Test Tamron 18-200 mm F/3,5-6,3
Di III VC E-mount Sony NEX5 - model B011

Home =titulní strana www

Autor této recenze není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobci ani dodavateli. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Všechny zde publikované originální fotografie nejsou chráněny vodotiskem, ale jsou digitálně podepsány a je možné zjistit jejich výskyt na internetu.

Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz


15. února 2012

Je právě krásně pošmourný den a dostávám nabídku - možnost otestovat nový objektiv Tamron 18-200 mm v provedení s bajonetem E-mount, určený pro přístroje řady Sony NEX. A tak si říkám, proč ne. Vždyť většina fotografů, vlastnících ty "pravé" zrcadlovky (víme přece, že každá "pravá" zrcadlovka musí mít zrcadlo - jinak je to nezrcadlovka, bezzrcadlovka, elektronická zrcadlovka a čert ví, jak tyto přístroje výrobci nazývají) shání občas něco menšího, co si budou moci vzít do kapsy s sebou buď jako zálohu zrcadlovky či přístroj co-kdyby-něco. V kategorii "bezzrcadlovek" začíná být dosti těsno - namátkově Sony NEX, Nikon V1,J1, Samsung NX, Panasonic, Fuji atd. Mají různé velikosti snímačů, ale mají jedno společné - všechny se na běžného uživatele tváří jako náhrada "pravé" zrcadlovky. Hledání "nezrcadlovky" s vlastnostmi "zrcadlovky" se tak ve fotografických kruzích stává hledáním svatého grálu. Tak jsem si řekl, proč bych to nezkusil a neotestoval současně Sony NEX5 s novým objektivem.

Abych se přiznal, když jsem viděl první zmínku o novém objektivu s bajonetem E-mount pro Sony, dost mne to překvapilo. Tamron není zrovna firma, která by rychle podléhala novým trendům a jistě dobře předem zvažuje odbyt jednotlivých typů objektivů. Například řadu objektivů na zrcadlovky odmítá již nyní vyrábět s bajonetem pro Pentax či Sony - patrně se obává o malý odbyt. O to více je překvapující právě tento počin. Buď je v tom něco, co nevíme, nebo firma Tamron má v bajonet E-mount hodně velkou důvěru. A nejen to - v lednu 2012 ohlásila firma Tamron bez bližších podrobností i vývoj objektivů pro bajonet Olympus 4/3.

Takže krátce k objektivu - technické parametry (pro srovnání v tabulce níže i firemní objektiv Sony 18-200)

Objektiv ve stříbrné verzi

 

Objektiv v černé verzi - nahoře v pozici 18 mm, dole 200 mm
(fotoaparát zde vypadá jako doplněk objektivu)


Předchozí dva snímky jsou převzaty z www.sonyalphalab.com
Parametr/objektiv Tamron 18-200 E-mount Sony 18-200 SEL
Počet skupin/čoček 13 / 17 13/15
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost 0,5 m 30,48 m
Průměr filtrového závitu [mm] 62 67
Rozměry: průměr × délka [mm] 68 x 102 76,2 x 101,6
Hmotnost [g] 460 g 524 g
Počet lamel clony 7 7
Obrazový úhel 75,58 a 8,03 stupňů 76 a 8 stupňů
Minimální clona 3,5-6,3 3,5-6,3
Maximální clona 22-40 22-40
Maximální měřítko zobrazení 1:3,7 (200 mm) 1:3,7
Rozsah zoomu 11,1 x 11,1 x
Cena vč. DPH (02/2012) 14.990,- Kč 20.290,- Kč

Pokud se podíváme na technické parametry obou objektivů, pak hlavní rozdíl je v ceně :) Bylo by sice zajímavé porovnat tyto dva objektivy navzájem, ale bohužel objektiv Sony nemám k dispozici, omezím se tedy na otestování Tamronu. Přepočtená ohnisková vzdálenost na kinofilmové přístroje činí 27-300 mm.

Nejdříve trochu k údajům výrobce a některým novým zkratkám:

KROKOVÝ MOTOR B011 k automatického ostření používá mechanismus krokového motoru, který vychází ze systému detekce kontrastu. Princip tohoto AF je použit v sérii fotoaparátů Sony NEX. Pohon krokového motoru umožňuje jemné ladění ovládání úhlové rotace. Tento mechanismus zaměřuje bez potřeby redukčního převodu. Proto má dokonale tichý a rychlý projev, který umožňuje lepší výkon AF při natáčení videa.

STABILIZACE OBRAZU (VC) Vlastní VC (Vibration Compensation) mechanizmus vyvinutý firmou Tamron představuje tříosé uspořádání. Používá tři páry řízených nově odlehčených a zmenšených cívek. Toto odlehčení snižuje zátěž na systém pohonu, hmotnost a velikost celé stabilizační jednotky. Inovace spolu s novou verzí softwaru umožnily ještě klidnější projev stabilizačního mechanizmu objektivu B011.

Di III Označení Di III (digitally integrated design) ponesou nově objektivy Tamron navržené a koncipované speciálně pro kompaktní fotoaparáty s výměnnými objektivy bez zrcadla. Tyto objektivy není možné použít s SLR a D-SLR.

PŘÍMÉ MANUÁLNÍ OSTŘENÍ (DMF) DMF (Direct Manual Focus ) umožňuje uživateli jemné manuální zásahy v ostření během AF.

Vybalujeme

Tolik k testovací výbavě a můžeme začít vybalovat. V úhledné krabičce obdržíte objektiv, přední a zadní krytku, sluneční clonu, český a originální návod k použití a záruční list, tedy stejně, jako u většiny objektivů Tamron.

Co mne po vybalení objektivu překvapilo, je precizní dílenské zpracování, jaké jsem u objektivů Tamron dosud neviděl - minimum plastů, hodně kovu. Žádná vůle. Pohyb zaostřovacího prstence je naprosto plynulý, prstenec pro změnu ohniskové vzdálenosti je dostatečně široký a síla vynaložená na změnu ohniskové vzdálenosti je stabilní téměř v celém rozsahu - znatelnější odpor pocítíte na ohnisku od cca 60 do 100 mm. Na objektivu je pouze jeden ovládací prvek - posuvný přepínač Lock pro zajištění (uzamčení) objektivu proti vysouvání na ohnisku 18 mm. I při zajištění objektivu na 18 mm lze samozřejmě fotografovat a navíc je zámek objektivu umístěn přesně v dosahu ukazováčku, takže jej lze velmi rychle odjistit.

Průběh clon na různých ohniskových vzdálenostech - tabulku čtěte následovně: od ohniska 18 do 31 mm je světelnost objektivu 3,5, od 31 mm do 39 mm je světelnost 4,5 atd. Samozřejmě je změna světelnosti plynulá, nikoliv skoková, ale jsou zaznamenány hodnoty, kdy při režimu A a nastavení minimální clony fotoaparát clonu zvýšil. Na stříbrné verzi je hůře čitelná stupnice ohniskové vzdálenosti.

Změna při ohnisku

clona

Změna při ohnisku

clona

18 mm 3,5 47 mm 5,6
31 mm 4,5 75 mm 6,3
39 mm 5,0    

Pro zajímavost uvádím graf - srovnání úbytku světelnosti objektivu v porovnání s objektivem Tamron 18-270 PZD, který je též určen pro APS-C snímač, ale zrcadlovky. Z grafu je patrné, že úbytek světelnosti obou objektivů ve srovnatelném rozsahu hovoří ve prospěch Tamronu 18-270. Přeloženo do češtiny - směrem k vyšším ohniskové vzdálenosti se světelnost NEX verze objektivu snižuje rychleji, než jeho kolegy ze stejné stáje pro zrcadlovku. Např. na ohnisku 47 mm to dělá téměř jednu clonu a tak to zůstane až do ohniska 200 mm. Zajímavé.

Tamron u tohoto objektivu uvádí i poněkud jednodušší označení, než u kvalitnějších objektivů pro zrcadlovky - žádné XR či LD zkratky označující použití kvalitnější optických členů - buď tam nejsou nebo tam jsou a Tamron je neuvádí? Po nasazení objektivu na Sony NEX 5n jsem trochu znejistěl ohledně upevnění fotoaparátu na stativ. Objektiv přece jenom něco váží a stativový závit je, zdá se, v subtilním těle fotoaparátu upevněn v plastu - při ohnisku 200 mm je to již docela slušná páka, tak snad to vydrží.

Pro snazší orientaci dodejme: Sony NEX-5n má snímač velikosti APS-C s rozlišením 16,1 megapixelů, tedy podobně jako např. zrcadlovka Nikon D7000. Ohniskové vzdálenosti u všech snímků jsou uváděny bez přepočtu, pro přepočet na plnoformátové zrcadlovky je třeba ohnisko vynásobit x1,5.

Pozor! Pokud se díváte na výřezy z fotografií, prohlížíte si detail fotografie o velikosti cca 80x120 cm!!!

Fotíme

 u takto označených tabulek nebo snímků je pod náhledem snímku skryto plné rozlišení JPG

Nebude asi od věci si pro představu ukázat pár snímků, které demonstrují ohromný rozsah ohniskových vzdáleností, které tento objektiv pokrývá. Dvojice snímků jsou vždy pořízeny ze stejného stanoviště:

18 mm 200 mm

Vinětace

Vinětaci tohoto objektivu jsem skutečně nezkoumal, protože se jednak u tohoto typu objektivu předpokládá (ostatně nějakou má každý objektiv) a při prohlížení snímků mne nijak nerušila. Navíc, pokud by to vůbec bylo třeba, je možné ji snadno kompenzovat v jakémkoliv editoru. Je to asi to poslední, co by mi na tomto objektivu mohlo vadit.

Automatické ostření

Automatické ostření je vždy záležitost fotoaparátu i objektivu. Má tedy smysl jej porovnávat u dvou objektivů na stejném těle fotoaparátu. Nicméně mohu konstatovat, že ostření bylo naprosto bez problémů a bylo rychlé - samozřejmě ne tak rychlé jako u klasické zrcadlovky, na fotografování hokeje či jiných rychlých sportů bych si s touto kombinací fotoaparátu a objektivu rozhodně netroufl, ale to není vina objektivu, ale hlavně absence hledáčku na fotoaparátu. Jediná situace, kde automatické ostření občas selhávalo, bylo nevýrazné jevištní osvětlení. Na okraj je třeba zmínit, že objektiv není v žádném případě parfokální - česky řečeno, jestliže při širokoúhlém ohnisku zaostříte a poté posunete objektiv na dlouhé ohnisko, scéna nebude ostrá - je nutné zaostřit znovu - obráceně to samozřejmě platí též, ale na širším ohnisku si toho nemusíte všimnout a díky větší hloubce ostrosti to ani nemusíte poznat. Nikkor 18-200 se chová stejným způsobem.

Závěr: na sportovní přenosy to není (ale to je záležitost daná konstrukcí fotoaparátu), jinak ostří spolehlivě a naprosto tiše.

Stabilizace

Stabilizace samozřejmě není všemocná, ovšem u tohoto objektivu funguje naprosto skvěle, tím myslím stejně, jako u klasických zrcadlovek. Umožňuje pořídit ostré fotografie s časy až o 3 stupně delšími, než bez stabilizátoru. Jeho účinek je zvláště patrný na nejvyšších ohniscích.

Závěr: funkce bez výhrad

Odolnost na protisvětlo

Odolnost na protisvětlo jsem zkoušel za pošmourného dne, nicméně párkrát se sluníčko objevilo.


F6,3 , 18 mm


F14, 112 mm
 

Závěr: nepořídil jsem tolik snímků na všech ohniskových vzdálenostech a clonách, abych mohl vydat nějaké kategorické stanovisko - tak alespoň nějaké - na snímcích, které jsem pořizoval, jsem si nevšiml žádných parazitních optických jevů typů odlesků, barevných kruhů apod.

Aberace
Prosím pozor, díváte se na výřezy odpovídající velikosti fotografie cca 80x120 cm!
Pokud byste hodlali pořizovat velkoformátové zvětšeniny, tj. větší než formát 20x30 cm, bylo by nutné ji v nějakém editoru potlačit. Je to daň za konstrukci objektivu a jeho velký rozsah (viz pro porovnání testy objektivů Nikkor 18-200, Tamron 18-200 a 18-270. Proti zde zmíněným objektivům je vyšší a projevuje se kombinací fialových a zelených kontur na fotografiích v protisvětle nebo na hranách kovových ploch.

Závěr: aberace se objevuje prakticky na všech ohniscích a clonách. Její průběh můžete sledovat v kapitole Kresba objektivu.

Zkreslení


18 mm, 1/200s, F7,1

50 mm/ 1/160s, F8

200 mm, 1/250s, F6,3

Nejvíce je patrné (jako o všech objektivů) na nejširším ohnisku, nicméně u objektivů tohoto rozsahu je to normální.

Kresba objektivu
Prosím pozor, díváte se na výřezy odpovídající velikosti fotografie cca 80x120 cm!
Způsob pořízení snímků: Stativ, samospoušť, vypnutá redukce vibrací. Fotografováno do formátu RAW, zpracování v programu Sony - Image Data Converter verze 4.0., ve kterém byl také proveden převod do formátu JPG v nejvyšší kvalitě. Protože byly JPG snímky datově velice objemné (14 až 18 MB), byly následně přeuloženy opět do JPG v programu Zoner Photo Studio 14 v 95% kvalitě. Porovnáním orginálu JPG vytvořeného v programu Image Data Converter a přeuložené verze jsem nezjistil žádné okem pozorovatelné rozdíly a jejich vypovídací schopnost tak zůstala zachována. Ve fotoaparátu i v editorech bylo vypnuto automatické odstranění aberace! Snímky nejsou doostřovány!
 

Ohnisko

F

 celý snímek Střed Roh
18 mm 3,5
8
16

Na ohnisku 18 mm jsem od clony 3,5 do 11 nezjistil žádný nárůst ostrosti, od clony 16 výše dochází k úbytku ostrosti. Aberace na okrajích snímku je poměrně vysoká.

50 mm 5,6
8
11
16

Na ohnisku 50 mm aberace v okrajích snímku prakticky zmizela, je vidět nárůst ostrosti objektivu, nejostřejší kreba je na clonách 8 a 11, od clony 16 výše ostrost rychle ubývá.

100 mm 6,3
8
16
Na ohnisku 100 mm se jeví nejostřejší snímky ve středu na cloně 6,3 , aberace v normálu.
200 mm 6,3
8
16
Na ohnisku 200 mm se začíná objevovat aberace již i ve středu snímku, na okrajích je aberace silná. Je opět zajímavé (prakticky stejně se chová ohnisko 18 mm), že se zvyšující se clonou nedochází ke zvýšení ostrosti obrazu.

Závěr: opakuji znovu: výřezy odpovídají velikosti zvětšeniny 80 x 120 cm a NEJSOU VŮBEC DOOSTŘOVÁNY! Nejvyšší ostrost vykazuje objektiv na ohniscích mezi 50 a 100 mm současně s nejmenší aberací. Nejméně ostrý je objektiv na ohniscích 18 a 200 mm současně s největší aberací na ohnisku 200 mm. Tak se místo hnidopšských výřezů podívejte na běžné fotografie:

Další běžné snímky
- fotografováno z ruky se zapnutou stabilizací obrazu, formát RAW převedený do JPG, snímky JSOU mírně doostřeny, bez odstranění aberace v programu Zoner Photo Studio 14 a je upraven jejich histogram mírným zvýšením kontrastu.


160mm, 1/200s, F6,3

18mm, 1/500s, F8

50mm, 1/160s, F7,1

200mm, 1/400s, F7,1

160mm, 1/40s, F6,3

200mm, 1/125s, F6,3

18 mm, 1/4 s!!!

20mm, 1/160s, F6,3

200mm, 1/250s, F6,3

200mm, /320s, F6,3

18mm, 1/320s, F13


Závěr

V tomto případě se nejednalo o porovnávání kvality dvou objektivů. Při posuzování kvality snímků je nutné brát v potaz i samotný fotoaparát a způsob jeho zpracování obrazu. Abyste měli nějaké srovnání, podívejte se na tento test, kde byly porovnávány objektivy Tamron 18-200 a Nikkor 18-200 na APS-C snímači zrcadlovky. Ačkoliv se to netýká samotného objektivu, nejvíce mi při fotografování vadila absence hledáčku. Ale ten, kdo zatím používal pouze kompaktní fotoaparáty, bude s uvedenou kombinací fotoaparátu a objektivu nadmíru spokojen. Celá sestava se velmi dobře drží - levá ruka podpírá objektiv (nic se na něm totiž nehýbe) a pravá ruka na spočívající na těle fotoaparátu poskytují velmi dobrou stabilitu při fotografování, paradoxně tak můžete pořídit ostřejší snímky než s konstrukčně kratšími objektivy, které tento způsob držení neumožní. Jak jsem již v několika minulých testech zmínil, jedná se o vpravdě univerzální objektiv a stejně jako univerzální čistící prostředek má své limity, pokud máte na kvalitu fotografií ty nejvyšší nároky a hodláte pořizovat velké zvětšeniny, kde by byla případná zvýšená aberace na nejkratším a nejdelším ohnisku již viditelná nebo by bylo nutné ji v editoru potlačit.

 

Pro zajímavost uvedu ještě pár fotografií, které vznikly při prvním seznámení s objektivem i fotoaparátem. Obojí jsem měl v ruce asi 10 minut, než jsem odešel do místního kinosálu na dětskou pěveckou soutěž. Na nastavování parametrů nebyl čas, usadil jsem se doprostřed kinosálu, nastavil jsem plnou automatiku a začal z ruky fotografovat. Přiznám se, neočekával jsem moc použitelných fotografií, ale protože je také ode mne nikdo neočekával, mohl jsem jen tak "cvakat". Na podobné akce, kde fotím na zakázku, beru vždy svého Nikona D3 s objektivem 70-200mm a kvůli hlasitému projevu závěrky se stěhuji i s kamerovým stativem na balkon, abych nerušil ostatní. V tomto případě to nebylo třeba - zvuk závěrky jsem slyšel sotva sám. Doma jsem si prohlédl fotografie a výsledek můžete na pár ukázkách posoudit sami:

 


64 mm, 1/100s, F5,6
3200 ISO

150 mm, 1/100s, F6,3
3200 ISO

200 mm, 1/125s, F6,3
3200 ISO

155 mm, 1/80s, F6,3
3200 ISO

200 mm, 1/100s, F6,3
3200 ISO

160 mm, 1/125s, F6,3
3200 ISO

Ano, vím, - je tam šum - ale troufám si říci, že ze všech fotografujících v sále jsem byl jediný, kdo si to mohl dovolit bez blesku. Fotografie mají proto zachovanou atmosféru soutěže a do formátu 13x18 cm jsou kvalitou vyhovující běžným amatérským měřítkům. Stabilizace odvedla skvělou práci, stejně tak automatické ostření. Bohužel se ne vždy podařilo "stabilizovat" interprety. Za tuto akci dávám uvedené sestavě jedničku s hvězdičkou!

 

Rok 2021
Toto bylo mé první vážnější seznámení s "bezzrcadlovkou" - Nikon trvalo dost dlouho, než se přes Nikon V1 dostal k Z5,6,7,50 či k ohlášenému Nikonu Z9 v profi řadě. Za tu dobu udělaly bezzrcadlovky skutečně obrovský skok jak v kvalitě fotoaparátů, tak objektivů.