Život nás (fotografy) občas
postaví do situací, kdy je nutné pořídit kvalitní fotografie v interiéru bez
použití blesku. K tomuto kroku může být více důvodů - vyjmenuji alespoň ty
nejčastější:
-
pořadatel focení s bleskem
rovnou zakázal
-
vzhledem k charakteru akce
není použití blesku možné, protože by silně rušilo diváky (posluchače) -
koncerty, divadelní představení
-
prostředí je tak zakouřené
či prašné, že použití blesku není možné (za chvíli uvidíme proč)
-
použitím blesku bychom
zničili atmosféru
-
nechceme upozorňovat
pořadatele, že vůbec fotíme, protože je to zakázané :)
Ve
všech výše uvedených případech si tedy budete muset poradit bez blesku. Naštěstí
moderní digitální fotoaparáty umožňují zvýšit citlivost snímače (ISO) na velmi
vysoké hodnoty. Zvýšením hodnoty ISO ovšem dochází zprvu k pozvolnému a následně
výraznému zvýšení šumu v obrazu. Tento jev výrazně souvisí s velikostí
digitálního snímače, proto si hned na úvod dovolím odvážné konstatování - pro
pořízení kvalitních fotografií rovnou zapomeňte na digitální kompaktní přístroje
všeho druhu, protože většina z nich podává již při hodnotě 800 ISO nepoužitelné
výsledky a vy budete potřebovat ve většině případů hodnoty daleko vyšší. Druhým
důvodem je tzv. dynamický rozsah snímače, tj. možnost současné zachycení kresby
v hlubokých stínech i nejvyšších jasech současně, což je ve většině případů
situace divadelního jeviště za použití bodových reflektorů. A třetím důvodem je
neschopnost digitálních kompaktů zaostřit rychle (nebo vůbec) za nízké hladiny
osvětlení. Jediným možným řešením pro vážnější práci je použití digitální
zrcadlovky a světelných objektivů (nejlépe od clony 2,8). Řečeno slovy našich
politiků: "V těchto specifických případech nezáleží pouze na použitém technickém
vybavení, ale svou roli zde hraje i působení lidského činitele". Zkráceně
řečeno, není to až taková sranda, jako Pepíček u dortu.
Pro následující popis jsem
zvolil použití fotoaparátu, který v oblasti fotografování na vysokou citlivost
považuji v současné době za nejlepší - digitální zrcadlovku Nikon D3. Pokud se
ptáte: "Proč?":
-
velikost snímače ve velikosti filmového políčka s rozlišením 12 milionů bodů
- toto spojení umožňuje, laicky řečeno, umístit na poměrně velikou plochu
"malý" počet bodů, které ovšem mohou být tím pádem větší a z toho vyplývá
menší nárůst šumu při vysokých citlivostech
-
fotoaparát umožňuje použít funkci "ISO auto", která umožňuje při použití
nastaveného času a clony dorovnat hodnoty správné expozice automatickým
zvýšením hodnoty ISO
-
fotografie je možné zpracovat z formátu RAW jedním z nejlepších programů pro
úpravy RAW snímků z Nikonů - Capture NX
Příprava, aneb co zkontrolovat, co se naučit a co si vzít s sebou:
-
stativ s odpovídající
stativovou hlavou - pokud je to možné, tak si samozřejmě dopředu zjistěte,
zda jej vůbec budete
moci
použít, tj. zda jej bude vůbec kam postavit. Navíc některé akce již z
principu reportáže, tj. nutnosti častých přesunů, použití stativu vylučují.
Pokud přesto budete fotografovat z jednoho místa, doporučuji použití
"filmové" stativové hlavy, která vám umožní pohybovat fotoaparátem v
horizontální i vertikální rovině - velice se mi osvědčila hlava
Manfrotto 503, kterou používám i pro kameru, dokonce pokládám její
použití za téměř ideální a to z více důvodů: nosnost až 8 kg vyhovuje
většinou s rezervou i použití digitální zrcadlovky s teleobjektivem, při
správném seřízení odporu otáčení zůstane stát v poloze, ve které ji
opustíte. Dále je vybavena rychloupínací destičkou s posunem a tím možností
vyvážení celé sestavy a pojistkou proti vyjetí z drážek, ale zároveň lze
fotoaparát i s destičkou velice rychle sejmout a opět nasadit. Zkrátka mimo
ceny nemá žádné další nevýhody - připravte si cca 6.000,- Kč.
-
plně nabité baterie a
dostatečně kapacitní paměťovou kartu - to kvůli tomu, že snímků budete
pořizovat většinou více (což doporučuji), protože procento nepoužitelných
snímků může být výrazně vyšší, než na jaké jste zvyklí.
-
co nejsvětelnější
objektivy - často budete pracovat za velmi nízkého osvětlení scény a
zaostřovací automatika bude potřebovat co nejvíce světla ke své funkci a vy
budete potřebovat v některých případech i clonu 2,8, abyste nemuseli
nadměrně zvyšovat citlivost - ideální od Nikonů je např. kombinace
kvalitních 24-70/2,8 a 70-200/2,8 VR. Možná se pozastavíte na tím, že
nedoporučuji pevná skla - není to tím, že bych je neměl rád, ale pokud
nevíte, co vás všechno čeká a z jaké vzdálenosti budete fotografovat, je
volba těchto typů objektivů rozumnější.
-
naučte se všechny čudlíky,
které budete potřebovat, ovládat poslepu. Můžete se totiž dostat do situace,
kdy na své čudlíčky vůbec neuvidíte - zatímco stavové displeje je možné
osvětlit, ovládací prvky (tlačítka), většinou nikoliv. Pokud budete muset za
účelem kontroly ostrosti snímku či histogramu sahat na ovládací prvky a
musíte umět poslepu a hmatem najít ten správný. Nejčastěji používané
ovládací prvky jsou: zvětšení obrazu na displeji za účelem kontroly hloubky
ostrosti, nastavení ISO, clony, času a ostřících bodů či režimu ostření.
Nesprávné nastavení může zcela znehodnotit vaši celovečerní práci.
-
již doma si nastavte
fotoaparát tak, abyste jej mohli vytáhnout a ihned fotografovat - pokud se
vám to zdá nemožné, tak vězte, že většinu situací na začátku zvládnete s
nastavením clony 4, času 1/100 a ISO auto. Může se stát, že ačkoliv se na
akci vypravíte včas, dorazíte tam souhrou okolností na poslední chvíli. A
hlavně - typ ukládání souborů nastavte na RAW!!! Tento formát vám následně
umožní korekce expozice, kvalitnější "odšumnění" snímků a další šikovné
věci.
-
je-li to možné, vezměte si s
sebou kamaráda (či kamarádku), která Vám vedle asistence zahrnující "podrž,
podej, přines" pohlídá případně i brašnu, až si budete muset někam odskočit
- návštěva WC se stativem a brašnou je velmi zajímavá záležitost :)
Vlastní fotografování,
objektivy a expozice
Zde je samozřejmě každá rada
drahá, protože jinak vypadá koncert pop-music, jinak klasický koncert či
divadelní představení. V každém případě doporučuji mít minimálně jednu hodnotu
pod kontrolou a tou je ČAS.
-
expoziční čas -
většinou to bude při reportážním fotografování nejdůležitější hodnota,
kterou musíte mít pod kontrolou a v žádném případě ji nesvěřujte automatice.
Fotoaparát na rozdíl o vás netuší, jak rychle se fotografované objekty
pohybují a zda používáte teleobjektiv. Nastavte si malou rezervou takový
čas, který vám umožní zachytit ostře objekt, o který vám na snímku jde.
Uvědomte si, že tyto časy jsou pomyslně dva - první, který umožňuje zachytit
ostře objekt a druhý, který ještě udržíte bez rozstřesení snímku. Zatímco
neostrost způsobená pohybem objektu může působit výtvarně či dynamicky,
neostrost způsobená pohybem fotoaparátu při expozici je v 99.99% případů
nežádoucí, pokud nebyla vaším záměrem. Příklad: stojící osobu na jevišti
můžete teoreticky fotografovat klidně 1/15 s. Ale pokud fotografujete s
objektivem nastaveným na 200 mm "z ruky", tak bude pořízení ostrého snímku
otázkou náhody - i s technologií redukce vibrací bude použitelná nejdelší
hodnota udržitelného času cca 1/100 s.
-
clona - zde se musíte
podřídit použitému objektivu a požadované hloubce ostrosti. Platí zde
jednoduché pravidlo: nikdy nenastavovat vyšší, než je nezbytně nutné.
-
ISO - jak bylo zmíněno výše,
při měnících se světelných podmínkách doporučuji použít funkci ISO-Auto,
pokud je jí fotoaparát vybaven. Pokud ano, můžete většinou určit mezní
hodnotu, kam až automatika bude moci ISO sama zvýšit - např. 3200 nebo 6400
ISO.
-
objektivy - co
nesvětelnější a hlavně - snažte se fotografovat tak, aby výsledný snímek měl
minimální ořez
Z výše uvedeného vyplývá, že
budete fotografovat v režimu M, kdy nastavíte čas a clonu a citlivost si necháte
dopočítat fotoaparátem. Tato metoda má jedno úskalí - fotoaparát se s hodnotou
ISO nemusí do vámi nastavených parametrů (clony a času) vejít.
Příklad: máte nastaven čas 1/60
s a clonu 4, ISO AUTO s mezní horní hodnotou 3200 ISO.
- scéna je příliš tmavá a při nastaveném času a cloně by vyžadovala citlivost
6400 ISO. Fotoaparát má ovšem vámi nastavené horní omezení ISO na 3200 -
výsledek - scéna bude podexponovaná, pokud nesnížíte clonu či nenastavíte delší
čas,
- scéna je příliš světlá - došlo k náhlému osvícení scény a fotoaparát nastaví
ISO na nejnižší hodnotu 200 ISO - ovšem scéna by vyžadovala nastavení 50 ISO -
výsledek - scéna bude přeexponovaná pokud nezkrátíte expoziční čas či nezvýšíte
hodnotu clony.
Z uvedených příkladů vyplývá, že
při manuálním nastavení času a clony je třeba expozici v hledáčku stále hlídat -
je tam od toho ukazatel pod- a přeexpozice. Škoda, že výrobce v těchto případech
třeba nezmění zelenou barvu ukazatelů na červenou - v zápalu boje lze tu
expoziční housenku lehce přehlédnout.
Souhrnně řečeno pro ISO auto:
nepoužívejte kratších časů, než je nutné. Nepoužívejte vyšší hodnoty clony, než
je nutné. Potom dostanete nejnižší možné ISO, odpovídající dané situaci a tím
také nejnižší hodnotu šumu ve výsledném snímku. Nelze ovšem zapomínat i na:
Způsob měření expozice
Zde snad existuje pouze jedno
doporučení - pouze celoplošné nepoužívejte, vede ve většině případů k
přeexpozici intenzivněji nasvícených částí scény. Doporučuji používat celoplošné
se zdůrazněným středem, ve speciálních případech bodové. U scén s vysokou
dynamikou nasvícení - bodové reflektory namířené na zpěváky apod., doporučuji
při měření se zdůrazněným středem nastavit korekce EV mírně do mínusu (někdy až
1EV!), aby nedocházelo ke zbytečným přepalům obličejů.
Nastavení vyvážení bílé barvy
U scén, u kterých dochází k rychlé změně nasvícení, zvláště použitím
barevných reflektorů, se s tím nemusíte tak moc trápit. Automatika si většinou
dobře poradí s nasvícením relativně bílým světlem ("bílé" reflektory), kde +-
dobře kompenzuje osvětlení divadelními světly. Pokud probíhá na scéně divoká
honba barevných světel, tak je to celkem jedno :), protože ze scény nasvícené
kombinací zelených a červených světel dobrou pleťovku stejně nedostanete :) A
protože ukládáte snímky ve formátu RAW, můžete provést v počítači dodatečnou
korekci.
Nejhorší, co vás může potkat, je
nasvícení scény červenými reflektory - v těchto případech dochází při nastavení
automatické expozice k výrazné přeexpozici červeného kanálu, která může činit i
více než 2 EV. Červená je zkrátka potvora a dokáže vyrobit snímky naprosto bez
kresby i přes následnou korekci při úpravě RAWů v počítači.
Teorii máme za sebou, tak se
pojďme podívat na praxi.
Případ první - divadlo
(fotoaparát Nikon D3, objektiv Nikkor 70-200 VR, foceno z balkónu - bez stativu s opěrou o
zábradlí)
Dějství první - případ 1 - scéna
velmi tmavá, nasvícená zeleným světlem s trochou červeného a i diváci, ačkoliv
je
lidské
oko přizpůsobivé, viděli hodně tmavou scénu.
Snímek pořízen 1/60s, clona 5, ISO 3200, ohnisko 190mm. Je mírně podexponovaný,
ale celkem odpovídá realitě tak, jak ji viděli diváci. Je mírně neostrý (osoby
se nezodpovědně pohybovali a 1/60s byla na úplnou ostrost málo).
Dějství
první - případ 2 - pokud jsem se domníval, že větší tma již nebude, tak
jsem se zmýlil. Snímek je pořízen na
clonu 4.5, 1/60s, ISO 3200 a ohniskem 102 mm.
Snímek byl původně podexponován téměř o 2 EV - chyba expozice byla způsobena
tím, že jsem fotoaparátu nastavil v režimu ISO Auto hodnotu 3200 jako nejvyšší.
Fotoaparát sice signalizoval housenkou v hledáčku podexpozici, ovšem toho jsem
si v zápalu soustředění na scénu nevšiml. Výsledkem byla nutnost úpravy expozice
v RAWu téměř o 2EV - výsledek je nasnadě - vylezl velice nepěkný šum, který jsem
se následně pokusil eliminovat funkcí na odstranění šumu. Tomu odpovídá i
výsledek - fotografie začíná vypadat jako malba. V obou případech jsou však
fotografie pro zvětšeniny do 13x18 pro dokumentární účely použitelné.
Dějství druhé - případ 3 - pokud
jsem se domníval, že to nejhorší mne již potkalo, mýlil jsem se.
Objevil se postrach digitálních
fotoaparátů - scéna nasvícená pouze červeným světlem - peklo na scéně znamená i
peklo pro fotografování. Nejen, že je světla málo, ale osoby nasvícené červeným
světlem mají ještě ke všemu většinou černé oblečení a částečně i červené lesklé
paruky. Čas 1/80s, clona 4,5, ISO 6400, ohnisko 150mm, korekce na fotoaparátu
-2/3 EV. Při zpracování provedena ještě následně korekce v RAWu o minus 1.3 EV.
I po těchto korekcích je červený kanál beznadějně přepálený - viz miniatura
vpravo a obličeje jsou bez kresby. No, zkrátka peklo.
Při fotografování divadelních
představení (a koncertů) je nepříjemná ještě jedna věc - hlavně pro ostatní -
hluk způsobený cvakáním závěrky. Z tohoto důvodu je lépe fotografovat mimo tiché
pasáže - hluk se spíše ztratí při hlasitém monologu, hudbě nebo zvukových
efektech. Z tohoto důvodu je lépe, je-li to možné, fotografovat při zkouškách či
generálce.
Případ druhý - proč to s
bleskem někdy nejde
Jsou případy, kdy je
fotografování s bleskem běžně tolerováno - příkladem jsou např. plesy. Zatímco
fotografování ve vzdálenosti do pár metrů od objektů bývá zpravidla bez
problémů, fotografování z větší vzdálenosti s sebou nese jeden vážný problém,
který lze prostým okem těžko odhadnout - PRACH. Prach může mít různou formu - od
normálního zvířeného prachu, který vyprodukují návštěvníci sedáním na
polstrovaná křesla nebo cigaretový kouř. Prachových částic jsou ve vzduchu
miliony a nemusíte je prostým okem ani vnímat. Nesmíte je ovšem nasvítit bleskem
- světlo se od těchto prachových částic odrazí a získáte stejný efekt jako když
posvítíte dálkovými světly automobilu do mlhy. Níže uvedené ukázky byly pořízeny
záměrně pro účel tohoto článku:
|
Zkušební fotografie
pořízená při zahájení plesu: čas 1/30 s, clona 2,8, ohnisko 24 mm, ISO
1000 - ostrost snímku není nijak úchvatná, ale na clonu 2,8 je stále
velmi dobrá. |
|
Čas 1/100 s, clona 2,8,
ohnisko 24 mm, ISO 1000 - a takto dopadne stejná fotografie s použitím
blesku - a už je nakouřeno až až. Snímek je naprosto nepoužitelný. |
|
Pokud máte v takovémto
prostředí následně fotografovat pohybující se tanečnice bez blesku,
zbývá jediné: kompromis: clona 4 - níže kvůli hloubce ostrosti jít
nejde, ISO 6400 (výš jsem jít nechtěl) a vyjde nám čas 1/60 s. Zkrátka -
mezní kompromis po všech stránkách. Takto to dopadne, když je scéna
nasvětlená pouze shora pár fungujícími špinavými zářivkami. Kdyby se na
balkonu vedle mne nacházeli dva osvětlovači, byla by atmosféra snímků i
jejich kvalita podstatně lepší. |
|
Toto je zkušební
fotografie s bleskem, pořízená při zahájení módní přehlídky v klasické
sokolovně.Čas 1/200 s, clona 5.6, ISO 1250, ohnisko 200 mm. Fotografie
dá vyniknout nepěknému pozadí, zcela potlačuje atmosféru módní
přehlídky, protože světlo blesku přesvítí reflektory, kterými je scéna
nasvícena. Takže takto ne :) |
|
Stejná situace o pár
sekund později, ale tentokráte bez blesku - čas 1/200 s, clona 5,6, ISO
1600. Parametry expozice jsou téměř stejné, ale celkové vyznění snímku
je naprosto odlišné. Fotografie má atmosféru, která odpovídá
slavnostnímu rázu celé akce. |
Tento článek má pouze jeden účel
- upozornit začínající fotografy na to, že blesk není všelék a jde to i bez něj.
Má to v mnoha případech své "ale" a to spočívá ve vlastnictví odpovídající,
kvalitní, fotografické techniky. Bohužel v těchto případech neplatí rčení, že
"fotografii dělá fotograf", ale je nutné jej doplnit i odpovídajícím technickým
vybavením (zrcadlovkou, která zvládá vysoké ISO s malým šumem a světelnými
objektivy, nejlépe s optickou stabilizací obrazu). Nemít odpovídající vybavení,
většina výše uvedených snímků by vůbec nemohla vzniknout. I v případech, kdy
takové vybavení vlastníte, není jeho vlastnictví samospasitelné - musíte vědět,
co a proč děláte. Navštěvujte podobné akce a natrénujte si výše popsané situace
"nanečisto" dříve, než budete o podobné reportáže oficiálně požádáni - nebudete
vás to alespoň svádět k řešení typu "blesk je jistota". A pokud byste
chtěli na vším mávnout rukou s konstatováním - na to já techniku (a peníze na
ní) nemám - nedělejte to. Použijte to, co máte. Možná nezvládnete všechny
situace, možná budete mít na fotografiích více šumu, než je zdrávo - ale určitě
se vám povede i tak spousta pěkných fotografií, jen vědět, jak na to.
Technika použitá v ukázkách:
Nikon D3, objektivy: Nikkor 70-200/2,8 VR, Nikkor 24-70/2,8, Nikkor 80-200/2,8
AF, Nikkor 70-300/4,5-5,6 VR.
Přeji hodně krásných snímků se
zachováním charakteru prostředí - bez blesku :)
Připomínky a dotazy vítány.
Dobré světlo! (To platí při snímcích bez blesku dvojnásob).
Líbil se vám test a pomohl vám v
rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Testy
nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově
náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 50,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800 -
děkuji :) |
|