
Pár slov úvodem aneb
jak jsem se dostal k Nikonu D2x – pro pamětníky
10. 3. 2005
Komu
je méně než 35 let - úvod nečtěte a přeskočte si rovnou
sem :)
Možná to někomu bude připadat poněkud nudné, přesto si dovolím pár
poznámek o své fotografické praxi – snad jako alibi, aby mne někdo
nenařknul, že držím fotoaparát poprvé v ruce a píši o něm článek.
Doba analogová
Ve svých fotografických začátcích se musím vrátit o, bohužel nejen pár,
let zpět. Svůj první fotoaparát jsem držel v ruce v šesté třídě, tj.
v roce 1969, tj. ve svých 10 letech. Jmenoval se Pionýr, byl na svitkový
film a pokud si pa matuji, měl 2 clony a byl
vypůjčený. U jedné hodné
paní v sousedství mé tety jsem spatřil poprvé zvětšovák, vyvolávací
tanky a ucítil tu zvláštní vůni kyselého ustalovače v zatemněné kuchyni.
Odtud byl již jenom kousek k zakoupení
fotoaparátu zn. Corina,
opět na svitkový film. Musím přiznat, že
fotografie z tohoto aparátu za 130 Kč nebyly valné, plastová čočka a
stanovení expozice odhadem udělaly své – ale neznechutily
mne. Naštěstí mi tento fotoaparát někdo na plovárně ukradl a tak jsem
čekal až do vánoc na svůj další – Smena 8m, tentokrát již na kinofilm.
Přibylo clon a časů a nastala doba seznámit se s tím, že existuje pojem
expozice a ne jenom „sluníčko“ a „zataženo“. Na tento fotoaparát za
300,- Kč mohu pět jenom chválu. Dělal jsem s ním zvětšeniny formátu
30x40 cm při použití filmů Orwo NP 15, 20, 22 (a že nebylo lehké je
sehnat).
Vývoj po základní škole byl poměrně rychlý – vlastní zvětšovák Magnifax 3 a kompletní vybavení fotokomory, které jsem dotáhl až na svou
dobu výborné vybavení včetně pozitivního expozimetru a stojanové
leštičky 50x60 cm. Snad nejkrásnější na tom bylo, že většinu peněz na
vybavení jsem si opět musel vydělat fotografováním. „Zabavil“ jsem též
své tetě Flexaretu VII a začal si nenápadně půjčovat tatínkovu Exaktu
Varex IIb (plátěná štěrbinová závěrka!). A přišla první zrcadlovka –
fotopuška Zenit E se dvěma objektivy – jeden byl tuším Helios 50mm a
druhý teleobjektiv 300mm. Na svou dobu výborná optika a snad jedinou
vážnou nevýhodou bylo, že jevil sklony k samočinnému otevírání zadní
stěny, čímž uživatele nutil k neustálému
opakování stejný ch
záběrů po výměně filmu.
A na scéně se objevují východoněmecké Praktiky –
nejdříve MTL3, později PCL3, ale nanic jiného než základní objektiv
nezbyly peníze. Zde jsem se poprvé setkal s vymožeností jménem
zaostřovací klín v hledáčku s matným mezikružím – dodnes nechápu, proč
tato vymoženost není ani u zrcadlovek za 100.000,- Kč! Nepoznal jsem od
té doby lepší způsob přesného zaostření.
Přesun na školu do Prahy mi přinesl spolu s objevením velkoměsta i
fyzické setkání s prodejnou Tuzexu s věčně postávajícími veksláky – bony,
bony, bony už za pět. A tehdy jsem se poprvé zamiloval do zrcadlovky
Chinon CE4, za kterou jsem v Tuzexu obětoval téměř všechny své
studentské penízky – mám ji dodnes – prožila toho se mnou tolik,
že
se jí nedokážu zbavit. Objektiv se světelností 1,4/50 mm odváděl
skvělou práci a současně je to Pentax bajonet, takže od movitější
známých fotografů bylo možné zapůjčit na chvilku i jiné objektivy. Snad
shodnost bajonetu mne vedla k nákupu dalšího přístroje Pentax ME
Super
s prvním transfokátorem 40-80 mm (fotí výborně dodnes). A
pak přišla
první velká pauza – rok 1989 mne zastihl v roli učitele výpočetní
techniky zcela nepřipraveného, leč odhodlaného začít podnikat, tj.
starat se sám o sebe. Vše ostatní šlo stranou, bohužel včetně
fotografování, na které již nezbýval čas a i vybavení fotokomory bylo
rozprodáno (škoda), protože v paneláku není kam dát. A tak se mnou
zůstala jedna zrcadlovka na kinofilm a přechod na barevné filmy s péčí
či spíše nepéčí tehdejšího zpracovatele barevných fotografií
v Teplicích, který byl jako jediný schopen zpracovat Orwocolor NC 19
Mask. Barevné fotografie to byly, bohužel se reálnými barvami to nemělo
mnohdy nic společného. Další značky filmů (Agfa a Fuji) byly silně
podpultové zboží, ale občas se zadařilo. Snad jen nástup prvních minilabů přinesl změnu – již se nečekalo na fotografie 14 dnů. Nicméně
mne tento způsob zhotovování fotografií bez mé účasti příliš neoslovil a
tak jsem služeb využíval zřídka pro běžné rodinné fotografie, které jsou
povinnou daní rodině za svolení k investování do nákupu něčeho nového,
když do staré ještě fotí. Tento stav setrval až do objevení prvních
kompaktních digitálních fotoaparátů.
Doba digitální
Kráčíme s dobou, řekl jsem si a za tehdy nekřesťanských takřka 30 tisíc
zakoupil svůj první digitální fotoaparát – byl to Olympus C900 ZOOM, měl 1,3 mpx
a více již dnes nevím – co si ovšem pamatuji, bylo zděšení z pomalého
náběhu, pomalého zaostření, zpoždění spouště a nutnost tu potvoru
neustále krmit akumulátory. Hezká technologie v plenkách.
Po dvou letech
jsem jej věnoval svému synovi a pořídil Canon PowerShot Pro 90 IS – to
už bylo lepší – výkonný akumulátor, 2,6 mil.bodů, optická stabilizace
obrazu – ale ouha – elektronický hledáček (kde je má zrcadlovka!),
zpoždění spouště již menší (kde je má zrcadlovka!), pixelizace
fotografií větších rozměrů (kde je má zrcadlovka!). A tak jsem začal
opět pošilhávat po zrcadlovce, tentokráte digitální. Jak řekl klasik
„vývoj probíhá po spirále, pouze na jiné kvalitativní úrovni“. V tomto
případě snad budeme hovořit o jiné technologické úrovni, abych
nerozproudil debatu o srovnání kinofilmu a digitálu.
Diskuse o tom, že
digitální zrcadlovka nemůže nikdy nahradit kinofilm jsem přežil v klidu,
maje v paměti stejné diskuse o tom, že na kinofilm nelze pořídit
kvalitní fotografii, protože každý, kdo to myslí vážně, fotí na svitkový
film 6x6 a více (ale to již zavál čas stejně jako bony a porozumění
slovenštině a ruštině u dnešní generace). Snad jen horentní sumy
požadované za Olympus E10 a E20P mne odradily od nákupu těchto
přístrojů, spolu s nemožností výměny objektivů. A už jsme skoro v reálu
– své zkušenosti s exponováním několika tisíc kinofilmů (v dobách
největšího rozmachu jsem kupoval jenom černobílou metráž) a několika
tisíc digitálních záběrů mne přivedla k myšlence návratu ke zpracování
fotografií, otevření obchodu s fotoaparáty a zakoupením nového
zvětšováku ve formě digitálního minilabu (snad jen ta cena byla trochu
jiná).
Zakoupení první digitální zrcadlovky Nikon D100 s pár objektivy nebyla
ve srovnání s cenou nového „zvětšováku“ nikterak velká investice a
zakoupení těla D70, aby nebylo nutné stále přehazovat objektivy (a
manželka měla také foťák, který mne nebude rozčilovat), vyplynulo jaksi
samovolně. Potom již jenom drobnosti, jako jsou karty, čtečky,
databanka, filtry, blesky apod. A hurá! Jsem zase tam, kde před 20 lety,
ovšem na jiné technologické úrovni. (Minimálně na pár dnů jsem měl
možnost si vyzkoušet i další digitální zrcadlovky (Canon 300D, Pentax
istD (ten se mi líbil!), Olympus E1 – nic proti nim nemám, jen to, že
mám už Nikony s příslušenstvím). Po pár tisících fotografií a zkušenosti
s těmi dvěma Nikony, které pokládám za velmi vydařené přístroje, se
stala věc, která se neměla stát. Dostal se mi na pár hodin na veletrhu
do ruky Nikon D2x a vyloudil jsem tajně i pár snímků, které s tímto
přístrojem byly pořízeny (omlouvám se tímto mladíkovi na stánku Nikon,
který odolával skutečně dlouho, ale nakonec jsem jej tak otrávil, že mi
to CD raději udělal). Jistě si někdo položí otázku, proč si pořizovat
D2x, když máte D100 a D70. Když si jej na pár hodin vezmete do ruky a
následně se podíváte na snímky, budete to vědět. To není honba za
megapixely (i když, hodí se někdy každý, že?) nebo snaha vlastnit za
každou cenu novinku. Je to fotoaparát, který padne do ruky jako ulitý –
všechny smysluplné ovládací prvky jsou vyvedeny na těle fotoaparátu a
přesně tam, kde mají být. Přehledné displeje, vynikající rychlost
snímání, zkrátka opět něco, co se dle mého názoru Nikonu povedlo (a není
to jen můj názor). Velice těžko budete na fotoaparátu hledat něco, co
vás omezuje v „tvůrčím rozletu“. Je to fotoaparát s velkým F, u něhož je
podrobné prostudování manuálu svatou povinností. Historii máme za sebou
a otevíráme krabici…
Konec úvodu, otvíráme krabici
Vybalujeme
V dalším textu budou
popisovány rozdíly pro uživatele D100 či D70 – pro stávající majitele
D1_ a D2_ sérií fotoaparátů jsou již některé věci samozřejmostí dlouhou
dobu.
 
Při vybalování běžných součástí D2x jsem ocenil návod v češtině – ne
kvůli tomu, že tam je, což je samozřejmé, ale proto, že se již nerozpadá
při prohlížení, jako ten u D70, ze kterého mám dnes směs volných listů.
Ostatní je stejné jako u D70 či D100 – navíc snad pouze další
vyměnitelná matnice (čirá – v přístroji je z výroby jiný typ – o tom
však dále). Při prohlížení přibalených programů jsem ovšem strnul – také
očekáváte, že u této kategorie přístroje bude běžnou součástí nejen
program
Picture Project, ale také
Nikon Capture? Tak to očekáváte marně!
Přitom se dá s jistotou předpokládat, že uživatel této kategorie
přístroje bude fotit ve formátu RAW! To je ostuda, ostuda, ostuda!!!
Připadá mi to stejné, jakou zakoupit nejnovější model Mercedesu s tím,
že rezervní kolo si můžete koupit zvlášť. Nebo si u Nikonů myslí, že NC
není nejlepší a chtějí dát kupujícímu možnost výběru z jiných programů?
Nesmysl? Ale vypadá to tak. Nikon Capture je ovšem velmi dobrý program,
kterému je pouze vytýkána určitá "lenost". To by se ovšem od verze
4.2.1. mělo zlepšit.
Další součásti jsou řemen Nikon, USB kabel, A/V kabel, nabíječka,
akumulátor a pár krytek. Možná by mne osobně potěšila souprava na
čištění čipu, hadříček na optiku či jiná potřebná blbost – zatím je na
zeměkouli spousta míst, odkud je to do servisu daleko. No, ale dále
budou snad pozitivnější informace.
Pořádný kousek

Pokud jste stejně jako já zvyklí na D70 či D100, velikost a váha D2x na
vás jistě udělá dojem (a po celodenním fotografování ve vás dlouho
setrvá). Pro majitele D1_, D2_ to novinka nebude – tělo D2X je rozměrově
stejné, asi se osvědčilo.
Rozhodně je tělo navrženo pro větší ruce – dámské ručky většinou po
uchopení fotoaparátu na všechny ovládací prvky rozhodně nedosáhnou a sám
to mám jen tak tak. Takže baterii do nabíječky a nabít. Baterie byla
zcela vybitá, nabití na plnou kapacitu trvalo bez pár minut 2 hodiny. Na
baterii je třeba před vložením do fotoaparátu nasadit držák, který
zapadne do výřezů na baterii a spolu s ním je možné ji vkládat do
nabíječky. Držák tvoří po zasunutí do fotoaparátu součást těla
přístroje. Na držáku je umístěna páčka, která držák s baterií ve
fotoaparátu jistí proti vypadnutí – ano, vypadnutí. Jakmile páčku
odjistíte (otočíte), nic nebrání volnému vypadnutí baterie – třeba na
zem. Jistě by se hodila ještě po odjištění podobná zábrana, která je u
D70 či D100, kde po odklopení krytu baterie se tato vysune pouze
z třetiny a zůstane „viset“. Dovedu se představit situaci, kdy v chvatu
baterii vyměním, špatně otočím páčku a při otočení fotoaparátu na výšku
letí baterie na zem. Baterie je o hodně větší než v D100 (D70), její
kapacita je 1900 mAh (1400 mAh u D70/100) a udávané množství snímků na
jednu plně nabitou baterii dle standardních testovacích podmínek Nikon
je 850 až 1600 (370 až 1600 u D100/400-2000 u D70) – testovací podmínky
jsou srovnatelné. Na rozdíl od D70/100 již nelze jako náhradu napájení
použít 3 lithium-iontové baterie CR-2 (jako u D70), ani battery-pack,
který jako volitelné příslušenství je možné dokoupit k D100. Největší
kapacitou baterií tedy disponuje stále D100, který při nižší spotřebě
než D2x umožní nasadit kapacitu 2x1400 mAh, tj. 2.800 mAh (s nasazeným
battery packem MBD-100). Ovšem výdrž baterií v D70/100 je neskutečná, dá
se tedy předpokládat, že profesionál má nejméně jednu záložní baterii a
pokud nebude používat bezdrátový přenos snímků, vydrží mu jedna baterie
jistě na hodně dlouho.
Displeje
Vzhledem k tomu, že fotoaparát má dva stavové displeje, bylo možné část
informací přesunout na pomocný displej. Navíc je displej na horní části
přístroje větší – méně informací na větším displeji je daleko
přehlednější a navíc jsou expoziční parametry zobrazovány větším písmem.
Také osvětlení displeje již není řešeno zvláštním tlačítkem vedle
displeje, ale nachází se přímo na vypínači, který je kolem spouště. Není
tak nutné téměř sundat prst ze spouště, abyste si prohlédli expoziční
parametry – osvětlovány jsou současně jak hlavní, tak pomocný displej.
Samotné zapnutí fotoaparátu a tím i osvětlení displejů je ovšem trochu
namáhavější, než u D70 či D100 – u D2x je páčka zapnutí „připláclá“
k rukojeti a tak zapnutí v rukavicích bude daleko obtížnější a máte-li
trochu zpocené ruce, může se stát, že vám ruka
po vypínači zklouzne. Má to asi i svou výhodu – při uklízení do batohu
či brašny prakticky nemůže dojít k nechtěnému zapnutí fotoaparátu.

Další
věci, které zaujmou na první pohled – druhá spoušť s hlavním ovládacím
voličem umožňuje pohodlné snímání při držení přístroje na výšku. Všechna
ovládací tlačítka jsou výrazně větší. Tam, kde by nechtěné posunutí
ovládacího prvku mohlo vést k ohrožení záběru, je aretace kolíčkem – bez
zmáčknutí neotočíte. Také otevření krytu paměťové karty je chráněno
ještě pojistkou. Na hranolu hledáčku již není umístěn vyskakovaní blesk,
je proto nutné v případě potřeby použít blesk externí (vím, že profíci
mají k vestavěnému blesku odpor, ale dovedu si představit situace, kdy
se vážně hodí). Místo na horní straně hranolu je využito pro umístění
čidla pro měření barevné teploty okolního osvětlení. Při snímání ze
stativu již nemusíte nasazovat krytku okuláru – uzávěrka okuláru je
vestavěná. Chybí také přisvětlovací dioda, která pomáhá u D100/70
k zaostření v šeru. Pokud ovšem zkusíte s D2x zaostřit téměř v úplné
tmě, pochopíte, proč tam není – v úplné tmě automatika dokázala zaostřit
na „spící“ diodu televizoru. Stejně jako u kolegů si také pomůže při
zaostřování při nasazení systémového blesku – doporučen je SB 800, ale
chutnají mu i starší verze ze stáje Nikon (některé jiných výrobců jistě
také – vybrané modely Sigma, Metz apod.). Mimo ceny jsem zatím ovšem
nenašel důvod, proč nekoupit SB 800 nebo SB 600. Ušetříte si spoustu
problémů s lovením informací o vzájemné kompatibilitě zařízení. Způsob
nastavení ISO, kvality a vyvážení bílé barvy je vyřešen dle mého názoru
ještě poněkud lépe než u D70 – tři speciální tlačítka jsou umístěna pod
displejem na zadní straně – rozhodně tedy lépe než u D100, kdy pro
každou změnu některé z hodnot bylo nutné otáčet kolečkem pro volbu
snímacích režimů jako na kolotoči.
Co mne ovšem zaujalo hned po prvním spuštění závěrky, je její hlučnost -
ve srovnání s D70 či D100 je to opravdu rána - jak by také ne, když se
zrcadlo musí vrátit v krajním případě zpět 8x za vteřinu. Zní jako
prásknutí bičem a pro fotografování v divadlech nesmíte fotit v pauzách
mezi monology, upoutali byste asi celé hlediště.
Mikrofon
Na fotoaparátu najdete i nové tlačíko, označené mikrofonem. Jak
užitečné! Umožňuje přidávat k jednotlivým fotografiím zvukové poznámky o
délce až 60 sekund! Poznámku lze namluvit buď přímo při fotografování
k poslednímu snímku nebo v režimu prohlížení, kde lze jednotlivé
poznámky i mazat či „přemluvit“. Poznámky se ukládají jako zvukové
soubory ve formátu WAV pod stejným jménem, jako má daný snímek, pouze
přípona je WAV. Hlasové poznámky lze tak přehrát na libovolném počítači
s Windows, přímo fotoaparátem nebo přes připojený kabel na
audiozařízení. Doba 60 sekund je skutečně více než dostatečná – za tuto
dobu se mi podařilo namluvit v klidu jednu celou stránku manuálu
zaplněnou textem. Můžete si tak namluvit parametry snímku, které se
neobjevují v EXIFu – např. nasazené filtry, podmínky fotografování apod.
Pokud se vydáte na zahraniční fotografické cesty, které probíhají formou
expedic a jejich program je většinou nabitý, nemáte při fotografování
čas si poznamenávat do zápisníčku místo fotografování a večer před
spaním máte starost spíš o vyčištění fotoaparátu, stažení fotografií
z karet a nabití baterií. Z vlastní zkušenosti vím, že po pořízení
několika set snímků si za rok nejsem jist, zda to bylo tam či tam. U D2x
máte ještě jednu, ale poněkud dražší možnost – přikoupit si modul GPS,
který ke snímku poznamená přesné souřadnice zeměpisné polohy. Pokud by
šel nahraný komentář přehrát programem Nikon Capture či Picture Project
při prohlížení či editaci obrázků, nemělo by to chybu (a nechápu, proč
to nejde – vždyť nahrávání zvukových poznámek není světovou novinkou
tohoto typu fotoaparátu).
Obrazový snímač
To, co zajímá každého asi nejvíce, je kvalita snímků. O kvalitě se vedly
již dlouho před uvedením na trh obsáhlé diskuse – bude
možné dostat na
stejnou velikost snímače (tzv. DX formát), jakou má D100 a D70 dvakrát
více pixelů bez výrazného nárůstu šumu? Nikon zde poprvé opustil snímací
prvek CCD a nahradil jej CMOS, jak to již učinil před časem Canon u
svých profesionálních zrcadlovek. Je vidět, že vývoj CMOS prvků již
překonal všechny jejich neduhy, které vedly k používání CCD. Snímače
CMOS jsou méně náchylné k šumu, mají menší spotřebu energie a jejich
výrobní náklady jsou také nižší. Pokud je pravda, co se píše, tak
výrazným impulsem ve vývoji CMOS snímačů bylo jejich používání ve
fotoaparátech mobilních telefonů, kde na spotřebě rozhodně záleží.
Odborníci předpokládají postupné rozšiřování CMOS snímačů i do nižších
kategorií fotoaparátů, které jsou dnes stále ještě osazovány prvky CCD. Výrobcem CMOS
snímače pro D2x je firma Sony, která má s tímto čipem velké plány -
počáteční výroba běží v počtu 8.000 kusů měsíčně. Efektivní rozlišení je
12,4 milionů bodů, celkové 12,84 mil. Přesná velikost 23.7 x 15.7 mm,
velikost bodu 5.49 um. Výstupní kanály: jeden červený, dva zelené, jeden
modrý. Nastavení citlivosti z výroby je 100 až 800 ISO. Maximální rozlišení je tedy 4288 x 2848 pixelů.
Vzhledem ke špatnému počasí jsem se rozhodl udělat první testy v
interiéru. Výchozí podmínky testu:
-
fotoaparáty Nikon D70, D100, D2x
-
objektiv Nikkor
AF 24-85 mm f 2,8-4 D
-
nastavení všech fotoaparátů: pevně clona 16, režim A (časy
automaticky přiřazuje fotoaparát), vyvážení bílé - automatické
(foceno při žárovkovém osvětlení), všechny hodnoty saturace,
zostření atd. nastaveny na normál, pracovní prostor sRGB,
stativ, formát obrázků JPG v nejvyšší kvalitě, kterou daný
fotoaparát umožňuje. Expoziční řady při různých citlivostech
ISO stanoveny následovně:
ISO 200, 800, 1600, 3200
(D70 nemá ISO 100, D100 má ještě ISO 6400)
Vypnuta jakákoliv redukce šumu ve fotoaparátu (NR OFF), bej
jakéhokoliv následného zpracování.
-
V
tabulce jsou odkazy na jednotlivé soubory - pozor na velikost,
doporučuji rychlejší připojení k internetu.
Zkušební snímek byl nasvícen jedinou žárovkou 40W zprava shora. V
košíčku je umístěno víčko na objektiv Nikon.

|
|
Pokud si pozorně prohlédnete snímky, které jsou pořízeny s D2x (ne, že
by to o D100 a D70 neplatilo) bez doostření ve fotoaparátu, patrně vás
jejich ostrost neoslní. Dokonce to vypadá (ale to je můj osobní dojem),
jakoby nastavení "bez doostření" platilo u D2x doslova, zatímco D70 a
D100 trochu podvádí a přece jenom nějakou tu drobnou korekci provedou -
dokázat to ovšem nedovedu. Snímky pořízené v režimu "bez doostření"
budou většinou vyžadovat následnou úpravu, jemné doostření (ať již v
Nikon Capture či Photoshopu apod.) V každém případě ovšem doporučuji
provádět doostření až jako zcela poslední úpravu před uložením obrázku
do konečné podoby.
Všimněte se, jak si jednotlivé fotoaparáty poradily s vyvážením bílé
barvy - nastaveno bylo automatické vyvážení bílé - za košíčkem byly bílé
kartony, částečně ve stínu. Zcela jednoznačně zde vítězí D2x. Vypadá to,
že "věrná reprodukce barev i za náročných světelných podmínek", jak
tvrdí český prospekt k D2x, bude pravdivá. K tomu slouží tři samostatné
snímače, které se starají spolu s 1005 bodovým RGB senzorem pro měření
expozice o přesné stanovení polohy a velikosti stínu a osvětlených
oblastí. Každý z těchto 1005 senzorů s sebou nese jak informaci o jasu
daného bodu, tak o jeho barvě. Ihned po zhotovení snímku, ještě předtím,
než dorazí do A/D převodníku (analogovo-digitální), je za pojen
algoritmus vyhodnocení expozice, tj. vyhodnotí informace z tohoto
senzoru - jas a kontrast scény, místo nastaveného zaostření a vzdálenost
- fotoaparát provede následně vyhodnocení a korekce (porovnáním s
300.000 předem uložených expozičních variant!) a teprve poté je převede
do digitální podoby (zjednodušeně řečeno). I dle názoru jistě
povolanějších, než jsem já, patří jemné a plynulé barevné přechody k
výrazným přednostem tohoto přístroje. Jistě se najdou situace, kdy
vyhodnocení neproběhne podle našich představ, ale pokud nedojde k
"vypálení" jasů, lze stále udělat korekce v počítači, zvláště,
fotografujete-li ve formátu RAW (alias Nikoní NEF). Ostatně i v samotném
fotoaparátu lze najít velmi bohaté možnosti nastavení.
Prohlížení snímků na
displeji fotoaparátu
Po expozici snímku máte
možnost si nechat na displeji zobrazit normální nebo RGB histogram - ten
bude velice oblíbený např. pro
fotografy květin - s červeným kanálem mají digitální fotoaparáty potíže
(ostatně tiskaři také), často dochází k jeho "vypálení" - detailní
kontrola přijde vhod. Na testovacích snímcích košíčků s ovocem došlo
např. k přepálení červeného (a částečně zeleného) kanálu u nejvíce
osvětleného pomeranče. Pokud byste měli k dispozici pouze sumární
histogram, závadu neodhalíte. neodhalíte.
Hezkou pomůckou je i možnost zobrazení použitého zaostřovacího bodu
(stejně jako ve verzi 4.2 programu Nikon Capture, pokud snímáte do formátu RAW) a funkce lupa pro
prohlížení výřezu snímku provádí přiblížení téměř na úroveň jednotlivých
pixelů - odpovídá téměř písmenu "n" ve výše uvedené tabulce - a ovládání
této funkce je snad téměř dokonalé - rychlé, pohodlné a intuitivní!
Zmíním se na tomto místě ještě o jedné vlastnosti a tou je funkce
"High-speed crop". Je to snad poprvé, kdy nějaký výrobce fotoaparátů t uto
funkci použil, bude proto na místě si ji trochu přiblížit. Zvláště
fotoreportéři (např. při focení sportu) se dostávají do situací, kdy potřebují pořídit rychlou sekvenci snímků (i
ostřílení profíci potom přepínají do režimu P-programová automatika).
Nikon D2x zvládne v plném rozlišení 12,4 mil. bodů rychlost 5
snímků/sekundu. Mohou nastat situace, kdy bude třeba rychlost ještě
zvýšit - a zde se nabízí "jednoduché" řešení - pokud dokáže fotoaparát
kmitat zrcátkem ještě rychleji, což je mechanická záležitost (klobouk
dolů), je třeba ještě snížit množství zpracovávaných dat. Konstruktéři
Nikonu si pomohli tím, že je v tomto režimu snímán pouze výřez středu
obrazového pole o maximální velikosti 3.216x2.136 bodů. K tomuto účelu
je přizpůsobena i matnice (výměnná) ve fotoaparátu, která ukazuje, co
bude fotoaparát v tomto režimu snímat - viz. obr. Cca 6,8 milionů
bodů snímaných v tomto režimu je pořád velice slušný výsledek. V
některých recenzích je zastáván názor, že plocha, která nebude snímána
by měla být v hledáčku šedě či jinak potlačena - zastávám názor přesně
opačný. Takto alespoň vidím, co se děje kolem snímaného záběru - tento
princip je např. u téměř všech televizních kamer. Za normálních
okolností zobrazuje hledáček 100% snímku - uvítal bych někdy i 120 nebo
130% - na 100% by byl tento rámeček a viděl bych, co se děje kolem
záběru.
Co říci stručně k dalším
funkcím? Používáte někdo na fotoaparátu zadávání popisu ke snímkům? To
je práce pro masochisty, asi tak 10x horší než psaní SMS na mobilním
telefonu. Velice potěší výrazné probliknutí zaostřovacího bodu v
hledáčku, které je viditelné i při vyšší hladině světla, možnost použití
více objektivů než u D100 a D70 (i manuálních) při zachování měření
expozice. Synchronizace blesku je při 1/250, tady to chtělo trochu
vylepšit, tak snad příště. Ovšem lze využít "rychlé" synchronizace (FP)
prakticky se všemi časy závěrky, pouze výkon blesku v tomto režimu je
nižší. Nenechte se také zmást tím, že fotoaparát
vytváří formát NEF s 12 bitovou hloubkou, která se ovšem hlásí v
programu Nikon Capture jako 16 bitů (a ve Photoshopu též).
Pokud vládnete němčinou a zvláště angličtinou, naleznete nejen na zde
uváděných odkazech dostatek informací, které budou možná ještě
podrobnější a možná i mírně odlišné od testů, které jsem k datu
(14.3.2005) tohoto článku měl možnost shlédnout. Nic to ovšem neubírá na
skutečnosti, že se jedná o jeden z nejkvalitnějších fotoaparátů na trhu,
zvláště, pokud jej vybavíte kvalitním objektivem, což by ovšem k tomuto
přístroji měla být povinnost :). V některém z dalších pokračování se
pokusím porovnat kvalitu setového objektivu k D70 18-70 s objektivem
17-55 DX 2,8. Potom již záleží pouze na vás, zda
kvalit tohoto fotoaparátu dokážete náležitě využít.
Různé objektivy poskytují
při vysokých hodnotách rozlišení různé výsledky, speciálně v případech,
kdy je přímo ve fotoaparátu prováděno doostřování obrazu. Algoritmus
volby „Auto“ funkce doostřování obrazu obsahuje MTF data různých
objektivů Nikkor pro aplikaci optimální míry doostření na jimi
pořizované snímky.
Na závěr snad pouze připomenutí, že žádná špičková technika ještě z
nikoho fotografa neudělala. Každý fotoaparát má své technické limity a
podmínky použití a ty jsou u dosavadních dvou Nikon zrcadlovek D70 a
D100 dosti široké. Jistě se v následujících měsících dočkáme uvedení
jejich nástupců s lepšími technickými parametry.
Tato "recenze" si neklade za cíl být úplná a vyčerpávající a vyjadřuje
pouze můj osobní názor.
Informace i testovací snímky uvedené v tomto článku můžete
používat jak chcete, pokud citujete zdroj. Děkuji. Pokud Vás budou
zajímat podrobnosti, najdete je i v návodu -
zde - zatím pouze v angličtině.
Pokud objevíte zajímavé informace o tomto fotoaparátu,
napište a podělte se s ostatními - děkuji. Na stejnou e-mailovou
adresu můžete psát i dotazy k Nikonu D2x. Vynasnažím se odpovědět, pokud
mé vědomosti sahají.
16.10.2005 - aneb zkušenosti po 7 měsících
Po několikaměsíčním používání v
nejrozličnějších podmínkách (7.000 snímků) mi vadí následující:
- co mi vadí nejvíce je systém přepínání režimů APSM, který se provádí
přidržením tlačítka mode a otáčením voličem. Příslušný režim se objeví
na horním displeji fotoaparátu. Na prudkém slunci lze těžko jediným
mrknutím zkontrolovat, zda je nastaven správný režim, stejně tak v
případě, že je přístroj vypnut či není v pohotovostním stavu. V tomto
případě je daleko lepší otočné kolečko vedle spouště (ála Minolta,
Praktica atd.) - tam stačí mrknout a mám zkontrolováno,
- hluk závěrky skutečně v některých situacích ruší (např. divadla) - je
to daň za rychlost snímání, hodil by se např. alespoň jeden "tichý"
režim
- při fotografování na výšku nedosáhne palec (alespoň ten můj) na volič
režimu přepínání ostřících bodů - musím fotit prostředníkem. Zaostřovací
body lze sice přepínat kolečkem u vertikální spouště, ale systémem
"chodí pešek okolo", což není příliš rychlé
- musel jsem přehodnotit názor na kvalitu některých objektivů, které se
mi zdály na D100 ještě dobré a přikoupit pár kvalitnějších.
- nic dalšího mi nevadí, lépe řečeno, je to vynikající fotoaparát a
případnou chybu v čemkoliv je třeba hledat v osobě fotografa.
-březen 2005
Ing. Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz,
kortus@mako.cz
 |
 |
 |
 |
| Originál: ISO 100,
70mm, 1/160, F6 |
Slabé zapadající sluníčko k večeru |
Originál: ISO 200, 125mm,
1/200, F7.1 |
Ve stínu v podvečer |
 |
 |
 |
 |
| Originál: ISO 200,
200mm, 1/160, F6,3 |
K večeru - zataženo |
Originál: ISO 200, 70mm, 1/640,
F13 |
Snímek přímo proti slunci !!! |
 |
 |
První snímek z
dvojice je vždy originál, druhý je mírně upraven (minimálně
mírně doostřen) ve Photoshopu. Konverze do formátu JPG provedena
přes Nikon Capture. Po kliknutí plná velikost (POZOR - od 7 do
12 MB!!!). Objektiv
Nikkor 70-200, 2,8 VR
Ostatní parametry společné všem
snímkům:
Snímání do nekomprimovaného RAW, Expozice Programmed Auto,
Metering Multi-Pattern, Exposure Comp. 0, WB Auto, AF Mode AF-S,
Color Mode I (sRGB), Tone Comp. normal, Hue 0, Saturation
Normal, Sharpening Normal. |
| Originál: ISO 200,
200mm, 1/200, F7.1 |
K večeru - zataženo |
|
Dle mého názoru
je množství detailů na obrázcích fascinující. Fotoaparát v
základním nastavení exponuje velice "opatrně", tzv "na světla".
Důkazem toho je fotografie pořízená přímo proti slunci v
zapadajících mracích - jas byl tak velký, že prostým okem nebylo
možné do slunce v mracích pohlédnout. Kontrastní snímky v
protisvětle vždy prověří kvalitu objektivů i fotoaparátů - v
tomto případě je výsledek, dle mého názoru, velmi, velmi, velmi
- zkrátka úžasný. Pokud již dojde k přepálení světel (dá to
práci), lze snímek při snímání do RAW výborně upravit v programu
NC. Dynamický rozsah čipu je i bez úprav fotografií vynikající.
Celkové vzezření snímků mi připomíná klasický kvalitní kinofilm. |
|