Test telekonvertor TC 17E II

 

Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.
Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde

Vybalujeme

O tom, že je tento telekonvertor novinkou, tj. nejmladším přírůstkem do rodinky telekonvertorů NIKON, svědčí i použití nového loga na zlaté krabičce, ve které je konvertor zabalen. Obsahem krabičky je mimo vlastního konvertoru s dvěma krycími víčky i záruční list a návod k použití. Bohužel, jak si již musíme u podobných specialit, kterých se prodá v ČR pár desítek kusů, zvyknout, bez českého návodu. Zato je přiložen originální návod v 8 jiných jazycích. Naštěstí nechybí angličtina a němčina. Pouze česky mluvící většina má smůlu - o tom, že bychom se dočkali překladu do češtiny, si dovolím vážně pochybovat. Řada uživatelů si jistě řekne, že návod k něčemu tak jednoduchému je v podstatě zbytečný. Ale není tomu tak, zvláště, vlastníte-li rozsáhlejší sbírku objektivů - v tomto případě vám jej ovšem doporučuji prostudovat předem, než koupíte jakýkoliv telekonvertor NIKON, protože použití jednotlivých typů konvertorů se liší u jednotlivých objektivů a u některých je nelze použít vůbec. Návod je společný pro všechny telekonvertory AFS (TC-14E II, TC-17E II a TC-20E II). Po připojení typu 17E II bude vaše nádobíčko těžší o čtvrt kilogramu a delší o 3 centimetry, což lze s přihlédnutím k tomu, u jakých objektivů můžete konvertor použít (jsou těžké samy o sobě), přežít.
 
V současné době (září 2004) je k dispozici celkem 7 typů telekonvertorů pro zrcadlovky.
 
Čtyři  pro objektivy s manálním a automatickým ostřením (AF)
TC-14A - násobí ohniskovou vzdálenost 1,4x s přibližným úbytkem světelnosti v rozsahu jedné clony (pro objektivy s 200mm a kratší ohniskovou vzdáleností)
TC-14B - násobí ohniskovou vzdálenost 1,4x s přibližným úbytkem světelnosti v rozsahu jedné clony (pro objektivy s 200mm a delší ohniskovou vzdáleností)
TC-201 - násobí ohniskovou vzdálenost 2x s přibližným úbytkem světelnosti v rozsahu 2 clonových čísel (pro objektivy s 200mm a kratší ohniskovou vzdáleností)
TC-301 - násobí ohniskovou vzdálenost 2x s přibližným úbytkem světelnosti v rozsahu 2 clonových čísel (pro objektivy s 200mm a delší ohniskovou vzdáleností)
 
Tři pro použití výlučně s objektivy s ultrazvukovým ostřením (AF-S)
TC-14E II - násobí u objektivů AF-S ohniskovou vzdálenost 1,4x s přibližným úbytkem světelnosti v rozsahu jedné clony
TC-17E II - násobí u objektivů AF-S ohniskovou vzdálenost 1,7x s přibližným úbytkem světelnosti v rozsahu jedné a půl clony
TC-20E II - násobí u objektivů AF-S ohniskovou vzdálenost 2x s přibližným úbytkem světelnosti v rozsahu dvou clon

Cena konvertorů AFS je pro všechny typy stejná.

Fotíme

Základním předpokladem při zakoupení čtvrt kilogramu "skloplastokovu" bratru za 16.000,- Kč, což je 6.400 za 10 deka, je výborná funkčnost. O úbytku světelnosti se návod k použití zmiňuje, o optických kvalitách a úbytku kresby směrem k okrajům obrazu již nikoliv. Nezbývá, než vybrat jeden z mála objektivů, pro které je tento telekonvertor vhodný - v našem případě NIKKOR 70-200mm f2,8 VR, který samostatně používaný poskytuje skutečně špičkové výsledky v ostrosti kresby, kontrastu atd. Z tohoto objektivu by se měl po nasazení TC 17E II stát objektiv 120 - 340mm o světelnosti 4,8 v celém rozsahu. Po přepočtu ohniska na digitální zrcadlovky NIKON dojde k úctihodnému prodloužení na objektiv 180-510mm f4,8. Pokud vyloučíme stativ, bude zachování funkce VR při nasazení konvertoru velice vítané.

A nyní můžeme začít s vlastním krátkým testem. Nasazení telekonvertoru je otázkou pár vteřin. K prvnímu prověření vypínám funkci VR a připevňuji Nikon D100 na stativ. Jako srovnávací obrázek vybírám budovu jasně osvětlenou zapadajícím sluncem a nastavuji mírnou podexpozici kvůli světlé omítce budovy.

První dvojice snímků - nejkratší ohnisková vzdálenost a nejnižší clona - nastavení času ponecháno na programové automatice u všech snímků. Veškeré další informace, zde neuvedené, můžete vyčíst z Exif jednotlivých snímků.

Bez telekonvertoru S telekonvertorem
Pokud si obrázky stáhnete v plném rozlišení, zjistíte, že při nejmenší cloně dochází u snímku s telekonvertorem k mírné neostrosti, což se dalo očekávat.
Obr. 1: Ohnisko: 70mm, clona 2,8 Obr. 2: Ohnisko: 120mm, clona 4,8
Pro kontrolu, jak se projeví zaclonění, cloním na 8. Zatímco u snímku bez TC není rozdíl v kvalitě viditelný, u snímku s TC lze konstatovat, že zvýšení clony je již výrazným přínosem.
Obr. 3: Ohnisko: 70mm, clona 8 Obr. 4: Ohnisko: 120mm, clona 8
Telekonvertor si ale většina z nás pořizuje proto, aby prodloužila ohniskovou vzdálenost na "dlouhém konci" - viz. následující záběry - nejdříve opět při nejnižší možné cloně. Zde je neostrost již zřetelnější, než při ohnisku 120mm.
Obr. 5: Ohnisko 200mm, clona 2,8 Obr. 6: Ohnisko 340mm, clona 4,8
Stejná ohniska, nyní ovšem při cloně 8. Nárůst ostrosti je u TC při zaclonění velice výrazný.
Obr. 7: Ohnisko 200mm, clona 8 Obr. 8: Ohnisko 340mm, clona 8

Asi každého napadne, zda při rozlišení 6 mil. bodů nebude lepší udělat na snímku "digitální" zoom např. ve Photoshopu, než pořizovat drahý telekonvertor. Proto jsem udělal výřez z obrázků č. 5 a 6 (tj. při nejnižších clonách) a z obr. 7 a 8 (tj. při cloně 8) - v obou případech jsem zvolil střed fotografie - závěr nechám na vás (ale ten můj hovoří z hlediska kvality snímku, tj. ostrosti a množství detailů, zcela jasně ve prospěch konvertoru). Všechny obrázky jsou dostupné v plném rozlišení (cca 6MB jpg), můžete si proto libovolné výřezy porovnat sami. Originály snímků jsou pořízeny do formátu NEF a převedeny do JPG programem Nikon Capture v nejvyšší kvalitě, kterou tento program umožňuje.

Výřez z obr. č. 5 (200mm, 2,8) Výřez z obr. č. 6 (340mm, 4,8, konvertor)
Výřez z obr. č. 7 (200mm, 8) Výřez z obr. č. 8 (340 mm, 8, konvertor)

Závěr: Dle mého názoru je i přes popsanou neostrost, kterou jsem očekával, telekonvertor velice kvalitní. Při nejnižší cloně 4,8 by u některých snímků bylo nutné dodatečné doostření v některém editoru. Při zaclonění na 5,6 neostrost klesá a při cloně 8 je již ostrost vynikající. Pokud již tedy vlastníte např. testovaný objektiv 70-200 VR, bude koupě objektivu 500 mm o světelnosti 4,8 jistě nákladnější záležitost než pořízení telekonvertoru, zvláště, pokud toto ohnisko potřebujete pouze příležitostně. Před koupí je ovšem velice dobré si důkladně prostudovat tabulku slučitelnosti konvertorů s jednotlivými typy objektivů. Např. typy TCE II lze použít pouze s nejnovějšími teleobjektivy Nikkor. Žádný z telekonvertorů není výrobcem určen pro objektivy typu DX. Pořizovat telekonvertory pro levnější objektivy s ohniskovými vzdálenostmi pod 200mm by již nemuselo být vzhledem k poměru cen objektiv/konvertor výhodné. Zvláště, pokud si z tabulek objektivů zjistíte, že byste potřebovali ke své sbírce objektivů minimálně 2. U žádného typu telekonvertoru není výrobcem uvedeno, že by byl určen pro některý ze "setových" objektivů, které se v současné době dodávají v sestavách s Nikonem D70 (tj. 28-80/3,3-5,6G, 70-300/4-5,6G, DX 18-70/3,5-4,5G).  U všech testovacích snímků byl z důvodů objektivity použit velice bytelný stativ, proto byla vypnuta funkce VR na objektivu a ISO nastaveno na hodnotu 100. A pokud hledáte ideální kombinaci pro telezáběry, mohu doporučit následujícíi: Nikon D2x, nový objektiv Nikkor AF-S VR 300mm/f2,8, telekonvertor TC20 EII. Při této kombinaci lze na této digitální zrcadlovce při rozlišení 6mil. bodů docílit ekvivalent ohniska 1200mm při cloně 5,6 !!!

 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Testy nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí za 50,- Kč, pošlete je na účet 577424123/0800 - děkuji :)