Nikon Z7 (Z6) test aneb kdo si počká, ten se dočká? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů zde 3.11.2018
No, asi obojí. Že to ale, sakra, trvalo, co? My nikoňáci koukáme léta na různá bezzrcadla u Sony, Panasonicu, Fuji, Olympusu - abych vyjmenoval alespoň ty nejčastější a ti dva největší Nikon a Canon stále nic. Tedy ne tak úplně, nějaká snaha tady byla - Nikon zařízl svou řadu trpaslíků V a J (což bylo dobré rozhodnutí) a Canon dělal nesmělé pokusy se svou řadou EOS M, která oslovila velmi málo lidí. Skoro to vypadalo, že se oba budou tak dlouho bát stínu svých zrcadlovek, že už žádná bezzrcátka pro vážnější práci neudělají. Ale v letošním roce asi již situace uzrála a i těm dvěma došlo, že vývoj by je mohl tak nějak lehce minout. Nebudu ale neuznalý - musíme Nikonu přiznat, že na poli zrcadlovek nastavil laťku hodně vysoko a fotoaparáty D500, D750, D850 a D5 jsou opravdu velmi, ale velmi povedené a svým obrazovým výstupem se drží ve svých kategoriích na světové špičce. Myslím, že nástup do segmentu polo- a profi bezzrcátek se lépe povedl Nikonu než Canonu - dal tam zkrátka méně kurvítek a udělal rovnou 2 modely - Z7 a levnějšího bráchu Z6. Těla mají stejná, osobně mi připadá, že Z6 bude obdobou D750 a Z7 je taková elektronická D850 - rozdíly samozřejmě existují a je jich dost. A vývoj musí samozřejmě někdo zaplatit, takže se hlásím a dělám si čárku za účast a čekám od Nikonu čestné uznání za trpělivost, protože mnozí čekat nevydrželi a zradili většinou nákupem Olympusů (většinou fotografové zvířat kvůli hmotnosti výbavy teleobjektivů) a Sony (což zase zběhli většinou kvůli videu). Tohle jsi, Nikone, zkrátka dobře neodhadl. Tak si budeme aspoň říkat - pozdě, ale přece.
Nikon tedy pustil do světa
rovnou 2 modely, podobné jak vejce vejci - a zvenku totožné. Chytrý tah, ušetří
značné výrobní náklady. Čím se tyto modely liší najdeme pouze uvnitř - takže
alespoň zásadní rozdíly: 2. Rozsah ISO - u Z7 je to od 64 do 25 600 ISO v základním rozsahu (v rozšířeném od 32 do - pro snílky - 102400 ISO). U Z6 je to od 100 do 51 200 v základu a od 50 do 204 800 v rozšířeném režimu. Z praktického hlediska je to jedno, protože vše nad 25 600 je stejně pro vážnější práci nepoužitelné, možná tak na malou fotku do novin v černobílém režimu. 3. Množství zaostřovacích bodů v
elektronickém hledáčku - u obou pokrývají 90% plochy snímače - z6 jich má max.
273, Z7 493. U obou je to více než dost. U obou bude muset při použitý starých
objektivů AF-D ostřit ručně, což při funkci zvýraznění zaostřených částí obrazu
je poměrně hračka. Zatím jen předpokládám, že použitý ostřící modul bude stejný
u obou fotoaparátů. 4. Video - oba modely mají stejné parametry pro natáčení až 4K videa, avšak vzhledem k rozdílným snímačům probíhá převod na různá rozlišení videa jiným způsobem. Dá se předpokládat, že video pořízené Z6 by mělo být kvalitnější při vyšších hodnotách ISO. Praxe ukáže, video zatím foťákem nenatáčím. Zde jsou všechny režimy z manuálu k Z7
• 3 840 × 2 160 (4K UHD); 30p (progresivní), 25p, 24p
• 1 920 × 1 080; 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p, 24p
•1 920 × 1 080 (zpomalený záznam); 30p ×4, 25p ×4, 24p ×5
Přesné snímací frekvence pro nastavení 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p a 24p jsou 119,88, 100, 59,94, 50, 29,97, 25 a 23,976 sn./s; pro všechny velikosti obrazu kromě 3 840 × 2 160, 1 920 × 1 080 120p/100p a zpomaleného záznamu 1 920 × 1 080 (s pevným nastavením kvality na * (vysoká)) je k dispozici volba kvality. Já vím, dnes každý potřebuje více než 30p ve 4K - rádi by 4K na 120p a někteří i 8K na 60p - ale to zatím ne :) Oni to někteří v recenzích kritizují, ale toto skutečně nejsou zatím fotoaparáty přednostně a speciálně na natáčení videa - bude muset "stačit", že je to 4:2:2 v 10bit s možností N-log plochého profilu, takže si video může dosyta vyladit a vybarvit v profi střihových programech (D850 má 4K v 8 bitech bez profilu). 5. Nejvyšší rychlost snímání - u Z6 je to 12 snímků za sekundu (buffer max. na 35), u Z7 9 snímků (buffer max. na 23 snímků, expozice se fixuje na prvním snímku). Ale fuj - zase se budeme tvářit, že buffer je nejdražší část fotoaparátu? Je sice pravda, že jich pořídíte v sérii více, protože na pozadí probíhá ukládání na XQD karty, ale - vážně to nemůže být více? Opravdu by kvůli tomu musel být ten foťák dražší? Nechápu. Rychlosti jsou udány pro 12 bit RAW, takže při 14 bit Rawech klesá - ale nedovedu si dost dobře představit moc případů, kdy je vážné potřeba fotit do 14bit rawu v sekvenci. 6. Časosběrné snímání (time-lapse) - Z6 jej pořizuje v režimu 4K, Z7 dokáže až v 8K (ale složit v 8K si jej musíte jiným softwarem, 4K jde přímo ve fotoaparátu). 7. Cena - u Z6 je nyní 54.990,- Kč, Z7 je za 88.490,- Kč (ceny vč. DPH pouze za tělo). Rozdíl je tedy přesně 33.500,- Kč - a to je hoooodně. Takže asi nebudeme překvapeni, kterých se prodá více, že :) Tolik asi k rozdílům mezi verzemi Z7 a Z6 - netvrdím, že je výčet úplný, ostatní technické parametry najdete na www.nikon.cz a nemá smysl je zde rozepisovat. Jako vlastník D850 zkusím nadále popsat své dojmy, protože momentálně používám jak D850, tak Z7.
Nemusíte se bát, postup vybalování z krabice (dnes tak populární video-unboxing) se nekoná. Já jsem objednal set Z7 + 24-70/4S (bude o něm ještě řeč) a FTZ adaptér, abych mohl použít i své dosavadní objektivy s bajonetem F (Z7 má nový bajonet S). V sadě to vyjde levněji o 14.500,- Kč než vše pořizovat jednotlivě. Mimo všeho, co najdete klasicky v balení u každého Nikonu je zde jedna pozornost navíc - 64 GB XQD G karta od Sonyho - což potěší, protože ta samotná stojí přes 4.000,- Kč.
Jako majitele D850 či podobného stroje vás praští do očí velikost a hmotnost:
Z7 - 675 g - 134 x 100,5 x 67 mm D850 - 1005g - 146 x 124 x 78,5 mm (obojí vč. baterie a karty). To už je znát, v hmotnosti to dělá 330 g a když porovnáme ještě hmotnost objektivů Nikkor 24-70/2,8 AF-S s Nikon 24-70/4 S, tak to máme dalších 500 g, tedy dohromady již 830 - tedy téměř o kilo méně - a věřte, že je to sakra znát. A pak jej vezmete poprvé do ruky a zjistíte, že díky výstupku pro palec se Z7 drží výborně i přes menší rukojeť, akorát malíček se mi už dostal pod fotoaparát a to nemám zase tak velké tlapy. Ale OK, drží se fakt výborně, dá se s tím žít.
Fajn, vybaluji baterii, nabíjím, dávám do fotoaparátu - tak vězte, že baterie má naprosto shodné provedení jako u řad D7xxx, D750, D8xx - sláva. Pouze má trochu jiné označení - EN-EL 15b (D850 je 15a). Všechny baterie můžete v Z7 (6) použít, ovšem baterii dodanou s Z7 můžete nabíjet ve fotoaparátu přes USB-C konektor (což je novinka, která se fakt může hodit, protože nyní se místo další baterie můžete do míst bez proudu vozit power banku nebo si dobít fotoaparát z notebooku). Já ji ovšem nabil v normální nabíječce od D850. Takže ji zasouvám do Z7 a zapínám - budiž světlo.
Dle standardů CIPA je uváděn počet snímků na jednu baterii 330. Takže vězte, vězte! To snad napsal v CIPA nějaký cyp. Zcela bez problémů jsem udělal na baterii 900 snímků a to jsem měl fotoaparát v režimu automatické aktivace displeje po oddálení oka od hledáčku. Pokud si nastavíte, že obraz bude jen v hledáčku (kde jde samozřejmě i prohlížet pořízené snímky), bude počet ještě vyšší. Bylo kolem toho z počátku dost humbuku - a zbytečně.
Je to trochu nezvyk, ale hledáček má 3,9 milionu bodů, takže je skutečně velmi jemný a časem jsem si zvykl. Samozřejmě optický je stále ještě jemnější, ale zase nemá takové hezké funkce jako: - zobrazení pořízeného snímku v hledáčku s možností 100% přiblížení pro kontrolu ostrosti - v prudkém slunci to oceníte, protože na zadním displeji vidíte u všech zrcadlovek.... Navíc lze v hledáčku zobrazit i nastavit všechny věci stejně jako na zadním displeji - možnosti promítnutí histogramu a vodováhy do hledáčku
- focus peaking - čili v hledáčku se při ručním
ostření zobrazí ostré části zvolenou barvou - trochu překvapí "nahý" snímač po sejmutí objektivu - zcela jistě tak bude náchylnější na usazování prachu při jeho výměně a bude třeba dbát větší opatrnosti než v případech, kdy je snímač při sejmutí objektivu kryt závěrkou. Je také o hodně blíže k bajonetu a tím existuje i větší možnost jeho mechanického poškození - takže pozor!
Nikon Z7 (Z6) má skutečně bytelné tělo na stejné úrovni konstrukce jako D850 včetně jeho utěsnění. Pokud se chcete podívat, co se skrývá uvnitř, tak někdo už se podíval - viz zde. A v závěru tam autor konstatuje: "To není jen marketigové utěsnění. Všechno, co mohlo být utěsněno, utěsněno bylo. Je to to nejlepší utěsnění ze všech fotoaparátů, které jsem rozebíral". Takže mu asi budeme věřit. Z7 působí velmi solidním dojmem a někdy s překvapením zjistíte, že části, které považujte za plastové, protože tak vypadají (třeba zadní roler), jsou ve skutečnosti kovové. Je překvapivé, jak dobře se drží. Z7 je také vybavena výkonnějším procesorem než D850. Příslušenství Jak je čtenáři jistě známo, tak Nikon (stejně jako Canon), přistoupil ke skutečné revoluci, přestal lpět na svém F-bajonetu a udělal bajonet nový - S bajonet. Pro rok 2018 nám s tímto bajonetem nadělí 3 objektivy: 24-70/4S za cca 27.000,- Kč, 35/1,8S za cca 23.000,- Kč a 50/1,8S za cca 16.000,- Kč. Ta 24-70/4S nemá v banojetu F u Nikonu porovnání, ale druhé dva jsou drahé jako prase (35/1,8 F je za 15.000,- Kč a 50/1,8F dokonce za 5.000,- Kč !!!). A protože k Z7 (Z6) lze dokoupit adaptér FTS - předpokládám, že zkratka je F Tu S (bratru za 7.500,- Kč), tak je otázkou, zda si v případě potřeby nekoupit klasické F objektivy a nenasadit si je na "zetko" přes tuto redukci - přijdete tím ovšem o výhodu velikosti F objektivů, které jsou zároveň navrženy i pro natáčení videa. Pokud koupíte redukci FTS v nějakém setu, vyjde ještě levněji (snad i pominu to, že k fotoaparátům v této cenové relaci by Nikon mohl tuto redukci přibalovat snad i zdarma - je to mechanická záležitost). Adaptér má samostatný závit na stativ, což je velmi dobrá zpráva pro všechny těžší objektivy, které nejsou vybaveny stativovou patkou. Ta špatná zpráva je, že pokud máte našroubovanou stativovou destičku - ať již přímo na fotoaparátu či na redukci či fotoaparátu, brání destička uvolnění redukce z fotoaparátu - nemůžete redukcí otočit. Při snímání redukce z fotoaparátu tak musíte destičku odšroubovat (pokud nemáte takovou, která směrem dopředu nebude přesahovat obrys fotoaparátu - resp. nebude přesahovat do patky redukce). Další S-objektivy se teprve chystají (24-70 a 35 jsou k datu napsání tohoto testu již v prodeji). a nepředpokládám, že by jejich ceny byly příliš lidové, takže FTS adaptér přijde jistě vhod - automatické ostření je podporováno pro AF-S a AF-I objektivy, u AF-D objektivů bude nutné ostřit ručně. Jinak můžete samozřejmě použít celou řadu příslušenství, které je určené pro ostatní modely Nikon zrcadlovek - blesky, objektivy, software, kabely apod. Pro Z7 má Nikon již od počátku aktualizované programy NX-i, Nikon Transfer i Capture NX-D. Firma Nikon se nechce s nikým podělit o know-how v oblasti firmware objektivů, takže ostatním výrobcům (Sigma, Tamron) nezbude nic jiného než bádat, jak to kluci u Nikonů mají zapojené - u Tamronu např. v současné době zcela nebo zčásti nefunguje většina novějších objektivů - bude patrně vyřešeno úpravou firmware těchto objektivů. Stabilizace snímače Úplnou novinkou u Nikonu je použití stabilizovaného snímače (dle výrobce s účinností až 5 EV). Nevím, zda je to zrovna 5 EV, ale funguje dobře. Při použití F-objektivů bez stabilizace se uplatňuje stabilizace na snímači, při Nikon VR objektivech se při vypnutí stabilizace na objektivu vypne i stabilizace na snímači, při zapnutí na objektivu by měly obě stabilizace spolupracovat. Zatím jsem zkoušel jen Nikon 70-200/4 a tam to funguje bezvadně.
Tady si zmenšení těla vybralo svou daň. Ovládací prvky jsou takovým hybridem mezi D750 a D850 s tím, že půlka čudlíků chybí. Volič příkazových režimů má blíže k D750, ale je hodně osekaný: Při srovnání s D750 se volby P,A,S,M,Auto, U1 a U2 zůstaly, přibyla volba U3 a zmizelo nastavení blesku, scén i efektů. Bez toho se dá dobře obejít. Horší zprávou je, že druhý kroužek pod voličem zmizel úplně. Volby sekvenčního focení a samospouště se přestěhovaly na speciální tlačítko na zadní stranu fotoaparátu (tam ta volba není tak rychlá, ale dá se to zkousnout), tiché režimy přestaly mít smysl, stejně jako předsklopení zrcátka. Majitelům D850 může chybět ještě volba vyvážení bílé, způsob měření expozice a nastavení kvality snímku - všechny tyto volby jsou již dostupné buď přes klasické menu (zdlouhavé) nebo rychleji přes stisknutí tlačítka "i" na zadní straně fotoaparátu - má stejnou funkci jako tlačítko "info" na D850 s tím rozdílem, že volbu lze provést dotykem na příslušný symbol a ovladačem nebo dalším dotykem:
Dobrá zpráva - když si na to zvyknete, je to docela rychlé a navíc nemusíte koukat na zadní displej, volbu můžete provést i v hledáčku, protože tam vidíte to samé. Navíc si můžete navolit, kterých 12 obdélníčků na obrazovce bude podle toho, co nejčastěji používáte. Pokud vás na konkrétním příkladu zaujalo, proč jsou některé volby označeny hvězdičkou, tak se návodu dočtete, že pro lepší kvalitu JPG máte používat ty bez hvězdičky :) Volbu můžete provést i na dotykovém displeji a je to naštěstí velmi rychlé a ikony jsou dobře viditelné i za slunečního světla (pokud nosíte brýle a na ikonky nevidíte, použijete volbu v hledáčku - ten má dioptrickou korekci).
Na pravé straně již tolik rozdílů není, ovšem až na horní displej. Displej je podstatně menší, je vyroben jinou technologií a jeho intenzita může být nastavena jako závislá na intenzitě okolního osvětlení (nastavení z výroby). Nepřipadá mi zrovna nejpřehlednější, některé údaje, na které jsme zvyklí třeba z D850 tam nejsou, ale jsou tam snad všechny podstatné. Výhodou je, že displej má velmi dobrou čitelnost i v noci či za prudkého slunce. Podstatně jinak vypadá ovšem zadní strana fotoaparátu, protože se na ní nevešla tlačítka na levé straně: Tlačítko MENU se vešlo na pravou stranu, stejně jako tlačítka pro zmenšení/zvětšení obrazu. Funkci tlačítka pro ochranu snímku před smazáním převzalo tlačítko "i", po jeho stisku při prohlížení snímků máte navíc volbu pro odeslání snímku do jiného zařízení. Uzamčení ostřícího bodu zmizelo v propadlišti dějin. Tlačítko FN2 se přestěhovalo na přední stranu a tlačítko "info" které je velmi oblíbené pro uživatele brýlí na blízko pro nastavování hodnot, se přejmenovalo na DISP a spolu s volbou foto/film se přestěhovalo nahoru k hledáčku. Opakovaným stisknutím DISP se v režimu fotografování můžete dostat až na obdobnou obrazovku, kterou jste viděli na D850 po stisknutí "info", ovšem údaje jsou naprosto odlišně graficky členěné, ovšem dle mého názoru přehledně: Snad jedinou vadou na kráse je, že tuto obrazovku neuvidíte na displeji v hledáčku - tam po stisknutí "i" můžete vidět a nastavovat jen dolní tabulku. Další stiskem "i" se dostanete do nastavení dolní tabulky - můžete se tak k nastavení přes displej dostat dvěma způsoby - buď rovnou stisknout v režimu fotografování tlačítko "i" nebo přes tlačítko "DISP" a následně stisknout "i". Bohužel, podsvětlení tlačítek se nekoná.
Přední strana fotoaparátu též doznala malých změn: Tlačítko pro bracketing "BKT" zmizelo, stejně jako volba režimu ostření MF/AF páčkou se středovým tlačítkem. Tyto volby musíte provést jiným způsobem - přes displej. Na přední straně též zmizely konektory pro dálkovou spoušť a synchro kablík blesku. Dálková spoušť je typu DC2, tedy kablík stejný jako pro řady D3xxx, D5xxx, D7xxx, D750, D610. Dálkové ovládání infra se nekoná. Na přední straně jsou ještě 2 tlačítka, kam si můžete nastavit celou řadu fukcí - při zakoupení je pod tlačítkem FN1 volba vyvážení bílé a pod FN2 zaostřovací režim. Jinak na tyto tlačítka můžete nastavit celou řadu funkcí, které se liší podle režimu fotografování/video. Např. v režimu foto máte k dispozici: Což je asi celkem dostačující - já si tam chtěl dát ISO, protože toto tlačítko se mi nějak na horní straně špatně nahmatává - a ono v seznamu není :) Tak jde alespoň nadefinovat na ostřící kroužek na objektivu (v režimu AF). Budete si muset znovu zvyknout na jiné a jinak pojmenované režimy ostření. Nově se jmenují: - přesná zaostřovací pole (pouze
v režimu AF-S) A poslední, často kritizovanou větší změnou, je použití pouze jediného slotu na kartu typ XQD. Nejde ani tak o typ karty, které jsou hodně drahé - ale také velmi odolné, spolehlivé a rychlé, jako o to, že neexistuje druhý slot. Rozumím tomu, jistota je jistota. Někdo používal druhou kartu jako zálohu 1:1, někdo na ní ukládal JPG a někdo třeba videa. Pravdou ovšem je, že tento typ karet je skutečně velmi odolný a zatím jsem neslyšel o jediném případu, kdy by karta v průběhu focení přestala fungovat tak, že někdo přišel o snímky. Ostatně v D850 a D5 jsou tyto karty také. Takže aspoň drobnou náplast - v balení Z7 (a v Z6 možné též) je obsažena XQD karta Sony G o kapacitě 64 GB, což stačí na cca 1000 snímků v 12bit Rawu. Marně budete hledat dvojhmat tlačítek pro formátování paměťové karty. Takže to je asi zkráceně vše k vnějšímu popisu - celou řadu technických údajů již najdete běžně na internetu, takže je zbytečné, abych je zde vypisoval. Jako bonus máte možnost nadefinovat jinou funkci než ruční ostření na zaostřovací prstenec S objektivů - můžete si na něj nastavit změnu clonového čísla nebo kompenzaci expozice, pokud je přepínač na objektivu nastaven na automatické ostření - jakmile jej přepnete na ruční ostření (M), vrátí se prstenec ke své původní funkci - ostření. Možná by někteří uvítali, aby si mohli navolit i jiné funkce - uvidíme, to je jen otázka firmware. Bateriový grip nebyl ani ještě ohlášen a nikdo neví, kdy přijde a jakou bude mít podobu. Do určité míry jde jeho použití proti logice malých rozměrů, na druhou stranu je pro mnoho věcí, nejen pro další baterii, užitečný. Tak uvidíme, zda to bude jen malý nástavec s další baterkou či plnohodnotný grip s ovládáním. A jen tak na okraj - čekal bych, že bude dostupný s fotoaparátem nebo jen s malým zpožděním - uvidíme.
Jak je uvedeno výše, zakoupil jsem set Z7 s objektivem 24-70/4S a redukcí FTS (abych si mohl vyzkoušet i jiné objektivy). - režim pro sledování vybraného
objektu - u D850 funguje spolehlivěji
Toto je zrovna případ, kdy fotoaparát zkrátka na trávu nezaostřil a bylo nutné zaostřit ručně. Stejnou scénu a stejný ostřící body zaostřil D850 bez zaváhání.
Video - netestoval jsem, nenatáčím fotoaparátem video a necítím se být tím pravým, kdo by jej měl posuzovat. Dynamický rozsah snímače bude asi stejný - nedělal jsem laboratorní rozbory, ale snímač bude asi velmi, velmi obdobný jako u D850. Na internetu se objevily různé příklady "proužkování" při vytahování kresby ze stínů o 4 a více EV. Prohlédl jsem si všechny svoje fotky a nic takového jsem tam nenašel, ačkoliv jsem vytahoval kresbu z prakticky černých oblastí. Tímto neříkám, že snad tento "problém" neexistuje, ale nepodařilo se mi jej nasimulovat, takže vám jej na svých snímcích nemohu ukázat. Výhodou fotoaparátu je zafixování stabilizace při vypnutí fotoaparátu, takže se mechanismus nepoškodí ani většími otřesy při transportu.
Praktické hodnoty dle testů na ephotozine.com vypadají následovně:
Závěr:
Závěr:
Pro
Úbytek
Samozřejmě tam nějaké je - ale toto není objektiv na reprodukce obrazů v rámu a u tohoto typu objektivu bude zkreslení asi zajímat málokoho.
V programu Capture NX-D VYPNUTO automatické odstranění vinětace:
Snímky jsou mírně doostřované (mikrokontrast), všechny jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v NX-D, převod do JPG 90% kvalita. U všech snímků je zapnuté automatické odstraňování aberace. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení JPG. Některé snímky z Indie se mohou jevit jako mírně zamlžené - v Indii je mlha (prach, smog) snad téměř všude. Při jejich prohlížení nezapomeňte, že některé jsou pořízeny na vyšší hodnoty ISO. Jakékoliv použití fotografií
mimo tyto stránky je bez svolení autora zakázané
*****
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|