO - po kliknutí na snímek plná velikost. Vybral jsem schválně poměrně obtížný snímek v šeru, expozici jsem plně ponechal na automatice fotoaparátu v režimu P. Snímky byly pořízeny rovnou do formátu JPG.


ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

Abyste nemuseli klikat na fotografie a porovnávat si výřezy sami, tak nyní to samé, ovšem výřezy ze 100% zvětšení - výřez z levého horního tmavého rohu.


ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200 (redukce šumu)

Abychom nezkoumali pouze temná místa v rozích, přidejme ještě výřez scény ve středním a vyšším rozsahu jasů, tentokráte ze světla, které se nachází téměř uprostřed snímku:


ISO 100

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

Pokud budeme porovnávat porovnatelné, vezmu za bernou minci fotoaparát Nikon D40, který je vybaven stejnou velikostí snímače a o něco nižším rozlišením. Sice se již neprodává a byl nahrazen v nejnižší kategorii zrcadlovek novějšími modely D3000 (D5000), mohu subjektivně konstatovat, že míra šumu mi, zvláště na vysokých ISO, připadá o něco vyšší. Myslím, že tento fotoaparát nepotřeboval nutně rozlišení 14 milionů bodů. Domnívám se, že to nesvědčí jak šumu, tak objektivu.
Závěr: na danou kategorii fotoaparátu považuji výsledky za přijatelné, blíže v celkovém závěru.

Dodávaný software
K fotoaparátu obdržíte v balení na CD software SAMSUNG Master (anglicky včetně anglické nápovědy), SAMSUNG RAW Converter 3.1 (anglicky včetně anglické nápovědy), Adobe Reader (pro prohlížení návodu z CD) a QuickTime Player 7.6 pro přehrávání videa. Zajímavosti: v programu Samsung Master můžete sice nahrávat snímky přímo z fotoaparátu, můžete je poměrně v širokém spektru upravovat, ale snímky pořízené do formátu RAW (u Samsungu SRW) zde neuvidíte ani v náhledu (v Zoneru 11 také ne). Zde jste plně odkázáni (zatím) na dodávaný Samsung RAW Converter. Ten ovšem obsahuje takovou řadu funkcí, že běžného uživatele zcela uspokojí.  Níže v tabulce pár obrázků programu, po kliknutí plná velikost:

Základní uživatelské rozhraní programu po spuštění Jiný způsob zobrazení se zapnutím světlých a tmavých míst bez kresby Ukotvitelné uživatelské paletky pro úpravu obrazu

Tento program je společný pro fotoaparáty Samsung GX-10, GX-20, WB5000/HZ25W a NX10. Rozsah jeho funkcí a nastavení značně převyšuje amatérské využití programu. Jeho ovládání je šikovné a ergonomií rozhodně asi 10x převyšuje program Capture NX pro Nikony. Podporuje dávkové zpracování, barevné profily atd. atd. A navíc je zdarma a můžete v něm upravovat i jakékoliv jiné soubory JPG, TIFF. Samsungu, dostáváš jedničku s hvězdičkou! Pokud se týká funkcí na úpravy snímků, jsou jeho možnosti několiksetkrát větší, než programu Samsung Master (ten je též zdarma).

Možnosti exportu upravených snímků

Závěr:
Program Samsung Master umožňuje skutečně pouze základní úpravy snímků, je vzácně nepřehledný, občas špatně vykresloval obrazovku - s tímto programem provádět úpravy fotografií je za trest. Je hned vidět, že tento program má jiného výrobce, než program Samsung RAW Converter, který je jeho přímým opakem. Program Samsung Master (pokud umíte dostat fotky do počítače jinak), nedoporučuji vůbec instalovat - navíc si neporadí s videem z tohoto fotoaparátu. Fuj! Takřka jakýkoliv freewarový program vám udělá v oblasti úpravy snímků lepší službu a např. program Zoner Photostudio (jedno jaká verze za posledních 5 let) vám udělá stokrát lepší službu. Navíc nápověda k tomu programu je stejně v angličtině - dát do tohoto programu češtinu by asi nebyl až takový problém (ale ono to za to nestojí).

Program Samsung Raw Converter je pravým opakem - neobyčejně rozsáhlý výběr funkcí, velmi dobře ovladatelný, pro začátečníky se může jevit složitý - nikoli ovládáním, ale výběrem funkcí. Zde je škoda, že není k dispozici alespoň česká příručka - takto kvalitní program by si ji zasloužil. Je až s podivem, že je tento program v rámci koupě fotoaparátu zdarma (ovšem s omezením na konverzi RAW snímků pouze z tohoto fotoaparátu). Recenzi plné verze si můžete prohlédnout zde.

Video
Nejsem zastánce videa ve fotoaparátech, stejně jako fotoaparátů v kamerách a vždy se přesvědčím o tom, že tomu tak ještě dlouho bude. Samsung NX10 umožňuje natáčet video ve formátu MP4, kodek H.264, 30s/sekundu, bez zvuku nebo mono zvuk, rozlišení 1.280 x 720 (označováno jako HD 16:9), 640 x 480 (4:3), 320 x 240 (4:3). Kamera je kamera, i když uznávám, že i schopnost natočit krátké video fotoaparátem se může hodit pro různé prezentace nebo nenáročné rodinné snímky. Program Samsung Master nedokáže s videem v tomto formátu nikterak pracovat, dokáže jej pouze pustit přes externí program Quick Time Player (alespoň se mi to nepovedlo). Pro editaci videa si tedy budete muset obstarat jiný program.

Přímo ve fotoaparátu můžete upravit začátek a konec videa a můžete si z videa uložit snímek. Snímat můžete buď v režimu plné automatiky nebo s předvolbou clony, můžete zapnout větrný filtr. Snímat můžete dvěma způsoby - buď každá scéna bude v samostatném souboru nebo lze záznam pouze pozastavit a pokračovat jinou scénou bez vytvoření nového souboru. Ač podle návodu to vypadá, že fotoaparát dokáže při snímání videa přeostřovat, ani po nastavení režimu průběžného ostření se mi nepodařilo fotoaparát k této funkci přinutit. V průběhu snímání fotoaparát vyrovnává expozici. Maximální velikost záznamu je 4 GB. Asi proto, že se fotoaparát prodává i v méně civilizovaných zemích a Americe, je v návodu k použití následující odstavec: "Pokud během snímání videa sejmete objektiv, záznam se přeruší. Nesundavejte objektiv během záznamu". Připomíná mi to nápis, který musel být na klávesnicích DELL pro Ameriku a na který jsem léta hleděl: "Někteří tvrdí, že dlouhodobé používání klávesnice může vést ke zdravotním obtížím. Máte-li pochybnosti, poraďte se u svého lékaře". V další části vás návod ještě varuje:

  • Nepokládejte přístroj do blízkosti ohně.

  • Nevkládejte přístroj do mikrovlnné trouby.

  • Nepoužívejte přístroj delší dobu na koberci, přikrývce nebo elektrické matraci.

  • Nenechávejte přístroj zapnutý v místech bez proudění vzduchu.

  • Nepokoušejte se propíchnout přístroj ostrým předmětem.

  • Na přístroj příliš netlačte.

Ale to jsem trochu odbočil - podívejme se na krátké ukázky - jejich velikost je od 16 do 20 MB

1 Indoor_18mm_manual_sharpness Záběr v naprostém tichu začíná rozostřeně a ručně zaostřuji - to, co slyšíte v záznamu, není zavírání dveří, ale zvuk motorku zaostřování.
2 Indoor_55mm_manual_sharpness Obdobný záběr na 55 mm s ručním přeostřením. Jak na ukázce 1 tak 2 bylo v místnosti skutečně ticho, šum produkuje mikrofon.
3 Indoor_18_mm_OIS Všimněte si moaré na okně a aberace na chromovaných částech
4 Outdoor_18_mm_OIS Opět moaré na cihlové zdi a střeše. Ovšem stabilizace má nějaký účinek.
5 Outdoor_18_mm_NOOIS Stejný záběr bez stabilizace - chvěje se více
6 Outdoor_55_mm_OIS Záběr na 55 m s rychlejším švenkem. U záběrů 4,5,6 je hluk způsoben provozem aut na nedaleké silnici - vlivem velké citlivosti mikrofonu se zdá, že je to dálnice.
7 Staticky_OIS Širokoúhlý záběr v místnosti se zapnutou stabilizací
8 Staticky_NOOIS Širokoúhlý záběr v místnosti s vypnutou stabilizací
9 Rucni_zmena_ohniska Ruční změna ohniska v průběhu záznamu
10 Pozastaveno_OKbuton_OIS Pozastavení záznamu a jeho pokračování dalším záběrem do fyzicky stejného souboru - zde je slyšet lupnutí od tlačítka OK při změně scény
Závěr:
  • mikrofon ve fotoaparátu je poměrně citlivý, v tichu produkuje šum (snad se snaží o zesílení neexistujícího zvuku?) - ale v tomto případě by si člověk dodal nějakou hudbu, takže to mi tak nevadí

  • fotoaparát není schopen v průběhu záznamu ostřit ani v režimu průběžného ostření (alespoň se mi jej nepodařilo přemluvit). Průběžné ostření funguje do okamžiku zahájení záznamu, potom již ne.

  • změna ohniskové vzdálenosti stejně jako ruční ostření produkuje poměrně rušivé zvuky připomínající zavírání dveří.

  • na začátku a na konci záznamu je slyšet "lupnutí" - to pochází od spouště. Pokud záznam pouze pozastavíte tlačítkem OK a pokračujete v dalším záznamu do fyzicky stejného souboru, je slyšet zase lupnutí od tlačítka OK. Tato lupnutí při následném napojování scén při střihu videa působí rušivě a pokud má záznam k něčemu vypadat, je nutné je vystřihnout, což je práce jak na kostele. Přitom stačilo tak málo - zahájit záznam s mírným zpožděním od stisknutí tlačítek

  • alespoň na mém monitoru lze v záznamu vidět poměrně velkou aberaci a sklon k proužkování (moaré či jak se to nazývá)

  • každá optická stabilizace v kameře pracuje neskonale lépe a většina elektronických stabilizací v levných kamerách též. Nevýhodou v tomto případě je, že fotoaparát je lehký a tak se na něj veškeré otřesy snáze přenesou.

  • další videa (ne moje) můžete najít na youtube po zadání NX10

  • asi mám velké nároky - na video z hospody či od táboráku snad, dovolenou natáčejte s něčím jiným

 

Sekvenční režim snímání

Fotoaparát je mimo běžného sekvenčního focení vybaven i jednou vychytávkou navíc a to je režim "Burst", kdy při jednom stisknutí spouště pořídí 30 snímků/1s. Volba režimu sekvenčního focení má jedno speciální tlačítko na těle fotoaparátu, takže přístup k této funkci je skutečně rychlý. Každý snímek má velikost 976 x 1472 bodů JPG a čas snímání musí být logicky kratší, než 1/30s. Začleněné této funkce je zajímavé i z toho důvodu, že lze ukládat jednotlivé snímky z videa - v případě HD záznamu v rozlišení 720 x 1280 bodů. Ačkoliv jsem to nezkoušel, předpokládám, že snímky v režimu "Burst" budou mít nižší kompresi než snímek uložený z videa. Z nedostatku testovacího materiálu jsem vám nafotil v tomto režimu jednu kostku cukru padajícího do hrnečku. Celou sekvenci o velikosti cca 15 MB ve formátu ZIP si můžete stáhnout ZDE.
 

Jenom malý náhled rozhodující části sekvence - chtělo by to ovšem kratší čas a lepší nasvícení, což se v kuchyňském dřezu nedělá nejlépe - toto jsou pouze náhledy - plné rozlišení všech snímků viz odkaz výše. Tato funkce se možná někdy může hodit, ale kdyby bylo možné pořídit těch snímků za 1 sekundu třeba 100, byl by rozsah využití možná větší.

 

Přípojná místa
 

Shora:
Externí napájení (není součástí dodávky)
Mini-HDMI - (kabel není součástí dodávky
- VRRRRR!)
Zdířka dálkového ovládání (není součástí dodávky)
USB-mikro/AV - kabel USB přiložen, kabel AV není součástí dodávky
- VRRRR!)

 

Závěr: Nic zásadního v přípojných místech nechybí, v příslušenství ovšem ano. Neříkám, že součástí balení při koupi musí být dálková spoušť, ale ty dva chybějící kabely (AV a HDMI) by se snad do ceny vešly - o to víc, že v běžném elektru nemusí být zrovna k mání.

 

Blesk

Fotoaparát je vybaven obdobným bleskem jako zrcadlovky - v automatickém režimu vyskakuje sám, když fotoaparát usoudí, že je třeba. V ostatních režimech je možné jej vyklopit ručně tlačítkem vlevo nahoře u hledáčku. Jeho směrné číslo je 11/100ISO/28 mm, což je obdobné jako u klasických zrcadlovek. Samozřejmě je nutné sundat sluneční clonu. Objektiv samotný (míněn 18-55 OIS) dělá při nejširším ohnisku 18 mm dole na snímku nepatrný stín, který při ohnisku cca 20 mm mizí. Je možné použít zatím i dva externí blesky Samsung - velký SEF42A se směrným číslem 42 nebo menší a pro tento fotoaparát více slušivý SEF20A se směrným číslem 20.

 

Závěr

+

  • + sympatická velikost a váha, něco mezi zrcadlovkou a kompaktem - fotoaparát není tak rozměrný a nápadný, jako klasické zrcadlovky a po nasazení objektivu 30mm (placky) vypadá skutečně neškodně a vidím jej jako ideální pro nenápadnou pouliční fotografii. Pokud se nechcete někam tahat s klasickou zrcadlovkou a u kompaktu vám nedostačuje kvalita snímků (třeba i proto, že nemá RAW) nebo rozsah funkcí, právě jste našli velmi dobrý kompromis.

  • + velmi tichý chod závěrky, daný absencí zrcadla. Pokud vypnete přisvětlovací diodu ostření, nikdo si ani nevšimne, že fotíte.

  • + velmi dobře vyřešené ruční ostření za pomocí lupy s dostatečně jemným chodem zaostřovacího mechanismu

  • + rozsah funkcí, jejich srozumitelné nastavení a přehlednost, české menu, česká nápověda, povšechně dobře rozmístěná tlačítka a rychlý přístup k funkcím z více míst

  • + velmi rychlý start

  • + velmi dobrý elektronický hledáček i zadní displej - většina voleb se při přepínání zobrazuje v jakési lupě uprostřed displeje a tak si nemusíte nasazovat brýle, abyste navolili správnou hodnotu.

  • + na to, že zadní displej nejde normálně vypnout, velmi dobrá výdrž baterie

  • + velmi šikovně umístěné vroubkované kolečko vedle spouště pro volbu parametrů i prohlížení snímků - umožňuje tak mimo jiné i prohlížení fotografií v hledáčku přístroje.

  • + inteligentní čidlo pod hledáčkem - jakmile přiblížíte oko k hledáčku, zadní displej zhasne a zapne se obraz v hledáčku, navíc je tato funkce k dispozici i při prohlížení fotografií (má to své mínus - viz mínusy)

  • + přípojka HDMI 1,3, která umožňuje pohodlné napojení na moderní "placaté" televizory. Pokud máte televizor značky Samsung vybavený funkcí Anynet+. Funkce Anynet+(CEC) umožňuje ovládat připojená zařízení dálkovým ovládáním televize, pokud jsou propojeny Samsung HDTV a zařízení A/V. • Pokud HDTV podporuje Anynet+(CEC), napájení HDTV se automaticky zapne spolu s automatickým připojením k externímu zařízení bez nutnosti samostatně zapínat HDTV. Analogové připojení je samozřejmě k dispozici též. Navíc má fotoaparát jednu skrytou funkci, kterou jsem objevil zcela náhodně - dokáže přehrát JPG snímky i z jiných fotoaparátů - namátkově jsem vyzkoušel Canon G10, Nikon D40x. Stačí, aby názvy snímků dodržovaly XXX_XXXX. Můžete si proto připravit prezentaci z jakýchkoliv snímků JPG, očíslovat vzestupně a vzít s sebou na prezentaci! Automatickou prezentaci snímků má fotoaparát vestavěnou a může tak promítat snímky v předem nastaveném (shodném) intervalu s náhodnými přechody dvou druhů nebo pouze s prolínáním. Umí snímat rovnou do formátu 16:9, což je pro současné plazmové a LCD televizory optimální a nemusíte promítat snímky s černými pruhy nebo fotografie ořezávat.

  • + možnost snímání ve formátu RAW a výborný program na úpravu RAW snímků (i JPG) zdarma

  • + velmi nízká aberace setového objektivu, nízká vinětace a výborná odolnosti na protisvětlo

  • + velmi dobře stanovuje expozici v protisvětle a náročných světelných podmínkách - zachovává kresbu ve stínech

  • + přijatelné ceny výměnných objektivů

-

  • - CENA!!! Já vím, že za novinky je třeba zaplatit a směrem na západ od nás je trochu jiná kupní síla. Ale v současné době, kdy např. zrcadlovka Nikon D3000 i s objektivem 18-55 stojí 12.500,- Kč, se mi cena 16.990,- Kč za tento fotoaparát zdá poněkud přemrštěná. Naopak zatím známé ceny dalších objektivů pro tento fotoaparát se mi nezdají nikterak přemrštěné. Nebylo by náhodou tržně chytřejší dát nižší cenu základního setu a poněkud podražit další objektivy? Jediné, čím snad lze ospravedlnit takovou cenu, je program Camera RAW - za obdobný program chce např. Nikon 6.000,- Kč (já vím, má U-point technologii, která je výborná, ale zase má ovládání na draka). Doplnění k ceně 15.03.2010: do 30.4.2010 je možné koupit "akční" kity, kdy za stejnou cenu 16.990,- vč. DPH dostanete navíc i objektiv 55-200 nebo pevné ohnisko 30 mm. A to již začíná vypadat zajímavě! Vlastně se celý set o cca 7.000,- Kč zlevnil - třeba se časem objeví i nějaká akce s oběma objektivy zároveň nebo s pevnou 20 mm - kdo ví.

  • - zatím nižší nabídka výměnných objektivů, což by se do konce roku 2010 mělo výrazně zelpšit - viz úvodní tabulka

  • - malé mínus za stabilizaci, která je dle mého názoru méně výrazná než u stabilizovaných objektivů Nikon a Canon. Nejsem schopen to nijak změřit ani doložit, ale ten pocit zkrátka mám, pokud to má být optická stabilizace. Je to možná dané tím, že klasické zrcadlovky, které používám (D3, D700, D300) jsou těžší a objektiv 16-35/4 VR je trochu jiná liga - no, nechme to být.

  • - další malé mínus za ostření za nízké hladiny osvětlení - sice daleko lepší než u kompaktů, ale o něco horší než klasické zrcadlovky - ovšem vždy můžete zaostřit ručně a to přes elektronickou lupu dostatečně precizně.

  • - lesklé symboly na kruhovém voliči jsou za vysokého jasu nepřehledné. Naštěstí se zobrazují na zadním displeji i v hledáčku.

  • - chybějící kabely HDMI a AV - musí se dokupovat, navíc AV kabel bude patrně poměrně speciální a nemusí být k dostání všude.

  • - zobrazení na zadním displeji nejde trvale vypnout. To má dvě nevýhody - v šeru a ve tmě na sebe svitem rozměrného displeje upozorňujete a za druhé, když vám dochází baterie, displej zbytečně ubírá kapacitu potřebnou pro fotografování. Naštěstí existuje jednoduchý "fígl" - buď budete pod hledáčkem držet palec (nepohodlné) nebo čidlo přelepíte kouskem černé lepící pásky a je to. Třeba tuto "nedokonalost" vyřeší nějaká další verze firmware.

  • - nepřesné automatické vyvážení bílé barvy za smíšeného či umělého osvětlení - zajímavé je, že na pokyn k automatickému vyvážení bílé barvy z pořízeného snímku, reaguje fotoaparát lépe a nastaví bílou víceméně správně (vyfotíte snímek, fotoaparát podle něj vyváží bílou barvu, ale snímek neuloží). Občasné výkyvy vyvážení bílé barvy i za denního osvětlení - snímky mají mírný fiaalovo-modrý nádech (lze samozřejmě v editoru dorovnat, zvláště v RAWu)

  • - výrobce nedodává program, se kterým by bylo možné zpracovat video z tohoto fotoaparátu - je to velmi podivné, protože Samsung chrlí kamery s tímto formátem záznamu po miliónech.

  • - každý objektiv má jiný průměr filtru - v těchto průměrech jsou filtry sice levnější, ale bylo to nutné?

+-

  • +- makro není makro, jak jej známe z kompaktů - viz fotografie hodinek v režimu "makro" na 55 mm ohnisko. Ale v tomto ohledu má blíže k zrcadlovkám, proto by se hodil makroobjektiv - ten je sice ohlášen, ale termín jeho dostupnosti není v době psaní této recenze znám.

  • +- fotoaparát provádí nízké doostření snímků v JPG - v malých formátech to je jedno, pro větší formáty fotografií doporučuji doostření

  • +- snímky působí na první pohled méně kontrastně, česky bychom řekli mdle (tedy ony nepůsobí, ony jsou:) Je to ovšem lepší, než kdyby měli kontrast příliš vysoký.

  • +- přece jenom vyšší míra šumu než u klasických zrcadlovek i v nižší cenové kategorii. Ovšem na druhou stranu kvalita snímků má i od nejlepších kompaktů hodně navrch.

Je samozřejmě otázkou, jak se tento nový systém uchytí na trhu. Přece jenom přijít v dnešní době se zcela novým typem bajonetu (i přesto, že snad údajně půjdou použít s jakousi Samsung-redukcí objektivy od Pentaxu na ruční ostření) je velice odvážné i od takového giganta, jako je Samsung. Škoda je, že cenová hladina, kterou nasazuje Samsung pro své zrcadlovky, je tak vysoká. Zřejmě mu nestačilo poučení s GX20 (vyráběná ještě v bratrství s Pentaxem), která v době svého uvedení na trh byla snad dražší než stejný brácha od Pentaxu, poté musela být zlevněna a zmizela z trhu. Přitom to ve své době byl velmi dobrý fotoaparát s řadou funkcí, na které konkurence nedosáhla a dobrou obrazovou kvalitou (až na ty Samsung objektivy, to nebyla žádná sláva, ale objektivy od Pentaxu použít šly). Nepřeji tomuto šikovnému foťáčku stejný osud.

Zcela obecně se můžeme zamyslet nad tím, zda vývoj skutečně půjde tímto směrem. Video se nám pomalu tlačí i do poloprofesionální třídy klasických zrcadlovek, začleněn byl i živý náhled scény na displeji zrcadlovek, což byla dlouho nemyslitelná věc. Tak co vlastně chybí k tomu, vyrobit profesionální zrcadlovku obdobné konstrukce? Možná jenom větší hledáček s vysokým rozlišením. Možná se dočkáme i hybridního systému - po sklopení zrcátka se bude využívat elektronický displej, při sklopeném průhledový hledáček. Ale to asi velká fantazie - zatím.

Napadla Vás otázka, zda by si autor tohoto testu NX10 koupil? Ano. Nechce se mi všude tahat D700 a D3, když jdu na obyčejnou procházku, lyžovat nebo na posezení s přáteli. Nebo bych nasadil pevnou dvacítku nebo třicítku, zbylé objektivy bez problémů nastrkal do kapes a vyrazil třeba na výlet. A v nejhorším se stále vejde manželce do běžné kabelky (zkoušel jsem to). A nemusel bych s sebou tahat několik kilogramů své Nikon výbavy - což ovšem stejně nedělám, protože nechám foaparát doma. Tuhle věcičku na krku ani necítíte a můžete si s ní prožít hezké chvíle, které byste jinak nezaznamenali a to v takové kvalitě, která Vás jako zrcadlovkáře neurazí. Majitelé kompaktů zde naleznou jakýsi mezistupeň k těžším zrcadlovkám a kvalitou si rozhodně polepší.. doplnění z 30.3.2010 - stále jsem váhal s vrácením fotoaparátu, až jsem si jej nakonec koupil. Nějak jsem se od něj nemohl odloučit. A víte co mne nakonec přesvědčilo? Když jsem nemohl najít pevnou 30 po kapsách. Pokud nacpu nějaký Nikkor do kapsy, pak vím naprosto přesně, kde jej mám :) A těším se na pevnou dvacítku.

Doufám, že v tomto testu naleznete dostatek materiálu pro své vlastní rozhodnutí. A pokud ne, navštivte nějaký obchod a zkuste si jej vzít do ruky a pořídit pár snímků, potěžkat. Uvidíte ten rozdíl, ať již jste majitelem kompaktu nebo zrcadlovky.

*************

Doplnění 17. 3.2010

Doplňuji výše zmíněnou informaci,  že snad půjdou nasadit na NX10 objektivy od Pentaxu. Půjde ji tam nasadit více. Firma Novoflex vyvíjí redukce pro tento fotoaparát, které by měly být k dostání od konce dubna 2010. K dispozici budou následující redukce:
Pro objektivy

Cena

Vlastnosti
Nikon F 169 EUR S funkcí odclonění objektivu, použitelná i pro objektivy, které nejsou vybaveny clonovým kroužkem
Leica R 119 EUR

Minolta MD/MC 119 EUR
Canon FD 119 EUR
Contax/Yashica 119 EUR
M 42 89 EUR
Olympus OM 119 EUR
T2 89 EUR
Sony Alpha/Minolta AF 169 EUR S funkcí odclonění objektivu, použitelná i pro objektivy, které nejsou vybaveny clonovým kroužkem
Pentax K 169 EUR S funkcí odclonění objektivu, použitelná i pro objektivy, které nejsou vybaveny clonovým kroužkem

Bližší informace nejsou zatím známy. Nevíme tedy, zda bude k dispozici automatické ostření - výrobce zatím informuje, že bude možné u objektivů zaostřit na nekonečno a bude možné automaticky měřit expozici v režimu automatiky při pracovní cloně. Předpokládám, že dojde k přepočtu ohniskové vzdálenosti objektivů. U objektivů Nikkor předpokládám, že nebude k dispozici funkce optické stabilizace, pokud jej jí objektiv vybaven. Cena pro redukci nikon cca 4.300,- Kč není zrovna lidová, ale Novoflex je znám jako dražší výrobce kvalitních doplňků.

Kompletní katalog fotoaparátu Samsung NX10 s příslušenstvím si můžete stáhnout ZDE ve formátu PDF.

Objeveno 13.3.: Další test v polštině http://www.optyczne.pl/122.1-Test_aparatu-Samsung_NX10.html - nechte přeložit přítele googla :)