Test Tamron 100-400mm F4.5-6.3 Di VC USD

(Model A035) + Nikon D850 a Nikon D5

Home =titulní strana www

Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
 Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.
Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde

12.3.2018 (objektiv oznámen v říjnu 2017)

Snad každý fotograf, pokud má více objektivů a před cestou si balí své foto-zavazadlo, má velké dilema: co vzít s sebou - resp. jaké objektivy nechat odpočívat doma. Já začínám tak, že si všechno, co bych si chtěl vzít, poskládám do jedné tlupy - a pak začnu ubírat a slevovat z svých požadavků a to ze zcela jednoduchého důvodu - váha zavazadla. Ono je sice krásné, mít všechny objektivy s maximální světelností a zabalit si 14-24/2,8, 24-70/2,8, 70-200/2,8 a 200-500/5,6 - ale kdo to probohasvatého bude nosit? Jak se s takovým báglem přesouvat? Takže raději 16-34/4, 24-70/2,8 nemá moc ekvivalent, takže ponechám, místo 70-200/2,8 bude 70-200/4 a Nikon 200-500 - skoro 2,5 kg? Tamron 150-600 - 2 kg - a nejen to - co rozměry? Takže co nad 200 mm?  Vhodnou alternativou mohou být objektivy, které nahradí hned dva jiné najednou. Ostatně, nejsou žádnou novinkou - objektivy typu 80-400 a 70-300 jsou zde s námi již dlouhé roky. Nyní k nim přibyly ještě objektivy s dosud trochu netypickým rozsahem 100-400 mm. Samozřejmě za vyšší rozsah a menší hmotnost i rozměry zaplatíte - nejen penězi (i když jsou relativně levné), ale hlavně světelností. Naštěstí jsou dnešní moderní fotoaparáty již vybaveny možností spolehlivého ostření i při nižší světelnosti a hlavně, pokud je to nutné, i velmi dobrým obrazem na vyšších hodnotách ISO, což pomůže udržet expoziční čas v přijatelných hodnotách. Navíc jsou dnes objektivy vybavovány stále lepší a lepší stabilizací. Mohou se tak stát vhodnou, nejen cestovní, náhradou vysoce světelných objektivů, zvláště na cestách (pokud pomineme kompromis jediného objektivu 18-400).

A dnes se podíváme na jednoho zástupce - Tamron 100-400, který vám v některých případech může pomoci k tomu, že nahradí i objektiv 70-200 - a zda je tomu tak skutečně, zjistíme v tomto testu.

 Technické parametry

 

Ohnisková vzdálenost

 100-400 na FX snímačích, 150 až 600   na DX snímačích (Nikon)

Maximální světelnost

 F/4,5 na 100 mm

Úhel pohledu (diagonální)

 24°24'-6°12' (FX) 15°54'-4°01' (DX)

Minimální zaostřovací vzdálenost

 1,5 m

Maximální poměr zvětšení

 1:3,6

Průměr filtru

 φ67mm

Maximální průměr

 φ86.2mm

Délka*

 99,9 cm

Hmotnost

 1115 g (NIkon), 1135g (Canon)

Lamely clony

 9 (kruhová clona) elektromagnetická

Minimální světelnost

 f/32-45

Standardní příslušenství

 Sluneční clona, přední a zadní krytka,
 přepravní pouzdro
Stabilizace ano - ? EV
Konstrukce  17 členů ve 11 skupinách
Utěsnění bajonetu  ano
Povrchová úprava přední čočky proti prachu a vodě  ano
Konzole pro seřízení ostrosti  ano - Tap in

Kompatibilní bajonety

 Canon, Nikon
Cena únor 2018  cca 22.400,- Kč

 

Konstrukce

 

Z tiskové zprávy vyjímám:

  • 3 LD členy s nízkým rozptylem světla účinně kompenzují axiální chromatické aberace.

  • eBAND povrchová úprava s vynikajícím antireflexním účinkem eliminuje tvorbu nežádoucích záblesků a stínů a poskytuje bezchybný, křišťálově čistý obraz.

  • Vysokorychlostní duální MPU (mikroprocesorová jednotka) poskytuje rychlý a vysoce citlivý výkon autofokusu a vynikající kompenzaci vibrací.

  • Nejlehčí objektiv v kategorii zoomových ultra-teleobjektivů (hmotnost 1,115 g)

  • Volitelné příslušenství pro upevnění na stativ je kompatibilní s Arca Swiss.

  • Minimální zaostřovací vzdálenost 1,5 m a maximální poměr zvětšení 1: 3,6.

  • Konstrukce odolná proti vlhkosti a fluorová povrchová úprava zlepšuje ochranu před nepříznivými povětrnostními vlivy.

  • Plně kompatibilní s telekonvertory a konzolí TAP-in ConsoleTM.

Podívejme se na nejbližší konkurenci (objektivy s podobným rozsahem ohnisek od 80 do 500 mm s minimálním nejdelším ohniskem 400 mm pro FX snímače) - pouze bajonet Nikon a Canon (bez nároku na úplnost, mohl jsem něco přehlédnout):

 

Označení objektivu Stabilizace Světelnost Hmotnost g Filtr mm Cena
Canon EF 200-400mm f/4,0 L IS USM Ano 4 3.620 52 304.490
Nikon 200-400mm f/4,0 AF-S G ED VR II Ano 4 3.360 52 192.490
Nikon 80-400mm f/4,5-5,6 G AF-S ED VR Ano 4,5-5,6 1.590 77 68.990
Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS II USM Ano 4,5-5,6 1.570 77 56.990
Sigma 150-600mm f/5,0-6,3 DG OS HSM Sport Ano 5,0-6,3 2.860 105 42.690
Tamron SP 150-600mm f/5,0-6,3 Di VC USD G2 Ano 5.0-6,3 1.990 95 41.990
Nikon 200-500mm f/5,6 E ED VR Ano 5,6 2.300 95 37.290
Sigma 100-400mm f/5-6,3 DG OS HSM Contemp. Ano 5-6.3 1.160 67 22.590
Tamron 100-400mm F/4.5-6.3 Di VC USD Ano 4.5-6.3 1.115 67 20.990

* Ceny platné k 17.3.2018 z www.afoto.cz - ceny jiných prodejců mohou být mírně odlišné (většinou vyšší).

Z tabulky je patrné, že zde testovaný objektiv je v současné době nejlevnější a zároveň nejlehčí na trhu a mohl by se stát vhodným doplňkem třeba objektivu rozsahu 24-70. Uvidíme.

 Mechanické provedení a příslušenství

                            

K objektivu dostanete v balení sluneční clonu, přední a zadní krytku. Stativová patka není součástí balení, je nutné ji dokoupit jako příslušenství za 2.890,- Kč, což je třeba vzhledem k ceně stativové patky k objektivu Nikkor 70-200/4 (5.790,- Kč), kde také není součástí objektivu, cena ještě snesitelná. Nově použitý systém uchycení Arca Swiss bude pro někoho velkou výhodou, ale většina fotografů asi této výhody nevyužije.

 

Konstrukce objektivu je odolná vůči vlhkosti a přední čočka má fluorovou povrchovou úpravu, která odpuzuje vodu a nečistoty.

Jako příslušenství lze zakoupit i konzoli TAP-in (1.490,- Kč), která umožňuje přizpůsobení funkcí vybraných objektivů:
- Nastavení zaostřování
- Přizpůsobení omezovače zaostření vzdálenosti (pouze u objektivů, které mají funkci omezovače zaměření "Focus Limiter")
- Přizpůsobení Full-Time manuálního zaostřování (pouze u objektivů, které mají funkci Full-Time manuálního zaostřování)
- Seřízení stabilizace obrazu VC (pouze pro objektivy se stabilizací obrazu VC)
- Uložení přizpůsobených datových souborů

Objektiv je plně kompatibilní s konvertory Tamron TC-X14 a TC-X20 (každý stojí cca 13.000,- Kč) - konvertory lze dle údajů výrobce použít ještě pro objektivy Tamron 70-200/2,8 Di VC USD G2 (model A022) a Tamron 200-500/5-6,3 Di VC USD G2 (model A025). Při použití konvertoru TC-X14 s tímto objektivem bychom dostali rozsah ohniskových vzdáleností 140-560/6,5-9 (na DX snímačích úhel záběru odpovídající 210 - 840 mm) a s TC-X20 200-800/9-13 (na DX 300 až 1200 mm) - a to už u TC-X20 musí být hodně světlá scéna, aby při dodržení rozumného času nebylo nutné zvyšovat ISO, protože u telekonvertorů je třeba počítat s určitým poklesem ostrosti a tak se doporučuje alespoň o jeden stupeň přiclonit. V toto souvislosti je třeba také vzít v úvahu, že nemusí být zcela funkční automatické ostření - např. u nejnovější fotoaparátů Nikon je uváděna pro automatické ostření jako mezní světelnost 8.

 

Objektiv je vybaven celkem třemi přepínači:
- zámkem objektivu na ohnisku 100 mm, který zabraňuje jeho samovolnému vysouvání,
- přepínačem automatického a ručního ostření (automatické může být v poloze LIMIT omezeno od 7 metrů do nekonečna). Při použití volitelné konzole Tap-in lze jemně doladit přesnost ostření na 5 hodnotách ohniska a 3 vzdálenostech. Nejlepší volbou je provést toto nastavení, je-li potřebné, přímo pro konkrétní fotoaparát (ostření je funkční na všech fotoaparátech Nikon, nevyžaduje ostřící motor v těle). V režimu automatického ostření je možné provést kdykoliv ruční korekci, jak je dnes běžné.
- režimem stabilizace - 1 pro běžné použití, 2 pro panning (stabilizuje pouze ve vertikálním směru) a vypnuto. I režim stabilizace lze doladit přes konzoli Tap-in (volitelné příslušenství) buď pro natáčení videa nebo pro klasické fotografování.

Při změně ohniska ze 100 na 400 mm se objektiv prodlouží o 7 cm. Úhel otočení prstence ze 100 na 400 mm je cca 160 stupňů a bez přehmátnutí to dost dobře nejde. Jeho chod je naprosto plynulý se stejným odporem v celém rozsahu.

Ovládání clony je elektromagnetické, stejně jako u nejmodernějších objektivů Nikon.

Průběh světelnosti v závislosti na ohniskové vzdálenosti:
4,5 do 112 mm, 4,8 do 135 mm, 5.0 do 160 mm, 5,3 do 195 mm, 5,6 do 240 mm, 6,0 do 300 mm a nad 300 mm 6,3.

Záruka: 5 let s opravou obvykle do 3 dnů pro objektivy zakoupené v EU a zemích Andorra, Gibraltar, Island, Norsko, Turecko nebo Ukrajina - pro získání 5 leté záruky je třeba objektiv registrovat do dvou měsíců od nákupu.

Pro představu rozsah pokrytí ohniskových vzdáleností:

100 mm

400 mm

 

 Kresba - ostrost objektivu

Praktické hodnoty dle testů na ephotozine.com vypadají následovně:


100 mm


200 mm


300 mm


400 mm

MTFat300mm

Pro srovnání vlevo uvedena ostrost (rozlišovací schopnost = MTF) objektivu Nikon 200-500/5,6 na ohnisku 300 mm. Obecně lze říci, že cokoliv se blíží hodnotě 3000 je velmi dobrý výsledek, hodnota 4000 již značí vynikající výsledek, kterého mnohdy nedosahují ani objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností.

U objektivů s nižší světelností je vždy potěšitelné, když objektiv dosahuje ostré kresby již od nejnižších clon. I u tohoto Tamronu platí, že nejlepší kresbu má objektiv na všech ohniscích na cloně 8, ovšem i kresba na clonách 4,5 resp. 5,6 je dle grafů vynikající - a to je velmi potěšující! Naopak od clony 11 výše ostrost objektivu dosti strmě klesá - naštěstí se vysoká clonová čísla u tohoto typu objektivu téměř nepoužívají.

Z grafů je patrné, že nejvíce vyrovnaná ostrost v celé ploše obrazu je na ohnisku 200 mm. Vzhledem k tomu, že zde neporovnávám 2 objektivy od různých výrobců, neuvádím tentokrát kompletní tabulku ostrosti na všech clonách a ohniscích. Máte k dispozici v plném rozlišení fotografie v závěru tohoto testu, tak si můžete úsudek udělat sami.

 Bokeh - aneb podání neostrého pozadí

 


* U snímků v dolní řadě tabulky bylo vypnuto automatické odstranění aberace

Závěr: Podle mých zkušeností (a můžete se podívat i na další snímky v závěru testu) je bokeh na všech ohniscích velice příjemný a tak můžete klidně použít tento objektiv i pro portréty. Samozřejmě to nejhorší, co se vám může stát, jsou odlesky na vodní hladině a pochromovaných předmětech - ale s těmi si dobře neporadí prakticky žádný objektiv - u zde testovaného dochází u velmi jasných bodů ke zploštění bodů a objevuje se jejich "cibulovitá" struktura, zvláště na okrajích obrazu. Ale to není u nejen u objektivů s proměnlivým ohniskem nic výjimečného. Musel jsem tyto snímky pořídit speciálně pro tento test v protisvětle vodní hladiny, abych vám je vůbec mohl ukázat :)

 

 Aberace

Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině. Automatické odstranění obou typů aberace (Lateral i Axial) v programu Capture NX-D VYPNUTO, všechny snímky pořízené na nejnižší clonové číslo dané ohniskové vzdálenosti a vybrán výřez, kde je nejvíce patrná, pokud vůbec.

Závěr:

Aberaci lze zpozorovat pouze tehdy, pokud vypnete její automatické odstranění v editoru. V závěru testu je publikován dostatek snímků a myslím, že ji nenajdete na žádném, ani u snímků v protisvětle. Aberace u tohoto objektivu jistě nebude žádný zásadní ani méně zásadní problém ani na nejnižších clonách.

 Rychlost a přesnost ostření

 

Znám sice objektivy, které ostří rychleji, ale jsou nejméně třikrát dražší. Při režimu AF-S zaostří objektiv velmi rychle a poměrně přesně i na nejdelším ohnisku. Pokud ovšem máte zapnutou stabilizaci, musíte od namáčknutí spouště chvilku počkat, než si stabilizace "sedne", jinak nebude snímek zcela ostrý - první dva snímky v tabulce výše jsou pořízeny při zapnuté stabilizaci ihned, jakmile fotoaparát zaostřil, u dalších dvou jsem nechal před domáčknutím spouště prodlevu cca 2 sekundy - a je to znát. Mnou testovaný kus ostřil poměrně přesně, i když laboratorní testy jsem nedělal - je třeba si hlavně uvědomit, že na ohnisku 400 mm a plně otevřené cloně je třeba používat i na větší zaostřené vzdálenosti bodový režim ostření - každé zaostření o pár centimetrů jinam je při rozlišení D850 znát (výřezy odpovídají velikosti fotografie cca 120x180 cm).

V režimu AF-C je objektiv trochu váhavější při přeostřování - pokud chcete pořizovat snímky v režimu průběžného ostření na ohnisku 400 mm a objekt bude výrazně měnit vzdálenost od fotoaparátu, budete mít trochu větší odpad - samozřejmě záleží i na ostřícím systému ve fotoaparátu (celý tento test je pořízen s Nikonem D850, jehož ostřící systém patří k těm nejlepším).

Následující sérii snímků jsem pořídil při zapnuté stabilizaci, režim AF-C, ostření na skupinu 4 bodů uprostřed, 4 snímky/s, ohnisko 350 mm, clona 8, ISO 360, objekt sledován fotoaparátem, pohybuje se mírně šikmo směrem k fotoaparátu:

 
   
Toto rozhodně není špatný výsledek a většina fotografií ze série je použitelná.

Zde byla již situace trochu jiná, "ptáček" slétával poměrně rychle směrem k fotoaparátu a dělal ve větru nepředvídatelné pohyby - díváte se samozřejmě na extrémní výřezy. Čas 1/750 sekundy by měl být pro ostré snímky dostatečný. V těchto případech je třeba počítat s odpadem. Možná jsem měl zvolit jiný způsob práce AF-C (třeba na nejbližší bod, 3D tracking).  Takže nemohu na 100% tvrdit, že je to jen vina objektivu :)

Stačilo změnit systém ostření v režimu AF-C ne jeden bod a zapnout 3-D a výsledky se rapidně zlepšily - není tedy třeba hledat chybu vždy jen v objektivu :)

Závěr:

Na profesionální focení sportů v hale a letovky ptáků si budete muset pořídit jiný objektiv nebo se smířit s větším množstvím odpadu - a také si hodně připlatit. Ve všech ostatních případech je tento objektiv s rychlostí i přesností zaostření plně dostačující a v nouzi nebudete ani na ptáky krátký.

 Stabilizace

Pro jistotu jsem měl stabilizaci zapnutou skoro stále (mimo motokrosu), i když jsem se snažil fotit převážně s předvolbou času i clony a nechával jsem si dopočítávat ISO. Při zapnuté stabilizaci a namáčknutí spouště s sebou scéna v hledáčku nijak necukne, nástup je plynulý a je skutečně vítaným pomocníkem - ale musíte ji nechat chvilku pracovat před domáčknutím spouště (viz výše). Pokud chcete fotit rychlé děje a nemáte čas ji nechat "ustálit", tak ji raději vypněte a nastavte si kratší čas.

 Odolnost na protisvětlo

Úbytek kontrastu v protisvětle samozřejmě nastává, ale není to nic dramatického, objektiv se s protisvětlem vypořádá velmi dobře - ostatně snímky v závěru tohoto testu, z nichž řada je pořízena v přímém protisvětle, mluví samy za sebe. Je třeba důsledně používat dodanou sluneční clonu, aby se na přední čočce objektivu netvořily odlesky - ale to je každému fotografovi jasné.

 Zkreslení

Samozřejmě tam nějaké je - ale toto není objektiv na reprodukce obrazů v rámu a u tohoto typu objektivu bude zkreslení asi zajímat málokoho.

100 mm 200 mm 300 mm 400 mm

 

Vinětace

V programu Capture NX-D VYPNUTO automatické odstranění vinětace:


Závěr: Nejvíce je vinětace patrná na ohnisku 100 mm, ale celkově skutečně nepředstavuje žádný problém, při zapnutí funkce automatického odstranění vinětace je prakticky nedohledatelná.

 

 Běžné snímky

Snímky jsou mírně doostřované (mikrokontrast), všechny jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v NX-D, převod do JPG 90% kvalita. U všech snímků je zapnuté automatické odstraňování aberace. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení JPG. Některé snímky z Indie se mohou jevit jako mírně zamlžené - v Indii je mlha (prach, smog) snad téměř všude. Při jejich prohlížení nezapomeňte, že některé jsou pořízeny na vyšší hodnoty ISO.

Jakékoliv použití fotografií mimo tyto stránky je bez svolení autora zakázané
pro komerční i nekomerční účely.

A na závěr pár výřezů z výše uvedených snímků - co myslíte - jsou ostré? :)
9669 9811 1625 1640

Ohnisko 400 mm, F 6.3 (plně otevřené clona) - výřez ze snímku DSC_2884
 

Doplnění 26.3.2018

Využívám ještě možnosti vyzkoušet objektiv na fotoaparátu Nikon D5. Podle některých testů je to v současnosti fotoaparát s nejvýkonnějším ostřícím modulem na trhu a tak jsem měl takovou obavu, zda jej Tamron nebude "zdržovat", tj. zda stačí rychle zaostřit i v náročných situacích. Pro testování si vybírám jednu náročnějších disciplín na zachycení pohybu - motokros. Ostré jarní slunce poskytuje dostatek světla a tak tuším, že ISO se i při krátkých časech bude pohybovat v rozumných mezích (ne, že by to zrovna D5 nějak vadilo).

Nastavuji fotoaparát do režimu M a ISO do režimu AUTO, chci mít plnou kontrolu nad clonou i časem - při tomto režimu u D5 stačí hlídat, aby fotografie nebyly přeexponované - zvyšování ISO není problém, ale snižování má své bližší hranice. Vypínám stabilizaci na objektivu a zůstává po celou dobu fotografování vypnutá. Na fotoaparátu nastavuji průběžné ostření, tj. režim AF-C a podle povahy záběru volím buď jednotlivý bod, 9 zaostřovacích bodů a občas také režim 3D. Volím nejrychlejší sériové snímání, tj. 12 snímků/sekundu.

Prvním, čím začínám je fotografování motorek v letu - to je celkem nenáročná disciplína, protože během letu motorky, pokud fotografujeme z boku, se vzdálenost od fotoaparátu mění jen nepatrně:

Z boku dobré, tak zkusím
trochu ze šikma:

Zatím žádný problém, v sérii je ostrých 99% snímků, až je to přebírání poněkud nudné. Pro další sérii volím místo pod horizontem - do poslední chvíle není zřejmé, kdy a na jakém místě se motorka objeví:

Jakmile motorka vyjede zpoza horizontu, je nutné ji rychle najít, umístit na ní (nejlépe na obličej, což se vždy nestihne) ostřící bod a stisknout spoušť - D5 připomíná při 12 snímcích za sekundu spíše šicí stroj. Světe div se - všechny fotky v sérii jsou ostré - nebudu zde s nimi unavovat, z cca 250 fotek byly vysloveně neostré asi 2. Nic, co by stálo za řeč.

Zkouším jinou situaci - výjezd motorek obloukem proti fotoaparátu - jakmile si jednou ostřící bod někam sedne, tak se tam drží jak hovno košile. Objektiv stále stíhá, už to začíná být nuda.

Další test - tentokrát přímo proti fotoaparátu:

No, co dodat. Objektiv stále stíhá zaostřovat, odpad žádný.

Tak na závěr ještě pár snímků:

O pár řádků výše u snímků z D850 jsem konstatoval, že si na skutečně rychlé akce asi budete muset koupit jiný objektiv. A hle - výměna fotoaparátu za Nikon D5 pomohla. Co z toho vyplývá za poučení?
a) Pokud nemáte ostré některé záběry v pohybu, nemusí být na vině jenom objektiv.
b) Ostřící systém v Nikonu D850 není totožný se systémem v D5, ačkoliv to někteří autoři na internetu tvrdí. Ostřící systém v D5 je ještě trochu jiná třída, zvláště při průběžném zaostřování - je zkrátka fantastický.
c) Ostřící systém objektivu stihne i skutečně velmi rychlé děje, což mne, přiznávám, velmi překvapilo. Očekával jsem hodně velký odpad - z 1200 snímků bylo vysloveně neostrých 20 - slovy dvacet (s výjimkou snímků, kdy jsem si záměrně hrál s rozmazáním pozadí). Asi tak dalších 100 by mělo problém při zvětšení 50x60 cm a ten zbytek lze zvětšovat prakticky libovolně. A to je výsledek, který jsem skutečně nečekal.

P.S.: Ta potvora (Nikon D5) je opravdu pořádný kus foťáku se skutečně profesionálními funkcemi - zvláště systém ostření je doslova fascinující!

 

 Závěrečné hodnocení

 

Objektiv jsem si s sebou vzal na fotografickou výpravu do Indie - touto cestou děkuji skvělé průvodkyni, která do Indie jezdí více než 20 let na několik měsíců v roce (Kamila Berndorffová) a je nejen erudovanou průvodkyní, ale také výbornou fotografkou - pokud chcete poznat skutečnou Indii včetně života na vesnicích a nebude vám vadit trochu toho nepohodlí (někdy více), budete lepšího průvodce hledat těžko.

 

Vzhledem k velikosti a hmotnosti objektivu nebyl takový problém jej přidat do brašny a nosit celý den. S jeho používáním jsem neměl žádné potíže - snad je značka pro nasazení objektivu na bajonet by mohla být výraznější (nejlépe vystouplý čudlík, který mají některé Nikony). Po celou dobu jsem neměl problémy ani s ostřením za šera (Nikon D850), stabilizace fungovala velmi dobře - zkrátka žádný problém. I s ostrostí snímků jsem velmi spokojen, stejně jako s výkonem objektivu v protisvětle.

 

Pokud nefotíte zrovna přes den v Africe, tak vás světelnost objektivu na nejdelší ohniskové vzdálenosti velmi často při použití krátkého času expozice donutí zvýšit ISO - s tím je třeba počítat. Je to právě daň za hmotnost a rozměry objektivu. Na druhou stranu je to ještě objektiv, který můžete mít pověšený na řemenu (jiném než od Nikonu, to je mučící nástroj) na krku a nezlomí vám vaz. Alternativou k tomuto objektivu by mohla být nějaká 70-300 se světelností 5,6 - přece jenom bude ještě skladnější a trochu lehčí, ale zase bude trochu chybět těch 100 mm. Čím větší rozlišení snímače máte, tím si můžete dovolit udělat větší výřezy při zachování kvality snímku - dělat 50% výřez z 12 nebo 45 mil. bodů je dost podstatný rozdíl.

 

Rychlost ostření, zvláště v režimu AF-C je dle mého názoru u tohoto objektivu na velmi dobré úrovni, rovněž tak přesnost zaostření, která ovšem zvláště na ohnisku 400 mm byla překvapivě dobrá a málokdy bylo nutné pořídit snímek opakovaně. Nemalou měrou se na tom jistě podílel i ostřící systém D850 (i když D5 má lepší). Snad jedinou připomínku bych měl k systému průběžného ostření, kde by mohl objektiv reagovat rychleji - pokud jste specialisté na létající ptactvo, budete muset pro dosažení většího počtu správně zaostřených fotografií sáhnout nikoliv po jiném objektivu stejné kategorie, ale do jiné kategorie s vyšší světelností a rychlejším ostřením (a pořádně si připlatit) - .... ale po testu objektivu na Nikonu D5 své tvrzení opravuji - je rychlý dostatečně, možná bude stači sáhnout po jiném fotoaparátu.

 

Možná vám v testu chybí snímky při použití telekonvertoru - tak vězte, že TC 1,4 jsem zkoušel u objektivu Tamron 70-200 G2 a nebyl jsem z toho úplně nadšen. Stále po letech zkušeností zastávám názor, že TC patří na objektivy pevných ohnisek. Vždy je lepší řešení pořízení výřezu z ostré fotografie, zvláště v dnešní době, kdy rozlišení snímačů dosahuje běžně 40 mil. bodů. Pokud budete skutečně potřebovat delší ohnisko, máte stále možnost si zakoupit z řady Tamronu třeba Tamron 150-600 G2 či jeho předchůdce Tamron 150-600 - kvalita snímku na ohnisku 600 mm bude s těmito objektivy bezesporu vyšší než při použití telekonvertoru - u objektivů typu "zoom" bych osobně používal konvertory v případě, že nebudu požadovat maximální ostrost fotografií.

 

Pokud vezmu v úvahu cenu objektivu, kvalitu snímků i při plně otevřené cloně, dílenské zpracování objektivu, příslušenství a HMOTNOST - co více si lze v této cenové kategorii přát? Tento objektiv se může stát pro řadu fotografů na dlouhá léta jediným teleobjektivem, který budou používat jako doplněk k základnímu rozsahu 24-70, nebudou jej muset kvůli hmotnosti nechávat doma a nezatíží významně rodinný rozpočet. A majitelé fotoaparátu s DX snímači dostanou ekvivalent ohniskové vzdálenosti 150-600 mm a to se může hodit. Záruka 5 let a případná oprava do 3 dnů je už jen vítaný bonus navíc, který budete jinde těžko hledat.

 

*****

Doplnění 2021: Pokud vás zajímá porovnání kvality snímků pořízených tímto objektivem ve srovnání s objektivem Nikkor S 70-200/2,8 na Nikonu Z7, najdete jej zde.

*****

 

Závěrečná hodnocení ze zahraničních testů:

http://www.photographyblog.com/reviews/tamron_100_400mm_f4_5_6_3_di_vc_usd_review

Tamron 100-400 je excelentní alternativou ke srovnatelným objektivům od Canonu (EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM) a Nikonu (Nikon 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR), nabízející 90% jejich výkonu za 50% ceny. Maximální světelnost 6,3 na 300-400 mm je sice o stupeň horší, není perfektně ostrý na 400 mm a volitelný stativový úchyt není levný a trochu nadbytečný - na druhou stranu je zde hodně věcí, pro které budete mít objektiv rádi.

Objektiv nabízí excelentní obrazovou kvalitu, s jemným bokehem a velmi dobrou ostrostí spolu s efektivním a flexibilním systémem stabilizace a rychlým, tichým a jistým automatickým ostřením. Tamron je též menší a lehčí než ekvivalenty Nikonu a Canonu - něco, co jistě ocení fotografové při fotografování z ruky.

Obrazová kvalita je velmi dobrá v celém rozsahu ohniskových vzdáleností a clonovém rozsahu se stálou excelentní ostrostí při zaclonění o jedno clonové číslo nad maximální světelnost. Má velmi dobře zvládnutou chromatickou aberaci a odlesky v protisvětle se objeví pouze při fotografování přímo proti slunci. Jedinou reálnou optickou vadou je viditelná vinětace při plně otevřené cloně a mírné soudkovité zkreslení na ohnisku 100 mm.

Celkově se jedná o všestranný objektiv, dokonce i po připočtení nákladů na pořízení stativové patky - je stále podstatně levnější než alternativy Canonu a Nikonu, od kterých se liší svými vlastnostmi, kvalitou konstrukce a výkonem jen nepatrně. Highly recommended!

http://www.photonews.ca/index.php/tamron-100-400mm-review/

Všeho všudy, toto je pořádný kus objektivu za ty peníze. Je velmi, velmi blízko těm nejlepším ohledně výkonu a nabízí vynikající poměr cena/výkon. Mnoho fotografů, kteří si nemohou dovolit koupit ty nejlepší objektivy v této třídě, si bude moci pravděpodobně dovolit koupit tento objektiv. Pro ty, kteří chtějí dosáhnout lepší obrazovou kvalitu, než kterou mohou poskytnout "setové" objektivy, je tento Tamron závanem čerstvého větru. Při akceptování opravdu mála kompromisů je pro mne velmi snadné tento objektiv doporučit.

Něco pro majitele Canonů: https://www.youtube.com/watch?v=0xWul1gpmgc

 

 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.


 

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz