Test Tamron SP 24-70 F2,8 Di
VC USD |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů zde 10.8.2012 Jak označení objektivu napovídá, má v celém rozsahu světelnost 2,8 a zaostřování ultrazvukovým motorem. Objektiv je navíc označen zkratkou SP =obsahuje 3 LD skla (s nízkým rozptylem), 3 asférická skla, jedno hybridní asférické sklo a a dvě XR čočky (speciální druh skla s velkým indexem lomu - při stejně světelnosti a optickém výkonu, což umožňuje zkrátit stavební délku objektivu i zmenšení jeho průměru). Podívejme se na technické parametry ve srovnání s objektivy stejného rozsahu od Nikonu a Canonu. Technické parametry:
Většina parametrů objektivů je velmi podobných. Na první pohled nepotěší u Tamronu průměr filtru 82 mm (čím větší filtr, tím dražší). Naopak nejvíce vítanou vlastností bude optická stabilizace obrazu. Tamron nasadil cenu dle mého názoru rozumně - těsně pod levnější 24-70 od Canonu (o Nikkoru a dražší variantě od Canonu nemluvě). Zatímco Canon má v současné době dva objektivy tohoto rozsahu a v minulém testu jsem srovnával tento objektiv s levnější Canon verzí, u Nikonu je situace poněkud jiná. Nikon má v tomto rozsahu pouze jeden objektiv 24-70/2,8 s cenou cca 43.000,- Kč (a zde musím opět zopakovat, že se mi zdá předražený - ale když nebyla jiná alternativa:() a tak příchod Tamronu stejného ohniskového rozsahu i světelnosti a navíc se stabilizací obrazu, by mohl představovat alternativu k Nikon objektivu. Rozhodně je alternativou cenovou, protože můžete ušetřit 15.000,- Kč. Přiznám se, že moc nepředpokládám, že by si tento objektiv pořídil někdo k D800 - i když to nelze vyloučit. Ale protože v čas psaní tohoto testu je jisté, že se objeví ještě jeden plnoformátový snímač v nabídce Nikonu (snad D600?) a jeho cena bude nižší než u D800, může se jevit tento objektiv jako vhodná náhrada podstatně dražšího Nikkoru stejného rozsahu. Tento test by nám měl odpovědět na otázku, zda půjde i o kvalitativně únosnou náhradu objektivu Nikkor 24-70/2,8. A co si vybrat za fotoaparát pro zodpovězení této otázky? Zkusíme ten nejmlsnější fotoaparát - Nikon D800, který při zvětšení 1:1 neodpustí objektivům nic. Vybalujeme - konstrukce a vnější provedení Šedivá krabička ukrývá vlastní objektiv (MADE IN JAPAN) s přední a zadní krytkou spolu se záručním listem, cizojazyčným i českým návodem k použití. Průměr filtru 82 mm je znát hned při vybalení objektivu - je to docela pěkný cvalík. Průměr filtru jistě většinu uživatelů nepotěší, na druhou stranu většina fotografické populace používá maximálně polarizační filtr a z nich pouze část jej umí správně používat:) Nejde jen o to, že je filtr 82 mm draží než 77 mm, ale o záměnu filtrů na různých objektivech (osobně mám Nikkor 16-35, 24-70 a 70-200 - všechny s průměrem filtru 77mm). Ale prakticky vzato, do těch ušetřených 15.000,- Kč by se filtr ještě vešel:)
Vlevo Nikkor, vpravo Tamron - nejmenší délka, největší délka a největší délka s nasazenou sluneční clonou. Na první pohled je vidět, že sluneční clona je u Tamronu výrazně menší. Také funkce prstenců je opačná - Nikkor má široký prstenec pro změnu ohniskové vzdálenosti u bajonetu a prstenec ostření u přední čočky objektivu, Tamron naopak. Ostřící prstenec Tamronu je velmi úzký a u těla fotoaparátu se s ním obtížněji manipuluje - naštěstí ruční ostření se u tohoto typu objektivu využívá skutečně velmi vzácně. Oba objektivy jsou vybavení přepínačem automatické/ruční ostření, Tamron je navíc vybaven přepínačem stabilizace a přepínačem k uzamčení objektivu proti samovolnému vysunutí na ohnisku 24 mm. Sluneční clona Tamronu není vybavena zvláštním aretačním tlačítkem, jako má Nikkor - v praxi, ale to je drobnost, protože clona drží skutečně pevně. Vnějšímu provedení objektivu ani mechanickým funkcím není co vytknout, prakticky všechny vnější díly jsou plastové, bajonet je kovový. Otáčení prstenců je plynulé bez tužších míst. Při změně ohniskové vzdálenost ani při ostření se přední část neotáčí a stejně tak jako u Nikkoru umožňuje bezproblémové používání polarizačních a přechodových filtrů. Takže fasádu mám za sebou a můžeme pokročit k optickým testům. Do automatického ostření můžete kdykoliv zasáhnout ruční korekcí, stejně jako u Nikkoru. Závěr? Vnějším provedení nelze nic vytknout, snad jen ten hodně úzký ostřící prstenec pro ruční ostření u těla fotoaparátu, což je v praxi prkotina, pokud nemáte rukavice. Vinětace To je test, který jsem u stejného objektivu v provedení Canon nedělal. Udělám tedy alespoň základní porovnání na nižších clonách, kde se vinětace projevuje nejvíce:
Rychlost a přesnost ostření Hledal jsem, hledal, ale nenašel
jsem žádný rozdíl proti Nikkoru. Snad jen u průběžného ostření se Nikkor chytá
trochu rychleji - ale berte to spíše jako pocit než objektivně zjištěný fakt. Stabilizace Objektiv je vybaven systémem optické stabilizace obrazu, který lze zapnout přepínačem na objektivu (oproti objektivům Nikkor vybaveným stabilizací zde nenajdete přepínač OFF-Active-Normal, ale pouze ON-OFF - což stačí:) Jestli na D800 bylo u tohoto objektivu něco 100% funkční, tak to je stabilizace. Se zapnutou stabilizací jsem nafotil Z RUKY - někdy jsem držel fotoaparát v režimu LV i nad hlavou toto: Test protisvětla (prasátka) Aberace Zde jsem měl skutečně velký problém - totiž vůbec nějakou někde najít. Je známo, že aberace se nejvíce projevuje na tmavých obrysech proti světlému pozadí či na okraji lesklých ploch. Bokeh, aneb podání neostrých oblastí
Test ostrosti Podmínky snímání: Fotoaparát Nikon D800, stativ, dálková spoušť, u Tamronu vypnutá stabilizace obrazu, formát NEF převedený v programu Capture NX2 bez úprav do nejlepší kvality JPG - bez doostření, bez odstraňování aberace. A jako vždy důležité upozornění - díváte se na výřezy ze snímků tiskové velikosti 173 x 115 cm !!! 24 mm
Dalších pár běžných snímků v plném rozlišení JPG, pouze kvůli velikosti snížena komprese JPG souboru na 80-90%. Snímky máte k dispozici v plném rozlišení, jsou doostřeny běžným způsobem pro tisk. Fotoaparát Nikon D800, převedeno do JPG v programu Capture NX2, následně otevřeny v programu Zoner Photostudio 14 a uloženy s kvalitou 80 až 90 procent (podle velikosti). Závěr všech závěrů, týkající jak samotného objektivu Tamron 24-70/2,8 VC, tak jeho srovnání s originálním Nikkorem 24-70/2,8 Tento test si nekladl za cíl být vyčerpávající, ani úplný. Je prostým uživatelským porovnáním obdobných objektivů Nikkor a Tamron na stejném těle (Nikon D800). Týká se pouze dvou konkrétních a náhodně vybraných objektivů, které jsem měl k dispozici (tj. jeden Tamron a jeden Nikkor). Klady a zápory z hlediska objektivu Tamron v porovnání s Nikkorem: +++++ nižší cena o 15.000,-
Kč! - větší průměr filtrového závitu (=dražší filtr, třeba polarizační)
Přiznám se dobrovolně, že jsem byl před začátkem testování Tamronu trochu skeptický. Nikkor 24-70/2,8 je všeobecně pokládán za nejlepší objektiv tohoto rozsahu vůbec (nevím, zda jej z trůnu může sesadit nový Canon 24-70/2,8 L II, nemám jej k dispozici). Doposud po něm vždy mlsně pokukovali Canoňáci a trochu jej nám, Nikonistům záviděli. Doposud to bylo to nejkvalitnější a také v tomto rozsahu a světelnosti jediné, čím šlo ucpat díru plnoformátového těla Nikon. To, že tomu tak doposud bylo (a u Nikkor objektivů i stále je), neospravedlňuje cenovou politiku Nikonu v mých očích - Nikkor je dobrý objektiv, ale dle mého názoru je zkrátka předražený. Proto jsem uvedení Tamronu ve srovnatelném rozsahu velmi uvítal - sám si jej nekoupím, protože již mám 2 Nikkory, ale budoucí majitelé zrcadlovky D600 (a klidně i stávající a budoucí majitelé D800), by měli zahrnout do svého výběru tento Tamron jako velmi dobrou alternativu, která ušetří cca 15.000,- Kč, což již nejsou vůbec zanedbatelné peníze, za které je možné pořídit další objektiv či příslušenství. Samozřejmě je možné použít tento objektiv na snímačích DX formátu s tím, že jeho přepočtený rozsah ohniskových vzdáleností bude cca 36 - 105 mm. Vzhledem k tomu, že pro vykreslení obrazu bude použita pouze středová část objektivu, budou okrajové části snímku ostřejší než u plnoformátových snímačů (FX). Za své peníze dostanete velice kvalitní světelný objektiv, vybavený navíc výbornou stabilizací obrazu.
Jaroslav Kortus |