Test objektivu Nikkor 24 mm/f 1.4 AF-S G ED

Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

22. srpna 2016 (objektiv ohlášen 2010)

Ohnisková vzdálenost 24 mm
Světelnost f/2,1
Nejvyšší clonové číslo f/16
Konstrukce objektivu 12 čoček/10 skupin
Obrazový úhel 84˚
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost 0,25 m
Největší měřítko zobrazení 1:5,5
Počet lamel clony 9
Zaostřování Automatické ostření zajišťováno ostřícím motorkem fotoaparátu, při ostření neotáčí přední člen, možnost ruční korekce automatického režímu
Průměr filtrového závitu 77 mm
Průměr × délka Cca 83 × 88,5 mm
Hmotnost Cca 620 g
Provedení pro Nikon
Cena - srpen 2016 Cca 60.000,- Kč

Tento test bude poněkud kratší, než ostatní testy - a důvod je jednoduchý. Objektiv jsem měl možnost testovat čistého času asi 3 hodiny a tak na nějaké sáhodlouhé pitvání nebyl čas. Ale přesto mne zajímalo, zda si tento klenot - ano, klenot - je to nejdražší objektiv se pevnou ohniskovou vzdáleností se světelností 1,4 určený pro FF snímače, který si můžete koupit - svou cenu zaslouží. Nemohl jsem provést všechny testy a tak jsem si část vypůjčil z renomovaných serverů - odkazy na další testy jsou na konci tohoto textu.

Všechny snímky v tomto testu jsou pořízeny zrcadlovkou Nikon D810 - tentokrát výjimečně bez stativu.

 Mechanické provedení a příslušenství

Vybalujeme

Ačkoliv já jsem nevybaloval, tak k objektivu dostanete klasický pytlík, přední a zadní krytku a sluneční clonu.

Mechanické provedení a konstrukční materiály

Hmotnost téměř 3/4 kg vypovídá o konstrukci již sama o sobě. Tělo objektivu zdá se kovové, kroužek ručního ostření má příjemný chod a mimo snímků zblízka na s fotoaparátem na stativu jej asi používat moc nebudete, pokud si nepořídíte hledáčkovou lupu, abyste dobře viděli, kam je vlastně zaostřeno - mimo snímků do 1 metru to totiž z klasického hledáčku nebudete mít moc šanci poznat a při použití clony 1,4 na tom, kam máte zaostřeno záleží téměř vždy. Na objektivu je jediný přepínač mezi ručním a automatickým ostřením. Objektiv by měl být utěsněn proti prachu a vlhkosti.

Objektiv obsahuje dva prvky ED (pro nízký rozptyl světla) a dva asférické prvky. Velké zlaté "N" na objektivu značí použití nano-krystalických vrstev. Clona objektivu je tvořena z 9 lamel, neostré oblasti by tam měly mít hezké jemné podání, neostré body by měly být ideálně kruhové.

Závěr: Poctivý kus železa určený svou konstrukcí pro profesionální účely.

 Vinětace

Hrůza, chtělo by se zvolat při pohledu na světelnost 1,4 - ale není to pravda. Naopak, jak uvidíte dále, u většiny snímků je to přednost:). Ačkoliv, na vyšších clonách bych čekal, že vinětace bude mizet podstatně rychleji.

Závěr: i když pominu clonu 1.4, tak by mohla být v této cenové kategorii nižší.

 Zkreslení

Objektiv má mírné soudkovité zkreslení závislé na zaostřené vzdálenosti - čím blíže ostříte, tím bude vyšší. I zde jsem si musel půjčit snímek z jiných testů - ovšem ničemu to nevadí, protože bude u všech těchto objektivů stejné.
Zde je zkreslení při zaostření na vzdálenost cca 1,5 metru.



Tabulka korekce zkreslení pro Adobe Photoshop a FX snímače:

+1.4
60' (20m)
+1.0
30' (10m)
+1.5
10' (3m)
+1.2
3' (1m)
+2.5
1' (0.3m)
+4.0

Závěr: je tam a pokud se mu budete chtít vyhnout, budete fotografovat na vzdálenost cca 20 metrů, kde je takřka nulové, jinak bude muset provádět úpravy v editoru.

 Ostrost

Ve srovnání s grafy objektivů s nižší světelností nevypadá dobře, ale je třeba si uvědomit, že se jedná o graf pro clonu 1.4, což je za této podmínky výborný výsledek.

Všechny snímky byly pořízeny do formátu RAW 14 bitů s následným převodem do JPG 95% kvality. Automatické odstraňování aberace bylo při zpracování VYPNUTO! Snímky nejsou doostřovány. Díváte na výřezy z fotografií velikosti přibližně 170 x 110 cm! Při krátké procházce s tímto objektivem jsem se nedostal k žádné scenérii či budově, na které bych otestoval ostrost v rozích (tj. předloha byla naprosto plochá) - pro tentokrát se tedy budete muset spokojit s ostrostí kolem středu obrazu a na okraji, nikoliv v rozích. Snímky v plném rozlišení máte k dispozici pod náhledem fotografie v prvním sloupci.

Clona Originální snímek Střed
1,4
1,8
2
2,8
4
5,6
8
11
16

Jak se můžete sami přesvědčit, tak ostrost ve středu snímku je vynikající již od clony 1,4 až do clony 11 - těžko bychom hledali nějaké rozdíly. Až na cloně 16 (což je clona nejvyšší, kterou lze nastavit), se začíná objevovat mírně měknutí obrazu, ale co by jiné objektivy za takovéto "měknutí" daly!

Nyní se na jiném snímku podíváme alespoň na levý okraj obrazu, který se nachází na úrovni místa, kam bylo zaostřeno:

1,4
1,8
2
2,8
4
5,6
8
11

Na okraji obrazového pole se již projevuje až do clony 2 včetně mírné změkčení obrazu (snížený kontrast a nepatrná neostrost). Ale stále jsou to naprosto špičkové hodnoty.

Závěr: Z hlediska ostrosti obrazu a to včetně clony 1,4, budete hledat stejně kvalitní objektiv velmi těžko - výsledky tohoto objektivu jsou snad zatím nejlepší, které jsem na tomto ohnisku viděl a to včetně vynikající kresby již na cloně 1,4. Vynikající!

 Odolnost na protisvětlo

 

Závěr: Odolnost na protisvětlo patří ke slabinám tohoto objektivu. Na nízkých clonách dokáže znehodnotit obraz celkovým fialovým závojem nebo rozsáhlými skvrnami a na vyšších zase "obohatí" obraz sérií barevných a ostře ohraničených odlesků. Je třeba se vyhýbat slunci jak v záběru, tak v jeho těsné blízkosti. Toto není dobrý výsledek a minimálně v tomto směru by si zasloužil objektiv novější verzi.

 Stabilizace

Objektiv žádnou stabilizaci nemá, ostatně, na ohnisku 24 mm ji lze postrádat.

 Rychlost a spolehlivost automatického ostření

Podle mé krátké zkušenosti není objektiv žádný rychlík a rychlost automatického ostření lze označit za dostačující, ale znám též objektivy, které dokážou ostřit rychleji. Naštěstí to není teleobjektiv, takže bych mu to asi prominul. Co je ovšem již trochu horší, je spolehlivost ostření na krátké vzdálenosti. Navíc se rovina ostření se zvyšujícím se clonovým číslem posouvá směrem od fotoaparátu - pokud máte zaostřeno pod 1 metr na clonu 1,4, tak při pořízení snímku, např. na pracovní clonu 8, dochází k posunu roviny - naštěstí u vyšších clonových čísel se tato vlastnost skryje do hloubky ostrosti. Při použití krajních ostřících bodů na D810 se mi stávalo při pracovní cloně 1,4, že objektiv ostřil mírně za místo ostření a v řadě případů nedokázal zaostřit vůbec. Divné na tom bylo, že objektiv vůbec neprojížděl rozsah ostření - zkrátka se ani nepohnul a pípnutí o správném zaostření se neozvalo. U středového ostřícího bodu se mi to nestávalo (a u jiných objektivů též ne), je tedy otázkou, kde je problém. Objektiv dokáže ostřit od 25 cm a při hodně nízkých clonových číslech doporučuji skutečnou rovinu zaostření následně na displeji zkontrolovat - hloubka ostrosti se pohybuje na tuto vzdálenost v milimetrech.

   

Z výše uvedeného příkladu je patrné, že vzdálenost od fotoaparátu ke středu snímku je kratší, než k jeho kraji - hloubka ostrosti nebyla taková, aby tento rozdíl pokryla.

Závěr: Měl jsem problém (viz výše), ale nevím, do jaké míry byl způsoben konkrétním typem objektivu, fotoaparátu či obojím. Není to nic nepřekonatelného, ale je třeba o tom vědět. Při fotografování nad vzdálenost 1 metr si tohoto jevu patrně nevšimnete nikdy.

 Aberace (chromatická vada)

Všechny zde publikované snímky jsou zpracovány v programu Capture NX-D s vypnutým odstraňováním aberace.  (výřezy jsou opět z tiskové velikosti fotografie cca 170 x 110 cm!)

A zde vidíte průběh aberace na stejném snímku při různých clonách - výřezy pochází ze snímků v části z hodnocení ostrosti na okrajích obrazu, které zde máte ke stažení v plné velikosti.

1,4
1,8
2
2,8
4
5,6
8
11

Asi tak do clony 4 bych vnímal aberaci jako problém - samozřejmě se zde opět díváme na výřezy z metrové zvětšeniny a odstranění aberace při převodu do JPG bylo vypnuté.

Závěr: Kdyby ten objektiv stál 20.000,- Kč, tak bych byl asi spokojený, nicméně za 60.000,- Kč bych čekal trochu lepší výsledky, zvláště na vyšších clonách.

 Bokeh aneb podání neostrých oblastí

Devítilamelová clona by měla být zárukou dobrého bokehu. Jako vždy velice záleží na tom, na jakou vzdálenost je zaostřeno, charakteru pozadí a jeho vzdálenosti od zaostřeného bodu - v neposlední řadě i velikosti fotografie - v metrových zvětšeninách budete vnímat bokeh jinak - bude se vám zdát méně rušivý, než na velikosti fotografie 10x15 cm.

Závěr: Jako vždy si musíte hlídat zvláště kontrastní objekty v pozadí. V této části může získat objektiv plný počet bodů - rozostřené části jsou podané příjemně, bez znatelné deformace a dodatečných struktur.

 Běžné snímky

Všechny snímky pořízeny z ruky, fotoaparát Nikon D810, RAW 14 bit, převod do JPG v 90% kvalitě, bez doostřování a bez automatického odstraňování aberace. Snímky jsou seřazeny od nejnižší po nejvyšší clonu:

F 1,4
F 1.8
F 2.0 F 2.8
F 3.5
F 4
F 5.6
F 6.3
F 7.1
F 8
F 9  

 Závěrečné hodnocení

+ Konstrukce - precizní zpracování, kovový tubus objektivu
+ Výborná ostrost již na cloně 1,4
+ Malý úbytek ostrosti od středu ke krajům snímku
+ Příjemné podání neostrých částí obrazu
+ Těsnění proti prachu a stříkající vodě

+- Vinětace
+- Zkreslení
+- Občasné problémy s ostřením na nejkratší vzdálenost a krajní ostřící body

- Aberace - ve výjimečných případech může být obtěžující
- Cena
- Hmotnost

Jednoznačně se v současné době jedná o nejdražší objektiv se světelností 1,4 na trhu. Jeho robustní konstrukce jej předurčuje pro profesionální použití a jeho koupě bude mít smysl, pokud požadujete světelnost 1,4 pro docílení malé hloubky ostrosti i u takto širokoúhlého objektivu a současně z hlediska ostrosti nekompromisní kvalitu obrazu. Budete se muset smířit s vyšší hmotností, ale tak už to u profesionálních objektivů bývá. Velmi dobrou službu odvede i při fotografování za nízké hladiny osvětlení, kdy oceníte nejen jeho světelnost, ale také velmi světlý hledáček. Vzhledem k tomu, že u klasické fotografie krajiny se clona 1,4 nepoužívá (a při vysoké hladině osvětlení nestačí mnohdy na clonu 1,4 ani 1/8000 s), řadil bych jej spíše do oblasti profesionálních reportážních objektivů. Pro krajinářskou fotografií stačí objektivy nižší světelnosti a ceny - při jejich zaclonění na 5,6 nebo 8 můžete docílit srovnatelné ostrosti za čtvrtinu peněz. Ale pokud požadujete to nejlepší, co můžete v dané kategorii koupit, máte možnost.

 

Test se týká konkrétního objektivu. Nedá se vyloučit, že test jiného kusu stejného objektivu může dopadnout mírně odlišně a skutečně za to nenesu odpovědnost:)

 

 

Všechny dosavadní testy objektivů zde

 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Testy nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí za 50,- Kč, pošlete je na účet 577424123/0800 - děkuji :)

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz