Test Nikon AF-S DX VR
Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED
Home =titulní strana www Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům
ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá
případné publikované snímky za
umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez
svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro
autora článku vítány. Jaroslav Kortus,
www.makofoto.cz
Verze objektivu z roku 2011
Konstrukce
objektivu: Počet čoček/počet skupin
16
/ 12 (2x ED, 3 asférické prvky)
Nejkratší
zaostřitelná vzdálenost [m]
0,45
Průměr
filtrového závitu [mm]
72
Rozměry:
průměr × délka
[mm]
77
x 96,5
Hmotnost
[g]
560g
Počet lamel clony
7
Obrazový úhel
76 a 8 stupňů
Minimální clona
3.5-5.6
Maximální clona
22-36
Současně
s uvedením dlouho očekávané zrcadlovky D200 byly oznámeny ještě další
dvě novinky –
makro zábleskový systém (SU-800/SB-R200) a nový objektiv Nikon AF-S
DX VR Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED. A právě poslední novinkou
se budeme zaobírat v tomto příspěvku.
Již po
ohlášení objektivu se objevily první reakce, které lze rozdělit zhruba
do dvou kategorií:
a)skalní
zastánci pevných skel, kteří tento objektiv odsoudili ihned, protože kvalitě
pevných skel se nic nevyrovná a profesionál by dle jejich názoru podobný
objektiv do ruky nevzal,
b)my ostatní víme, že realita je trochu
jiná.
Kvalitní pevná skla jsou drahá, objemná a ve svém součtu několikanásobně
těžší než jejich zoom-souputníci a tak kvalitní objektivy tohoto rozsahu vítáme. Snad nejrozšířenější Nikon-zoom (tedy objektiv
s proměnlivou ohniskovou vzdáleností), je tzv. "setový" objektiv AF-S DX Zoom
Nikkor 18-70mm f/3,5-4,5G IF-ED, který je dodáván většinou k zrcadlovkám D70 a
D70s. K tomuto objektivu má řada fotografů výhrady ohledně zkreslení, vinětace
apod., ale jedno mu upřít nejde – velmi, velmi dobré parametry v porovnání
cena/výkon. Snad i vlídné přijetí tohoto objektivu fotografickou veřejností bylo
jedním s důvodů, proč se Nikon pustil do konstrukce objektivu s u něj dosud
nevídaným rozsahem 11,1! Objektiv patří do skupiny "DX" objektivů, tj.
objektivů, které jsou speciálně konstruovány pro velikost obrazového snímače
typu APS-C (což jsou všechny digitální zrcadlovky od Nikonu). Tyto objektivy
sice prakticky nelze použít na "kinofilmových" přístrojích, ale právě proto, že
svým zobrazením pokrývají menší plochu, mohou být ve srovnání se svými
kinofilmovými brášky při stejné světelnosti výrazně menší a lehčí. Navíc jsou
již přímo pro digitální snímače konstruovány s ohledem na kolmost dopadu paprsků
na digitální snímač – nejen z tohoto důvodu neposkytují proto někdy starší
objektivy pro kinofilmové přístroje na digitálních zrcadlovkách nejlepší
výsledky.
Před
uvedením objektivu 18-200 na trh byl objektiv Nikkor s největším rozsahem
28-200mm f/3.5-5.6G ED-IF AF Zoom-Nikkor
Rozsah tohoto objektivu je 7,14x.
Pokud přepočteme obrazové pole na kinofilm, je spodní rozsah 28 mm roven 42 mm –
a to je právě důvod, proč zoom tohoto rozsahu nelze použít jako universální – je
zkrátka na dolním konci "málo široký". Této díry na trhu již před časem využili
výrobci alternativních objektivů a jak firmy Sigma (18-200mm
F3.5-6.3 DC, Tamron (Tamron
AF 18-200mm F/3.5-6.3 Di II XR LD Ashp IF
Macro), tak i
Tokina (AF
24~200mm f/3.5~5.6) uvedly na trh objektivy se stejným či podobným rozsahem.
Poměrně dlouhou dobu trvaly dohady, zda se do podobného rozsahu pustí samotný
Nikon. A možná právě stoupající obliba výše uvedených objektivů byla po úspěchu
objektivu Nikkor 18-70 ten druhý důvod, proč se tak stalo. Každému výrobci se
ovšem vyplatí vyvíjet pouze takové objektivy, u kterých má zaručenu dostatečnou
prodejnost. A zde jsme u posledního a možná nejzávažnějšího důvodu.
Podívejme se trochu do krátké historie digitálních zrcadlovek Nikon
(platí ovšem i pro další výrobce – Pentax, Minolta, Canon). Jako první
byly uvedeny na trh profesionální modely za profesionální ceny – na svět
přišly fotoaparáty Nikon řady D1 (D1, D1H, D1x, D100). Společným cílovým
trhem byli profesionální fotografové, kteří měli již zkušenosti
s kinofilmovými zrcadlovkami a tak nebylo třeba vybavovat tyto modely
různými "lidovými" režimy. Tento trh je ovšem dosti omezený počtem
uživatelů, ale draze zaplacené průkopnické přístroje dokázaly během času
technologii výrazně zlevnit. A nastal tak čas pro "lidové" přístroje –
na trh se dostává nejprve zrcadlovka Nikon D70, u které již objevíme
režimy snímání známé z kompaktních digitálních přístrojů – plná
automatika (zelená ikonka foťáčku), sport, portrét, makro apod. Důvod je
jasný – bylo třeba říci další cílové skupině – vyspělým amatérům
(amatérům v dobrém slova smyslu) či fotografům, z jakéhokoliv důvodu
nespokojeným s kompaktními přístroji, že zrcadlovka není složité
zařízení – a z velké části je to dnes pravda, protože nejméně 90% záběrů
lze s dostatečnou kvalitou pořídit v plně automatickém režimu. I když
Nikon D70 byl z pohledu předchozích modelů skutečně již "lidový"
přístroj, bylo třeba přijít s ještě trochu jednodušším a cenově
výhodnějším modelem – Nikonem D50, který je v současné době vstupním
modelem do království digitálních zrcadlovek. Stačilo již jen přidat co
nejlevnější objektivy (Nikon dodal hned dva modely) a lidová zrcadlovka
byla na světě. Přes drobnou inovaci ve formě D70s a řadu D2 (D2h, D2hs a
D2x) se Nikon dostal, alespoň pokud se označení týká, k nástupci D100 –
Nikonu D200, u kterého ovšem šokoval oznámenou cenou pod 50.000,- Kč –
samozřejmě v dobrém - a opět vypustil různé scénické režimy, aby tak dal
najevo, že D200 je již "vyšší dívčí". A proč tak rozsáhlý úvod
k jedinému objektivu? Protože dlouhá léta platilo, že pořízení digitální
zrcadlovky je pouze počátek daleko větších výdajů za sadu objektivů. Ale
to již v současné době platit nemusí – existuje celá spousta uživatelů, kteří
ke své zrcadlovce budou na začátek – a velké množství i trvale –
potřebovat jeden jediný objektiv. A základna uživatelů D50 i D70 je již
dostatečně široká, aby podíl zákazníků využívajících jeden univerzální
objektiv – 18-200 mm – byl významný. V přepočtu na kinofilm dostávají
objektiv cca 28 – 300 mm. To sice nestačí na fotografii skupiny 20 osob
v panelákovém obýváku či průkazovou fotografii sýkorky, na většinu
ostatních situací ovšem ano. Navíc je to objektiv vzhledem ke svému
rozsahu velice kompaktní, s dobrou světelností a s vlastností, kterou
konkurence nemá – stabilizací (s výjimkou řešení Minolty, které
stabilizuje samotný digitální snímač). A právě stabilizace objektivu je
přesně tou vlastností, kterou skupina uživatelů nejen fotoaparátů D50 a
D70 velmi ocení.
Podívejme se nyní na vlastnosti objektivu
podrobněji
Zaostřování
Zkratka AF-S (Silent Wave) napoví, že objektiv je vybaven ultrazvukovým
zaostřovacím motorem, který zajišťuje posun čoček uvnitř objektivu beze změny
jeho délky, tedy obdobnou technologii, kterou naleznete u objektivů Canon pod
označením USM (Utra-Sonic Motor), u objektivů Sigma pod označením HSM (Hyper
Sonic Motor) a u objektivů Minolta pod zkratkou SSM (Super Sonic Motor).
V praxi tento způsob ostření znamená tiché, mimořádně rychlé a precizní
zaostření. Nezanedbatelnou výhodou je i možnost kdykoliv do automatického
zaostření ručně zasáhnout bez nutnosti přepínat objektiv či fotoaparát do režimu
ručního ostření (poloha přepínače M/A=Manual/Auto) – přesto je na těle objektivu přítomna
i volba M pro manuální, tedy ruční ostření - viz. obr. níže. Zdá se vám přítomnost
volby M
zbytečná, když stejné nastavení pro ruční ostření lze provést na každém těle
Nikon zrcadlovky? Není tomu tak – třeba jen z toho důvodu, že přepnutí na
objektivu je rozhodně rychlejší, než hledání titěrné páčky na těle přístroje a
to nemluvím o situaci v zimě – zkuste přesunout titěrnou páčku na těle přístroje
v rukavicích! Drobnou vadou na kráse se může stát umístění zaostřovací objímky –
narozdíl např. od objektivu 18-70mm je posazena poměrně blízko k tělu přístroje
ještě před indikátor zaostřené vzdálenosti a je poměrně úzká - ruční ostření je
proto poněkud hůře ovladatelné. Obdobné řešení použil Nikon např. již u
objektivu 17-55mm a to pro umístění ovládání změny ohniskové vzdálenosti
(zoomu), kde se toto řešení nesetkalo s nadšením uživatelů. Uživatelé filtrů
jistě ocení, že při ostření se přední obruba objektivu neotáčí a umožní tak
bezproblémové použití např. polarizačního filtru a objektiv nemění svou délku –
nejmenší zaostřitelná vzdálenost je v celém rozsahu konstantní – 50 cm – a to je
dobrá zpráva, protože to ve většině případů znamená, že při změně ohniskové vzdálenosti není třeba přeostřovat
(ale u tohoto objektivu to neplatí).
Stabilizace obrazu Pokud je mi známo, doposud žádný z
"velkých" výrobců zrcadlovek nepoužil optickou stabilizaci objektivu na tomto
rozsahu v této cenové hladině (nejblíže je firma Canon s EF 28-300 f/3.5-5.6L IS USM, ale cena je
trochu jinde). O přítomnosti této vlastnosti svědčí červená písmena VR
(Vibration Reduction) na těle objektivu. Jedná se o obdobnou technologii, jakou
používá u některých objektivů Canon pod označením IS, Panasonic pod označením
Mega O.I.S. a Sigma pod zkratkou OS. Ve všech případech jde o systém, ve kterém
je určitá skupina čoček natáčena proti směru pohybu objektivu a vyrovnává tak do
značné míry jeho chvění. Výhodou této technologie je možnost pořízení snímků
s takovými časy, které by bez této technologie vedly k roztřeseným a tedy
neostrým záběrům. U klasické technologie VR používané dosud u objektivů Nikkor
to
znamená, že můžete fotografovat až s o 3 stupně delšími časy.
:
Nano Crystal Coat
:
Aspherical lens elements
:
Super ED glass elements
:
VR units
:
ED glass elements
Jak to vypadá
v praxi? Stará fotografická poučka zjednodušeně říká, že bez rizika roztřesení
snímku můžete fotografovat časem, který je roven 1/ohnisková vzdálenost
objektivu. Pokud nastavíte objektiv např. na ohnisko 200 mm (ovšem nezapomeňte,
že u digitální zrcadlovky musíte ohnisko ještě vynásobit x 1,5, takže ve
skutečnosti je to 300 mm), měli byste použít
jako nejdelší čas 1/200 (1/300) s. Klasická technologie Nikkor VR by vám měla dovolit
použít i časy až o 3 stupně delší. Ovšem nový objektiv od Nikonu je vybaven
zdokonalenou technologií VR – VR II, která by měla umožnit použít časy až o 4
stupně delší. Jelikož jsem příklad nikde nenašel, zkusím odvodit z praxe: pokud
bude expozice vycházet např. 1/250 s při cloně 4, budu moci použít kombinaci
1/30s při cloně 11? Je to ovšem teorie, každému se třesou ruce jinak.
Stabilizace má na objektivu navíc 2 režimy – normální, který zapínáme ve většině
situací a aktivní. Normální režim rozpoznává cílený pohyb objektivu – např.
sledování jedoucího auta a vypne stabilizaci v horizontálním směru, aby při sledování
objektu nedocházelo k "trhání" záběru – uživatelé digitálních kamer jistě tuto
vlastnost znají. Normální režim také rozpozná použití stativu a stabilizaci
vypne. Aktivní režim je vhodný pro všechny případy, kdy je vaše poloha značně
nestabilní ve všech směrech – fotografování z jedoucího automobilu, ze hřbetu
velblouda, z paluby lodi v bouři, z vrtulníku a pro další obdobné situace
- stabilizace probíhá v horizontální i vertikální rovině. Daní
za stabilizaci je vyšší spotřeba proudu a tím nižší životnost baterie – ale za
všechno se platí daň (pro skeptiky – nejpozději dědická). Ve všech zaostřovacích
režimech (C, S i M) je stabilizace zapnutá po celou dobu, kdy držíte
namáčknutou spoušť. Pokud mohu soudit ze zkušeností s VR
technologií u objektivu Nikkor 70-200 VR, používání stabilizace sníží
výdrž baterie o cca 20% - toto je můj odhad, nikoliv exaktní laboratorní
měření. Pokud zkombinujete zapnutou stabilizaci s režimem ostření C,
tedy trvalé doostřování při namáčknutí spouště do poloviny, bude nápor
na baterii ještě větší. Stabilizaci objektivu
lze samozřejmě i vypnout.
Jak se osvědčila
stabilizace v praxi? Výchozí podmínky: pokoj za venkovního šera,
osvětlení 4 x žárovka 60W v lustru, ISO 800, fotoaparát Nikon D200,
zapnutá stabilizace - aktivní režim, centrální bodové ostření, bez
blesku. Po kliknutí na obrázek obdržíte originální snímek (bez úprav,
pouze mírná úprava histogramu, bez doostřování!).
95mm (ekv. 142mm), F5.3, 1/10s
90mm (ekv. 135mm), F5.3, 1/10s
120mm (ekv.180mm), 1/5s
V uvedeném případě byla
situace ztížena tím, že fotografovaný objekt byl dosti pohyblivý. Pokud
se vyskytuje v některých částech obrazu neostrost, je způsobena malou
hloubkou ostrosti a (nebo) pohybovou neostrostí objektu - pokud si
všimnete svetru, zjistíte, že je přijatelně ostrý. Pokud tedy budete s
tímto objektivem fotografovat subjekty nepohyblivé, při trochu jisté
ruce můžete skutečně s technologií VR II tohoto objektivu pořídit
záběry, na které by bylo bez stabilizace nutné použít blesk nebo stativ.
Stabilizace dostává u tohoto objektivu jedničku s hvězdičkou.
Světelnost A tady se konstruktéři od Nikonů vytáhli – v tomto
ohniskovém rozsahu, velikosti objektivu i jeho ceně je světelnost 3,5 na
nejširším ohnisku poměrně běžná, což se ovšem nedá říci o světelnosti 5,6 na
ohnisku 200 mm – velmi, ale opravdu velmi, dobrá hodnota (připomínat, že
vzhledem k obrazovému úhlu se jedná ve srovnání s kinofilmem o rozsah 27 – 300
mm je již asi zbytečné). Označení "G" na objektivu znamená, že objektiv není
vybaven samostatným clonovým kroužkem a nastavení clony je třeba provádět
z fotoaparátu. Irisová clona má 7 lamel a měla by tak zaručit kruhové zobrazení
neostrých částí obrazu bez rušivých pětiúhelníků. Nejnižší nastavitelná clona je
22 (na ohnisku 18) resp. 36 (na ohnisku 200 mm).
Co ještě chybí? Třeba údaj o tom, že objektiv
má celkem 16 čoček ve 12 skupinách,
z čehož 3 jsou asférické, 2 jsou ze skla s obzvláště nízkým rozptylem
(tj. zkratka ED na objektivu) pro ostřejší obraz (a nižší chromatickou
aberaci, tedy známé fialové okraje na kontrastních přechodech). Čočky
mají navíc zvláštní povrchovou úpravu (SIC – tedy Super Integrated
Coating) pro věrné zobrazení barev při sníženém výskytu odrazů v
protisvětle. Pokud budete potřebovat filtry, potom průměr 72 mm (a ty
jsou potvory dost drahé). Novorozeně váží 560 gramů a má rozměry 77 x
96,5 mm.
Na český trh dorazily první kusy (a skutečně jen
kusy) 29. prosince 2005, kdy je již nikdo nečekal. Ke svým uživatelům dorazí
v balení spolu se sluneční clonou (což je u Nikonů chvályhodný zvyk od určité
ceny výše), zadní i přední krytkou objektivu a navíc s váčkem na uložení
objektivu. Sluneční clona je zajímavý kompromis - přední čočka objektivu je
vzdálena pár milimetrů od přední obruby, takže objektiv samotný přední
čočku vůbec necloní - a protože sluneční clona nesmí překážet v
zobrazení ani na ohnisku 18 mm, je pro toto ohnisko také navržena. Je
tedy třeba počítat s tím, že při fotografování na nejdelší ohnisko
nebude její funkce ideální. A to nejlepší na konec – oficiální prodejní cena tohoto objektivu je
stanovena na 22.990,- Kč včetně DPH, v obchodech bude jistě k dostání o nějakou
tu stokorunu levněji.
Začněme
konstatováním, že v balení je skutečně to, co je avizováno na
internetových stránkách Nikonu, tedy vlastní objektiv (Made in Japan),
přední a zadní krytka, sluneční clona, návod k použití (česky ne, je nás
pořád málo) a váček na objektiv - vypadá jako semišový (kožený?). První,
co na objektivu zaujme, jsou jeho skutečně malé rozměry. Na
následujících snímcích si můžete prohlédnout porovnání tohoto objektivu
se setovým objektivem Nikkor 18-70 a to v nastavení na nejširší a
nejdelší ohnisko.
Při nastavení na
nejkratší ohnisko je rozdíl ve velikosti objektivů skutečně minimální.
Samozřejmě, že u nejdelšího ohniska je již těch 200 mm někde znát.
Přesto - vzhledem ke svému rozsahu neobyčejně kompaktní objektiv.
Objektiv od Tamronu se stejným rozsahem, jehož test si můžete
prohlédnout
zde, je sice menší a lehčí, ovšem za cenu světelnosti 6,3 na
nejdelším ohnisku (a samozřejmě bez stabilizace, za nižší cenu...).
Objektiv byl testován ve spojení s fotoaparátem Nikon D200 a D2x.
Ovládání objektivu,
dílenské zpracování Jak zaostřovací objímka, tak objímka pro nastavení ohniskové
vzdálenosti mají téměř shodný rozsah od jedné krajní polohy do druhé -
přibližně 120 stupňů. Není tedy problém rychle přeostřit či změnit
ohniskovou vzdálenost bez přehmatávání po objímkách. Ovládání zoomu je
plynulé a bez vůle, směrem od 18 k 200 mm klade kolem ohniska 70 mm
mírně zvýšený odpor, který kolem ohniska 135 mm pomine. Pohyb zpět klade
celkově trochu větší odpor od ohniska 135 níže. Ale není to nic, s čím
by se nedalo žít, navíc je známou skutečností, že po častějším používání
se ovládání zoomu "ochodí". Zatímco změnu ohniskové vzdálenosti lze
pochválit, zaostřovací kroužek vykazuje vůli cca 1 mm a pokud se
pokoušíte zaostřit skutečně precizně, nepatrně "zadrhává". Opět to není
nic vážného, ovšem objektiv 18-70 nevykazuje jak tuto vůli ("mrtvý
chod"), tak ani mírné zadrhávání. Jinak objektiv působí robustním
dojmem, že něco vydrží. Ostatní ovládací prvky pro režim ručního či
automatického ostření a zapnutí/nastavení režimu VR fungují spolehlivě s
přiměřeným odporem a nehrozí jejich neúmyslné přepnutí při manipulaci s
objektivem. Bajonet objektivu je - jak jinak - kovový a jeho nasazení na
fotoaparát je naprosto přesné bez nadměrného odporu. Objektiv není
vybaven aretací pohybu zoomu, takže výrobce předpokládá, že k jeho
samovolnému vysouvání, např. za chůze s objektivem směrem dolů, nebude
docházet. Objektiv nemá ve svém názvu "makro" a proto patrně ani není
vybaven přepínačem rozsahu ostření.
Automatické ostření Automatické ostření je velice rychlé, obecně bych jej srovnal s
rychlostí setového objektivu 18-70. Přeostření z jedné krajní polohy do
druhé (z 0,5 m na nekonečno) trvá něco málo přes 1 sekundu a je velice
tiché. Pokud se nepodaří fotoaparátu automaticky zaostřit, trvá projetí
celého rozsahu necelé 3 sekundy. Fotoaparát D200 neměl ve spolupráci s
tímto objektivem při ostření žádné problémy a pokud měl jen nepatrně
možnost se něčeho chytit, zaostřil. I v šeru při nastavení ohniskové
vzdálenosti na 200mm pracovalo zaostřování velice dobře - patrně díky
světelnosti 5,6 - při srovnání s objektivy, které mají při tomto ohnisku
světelnost např. 6,3 byl rozdíl znát. Jednu mouchu na kráse přece jenom
najdete: pokud použijete bodové ostření, zaostříte na nejširším ohnisku
a při stále namáčknuté spoušti budete měnit ohniskovou vzdálenost směrem
k teleobjektivu, obraz se bude postupně rozostřovat. Z toho vyplývá, že
při změně ohniskové vzdálenosti směrem k teleobjektivu musíte znovu
namáčknout spoušť, aby došlo k opětovnému zaostření. Tato vlastnost se
projevuje nezávisle na zaostřené vzdálenosti. Následující snímky
dokumentují v pořadí zleva doprava snímání ze vzdálenosti cca 0,5 m (u
širokých ohnisek se jedná o přibližně srovnatelné výřezy):
První snímek - bodově
zaostřeno při ohnisku 200 mm, přidržena spoušť, změna ohniska na 18 mm,
expozice.
Druhý snímek - bodově zaostřeno při ohnisku 18 mm
Třetí snímek - bodově zaostřeno při ohnisku 18 mm, přidržena spoušť,
změna ohniska na 200 mm, expozice.
Zatímco rozdíl mezi
prvním a druhým snímkem není příliš velký, třetí snímek by byl naprosto
nepoužitelný. Za mých mladých let, kdy s ostřilo ručně na ostřící klín
na matnici, platila poučka - chceš-li mít správně zaostřeno, zaostři při
maximálním přiblížení a následně změň ohnisko na širokoúhlé - v tomto
případě poučka neplatí. Takže při změně ohniskové vzdálenosti si znovu
zaostřete, ať nejste nepříjemně překvapeni - rozdíl mezi prvním a druhým
obrázkem byste bez detailního přiblížení snímku na displeji fotoaparátu
nemuseli postřehnout.
Vinětace Většina uživatelů fotoaparátů Nikon je pravděpodobně vybavena
objektivem Nikkor 18-70/3.5-4.5, proto jsem si jej vybral jako
porovnávací pro tento objektiv na fotoaparátu Nikon D200/D2x. Testování bylo
provedeno na venkovní téměř bílé zdi. Nejprve tedy objektiv 18-200 VR -
testován při plně otevřené cloně (v závislosti na ohniskové vzdálenosti
jsou to clony od 3,5 u 18 mm do 5,6 u 200mm), při cloně 8 a při cloně
16. Orámované snímky jsou nejlepší (volba provedena podle histogramu
originálních snímků - čím má histogram menší rozptyl, tím menší
vinětace). Ohniskové vzdálenosti uvedené v obrázcích NEJSOU přepočítány
koeficientem 1,5 na kinofilm, jedná se tedy o skutečnou stupnici na
objektivu.
Vinětování objektivu Nikkor 18-200/f3.5 - 5.6 VR
Plně otevřená
clona 3,5 - 5,6
Clona 8
Clona 16
Z výše uvedeného je
patrné, že při plně otevřené cloně vinětuje objektiv nejméně na ohnisku
35 mm, při cloně 8 a 16 na ohnisku 50 mm.
A jak si vede při stejných ohniskových vzdálenostech
a clonách "setový" objektiv 18-70? Nejlepší výsledky (nejmenší
vinětace) je opět označena černým rámečkem. Oranžově je podbarven
snímek, který si můžete stáhnout v originálním formátu RAW (NEF) a
případně vyzkoušet napravit vinětaci v některém editoru.
Vinětování objektivu Nikkor 18-70/f3.5 - 4.5
Plně otevřená
clona 3,5 - 5,6
Clona 8
Clona 16
Jako v přechozím případě
můžeme konstatovat, že nejmenší vinětaci při plně otevřené cloně
získáte na ohnisku 50 mm (opět všechny hodnoty ohnisek dle stupnice
objektivu), při cloně 8 na ohnisku 35 mm a při cloně 16 na ohnisku 50
mm.
Pro oba objektivy (i pro všechny ostatní) platí, že nejvíce vinětují při
nejnižších clonách a nejširším ohnisku, což je ovšem obecně známá
skutečnost. Vezměme tedy 3 nejhorší výsledky obou objektivů do jedné
tabulky a to na ohnisku 18mm při plně otevřené cloně - horní řada
18-200, dolní řada 18-70 - pro větší názornost jsou připojeny histogramy
snímků.
Porovnání objektivů 18-200 VR a
18-70 na ohnisku 18 mm při shodných
clonách
Clona 3,5
Clona 8
Clona 16
Z tohoto porování je
vidět, že plně otevřené cloně je na ohnisku 18 je na tom nový objektiv
18-200 s vinětací lépe než jeho kolega 18-70 a při clonách 8 a 11
prakticky shodně. Zkusme ještě nejvyšší ohniskovou vzdálenost, která je
pro oba objektivy shodná - tedy 70 mm, tentokrát již pouze histogramy
(pozn. pro méně zasvěcené - čím je sloupec užší, tím lépe - tedy v tomto
případě, protože fotografujeme jednolitou bílou či šedivou plochu):
Porovnání
objektivů 18-200 VR a 18-70 na ohnisku 70
mm při shodných clonách
Clona 4,5 (u 18-200 clona 5)
Clona 8
Clona 16
Objektiv Nikkor 18-200 VR
Objektiv Nikkor
18-70
I na ohnisku 70 mm je
vidět, že výsledky objektivu 18-200 jsou při plně otevřené cloně
znatelně lepší než u objektivu 18-70, na cloně 8 a 16 jsou lepší také,
ale již ne tak výrazně.
Závěr k vinětaci tohoto objektivu: je relativní porovnávat, zda je velká
či malá. Co je ale z výsledků vidět, na srovnatelných ohniscích s
objektivem 18-70 si vede lépe ve většině případů. Opravu vinětace je
možné provádět ve více programech: Nikon Capture - ovšem pouze ve
formátu RAW z Nikonu, kde však poskytuje velmi dobré výsledky, Zoner
Photo Studio či Adope Photoshop a dalších. Vinětace obou těchto
objektivů je na plně otevřené cloně při nejširším ohnisku ovšem taková,
že program Nikon Capture se s ní nedokáže ani při nastavení maximálních
hodnot vyrovnat (nebo že by verze 4.4. neměla ještě v databázi objektivů
objektiv 18-200?).
A na závěr kapitolky o vinětaci alespoň malá inspirace pro vývojáře -
rádi bychom, aby histogram vinětace vypadal asi takto:
Pokud vás zajímá, ze
kterého je objektivu, tak prozradím: Nikk_do Ho Nevidel 10-500mm F1.0 :)
Příspěvek z diskuse na
grafika.cz:
Tomáš X. (---.fnplzen.cz)
Datum: 30.
12. 2005 21:38
A až budete naštvaný, že vám vinětuje
objektiv, tak se uklidněte tím, že celý
život se koukáte na svět vlastníma očima
a žádný sebehůře zkonstruovaný objektiv
nevinětuje tak příšerně jako váš vlastní
nos. A zvlaště některé frňáky vinětují
"jako prase" a deformují zorné pole tak,
že je to na reklamaci u Matky přírody :)
A taky nadočnicové oblouky a kšiltovka,
případně zapálená cigareta, o brýlích
ani nemluvím.
Testovací
snímky
18
70
200
3,5
Testovací snímky
- podmínky: stativ, fotoaparát D2x, formát snímků compressed RAW
a s následným převodem do JPG v programu Nikon Capture v. 4.4. v
maximální kvalitě Fine, bez jakýchkoli úprav, provedena pouze
korekce expozice EV v RAWu. Priorita clony, vypnuté VR, ISO
100, ostatní informace můžete získat z EXIF u jednolivých
snímků. Po kliknutí na snímek získáte jeho plné rozlišení ve
formátu JPG. Červený rámeček označuje snímky, u kterých je
kresba nejlepší. Ovšem rozdíly mezi kresbou objektivu na clonách
5,6, 8 a 11 jsou skutečně na všech ohniscích minimální. Ačkoliv
se v EXIFu můžete dozvědět, že ostrost snímků byla nastavena na
"mírně zvýšená", nemá na tyto snímky z D2x prakticky žádný vliv -
lze si proto představit, že po mírném doostření v
kvalitním editoru by výsledky vypadaly ještě mnohem lépe!
4
5
5,6
8
11
16
22
32
36
Výřezy
3,5
První řada této
sekce výřezů obsahuje pro ilustraci celý obrázek se světlejším
místem, které označuje místo výřezu. Formát plného obrazu je
4288 x 2838 bodů, velikost výřezu je 200x133 bodů, tedy cca 0,2%
z plochy snímku! Zkuste si při pohledu na svůj monitor spočítat,
jak velký by musel být snímek, abyste výřez viděli na fotografii
ve stejné velikosti, jako na svém monitoru! Kvůli velikosti
snímků jsou výřezy prováděny při 100% zvětšení ze snímků v JPG -
a tím dojde ještě jednou ke kompresi (i přesto, že je výřez
ukládán v maximální kvalitě). Při pořizování výřezů přímo ve
formátu RAW by byla jejich kvalita (ale i velikost) vyšší.
4
5
5,6
8
11
16
22
32
36
U snímků na
clonách 32 a 36 nemohu stoprocentně zaručit, že vlivem dlouhých
expozici nedošlo k roztřesení obrazu vlivem otřesů zrcátka ve
fotoaparátu. Použití těchto clon je ovšem tak sporadické, že to
nemá žádný praktický význam. Pokud postrádáte výřezy i z okrajů
snímků, musím konstatovat, že by to nemělo valný smysl - kresba
objektivu zvláště na vyšších clonách je v celém poli tak vyrovnaná, že by to nemělo valnou
vypovídací hodnotu.
Běžné snímky
(nastavení fotoaparátu D2x
shodné jako u testovacích fotografií, ale snímky pořizované bez
stativu s nastavením VR na Active - po kliknutí se vám otevře
originální snímek v plném rozlišení)
1) 200mm, clona 7,1, 1/180s
2) 200mm, clona 6,7, 1/180 s
3) 95mm, clona 20, 1/30s
4) 18mm, clona 8,5, 1/320s
5) 18mm, clona 22, 1/45s
6) 18mm, clona 8,5, 1/320s
7) 200mm, clona 20, 1/320s
8) 200mm, clona 20, 1/125s
9) 200mm, clona 5,6, 1/60s
10) 40mm, clona 5,6, 1/1000s
1) Pes, co běžel
kolem
2) Ná ptáky jsme krátký, i na těch 200. Telekonvertor Nikon na
tento objektiv není uveden v seznamu možného příslušenství.
3) Zkouška stabilizace v 15ti stupňovém mrazu, který neměl vliv
na fotoaparát, zato na fotografa ano.
4, 5, 6, 7, 8, 10) Snaha o vytvoření aberace, téměř bezvýsledná,
najdete ji snad ve větvích při velkém zvětšení na snímku č. 6.
9) Podání rozostřeného pozadí.
11) 200mm, clona 5,6, 1/60s, blesk
Další tři snímky již jenom demonstrují rozsah ohniskových
vzdáleností objektivu.
18mm, clona 7,1, 1/200s
55mm, clona 7,1, 1/200s
200mm, clona 8, 1/180s
Řada majitelů
Nikonů vlastní "setový" objektiv 18-70/3,5-4,5 a možná si klade otázku,
zda se mu tento nový objektiv svou kvalitou vyrovná - a zde je krátká
odpověď. ANO. Srovnání vinětace těchto dvou objektivů je uvedeno výše,
podívejme se tedy na některé další parametry:
Nikkor 18-200
VR F3,5-5,6, 18mm clona 5,6, 1/350s (ISO 200)
Nejprve se
podíváme na střed snímku
Nikkor 18-70
Nikkor 18-200 VR
A nyní na levý
horní roh
V těchto
konkrétních podmínkách se jeví objektiv 18-200VR ve středu
obrazového pole jako ostřejší, zatím na okrajích je jeho ostrost
nepatrně nižší a jeví o málo vyšší sklon k aberaci, který v
tomto případě je zvýrazněn sníženou ostrostí.
Nikkor 18-200
VR F3,5-5,6, 70mm, clona 5,6, 1/320s (ISO 200)
Nikkor 18-70
Nikkor 18-200 VR
Na ohnisku 70mm
se subjektivně jeví o něco ostřeji objektiv 18-70mm, rozdíl je
ovšem, dle mého názoru, velice nepatrný.
Objektiv 18-70 - 18mm
Objektiv 18-200 - 18mm
Objektiv 18-70 - 70mm
Objektiv 18-200 - 70mm
Soudkovité
zkreslení na ohnisku 18mm je u obou objektivů srovnatelné, na
ohnisku 70 mm je na tom 18-70 lépe. Inu, zákony fyziky jsou
stále platné. Objektiv 18-200 VR má do ohniska 24 mm zkreslení
soudkovité a od tohoto ohniska výše začíná zkreslení
poduškovité, které právě od ohniska 70 mm začíná ubývat, aby se
na ohnisku 200mm stalo prakticky neznatelným. Jak je vidět,
objektiv na fotografování architektury z něj asi nebude (a když,
tak pouze na ohnisku 24mm alias 36mm pro kinofilm). Pro
zajímavost tedy ještě zkreslení na ostatních ohniscích u 18-200
VR:
24 mm
35mm
135mm
200 mm
Testovacích
snímků pro porovnání těchto dvou objektivů jsem pořídil skutečně
desítky, na různých clonách, ohniscích, na různých objektech s
malým i velkým kontrastem, v protisvětle apod. Oba objektivy
jsou ve srovnatelných rozsazích ohnisek rovnocenní soupeři. Na
určitých ohniscích, clonách a scéně vycházel o něco lépe ten,
jinde zase onen a to jak v ostrosti, tak aberaci. Ale nikdy to
nebyly rozdíly zásadní. Dále je třeba též zdůraznit, že se
jednalo o dva konkrétní typy objektivů a jak již dnes víme,
kvalita objektivů, které sjíždějí z výrobních linek výrobců, je
kolísavá.
Ke konci ještě pár
běžných snímků s tímto objektivem pořízených při procházce v
ZOO.
Tož, co říci závěrem.
Měl jsem to štěstí, že jsem v průběhu jednoho měsíce měl možnost
otestovat 2 kusy tohoto objektivu a jejich kvalita byla stejná, na
objektiv tohoto rozsahu skutečně výborná, skoro se mi
chce napsat i vynikající a to jak použitelností (tedy ovladatelností a
váhou), tak optickou kvalitou, světelností, odolností v protisvětle na
"prasátka", s velmi nízkým sklonem k aberaci i v extrémních podmínkách -
viz testovací snímky. Výborný společník na cesty, který může určitému
spektru zákazníků sloužit i jako jediný objektiv (při snímcích s bleskem
na krátká ohniska nezapomeňte sundat sluneční clonu). A jako bonbónek
navrch si můžete připsat vynikající funkci optické stabilizace obrazu a
ultrazvukové ostření, které pracuje výborně i v režimu AF-C - tedy
průběžného ostření. Snad jen sluneční clona by mohla být také
"zoomovací" - pokud si ještě starší generace pamatuje na rozkládací
kempingové kelímky, tak něco v tomto stylu. Při delších ohniscích je
účinnost dodávané clony (přizpůsobené na 18mm) prakticky nulová. Snad
jedinou skutečnou nevýhodou tohoto objektivu není cena, kterou považuji
za adekvátní, ale dostupnost na trhu (leden 2006) - shání se stejně
dobře, jako hranatá vejce.
Koupí tohoto objektivu
rozhodně neprohloupíte a chcete-li jediného společníka na cestování nebo
reportáž,
rozhodně jej při svém výběru vemte v úvahu. Jestliže vlastníte i
"setový" objektiv o rozsahu 18-70, stane se po případné koupi tohoto
objektivu patrně zbytečným. I kdyby byla vaše konkrétní 18-200 v
některých případech nepatrně horší, zůstane vám při obdobných rozměrech
a váze objektivu navíc optická stabilizace a 70-200mm ohniskové
vzdálenosti. A pokud by se někdy výrobce rozhoupal k prodeji setů
D200+18-200VR za výhodnější cenu, v poměru cena/výkon budete hledat
lepší kombinaci asi marně.
Jestli budete chtít
ušetřit, můžete si zakoupit ve stejném rozsahu např.
Tamron
18-200, ovšem bez stabilizace, s trochu horší světelností na
nejdelším ohnisku (6,3) a horší kresbou zvláště v okrajových částech
obrazu, ale lepším makrem, za cenu přibližně poloviční.
Mé poděkování za náměty či připomínky k
této recenzi:
- p. Radek Bartoš - za dotaz ke spotřebě proudu a technologii VR a všem
ostatním, kteří mne tak dlouho žádali o porovnání s objektivem
18-70, až jsem jej skutečně udělal.
SDĚLENÍ
FIRMY NIKON ZE DNE 16. 3. 2006
Rádi bychom zákazníky informovali o problému, který může
nastat při použití objektivu Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor
18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED ve spojení s digitálními fotoaparáty
D100, D2H nebo D70. Pokud je na objektivu nastavený širokoúhlý
záběr, může v některých ojedinělých případech dojít k problému s
přesností zaostření na blízké objekty, pokud automatické
zaostřování začíná z pozice na nekonečno.
Tento problém je způsobený nekompatibilitou řízení AF na krátké
vzdálenosti mezi objektivem AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-200mm
f/3.5-5.6G IF-ED a fotoaparáty D100, D2H nebo D70 (u D70 pouze
se starším firmwarem než 2.00; s verzí 2.00 k tomuto problému
nedochází). S jinými než uvedenými fotoaparáty a objektivy k
tomuto problému nedochází.
Pokud jste uvedený problém zaznamenali, můžete ho odstranit
aktualizací firmwaru fotoaparátu, jak je popsáno níže. Tento
problém nelze odstranit seřízením objektivu.
D70
- Zjistěte si verzi
firmwaru vašeho fotoaparátu. Pokud je firmware
starší než verze 2.00, můžete si stáhnout poslední verzi a sami
provést aktualizaci nebo fotoaparát odnést (případně zaslat) do
autorizovaného servisu Nikon.
D2H
- Aktualizace firmwaru D2H je naplánována na přelom března a
dubna 2006. O uvedení a detailech této aktualizace vás budeme
informovat na těchto stránkách. Pokud požadujete okamžité
řešení uvedeného problému, odneste nebo zašlete fotoaparát do
autorizovaného servisu Nikon.
D100 - Fotoaparát
prosím odneste nebo zašlete do autorizovaného servisu Nikon.
Líbil se vám test a pomohl vám v
rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám
ušetřil i nějaké peníze? Testy
nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově
náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet 1232407103/0800