Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům
ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá
případné publikované snímky za
umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez
svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro
autora článku vítány.
Jaroslav Kortus,
www.makofoto.cz
|
30.11.2008
Kupodivu,
jak ten čas letí, poslední "širokáč" od Tamronů byl na těchto stránkách
testován téměř nachlup před třemi lety - jednalo se o rozsah 11-18 mm -
test můžete stále nalézt
zde, kde byl porovnáván s dražším kolegou ze stáje Nikon -
objektivem Nikkor 12-24. Zatímco tenkrát stál Tamron 11-18 téměř
18.000,- Kč, dostává se na trh jeho nový stájový kolega za cenu téměř
poloviční. Kousek, který mám k dispozici, je jeden z prvních, který se v
ČR objevil. A tak se můžeme podívat, zda se cena objektivu nepromítla
záporně do jeho kvality. Nejprve se podíváme na zkratky - vím, že se
opakuji, ale ať to nemusí někdo hledat - vzato z propagačních materiálů
firmy Tamron:
SP -Tamron SP (Super série) je linií objektivů s vysokým výkonem
dosahujícím nejvyššího vývojového stupně. Hlavní a jedinou prioritou
konstrukce objektivů SP série je nejvyšší dosažitelná výkonnost v dané
třídě a to bez prioritního omezení cenou. Proto mají SP objektivy tak
působivé hlavní rysy s podtextem inovativních technologií.
AF - objektiv je vybaven automatickým ostřením
DiII - objektiv je určen pro zcadlovky s velikostí snímače do
24x16 mm (Nikoní označení DX)
Aspherical - díky použití unikátní výrobní technologie Tamron, a to v
oblasti hybridních asférických členů (dříve bylo nutné použít skupinu
čoček), nebylo nikdy dříve možno dosáhnout tak vysokou kvalitu a při tom
dosáhnout kompaktnost.
LD - LD členy jsou vyrobeny ze speciálních optických skel s
extrémně nízkým rozptylem světla (charakteristika, jak je světelný
paprsek po průchodu tímto optickým sklem rozložen do barev duhy), které
efektivně kompenzují barevnou vadu obzvláště patrnou při používání
teleobjektivů v krajní poloze.
IF - objektiv je vybaven
systémem vnitřního ostření, tj. během ostření se jeho délka nemění
Jak si vede objektiv papírově
Typ:
B001-bajonet Nikon |
B001 |
Ohnisková vzdálenost |
10-24 mm (ekvivalent 16-35 mm pro kinofilm) |
Maximální otvor clony |
F/3,5-4,5 |
Obrazový úhel |
108o45´60o22´ |
Konstrukce objektivu |
9/12 |
Počet lamel clony |
7 |
Nejvyšší clonové číslo |
22 |
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost |
0,24 m |
Maximální poměr zvětšení snímku |
1:5,13 (při 24 mm) |
Průměr filtru |
77 mm |
Délka |
86,5 mm (3,4“) |
Průměr |
83,2 mm (3,28“) |
Váha |
400 g |
Sluneční clona |
AB001 |
Objektiv bude dostupný pro Nikon, Canon,
Pentax i Sony bajonet.
Nejbližší konkurenti
- porovnání bez nároku na úplnost
Objektiv |
Světelnost |
cca
cena k 30.11.2008 |
Tamron 10-24 |
3,5 - 4,5 |
10.490,- |
Tamron 11-18 (doprodej) |
4,5 - 5,6 |
9.990,- |
Sigma 10-20 |
4,0 - 5,6 |
13.600,- |
Sigma 12-24 (pro plnoformát) |
4,5 - 5,6 |
19.300,- |
Tokina AT-X 10-17 (rybí oko) |
3,5 - 4,5 |
14.490,- |
Tokina AT-X 11-16 |
2,8 |
11.900,- |
Tokina AT-X 12-24 |
4 |
12.990,- |
Nikkor 12-24 |
4 |
28.590,- |
Canon EF-S 10-22 |
3,5 - 4,5 |
19.790,- |
Pentax DA 10-17 (rybí oko) |
3,5 - 4,5 |
11.190,- |
Pentax DA 12-24 |
4 |
18.390,- |
Z výše uvedené tabulky je zřejmé, že cenově
je na tom Tamron velmi dobře již při svém uvedení na trh se světelností
v lepším průměru. Zároveň se jedná o objektiv s největším rozsahem
ohniskových vzdáleností v dané kategorii.
Vybalujeme
Objektiv obdržíte v nové
Tamroní krabičce stříbrné barvy vyplněné tuhým kartonem včetně
vykrajované sluneční clony, přední a zadní krytky na objektiv (tu zadní
si kupte náhradní od Nikonů, protože originál lze nasadit jednom v
jediné poloze a pokud chvátáte, je její nalezení o nervy). V balení
obdržíte samozřejmě i záruční list a jak je u Tamronů dobrým (a ve
srovnání s konkurenty téměř ojedinělým) zvykem, i český návod k použití.
Konstrukce a vnější vzhled objektivu
Moc ovládacích prvků na
objektivu nenajdete - prstenec pro ruční ostření, změnu ohniskové
vzdálenosti a přepínač mezi ručním a automatickým ostřením. Vnější
provedení objektivu je plastové, bajonet je kovový. Prstenec pro změnu
ohniskové vzdálenosti (širší blíže k objektivu) je pogumovaný a k
pootočení mezi krajními rozsahy je cca 90 stupňů. Jeho chod je přiměřeně
tuhý se zvyšujícím se odporem směrem k vyšším ohniskům. Při změně
ohniskové vzdálenosti mění objektiv nepatrně svoji délku - nejvíce
zasunutý je na cca 13-15mm, pri nastavení na 10 mm je vysunutí cca 3mm a
při ohnisku 20 mm necelý jeden centimetr. Přibližně stejný úhel otočení
se týká i zaostřovacího prstence. Jeho odpor je tak akorát, otáčení
naprosto plynulé a ruční zaostření vzhledem k rozsahu otáčení je
dostatečně přesné. Při ručním ostření nezapomeňte přesunout přepínač na
objektivu do polohy "MF" - v poloze AF je otáčení přes odpor možné též,
ale v návodu je upozornění, že touto manipulací by bylo možné poškodit
mechanismus objektivu. Při ostření se přední příruba objektivu neotáčí a
umožňuje tak pohodlnou práci s filtry - též délka objektivu se při
ostření nemění. Co se ovšem při automatickém ostření otáčí, je
zaostřovací prstenec. Není to tedy typ objektivu Nikon AF-S, který
umožňuje v nastavení na automatické ostření následnou ruční korekci
(tedy teoreticky ano, ale nedoporučuji používat - viz návod k obsluze).
Otáčení prstence mi při fotografování nijak nevadilo, protože při
klasickém držení fotoaparátu na něm nebudete mít prsty. Dobrou zprávou
je, že objektiv má vlastní zaostřovací motorek a tak jej mohou využít i
majitelé Nikonů, jejichž miláček není vybaven ostřícím motorkem (např.
D40, D40x apod.).
Fotíme
Automatické ostření
Rychlost ostření:
objektiv je schopen zaostřit již od 24 cm - přeostření z 24 cm na
"nekonečno" trvá necelou sekundu - což je samozřejmě extrém - jednak to
není objektiv na makro a za druhé nebudete mezi krajními mezemi
zaostření pendlovat. Při běžném focení je dle mého názoru objektiv
naprosto dostatečně rychlý a rozhodně mne nikdy nezdržoval. Rovněž
hlučnost objektivu při ostření vás nijak nezaujme.
Testovací snímky
Nikon D300, automatické
vyvážení bílé, RAW s převodem do JPG přes NX2 do nejvyšší kvality bez
doostření, na fotoaparátu nastaveno automatické ostření, centrální
ostřící bod, bez úprav. Pokud se nejedná o výřezy, získáte na kliknutí
originální snímek, ze kterého můžete získat kompletní EXIF data. Ještě
jednou opakuji: doostřování ve fotoaparátu na výchozí hodnotě, tj. 0,
při převodu z NX vypnuto doostřování při převodu do JPG!
|
10 mm |
18 mm |
24 mm |
3,5 |
|
* Na 18 mm byla nejnižší clona dle
exif 4,2 a na 24 mm 5,0
(měla být 4,5 - moje chyba) |
4 |
|
|
|
5,6 |
|
|
|
8 |
|
|
|
11 |
|
|
|
16 |
|
|
|
22 |
|
|
|
Střed - 100% výřez |
|
10 mm |
18 mm |
24 mm |
3,5 |
|
* Na
18 mm byla nejnižší clona dle exif 4,2 a na 24 mm 5,0
(měla být 4,5 - moje chyba) |
4* |
|
|
|
5,6 |
|
|
|
8 |
|
|
|
11 |
|
|
|
16 |
|
|
|
22 |
|
|
|
Levý okraj -
100% výřez |
|
10 mm |
18 mm |
24 mm |
3,5 |
|
* Na
18 mm byla nejnižší clona dle exif 4,2 a na 24 mm 5,0
(měla být 4,5 - moje chyba) |
4 |
|
|
|
5,6 |
|
|
|
8 |
|
|
|
11 |
|
|
|
16 |
|
|
|
22 |
|
|
|
Můj závěr ke
kresbě objektivu
Než budete číst dál,
uvědomte si, kolik tento objektiv stojí (tj. jedná se o nejlevnější
objektiv své kategorie na trhu).
Znovu musím opakovat, že snímky nejsou žádným způsobem doostřované.
Objektiv vykazuje nejlepší kresbu na všech ohniscích ve středu na
clonách 5,6 až 8, na okrajích 8 až 11. Snímky na těchto clonách jsou dle
mého názoru po mírném doostření dostačující i pro velkoformátové
fotografie. Výřezy uvedené výše odpovídají velikosti fotografie cca 60 x
90cm! Ale na profesionální fotografování architektury tento objektiv
přece jenom nebude, což ovšem v této cenové kategorii a fotoaparátům,
pro které je tento objektiv určen, nikdo nečeká. |
Vinětace |
|
10 mm |
18 mm |
24 mm |
3,5 |
|
Od nejnižší po
nejvyšší:
24 mm f16
24 mm f4,5
18 mm f8
18 mm f5,6
24 mm f8
24 mm f11
24 mm f5,6
18 mm f4,2
18 mm f11
18 mm f16 |
10 mm f11
10 mm f4
10 mm f8
10 mm f5,6
10 mm f16
10 mm f3,5
Pro porovnání byl použit
datový objem snímků
jpg pořízených za stejných
podmínek. |
4 |
|
|
|
5,6 |
|
|
|
8 |
|
|
|
11 |
|
|
|
16 |
|
|
|
Vinětace je jako
vždy patrná nejvíce na nejširším ohnisku, což v tomto případě
platí na 100% a měla by klesat se vzrůstajícím clonovým číslem.
Je ovšem zajímavé, že nejmenší vinětaci docílíte na ohnisku 24
mm a clonu 16 a hned v závěsu na clonu 4,5, zatímco na 10 mm
docílíte na cloně 16 druhého nejhoršího výsledku. Jak vidět,
velký rozsah ohniskových vzdáleností objektivu nám zavedené
zákonitosti trochu narušil. Konec teorie, v reálu asi nebudete
fotit šedivé plochy - na ohnisku 10 mm a cloně 3,5 bude vinětace
patrná asi na všech fotografiích (mimo nočních), na clonách 5,6
a 8 bude patrná pouze v souvislých plochách. Na 18 mm a 24 mm ji
považuji na všech clonách pro běžné focení za zanedbatelnou.
U širokoúhlých objektivů vždy vyvstává otázka použití
polarizačních filtrů - v případě tohoto objektivu způsobil
normální filtr vinětaci v rozích obrazu, která zmizela na cca 11
mm. Pokud byste chtěli používat filtr i na 10 mm ohnisku, bylo
by třeba použít "slim" verzi filtru (vzhledem k průměru filtru
77mm nebude pořízení filtru nejlevnější záležitostí). U
širokoúhlých objektivů je z principu polarizačního filtru jeho
použití diskutabilní, protože efekt filtru se nemusí projevit na
celém snímku stejně. |
Ukázka použití
klasického
polarizačního filtru na ohnisku
10 mm. |
|
|
Odolnost
na protisvětlo - "prasátka" a aberace
Aberaci, která by stála za řeč či vyžadovala
odstraňování v editoru, se mi prakticky nepodařilo objevit ani
na nejnižších clonách a nejširším ohnisku. Zde dávám objektivu
jedničku, stejně jako za odolnost v protisvětle - fotil jsem
přímo do podzimního slunce a zkoušel umisťovat slunce do středu,
mimo střed i těsně mimo okraj záběru. Výsledky si můžete
prohlédnout níže a udělat si úsudek sami. Co mám zkušenost, tak
i mnohé profi objektivy si v těchto situacích vedou hůře.
Podobně dobře si vedou dle mých zkušeností i ostatní Tamron
objektivy z poslední produkce. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A na závěr pár
běžných snímků |
10 mm, 1/320s, f8 |
10 mm/ 1/320s, f9 |
24 mm, 1/250s, f8 |
10 mm, 1/200s, f7,1 |
24 mm, 1/200s, f7,1 |
24 mm, 1/250s, f8 |
10 mm, 1/200, f7,1 |
10 mm, 1/80, f10 |
10 mm, 1/160s, f6,3 |
10 mm, 1/100s, f5 |
10 mm, 1/100s, f5 |
10 mm, 1/80s, f4,5 |
24 mm, 1/800s, f4,5 |
24 mm, 1/500s, f5,6 |
24 mm, 1/250s, f8 |
24 mm, 1/160s, f11 |
24 mm, 1/80s, f16 |
24 mm, 1/40s, f22 |
Porovnání rozsahu ohniskových
vzdáleností - na ultraširokoúhlý
objektiv úctihodný rozsah, že? |
10 mm---------------------- |
----------------------24 mm |
Ve svém hodnocení jsem se vyhnul zkreslení -
nejedná se o portrétní sklo, ani o objektiv na ofocování dokumentů.
Zkreslení samozřejmě má a můžete jej posoudit z pořízených snímků. Navíc s
ním, zvláště na ohnisku 10mm, v této cenové kategorii (a i vyšší), musíte
počítat. Dovedu si jej velmi dobře představit v roli reportážního objektivu
nebo pro fotografování ve velmi stísněných prostorách nebo pro snímky s
nezvyklou kompozicí, kde zkreslení obrazu není na závadu nebo je přímo
tvůrčím záměrem a nechcete používat
objektiv typu rybí oko. Předpokládám, že objektivu se dostane (až se objeví
ve více testech), velice různorodého ohodnocení podle toho, s jakým
objektivem bude srovnáván a na co bude autor testu dávat důraz. Tak či tak,
za svou cenu práci jistě odvede. Časem se někde objeví i porovnání s Tokinou 11-16 nebo Sigmou 10-20. A pokud budete mít skutečně vysoké nároky,
pořiďte si Nikkor 14-24 s D700 nebo D3x - budete mít jistotu, že nic
lepšího od Nikonů na trhu není :)
Závěr
+ cena
+ součástí balení je sluneční clona
+ váha, rozměry
+ odolnost na protisvětlo, aberace
+ kovový bajonet, na první pohled solidní provedení
+ přijatelně rychlé ostření
- kresba na samých okrajích obrazového pole
Líbil se vám test a pomohl vám v
rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám
ušetřil i nějaké peníze? Testy
nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově
náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800
Děkuji :) |
|