Test Tamron 11-20 mm F/2.8 Di III-A RXD Sony E (APS-C) B060 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů zde 15.07.2021 - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit.
Dne 22. dubna 2021 ohlásil Tamron světu existenci tohoto objektivu, který je prvním objektivem tohoto rozsahu s bajonetem Sony se světelností 2,8 v celém rozsahu ohnisek pro APS-C snímače. Přepočtený rozsah ohniskových vzdáleností (resp. úhlu záběru) na snímače APS-C je 16,5 - 30 mm. Spolu s tímto objektivem byl ohlášen i další objektiv z opačného konce ohniskových vzdáleností - 150-500/5-6,7 Di III VC VXD (A057), kterému se budu věnovat příště. Pro bajonet Sony vyrábí Tamron již celou škálu objektivů a tak nezbývá než doufat, že své zkušenosti s objektivy pro bezzrcadlovky zúročí i v budoucnu pro bajonet Nikon Z a bezzrcadlovky Canon. Ostatně Tamron má s tímto typem objektivu své zkušenosti - viz např. Tamron 10-24 z roku 2017 nebo Tamron 10-24 z roku 2008. A nesmíme zapomenout ani na výborný Tamron 15-30/2,8 pro plnoformátové snímače.
Technické parametry
A jak rozumět označení objektivu?
Designed in Japan, Made in China. Čína je celkem oblíbená země, vyrábí tam i Nikon své drahé objektivy pro bezzrcadlovky. Objektiv má kovový bajonet s těsnícím kroužkem proti vlhkosti. Vnější provedení kovových částí by mělo být z hliníku. Prstenec pro změnu ohniskové vzdálenosti má velmi příjemný, plynulý a krátký chod. Chod ostřícího prstence je "kolem dokola", tj. prstenec dává pouze příkazy ostřícímu motorku a nemá žádné dorazy v krajních polohách. Při změně ohniskové vzdálenosti za 20 na 11 mm se délka objektivu prodlouží o 15 mm, ale výsuvný tubus je též utěsněný. Ruční ostření je velmi jemné a precizní zaostření není proto žádný problém, ale ostření, jak už je dnes obvykle, není lineární - čím rychleji otočíte, tím dynamičtěji objektiv přeostří a při natáčení videa je třeba s tím počítat. Tamron označuje systém ostření jako DMF (Direct Manual Focus), tj. i při automatických režimech ostření AF-S nebo AF-C můžete do ostření kdykoliv zasáhnout (pokud to umožňuje nebo si tak nastavíte svůj fotoaparát).
Objektiv obsahuje dva asférické prvky (tmavě hnědá), jeden s extra nízkým rozptylem (XLD- světle hnědá) a dva prvky s nízkým rozptylem světla (LD - šedá). Je na mnoha místech utěsněn proti vnikání prachu a vlhkosti, jak se na objektiv v této cenové hladině sluší a patří. Na objektivu se nenachází žádné mechanické přepínače - uvítal bych alespoň přepínač automatického a ručního ostření. Vnější čočka objektivu je opatřena fluorovou vrstvou, která odpuzuje vodu a umožňuje snadné čištění. Objektiv podporuje funkci Eye-AF (ostření na oči lidí) i Fast Hybrid AF, který je kombinací ostření na kontrast (přesnější) a fázové detekce (v případě pohyblivých objektů, protože je rychlejší). Aktualizace firmware objektiv se provádí prostřednictvím fotoaparátu. Mechanickému provedení objektivu je asi těžké něco vytknout, ale přepínač AF/MF mi tam osobně trochu chybí, protože přepínat způsob ostření ve fotoaparátu je poněkud nepraktické a dost zdlouhavé.
Podívejme se na MTF křivky:
Tamron uvádí ve svých tiskových materiálech pro srovnání i MTF křivky objektivu Sony E 10-18/4 OSS
Samozřejmě je třeba při porovnání vzít v úvahu, že MTF křivky odpovídají u Tamronu světelnosti 2,8 a u Sony světelnosti 4. MTF křivky jsou vždy vypočítané hodnoty, ale jejich porovnání nevypadá vůbec špatně (jinak by jej asi Tamron nedával do svých propagačních materiálů, že :))
Pro všechny
snímky, není-li uvedeno v příslušné části jinak, platí: - zpracování v programu Capture One Express for Sony (doporučován ke zpracování firmou Sony) - ponechány výchozí hodnoty programu pro zpracování RAW snímků: Sharpening 180, Radius 0,8, Threshold 1, Lens Correction: Profile: Manufacturer Profile, Chromatic Aberation ON, Hide Distorted Areas ON. Base Characteristics: ICC Profile Sony A7RM3A Generic, Curve: Auto. Noise Reduction: Luminance, Detail i Color - 50. Clarity Method: Natural. Zkrátka jsem ponechal výchozí hodnoty programu. Výřezy ze snímků jsou v poměru 1:1, což na mém monitoru odpovídá tiskové velikosti cca 120 x 80 cm. Sony A7-RIII, stativ, samospoušť, elektronická první lamela. Převod do JPG v programu Capture One Express, rozlišení originálních snímků je 5.168 x 3.448 bodů - cca 18 mpx (čili v případě použitého fotoaparátu se jedná o DX výřez z plnoformátového snímače).
Závěr: Jednoduchý pro všechny ohniskové vzdálenosti - již od clonového čísla 2,8 je fotografie výborně ostrá ve středu obrazu až do clonového čísla 11, kdy se začíná projevovat neostrost vlivem difrakce. Okraje snímku jsou na clonovém čísle 2,8 trochu měkčí (což se dalo čekat), přijatelně ostré od clonového čísla 4. Nejlepších výsledků - tj. ostrosti v celé ploše obrazu obdržíte na clonových číslech 5,6 a 8, což dalo také čekat. Výsledky pokládám v této kategorii objektivů za velmi dobré až výborné. Potěšující také je, bodové světelné zdroje jsou i na okrajích snímku zobrazeny opět téměř bez protažení (coma resistance) a tak je tento objektiv použitelný i na fotografování hvězdné oblohy.
Objektiv se světelností 2,8 si kupujeme jak kvůli světelnosti, abychom nemuseli zvedat ISO, tak i kvůli rozmazání neostrého pozadí - i když - určitě není tento objektiv primárně určen na portréty. V této souvislosti jsem objevil jeden nečekaný problém. Protože nejsem majitelem aktuální verze Photoshopu a nechtělo se mi převádět nejprve všechny snímky přes DNG konvertor a poté je zpracovávat ve starší verzi Photoshopu, rozhodl jsem se fotografovat přímo do formátu JPG - nastavil jsem A7RIII na nejlepší kvalitu JPG (velké, extra jemné), obrazový styl Standard. Při prohlížení snímku v počítači jsem se nestačil divit, co provedl fotoaparát v JPG: Všimnete si jistě jako já na výše uvedeném výřezu 1:1 "macerace" makovic v horní části snímku, která dokázala vyrobit v JPG něco na způsob olejomalby a stonkům přidělal fotoaparát kontury malby. Pochopil jsem, že tudy vážně cesta nevede - možná se to japonskému turistovi líbí na snímky z dovolené, ale takto by bokeh opravdu hodnotit nešel. Takže jediná cesta - raw soubor. A zde to začíná být zajímavé - do žádného editoru jsem po jeho otevření nijak nezasáhl, nechal jsem výchozí nastavení - načetl jsem ARW soubor a vyexportoval v nejvyšší kvalitě JPG: Nakonec jsem se rozhodl pro převod všech snímků ve výchozím nastavení programu, který Sony pro své fotoaparáty doporučuje a který je po registraci volně ke stažení: Capture One Express pro Sony a ponechal jsem jej ve výchozím nastavení (i když se domnívám, že doostření snímků, které tento program ve výchozím nastavení provádí, je na hraně). Bodové světelné zdroje jsou při clonovém čísle 2,8 vykresleny jako kruhové a jejich velikost míra rozostření rozhodují o tom, zda se v nich objeví také nějaká struktura. Následující výřezy 1:1 jsou odlesky na vodě v různé vzdálenosti od místa zaostření. Se zvyšováním clonového čísla začnou dostávat kruhové plochy tvar sedmilamelové clony:
Závěr: Na clonovém čísle 2,8 a ohnisku 11 mm se samozřejmě nedělá neostré pozadí moc dobře, protože hloubka ostrosti je i na clonové číslo 2,8 velká a velkého rozmazání se dočkáte možná při fotografování květiny z 10 cm při vzdálenosti pozadí několik desítek centimetrů. Když si trochu pohlídáte kontrast pozadí, můžete pořídit i fotografie se sametovým pozadím, které by mohly ostatní objektivy závidět. Pokud bych měl přidělit body za bokeh, dostal by objektiv ve své kategorii 8 z 10.
Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 120x80 cm, zobrazení na monitoru 1:1. U následujících snímků bylo vypnuto odstraňování aberace při převodu z raw formátu do JPG: Závěr: Zkusil jsem všechny "tutovky" - antény, jemné větvičky stromů, hliníkové střechy, v pásmu ostrosti i mimo něj. Nakonec se mi ji podařilo objevit alespoň u odlesků ve vodě. Výkon objektivu je v tomto ohledu, jak se můžete sami přesvědčit, excelentní.
Při fotografování na clonové číslo 2,8 doporučuji při snímcích na blízkou vzdálenost použít nejmenší ostřící bod, protože u snímků z blízka není hloubka ostrosti moc velká - objektiv umožňuje zaostřit na ohnisku 11 mm již od 15 cm (to už si pomalu stíníte sluneční clonou) a na ohnisku 20 mm od 24 cm. Takže i když poměr zobrazení je 1:4, tak lze pořídit i docela dobré "makro". Pozn.: pro takovéto snímky mi stále i nejmenší ostřící bod na A7III připadá ještě příliš velký. Závěr: V přesnosti zaostření jsem nikdy nezjistil žádný problém a rychlost ostření je také velmi dobrá. Použitý krokový motůrek odvádí navíc svou práci velmi tiše, což potěší i milovníky videa.
Objektiv není vybaven vlastní stabilizací a spoléhá na stabilizaci snímače fotoaparátu.
Při slunci mimo záběr nebo v rohu záběru se mi nepodařilo žádné odlesky vytvořit, musel jsem posunout slunce do středu záběru a i tak jsem "vyrobil" při zapadajícím slunci pouze jeden odlesk. Ale existují i horší případy, když cíleně hledáte: Závěr: Jsou situace, kdy vám odlesk může snímek zcela zničit. Je zvláštní, že se odlesky objeví hlavně při fotografování přímo proti slunci přes větve stromů. Pokud budete fotografovat přímo proti slunci ve volné krajině, v drtivé většině případů se žádné neobjeví. Ale i tak - toto není silná stránka objektivu a je třeba odlesky hlídat - naštěstí jsou vidět již v hledáčku fotoaparátu.
11 mm před korekcí 11 mm po korekci v Capture One Express for Sony - profil "Manufacturer Profile" 20 mm před korekcí 20 mm po korekci v Capture One Express for Sony - profil "Manufacturer Profile" Závěr: Asi nikdo nečekal, že na ohniskové vzdálenosti 11 mm nebude žádné soudkovité zkreslení - toto je takový lepší standardní výsledek na této ohniskové vzdálenosti. Na ohnisku 20 mm je bez korekce viditelné velmi mírné poduškovité zkreslení. Program Capture One Express pro Sony ještě nemá samozřejmě tento objektiv ve své databázi, takže standardně nastaví použití profilu výrobce - a jak můžete vidět, velmi úspěšně - chtělo by se říci - téměř dokonale.
11 mm f 2,8 bez korekce
20 mm f 2,8 bez korekce
Okraj rámečku má jas středu snímku. Samozřejmě, že větší je vinětace na ohnisku 11 mm. Vinětace dnes již nehraje takovou roli jako v období fotografování na filmový materiál, protože ji lze poměrně lehce odstranit v editoru. Pokud nefotografujete modrou oblohu bez mráčků, tak si jí na normálních snímcích ani nevšimnete. Na obou ohniskových vzdálenostech lze vinětaci na clonovém čísle 5,6 pokládat i u testovacích snímků za neznatelnou.
Závěr: Ano, samozřejmě tam je, ale není to nic dramatického. A podle mých dosavadních testů širokoúhlých objektivů se řadí zcela určitě k těm lepším až velmi dobrým.
Fotoaparát Sony A7-RIII, formát RAW komprimovaný, profil obrazu - VYPNUTO, kreativní styl Standard - kontrast 0, sytost 0, ostrost 0. Zpracování v programu Capture One Express for Sony (doporučován ke zpracování firmou Sony) - ponechány výchozí hodnoty programu pro zpracování RAW snímků: Sharpening 180, Radius 0,8, Threshold 1. Lens Correction: Profile: Manufacturer Profile, Chromatic Aberation ON, Hide Distorted Areas ON. Base Characteristics: ICC Profile Sony A7RM3A Generic, Curve: Auto. Noise Reduction: Luminance, Detail i Color - 50. Clarity Method: Natural. Zkrátka jsem ponechal výchozí hodnoty programu. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení 90% kvality JPG (z důvodu velikosti originálních souborů).
Tamron zvolil tento objektiv velmi dobře, protože v oblasti širokoúhlých objektivů na bajonet Sony skutečně není velká konkurence - snad jen Sony 10-18/4 OSS, který je ovšem již staršího data - a to je asi tak vše. Snad také proto, jist si úspěchem, stanovil Tamron cenu tohoto objektivu na 23.500,- Kč (cena objektivu Sony je 20.500,- Kč). Objektiv Sony je sice vybaven stabilizací, ale vypadá to, že je to jeho jediná výhoda.
Troufnu si říci, že Tamron 11-20/2,8 je v současné
době pro bajonet Sony v oblasti širokoúhlých zoom objektivů nejlepší volba:
Snad jedinou vadou na kráse je snížená odolnost proti odleskům, pokud hodláte fotografovat proti slunci - ale neprojeví se vždy a v hledáčku jsou odlesky vidět.
Ale já mu tuto, snad jedinou, nectnost prominu. Protože v ostatních vlastnostech je to premiant své kategorie a svou cenu si dle mého názoru zaslouží. Máte v tomto testu dostatek snímků k tomu, abyste s mým tvrzením mohli souhlasit.
JK
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|