|
Test Nikon Z DX 16-50 f/2.8 VR
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Seznam doposud testovaných objektivů zde. Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde.
Přehled objektivů Nikon a Tamron s
bajonetem Z do 100.000,- Kč
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření 11/2025 objektiv oznámen 10/2025 - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit. Nikon dokáže občas překvapit a vypadá to, že si po létech vzpomněl na svou popelku - objektivy pro DX formát a z čistého nebe se objevuje oznámení o novém světelném zoomu pro DX snímače. Nikon už jeden objektiv tohoto rozsahu má - Z DX 16-50/3.5-6.3 VR z počátku roku 2020. I když je to v poměru cena/výkon relativně velmi dobrý objektiv za výbornou cenu i se stabilizací, jeho světelnost je v řadě případů limitujícím faktorem pro docílení lepší hloubky ostrosti nebo fotografování v interiéru. Uživatelé Nikonů občas pro vyšší světelnost sáhli do bajonetu Sony po Sigmě 18-50/2.8 DC DN cca 14.000,- Kč nebo Tamronu 17-70/2.8 Di III VC cca 17.000,- Kč (oba přes megadap adaptér, který také není levný - verze ETZ Pro stojí 250 dolarů), ale nebylo jich mnoho. Častějším případem je používání F objektivu 16-80/2.8-4 DX E ED VR přes FTZ adaptér. Samozřejmě jste si mohli koupit Nikon Z 14-24/2,8 S, ale to udělal opravdu na DX formát málokdo. Ovšem stále je na DX formát používán i velmi dobrý objektiv SIGMA 18-35/1.8 DC HSM ART - sice musíte použít FTZ adaptér a smířit se s velikosti i hmotností této kombinace, ale výsledky poskytuje také slušné a navíc ve světelnosti 1.8 nemá konkurenci a stále jej můžete za cca 20.000,- Kč koupit jako nový. A pokud vám FTZ adaptér nevadí, jdou koupit z druhé ruky stále funkční objektivy Nikon F 14-24/2.8 nebo Tamron 15-30/2.8 G2 - a tento výčet není úplný. Všechny tyto objektivy s výjimkou Nikonu Z DX 16-50/3.5-6.3 však budou mít větší rozměry a hmotnost. Když se vrátíme trochu do minulosti DX formátu, tak poslední vlajkovou lodí v této velikosti snímače byl Nikon D500 - a byl (a u mnoha fotografů stále je) velice oblíbený díky svým ovládacím prvkům, možnosti připojení battery gripu a pokrytí téměř celého hledáčku ostřícími body. Po uvedení modelu Z50II by se začínalo zdát, že Nikon na DX snímače nezanevřel, čemuž nasvědčuje i test tohoto objektivu. Možná, kdyby přidal k budoucí Z50III grip pro druhou baterii, byl by z toho skoro profi fotoaparát na WL. Sice si nemyslím, že se toho v dohledné době dočkáme, ale možná se ještě pár lepších objektivů na DX dočkáme. Kdo ví. Seznam DX objektivů Nikon není zatím nijak rozsáhlý:
Z 12-28/3.5-5.6 DX PZ
VR Mimo nikon už zde máme pouze jeden DX zoom - Tamron Z 18-300 mm f/3.5-6.3 Di III VC VXD DX. Zbytek jsou jen pevná ohniska, kterých je dispozici celkem dost (výčet není úplný, jen to, co jsem zatím testoval): Sigma 16/1.4 DC DN, Sigma 56/1.4 DC DN Contemporary, Viltrox 13/1.4 AF, Viltrox 23/1.4 AF, Viltrox 56/1.4 AF, Viltrox 75/1.2 AF PRO Zde testovaný objektiv, který by se začal prodávat na začátku listopadu 2025 se tak stává velmi vítaným přírůstkem do rodiny. Je to zatím jediný - a dlouho jím asi zůstane - objektiv tohoto rozsahu, světelnosti a se stabilizací. Není to poprvé, kdy Nikon vyrobil objektiv tohoto rozsahu pro DX formát - jistě si mnozí pamatují na Nikon DX 17-55/2.8 - ten stál před 20 lety 41.000,- Kč (vzhledem k inflaci by dnes stál asi 86.000,- Kč). Byl to jeden z nejhorších objektivů v poměru cena/výkon navíc s velkou kusovou variabilitou - osobní zkušenost. A troufnu si tvrdit i bez přímého testování obou dvou vedle sebe, že DX 16-50/2.8 na tom bude za polovinu tehdejší ceny ve všech ohledech lépe. Pokud hledáte teleobjektiv se světelností 2.8, tak si můžete vybrat v té levnější kategorii mezi plnoformátovými objektivy Nikon Z 70-180/2,8, na který můžete nasadit konvertor, ale nemá stabilizaci nebo Tamron Z 70 -180 f/2.8 Di III VC VXD G2 - na ten sice konvertor nenasadíte, ale má stabilizaci a je na tom opticky lépe - a navíc je levnější. A kdyby Nikon vyrobil ještě 16-80/2.8-4 nebo 16-80/4, asi by hodně lidí potěšil. No, a kdyby tam dal i stabilizovaný snímač... ale to už bychom chtěli moc. Pokud jste do této chvíle potřebovali pro svého DX miláčka zoom se světelností 2.8 a Z bajonetem, museli jste zalovit mezi plnoformátovými objektivy - třeba Nikon Z 14-24/2,8 S, Nikon Z 17-28/2,8 nebo lépe Tamron Z 16-30 f/2.8 Di III VXD G2 a oželit stabilizaci a rozsah. A tak jediné, to na DX snímače stále chybí a vypadá to, že asi i delší dobu chybět bude, je širokoúhlý kvalitní světelný objektiv typu 10-20/2.8 nebo 12-24/2.8 apod. Zatím nejrychlejší cestu k širokému ohnisku představuje nákup fotoaparátu s plnoformátovým snímačem, kde se neuplatní přepočítávací koeficient úhlu záběru 1.5x. :) Moc se o tom nemluví, ale řad majitelů fotoaparátů Z7, Z8 či Z9, jimž je společné rozlišení snímače cca 45 mil. bodů, používá DX objektivy, pokud jim nevadí nižší rozlišení výsledné fotografie - cca 19 mil. bodů - a přiznejme se, že toto rozlišení je zvláště na mnoho reportážních fotografií více než dostatečné. Např. objektiv Viltrox 75/1.2 svého bráchu na FF formátu vůbec nemá a vlastně se to týká většiny DX objektivů se světelností 1.4, kterých existuje na plnoformát jako šafránu (a až na výjimky jako Z 50/1.4 či Z 35/1.4 jsou drahé). Pokud již máte doma Nikon DX 16-50/3.5-6.3, tak rozdíl velikostí je následující:
A cenový rozdíl je mezi těmito dvěma objektivy cca 11.000,- Kč - časem se jistě objeví tento objektiv i v sadách s DX fotoaparáty a tam bude vycházet cenově lépe.
Pokud by vás zarazila cena, tak vězte, že objektiv 16-80/2.8-4 E ED VR stál před deseti lety skoro 30.000,- Kč - a to byla kupní síla těch 30 tisíc skoro dvojnásobná - měl sice větší rozsah, ale horší ostrost. Takže je zde testovaný objektiv vlastně překvapivě levný :) Možná i proto, že mu v názvu chybí "S", což je zatím označení pouze pro nejvyšší třídu FF objektivů.
Asférické členy, ED
12 čoček / 11 členů (včetně 1 optického členu ze skla ED a 2 asférických optických členů) Na objektivu najdete pouze dva ovládací prvky - prstenec pro změnu ohniskové vzdálenosti (při změně se objektiv vysouvá) a úzký prstenec pro ruční ostření či jinou dostupnou funkci, kterou mu lze přiřadit v menu fotoaparátu (ISO, clonové číslo apod.). Ruční ostření je krokovým motorkem a "elektronické". Je velká škoda, že funkční prstenec nemá volitelné zarážky jako Z 24-70/2.8 SII, ale má alespoň dostatečný odpor a z tubusu objektivu moc nevyčnívá - jeho výchozí funkce je ruční ostření. Bajonet je samozřejmě v této cenové kategorii kovový a objektiv je utěsněn proti prachu a povětrnostním vlivům. Co na objektivu nenajdete je bohužel přepínač automatického/ručního ostření, ani přepínač stabilizace. Pro rychlejší přístup k těmto funkcím musíte využít, pokud to jde, funkční tlačítka na fotoaparátu nebo tyto funkce přepínat v menu. Škoda, že tady Nikon ušetřil. Sluneční clona, přední i zadní krytka je standardní příslušenství objektivu - pouzdrohadr si tentokráte Nikon, díky Bohu, odpustil - ale kdyby vám chyběl, můžete si jej dokoupit za 609,- Kč :) Škoda, že Nikon nepoužil konstrukci z nové Z 24-70/2.8 SII. Vysouvací člen je přece jen náchylnější k pumpování nečistot do objektivu a i odolnost proti vodě se touto konstrukcí poněkud snižuje. Ale to by byl objektiv možná o 10 tisíc dražší. Mimo bajonetu na něm moc kovových částí nenajdete, i závit na filtr je plastový. A to je také na hmotnosti objektivu znát. Na první dojem je to takový plasťáček.
Objektiv je utěsněn proti prachu a stříkající vodě. Ale jedná se o výsuvnou konstrukci a při změně ohniskové vzdálenosti tak můžete cítit u bajonetu nasávání a vyfukování vzduchu - při tomto typu konstrukce se tak časem může dostávat prach do objektivu a při opotřebování těsnění také na snímač. Není to specialita jen tohoto objektivu - takto pracují všechny zoom objektivy, které se vysouvají - jedním z mála, které to nedělají je např. Nikon Z 24-70/2.8 SII.
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde). Z DX 16-50/2.8 VR - zde testovaný objektiv:
Nikon Z 16-50/3.5-6.3 VR:
MTF křivky všech tří objektivů jsou z velké části podobné. Z toho lze teoreticky odvodit, že ostrost zde testovaného objektivu by měla být podobná, ovšem s tím rozdílem, že 16-50/3.5-6.3 má daleko horší světelnost. V porovnání s FF objektivem 24-70/2.8 SII bude v okrajových částech mírně horší s rychlejším poklesem kontrastu ne nejdelším ohnisku, ale stále by měly být výsledky výborné - čehož lze docílit na APS-C snímači samozřejmě daleko snáze než na FF snímači. Praktické testy napoví více. Tento objektiv nemá v DX formátu žádný srovnatelný objektiv se stejnou světelností, proto jsem pro zajímavost vzal znovu jeho levnějšího kolegu Nikon Z 16-50/3.5-6.3 VR. Ale vzhledem k tomu, že v posledních letech je test ostrosti objektivů prováděn neustále na stejném místě (i když někdy s mírně odlišným počasím), můžete si k porovnání zobrazit test libovolného jiného Z objektivu. Nastavení fotoaparátu Nikon Z9 pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak: Fotoaparát Nikon Z9 pro FX
formát, Nikon Z50II pro DX formát, zpracování v Nikon NX-Studio. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHTING OFF, VIGNETE control OFF, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm u FX formátu, 88 x 132 cm u DX formátu
Je zajímavé, jak statečně drží trpaslík Nikon Z DX 16-50/3.5-6.3 na srovnatelných clonových číslech s tímto objektivem krok. To jsem nečekal. A jen tak pro zajímavost srovnání ostrosti s objektivem Tamron Z 16-30/2.8 Di III VXD G2. Proč? Protože to je jeden z nejlepších širokoúhlých "zoomů". A druhým objektivem pro porovnání je Nikon Z 24-70/2.8 S II - současná "vlajková loď" Nikon pro plnoformátové snímače. Ohnisková vzdálenost 16 mm DX odpovídá úhlem záběru 24 mm u FX. Výřezy ze snímků Tamronu a Nikonu Z 24-70/2.8 S II (pořízené Nikonem Z9) byly přepočítány - bez doostření - do rozlišení odpovídajícím snímači Nikon Z50II, originální snímky v tabulce zůstaly v původním rozlišení. Přepočítán byl obraz před provedením výřezů. Žlutý podklad 16-50/2.8 VR, modrý podklad Tamron 16-30/2.8, růžový Nikon Z 24-70/2.8 SII. Pro účely objektivního srovnání byla u výřezů z DX 16-50/2.8 VR provedena korekce aberace, aby neodváděla vaší pozornost od ostrosti.
Případné srovnání s jinými objektivy si můžete provést sami. Vím, že si asi majitelé DX fotoaparátů nepoběží koupit Nikon Z 24-70/2.8 SII za 70.000,- Kč. Ale ten Tamron je prakticky za stejnou cenu jako zde testovaný objektiv a pokud by vám šlo o výbornou ostrost až do krajů snímku (třeba na krajinky), stál by ten Tamron za úvahu snad jen z toho důvodu, že při případné přechodu na plnoformátový snímač si jej můžete nechat :) Ale zase má menší rozsah a nemá stabilizaci - je to něco za něco. Ale konec laboratorního zkoumání rohových částí obrazu na metrové zvětšenině - jak jsem napsal v úvodu - čistě pro zajímavost. Závěr: Ostrost objektivu je na danou kategorii objektivu velmi dobrá až výborná, i když bych si ji v okrajových částech snímků přál na vyšších ohniskových vzdálenostech lepší. Ale srovnejte si snímky s vlajkovou lodí - objektivem Nikon Z 24-70/2.8 SII. Nerad to stále opakuji, ale uvědomte si, že se v testu díváte na výřezy z obrazu tiskového rozměru 88 x 132 cm! Ostrost snímků bude pro naprostou a drtivou většinu fotografů zcela dostačující!
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. U všech snímků je vypnuto automatické odstraňování aberace. Co si budeme povídat, tento objektiv si fotografové pořizují právě kvůli clonovému číslu 2.8 - nejen kvůli možnosti používat kratší časy a nižší ISO při horších světelných podmínkách, ale také kvůli malé hloubce ostrosti na clonovém čísle 2.8, což zvláště ocení na ohnisku 50 mm - třeba u portrétů, když pozadí není dostatečně daleko. Vysoce světelné objektivy jsou pro DX snímače důležitější než pro plnoformátové snímače a to z toho důvodu, že hloubka ostrosti u DX snímačů bude při zachování stejné fotografované scény a stejného clonového čísla vyšší. Důvod je jednoduchý: na plnoformátu ohnisko 24 mm odpovídá na DX ohnisku 16 mm - úhel záběru těch 16 mm odpovídá 24 mm na plnoformát, ale hloubka ostrosti odpovídá stále 16 mm. Adekvátně k tomu se chová 50 mm DX objektivu k 70 mm FX objektivu.
Pokud se neostrých částech obrazu budou objevovat bodové světelné zdroje či odlesky, mohou se objevit v bokehu známé artefakty cibulových kroužků nebo "neštovic". Ale to je u tohoto typu objektivu zcela normální.
Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr. Závěr: Pro tento typ objektivu dnes normální výsledek. S výjimkou bodových světelných zdrojů je neostré pozadí podáno velmi příjemně.
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. U tohoto objektivu nemá smysl hledat aberaci nad ohniskovou vzdálenost nad 30 mm - žádná tam není, vyskytuje se hlavně mezi 16 a 24 mm. Můžete ji vidět již na výřezech v části o ostrosti objektivu. Také u všech snímků v tomto testu je automatické odstranění aberace vypnuté.
Závěr: Ano, najdete ji v rozsahu ohniskových vzdáleností 16 až 24 mm na kontrastních hranách, ale na objektivech tohoto rozsahu a cenové kategorie je to celkem běžný jev - i když bych u objektivu za 22 tisíc v roce 2025 očekával trochu nižší. Jde poměrně dobře odstranit. Lépe jsou na tom jenom některé objektivy pro plnoformát S třídy, ale ty jsou podstatně dražší.
Minimální zaostřovací vzdálenost je na 16 mm: 0,15 m, 24 mm: 0,18 m, 35 mm: 0,21 m, 50 mm: 0,25 m. Největší zvětšení 0,24× (při ohniskové vzdálenosti 50 mm). Při ohniskové vzdálenosti 16 mm je přední obruba objektivu vzdálena od roviny snímače 10,5 cm. Při zaostřovací vzdálenosti 15 cm tak bude fotografovaný objekt vzdálen od přední obruby objektivu 4.5 cm. No, s tím s moc dobře nepracuje. Při ohniskové vzdálenost 50 mm je přední obruba objektivu vzdálena od roviny snímače 13 cm. Při zaostřovací vzdálenosti 25 cm tak bude fotografovaný objektiv vzdáleno od přední obruby objektivu 12 cm, což už je snesitelnější. Rozhodně to není objektiv na reprodukce poštovních známek - ani při vyšších clonách není obraz ostrý v celé ploše. Ale k tomuto účelu jej nikon ani nezamýšlel, soudě podle propagačních fotografií které zveřejnil, ani používat. Ale krátká zaostřovací vzdálenost, zvláště na ohnisku 50 mm se hodí na různé žánrové snímky - třeba jídla apod.
"Můžete se přiblížit skutečně blízko k objektu bez ovlivnění ostrosti obrazu" - tolik citace českých stránek Nikonu - no, asi by ty automatické překlady chtěly občas korekci. Při fotografování na nejkratší zaostřitelnou vzdálenost si nezapomeňte sundat sluneční clonu.
Závěr: Je určitě dobře, že objektiv umožňuje zaostřit i na velmi krátkou vzdálenost. Jistě se to hodí na různé žánrové snímky. Dokonce i stabilizace je na nejkratší zaostřitelnou vzdálenost stále viditelně účinná, což u "pravých" makroobjektivů neplatí.
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost: Asi tak lepší průměr. Přeostření z "nekonečna" na 50 cm není žádné cvak-cvak. Ale nemyslím si, že by vás ostření v praktickém použití v daném rozsahu ohnisek zdržovalo. Hlučnost: V tichu je slyšet. Kdo to s natáčením videa myslí vážně, stejně používá externí mikrofon.
Nikon uvádí i minimální změnu úhlu záběru při změně pozice ostření (focus breathing), což oceníte při natáčení videa. Závěr: Taková lepší střední třída - nenadchne ani neurazí a zdá se trochu rychlejší než u jeho méně světelného kolegy.
Objektiv je vybaven vlastní optickou stabilizací. Když dáte ucho na objektiv, uslyšíte, jak si jemně přede. Její zapnutí (v menu fotoaparátu) je rozhodně na stabilitě obrazu i při fotografování znát, zvláště na ohniskové vzdálenosti 50 mm - o natáčení videa ani nemluvě. Při zapnuté stabilizaci samozřejmě dochází ke zvýšenému odběru energie z baterie - a DX fotoparáty nemají zrovna baterie s velkou kapacitou. Závěr: Sice nejsem schopen odhadnout, zda je to Nikonem hlášených "až 4.5 EV", ale na "brilantnější stopáž za chůze při natáčení videa" bych asi jen na objektiv nespoléhal - možná tak na nejkratší ohniskové vzdálenosti. Ale je tam a to je dobře. Navíc funguje velmi dobře i při zaostření na nejkratší vzdálenosti.
Objektiv jsem skutečně potrápil na všechna možná clonová čísla i ohniskové vzdálenosti přímo proti ostrému slunci, které jsem umisťoval do různých částí obrazu. I na clonové číslo 2.8 se nemusíte bát fotit přímo proti slunci - žádný závoj, který by zničil snímek, minimální - pokud vůbec nějaký - úbytek kontrastu. Na vysokých clonových číslech se sice objeví v okrajových částech snímků nějaké odlesky, ale nikdy nemají na snímek jako celek devastující vliv - navíc je vidíte již v hledáčku. Takový výsledek mohou tomuto objektivu závidět i mnohem dražší objektivy. Závěr: Vynikající
Firmware objektivu obsahuje automatickou softwarovou korekci zkreslení, která se promítá i do RAW snímků a nelze ji vypnout ani v PS, ani v Nikon NX Studiu. A to dává tušit, že to nebude bezdůvodné. 16 mm:
50 mm:
Výše publikovaným snímkům toho z hlediska zkreslení asi nelze moc vytknout. Ale 10 let staré verzi Zoneru jsou korekce ukradené, protože je v RAWu nečte, a tak je schopna zobrazit snímky v jejich původní podobě:
Bez korekcí je zkreslení na 16 mm - jak by řekla dnešní mládež - "fakt hustý". Proč by se měl ve výrobě optiky někdo více snažit, když to programátoři vyřeší :) Závěr: Na ohniskové vzdálenosti 16 mm je stále, i po automatické firmwarové korekci, malé soudkovité zkreslení vidět, ale je zanedbatelné.
Vše na clonové číslo 2.8, bez korekcí, okraj má jas středu obrazu: 16 mm:
50 mm:
Závěr: Bez korekcí je vinětace v rozích obrazu poměrně vysoká, ale kompenzace v programu NX Studio (na 16 mm +88 a 70 mm + 103) je schopna snímky srovnat do rovnoměrně šedé plochy - a jiné programy jistě také. Platí v tomto případě to samé co u zkreslení - software si s tím dobře poradí.
Nelze použít. V současné době lze použít Z konvertory k následujícím objektivům.
Fotoaparát Nikon Z50, zpracování
v Nikon Studio NX. Všechny snímky z tohoto testu si můžete pohodlně prohlédnout také na www.zonerama.com
Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu.
+ velmi dobrá ostrost + výborná odolnost v protisvětle + stabilizace + dobrý bokeh + sluneční clona v balení + nízká hmotnost, malé rozměry + utěsnění proti prachu a stříkající vodě + světelnost 2.8 v celém rozsahu + relativně rychlé ostření + malý až žádný pokles kontrastu v protisvětle + krátká minimální zaostřovací vzdálenost
+- aberace (bez odstranění v editoru v rozsahu
16-24 mm)
Trvalo to dlouho, ale Nikon nakonec přece jen udělal nástupce objektivu Nikkor DX 17-55/2.8, který existuje od roku 2003 pro klasické digitální zrcadlovky s F bajonetem. Jeho výroba byla zastavena v roce 2022. Konkurencí mu byl tenkrát Tamron 17-50/2.8. V roce 2015 se objevil o něco levnější DX objektiv: NIKKOR AF-S DX 16-80 F/2,8-4E ED VR, který řada fotografů používá přes FTZ adaptér na Nikon bezzrcadlovkách dodnes. Jeho test na Nikonu Z50 najdete zde. A na ten další jsme si museli počkat až do roku 2025 - deset let.
Zde testovaný objektiv je bezesporu z všech jmenovaných nejlepší prakticky po všech stránkách - těch 10 let vývoje musí být někde znát. A v porovnání se svými předchůdci je relativně levný - např. v roce 2015 stál objektiv 16-80/2.8-4 bratru 30.000,- Kč!
Vyplatí se nákup tohoto objektivu za 22.000,- Kč? Rozhodně ano, pokud požadujete světelnost 2.8 v celém rozsahu a využijete stabilizaci. Ostatně, zatím není na trhu jiný objektiv tohoto rozsahu a světelnosti pro DX snímače. Pokud se spokojíte s nižší světelností, je zde stále objektiv s výborným poměrem cena/výkon Z DX 16-50/3.5-6.3 VR.
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||