10. března 2010
Tento stručný popis v žádném případě není a nemůže
být vyčerpávající, nejsou zde popsány všechny funkce fotoaparátu a všechny
nabídky. Pokud vládnete angličtinou, můžete najít téměř vyčerpávající popis
zde.
Ledacos jsem si před psaním tohoto testu o tomto
fotoaparátu přečetl a moc kladného jsem nedočetl. Nejčastější výtky na adresu
tohoto fotoaparátu byly následující: ani kompakt, ani zrcadlovka. Jen blázen
mohl vymyslet v současné době nový bajonet pro uchycení objektivů. Objektivů pro
nový bajonet je málo. Zrcadlovka bez zrcadla? To už zkouší Olympus na 4/3
systému a prý nic moc. To se nebude prodávat. A navíc ta cena! Ta kvalita určitě
nebude moc dobrá. A tak jsem nemohl odolat, když se na trhu objevily první
produkční kusy tohoto fotoaparátu a jeden kousek s objektivy 18-55mm a 30
mm jsem
získal k testování. Pro názornost velikosti fotoaparátu připojuji porovnání
třech fotoaparátů - zleva Canon GX10, Samsung NX10, Nikon D40x s objektivem
18-55VR.
Zvědavě rozbaluji krabici, nasazuji objektiv, nabíjím baterii a vkládám SD
kartu. První dojem - buď si jej okamžitě
zamilujete
nebo jej zase zabalíte. K testování jsem obdržel fotoaparát v setu s objektivem
3,5-5,6/18-55 mm. Na první pokus padne do mých průměrných evropských rukou jako
ulitý a jako uživatel zrcadlovek jsem velmi mile překvapen váhou této
ne-zrcadlovky. Na úvod se tedy můžeme podívat, jaký je poměr mezi velikosti
snímače Olympusu 4/3 a APS-C (po kliknutí
větší obrázek). Abychom byli zcela přesní, tento fotoaparát má velikost snímače
23,4 x 15,6 mm, DX snímač u Nikonů má velikost 23,6 x 15,8 mm a u Canonu APS-C
je 22,2 x 14,8 mm. Snímač systému 4/3 u Olympusu má velikost 18,0 x 13,5 mm.
Malé rozměry NX10 jsou dány i přes velikost snímače typu APS-C právě absencí
zrcátka a hranolu.
Co by to ovšem bylo za
zrcadlovku, kdyby k ní neexistoval širší výběr objektivů.
Podívejme se na objektivy, které jsou či budou v průběhu roku 2010 dostupné:
Název objektivu |
Ohnisko |
Světelnost a stabilizace |
Cena v Kč k 9.3.2010 |
Pancake Lens (v prodeji) |
30mm |
F2 |
7.790,- |
Standard Zoom Lens (v prodeji) |
18-55mm |
F3.5-5.6 OIS |
5.190,- |
Tele Zoom Lens (v prodeji) |
50-200mm |
F4-5.6 OIS |
6.490,- |
Standard Zoom Lens (1. pol. 2010) |
18-55mm |
F3.5-5.6, Non OIS |
|
Compact Zoom Lens (v prodeji) |
20-50mm |
F3.5-5.6 |
|
Wide Pancake Lens (2. pol. 2010) |
20mm |
F2.8 |
|
Super Zoom Lens (1. pol. 2011) |
18-200mm |
F3.5-6.3 OIS |
|
Macro Lens (1. pol. 2011) |
60mm |
F2.8 |
|
Wide lens (1. pol. 2011) |
16
mm |
F2.8 |
|
Portrétní (2. pol. 2011) |
85
mm |
F1.4 |
|
Žlutě označené objektivy mají kompaktní stavbu (placky), tučně
zvýrazněné by měly být na trhu do konce I.Q.2010.
OIS - Optical Image Stabilization |
Název objektivu |
SAMSUNG 30mm F2
|
SAMSUNG 18-55mm F3.5-5.6 OIS
|
SAMSUNG 50-200mm F4-5.6 ED OIS
|
Ohnisková vzdálenost
|
30 mm (ekvivalent 46,2 mm ve
formátu 35 mm)
|
18 – 55 mm (ekvivalent 27,7 –
84,7 mm ve formátu 35 mm)
|
50 – 200 mm (ekvivalent 77 –
308 mm ve formátu 35 mm)
|
Prvky ve skupině
|
5 prvků v 5 skupinách (včetně 1
asférické čočky) |
12 prvků v 9 skupinách (1
asférická čočka)
|
17 prvků ve 13 skupinách
(včetně 2 čoček s extra nízkou disperzí)
|
Úhel pohledu
|
50.2°
|
75.9°- 28.7°
|
31.4°- 8.0°
|
Clona
|
F2 (min. F22), (počet listů: 7,
clona s kruhovou aperturou)
|
F3,5 – 5,6 (min. F22), (počet
listů: 7, clona s kruhovou aperturou)
|
F4 – 5,6 (min. F22), (počet
listů: 7, clona s kruhovou aperturou)
|
Typ závitu
|
Samsung NX
|
Samsung NX
|
Samsung NX
|
Optická stabilizace obrazu
|
Ne
|
Ano
|
Ano
|
Minimální ohnisková vzdálenost
|
0,25 m ~
∞
|
0,28 m ~
∞
|
0,98 m ~
∞
|
Maximální zvětšení
|
cca 0,16×
|
cca 0,22×
|
cca 0,2×
|
Kryt objektivu |
Volitelný
|
Dodávaný
|
Dodávaný
|
Velikost filtru
|
43 mm
|
58 mm
|
52 mm
|
Max. průměr × délka
|
61,5 × 21,5 mm
|
63 × 65,1 mm
|
70 × 100,5 mm
|
Hmotnost
|
cca 85 g (bez krytu)
|
cca 198 g (bez krytu)
|
cca 417 g (bez krytu)
|
Provozní teplota
|
0 – 40 °C
|
0 – 40 °C
|
0 – 40 °C
|
Provozní vlhkost
|
5 ~ 85%
|
5 ~ 85%
|
5 ~ 85%
|
|
|
|
|
Ale začněme od počátku.
Technické parametry fotoaparátu
Snímač |
Typ
|
CMOS |
Velikost snímače |
23,4 x 15,6 mm |
Počet efektivních pixelů |
Cca
14,6 megapixelů |
Celkový počet pixelů |
Cca
15,1 megapixelů |
Barevný filtr |
Filtr primárních barev RGB |
Objektiv |
Upevnění |
Samsung NX Mount |
Použitelné objektivy |
Objektivy SAMSUNG pro SAMSUNG NX Mount
|
Stabilizace obrazu |
Typ
|
Posun obrazu (závisí na objektivu) |
Ochrana proti prachu |
Typ
|
Ultrazvukové čištění (na Samsung www uvedeno
"Nadzvukový pohon":)) |
Displej |
Typ
|
AMOLED |
Size |
3,0” |
Rozlišení |
VGA
(640 x 480), 614k bodů (PenTile) |
Zorné pole |
Cca
100 % |
Hledáček |
Typ
|
EVF
|
Rozlišení |
VGA
(640 x 480), ekviv. 921k bodů |
Zorné pole |
Cca
100 % |
Zvětšení |
Cca
0,86x (APS-C, 50 mm, -1 m-1) |
Vzdálenost oka od hledáčku |
Cca
20,2 mm |
Nastavení dioptrické korekce |
Cca
- 4,0 ~ + 2,0 m - 1 |
Zaostřování |
Typ
|
Kontrastní automatické zaostřování |
Zaostřovací bod |
Výběr: 1 bod (volný výběr); multi: normální 15
bodů, záběr zblízka 35 bodů; rozpoznávání
obličejů: max. 10 obličejů |
Režimy |
Jednoduché automatické zaostřování, kontinuální
automatické zaostřování, manuální zaostřování
|
AF-assist
lamp |
Ano
(zelené LED) |
Spoušť |
Typ
|
Elektronicky řízená štěrbinová závěrka s
vertikálním chodem |
Rychlost |
Auto: 1 / 4.000 s ~ 30 s; manuálně: 1 / 4.000 s
~ 30 s (krok 1 / 3 EV nebo 1 / 2 EV); trvale
otevřená závěrka (limit: 8 min) |
Expozice |
Měřící systém |
Měření: multisegmentové, středově vyvážené,
bodové; rozsah: 0 ~ 18 EV (ISO 100 x 30 mm F2,0)
|
Kompenzace |
± 3
EV (krok 1 / 2 EV, 1 / 3 EV) |
AE
zámek |
Tlačítko AEL |
ISO
ekvivalent |
Auto, 100, 200, 400, 800, 1.600, 3.200 (krok 1
EV) |
Režimy záznamu |
Režimy |
Jednotlivé snímky, kontinuální snímání, série,
samospoušť, stupňování (automatická expozice,
vyvážení bílé, průvodce snímky) |
Souvislý |
JPEG: 3 sn. / s, až 10snímků; sériový režim: 30
sn. / s, 30 snímků po jednom; RAW: 3 sn. / s, až
3 snímky |
Odstupňování expozice |
Stupňování automatické expozice (± 3 EV),
stupňování vyvážení bílé (krok ± 3), stupňování
Průvodce snímky (3 volitelné režimy)
|
Časovač |
2 -
30 s (krok 1 s) |
Dálkové ovládání |
Kabelová: SR9NX01 (volitelná) |
Blesk |
Typ
|
Automatický vyklápěcí blesk TTL |
Režimy |
Inteligentní blesk, automatický, automatický s
redukcí červených očí, trvale zapnutý, trvale
zapnutý s redukcí červených očí, 1. lamela, 2.
lamela, vypnutý |
Směrné číslo
|
11
(při ISO 100) |
Pokrytí zorného
úhlu |
Širokoúhlý 28 mm (ekvivalent kinofilmu)
|
Rychlost
synchronizace |
Méně než 1 / 180 s |
Kompenzace blesku
|
- 2
až + 2 EV (krok 0,5 EV) |
Externí blesk
|
K
dispozici je externí blesk SAMSUNG (SEF-42A, SEF-20A:
volitelný) |
Synchronizace s ext.
bleskem |
Sáňky |
Vyvážení bílé |
Režimy |
Automatické, Denní světlo, Zataženo, Zářivka (W,
D, N), Žárovka, Blesk, Vlastní, K (manuální)
|
Jemné nastavení |
7
kroků na ose jantarová / modrá / zelená /
purpurová |
Průvodce fotografováním |
Režimy |
Standardní, Živý, Portrét, Krajina, Les, Retro,
Chladný, Klidný, Klasický, Vlastní (1 - 3)
|
Parametry |
Kontrast, Ostrost, Sytost, Barevný tón
|
Fotografování |
Režimy |
Smart Auto, Program, Automatická expozice s
prioritou času, Automatická expozice s prioritou
clony, Manuální, Noc, Portrét, Krajina, Scéna,
Film |
Scénické režimy |
Krásná tvář, Děti, Detail, Text, Západ slunce,
Svítání, Protisvětlo, Ohňostroj, Pláž a sníh
|
Rozlišení |
JPEG (3:2): 14 M (4.592 x 3.056), 10 M (3.872 x
2.592), 6 M (3.008 x 2.000), 2 M (1.920 x
1.280), 1,4 M (1.472 x 976): pouze sériový
režim; JPEG (16:9): 12 M (4.592 x 2.584), 8 M
(3.872 x 2.176), 5 M (3.008 x 1.688), 2 M (1.920
x 1.080); RAW: 14 M (4.592 x 3.056) |
Kvalita |
Vynikající, vysoká, normální |
RAW
formát |
SRW
|
Barevný prostor |
SRGB, Adobe RGB |
Video záznam |
Formát |
MP4
(H.264) |
Komprese |
Video: H.264, zvuk: AAC |
Videoklip |
Se
zvukem nebo bez zvuku (volitelné, délka záznamu:
25 minut) |
Rozlišení |
1.280 x 720, 640 x 480, 320 x 240 |
Frekvence snímání |
30
sn. / s |
Zvuk |
Mono |
Editace videa |
Uložení snímku z videa, střih |
Prohlížení |
Typ
|
Jednotlivé snímky, Náhledy (3 / 9 / 20 obrázků),
Prezentace, Film |
Zobrazení přepalů |
K
dispozici |
Editace |
Korekce červených očí, Kompenzace protisvětla,
Výběr stylu fotografie, Změna velikosti,
Otočení, Retuše tváře |
Umělecká korekce |
Měkká, Živá, Les, Podzim, Zamlžená, Šerá,
Klasická |
Paměť |
Media |
SD,
SDHC |
Formát souborů |
RAW
(SRW), JPEG (EXIF 2.21), DCF, DPOF 1.1,
PictBridge 1.0 |
Kapacita (1GB) |
14 M: RAW 35; 14 M: vynikající 142, vysoká 278,
normální 408; 10 M: vynikající 197, vysoká 382,
normální 724; 6 M: vynikající 322, vysoká 615,
normální 1.128; 2 M: vynikající 738, vysoká
1.334, normální 2.238; série (1,4 M): vynikající
1.201, vysoká 2.092, normální 3.320; 12 M (W):
vynikající 168, vysoká 328, normální 630; 8 M
(W): vynikající 234, vysoká 454, normální 860;
5 M (W): vynikající 381, vysoká 727, normální
1.334; 2 M (W): vynikající 872, vysoká 1.573,
normální 2.638; Film: 1.280 x 720: vysoká
kvalita 15 min., normální 22 min.; 640 x 480:
vysoká kvalita 44 min., normální 66 min.; 320 x
240: vysoká kvalita 145 min., normální 210 min.
(1)
|
Rozhraní |
Digitální výstupní konektor |
USB
2.0 (vysokorychlostní) |
Video výstup |
NTSC, PAL (nastavitelné uživatelem); HDMI 1.3:
(1.080 i, 720 P, 576 P / 480 P) |
Kabelová spoušť |
Ano
|
Externí napájení |
Stejnosměrné napětí 9,0 V, 1,5 A (100 ~ 240 V)
|
Zdroj napájení |
Typ
|
Akumulátor: BP1310 (1.300 mAh), nabíjení cca 150
min, výdrž 200 minut (130 min video), 400 snímků; Nabíječka:
BC1310; Adaptér: AD9NX01 (volitelný)
(2)
|
Výdrž baterie |
200 min / 400 snímků (standard CIPA)
|
Fyzické specifikace |
Rozměry (ŠxVxH) |
123
x 87 x 39,8 mm (bez vystouplých částí
fotoaparátu) |
Hmotnost |
353 g (bez baterií a paměťové karty)
|
Provozní teplota |
0 ~
40 °C |
Provozní vlhkost |
5 ~
85% |
Software |
Aplikace |
SAMSUNG Master, SAMSUNG RAW Converter 3.1, Adobe
Reader, QuickTime Player 7.6 |
Systémové požadavky |
Windows |
PC
s procesorem vyšším než Pentium III 500 MHz
(doporučeno Pentium 800 MHz); Windows 2000 / XP
/ Vista; min. 256 MB paměti RAM (doporučeno 512
MB); 250 MB volného místa na disku (doporučen 1
GB); port USB; jednotka CD-ROM; monitor s
rozlišením 1.024 x 768 pixelů, 16 bit ové barvy
(doporučeny 24 bit ové barvy); Microsoft DirectX
9.0c nebo novější |
Macintosh |
Power Mac G3 nebo novější; Mac OS 10.4 nebo
vyšší; min. 256 MB paměti RAM (doporučeno více
než 512 MB); 110 MB volného místa na disku; port
USB; jednotka CD-ROM |
Systémové požadavky pro Samsung Raw Converter
3.1 a QuickTime Player 7.6 |
Windows |
Doporučen procesor Pentium 4 3,2 GHz nebo
novější; Windows XP Service Pack 2 / Vista
32 bitů (64 bit ový operační systém není
podporován); min. 1 GB paměti RAM; monitor
podporující rozlišení 1.024 x 768 pixelů a 24
bit ové barvy; nVIDIA Geforce 7600 GT nebo
novější / ATI řady X1600 nebo novější; min.
64 MB grafické paměti (na Vista 64 bit
pracuje normálně) |
Macintosh |
Není k dispozici |
Vybalujeme -
popis se bude týkat setu fotoaparátu NX10 s
objektivem 3,5-5,6/18-55mm OIS.
V krabici naleznete tělo
fotoaparátu, objektiv, krytku těla, krytku objektivu (přední a zadní), sluneční
clonu objektivu, baterii,
řemen pro nošení na krku, nabíječka baterie se síťovým kabelem, USB kabel pro
propojení s počítačem, CD s programy a podrobným návodem k použití - i česky a
vytištěný stručný návod k použití. Programy pro zpracování snímků jsou ovšem
pouze v angličtině, neexistuje zatím ani český překlad příručky, která je
dostupná z programu nám nejblíže v angličtině. Pro RAW Converter existuje VELMI
stručný český popis - spíše zmínka - v českém návodu k obsluze. Ale pracovat
smysluplně se podle něj nedá, takže se budete muset prokousat anglickým
programem i příručkou k němu, která je naštěstí poměrně podrobná.
Ovládání fotoaparátu
Zde se musím skutečně omezit na stručný popis.
Samozřejmě je ovládání každého fotoaparátu věcí zvyku, ovšem na toto si zvyknete
velmi rychle. Už dnes takřka neprodávaný GX20 měl v ovládání spoustu vychytávek,
které by mohl převzít jak Nikon, tak Canon do svých zrcadlovek, kdyby jim to
hrdost dovolila :) Vliv GX20, kterou dělal Samsung ještě v kooperaci s Pentaxem,
je na tomto fotoaparátu vidět - tento už dle tvrzení Samsungu je ovšem v jeho
plné režii. Zkrátka ovládání se vám zalíbí. Nenašel jsem snad nic, co by nešlo
nastavit. Do nastavení fotoaparátu se můžete dostat několika způsoby, na které
je třeba si zvyknout - ovšem po pár hodinách nebudete mít problém. Navíc je plně
lokalizované do češtiny včetně vestavěné nápovědy. Máte následující možnosti,
pro lepší orientaci obrázek:
a) tlačítko MENU
vlevo vedle hledáčku - obsahuje základní nastavení fotoaparátu - velmi
přehledně, protože všechny volby jsou viditelné na displeji a nemusíte rolovat
dolů a hledat další skryté. Ke každé položce můžete stisknutím tlačítka DISP
získat českou stručnou nápovědu. Jednotlivá nastavení se vzájemně ovlivňují -
např. při nastavení snímání do formátu RAW nelze zvolit režim, při kterém
jediným stisknutím spouště pořídíte 30 snímků o velikost 1,4 mpx apod. Takovéto
položky jsou potom v menu šedivé a nedostupné. V režimu SMART nejsou určité
položky MENU vůbec zobrazovány, protože nejdou nastavit.
b) stisknutí tlačítka Fn
pro rychlý přístup k nejčastěji používaným funkcím - nastavovaná funkce se
zobrazí uprostřed displeje zvětšeně a to je pro uživatele brýlí na blízko
neocenitelné.
c) použití čtyřcestného voliče s
potvrzovacím tlačítkem OK, kolem kterého najdete nejčastěji používané funkce:
přepnutí automatického a ručního ostření (pro objektivy, které tento přepínač
nemají na sobě), způsob měření expozice, nastavení vyvážení bílé barvy a ISO.
d) Tlačítko pro rychlý přístup k samospoušti a
režimu snímání. Všechny
volby jsou závislé navíc na nastavení příslušného režimu otočným voličem v horní
části fotoaparátu - např. v režimu plné automatiky (SMART) nelze kompenzovat
expozici (v režimu P ano) apod. Ve volbách je možné se pohybovat jak čtyřcestným
voličem, tak kolmo umístěným kolečkem nad spouští, případně kombinací obojího -
šikovné. Umístění kolečka kolmo před spouští mi přijde osobně i šikovnější, než
jeho umístění vodorovně pod spouští, jako např. u Nikonů. Další tlačítka již
popisovat nebudu, jejich význam je většině znalých jasný. Zvláštní tlačítko
naleznete šikmo pod objektivem - na toto tlačítko lze navolit jednu ze dvou
funkcí - uživatelské vyvážení bílé barvy nebo náhled hloubky ostrosti.
Fotoaparát má tu vlastnost, že vše, co vidíte vzadu
na displeji, můžete vidět i v elektronickém hledáčku - přepnutí proběhne
automaticky, jakmile přiblížíte oko k hledáčku - když jej oddálíte, objeví se
obraz opět vzadu na displeji. Bohužel zadní displej nejde při fotografování
trvale vypnout, pokud byste chtěli ušetřit baterii a používat pouze hledáček
fotoaparátu. Zadní displej je patří skutečně k těm lepším a venku i za sluníčka
je poměrně dobře viditelný.
Závěr: přístup k volbám je po krátkém zácviku velmi
rychlý z několika míst a je jich tam skutečně hodně.
Informace na displejích (zadním i v hledáčku)
při fotografování
Informace na displejích při
fotografování (zadní i hledáček) mění informace jednak podle režimu, ve kterém
se nacházíte a jedna podle toho, kolik informací chcete na displeji mít -
přepínání provádíte tlačítkem DISP. V režimu SMART, což je režim, ve kterém
nemůžete nastavit téměř nic, fotoaparát myslí zcela za vás a tak na displeji
vidíte informace uvedené vlevo na snímku - měnit můžete skutečně jen málo
parametrů. V dolní řádce fotoaparát sám vybírá jednotlivé scény či možnosti
využití - např. portrét (detekuje tváře), krajinu (patrně podle zaostřené
vzdálenosti), noční snímek, makro, sport (jakmile začnete fotoaparátem
pohybovat) apod. Vidíte informaci o počtu zbývajících snímků a nabití baterie.
V režimu P a všech ostatních (video má trochu jiné)
si již můžete zvolit, kolik informací bude na displeji v průběhu fotografování
zobrazeno - přepínání provádíte tlačítkem DISP.
Ve všech režimech (mimo SMART) jste informování
o cloně, času a kompenzaci expozice, kterou nastavíte velmi rychle přidržením
tlačítka +- a současným otáčením horního vroubkovaného kolečka. Šikovné, rychlé,
velmi dobře čitelné. Zajímavou funkcí je volba výběru oblasti a místa ostření
která se objeví, jakmile při snímání stisknete tlačítko OK:
Vlevo širší oblast ve středu
Vpravo zúžená oblast v pravé části
Rychlé, přehledné, smysluplné,
funkční.
Informace na displejích (v zadním i v
hledáčku) při prohlížení
Přepínání zobrazených informací
opět provádíte tlačítkem DISP. Fotoaparát dokáže ukazovat blikáním i
přeexponovaná místa bez kresby - tato funkce se nastavuje v menu fotoaparátu -
pokud je zapnuta, zobrazuje se potom stále při prohlížení všech snímků, dokud ji
zase v menu nevypnete. Kvalita obou displejů je velmi dobrá!
Závěr: rychlé, přehledné, funkční a nic mi
nechybí
Ovládací prvky, které nebyly
doposud zmíněny - otočný volič pro výběr "programu" - SMART, P (programová
automatika), A (předvolba clony), S (předvolba času), M (plný manuál) - jsou
jasné. V režimu P lze horním vroubkovaným kolečkem posouvat expoziční program
volbou jiných kombinací času a clony - jakmile kolečkem otočíte, na displeji se
objeví pod časem a clonou zelené podtržítko, které vás informuje o ruční korekci
hodnot. Stejným kolečkem měníte čas (S) nebo clonu (A) a fotoaparát druhou
hodnotu dopočítává - nic neobvyklého. Jakmile se ale dostanete mimo rozsah, tj.
fotoaparát nedokáže druhou hodnotu dorovnat, zobrazí se hodnota, kterou
nastavujete, červeně - to nejde snad ani přehlédnout. V režimu M měníte
vroubkovaným kolečkem clonu a pokud palcem stisknete tlačítko +-, pak čas -
opět, rychlé a výborně ovladatelné. I v tomto případě vás fotoaparát informuje,
jak je nastavená kombinace v souladu s jeho úsudkem automatické expozice a to
opět velice elegantně - příslušnou odchylku ukazuje v okénku korekce expozice.
Tomuto ovládání skutečně nelze snad nic vytknout. Dále si můžete rovnou navolit
režim NOC, PORTRÉT, KRAJINA, SCÉNA (druh scény volíte po stisknutí tlačítka Fn)
a FILM. Zde mám pouze jednu malou připomínku - symboly jsou hodně lesklé a při
prudkém světle až oči přecházejí a je třeba fotoaparát příslušným způsobem
pootočit či naklonit, aby jeden poznal, v jakém režimu kolečko je. Dobře, je to
prkotina. Vedle okuláru najdete ještě čudlík pro dioptrickou korekci a vlevo
nahoře tlačítko pro vysunutí blesku. Začínáme
fotografovat
Telegraficky: náběh po zapnutí rychlý jak u zrcadlovky, určitě vás nebude
zdržovat. Kdo je zvyklý na Nikony, najde zapínání na stejném místě - ostatně tam
je nejpraktičtější, že. Ostření - při dobrých světelných podmínkách
okamžité, při horších váhavé - přece jenom je to ostření převzaté z kompaktů -
naštěstí ale lze velmi dobře zaostřit ručně - ovšem není to systém AF-S
objektivů (u Nikonu), kdy můžete automatické ostření kdykoliv doladit ručně. Zde
musíte napřed automatické ostření vypnout. Jakmile se ovšem dotknete ostřícího
kroužku na objektivu, doje k automatickému přiblížení středové části obrazu
(lupa). Zaostřit ručně lze skutečně velmi precizně, protože ostřící kroužek má
velmi jemný chod. Volbu ohniskové vzdálenosti na rozdíl od kompaktů ovšem
provádíte ručně na objektivu (což je dobře). Zatím tedy samá pozitiva a životní
jistoty :) Objektiv
18-55/F3.5-5.6 OIS
Zde mohu hodnotit pouze objektiv, který je dodáván
v setu s fotoaparátem
- 18-55/F3.5-5.6 OIS (časem
by se měly snad objevit i sety se dvěma objektivy za zvýhodněnou cenu oproti
samostatnému nákupu-možná s objektivem 50-200). Jedná se o snímač typu APS-C,
tedy přepočet ohniskové vzdálenosti cca x 1,5 nám dává cca 28 až 80 mm v
přepočtu na kinofilm, což považuji pro běžné fotografování za užitečný rozsah.
Objektiv je vybaven posuvným přepínačem automatického (AF) a ručního (MF)
ostření a přepínačem stabilizace obrazu. Při změně ohniskové vzdálenosti na 55
mm se objektiv vysouvá o 35 mm. Přední čočka se při ostření neotáčí, takže lze
bez problémů používat např. polarizační filtr.
Vinětace objektivu
F |
18 mm |
Histogram |
3,5 |
|
|
5,6 |
|
|
8 |
|
|
11 |
|
|
F |
55 mm |
Histogram |
5,6 |
|
|
8 |
|
|
11 |
|
|
Toto jsou
výborné výsledky, podívejte se pro porovnání na profesionální
objektivy Nikkor na 35 mm a clonu F4
(já vím, že jsou to objektivy pro plný formát snímače, ale z nejvyšší
kategorie!) |
4 |
|
|
|
Nikkor 16-35/4 na 35 mm |
Nikkor 17-35/2,8 na 35 mm |
|
Aberace, odolnost na
protisvětlo, ostrost
|
Režim A (priorita clony),
fotografováno přímo do JPG
nejlepší kvalitou.
Po kliknutí získáte plný snímek.
Aberaci a odolnost na
protisvětlo hodnotím jako
velmi dobrou - aberace je na těchto snímcích prakticky
nezjistitelná a odlesky jsou jsou minimální - za tento
výsledek by se nemusel stydět ani profesionální objektiv.
Na nejnižších clonách je vidět u slunce mírné přetečení
náboje do sousedních buněk, ale to je záležitost
snímače, nikoliv objektivu. Co je ale na snímcích na
25 mm úžasné, je vyvážení automatické expozice
- málokterý fotoaparát je schopen za těchto podmínek stanovit expozici
tak, aby byla zachována kresba ve stínech! |
|
F4/25mm |
|
|
F10/25mm |
|
|
|
|
F5,6/55mm |
F9/55mm |
F14/55mm |
F22/55m |
|
|
F3,5/18mm - poslední
pokus o odhalení
aberace na fotografii o velikosti 70x100 cm.
I tento výsledek považuji za velmi dobrý.
Navíc lze aberaci v dodávaném RAW editoru
celkem slušně odstranit. |
F4/25mm |
Pro výřezy
ostrosti objektivu jsem použil výše uvedené snímky. Překvapení se
nekoná, nejlepší kresbu dostanete na všech ohniscích kolem clony 8.
Nejméně ostrá kresba je od clony 18 výše. Opět se jedná o výřezy z
fotografie velikosti cca 70x100 cm. Snímky uvedené v této testovací
části nejsou žádným způsobem doostřované ani upravované, takto je
zaznamená fotoaparát přímo do formátu JPG. Na snímcích vlevo a vpravo se
jedná o výřezy z levého horního rohu, na dolních snímcích o výřezy z
pravého dolního rohu. |
F10/25mm |
F5,6/55mm |
F9/55mm |
F14/55mm |
F22/55m |
Všechny snímky jsou
pořízeny z ruky se zapnutým stabilizátorem obrazu. Stabilizátor obrazu
je skutečně funkční, i když účinky stabilizace mi nepřipadají tak
zřetelné, jako např. u optické stabilizace objektivů klasických
zrcadlovek. Výkon objektivu hodnotím jako velmi dobrý. Pokud je člověk
zvyklý na snímky, které "padají" z kvalitních kompaktních fotoaparátů,
mohl by dojít k závěru, že tyto snímky jsou méně ostré. Ve fotoaparátu
samotném neexistuje nastavení pro ostrost snímků, jak jsme zvyklí např.
z klasických digitálních zrcadlovek - do ostrosti, resp. doostření
ukládaného snímku nemůžete nijak zasáhnout. Proto se vydáme na malé
pátrání, jakým způsobem fotoaparát zachází se snímkem. Následující
snímek byl pořízen současně do nejvyšší kvality JPG, jakou fotoaparát
dovoluje, a současně do formátu RAW. Po kliknutí na první sloupec
dostanete fotografii v plném rozlišení - pozor na velikost. Snímky byly
pořízeny na 18mm, clona 9, čas 1/200s, ISO 100, z ruky, zapnutý
stabilizátor obrazu. |
|
|
|
Toto je pouze pro
porovnání snímek pořízený na ohnisko 35 mm objektivem Nikkor 16-35/4
VR, clona 11, automatická expozice v režimu A, fotoaparát Nikon D3,
automatické vyvážení bílé barvy, převod do JPG z RAW bez úprav. Snímek
byl pořízen o týden dříve, než testovací snímky NX10 a v jinou denní
dobu - cca o 2 hodiny dříve. Ale jako etalon jej můžeme použít, cenová
hladina obou sestav je samozřejmě neporovnatelná! Nikon D3 má
plnoformátový snímač, kdežto NX 10 APS-C. |
1
|
|
|
Toto je originální snímek
JPG, velikost 5,5 MB - bez úprav! |
2
|
|
|
Převod z raw v nejvyšší
kvalitě do JPG, velikost 10 MB - bez úprav = s výchozím nastavením, jak
je převzato ze snímku |
3
|
|
|
Převod z raw v nejvyšší
kvalitě do JPG, velikost 8 MB - v RAW konvertoru vypnuto doostření |
4
|
|
|
Převod z raw do nejvyšší
kvality JPG, velikost 15 MB s jedinou úpravou - nastavení nejvyšší
přednastavené úrovně doostření. |
Co lze z výše uvedených
snímků odvodit? Když se podíváte na snímek číslo 3, který vznikl s
vypnutým doostřením v RAW editoru, zjistíte, že fotoaparát při ukládání
do formátu JPG (1) určitým standardním způsobem doostření provádí a to
poněkud větší, než když stejný snímek ve formátu RAW otevřete v programu
pro konverzi (dodávaný s fotoaparátem - Samsung RAW Converter) a uložíte
bez zásahu do formátu JPG. Na snímku číslo (4) je výsledek při volbě
nejvyšší přednastavené hodnoty doostření v RAW konvertoru - jednotlivé
parametry doostření můžete samozřejmě ještě upravovat, ale já jsem vzal
přednastavenou tovární hodnotu. Technickou kvalitu snímku pokládám za
velmi dobrou, opět se díváte na výřezy odpovídající velikosti tištěné
fotografie cca 70x100 cm!!!
Další demonstrační
snímky (pořízeno přímo do formátu JPG bez úprav v automatickém režimu
P): |
1/320s/F10/ISO100/18mm |
1/320s/F10/ISO100/18mm |
1/500s/F10/ISO100/18mm |
1/250s/F10/ISO100/55mm |
1/20s/F3,5/ISO100/18mm |
1/200s/F9,5/ISO100/24mm |
Objektiv
30mm/F2
Objektiv 30 mm se světelností 2
je neuvěřitelně malá placka - viz úvodní obrázek. Po přepočtu ohniska vychází 45
mm, takže taková téměř klasická padesátka. Tento objektiv vezmu již rychleji.
Očekával jsem, že se díky světelnosti podstatně zvýší rychlost ostření - nestalo
se tak. A tak jsem využil podobného záběru jako z předchozím objektivem a
výsledky jsou v následující tabulce:
F2 |
|
|
|
|
F4 |
|
|
|
|
F5,6 |
|
|
|
|
F6,3 |
|
|
|
|
Co
k tomu dodat - pevné sklo je pevné sklo. Clona 2 je sice trochu měkčí,
ale na vyšších clonách jsou
již výsledky výborné - srovnejte s
podobným výřezem u Nikkoru 16-34/4. Trochu nám neodpovídají ohniska a
stanoviště, ale pro hrubé srovnání snad dostačující. Všechny snímky jsou
pořízeny přímo do formátu JPG. O zapnuté či vypnuté stabilizaci zde nemá
smysl mluvit, protože tento objektiv žádnou stabilizaci nemá. V této
souvislosti trochu překvapí, že výrobce fotoaparátu má provize od
výrobců filtrů - zatím co objektiv, to jiný průměr závitu. Popravdě
řečeno, nevidím to jako šťastný krok. Níže je uvedeno pár další
testovacích snímků, ze kterých si již můžete udělat vlastní závěry.
Všechny snímky jsou pořízeny z ruky. Jak si můžete níže všimnout, má
objektiv naprosto minimální aberaci i na cloně 2. Na posledních snímcích
si můžete prohlédnout záběry pořízené přímo proti slunci na různých
clonách. |
|
F4.5, 1/200s, ISO 100 |
F9, 1/250s, ISO 100 |
F2, 1/100s, ISO 100 |
F4, 1/45s, ISO 100 |
F6,3, 1/30, ISO 100 |
F4.5, 1/250s, ISO 100 |
F2, 1/750s, ISO 100 |
F2.8, 1/500s, ISO 100 |
F2, 1/160s, ISO 100 |
F2, 1/4000s, ISO 100 |
F4, 1/1000s, ISO 100 |
F11, 1/125s, ISO 100 |
Objektiv
50-200/4-5,6
Všechny snímky pořízeny z ruky, zapnutá
stabilizace, automatické ostření, priorita clony, formát RAW s převodem do JPG
max. kvalita s max. doostřením v RAW editoru Samsung. U tohoto objektivu je
přítomnost optické stabilizace obrazu velice vítaná, zvláště na nejdelším
ohnisku (v přepočtu na plnoformátové snímače 300mm).
|
1/45s/F5/ISO100/130mm |
1/180s/F5,5/ISO100/200mm |
1/200s/F5,6/ISO100/200mm |
1/1600s/F5,6/ISO100/200mm |
1/500s/F5,6/ISO100/50mm |
1/180s/F5,6/ISO100/200mm |
1/350s/F5,6/ISO100/171mm |
1/100s/F8/ISO100/100mm |
1/180s/F8/ISO100/50mm |
1/250s/F4/ISO100/50mm |
1/160s/F5,6/ISO100/50mm |
1/80s/F8/ISO100/50mm |
ŠUM
Z následující tabulky je možné porovnat
šum při jednotlivých hodnotách ISO. Vždy se jedná o výřezy za 100% zvětšení. U
všech fotoaparátů, pokud to jde, bylo vypnuté odstraňování šumu při vysokých ISO
a jakékoliv doostřování. Všechny snímky pořízeny rovnou do formátu JPG. Vyvážení
bílé barvy ponecháno na automatice fotoaparátu.
ISO |
Samsung NX10
4592*3056=14 033 152
23,4 x 15,6mm
365 mm2 |
Canon G10
4416*3312=14 625 792
7.6mm x 5.32mm
40,4 mm2 |
Nikon D40x
3872*2592=10 036 224
23,7 x 15,6mm
369,7 mm2 |
Nikon D700
4256*2832=12 052 992
36,0 x 23,9mm
860,4 mm2 |
200 |
|
|
|
|
400 |
|
|
|
|
800 |
|
|
|
|
1600 |
|
|
|
|
3200 |
|
------- |
|
|
Na výše uvedených
ukázkách je vidět poměrně agresivní doostřování Canonu G10 a rovněž
automatické vyvážení bílé barvy vykazuje největší odchylku. Jak se
dalo též očekávat, i míra šumu je na tomto fotoaparátu ze všech
testovaných nejvyšší, ale to je pochopitelné, má ze všech nejmenší
snímač (a Canon se poučil a do jeho nástupce G11 dal nižší rozlišení
snímače). Do testu jsem jej zařadil z toho důvodu, že řada majitelů
zrcadlovek používá tento fotoaparát jako kapesní doplněk ke své
zrcadlovce. Nikon D40x zde zastupuje nižší řadu digitálních
zrcadlovek Nikon a D700 pro porovnání plnoformátového snímače. Na
porovnání Canonu G10 a Samsungu NX10, které mají téměř totožné
rozlišení je nejvíce patrné, že na velikosti (snímače) záleží. Ale
lépe než výřezy z knihovny možná poslouží skutečné snímky: |
Samsung NX10
- snímky na různých hodnotách ISO, ZAPNUTO automatické
odstraňování šumu na vysokých citlivostech - v tomto případě se
uplatnilo u snímku na 3200 ISO - po kliknutí na snímek plná
velikost. Vybral jsem schválně poměrně obtížný snímek v šeru,
expozici jsem plně ponechal na automatice fotoaparátu v režimu P.
Snímky byly pořízeny rovnou do formátu JPG. |
ISO 100 |
ISO 200 |
ISO 400 |
ISO 800 |
ISO 1600 |
ISO 3200 |
Abyste nemuseli
klikat na fotografie a porovnávat si výřezy sami, tak nyní to samé,
ovšem výřezy ze 100% zvětšení - výřez z levého horního tmavého rohu. |
ISO 100 |
ISO 200 |
ISO 400 |
ISO 800 |
ISO 1600 |
ISO 3200 (redukce šumu) |
Abychom nezkoumali
pouze temná místa v rozích, přidejme ještě výřez scény ve středním a
vyšším rozsahu jasů, tentokráte ze světla, které se nachází téměř
uprostřed snímku: |
ISO 100 |
ISO 200 |
ISO 400 |
ISO 800 |
ISO 1600 |
ISO 3200 |
Pokud budeme
porovnávat porovnatelné, vezmu za bernou minci fotoaparát Nikon D40,
který je vybaven stejnou velikostí snímače a o něco nižším
rozlišením. Sice se již neprodává a byl nahrazen v nejnižší
kategorii zrcadlovek novějšími modely D3000 (D5000), mohu
subjektivně konstatovat, že míra šumu mi, zvláště na vysokých ISO,
připadá o něco vyšší. Myslím, že tento fotoaparát nepotřeboval nutně
rozlišení 14 milionů bodů. Domnívám se, že to nesvědčí jak šumu, tak
objektivu.
Závěr: na danou kategorii fotoaparátu považuji
výsledky za přijatelné, blíže v celkovém závěru. |
Dodávaný software
K fotoaparátu obdržíte v balení na CD software
SAMSUNG Master (anglicky včetně anglické nápovědy), SAMSUNG RAW Converter 3.1
(anglicky včetně anglické nápovědy), Adobe Reader (pro prohlížení návodu z
CD) a QuickTime Player 7.6 pro přehrávání videa. Zajímavosti: v programu
Samsung Master můžete sice nahrávat snímky přímo z fotoaparátu, můžete je
poměrně v širokém spektru upravovat, ale snímky pořízené do formátu RAW (u
Samsungu SRW) zde neuvidíte ani v náhledu (v Zoneru 11 také ne). Zde jste
plně odkázáni (zatím) na dodávaný Samsung RAW Converter. Ten ovšem obsahuje
takovou řadu funkcí, že běžného uživatele zcela uspokojí. Níže v
tabulce pár obrázků programu, po kliknutí plná velikost:
|
|
|
Základní uživatelské
rozhraní programu po spuštění |
Jiný způsob
zobrazení se zapnutím světlých a tmavých míst bez kresby |
Ukotvitelné
uživatelské paletky pro úpravu obrazu |
|
Tento program je
společný pro fotoaparáty Samsung GX-10, GX-20, WB5000/HZ25W a NX10.
Rozsah jeho funkcí a nastavení značně převyšuje amatérské využití
programu. Jeho ovládání je šikovné a ergonomií rozhodně asi 10x
převyšuje program Capture NX pro Nikony. Podporuje dávkové
zpracování, barevné profily atd. atd. A navíc je zdarma a můžete v
něm upravovat i jakékoliv jiné soubory JPG, TIFF. Samsungu, dostáváš
jedničku s hvězdičkou! Pokud se týká funkcí na úpravy snímků,
jsou jeho možnosti několiksetkrát větší, než programu Samsung Master
(ten je též zdarma). |
Možnosti exportu
upravených snímků |
Závěr:
Program Samsung Master umožňuje skutečně pouze
základní úpravy snímků, je vzácně nepřehledný, občas špatně
vykresloval obrazovku - s tímto programem provádět úpravy fotografií
je za trest. Je hned vidět, že tento program má jiného výrobce, než
program Samsung RAW Converter, který je jeho přímým opakem. Program
Samsung Master (pokud umíte dostat fotky do počítače jinak),
nedoporučuji vůbec instalovat - navíc si neporadí s videem z tohoto
fotoaparátu. Fuj! Takřka jakýkoliv freewarový program vám udělá v
oblasti úpravy snímků lepší službu a např. program Zoner Photostudio
(jedno jaká verze za posledních 5 let) vám udělá stokrát lepší
službu. Navíc nápověda k tomu programu je stejně v angličtině - dát
do tohoto programu češtinu by asi nebyl až takový problém (ale ono
to za to nestojí).
Program Samsung Raw Converter je pravým opakem -
neobyčejně rozsáhlý výběr funkcí, velmi dobře ovladatelný, pro
začátečníky se může jevit složitý - nikoli ovládáním, ale výběrem
funkcí. Zde je škoda, že není k dispozici alespoň česká příručka -
takto kvalitní program by si ji zasloužil. Je až s podivem, že je
tento program v rámci koupě fotoaparátu zdarma (ovšem s omezením na
konverzi RAW snímků pouze z tohoto fotoaparátu). |
Video
Nejsem zastánce videa ve fotoaparátech,
stejně jako fotoaparátů v kamerách a vždy se přesvědčím o tom, že tomu tak
ještě dlouho bude. Samsung NX10 umožňuje natáčet video ve formátu MP4, kodek
H.264, 30s/sekundu, bez zvuku nebo mono zvuk, rozlišení
1.280 x 720 (označováno jako HD 16:9), 640 x 480
(4:3), 320 x 240 (4:3). Kamera je kamera, i když uznávám, že i schopnost
natočit krátké video fotoaparátem se může hodit pro různé prezentace nebo
nenáročné rodinné snímky. Program Samsung Master nedokáže s videem v tomto
formátu nikterak pracovat, dokáže jej pouze pustit přes externí program
Quick Time Player (alespoň se mi to nepovedlo). Pro editaci videa si tedy
budete muset obstarat jiný program.
Přímo ve fotoaparátu můžete
upravit začátek a konec videa a můžete si z videa uložit snímek. Snímat
můžete buď v režimu plné automatiky nebo s předvolbou clony, můžete zapnout
větrný filtr. Snímat můžete dvěma způsoby - buď každá scéna bude v
samostatném souboru nebo lze záznam pouze pozastavit a pokračovat jinou
scénou bez vytvoření nového souboru. Ač podle návodu to vypadá, že
fotoaparát dokáže při snímání videa přeostřovat, ani po nastavení režimu
průběžného ostření se mi nepodařilo fotoaparát k této funkci přinutit. V
průběhu snímání fotoaparát vyrovnává expozici. Maximální velikost záznamu je
4 GB. Asi proto, že se fotoaparát prodává i v méně civilizovaných zemích a
Americe, je v návodu k použití následující odstavec: "Pokud během snímání
videa sejmete objektiv, záznam se přeruší. Nesundávejte objektiv během
záznamu". Připomíná mi to nápis, který musel být na klávesnicích DELL
pro Ameriku a na který jsem léta hleděl: "Někteří tvrdí, že dlouhodobé
používání klávesnice může vést ke zdravotním obtížím. Máte-li pochybnosti,
poraďte se u svého lékaře". V další části vás návod ještě varuje:
-
Nepokládejte
přístroj do blízkosti ohně.
-
Nevkládejte
přístroj do mikrovlnné trouby.
-
Nepoužívejte
přístroj delší dobu na koberci, přikrývce nebo elektrické matraci.
-
Nenechávejte
přístroj zapnutý v místech bez proudění vzduchu.
-
Nepokoušejte se
propíchnout přístroj ostrým předmětem.
-
Na přístroj
příliš netlačte.
Ale to jsem trochu
odbočil - podívejme se na krátké ukázky - jejich velikost je od 16 do 20 MB
1 |
Indoor_18mm_manual_sharpness |
Záběr v naprostém tichu začíná
rozostřeně a ručně zaostřuji - to, co slyšíte v záznamu, není
zavírání dveří, ale zvuk motorku zaostřování. |
2 |
Indoor_55mm_manual_sharpness |
Obdobný záběr na 55 mm s ručním
přeostřením. Jak na ukázce 1 tak 2 bylo v místnosti skutečně ticho,
šum produkuje mikrofon. |
3 |
Indoor_18_mm_OIS |
Všimněte si moaré na okně a aberace
na chromovaných částech |
4 |
Outdoor_18_mm_OIS |
Opět moaré na cihlové zdi a střeše.
Ovšem stabilizace má nějaký účinek. |
5 |
Outdoor_18_mm_NOOIS |
Stejný záběr bez stabilizace -
chvěje se více |
6 |
Outdoor_55_mm_OIS |
Záběr na 55 m s rychlejším švenkem.
U záběrů 4,5,6 je hluk způsoben provozem aut na nedaleké silnici -
vlivem velké citlivosti mikrofonu se zdá, že je to dálnice. |
7 |
Staticky_OIS |
Širokoúhlý záběr v místnosti se
zapnutou stabilizací |
8 |
Staticky_NOOIS |
Širokoúhlý záběr v
místnosti s vypnutou stabilizací |
9 |
Rucni_zmena_ohniska |
Ruční změna ohniska v průběhu
záznamu |
10 |
Pozastaveno_OKbuton_OIS |
Pozastavení záznamu a jeho
pokračování dalším záběrem do fyzicky stejného souboru - zde je
slyšet lupnutí od tlačítka OK při změně scény |
Závěr:
-
mikrofon ve fotoaparátu je poměrně
citlivý, v tichu produkuje šum (snad se snaží o zesílení
neexistujícího zvuku?) - ale v tomto případě by si člověk dodal
nějakou hudbu, takže to mi tak nevadí
-
fotoaparát není schopen v průběhu
záznamu ostřit ani v režimu průběžného ostření (alespoň se mi
jej nepodařilo přemluvit). Průběžné ostření funguje do okamžiku
zahájení záznamu, potom již ne.
-
změna ohniskové vzdálenosti stejně
jako ruční ostření produkuje poměrně rušivé zvuky připomínající
zavírání dveří.
-
na začátku a na konci záznamu je
slyšet "lupnutí" - to pochází od spouště. Pokud záznam pouze
pozastavíte tlačítkem OK a pokračujete v dalším záznamu do
fyzicky stejného souboru, je slyšet zase lupnutí od tlačítka OK.
Tato lupnutí při následném napojování scén při střihu videa
působí rušivě a pokud má záznam k něčemu vypadat, je nutné je
vystřihnout, což je práce jak na kostele. Přitom stačilo tak
málo - zahájit záznam s mírným zpožděním od stisknutí tlačítek
-
alespoň na mém monitoru lze v
záznamu vidět poměrně velkou aberaci a sklon k proužkování
(moaré či jak se to nazývá)
-
každá optická stabilizace v kameře
pracuje neskonale lépe a většina elektronických stabilizací v
levných kamerách též. Nevýhodou v tomto případě je, že
fotoaparát je lehký a tak se na něj veškeré otřesy snáze
přenesou.
-
další videa (ne moje) můžete najít
na youtube po zadání NX10
-
asi mám velké nároky - na video z
hospody či od táboráku snad, dovolenou natáčejte s něčím jiným
|
Sekvenční režim
snímání
Fotoaparát je mimo běžného
sekvenčního focení vybaven i jednou vychytávkou navíc a to je režim "Burst",
kdy při jednom stisknutí spouště pořídí 30 snímků/1s. Volba režimu
sekvenčního focení má jedno speciální tlačítko na těle fotoaparátu, takže
přístup k této funkci je skutečně rychlý. Každý snímek má velikost 976 x
1472 bodů JPG a čas snímání musí být logicky kratší, než 1/30s.
Začleněné této funkce je zajímavé i z toho důvodu, že lze ukládat jednotlivé
snímky z videa - v případě HD záznamu v rozlišení 720 x 1280 bodů. Ačkoliv
jsem to nezkoušel, předpokládám, že snímky v režimu "Burst" budou mít nižší
kompresi než snímek uložený z videa. Z nedostatku testovacího materiálu jsem
vám nafotil v tomto režimu jednu kostku cukru padajícího do hrnečku. Celou
sekvenci o velikosti cca 15 MB ve formátu ZIP si můžete stáhnout
ZDE.
Jenom malý náhled rozhodující části sekvence -
chtělo by to ovšem kratší čas a lepší nasvícení, což se v kuchyňském dřezu
nedělá nejlépe - toto jsou pouze náhledy - plné rozlišení všech snímků viz
odkaz výše. Tato funkce se možná někdy může hodit, ale kdyby bylo možné
pořídit těch snímků za 1 sekundu třeba 100, byl by rozsah využití možná
větší.
Přípojná místa
Shora:
Externí napájení (není součástí dodávky)
Mini-HDMI - (kabel není součástí dodávky
- VRRRRR!)
Zdířka dálkového ovládání (není součástí dodávky)
USB-mikro/AV - kabel USB přiložen, kabel AV není součástí dodávky
- VRRRR!)
Závěr: Nic
zásadního v přípojných místech nechybí, v příslušenství ovšem ano. Neříkám,
že součástí balení při koupi musí být dálková spoušť, ale ty dva chybějící
kabely (AV a HDMI) by se snad do ceny vešly - o to víc, že v
běžném elektru nemusí být zrovna k mání.
Blesk
Fotoaparát je vybaven
obdobným bleskem jako zrcadlovky - v automatickém režimu vyskakuje sám, když
fotoaparát usoudí, že je třeba. V ostatních režimech je možné jej vyklopit ručně tlačítkem vlevo nahoře u hledáčku. Jeho směrné číslo je 11/100ISO/28
mm, což je obdobné jako u klasických zrcadlovek. Samozřejmě je nutné sundat
sluneční clonu. Objektiv samotný (míněn 18-55 OIS) dělá při nejširším
ohnisku 18 mm dole na snímku nepatrný stín, který při ohnisku cca 20 mm
mizí. Je možné použít zatím i dva externí blesky Samsung - velký SEF42A se
směrným číslem 42 nebo menší a pro tento fotoaparát více slušivý SEF20A se
směrným číslem 20.
Závěr
+
-
+ sympatická velikost a váha, něco mezi
zrcadlovkou a kompaktem - fotoaparát není tak rozměrný a nápadný, jako
klasické zrcadlovky a po nasazení objektivu 30mm (placky) vypadá
skutečně neškodně a vidím jej jako ideální pro nenápadnou pouliční
fotografii. Pokud se nechcete někam tahat s klasickou zrcadlovkou a u
kompaktu vám nedostačuje kvalita snímků (třeba i proto, že nemá RAW)
nebo rozsah funkcí, právě jste našli velmi dobrý kompromis.
-
+ velmi tichý chod závěrky, daný absencí
zrcadla. Pokud vypnete přisvětlovací diodu ostření, nikdo si ani
nevšimne, že fotíte.
-
+ velmi dobře vyřešené ruční ostření za
pomocí lupy s dostatečně jemným chodem zaostřovacího mechanismu
-
+ rozsah funkcí, jejich srozumitelné
nastavení a přehlednost, české menu, česká nápověda, povšechně dobře
rozmístěná tlačítka a rychlý přístup k funkcím z více míst
-
+ velmi rychlý start
-
+ velmi dobrý elektronický hledáček i zadní
displej - většina voleb se při přepínání zobrazuje v jakési lupě
uprostřed displeje a tak si nemusíte nasazovat brýle, abyste navolili
správnou hodnotu.
-
+ na to, že zadní displej nejde normálně
vypnout, velmi dobrá výdrž baterie
-
+ velmi šikovně umístěné vroubkované
kolečko vedle spouště pro volbu parametrů i prohlížení snímků - umožňuje
tak mimo jiné i prohlížení fotografií v hledáčku přístroje.
-
+ inteligentní čidlo pod hledáčkem -
jakmile přiblížíte oko k hledáčku, zadní displej zhasne a zapne se obraz
v hledáčku, navíc je tato funkce k dispozici i při prohlížení fotografií
(má to své mínus - viz mínusy)
-
+ přípojka HDMI 1,3, která umožňuje
pohodlné napojení na moderní "placaté" televizory. Pokud máte televizor
značky Samsung vybavený funkcí Anynet+.
Funkce Anynet+(CEC) umožňuje
ovládat připojená zařízení dálkovým ovládáním televize, pokud jsou
propojeny Samsung HDTV a zařízení A/V. • Pokud HDTV podporuje
Anynet+(CEC), napájení HDTV se automaticky zapne spolu s automatickým
připojením k externímu zařízení bez nutnosti samostatně zapínat HDTV.
Analogové připojení je samozřejmě k dispozici též. Navíc má fotoaparát
jednu skrytou funkci, kterou jsem objevil zcela náhodně - dokáže přehrát
JPG snímky i z jiných fotoaparátů - namátkově jsem vyzkoušel Canon G10,
Nikon D40x. Stačí, aby názvy snímků dodržovaly XXX_XXXX. Můžete si proto
připravit prezentaci z jakýchkoliv snímků JPG, očíslovat vzestupně a
vzít s sebou na prezentaci! Automatickou prezentaci snímků má fotoaparát
vestavěnou a může tak promítat snímky v předem nastaveném (shodném)
intervalu s náhodnými přechody dvou druhů nebo pouze s prolínáním. Umí
snímat rovnou do formátu 16:9, což je pro současné plazmové a LCD
televizory optimální a nemusíte promítat snímky s černými pruhy nebo
fotografie ořezávat.
-
+ možnost snímání ve formátu RAW a výborný
program na úpravu RAW snímků (i JPG) zdarma
-
+ velmi nízká aberace setového objektivu,
nízká vinětace a výborná odolnosti na protisvětlo
-
+ velmi dobře stanovuje expozici v
protisvětle a náročných světelných podmínkách - zachovává kresbu ve
stínech
-
+ přijatelné ceny výměnných objektivů
-
-
- CENA!!! Já vím, že za novinky je třeba
zaplatit a směrem na západ od nás je trochu jiná kupní síla. Ale v
současné době, kdy např. zrcadlovka Nikon D3000 i s objektivem 18-55
stojí 12.500,- Kč, se mi cena 16.990,- Kč za tento fotoaparát zdá
poněkud přemrštěná. Naopak zatím známé ceny dalších objektivů pro tento
fotoaparát se mi nezdají nikterak přemrštěné. Nebylo by náhodou tržně
chytřejší dát nižší cenu základního setu a poněkud podražit další
objektivy? Jediné, čím snad lze ospravedlnit takovou cenu, je program
Camera RAW - za obdobný program chce např. Nikon 6.000,- Kč (já vím, má
U-point technologii, která je výborná, ale zase má ovládání na draka).
Doplnění k ceně 15.03.2010: do 30.4.2010 je možné koupit "akční" kity,
kdy za stejnou cenu 16.990,- vč. DPH dostanete navíc i objektiv 55-200
nebo pevné ohnisko 30 mm.
A to již začíná vypadat zajímavě! Vlastně se celý set o cca 7.000,- Kč
zlevnil - třeba se časem objeví i nějaká akce s oběma objektivy zároveň
nebo s pevnou 20 mm - kdo ví.
- zatím nižší nabídka výměnných objektivů,
což by se do konce roku 2010 mělo výrazně zelpšit - viz úvodní tabulka
- malé mínus za stabilizaci, která je dle
mého názoru méně výrazná než u stabilizovaných objektivů Nikon a Canon.
Nejsem schopen to nijak změřit ani doložit, ale ten pocit zkrátka mám,
pokud to má být optická stabilizace. Je to možná dané tím, že klasické
zrcadlovky, které používám (D3, D700, D300) jsou těžší a objektiv
16-35/4 VR je trochu jiná liga - no, nechme to být.
- další malé mínus za ostření za nízké
hladiny osvětlení - sice daleko lepší než u kompaktů, ale o něco horší
než klasické zrcadlovky - ovšem vždy můžete zaostřit ručně a to přes
elektronickou lupu dostatečně precizně.
- lesklé symboly na kruhovém voliči jsou za
vysokého jasu nepřehledné. Naštěstí se zobrazují na zadním displeji i v
hledáčku.
- chybějící kabely HDMI a AV - musí
se dokupovat, navíc AV kabel bude patrně poměrně speciální a nemusí být k dostání všude.
- zobrazení na zadním displeji nejde trvale
vypnout. To má dvě nevýhody - v šeru a ve tmě na sebe svitem rozměrného
displeje upozorňujete a za druhé, když vám dochází baterie, displej
zbytečně ubírá kapacitu potřebnou pro fotografování. Naštěstí existuje
jednoduchý "fígl" - buď budete pod hledáčkem držet palec (nepohodlné)
nebo čidlo přelepíte kouskem černé lepící pásky a je to. Třeba tuto
"nedokonalost" vyřeší nějaká další verze firmware.
- nepřesné automatické vyvážení bílé barvy
za smíšeného či umělého osvětlení - zajímavé je, že na pokyn k
automatickému vyvážení bílé barvy z pořízeného snímku, reaguje
fotoaparát lépe a nastaví bílou víceméně správně (vyfotíte snímek,
fotoaparát podle něj vyváží bílou barvu, ale snímek neuloží). Občasné
výkyvy vyvážení bílé barvy i za denního osvětlení - snímky mají mírný
fiaalovo-modrý nádech (lze samozřejmě v editoru dorovnat, zvláště v RAWu)
- výrobce nedodává program, se kterým by
bylo možné zpracovat video z tohoto fotoaparátu - je to velmi podivné,
protože Samsung chrlí kamery s tímto formátem záznamu po miliónech.
- každý objektiv má jiný průměr filtru - v
těchto průměrech jsou filtry sice levnější, ale bylo to nutné?
+-
-
+-
makro není makro, jak jej známe z kompaktů - viz fotografie hodinek v
režimu "makro" na 55 mm ohnisko. Ale v tomto ohledu má blíže k
zrcadlovkám, proto by se hodil makroobjektiv - ten je sice ohlášen, ale
termín jeho dostupnosti není v době psaní této recenze znám.
+- fotoaparát provádí nízké doostření
snímků v JPG - v malých formátech to je jedno, pro větší formáty
fotografií doporučuji doostření
+- snímky působí na první pohled méně kontrastně, česky bychom řekli
mdle (tedy ony nepůsobí, ony jsou:) Je to ovšem lepší, než kdyby měli
kontrast příliš vysoký.
+- přece jenom vyšší míra šumu než u klasických zrcadlovek i v nižší
cenové kategorii. Ovšem na druhou stranu kvalita snímků má i od
nejlepších kompaktů hodně navrch.
Je samozřejmě otázkou, jak se tento nový systém uchytí na trhu. Přece jenom
přijít v dnešní době se zcela novým typem bajonetu (i přesto, že snad údajně
půjdou použít s jakousi Samsung-redukcí objektivy od Pentaxu na ruční
ostření) je velice odvážné i od takového giganta, jako je Samsung. Škoda je,
že cenová hladina, kterou nasazuje Samsung pro své zrcadlovky, je tak
vysoká. Zřejmě mu nestačilo poučení s GX20 (vyráběná ještě v bratrství s
Pentaxem), která v době svého uvedení na trh byla snad dražší než stejný
brácha od Pentaxu, poté musela být zlevněna a zmizela z trhu. Přitom to ve
své době byl velmi dobrý fotoaparát s řadou funkcí, na které konkurence
nedosáhla a dobrou obrazovou kvalitou (až na ty Samsung objektivy, to nebyla
žádná sláva, ale objektivy od Pentaxu použít šly). Nepřeji tomuto šikovnému
foťáčku stejný osud.
Zcela obecně se můžeme zamyslet nad tím, zda vývoj skutečně půjde tímto
směrem. Video se nám pomalu tlačí i do poloprofesionální třídy klasických
zrcadlovek, začleněn byl i živý náhled scény na displeji zrcadlovek, což
byla dlouho nemyslitelná věc. Tak co vlastně chybí k tomu, vyrobit
profesionální zrcadlovku obdobné konstrukce? Možná jenom větší hledáček s
vysokým rozlišením. Možná se dočkáme i hybridního systému - po sklopení
zrcátka se bude využívat elektronický displej, při sklopeném průhledový
hledáček. Ale to asi velká fantazie - zatím.
Napadla Vás otázka, zda by si autor tohoto testu NX10 koupil? Ano. Nechce se
mi všude tahat D700 a D3, když jdu na obyčejnou procházku, lyžovat nebo na
posezení s přáteli. Nebo bych nasadil pevnou dvacítku nebo třicítku, zbylé
objektivy bez problémů nastrkal do kapes a vyrazil třeba na výlet. A v
nejhorším se stále vejde manželce do běžné kabelky (zkoušel jsem to). A
nemusel bych s sebou tahat několik kilogramů své Nikon výbavy - což ovšem
stejně nedělám, protože nechám foaparát doma. Tuhle věcičku na krku ani
necítíte a můžete si s ní prožít hezké chvíle, které byste jinak
nezaznamenali a to v takové kvalitě, která Vás jako zrcadlovkáře neurazí.
Majitelé kompaktů zde naleznou jakýsi mezistupeň k těžším zrcadlovkám a
kvalitou si rozhodně polepší.. doplnění z 30.3.2010 - stále jsem váhal s
vrácením fotoaparátu, až jsem si jej nakonec koupil. Nějak jsem se od něj
nemohl odloučit. A víte co mne nakonec přesvědčilo? Když jsem nemohl najít
pevnou 30 po kapsách. Pokud nacpu nějaký Nikkor do kapsy, pak vím naprosto
přesně, kde jej mám :) A těším se na pevnou dvacítku.
Doufám, že v tomto testu naleznete dostatek materiálu pro své
vlastní rozhodnutí. A pokud ne, navštivte nějaký obchod a zkuste si jej vzít
do ruky a pořídit pár snímků, potěžkat. Uvidíte ten rozdíl, ať již jste
majitelem kompaktu nebo zrcadlovky.
*************
Doplnění 17. 3.2010
Doplňuji výše zmíněnou informaci, že snad půjdou nasadit na NX10
objektivy od Pentaxu. Půjde ji tam nasadit více. Firma
Novoflex vyvíjí redukce pro tento fotoaparát, které by měly být k
dostání od konce dubna 2010. K dispozici budou následující redukce:
Pro objektivy |
Cena |
Vlastnosti |
Nikon F |
169 EUR |
S funkcí odclonění
objektivu, použitelná i pro objektivy, které nejsou vybaveny
clonovým kroužkem |
Leica R |
119 EUR |
|
Minolta MD/MC |
119 EUR |
Canon FD |
119 EUR |
Contax/Yashica |
119 EUR |
M 42 |
89 EUR |
Olympus OM |
119 EUR |
T2 |
89 EUR |
Sony Alpha/Minolta AF |
169 EUR |
S funkcí
odclonění objektivu, použitelná i pro objektivy, které nejsou
vybaveny clonovým kroužkem |
Pentax K |
169 EUR |
S funkcí
odclonění objektivu, použitelná i pro objektivy, které nejsou
vybaveny clonovým kroužkem |
Bližší informace nejsou
zatím známy. Nevíme tedy, zda bude k dispozici automatické ostření - výrobce
zatím informuje, že bude možné u objektivů zaostřit na nekonečno a bude
možné automaticky měřit expozici v režimu automatiky při pracovní cloně.
Předpokládám, že dojde k přepočtu ohniskové vzdálenosti objektivů. U
objektivů Nikkor předpokládám, že nebude k dispozici funkce optické
stabilizace, pokud jej jí objektiv vybaven. Cena pro redukci nikon cca
4.300,- Kč není zrovna lidová, ale Novoflex je znám jako dražší výrobce
kvalitních doplňků.
Kompletní katalog fotoaparátu Samsung NX10 s příslušenstvím si můžete
stáhnout ZDE ve formátu PDF.
|