Test Sigma 14 mm f/1.8 DG ART HSM
 

Home =titulní strana www

Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!


Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde

30.9.2019

Zatím jsem měl možnost testovat 3 objektivy Sigma z řady ART: Sigma 35mm f/1.4 DG HSM Art, Sigma 24-70 F/2,8 DG OS HSM ART a Sigma 135 mm F/1,8 DG HSM ART. Objektiv jsem si na týden vypůjčil na expedici na norské Lofoty, takže se nejednalo o ten typ testu, který jsem zvyklý dělat pravidelně a byl to pouze takový test v terénu. Takže bude tentokrát skutečně kratší.

Všeobecně:

Objektivů této světelnosti a ohniskové vzdálenosti na trhu moc není. Respektive jsem nenašel žádný. Bez nároku na úplnost přehledu a bez objektivů pro "bezzrcadlovky":

Oficiální označení objektivu

Hmotnost g Filtr Cena Kč

Zeiss Milvus 15mm f/2,8 ZF.2

880 95mm 73 990

Canon EF 14mm f/2,8 L II USM

645 -- 52 290
Nikon 14mm f/2,8 D ED AF 670 -- 41 790

Sigma 14mm f/1,8 DG HSM Art

1120 -- 38 790

Samyang XP 10 mm f/3,5

779 -- 27 790

IRIX 11mm f/4 verze Blackstone

??? -- 23 990
Samyang 14mm f/2,8 AF 523 -- 16 990
Samyang 14mm f/2,8 AE 552 -- 10 790

Jak vidno, je to jediný objektiv s pevným ohniskem pro FF snímače v rozsahu ohnisek od 10 do 15 mm, který má světelnosti 1.8. Cenou (a jistě i kvalitou - nevím) vede Zeiss Milvus, který má pouze ruční ostření (Samyang a IRIX též) a problém tabulky je i v tom, že ne všechny objektivy jsou dostupné pro Nikon, Canon a Sony, abychom vyjmenovali alespoň ty největší FF hráče na trhu. Sigma jednoznačně vede nejen svou světelností a celkem pochopitelně právě z toho důvodu i svou hmotností - je to opravu bytelně udělaný objektiv, kterým můžete někoho i zabít :)

Samozřejmě existují alternativy u objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdáleností - např. Tarmon 15-30/2,8 nebo Nikon 14-24/2,8 apod.

Cena
Inu, cena není lidová. Konkurence téměř žádná, ale stačí se podívat na Canon a přijde vám hned levná :)

Technické parametry

Ohnisková vzdálenost

 14 mm

Maximální světelnost

 1.8

Úhel pohledu (diagonální)

 114.2°

Minimální zaostřovací vzdálenost

 27 cm

Maximální poměr zvětšení

 1:9.8

Průměr filtru

 nelze

Maximální průměr

 95.4 mm

Délka*

 126 mm

Hmotnost

 1120g (1170g)

Lamely clony

 9

Minimální světelnost

 16

Standardní příslušenství

 přední a zadní krytka, transportní obal

Kompatibilní bajonety

 Nikon, Canon, Sigma

 

Objektiv jsem si vypůjčil u půjčovny fototechniky - p. Viktor Šulc. Pokud váháte, jakou fotografickou výbavu si zakoupit, můžete si ji dopředu vyzkoušet - ale hlavně, pokud určitou fotovýbavu potřebujete pouze občas - jako já v tomto případě, můžete si ji výhodně jenom vypůjčit. Vyjde to levněji než kupovat něco, co vám bude ležet po zbytek roku ve skříni.

 

 Mechanické provedení a příslušenství

Objektiv je skutečně macek, ostatně kdo má zkušenost s Nikkorem 14-24/2.8 nebo Tamron 15-30/2.8, ví, o čem mluvím. Vypouklá přední čočka, stejně jako u dvou výše zmíněných objektivů, vylučuje nasazení normálního filtru, v úvahu připadají pouze filtry deskové se speciálním držákem a vězte, že takový filtr a držák není levná záležitost. Chod ostřícího prstence je krásně plynulý - pokud si myslíte, že u tohoto ohniska je to prakticky jedno, tak clona 1.8 vás brzy vyvede z omylu. Objektiv má pouze jeden přepínač mezi automatickým a ručním ostřením. Na Z7 fungovalo ostření velmi přesně a tiše. Pokud se týká Nikon fotoaparátů, objektiv s tímto bajonetem je vybaven elektromagnetickým ovládáním clony a bude fungovat bezchybně na D5, D4S, Df, D810, D810A, D750, D610, D500, D7200, D7100, D5500,D5300, D5200, D5100, D5000, D3400, D3300, D3200, D3100, Z6, Z7, u fotoaparátů D4, D3X, D3S, D3, D800, D800E, D700, D600, D300S, D300, D7000 je třeba nahrát do objektivu nejnovější firmware, pokud tam již není.

Závěr: solidní výroba, působí velmi bytelným dojmem a vše chodí jak má.

 Kresba - ostrost objektivu

Fotoaparát Nikon Z7 + FTZ redukce, formát NEF, automatické ostření, priorita clony, převod do nejvyšší kvality JPG, bez doostřování - stativ. Pozor! Výřezy odpovídají velikosti fotografie cca 180 x 120 cm!!!

Pozor! Výřezy odpovídají velikosti fotografie 180 x 120 cm!!!
Scéna 1 Scéna 2
f/1,8 střed/levý okraj f/1,8 levý okraj
f/2,0 střed/levý okraj f/2,0 střed/levý okraj
f/2,8 střed/levý kraj f/2,8 střed/levý kraj
f/4,0 střed/levý okraj f/4,0 střed/levý okraj
f/5,6 střed/levý okraj f/5,6 střed/levý okraj
f/8.0 střed/levý okraj f/8.0 střed/levý okraj
f/11.0 střed/levý okraj f/11.0 střed/levý okraj
f/16.0 střed/levý okraj f/16.0 střed/levý okraj

Ostrost objektivu ve středu je výborná prakticky vždy, nejlepší je mezi clonovými čísly 4 až 8 - ale je potěšující, že i na clonovém čísle 1,8 podává objektiv ve středu obrazu excelentní výsledky.

Pokud se týká okraje obrazu (rohy budou ještě trochu horší, nenašel jsem takovou testovací scénu, aby rohy měly vypovídací schopnost), jsou výsledky trochu rozporuplné. Budeme vycházet (ze správného) předpokladu, že ostření fotoaparátu Z7 se neplete - ostatní střed máme ostrý vždy. V případě, že byl objektiv zaostřen na cca 80 metrů, jsou okraje přijatelné ostré a ten výsledek je výborný (v rozích to bude trochu horší). Ale při zaostření na cca 12 metrů už vypadá situace úplně jinak - výřezy pochází opět ze snímku výše:


 

Nejprve jsem se domníval, že oblast je mimo hloubku ostrosti, ale kalkulátor hloubky ostrosti mne vyvedl z omylu a začal jsem pátrat, až jsem našel jeden test, kde autor popisuje stejný problém. Proto i při ostření přes live-view věnujte pozornost okrajům obrazu (pokud je chcete mít ostré) a v případě potřeby proveďte malou korekci zaostření, protože v mém případě pomohla až clona 11. Toto chování objektivu je docela zajímavé - skoro to vypadá, že nemá "rovinu" ostrosti, ale spíše "válec" ostrosti. Začal jsem tedy pátrat mezi ostatními snímky a co jsem neobjevil:

Zaostřeno je opět na vzdálenost cca 80 metrů, clona 6,7 - podle kalkulátoru DOF by mělo být na snímku při této cloně ostré přijatelně vše. Ale není - ostrý je střed a pravý dolní roh.

 

Další příklad:

Zaostřeno je na motor lodi v popředí (MERCURY) - výřez v pozadí je ostrý, motor je ostrý, loď ležící mezi dvěma ostrými oblastmi je neostrá, zatímco další trochu dále (JRC) je zase ostrá? Podotýkám, že snímek je pořízen časem 1/8000s na clonu 2,8 za bezvětří.

 

 

Závěr: Většina snímků, které jsem pořídil, byla v pořádku, ale tak 5% má problém. S takovým chováním objektivu jsem se zatím nikdy nesetkal.

 

 Bokeh - aneb podání neostrého pozadí

Bokeh - no, portrétní objektiv to samozřejmě není.

Vždy bude záležet na použité cloně, zaostřené vzdálenosti a členitosti pozadí (popředí). Nenadchne ani neurazí a u této kategorie objektivu to není zrovna ta nejdůležitější vlastnost.

Závěr: Nemá asi smysl řešit. OK.

 

 Aberace

Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině. U VŠECH snímků publikovaných v této části testu bylo automatické odstranění obou typů aberace (Lateral i Axial) v programu Capture NX-D VYPNUTO:

Závěr: Vynikající výsledek, aberace vás trápit u tohoto objektivu skutečně nebude.

 Odolnost na protisvětlo

 

Tento objektiv používají fotografové nejen pro snímky noční oblohy a polární záře, ale také krajin. Tak pro ty mám dobrou zprávu - objektiv má nejen zcela zanedbatelnou aberaci, ale je také výjimečně odolný proti "prasátkům" = odleskům:

 

Závěr: U této konstrukce (vypouklá přední čočka) je toto výsledek silně nadstandardní - skoro by se chtělo říci, že objektiv má raději slunce přímo v záběru než těsně mimo něj.

 Zkreslení

Je tam a pokud není žádoucí, budete muset v editoru provést korekci. Na grafu to sice vypadá hrozivě, ale na reálných fotografiích to moc znát není, pokud nemáte zrovna svislice na okraji obrazu:

Závěr: Je tam, což je u této kategorie objektivu celkem obvyklé.

Vinětace

Test jsem nedělal, půjčil jsem si jej zde:

Pokud je pro vás vinětace problém, používejte vyšší clonová čísla, protože na cloně 1.8 i 2.0 je vinětace dost výrazná.

 Běžné snímky

Snímky nejsou doostřované, všechny jsou pořízeny z ruky, Nikon Z7 + FTZ redukce, formát RAW, zpracování v NX-D s automatickým potlačením aberace, převod do JPG 90% kvalita. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení JPG. Moc jich není, objektiv jsem používal pouze krátce:

Pokud by vás napadlo, že takto širokoúhlý objektiv je výborný na fotografování panoramatických snímků, protože jich bude stačit udělat méně, tak vězte, že je to omyl. Díky zkreslení objektivu v okrajových částech obrazu budete muset nejen mít objektiv při otáčení absolutně vodorovně, ale pro panorama budete muset také dělat velké překryvy fotografií, protože deformace obrazu na jeho okrajích je poměrně výrazná - ač se to některým bude zdát těžko uvěřitelné, tak snímek vlevo je pravý okraj jednoho snímku a následující je střed dalšího snímku v panoramatu. Je jasné, že v této části by snímky nespojil žádný program.

Jediný program, který to byl schopen jakž-takž složit (a k ideálu to má daleko) byl PTGUI a ještě varoval, že rozptyl bodů je na hranici použitelnosti. Takže ne, že by to nešlo, ale pro panoramata zvolte raději delší ohnisko a udělejte více snímků, výsledek bude přirozenější.

Zatímco všechna předchozí panoramata jsou skládána ze snímků na šířku, následující je složené ze snímků pořízených na výšku (jen takový pokus) - podívejte se na deformaci mola :) Nečekal jsem, že to program vůbec složí.

K čemu naopak objektiv vzhledem ke své světelnosti a ohnisku určen je, jsou snímky noční oblohy vzhledem k velmi přijatelnému zkreslení hvězd i v okrajových částech obrazu (komatická aberace) nebo polární záře.

 

 Závěrečné hodnocení

 

Klady

+ velmi dobře zvládnutá aberace
+ velmi dobrá odolnost na protisvětlo
+ solidní konstrukce s jemným chodem ostřícího prstence
+ naprosto špičková ostrost ve středu obrazu, vynikající v celé ploše snímku již od nejnižší clony, pokud se ovšem zadaří
+ 4 letá záruka
 

Zápory
- hmotnost

- komplikované použití filtrů (deskové + držák = drahé)

- občasné projevy lokální neostrosti v obraze i při vyšších clonách, které si nedokážu vysvětlit. Nejsem první, kdo se s tím setkal (viz odkaz výše), ale většina recenzí se o tomto chování objektivu nezmiňuje - takže buď je to záležitost jen některých kusů nebo je to vlastnost všech kusů a pouze si toho recenzenti nevšimli.

 

Objektiv není žádná novinka - ohlášen byl v březnu 2017 a tak testů (i podrobnějších) na tento objektiv najdete dostatek jak v češtině, tak na zahraničních www.

 

https://photographylife.com/reviews/sigma-14mm-f-1-8-dg-hsm-art

https://www.fotoaparat.cz/clanek/2312/test-sigma-14mm-f-1-8-dg-hsm-art/

https://www.fotoradce.cz/recenze-sigma-14mm-f-1-8-art

https://www.imaging-resource.com/lenses/sigma/14mm-f1.8-dg-hsm-art/review/

http://www.andrearizzi.it/test-sigma-14mm-f-1-8-art-3/

https://www.opticallimits.com/canon_eos_ff/1025-sigma14f18art

 


 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Testy nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí za 50,- Kč, pošlete je na účet 577424123/0800 - děkuji :)

 

 

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz