Test NIKKOR AF-S 200-500 F/5,6 E ED VR |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů zde 1. října 2015 (objektiv ohlášen 4.8.2015) Dne 4.8.2015 uveřejnil Nikon tiskovou zprávu, kterou ohlašuje 3 nové objektivy - Nikkor 24 mm f/1.8, což by měla být levnější verze jeho profi příbuzného ze stejné stáje, dále inovovaný objektiv Nikkor 24-70/2,8 (k datu psaní tohoto testu stále není na trhu) a konečně Nikkor 200-500 s pevnou světelností 5,6 - ten nás v tomto testu bude zajímat. V současné době je již na trhu za cenu cca 39.900 až 40.990,- Kč. Řada redaktorů a testerů objektivů vyjádřila nad uvedením tohoto objektivu velké překvapení, což ovšem není můj případ. Aniž bych si chtěl hrát na jasnovidce, dříve či později (spíše později) jsem s uvedením takového objektivu počítal. Cenově přístupný (relativně) objektiv obdobného rozsahu s velkým úspěchem prodávají Tamron i Sigma, která má dokonce dvě verze tohoto objektivu. Nikon měl a má jako nejbližší zoom na trhu pouze objektiv 80-400, který ovšem cenou téměř 68.000 Kč moc fotografů neoslovil, ač výsledky tohoto objektivu jsou hodnoceny jako velmi dobré (nemám osobní zkušenost). Zkrátka Nikon zde měl ve své nabídce díru jako hrom a dalo se čekat, že ji zaplní - ne všem stačil, za tu cenu velmi dobrý, objektiv 70-300. Opakování ke zkratkám: E = elektromagnetická clona, která umožňuje stabilní automatické expozice při sériovém snímání (pozor u fotoaparátů vyrobených před rokem 2007 - s většinou z nich bude možné fotografovat jen na clonu 5.6), ED = použití optických prvků s nízkým rozptylem a VR = technologie redukce vibrací, dle materiálů Nikon až o 4,5 EV. Než se ovšem podíváme, jak si objektiv vede, tak opět krátký přehled konkurence:
Pokud Nikon něčím překvapil hned na začátku, je to cena. Zvláště po zkušenostech z poslední doby, kdy se ceny novinek šplhají nad, pro většinu amatérských fotografů, únosnou mez. Objektiv se dá dnes koupit i za 39.900,- Kč a když se podíváte do výše uvedené tabulky, tak si objektiv nevede vůbec špatně. Nikon raději skončil s nejdelším ohniskem na 500 mm při zachování konstantní světelnosti, než aby dosáhl na 600 mm. Ze stejného důvodu také nezačíná na 150 mm, nýbrž na 200 mm. Plynule tak navazuje na osvědčený Nikkor 70-200/2,8 a vlastně tak dokončuje profi řadu 14-24, 24-70, 70-200, 200-500. I když cenou do tohoto přehledu trochu nezapadá, tak jeho výkon, jak uvidíme dále, není vůbec špatný. Objektiv mi pro testování zapůjčilo ochotně české zastoupení Nikonu v Praze a to dokonce na dobu 14 dnů, za což jím tímto děkuji. Tato doba, kdy jsem objektiv nosil v batohu či na fotoaparátu téměř každý den a nafotil s ním stovky snímků v různých situacích, byla pro seznámení s tímto nováčkem dostatečně dlouhá, abych jej mohl hodnotit. Všechny snímky v tomto testu jsou pořízeny fotoaparáty Nikon D800 a D7100 a to výhradně z ruky, tj. bez stativu, se zapnutou stabilizací na objektivu.
Vybalujeme Nic nového pod sluncem - objektiv, sluneční clona, návod se záručním listem, přední a zadní krytka a látkový pytlík na objektiv. Objektiv je vybaven patkou pro uchycení na stativ. Mechanické provedení Široký prstenec pro změnu ohniskové vzdálenosti jde velmi hladce a plynule, ale poměrně ztuha. Při fotografování z ruky tak za chvíli zjistíte, že změnu ohniska provádíte pevným uchopením objektivu a otáčením celým fotoaparátem - co je tak trochu jako "vrtěti psem". Navíc je dráha mezi krajními ohnisky mnohdy delší, než zvládnete na jednu otočku. Tuhost otáčení má ovšem výhodu v tom, že objektiv se samovolně nevysouvá - to se ale častým používáním může změnit a tak je objektiv opatřen i mechanickou aretací objektivu na nejkratším ohnisku. Prstenec pro ruční ostření je poměrně úzký a jeho chod naopak klade velmi malý odpor, takže jakmile o něj zavadíte, může dojít k jeho nechtěnému otočení - jeho chod je ovšem velmi plynulý a dostatečně jemný pro přesné zaostření - pokud nepoužíváte stativ, tak při fotografování z ruky je ruční ostření dost akrobatický výkon. Objektiv je vybaven obvyklými přepínači pro automatické/ruční ostření (M/A - M), přepínačem rozsahu ostření pro celý rozsah (FULL) a od 6 metrů do nekonečna, přepínačem pro zapnutí a vypnutí redukce vibrací a při zapnutí i přepínačem jeho režimu - Normal, který stabilizuje v obou osách a Sport, který stabilizuje obraz pouze vertikálně a dovoluje sledovat pohybující se objekt bez nepříjemného poskakování stabilizátoru. Ovládání přepínačů v zimě, pokud máte rukavice, bude trochu problém - to je ovšem problém všech objektivů, miniaturizace si vybírá svou daň. Při změně ohniskové vzdálenosti se objektiv samozřejmě vysouvá. Na objektiv je možné nasadit telekonvertor (nezkoušel jsem). Při použití telekonvertoru 1,4x se světelnost celé soustavy dostane na clonu 8, což je udávaná mezní hodnota pro nejnovější zrcadlovky, při které je možné použít automatické ostření. Při cloně 8 ostří v současné době automaticky následující fotoaparáty: D4, D4S, Df, D600, D610, D750, D800, D800E, D810, D810A, D7100 a D7200. Konstrukční materiály Většina venkovních konstrukčních prvků je plastová, jak je dnes obvyklý trend. Plasty zkrátka k objektivům dnes patří a mnoho fotografů ocení, že v zimě nezebou a hmotnost objektivů tak bylo možné podstatně snížit. Navíc trvanlivost plastů je dostatečná, o čemž svědčí naprosto mizivé procento reklamací.
Vinětaci nemá u tohoto typu objektivu smysl řešit - navíc jsem si jí po celou dobu fotografování nevšiml a to ani na obloze.
Tak to jsem skutečně netestoval:)
Ostrost je zásadní ukazatel použitelnosti teleobjektivu - jinak by bylo lepší fotografovat ostřejším objektivem s kratším ohniskem a pořídit si výřez. Ale nejprve k ostrosti - vzhledem ke světelnosti objektivu 5,6 se může stát, že při nižší hladině světla budete tuto nejnižší clonu používat běžně. Je tedy důležité, aby již při této cloně byly fotografie ostré. V tomto ohledu si objektiv vede skutečně výborně: Nikon D800, 1/640s, clona 5,6, ohnisko 480 mm: A zde 100 výřez ze středu obrazu: To je opravdu vemi dobrý výsledek! Navíc si musíme připočítat chvění horkého vzduchu - snímek byl pořízen ve dvě hodiny odpoledne a vzdálenost k vrcholu kola byla určitě minimálně 200 metrů. Je hořkou pravdou, že většina neostrých snímků na těchto ohniskových vzdálenostech je způsobena buď chvěním vzduchu nebo pohybem (otřesem) fotoaparátu. Závěr: ostrost objektivu hodnotím i při nejnižších clonách jako výbornou.
Dostat protisvětlo do tohoto objektivu se asi podaří na velmi malém procentu snímků - musím bez mučení přiznat, že jsem u žádného snímku nepoužil sluneční clonu - zkrátka z toho důvodu, že se mi nevešla do batohu - je skutečně rozměrná. Dopad přímých slunečních paprsků na přední čočku objektivu může způsobit přes všechny antireflexní vrstvy závoj - Nikon D7100, ohnisko 200 mm, clona 5,6. Závěr: Používejte sluneční clonu, jinak se při určitých okolnostech a dopadu slunce na přední čočku může objevit závoj (naštěstí bez výrazného vlivu na ostrost).
U teleobjektivu je účinná stabilizace dosti zásadní vlastnost. Jak jsem uvedl výše, všechny zde publikované snímky jsou pořízeny z ruky. A jestli u tohoto objektivu něco sakra dobře funguje, tak je to stabilizace:
Rychlost ostření je velmi dobrá. Jak je dnes běžné, objektiv je vybaven ultrazvukovým ostřením a pocitově mi ostření připadá stejně rychlé jako u Nikkoru 70-200/2,8 a při ostření se na objektivu nic nehýbe (vnitřní ostření), žádné cukání, velmi tiché. A hlavně, spolehlivé. Pokud fotoaparát zahlásí "zaostřeno", tak je snímek ostrý - pokud si to sami nezkazíte nebo objekt neodletí jinam. Velmi, velmi pečlivě jsem si vyzkoušel ostření jak v režimu AF-S (na nepohyblivé cíle), tak režim průběžného ostření na nízko letící cíle - režim AF-C, čili průběžné ostření. Všechny níže publikované snímky jsou pořízeny v režimu AF-C a s jednou výjimkou na nejdelší ohnisko. Pokud jste nikdy nepoužívali teleobjektiv s tímto rozsahem ohniskových vzdáleností, tak vaším hlavním problémem bude rychle se pohybující objekt v hledáčku najít - a věřte že to chce trochu cviku, abyste dokázali rychle se pohybující objekt, který vidíte prostým okem, také rychle najít v hledáčku. Zkrátka rychle zvednout fotoaparát s objektivem k oku a mít objekt v hledáčku na první pokus. Známý fotograf ptactva a zvěře Rostislav Stach cvičí tuto schopnost na svých kurzech tak, že vyhazuje do vzduchu plyšového medvěda a účastníci kurzu jej na nejdelší ohnisko musí vyfotit v nejvyšším bodě:) Asi po 3 hodinách fotografování racků jsem byl schopen prolétajícího racka (ornitologům se omlouvám, pokud to není racek) najít v hledáčku na první pokus a tak jsem si mohl troufnout na motýly, kteří, potvory, mají naprosto nevypočitatelnou dráhu letu. Potěšující je, že takto malý objekt byl objektiv ve většině případů objektiv schopen průběžně zaostřovat. Samozřejmě je u objektů na obloze výhoda, že pozadí není členité - jakmile motýl zalétl před členité pozadí (např. stromy), byla úspěšnost zaostření stále vysoká, ale jinam:) Ovšem to není vada objektivu. U snímků v této část jsem provedl úpravu expozice v programu Capture NX-2, převedl do nejvyšší kvality JPG a v programu Zoner použil funkci "Automaticky vylepšit", která mimo snížení kvality JPG na 95% (snižuje u D800 datový objem nejméně o polovinu) provádí též i jemné doostření. Závěr: S ostřením jsem neměl žádný problém, jak rychlost, tak spolehlivost ostření je velmi dobrá. Když vezmeme v úvahu, že světelnost objektivu je 5.6, tak musím pochválit i ostřící systém v D800 (i D7100). A samozřejmě opět chválím stabilizaci - u výše uvedených snímků byla zapnuta v režimu "Sport". Pokud byste hledali objektiv s ještě rychlejším ostřením, tak třeba Sigmu ve variantě Sport.
Zde se musím omluvit - pořídil jsem s objektivem za 14 dnů více než 1.000 snímků a opravdu jsem vám ji chtěl ukázat - fotil jsem chromové díly motorek proti tmavému pozadí, věže v protisvětle, bílé stožáry lodí proti obloze, vše na nejnižší clonu. Nikde jsem ji nenašel - a to jsem hledal v původních RAW (NEF) snímcích, abych vyloučil automatickou korekci aberace v Capture NX. Nakonec po dlouhém hledání jsem našel na jednom snímku stožáru lodi takový lehce fialový nádech - výřez z tohoto snímku přikládám, nic jiného nemám. Pod levým snímkem máte k dispozici originál v JPG.
Závěr: Aberace je pojem, který buď tento objektiv prakticky nezná nebo ji neumím vyfotit:)
To bývá u objektivů s proměnlivým ohniskem téměř vždy problém - bokeh je závislý na použité ohniskové vzdálenosti, cloně, odstupu hlavního objektu od pozadí a vzdálenosti pozadí. Ve většině případů je těžké jej hodnotit, rozhodně o něm není možné prohlásit, že je vždy sametově jemný a krémový (ano, i ten lze docílit na nekontrastním pozadí s dostatečným odstupem). Ale nejlépe si uděláte svůj vlastní úsudek na následujících snímcích (prosím nepište mi, že si mám vyčistit snímač a že mi umřelo několik pixelů - vím to:). Výřez vlevo představuje to nejhorší, co se vám může přihodit - jsou to kapky vody, které se třpytí v protisvětle - výřez ze zvětšeniny tiskové šíře 120 cm. Další kombinace a scény si můžete prohlédnout na následujících snímcích: Snímek starší muslimské ženy není sice úplně ostrý a mimo členitého kontrastního pozadí je zajímavý i svým popředím - ve 30 stupních ve stínu je to skutečně praktické oblečení:) Závěr: Jako vždy si musíte hlídat zvláště kontrastní objekty v pozadí, jako jsou sluncem ozářené kapky. Pokud pomineme extrémní případy, tak hodnotím bokeh jako odpovídající tomuto typu a konstrukci objektivu.
Fotografováno opět z ruky se zapnutou redukcí vibrací (VR-ON) - fotoaparáty Nikon D800 a D7100, formát RAW (NEF), expoziční úpravy v Capture NX-2, následný převod do JPG v nejvyšší kvalitě, zpracování v Zoneru - uložení v kvalitě 95% JPG (kvůli zmenšení datového objemu snímku bez znatelného vlivu na výsledný dojem). Mírná neostrost některých snímků je způsobena mírným oparem, vlněním vzduchu nebo vodní tříští.
Po přečtení testu a prohlédnutí snímků mi jistě dáte za pravdu, že objektivu lze vytknout jenom velmi málo, zvláště, pokud se podíváme na cenu. Nikon zkrátka s cenou překvapil a ještě více překvapil kvalitou objektivu. V obdobném rozsahu ohniskových vzdáleností můžete ještě zakoupit výrobky z jiných stájí - např. nedávno zde testovaný Tamron 150-600 nebo Sigmu. Ale jejich objektivní porovnání budete hledat asi těžko, protože dostat najednou k testování objektivy všech značek v daném rozsahu si mohou dovolit možná tak redakce časopisů - ale důvěryhodnost testů v časopisech, které současně s testem uveřejňují celostránkové reklamy testovaných objektivů mi nepřipadá velká. Maximálně se tam můžete dočíst, že "objektiv si svého zákazníka najde":). Ale uvedení každého nového objektivu lze jen přivítat - o to větší mají fotografové výběr. Přiznám se rovnou, s objektivem jsem se loučil dosti nerad. Výborná ostrost již na plně otevřené cloně, vynikající stabilizace, rychlé, tiché a přesné ostření, žádná aberace, možnost použít telekonvertory (při TC 1,4x i s automatickým ostřením) a na Nikon nebývale příjemná cena. Doplnění 2021: Objektiv funguje dobře i na fotoaparátech Nikon řady "Z", pouze ostření se jeví trochu pomalejší než u zrcadlovek.
Test se týká konkrétního objektivu zapůjčeného k testování firmou Nikon. Nedá se vyloučit, že test jiného kusu stejného objektivů může dopadnout mírně odlišně a skutečně za to nenesu odpovědnost:)
Doplnění 25.10.2015 Zajímavé porovnání s objektivem Tamron 150-600 a Nikkorem 200-400 najdete zde: http://www.2msoft.net/2Mfoto/TEST_200_500/default.html
|