|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Podívejme se nejdříve na tvrzení výrobce o tomto objektivu, aneb trochu "propagandy" na úvod: Amsterdam, Nizozemí, 9. února 2010 – Společnost Nikon Europe dnes ohlásila nový objektiv AF-S NIKKOR 16–35 mm F/4G ED VR, první ultra širokoúhlý zoomový objektiv s funkcí VR pro fotoaparáty formátu FX (24x36 mm) na světě. Nový objektiv je cenově dostupným a praktickým řešením pro běžné fotografování s fotoaparáty formátu FX, jakým je například model D700. Zurab Kiknadze, produktový manažer pro oblast objektivů, příslušenství a software ve společnosti Nikon Europe říká: „Objektiv AF-S NIKKOR 16–35 mm f/4 G ED VR splňuje veškeré nároky na širokoúhlou fotografii a je reakcí na požadavky trhu, který volal po dostupnější alternativě k profesionálnímu objektivu AF-S Zoom-Nikkor 17–35 mm f/2.8 D IF-ED nebo novějšímu extrémně širokoúhlému objektivu AF-S NIKKOR 14–24 mm f/2,8 G ED “. Záruka ostřejších snímků pořízených z ruky delšími časy závěrky Objektiv AF-S NIKKOR 16–35 mm F/4G ED VR je první ultra širokoúhlý zoomový objektiv na světě, který nabízí technologii redukce vibrací, poskytující schopnost fotografovat s časy závěrky až o čtyři stupně delšími. Systém redukce vibrací doplňuje světelnost f/4 při fotografování za nízké hladiny osvětlení. Nejvyšší kvalita snímků ve své třídě Optická konstrukce nového objektivu se vyznačuje exkluzivní anti-reflexní vrstvou Nano Crystal společnosti Nikon, dvěma optickými členy ED a třemi asférickými členy, které minimalizují zkreslení a aberaci dokonce i při použití nižších clonových čísel. Systém redukce vibrací VR II a ultrazvukový zaostřovací motor zajišťují extrémně tichý a diskrétní provoz, a devět lamel clony tvořících téměř dokonale kruhový otvor přispívá k vynikající reprodukci neostrých míst obrazu (bokeh). Stvořen pro každodenní použití Objektiv AF-S NIKKOR 16–35 mm f/4 G ED VR je optimálním doplňkem kompaktnějších fotoaparátů formátu FX, jako je například model D700, a je zhotoven tak, aby vydržel nároky každodenního provozu. Robustní mechanická konstrukce z hořčíkové slitiny a těsnění proti klimatickým vlivům jsou ideální volbou pro amatérské fotografy dobrodružné povahy i profesionály. Objektiv se dodává včetně odolné sluneční clony HB-23 a měkkého pouzdra. Do prodeje přijde dle plánu 19. února 2010.
---------------------------------------------------- Pravdou je, že Nikon nemá moc zástupců v této kategorii objektivů pro plnoformátové snímače a ty, co má, byly doposud profesionálnějšího ražení - již poněkud staršího data je, dnes již takřka legendární, objektiv Nikkor 17-35/2,8 (v odkazu jeho test v porovnání s Tamronem na APS-C) a loňskou novinku, Nikkor 14-24/2,8. Úplná nabídka Nikkorů v příbuzném rozsahu vypadá takto (ceny se samozřejmě mohou v průběhu dalších let lišit), např. v roce 2017 stojí tento objektiv již 35.290,- Kč):
Co můžeme z těchto údajů vyvodit: objektivy č. 1 a 2 byly konstruovány pro kinofilmové přístroje - Nikon v té době žádné plnoformátové digitální snímače neměl a proto také tyto objektivy nemohly být konstruovány s ohledem na tyto snímače. To samozřejmě neznamená, že nejdou použít pro digitální zrcadlovky (17-35 velmi dobře), ale Nikonu trvalo skoro 8 let, než na trh dal další profesionální objektiv 14-24 mm, bohužel, zvláště v Čechách, za profesionální cenu. Zřejmě proto označil pan Zurab Kiknadze nový objektiv jako dostupnější alternativu k 17-35/2,8 a 14-24/2,8. Ehm, jak pro koho, že. I když se dá očekávat, že česká cena se bude houpat mezi 28 a 29 tisíci Kč, přesto to není rozhodně cena lidová - jestli po tomto objektivu globální "trh volal", nejsem schopen posoudit, ale český trh křičel "ano, ale za patnáct!" :) Co tento
objektiv fotografovi nabízí (optiku budeme hodnotit níže): světelnost -
na první pohled nic světového, clona 4 - je alespoň stejná v celém
rozsahu - neurazí, ale ani nenadchne. Snad proto je tento objektiv
vybaven (jako první na světě v tomto rozsahu) technologií optické
stabilizace obrazu - škarholíd by mohl namítnout, že stabilizaci v tomto
rozsahu zatím skoro nikdo nepotřeboval - pravdou je také, že se neustále
snižuje šum na vyšších ISO a tak lze do jisté míry kompenzovat nižší
světelnost zvýšením ISO za účelem dosažení kratších časů závěrky.
Ultrazvukový zaostřovací motor se jistě hodí - i když na širokých
ohniscích není přesnost ostření tak dramatická - a pro účely reportáží
nelze nic namítat - krajináři to asi oželí. Větší význam má spíše
vlastní přítomnost motoru v objektivu, takže jej mohou využít i majitelé
přístrojů, které nemají zabudován motor pro ostření v těle fotoaparátu
(D40, 60, 3000, 5000 apod.) a samozřejmě i majitelé všech novější
přístrojů na klasický kinofilm (ála F5, F6, F100, N80, N75) - u starších
modelů nemusí být k dispozici autofokus nebo funkce VR (viz tabulka
níže). Devět lamel
clony by se jistě lépe uplatnilo na nižších clonových číslech (pozor,
clonu lze nastavovat pouze z fotoaparátu, žádný clonový kroužek - to je
to písmenko "G" v názvu objektivu), takže nás musí přesvědčit svou
optickou kvalitou. Jedno plus ovšem určitě má - je to zatím největší "širokáč"
od Nikonů, na který jde nasadit filtr - jestli to bude muset být
"slimák", uvidíme. Výše uvedené tabulky jsem si půjčil bez dovolení z návodu k použití (je na technické podpoře Nikonu ke stažení). Tak alespoň pochválím české zastoupení, že jsme se po letech dočkali i českých návodů k objektivům. Trochu úsměvná je snaha tvůrců zakázat tisk těchto PDF návodů a kopírování jejich částí kamkoliv - ten, kdo chce, si stejně vytiskne a okopíruje cokoliv. Jestliže si někdo návod vytiskne a objektiv si potom nekoupí, tak to může být Nikonům jedno. Pokud si objektiv koupil ve své zemi, tak k němu návod dostal. Pokud si jej koupil v jiné zemi, nemá návod ve svém jazyce a vytiskne si jej ve své mateřštině, tak se také nic neděje. Takže zbývá jediné možné vysvětlení - snaha ochránit vnitřní trh před "šedým" dovozem - protože na "amerických" www stejné návody žádnou takovouto ochranu nemají. A výrobci je přece jedno, kde se tento objektiv prodá. Takže je to jakási ochrana lokálních zastoupení v těch zemích, kde jsou výrobky výrazně dražší, než odpovídá aktuálnímu kurzu dolaru. Ale to jsem moc odbočil, tak zpět k objektivu: Jak si vede objektiv papírově
Čím ovšem Nikon překvapil je, že 22. února 2010, tedy 3 dny od data, kdy měl být objektiv oficiálně uveden na trh, dorazil první zástupce do české kotliny. A to nebývá zrovna zvykem. Nejbližší konkurenti - porovnání bez nároku na úplnost
Tokina SD 16-28/2,8 IF FX - zatím v době psaní tohoto článku není na
trhu, cena neznámá Vybalujeme
Pokud jste šťastnými majiteli objektivu Nikkor 24-70/2,8 G, je velikost tohoto objektivu prakticky totožná, protože 16-35 je o cca 1 cm kratší a o 200 g lehčí, ale lehce byste si je mohli splést. Nikkor 16-35/4 se při změně ohniskové vzdálenosti ovšem nevysouvá, jako 24-70/2,8 G. Konstrukce a vnější vzhled objektivu Provedení objektivu je skutečně bytelné, bajonet je kovový, dosedací plocha objektivu k tělu přístroje je vybavena gumovým těsněním, takže nějaká sprška by neměla tomuto objektivu uškodit. Při změně ohniskové vzdálenosti se objektiv nevysouvá. Ostřící prstenec má plynulý chod a obě krajní polohy dosáhnete otočením o necelých 90 stupňů. Pro ruční ostření má velice nepatrný "mrtvý" chod, ovšem to v praxi nemá žádný negativní dopad. Jedná se o AF-S objektiv, proto můžete kdykoliv zasáhnout ručně do automatického ostření. Na těle objektivu jsou dva přepínače - známý M/A - M pro volbu režimu ostření a pro tuto kategorii objektivů nový přepínač VR ON-OFF, který zapíná a vypíná optickou stabilizaci (znovu se mi na mysl tlačí neodbytná myšlenka, že kdyby byl bez VR a byl o pár tisíc levnější...). Na vnějším vzhledu není nadále co popisovat. Příjemné je to, že přední čočka objektivu je zapuštěna cca 1 cm pod vnější obrubou, a tak je alespoň při manipulaci s objektivem trochu chráněna. Takže první dojem - kvalitní zpracování, trochu mne překvapila velikost, očekával jsem něco jako 17-35/2,8. Nějak nám ty objektivy bobtnají. Fotíme = Nikon D3 + Nikkor 16-35/4 Objektiv nasazuji na Nikon D3, nic lepšího nemám :) Bajonet objektivu je samozřejmě kovový. Nasazení je tak akorát ztuha a co mne potěšilo, objektiv nemá po nasazení v bajonetu žádnou vůli. U některých objektivů se stává, že objektiv např. přestane ostřit - potom je třeba objektivem v zajištěném stavu trochu pohnout tam a zpět a je opět vše OK. V tomto případě nikam hýbat nejde. Automatické ostření Za celou dobu fotografování se mi nestalo, že by objektiv nezaostřil nebo projel celý rozsah, než se automatika chytne a to i v opravdu špatných světelných podmínkách (viz některé snímky níže). Ostření je rychlé a při širokém ohnisku ani nezaznamenáte, že objektiv zaostřil - naštěstí je v hledáčku zelená kontrolka nebo máte nastavené pípnutí po zaostření. Takže ostření bez připomínek. Samozřejmě můžete použít i ruční ostření - na větší vzdálenosti mírnou nepřesnost vzhledem k hloubce ostrosti nepoznáte. V tištěném návodu k použití naleznete podrobnou tabulku hloubky ostrosti pro různá ohniska a clony - namátkově - při ohnisku 16 mm a cloně 4 je hloubka ostrosti při zaostření na nekonečno od 2,13 metru do nekonečna a při nastavení na 35 mm při cloně 4 od 9 metrů do nekonečna. Návod k použití uvádí následující poznámku - "U systému vnitřního ostření (IF Nikon) se při zmenšení vzdálenosti zaostření zmenší také ohnisková vzdálenost - přiznám se, že jsem nebyl schopen praktickými pokusy zjistit, co to v praxi znamená, natož jak se to projevuje :) Stabilizace Výše jsem uvedl, že stabilizaci (byť jako první na světě v tomto rozsahu) pokládám v tomto rozsahu ohniskových vzdáleností za postradatelnou. Nicméně v některých situacích se může hodit. Pokud se budeme držet staré známé poučky, že mezní udržitelný čas je převrácená hodnota ohniskové vzdálenosti, měli byste být schopni udržet na ohnisku 16 mm 1/16 sekundy. Pokud bychom měli uvěřit reklamnímu tvrzení, že se zapnutou stabilizací "udržíte" až o 4 stupně delší expozici, vycházelo by nám, že "udržíte" cca 1/2 s :) Osobně se domnívám, že tato poučka je použitelnější pro dlouhé ohniskové vzdálenosti - 1/16 sekundy bez stabilizace je již opravdu dost dlouhý čas. Nicméně, jak se můžete přesvědčit na některých níže uvedených fotografiích, občas lze udržet i nemožné (se stabilizací:) Prakticky všechny fotografie dále uvedené jsou pořízeny se zapnutou stabilizací, ať již to bylo potřeba (což bylo většinou) či nikoliv. U takto širokoúhlého objektivu není funkce stabilizace v hledáčku fotoaparátu moc viditelná - u teleobjektivu její funkci zaregistrujete téměř okamžitě. Ale pokud se pořádně zadíváte nebo se vám mimořádně klepou ruce, zjistíte, že funguje. Pokud je na objektivu přepínač stabilizace v poloze ON, po namáčknutí spouště se zapne, je zapnutá po celou dobu namáčknutí a vypne se cca 1 sekundu po uvolnění spouště. Při zapnutí a vypnutí stabilizace se ozve krátké "klepnutí" - tento zvuk by měl být popsán v návodu k použití tučným písmem na první straně - ubylo by tisíce dotazů v různých diskusních skupinách, zda je přístroj zralý na reklamaci. Ne, není, je to normální. Stabilizace není funkční, pokud
zaostříte stisknutím tlačítka AF-ON na fotoaparátu (pokud jej tam máte)
- v tomto případě fotoaparát pouze zaostří. Některé Nikkor objektivy
byly vybaveny vedle přepínače AF ON/OFF ještě dalším přepínačem Normal/Active,
který určoval navíc režim stabilizace (např.
Nikkor 70-300/4,5-5,6 G VR nebo Nikkor 70-200/2,8 G VR či
Nikkor 18-200 mm). Při režimu Normal mechanismus redukce vibrací
snižoval otřesy fotoaparátu a umožňoval stejnoměrný pohybu fotoaparátu.
V režimu Active mechanismus redukce vibrací redukoval otřesy fotoaparátu
při fotografování z jedoucího vozidla. V tomto režimu objektiv
nerozlišoval mezi pohybem fotoaparátu a otřesy. Interní blesk (a sluneční clona) V návodu k použití se dočtete, že interní blesk lze použít na vzdálenosti nad 0,6 metru. Návod vás také správně varuje, abyste při použití interního blesku nepoužívali sluneční clonu, protože by mohlo dojít k zastínění dolní části snímku sluneční clonou. Tak se podívejme na realitu:
Závěr k internímu blesku - i při fotografování bez sluneční clony dojde vzhledem k délce objektivu k částečnému zastínění snímku vlastním objektivem, ani k tomu nepotřebujete sluneční clonu (testováno s fotoaparátem Nikon D700) a to dokonce částečně i na ohnisku 35 mm. Navíc rovnoměrnost osvětlení není zrovna ideální. Jediným řešením je tedy použití externího blesku, např. SB-800 (900, 600, 400). Při použití externího blesku a ohniska 16 mm doporučuji použít nejen rozptylku, ale též nasazovací difusor (u lepších modelů je součástí vybavení blesku). Zde není co hodnotit, s tím je třeba počítat. Ale kdyby byl objektiv o 5 cm kratší, vůbec bych se nezlobil :) Odolnost na protisvětlo, aberace Vinětace - použití normálního kruhového filtru Tento objektiv je nejširší ohnisko od Nikonů, na které lze nasadit filtr (průměr 77mm). Při pořízení prvního snímku jsem pochopil, že vinětace na nejširším ohnisku je sama o sobě dost vysoká (uvidíme dále), takže jsem pořídil vždy dvojice snímků - jednou bez filtru, jednou s polarizačním a jednou s UV filtrem , aby bylo vidět, co je vlastnost objektivu a co filtru. Oba filtry, které jsem použil, jsou v normálním provedení (NE SLIM).
UV filtry jsou i v normálním provedení tenčí, než filtry polarizační, takže třeba na ohnisku 20 mm by už nemusela být vinětace způsobená takovým filtrem vůbec znát. Závěr: Silná vinětace s normálním polarizačním kruhovým filtrem na ohnisku 16 mm, rušivá na ohnisku 18 mm a mírně patrná na ohnisku 20 mm. U UV filtru byla mírně patrná na ohnisku 16 mm i 18 mm, na ohnisku 20 mm téměř neznatelná. Doporučuji proto pod ohnisko 21 mm používat buď filtr v provedení SLIM nebo filtry deskové. Pokud byste chtěli chránit objektiv trvale UV filtrem, doporučuji variantu SLIM a na ohnisku 16 mm vyzkoušet už v obchodě. Hodnocení: 3 - před přední čočkou je více než 1 cm místa k obrubě. Kdyby výrobce pár mm ubral, bylo by použití filtrů bez problémů. A ať neříká, že by to nešlo :) Vinětace bez filtru
Již předchozí snímky něco naznačují. Tak se
podíváme, jak je na tom objektiv s vinětací na různých ohniscích a
clonách. Je pravda, že vinětaci nelze přeceňovat - např. program Capture
NX ji dokáže dost efektivně potlačit, ale na druhou stranu v této české
cenové kategorii objektivu by měla být snesitelná :)
Abychom měli nějaké srovnání a nepropadali jste depresi, zde malé srovnání s objektivy 17-25/2,8 a 14-24/2,8:
Preambule: neberte to tak vážně, protože:
a) jsou fotografické situace, kde si toho
ve snímku ani nevšimnete Závěr: Vinětace na nižších clonách je skutečně vyšší než u profesionálních objektivů Nikkor - to by bylo špatné, kdyby tomu tak nebylo, že. Ovšem na běžných fotografiích byste si všimli vinětace na 16 mm a cloně 4. Hodnocení: 2. Kresba objektivu Pro test kvality kresby objektivu jsem si vybral následující zástupce: Nikkor 16-35/4, Nikkor 17-35/2,8 a Nikkor 14-24/2,8. Fotoaparát Nikon D700, RAW, stativ, VR OFF, autofocus, Auto WB, priorita clony (A). Převod do JPG Nikon Capture NX - bez doostření (no sharpness), Camera-Lens Corrections OFF, nejlepší kvalita JPG (Excellent JPG).
Závěr ostrost: Z hlediska ostrosti vítězí objektiv 14-24/2,8. Na druhé místě se umístil objektiv 16-35/4 a bronzovou příčku obsazuje objektiv 17-35/2,8. A klidně se přiznám, že to jsem nečekal. Vinu na tom jistě nese datum konstrukce objektivu 17-35/2,8, který nebyl konstruován s ohledem na digitální zrcadlovky. I přesto mohu konstatovat, že pokud se budete vyhýbat nejnižším clonám, nepoznáte na formátu do 20x30 cm žádný rozdíl mezi těmito objektivy, protože rozdíl smažete mírným doostřením. U větších formátů, u kterých bude záležet na kresbě v okrajích snímku, by mohla být neostrost objektivu 17-35/2,8 trochu rušivá (ale krajiny zase nebudete snad fotit na nízké clony). Hodnocení objektivu 16-35/4 v kresbě: 1-. Znovu ale musím opakovat, uvědomte si, na jak malé výřezy se díváte !!! Pokud byste chtěli větší kvalitu, než nabízí např. Nikkor 14-24/2,8, museli byste použít pevná skla.
Zkreslení objektivu U takto širokoúhlého objektivu je třeba se zkreslením počítat. Lze jej případně odstranit či zmírnit v editoru - na profesionální fotografování architektury jsou jiné objektivy. Zkreslení je, zvláště na širokém ohnisku, výrazné.
Bokeh - podání neostrých oblastí U širokoúhlého objektivu se světelností 4 lze dosáhnout podstatnějšího rozostření pozadí pouze při zaostření do jednoho metru. Pokud s tímto termínem nejste blíže seznámeni, doporučuji např. tento článek. Na pěkném podání (dle mého názoru) rozostřených částí snímku se jistě podílí 9 lamelová kruhová clona a nevidíme proto nepěkné pětiúhelníky. Hodnocení bokehu: 1
Další snímky - vše bez stativu!
Věřím, že v tomto testu máte dostatek materiálu k tomu, aby si každý udělal závěr vlastní. Faktem je, že v době psaní tohoto článku není k dispozici mnoho objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdáleností v rozsahu cca 16-35 mm, které by šly použít na plnoformátové snímače. Ale přesto udělám závěr vlastní: Závěr
- pro snímky s bleskem nutno použít externí
blesk vzhledem k délce objektivu
+- omezené možnosti použití na starších fotoaparátech (viz. tabulka
výše), objektiv je typu G (a už to asi jinak nebude). Pokud byste
požadovali plnou kompatibilitu se staršími typy fotoaparátů, budete
muset zvolit objektiv Nikkor 17-35/2,8. Dle mého názoru se jedná o objektiv s velmi dobře zvoleným rozsahem, s profesionální kvalitou za poloprofesionální cenu. A "reklamu" výrobce uvedenou v úvodu tohoto článku považuji tímto za pravdivou. Pokud Vás test zaujal, můžete se podívat na další - všechny doposud zveřejněné naleznete na titulní straně www pod odkazem TESTY OBJEKTIVŮ.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Autor této recenze není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobci ani
dodavateli. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za umělecké
dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora
nesmí být nikde publikovány! Všechny zde
publikované originální fotografie nejsou chráněny vodotiskem, ale jsou
digitálně podepsány a je možné zjistit jejich výskyt na internetu. |