Test Tamron AF 18-270 mm
F/3,5-6,3 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Home =titulní strana www |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů zde
Je
tomu již skoro 5 let, kdy jsem testoval objektiv
Tamron 18-200, tehdy ještě na
Nikonu D70. Mezitím zkonstruoval Tamron ještě nástupce Tamronu 18-200 - model
18-250 mm. Zde testovaný objektiv je nástupce tohoto objektivu s rozšířeným
rozsahem a stabilizací. Širokorozsahové objektivy jsou u určité části
fotografické veřejnosti populární vzhledem ke svým malým rozměrům a velkému
rozsahu. Skalní odpůrci zase tvrdí, že kresba a kvalita těchto objektivů je pod
psa. Samozřejmě, že nemůže dosahovat kvality pevných skel ani nízkorozsahových
zoomů typu 17-50mm apod. Ovšem jakmile vyrazíte třeba do hor nebo na rodinnou
procházku, patrně s sebou nebudete vláčet brašnu s 10 kg objektivů. Podívejme
se, co nám v současné době trh nabízí v rámci těchto "všeumělů" (pouze objektivy
pro Nikon) - ceny jsou uvedeny koncové vč. DPH k datu 18. března 2010:
Všechny výše uvedené objektivy bez výjimky jsou určeny pro digitální zrcadlovky se snímačem typu APS-C - u Sigmy označované zkratkou DC, u Tamronu Di II a u Nikonu DX. Vyrobit objektiv tohoto rozsahu a světelnosti pro plnoformátové snímače by bylo neúnosné - a to doslova - objektiv by měl takovou hmotnost, že by jej nikdo nechtěl nosit. Můžete je použít i pro plnoformátové zrcadlovky typu D700 či D3, ovšem potom nedojde k vykreslení celého obrazového pole snímku - nebo přepnete do "DX formátu" a budete fotografovat zhruba s polovičním rozlišením - toto řešení volí skutečně málokdo, ale když je nouze nejvyšší... Ostatní zkratky u objektivu - VC = optická stabilizace, LD - použití skel s nízkým rozptylem světla, Aspherical = použití asférických členů, IF=systém vnitřního ostření a makro je jasné, i když nejde o "skutečné" makro, kterými bývá zvykem označovat objektivy s poměrem zobrazení 1:1. Objektiv je vybaven vlastním ostřícím motorem, je tedy možné jej použít i na těch modelech zrcadlovek, které nejsou vybaveny motorkem ostření v těle přístroje. Pro další testy jsem vybral jednu z nejrozšířenějších zrcadlovek ve středním proudu - Nikon D300 a jako konkurenci si zvolím opět nejdražší Nikon-klasiku - objektiv Nikkor 18-200, který je mezi "nikoňáky" velmi oblíbený - mimochodem s tímto objektivem objela jedna cestovatelská dvojice celý svět za 800 dní - odkaz na jejich vybavení je zde a jistě tam každý cestovatel nasbírá inspiraci ze zkušeností jiných. Tolik k testovací výbavě a můžeme začít vybalovat. V úhledné krabičce obdržíte objektiv, přední a zadní krytku, sluneční clonu, český a originální návod k použití a záruční list. Ale nejdříve technické parametry.
Jak se vede objektiv papírově - technické parametry (ve srovnání s Nikkorem
18-200 VR)
Vybalujeme Obrazové srovnání velikosti obou objektivů
Z
výše uvedené tabulky je patrné, že hmotnost obou objektivů je prakticky
totožná a rozdíl velikosti objektivů na nejširším ohnisku je zanedbatelný.
Při navolení nejvyšší ohniskové vzdálenosti je Tamron asi o 3 cm delší -
někde těch 70 mm navíc musí být holt vidět. Když si uvědomíme, že
porovnatelná ohnisková vzdálenost tohoto objektivu pro fotoaparáty se
snímačem APS-C je neuvěřitelných cca 28 až 420 mm, tak není divu, že s tímto
objektivem drží Tamron světový rekord v rozsahu ohniskových vzdáleností. Tak
ještě aby tomu také odpovídala kvalita snímků. Technický a umělecký dojem, vnější popis Začnu zase tou Tamroní krytkou na bajonet objektivu - je neuvěřitelné, že za celá ta léta nebyl schopen Tamron vyvinout takovou krytku bajonetu, která by mi nedrásala nervy. Nasadit jde totiž ve 3 polohách, ale pouze v jediné z nich jde otočit tak, aby na bajonetu držela. Statistika zde neplatí a buďte si jisti, že procento vašich neúspěšných pokusů bude určitě větší, než 33,3333 %. Takže v brašně se věčně někdy válí, protože se do správné polohy ve spěchu zkrátka netrefím :( Krytka u Nikon objektivů jde otočit ve všech třech polohách, takže její nasazení je velmi rychlé. Dílenské zpracování objektivu není ve srovnání s Nikkorem tak precizní a působí spíše plastovějším dojmem - ale to nemusí mít na obrazovou kvalitu žádný vliv. Naopak velmi kladně hodnotím, že prstenec pro ovládání změny ohniskové vzdálenosti je velmi masivní (tj. široký) a je blíže k tělu fotoaparátu, zatímco užší prstenec sloužící pro ruční ostření je blíže sluneční cloně - určitě častěji měním u tohoto objektivu ohniskovou vzdálenost než ručně ostřím. U objektivu Nikkor je tomu přesně naopak a řešení Tamronu pokládám v tomto směru za lepší. Něco trochu jiného je ovšem ovládání - změna ohniskové vzdálenosti vyžaduje celkem zabrat - pro změnu z 18 na 270 mm musíte pootočit prstencem o cca 90 stupňů (stejně jako u Nikkoru), ovšem objektiv klade této snaze skutečně tuhý odpor - do 40 mm je v normě, od 50 do 90 mm klade vzrůstající odpor, na 100 mm je pomyslný vrchol a poté následuje již opět normální posun do 270 mm. Ale předpokládám, že se časem ochodí. Zajímavé je, že cesta zpět na 18 mm je naprosto plynulá. Přední čočka se při změně ohniskové vzdálenosti ani při ostření neotáčí, takže případné použití filtrů (hlavně polarizačních) je v tomto ohledu bez problémů. Zato ostřící prstenec má na můj vkus volnější chod a malý rozsah - z jedné krajní polohy do druhé jej posunete na necelý 60 stupních, což může být pro přesné zaostření na nejdelším ohnisku problém. Nikkor má od jedné krajní polohy do druhé cca o málo více než 90 stupňů a nastavení tak může být plynulejší a jemnější. Ale vzhledem k tomu za 99% uživatelů těchto objektivů používá automatické ostření, tak to asi v praxi takový problém nebude. Tamron není objekiv typu AF-S, kdy si můžete do automatického ostření kdykoliv ručně zasáhnout - pokud tak chcete učinit, musíte přesunout přepínač režimu ostření do polohy MF. V poloze AF klade objektiv dost tuhý odpor a při pokusu o ruční ostření by mohlo dojít k poškození objektivu - návod na tuto skutečnost upozorňuje. Při automatickém ostření se prstenec ostření otáčí - pokud fotografujete na krátká ohniska, tak to nevadí. Pokud ovšem fotografujete na delší ohnisko, má vaše druhá ruka tendenci posunout se dopředu k obrubě objektivu pro zajištění lepšího držení, tj. stability. V tom okamžiku často podepřete rukou objektiv v oblasti otáčejícího se prstence ostření a objektiv vám v ruce "ožije" - než si na to zvyknete, bude vás to trochu rušit. Mimo přepínače AF-MF jsou na objektivu ještě dva - jeden pro zapnutí/vypnutí stabilizace (VC ON-OFF) a druhý je zámek vysouvání objektivu, který objektiv zajistí na ohnisku 18 mm - i při zamčeném objektivu lze na tomto ohnisku normálně fotografovat. Pokud hodláte fotoaparát s objektivem nosit přes rameno, bude docházet k samovolnému vysouvání objektivu - ovšem na druhou stranu jsem ještě nepoznal žádný objektiv tohoto rozsahu a příbuzné cenové kategorie, který to nedělá - takže zámek se vám může hodit. Bajonetové uchycení objektivu je kovové (u obou). Než se ovšem pustím do vlastního testování, dovolte malou demonstraci rozsahu ohniskových vzdáleností u tohoto objektivu - celý snímek = 18 mm, světlý obdélníček = 270 mm. Dole záběr opět z jediného stanoviště - úctihodný rozsah.
Průběh clon na různých ohniskových vzdálenostech - tabulku čtěte následovně: od ohniska 18 do 24 mm je světelnost světelnost objektivu 3,5, od 25 mm do 30 mm je světelnost 4 atd. Samozřejmě je změna světelnosti plynulá, nikoliv skoková, ale jsou zaznamenány hodnoty, kdy při režimu A a nastavení minimální clony fotoaparát clonu zvýší.
Fotíme = Nikon D300 + Nikkor 18-200 VR GII ED + Tamron 18-270 Vinětace
Automatické ostření Automatické ostření bylo na D300 funkční téměř bez výhrad v režimu AF-S, tj. zaostřeno po namáčknutí spouště a to na všech ohniscích, zkoušel jsem i za šera - snímky jsou pod nadpisem stabilizace i ve spoře osvětlené místnosti. Menší problémy způsobuje automatické přeostřování v režimu průběžného ostření (AF-C), kdy objektiv na nejdelším ohnisku při jemné změně pozice nepřeostřil, ale trochu měl. Polehčující okolností je, že to bylo již po západu slunce v lese. Pokud mám oba objektivy v této kategorii porovnat, tak rychlejší ostření má Nikkor a také tišší a také se chová poněkud citlivěji v režimu průběžného ostření. I když ostření není stoprocentní, občas jsem se divil, že objektiv světelnosti 6,3 na nejdelším ohnisku dokázal za šera vůbec zaostřit - např. firma Nikon se brání nasazování konvertorů, které snižují světelnost až o 2EV na jiné objektivy, než se světelností 2,8 - mimo jiné tak garantuje schopnost automatického ostření na cloně 5,6. Nemalou měrou k tomu přispívá samozřejmě i fotoaparát - v tomto případě Nikon D300, který dokáže ostřit s AF objektivy nejrychleji z řady DX zrcadlovek. Na tělech nižší cenové hladiny mohou být výsledky horší - nevím, nezkoušel jsem. Na okraj je třeba zmínit, že objektiv není v žádném případě parfokální - česky řečeno, jestliže při širokoúhlém ohnisku zaostříte a poté posunete objektiv na dlouhé ohnisko, scéna nebude ostrá - je nutné zaostřit znovu - obráceně to samozřejmě platí též, ale na širším ohnisku si toho nemusíte všimnout a díky větší hloubce ostrosti to ani nemusíte poznat. Nikkor 18-200 se chová stejným způsobem. Závěr: v rychlosti ostření, tichosti a přesnosti vyhrává Nikkor 18-200, ovšem na fotografování sportovních událostí nebo rychle se pohybujících předmětů budete muset pro ohniska nad 100 mm sáhnout po jiném objektivu, pokud budete chtít více dobře zaostřených snímků. Stabilizace Výrobce uvádí, že funkce VC (u Nikkorů označována jako VR), dokáže prodloužit expoziční čas až o 4 EV. Po zkušenostech při fotografování tomu docela i věřím. Zvláště v rozsahu nad 150 mm výše zůstane stát obraz v hledáčku po zapnutí stabilizace jako přibitý. Těžko mohu porovnávat účinky stabilizace obou objektivů, ale v obou pracuje dobře. Na Tamronu je její funkce na 270 mm znát samozřejmě ještě více, než na 200 mm Nikkoru 18-200. Stabilizace u Nikkoru je tišší, ale pochybuji, že by i u Tamronu někoho mohla rušit. Níže v tabulce se můžete podívat, jaké časy lze se stabilizací ještě udržet - vše fotografováno z ruky na ohnisko 270 mm, což po přepočtu znamená fotit objektivem 400 mm bez opory! Fotografie mají menší kontrast, jsou pořízeny po západu slunce v lese. Nejsou doostřovány. Kvalitu fotografií nyní hodnotit nebudu, necháme si to na stativ :) Závěr: Stabilizace je skutečně účinná, nejedná se o žádný marketingový tah. Stará poučka říká, že bez stabilizace na ohnisku 270 mm (přepočítaném 400 mm) by se mělo fotografovat cca 1/400 s. Účinek stabilizace je přinejmenším stejný, jako u objektivu Nikkor 18-200 mm. Odolnost na protisvětlo
Pokud budeme hodnotit odolnost na protisvětlo - odlesky v objektivu, bude na tom poněkud lépe Tamron (prohlédněte si snímky na cloně 22). Nikkor má ovšem dle mého soudu navrch v celkové průzračnosti snímku - ačkoliv byl stejný režim snímání u obou objektivů a také stejné ISO v režimu A, snímkům s Tamronem přiřadil fotoaparát zhruba poloviční čas, než Nikkoru - zajímavé. Snímky z Nikkoru 18-200 jsou z tohoto důvodu o něco světlejší, než z Tamronu. Ačkoliv byly oba objektivy nastaveny na 18 mm, snímky z Tamronu pokrývají o něco širší úhel - a teď babo raď, kterých 18 mm je těch správných :) Tamron má o něco studenější podání barev než Nikkor. Všechny snímky byly pořízeny do formátu RAW a následně převedeny přes Capture NX s vypnutým odstraněním vad objektivu = následující volba v programu není aktivní: a projasněním stínů na hodnotu 50. Jinak jsou snímky naprosto bez úprav. Závěr: odolnost na protisvětlo velmi dobrá s mírně sníženým přenosem kontrastu, mírně studenější barevné podání. Aberace
Aberace aneb barevná vada objektivů je na okrajích prakticky totožná, u Tamronu trochu méně výrazná. Uprostřed snímku je na tom o fous lépe Nikkor. Není to ovšem ten nejhorší typ záběru, který může oba objektivy v tomto ohledu potkat - aberace ve větvích strojům přímo proti světlu je ještě výraznější, stejně tak na odrazech chromových předmětů. Překvapivě se výrazně nezmírňuje při vzrůstajícím zaclonění objektivu. Aberace rozhodně není malá, jak ukazuje následující snímek - byl pořízen objektivem Tamron na clonu 6,3, ohnisko 270 mm, přímo proti zapadajícímu slunci. Závěr: aberaci na širokém ohnisku lze označit za průměrnou, na nejdelším ohnisku za poměrně vysokou. Abyste si nemysleli, že je na tom Nikkor vždy výrazně lépe, čtěte dál. Kresba objektivu Bokeh aneb podání neostrých oblastí Další
běžné snímky
Makro - v názvu objektivu se objevuje slovo "Macro" - je pravdou, že zrovna zobrazení 1:1 to není, ale z demonstračního snímku krabičky zápalek je patrné, že schopnost zaostření a přiblížení detailu na 49 cm (měřeno od snímače) při ohnisku 270 mm je chvályhodná.
Závěr +
-
Přiřaďte si, prosím, každému plusu a minusu svou váhu. Je mi jasné, že někteří majitelé skel typu Nikkor 14-24/2,8, 24-70/2,8 a 70-200/2,8 s Nikkor telekonvertorem TC2 pokryjí stejný rozsah v daleko vyšší kvalitě a nad tímto typem objektivu udělají rovnou kříž. Nebude jim ovšem stačit 150.000,- Kč a na delší vycházky bude dobré si najmout nosiče. Na řadu akcí si vyberou jenom jeden objektiv (kdo by se s tím tahal, že) a tak některé záběry vůbec nepořídí - zákon schválnosti v těchto případech funguje naprosto dokonale a budete si říkat - že jsem jej nechal doma. Je to jako se stativem - můžete jej tahat celé dny zbytečně - ale jen jednou jej necháte doma a on by se tak hodil!
Můj soukromý názor: rozhodně kvalita odpovídá ceně a svou užitnou hodnotu pro řadu uživatelů rozhodně má. Pokud nejste specialisté na krajinářskou a sportovní fotografii a vaším hlavním cílem nejsou výstavy velkoformátových fotografií, budete spokojeni a některých zde popisovaných neduhů si ani nevšimnete. Je to univerzální objektiv stejně, jako univerzální čistící prostředek - tím také vyčistíte všechno, ale na něco se nehodí. Pak ovšem nezbývá, než sáhnout do peněženky podstatně hlouběji.
|