Možná
se Vám bude zdát šum na 12800 či 25600 ISO nepoužitelný - jako argument
k úvaze vidíte vlevo na obrázku světlou plošku, představující výřez výše zmíněných
ukázek. Mohu Vás ubezpečit, že většina z vás by měla na zvětšenině 20x30
cm až do 6400 ISO problém poznat, na jakou citlivost byl snímek pořízen.
Snímky pořízené na ISO 12800 a 25600 již vykazují skutečně zvýšenou míru
šumu, ale šum na 12800 ISO si dovolím srovnat se šumem, který produkuje
běžný kompaktní fotoaparát na 400 ISO. Samozřejmě existují scény, na
kterých bude šum znát více - i zde ovšem stále platí, že zárukou
minimálního šumu je naprosto správná expozice. Zejména zesvětlování
podexponovaných fotografií se na šumu dokáže podílet podstatným
způsobem. Za zmínku ještě stojí, že expoziční čas byl stanoven
fotoaparátem na danou clonu 8 bez jakýchkoliv korekcí - při všech
citlivostech je expozice konzistentní a snímek je s minimem úprav
použitelný pro zhotovení fotografie. I ve světelně složité scéně jsou
přeexponovaná místa naprosto minimální a prakticky se omezují na bodové
světelné zdroje. Fotoaparát nezmýlila ani jednolitá černá plocha vody a
oblohy, která tvoří odhadem 80% plochy snímku - že by měl fotoaparát ve
své expoziční paměti uloženu i scénu osvětleného nábřeží? Kdo ví.
Umíme s vysokou
citlivostí zacházet?
Zdánlivě nesmyslná
otázka, že? Ale o jejím smyslu začnete přemýšlet v okamžiku, kdy začnete
na vysokou citlivost fotografovat s bleskem. Běžná praxe reportážních
fotografů je, že si zvolí v daném prostředí (interiéru - vezměme si
např. běžnou svatbu) citlivost, clonu a čas a zbytek obstará blesk.
Většina z nás si nastavila cca 1/60 až 1/100 s, clonu od 4 do 6,3 a
citlivost do 400 ISO - samozřejmě výjimky existují, ale pro tato
nastavení byl důvod: byl stanoven takový čas, který lze pohodlně udržet.
Clona na průměrnou hloubku ostrosti a tak, aby bylo zachyceno i pozadí
snímku a blesk se stačil dostatečně rychle nabíjet. A ISO 400 bylo
akceptovatelnou hodnotou vzhledem k míře šumu. Vyvážení bílé bývá v
těchto případech nastaveno na "blesk" nebo "sluníčko". A najednou
zde máme možnost nastavit třeba 1600 nebo 3200 ISO a docílit z hlediska
šumu naprosto stejných výsledků. Ovšem výsledky z hlediska barevného
podání snímků budou velmi odlišné a znalejší již jistě ví, proč.
Je starou známou
pravdou, že výslednou expozici s bleskem tvoří vlastně expozice dvě.
Vezměme typický příklad interiérové expozice (budu se držet svateb, na
nich byl alespoň jednou každý). Kdybychom žádný blesk neměli, vyšla by
např. expozice při 1/60 s na clonu 4. My ovšem nastavíme na fotoaparátu
1/100 s a clonu 5,6 a o vysvícení popředí scény se postará blesk. Pozadí
snímku, kam již blesk nedosáhne (či dosáhne s velmi malou intenzitou)
bude podexponováno o 2EV, popředí bude exponováno správně. Při nastavení
vyvážení bílé např. "na blesk" bude barevné podání popředí v optimálním
případě správné, zatímco pozadí bude tmavší a jeho barevné ladění bude
poplatné stávajícímu osvětlení místnosti (většinou ovlivněné žárovkovým
osvětlením). V popředí blesk "přebije" stávající osvětlení. A nyní pro
představu nastavíme 1600 ISO, takže 1/100 s a clona 5,6 bude pro tento
prostor dostačující osvětlení i bez blesku. Jakmile zapojíme do expozice
ještě blesk, bleskne velmi malou intenzitou - a rázem se mění barevné
podání snímku, protože existující osvětlení místnosti se již i v popředí
projeví velmi výrazně. Při nastavení ještě větší citlivosti a pevně
nastavených (např. výše uvedených) expozičních hodnot může dojít i k
tomu, že snímek bude celkově přeexponovaný! V těchto případech je proto
někdy lepší pracovat v clonové nebo časové automatice, pokud nemáte čas
si scénu dostatečně expozičně proměřit. Při zapnutí blesku (v
automatických režimech) potom
zjistíte, že fotoaparát se snaží stávající osvětlení potlačit o 1 až 2
EV a popředí dosvítit bleskem. Jedině tak může zabránit přeexpozici
popředí, když už mu ten blesk vnutíte. Milým efektem je to, že i na
vysvícení velkého sálu bleskem stačí při vysokých ISO slabší blesk.
Chování fotoaparátu si
přiblížíme na několika následujících snímcích, na kterých si můžeme
demonstrovat i schopnost nejnovějších digitálních fotoaparátů, jak
vytahovat informace se stinných partií snímků (D-lighting).
|
|
|
|
ISO 640, 1/160s, f6,3, bez
blesku, bez DL (obr.1) |
ISO 640, 1/200s, f7.1, blesk SB-400
(obr.2) |
ISO 640, 1/160s, f6,3, bez
blesku, DL Normal (obr.3) |
ISO 640, 1/160s, f6,3, bez
blesku, DL High (obr.4) |
Výřez z
(obr.1) |
Výřez z
(obr.2) |
Všechny fotografie byly
pořízeny v režimu programové automatiky. Ve všech případech se
fotoaparát nechal trochu ovlivnit velkou plochou okna v pozadí, ale to
zde není rozhodující. U prvních dvou snímků zleva si můžeme dobře
demonstrovat chování programové automatiky po zapnutí blesku - expozice
bez blesku: 1/160 s, clona 6,3. Po zapnutí blesku fotoaparát zareagoval
- nastavil 1/200s a clonu zvýšil na 7.1. Utlumil tak expozici
odpovídající okolnímu světlu - tam, kam nedosáhl, je stále stejná "tma"
- viz strop. U silně odrazných částí hliníkové konstrukce je jeho vliv
zcela jasně patrný. Tam, kde síla blesku nestačila plně na "dosvícení",
je patrné snížení expozice pozadí - viz rozdíl mezi provedenými výřezy.
Na obr. 3 a 4 je potom demonstrováno použití funkce D-lighting přímo v
nastavení fotoaparátu - na snímcích bez blesku. Zesvětlení
stínů je zcela evidentní na kresbě stropu. Abych zamezil tonálnímu
posunu snímků, bylo nastavení bílé nastaveno pevně na "sluníčko". V této
části jsme si tedy demonstrovali hlavně chování blesku v režimu
programové automatiky - je dobré vědět, jak se fotoaparát chová. Vliv
vysokého ISO na charakter scény - barvy a kontrast si ukážeme v
následující části.
Poměr mezi stávající a
zábleskovou expozicí
INTERIÉR
Světla je dost i na
expozici bez blesku - v těchto případech lze úspěšně fotografovat
bez něj, ovšem má to svá úskalí:
- automatické vyvážení bílé barvy nemusí vždy pracovat spolehlivě,
zvláště, pokud se v prostoru vyskytuje více zdrojů světla současně -
denní světlo, zářivky, výbojky, žárovky,
- zvolený čas nemusí stačit na některé snímky, u kterých se vyskytne
pohybová neostrost objektu a nelze příliš zvyšovat clonu, pokud je třeba
docílit vyšší hloubky ostrosti,
- vysoké ISO může vnést do snímku šum - někdy je ovšem lepší šum než
fotka s bleskem.
Zde je nutné podotknout, že světla na expozici bez blesku je dost vždy,
záleží pouze na době expozice - ovšem ne vždy je to použitelné :)
Předností je zachycení
atmosféry
|
Fotografie je
pořízena 1/80s na clonu 4,5, ISO 640 Nikonem D3 bez blesku tak,
jak ji pořídil fotoaparát v automatickém režimu. Výhodou tohoto
typu snímku je zachycení atmosféry i pozadí bez zvláštních
nároků na stoprocentní ostrost. Dynamický rozsah této scény je
poměrně značný a fotografie působí trochu tmavším dojmem,
protože se fotoaparát snažil zachránit přepálená místa vytvořená
bodovými světelnými zdroji. |
|
Čas 1/160s,
clona 6,3, ISO 1000 - expozičně je scéna v pořádku, takto to tam
skutečně vypadalo. Nasvětlení pouze sodíkovými výbojkami shora
vytvořilo na obličeji nepěkné stíny, zde by již použití slabého
záblesku bylo vítané. |
|
Tato fotografie
je již skutečně extrémním případem fotografování bez blesku a
vznikla v rámci testování fotoaparátu Samsung GX20, 1/20s, clona
4,5, ISO 6400 bez redukce šumu. Sluší se uvést, že byla skutečně
téměř úplná tma. Šlo ovšem o zachycení celkové nálady a
prostředí a to snímek splňuje, byť technická kvalita - no, co
byste čekali na 6400 ISO - stabilizace snímače ovšem odváděla
vynikající práci a bylo možné exponovat snímky i 1/6 s z ruky -
viz následující snímek. |
|
Čas 1/6s, clona
6,7, ISO 3200, bez stativu, bez opření, Samsung GX20 - všimněte
si, že budovy jsou ostré, neostří jsou pouze lidé. Fotografováno
20. května v 21.00 hod. Blesk by atmosféru místa nadobro zničil
změnou charakteru osvětlení. Věřte, že i tyto noční fotografie
vypadají na formátu 13x18 cm nádherně - musíte se ovšem smířit s
odpadem, vše se nepovede :) Podobné snímky lze pořídit např. i z
koncertů, kde fotografie bez blesku působí přirozenějším dojmem
(a někde se s bleskem fotit nesmí). |
Světla není dost na
expozici bez blesku - spíše by se slušelo říci, že si to nemůžeme
dovolit vzhledem k rychlosti pohybu fotografovaných osob či předmětů
nebo si nelze dovolit experimentovat - to je případ různých
společenských událostí - svateb, koncertů (kde se s bleskem fotit smí),
recepcí, vernisáží - tedy tam, kde je třeba osoby na snímcích
jednoznačně identifikovat.
Jak již bylo zmíněno výše, je podstatnou
náležitostí skloubit expozici popředí a pozadí. Světlo potvora ubývá se
čtvercem v zdálenosti, jak nás učili ve fyzice, a proto ve vzdálenosti 2
metrů od zdroje je světla čtyřikrát méně než v 1 metru. Zde záleží VELMI
na následující skutečnosti:
- jaká expozice by vycházela bez použití
blesku - protože čím větší bude rozdíl EV při expozici, která by
vycházela bez použití blesku proti expozici s bleskem, tím bude pozadí
snímku tmavší a tím méně se uplatní existující světelné zdroje (denní
světlo, žárovky, výbojky apod.) a tím bude také celkové vyznění snímku
plošší. Pokud je stávajícího světla málo a chceme mít prokreslené i
pozadí, nezbude nic jiného, než zvýšit ISO na takovou hodnotu, která se
expozici bez blesku alespoň přiblíží na rozdíl 1 až 2 EV - a protože s
časem při reportážním focení moc hýbat dolů nemůžeme a clonu 2,8 si také
nemůžeme běžně dovolit, zbývá pouze jediná cesta ke správné expozici
pozadí - zvýšit ISO. A protože je vždy něco za něco - tedy téměř
vždy, protože někdy je i něco za nic - zaplatíme za zvýšení ISO i vyšším
šumem, který se však již u posledních generací zrcadlovek daří velmi
účinně potlačovat. Výhodou bude i rychlejší nabíjení blesku, protože
dojde k vyzáření slabších záblesků a tím k rychlejšímu nabití blesku - s
výhodou toho lze využít při opakovaném sekvenčním focení. Čím více se
budou expoziční hodnoty nastavené na fotoaparátu blížit hodnotám, které
by vycházely bez použití blesku, tím více se také budou uplatňovat v
barvě scény (i obličejů), existující světelné zdroje, což může vést k
nežádoucím nádechům a různém barevnosti snímků v popředí a pozadí.
Zkusím pár příkladů:
|
Toto je výřez ze
snímku pořízeného na 800 ISO, 1/60s, clona 6,3 - v podstatě se
jedná o náhodný výcvak - zde je rozdíl mezi expozicí popředí a
pozadí hodně velký a tak je v pozadí již téměř tma, což ovšem u
tohoto snímku není na škodu - naopak. Pozadí by zde jenom rušilo
- nejde zde o zasazení osoby do konkrétního prostředí. Světlo
blesku se postaralo o správné barvy obličeje, zatímco světlo
žárovek v místnosti dodalo vlasům "zlatý" nádech a tmavé pozadí
má vedlejší efekt - není vidět stín blesku. Díky uplatnění
stávajícího osvětlení místnosti nepůsobí obličej tak ploše, jak
by tomu bylo např. při expozici 1/250 s, kdy by již pozadí bylo
beznadějně černé a osvětlení obličeje výrazně plošší, protože
žárovky v místnosti by se již neměly šanci v expozici uplatnit. |
|
Toto je příklad
kompromisu mezi stávajícím a zábleskovým osvětlením - 1/80s,
clona 6,3, ISO 640, blesk v režimu fill-in, čili pouze jako
vysvětlení stínů. Stávající denní světlo se postaralo o
osvětlení pozadí (což je v tomto případě spíše rušivé:), žlutou
barvu ve snímku mají na svědomí sodíkové výbojky a přirozená
barva obličeje byla docílena bleskem - na snímku přitom není
použití blesku patrné. Je tomu tak proto, že na fotoaparátu bylo
nastaveno celoplošné měření expozice, kdy hodně světlé okno v
pozadí záběru s denním světlem a reflexy na chromovaných částech
ovlivnily expoziční automatiku blesku. Pokud by bylo zvoleno
měření expozice se zvýrazněným středem, byla by fotografie
podstatně světlejší, protože modelka má tmavé oblečení. |
|
Na této fotografii, která je
pořízena za stejných expozičních podmínek jako předchozí, je již
osvětlení zábleskem více patrné, protože pozadí bylo celkově
tmavé a tak blesk přidal na síle. ISO 640 umožnilo při 1/80 s a
cloně 6,3 prokreslení pozadí. |
|
Tento a
následující snímek jsou pořízeny ve velké místnosti s tmavě
hnědým stropem, hnědými dlaždicemi a stěnami zdobenými freskami
- tedy nic, od čeho by se mohlo světlo blesku odrazit pro měkčí
záběr, navíc jsou v místnosti tři malá okna a venku bylo
zataženo a žárovek svítilo velmi poskrovnu ve čtyřmetrové výšce
- tedy tma taková, že v pozadí bylo nutné rozsvítit lampu, aby
účinkující vůbec viděli na noty. Zkrátka noční můra na focení s
bleskem. Fotografie je pořízena s jedním bleskem na 800 ISO,
1/60 s na clonu 5,6. Tvrdý a nehezký stín v pozadí dává jasně
najevo, jak byla fotografie pořízena. |
|
Tato fotografie
(resp. výřez pro účely této ukázky) je již pořízena odlišně -
expoziční parametry jsou naprosto totožné s předchozím snímek,
ovšem k hlavnímu blesku na fotoaparátu byl přidán zleva ve
vzdálenosti asi 3 metry druhý blesk obrácený ke stropu s
vytaženou bílou odraznou kartičkou, odpálený zábleskem prvního
blesku a blesku na fotoaparátu byla zadána korekce -1/3.
Výsledkem je scéna, kde hlavní světlo jde zleva a po stínu
hlavního blesku není ani památky, zato stín umělé palmy v pozadí
vyvolává dojem koncertu v tropech :) Systém bezdrátového
odpalování blesků Nikon funguje skutečně velmi dobře. |
|
A na závěr dva
výřezy z fotografií pořízených na stejném místě s naprosto
stejnými expozičními hodnotami - na prvním snímku je použit
pouze externí blesk na fotoaparátu, na druhém je odpálen i
pomocný blesk vlevo. Snímek se dvěma blesky působí rozhodně
plastičtěji, nehledě na nasvětlení vlasů, které dodává snímku
"slavnostnější" nádech.
A závěr?
Použití vysoké
hodnoty ISO při fotografování s bleskem v interiérech umožňuje
prokreslení pozadí, je-li to žádoucí. Zároveň vyžaduje daleko
menší intenzity záblesku, blesk se rychleji nabije pro další
snímek a jeho použití v záběru nebude tak patrné. Pozor je třeba
dávat na výraznější světelné zdroje - např. žárovky dokáží
pozadí scény "ožlutit" nevítaným způsobem, pokud se v pozadí
nachází osoby - mohly by vypadat jako parta po žloutence. I
intenzivnější denní světlo z oken, zvláště, pokud je lokální,
může vést při použití vysokého ISO k rozsáhlejším "přepáleným"
oblastem naprosto bez kresby (nemusí to být ale vždy na závadu).
Zvýšený šum ve snímku není třeba vždy odstraňovat - na menších
fotografiích nebude vůbec patrný a každé "odšumování" vede
většinou ke snížení ostrosti snímku, což vede ke snaze o
následné doostření - výsledkem může být nepřirozené "vyžehlení"
snímku, které je vnímáno hůře, než samotný šum. Je-li to možné,
dejte přednost přepnutí fotoaparátu do plně manuálního režimu -
zvolte si ISO, čas a clonu dle požadovaného záměru a snažte se,
je-li to možné, nahlížet na blesk jako na doplňkové osvětlení.
Nenastavujte zbytečně časy kratší než je 1/250s, což je
nejkratší synchronizační čas pro záblesk. Pokud blesk neumí
synchronizaci s kratšími časy závěrky, bude mít osvícenou pouze
část snímku. Pokud ji umí a bude zapnutá, na kratší vzdálenosti
nedocílíte žádného efektu, blesk pouze vícekrát blýskne na jeden
záběr a bude se déle nabíjet. |
EXTERIÉR V
noci Pokud
fotografujete s bleskem v noci nebo za velmi nízké hladiny osvětlení,
kdy vychází expoziční hodnoty např. 1/10s na clonu 4 nebo ještě "delší"
kombinace a zcela se spolehnete na automatiku fotoaparátu - třeba v
režimu "P", dočkáte se toho, že fotoaparát nastaví čas na 1/60s a clonu
na hodnotu cca 5,6 (plus minus clonu). Čas 1/60s proto, že jej má
nastaven jako nejdelší synchronizační čas pro práci s bleskem, jeho
spodní hranici (horní hranici, pokud není použit režim synchronizace s
kratšími časy závěrky - viz dále - nastavuje automaticky na 1/320s -
může se lišit podle typu fotoaparátu, málokdy ovšem bývá kratší).
Usuzuje, že zbytek dosvítí bleskem. Pokud je objekt hodně vzdálen, tj.
mimo dosah blesku, můžete dostat fotografii typu "černocha v tunelu".
Je-li objekt v aktivním dosahu blesku, tj. fotoaparát se domnívá, že
záblesková expozice byla v pořádku, budete mít objekt v popředí
vysvícený plochým světlem blesku a v pozadí bude černá tma. Zde nabízí
některé fotoaparáty tzv. režim synchronizace s dlouhými časy závěrky -
není to nic jiného, než že fotoaparát ponechá nastavenou takovou
expozici, která by vycházela bez blesku a stejnou intenzitou jako bez
použití tohoto režimu "dobleskne" popředí. Tento režim je v návodech
většinou demonstrován sedící osobou na zídce v pozadí s osvětleným
přístavem. Bohužel nutnou podmínkou k tomuto typu expozice bývá použití
stativu a zajištění nehybnosti fotografovaného objektu (třeba osoby). U
kompaktních fotoaparátů bývá označován jako "noční portrét" či nějak
podobně.
Chcete-li dosáhnout dobrých výsledků, resp. chcete mít expozici
pod kontrolou, je dobré pracovat s fotoaparátem v režimu "M", tedy
ručním nastavením času a clony. Nejprve je třeba změřit scénu bez
použití blesku a v tom případě může klidně zatím nastavit režim "P".
Dejme tomu, že fotoaparát na 200 ISO doporučí kombinaci 1/4s na clonu 4.
Na scéně máte výše zmíněnou osobu opřenou o zábradlí a v pozadí málo
osvětlený přístav. Nemáte stativ, není o co se opřít, není na co
fotoaparát postavit. A "z ruky" čtvrtinu sekundy neudržíte. Váš objektiv
má nejnižší clonu 4. Nezbývá nic jiného, než začít postupně zvyšovat
ISO. Fotoaparát je stále nastaven v režimu P. V každém návodu k
fotoaparátu (zrcadlovky) bývá zobrazena expoziční křivka, podle které
bude fotoaparát v automatice postupovat. V našem případě začne postupně
zkracovat čas: na ISO 400 na 1/8s, na 800 nastaví 1/15s, na ISO 1600
1/30s atd. Teprve od ISO 6400 by začal zvyšovat i clonu. V našem případě
si zvolíme 1/30 sekundy na clonu 4, což je čas, který lze např. s
ohniskem do 50 mm (35 mm u APS-C snímačů), s velkou mírou
pravděpodobnosti udržet. Přepnete fotoaparát do režimu "M" a nastavíte
tyto hodnoty. Pořídíte zkušební záběr a můžete udělat malou korekci
změnou času či clony. Tím máte zafixovány dva prvky expozičního řetězce
a můžete se věnovat již jenom blesku. Po jeho zapnutí se expoziční
hodnoty nezmění, což byl účel. Na blesku (u Nikon externích blesků)
doporučuji nastavit režim TTL-BL, blesk bude většinou blýskat s poněkud
menší intenzitou (neplatí vždy). Pokud jste tak dosud neučinili,
přepnete režim měření expozice na "celoplošné se zdůrazněným středem".
Umístíte fotografovanou osobu do středu hledáčku a uděláte zkušební
snímek a případné korekce na výkonu blesku.
Korekce výkonu záblesku je možné provést celkem 3 způsoby:
a) tlačítkem pro úpravu expozice na
fotoaparátu (+-EV) - protože ovšem máte pevně nastaven čas i clonu, bude
provedena pouze úprava expozice zábleskem. Tento způsob nedoporučuji -
často se Vám potom může stát, že po přepnutí do programové automatiky
korekci zapomenete zrušit a ovlivníte tak i snímky bez blesku.
b) tlačítkem pro korekci zábleskové
expozice na fotoaparátu (umístěno vlevo od vestavěného blesku) - účinek
bude stejný jako v bodě a), po přepnutí na programovou automatiku nebude
ovlivňovat snímky bez blesku, ovšem na systémovém blesku se tato korekce
nezobrazí, blesk pouze upraví použitelný rozsah vzdáleností.
c) upravíte expozici pouze na systémovém
blesku - tento způsob doporučuji, protože příslušnou korekci dobře
vidíte na displeji externího blesku.
Zvykněte si pouze na jeden způsob, protože
změny provedené způsoby a), b) i c) se sčítají - pokud tedy provedete
korekci expozice blesku dle bodu a) = -1EV a na externím blesku
nastavíte dle bodu c) +1EV, výsledek bude nula, tj. neprovedli jste
vůbec nic.
Pokud jste s výsledkem expozice
osoby spokojeni, zablokujete zábleskovou expozici (viz. návod k vašemu
fotoaparátu), můžete umístit osobu na požadované místo a exponovat.
Budete-li fotografovat ze stále stejného místa, můžete přepnout i blesk
do plně manuálního režimu a regulovat tak jeho výkon ručně. Ačkoliv se
výše uvedený popis může zdát začátečníkovi složitý, jdou tyto úkony
provést za velmi krátký čas, pokud víte, jak postupovat. Za výše
uvedených podmínek byste nebyli schopni pořídit dobrý záběr bez zvýšení
ISO. Budete-li chtít měnit expozici pozadí, stačí měnit hodnotu clony -
směrem k vyšším hodnotám pro tmavší pozadí, k nižším hodnotám (pokud to
jde), pro světlejší pozadí. Ačkoliv můžete pořídit dobrý snímek i v
režimu "P", pokud se přepnete do režimu blesku pro synchronizaci s
dlouhými časy závěrky, nebudete mít situaci pod kontrolou.
Za šera a ve stínu
Ačkoliv by se mohlo zdát, že se jedná o
totéž, není tomu tak. Večerní záběry modelek či různých objektů
přisvětlovaných bleskem bývají velmi efektní, obvykle založené na
zvýraznění (prosvětlení) popředí na úkor pozadí. Menší množství
fotografů se snaží, aby i za těchto podmínek nebyla záblesková expozice
patrná. I v tomto případě záleží na tom, jak je vyvážená expozice, která
by vycházela bez použití blesku, vůči zábleskovému světlu. Jinak řečeno
- pokud vychází expozice bez použití blesku např. na 1/60s a clonu 4,
nastavíte tuto hodnotu ručně na fotoaparátu a zapnete blesk (v
automatickém režimu), bude jeho účinek méně patrný, než když nastavíte
ručně kombinace 1/100 na clonu 5,6 (uberete 2EV). Tím dojde ke ztmavení
pozadí, záblesková expozice zůstane stejná (pokud tam blesk dosvítí),
ale bude více patrná - bude větší rozdíl mezi expozicí pozadí, které
bude tmavší. Sílu záblesku je v těchto případech často nutné ručně
upravit (většinou snížit), aby popředí nebylo moc zvýrazněné, pokud to
není tvůrčí záměr.
Fotografování ve stínu se od focení za šera
liší tím, že v záběru se může nacházet světlé pozadí, třeba i osvícené
sluncem. Pokud není v pozadí výrazně světlejší (osvícené
sluncem), je možné se k tomuto typu záběrů chovat stejně, jako k záběrům
za šera.
Pokud nejde o reportážní focení, doporučuji
nastavit režim M (tj. plný manuál), blesk nastavit na plný (nebo nižší)
výkon - opět bez jakékoliv automatiky (to je přesně případ focení s
ateliérovými blesky - venku i vevnitř). Při sérii snímků musíte
samozřejmě dodržet stejnou vzdálenost blesku o foceného objektu -
fotoaparát se může samozřejmě pohybovat kdekoliv. Výhodou tohoto způsobu
focení je, že můžete měnit vzdálenost od fotografovaného objektu aniž se
mění intenzita zábleskového osvětlení. Většina amatérských blesků
nedosahuje většinou výkonu svých ateliérových příbuzných (s externí
baterií se s nimi dá samozřejmě fotografovat i v přírodě) a tak musíte
blesk umístit někdy blíže k objektu, než byste si přáli. Pokud je blesk
nasazen na fotoaparátu, samozřejmě s přibývajícím odstupem od objektu se
může stát, že světlo blesku již nebude na snímku vůbec patrné. Za této
situace si někteří fotografové vzpomenou na poučku, že se vrůstající
citlivostí (filmu nebo snímače) se zvyšuje dosah blesku. Bohužel to není
při vyšší hladině osvětlení nic platné - vezměme příklad: Expozici v
režimu M máme nastavenu na 1/250s a clonu 5,6 - a ISO 200 - tato
expozice vyhovuje optimálně existujícímu světlu (z oblohy). Pokud
zvýšíme ISO na 800, budeme muset při zachování stejné clony pro dosažení
stejné expozice bez blesku zkrátit čas na 1/1000s. A zde dochází ke
zradě - všechny fotoaparáty disponují tzv. nejkratším synchronizačním
časem závěrky, tedy mezní hodnotou, při jejímž překročení není osvícen
bleskem celý snímač, ale pouze jeho část - většinou se tento čas
pohybuje mezi 1/200 až 1/250 sekundy. Výrobci blesků se snaží tomuto jevu
čelit a proto pro použití s kratšími časy mohou systémové blesky
pracovat v režimu tzv. vysoce rychlé synchronizace, kdy blesk během
expozice bleskne vícekrát - bohužel s menší intenzitou, takže si
většinou nepomůžete. Ke stejnému výsledku dojdete i snížením clony na
hodnotu 2,8 (spojenou s menší hloubkou ostrosti).
Závěr: nastavením vyšší hodnoty ISO nebo
nižšího clonového čísla docílíte většího dosahu blesku, pokud
nepřesáhnete nejkratší synchronizační čas. Proto je tato metoda
použitelná dobře pouze tehdy, když je stávající hladina okolního
osvětlení (při jeho správné expozici), poměrně nízká.
Více se o práci s bleskem dočtete v
příručce - viz níže.
Aktualizace článku k dubnu 2023
Od napsání první verze
článku uplynulo trochu vody - minimálně 10 let. Za tu dobu došlo k
uvedení fotoaparátu D3x, D4, D5, D6 a dokonce i Z9, abych vyjmenoval
všechny profi hračky. Vyvíjejí se nové procesory, stoupá rozlišení
snímačů a přitom nestoupá šum - inu, pokrok. Nicméně vše výše uvedené
platí stále. Pouze máme k dispozici takové fotoaparáty, jako ne např.
Nikon D5 s téměř nepřekonatelným poměrem ISO/šum, které vám umožní
fotografovat na vysoké hodnoty ISO bez znatelného dopadu na kvalitu
snímku. Stačí se jen
podívat, jak
se za poměrně krátkou dobu šum ve snímku snižoval.
Líbil se vám test a pomohl vám v
rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám
ušetřil i nějaké peníze? Testy
nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově
náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800
Děkuji :) |
|