Test NIKKOR AF-S DX 16-80 F/2,8-4E ED VR

a krátké porovnání s objektivem Nikkor 16-85 F/3,5-5,6

Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde

31. července 2015 (objektiv ohlášen 2.7.2015)

Každý uživatel fotoaparátu s DX snímačem musí vyřešit, jaký základní objektiv na svou zrcadlovku nasadí. V naprosté většině případů padne volba na objektiv s proměnlivou ohniskovou vzdáleností - tedy tzv. zoom. Při nákupu první zrcadlovky padne volba převážně na "setový" objektiv, tj. objektiv, který je dodáván v jedné sadě s fotoaparátem. U DX zrcadlovek Nikon jsou to v současné době následující objektivy: Nikkor 18-55/3,5-5,6 G AF-S VR (či VR II), nebo u dražší varianty objektiv Nikkor 18-105/3,5-5,6 AF-S DX G ED VR, u dražších variant potom objektiv Nikkor 18-140/3,5-5,6 G ED VR nebo u nejvyšší třídy DX fotoaparátů Nikon i objektivy Nikkor 18-200/3,5-5,6 G AF-S DX ED VRII nebo Nikkor 18-300/3,5-6,3 AF-S DX G ED VR (stav k 31.7.2015). Vyjmenoval jsem jenom sady, které jsou originál balené do setů firmou Nikon - někteří obchodníci prodávají i jiné sety, které si sestavují sami z těla + objektivu a prodávají je spolu za výhodnější cenu, než při samostatném prodeji - většinou se jedná o objektivy firem Sigma či Tamron.

V minulých 5 letech byly v "setu" spolu s DX fotoaparáty Nikon prodávány ještě objektivy Nikkor 17-55/2,8 AF-S DX a Nikkor 16-85/3,5-5,6 G AF-S DX ED VR - jmenuji jenom ty objektivy, které jsou v současné době nadále v běžném prodeji. Zvláště objektiv Nikkor 16-85/3,5-5,6 G AF-S DX ED VR byl velmi často dodáván spolu s fotoaparáty Nikon od ledna 2008 a platil za to nejlepší, co lze v této kategorii koupit (za rozumné peníze). Byl uveden na trh přibližně ve stejném období, jako fotoaparát Nikon D300, následován v dalších letech modely D60, D90, D5000, D3000, D300s, D3100 a v září roku 2010 modelem D7000. V současné době, ačkoliv je stále prodáván, se v "setových" sestavách již nevyskytuje - a za chvíli uvidíme, proč.

Pokud pomineme ze všech výše uvedených nejdražší objektiv Nikkor 17-55 se světelností 2,8 v celém rozsahu (ten se narodil již v roce 2003 a je prodáván dodnes za 38.000,- Kč) - mimochodem k jeho poměru cena/výkon mám odjakživa vážné výhrady, tak společným znakem všech výše uvedených objektivů je světelnost začínající na 3,5 a končící většinou na cloně 5,6. A tak panovala všeobecná nelibost, že pro DX snímače není k dispozici světelnější zoom za přijatelnou cenu - cena objektivu se 17-55/2,8 byla a je pro většinu současných "DXkařů" neúnosná a ne každý hodlá investovat do objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností, pokud zvážili poměr ceny a využitelnosti. Pro vyšší světelnost museli hledat u jiných výrobců - např. Sigmu 17-50/2,8 či Sigmu 17-70/2,8-4 nebo Tamron 17-50/2,8.

Možná si teď někdo řekl, že firma Nikon se "chytla za nos" a vyrobila nástupce hojně rozšířeného Nikkoru 16-85/3,5-5,6, aby poskytla uživatelům tohoto oblíbeného objektivu vyšší světelnost. Ale to by se chytala dost dlouho - celých 7 let. První, co mne napadlo, když jsem si přečetl tiskovou zprávu bylo, že Nikon chystá v DX segmentu nástupce D300(s) a potřebuje pro něj solidní základní zoom. Je třeba si uvědomit, že objektiv 16-85/3,5-5,6 byl uveden na trh v době 12 megapixelových snímačů, které jsou schopny objektivům ještě mnohé odpustit. Dnešní 24 megapixelové snímače při oblíbeném zkoumání snímku na obrazovce v poměru 1:1 jsou již nejen na rozlišovací schopnost objektivu daleko více náročné (skeptik by podotknul, že se zvyšující se technickou dokonalostí lze pořizovat stále horší fotografie:). A tak chápu uvedení nového objektivu jako předzvěst nástupu nové DX zrcadlovky v horizontu následujících měsíců. Potom se objektiv 16-80/2,8-4 možná objeví i v setu s nějako D400, či jak se nová potvora bude jmenovat.

Pojďme si tedy udělat rekapitulaci objektivů, které lze považovat za "základní" objektivy s proměnlivou ohniskovou vzdáleností pro DX snímače Nikonu k 1.8.2015 (pouze objektivy, které jsou v maloobchodní síti) a to rozsahu 16 - 140 mm (vyšší koncové ohniskové vzdálenosti považuji již za širokorozsahové = tj. pro tento případ je rozsah ohnisek vyšší než 10x):

Označení objektivu

Cena v Kč vč. DPH k 1.8.2015

Nikkor 18-105mm f/3,5-5,6 AF-S DX G ED VR *

5.990,- 

Nikkor 18-55mm f/3,5-5,6 G AF-S DX VR II

6.190,-

Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di II

9.990,-

Sigma 17-50mm f/2,8 EX DC OS HSM

11.390,-

Tamron SP 17-50mm f/2,8 XR Di II VC

12.390,-

Sigma 17-70mm f/2,8-4,0 DC Macro OS HSM Contemporary

12.590,-

Nikkor 16-85mm f/3,5-5,6 G AF-S DX ED VR *

15.190,-

Nikkor 18-140mm f/3,5-5,6 G ED VR *

15.490,-

Nikkor 16-80mm f/2,8-4,0 E AF-S DX ED VR

29.990,-

Nikkor 17-55mm f/2,8 AF-S DX ZOOM IF-ED

37.990,-

Jak vidíte, cena tohoto objektivu není zrovna lidová - objektiv stojí prakticky dvojnásobek svého předchůdce (objektivu 16-85/3,5-5,6). Když jsem před rokem porovnával 3 objektivy (výše v seznamu označené hvězdičkou), tak jsem se přikláněl k objektivu 18-140. Přesto budu v tomto článku srovnávat nováčka s jeho předchůdcem, objektivem 16-85/3,5-5,6 a to ze dvou důvodů: a) je mezi majiteli DX fotoaparátů Nikon velmi rozšířen a za b) z Nikon objektivů je k nováčkovi nejblíže rozsahem ohniskových vzdáleností. Řada majitelů tak může zvažovat přechod k objektivu 16-80 buď z důvodu zvýšení kvality obrazu či světelnosti, zvláště v případě nákupu nového fotoaparátu.

 

Jak můžete vidět z porovnávacího snímku, na výšku jsou základním nastavení oba objektivy identické (nováček je o 1 mm vyšší). Se zvýšení světelnosti objektivu nám ovšem trochu musel ztloustnout a bude tak nutné si koupit nový polarizační filtr (nárůst z 67 na 72 mm). Zajímavé je, že hmotnost obou objektivů je také prakticky totožná, nováček je dokonce o 5 gramů lehčí:). Vyjmenovávat všechny technické parametry nového objektivu nebudu, najdete je všechny na stránkách Nikonu. Za hlavní výhody - zatím papírově, lze považovat následující:

- vyšší světelnost v celém rozsahu
- vylepšený systém stabilizace obrazu, který slibuje zlepšení až o 4 EV s automatickým rozpoznáním použití stativu
- použití 4 skel s ED a 3 asférické optické členy pro ostřejší a brilantnější snímky
- antireflexní vrstvy nano crystal coat - to je to zlaté "N" na objektivu, které potlačují reflex a závod v protisvětle
- fluoridová vrstva na přední čočce objektivu, která odpuzuje vodu, prach a nečistoty a umožňuje snadnější čistění objektivu
- elektromagnetická clona, umožňující vyrovnanější expozice při sériovém snímání

 Mechanické provedení a příslušenství

Vybalujeme

Nic nového pod sluncem - objektiv, sluneční clona (obdélníková), návod se záručním listem, přední a zadní krytka. Žádný pytlíček na objektiv, který by bylo možné uložit do šuplíčku:)

Mechanické provedení

Mechanické provedení mi připadá stejné jako u jeho předchůdce. Rychlost ostření na D7200 se zdá o něco vyšší, ale s rychlostí ostření D800 s 24-70/2,8 to skutečně srovnávat nejde.

Konstrukční materiály

Již jen z toho, že oba objektivy mají stejnou hmotnost lze usuzovat, že podíl plastů je více než dostatečný a v zimě budete moci objektiv klidně olíznout bez přimrznutí jazyka.

Závěr: V ceně skoro 30.000,- Kč bych očekával, že alespoň některé díly budou kovové (viz např. 17-55/2,8). Tisková zpráva k objektivu uvádí hmotnost jako přednost - ale v tomto případě se domnívám, že to nebyla konstrukční priorita, ale spíše důsledek.

 Vinětace

Pokud se budete chtít podívat na vinětaci na všech ohniskových vzdálenostech, podívejte se na http://nikonblog.cz/af-s-dx-nikkor-16-80-mm-f28-4e/, odkud jsem také převzal následující obrázek - ukazuje vinětaci na ohnisku 16 mm při clonách 2,8 až 8. Prakticky je vinětace výraznější pouze při plně odcloněném objektivu na ohnisku 16 a 80 mm, z toho na 16 mm výrazněji. Výsledky nijak nevybočují z normálu této kategorie, navíc vinětaci lze velmi dobře dodatečně odstranit v grafickém editoru.

AF-S DX Nikkor 16–80 mm F2,8–4E ED VR

Závěr: V normě, nic, co by stálo za delší diskuzi.

 Zkreslení

Jak soudkovité zkreslení na ohnisku 16 mm, tak poduškovité na 80 mm již přesahuje hodnoty, které od této cenové kategorie očekávám. Prakticky pouze kolem ohniska 24 mm není zkreslení prostým okem patrné. Na fotografování architektury si pořiďte jiný objektiv, jinak budete muset provádět dodatečné korekce v editoru, což na rozdíl od opravy vinětace znamená vždy přepočet obrazu.

Závěr: Kdyby to byl objektiv 18-55 za 6.000,- Kč, tak neřeknu ani slovo. Ale toto je zklamání a jistě to šlo udělat v této cenové kategorii lépe.

 Ostrost

Ostrost je první parametr, kde jsem provedl porovnání s objektivem Nikkor 16-85/3,5-5,6. Vše snímáno Nikonem D7100 ze stativu s vypnutou redukcí vibrací na objektivu do RAW (NEF) s následným převodem do nejlepší kvality JPG programem Capture NX-2 s vypnutou korekcí objektivu (vypnuto potlačení aberace, zkreslení i vinětace) a bez jakýchkoliv úprav JPG. U obou objektivů byla také vypnuta korekce ostření (AF fine tune).

Nejprve se můžeme podívat na MTF křivky (zdroj Nikon):

AF-S DX Nikkor 16–80 mm F2,8–4E ED VR

Již na grafech je vidět, že zvláště u ohniska 16 mm je úbytek ostrosti směrem k okrajům obrazu vyšší. Ale na výřezech níž uvidíte, že jsou to stále velmi dobré hodnoty (nebo jsem měl takové štěstí na velmi dobrý kus).

Clona Ohnisko 16 mm

16 mm - střed

16 mm - levý horní roh
Výřez (= tiskový rozměr 106x160 cm) Výřez (= tiskový rozměr 106x160 cm)
Nikkor 16-85/3,5-5,6 Nikkor 16-80/2,8-4 Nikkor 16-85/3,5-5,6 Nikkor 16-80/2,8-4
2,8

---

---

3,5
4,0
5,6
8
11
16
Clona Ohnisko 80 mm

Výřez (=tisková velikost 106x160 cm) Výřez (=tisková velikost 106x160 cm)
Nikkor 16-85/3,5-5,6 Nikkor 16-80/2,8-4 Nikkor 16-85/3,5-5,6 Nikkor 16-80/2,8-4
4,0 --- ---
5,6
8,0
11

A na závěr jen pár snímků z 16-80/2,8-4 z trochu jiného prostředí: fotografováno z ruky s D7200

Jen pár slov ke snímkům budovy. Povšimněte si vynikající ostrosti ve středu snímku již na cloně 2,8. Ta umožňuje vytvořit snímek s výborně ostrým popředím a sametově rozostřeným pozadím. Nepamatuji, kdy jsem naposled viděl tak ostré snímky na clonu 2,8.

Prakticky do clony 8 je ostrost ve středu snímku konstantní, od clony 11 výše se již začíná uplatňovat difrakce a ostrost rychle klesá.

V první řadě - musím opakovat - díváte se na výřezy z fotografií velikosti 106 x 160 cm !!! Na ohnisku 16 mm je nový objektiv ostřejší výrazně vždy. Na ohnisku 80 mm je ve středu obrazu nový objektiv též podstatně ostřejší již od nejnižší clony, zatímco na okrajích obrazu jsou výsledky srovnatelné.

Závěr: Nový objektiv je bezesporu výrazně ostřejší a co je velmi důležité, již od nejnižší clony. Ostrost je při současném rozlišení DX snímačů velmi důležitá ve dvou případech - pokud děláte velké zvětšeniny a pokud je třeba udělat z fotografie větší výřez. Na výborné ostrosti se jistě projevují i nové antireflexní vrstvy a ED členy.

 

 Odolnost na protisvětlo

Této části jsem věnoval zvýšenou pozornost. Na úvod si (autor se jistě nebude zlobit), půjčím pár fotografií od Tomáše X (z diskuse k tomuto objektivu na Nikonblogu). Porovnávají odolnost objektivů v protisvětle:
 

Nikkor 16-85/3,5-5,6 - clona 8, 32 mm

Nikkor 17-55/2,8 - clona 8, 20 mm

Nikkor 16-80/2,8-4 - clona 14, 16 mm

Snímky sice nejsou pořízeny na stejných ohniskových vzdálenostech ani clonách, ale odolnost nového objektivu proti odleskům je více než zřejmá. Na následujících snímcích jsem tak dlouho posouval fotoaparát, až jsem objevil v hledáčku odlesky - někdy jsem musel hledat dost dlouho:). Nejvíc se projevují na vysokých clonových číslech a širokoúhlém ohnisku (což platí obecně pro takřka všechny objektivy). Zde máte sbírku toho nejhoršího, co mi podařilo vytvořit:

Zkoušel jsem různé clony i ohniska a posouvat sluníčko k okraji záběru i těsně za něj, zda se nějak projeví na snímku závoj. Zkrátka jsem objektiv skutečně potrápil - na ostrost fotografií nehleďte, jsou všechny pořízené z ruky a některé mají skutečně dlouhé časy (1/25 - 1/40s) s vypnutou stabilizací objektivu.

Závěr: Odolnost proti odleskům i kontrast objektivu v protisvětle jsou vynikající, budete muset dlouho hledat, než najdete objektiv, který by se mu na tomto poli vyrovnal.

 Stabilizace

Účinek stabilizace se hodnotí velmi špatně - takže se spokojím s konstatováním, že je přítomna a funguje:)

 Rychlost a spolehlivost automatického ostření

Rychlost - nemám žádné měřící přístroje, takže pouze subjektivně-objektivní dojem. Ostří rychleji na "stará" 16-85, ovšem o něco pomaleji než 17-55. Očekával jsem trochu rychlejší ostření, zvláště na D7200. Ovšem rychlost ostření je dána konstrukčně jak tělem fotoaparátu, tak objektivem.

Spolehlivost - to je trochu oříšek. Jedna věc je, za jak dlouhou dobu fotoaparát zahlásí, že je zaostřeno, druhá, zda skutečně zaostřeno je, tj. zda snímek bude ostrý. Testy jsem prováděl jak na Nikonu D7100, tak D7200 - pokaždé se objektiv choval jinak a pro nejlepší výsledek bude patrně nutné provést jemnou korekci ostření ve fotoaparátu (AF fine tuning = Jemné dolaď.AF).

Fotoaparát Nikon D7100 vyžadoval korekci do mínusu, nejlepší výsledek se mi zdá -7:

Fotoaparát Nikon D7100 vyžadoval korekci do mínusu, nejlepší výsledek se mi zdá -7:

OFF

-5

-6

-7

-8

-9

-10

-11

Fotoaparát Nikon D7200 vyžadoval korekci do plusu, nejlepší výsledek mi i podle zde nepublikovaných snímků vycházel +3


OFF

+1

+2

+3

+4

+5

+6

+7

Doplnění 21.8.2015

A protože mne zajímalo, zda se bude takto chovat i objektiv s jiným sériovým číslem, beru stejný fotoaparát jako v předchozím testu, tedy Nikon D7100 ale JINÝ objektiv 16-80/2,8-4 a zkusím rovnou přibližnou korekci, jakou jsem udělal s předchozím objektivem:


Korekce AF OFF

Korekce AF -10
Červený čtvereček označuje ostřící bod a současně odpovídá výřezu ze snímku. Zkusmo jsem nastavil -10 (16 mm, clona 2,8) a použil krajní levý ostřící bod v režimu automatického ostření. Myslím, že výsledek je jasný.

Zkusíme méně extrémní případ - středový ostřící bod, opět ohnisko 16 mm, clona 2,8


Korekce AF OFF

Korekce AF -5
<---Výsledek je po korekci sice lepší, ale o mnoho méně přesvědčivý než při použití krajního ostřícího bodu.

Korekce AF OFF

Korekce AF -5
<---Překvapení nás ovšem čeká, pokud trochu zapátráme kousek od středu snímku

Korekce AF OFF

Korekce AF -5
<--- Toto je pravý dolní roh

Korekce AF OFF

Korekce AF -5
<--- A zde máme výřez ze sochy

Tak nevím - ale snímek bez korekce AF není snad mimo bodu, kam bylo zaostřeno, ostrý snad vůbec nikde - kdybych nefotil 1/2000s, tak bych si snad myslel, že neostrost je způsobena pohybem fotoaparátu:). Ovšem po malé korekci AF lze výsledek na clonu 2,8 pokládat za výborný.

A do třetice všeho dobrého i zlého - ohnisko 80mm, clona 4


Korekce AF OFF

Korekce AF -5
<--- Výřez ze středu snímku, použit středový ostřící bod

Korekce AF OFF

Korekce AF -5
<--- Výřez z levého kraje snímku, použit levý krajní ostřící bod

To je ale překvapení - na ohnisku 80 mm jsou snímky bez korekce AF sice o málo, ale přece jenom ostřejší.

Měl jsem k dispozici 2 kusy stejného typu objektivu a jeden fotoaparát. U obou objektivů bylo pro dosažení vyšší ostrosti na ohnisku 16 mm nutné provést korekci AF (u D7100 do minusu, u D7200 do plusu). Je ale zajímavé, že tato korekce zase trochu ubrala na ostrosti ohnisku 80 mm. Já vím, že výřezy odpovídají tiskové velikosti 102 x 160 cm - ale on ten objektiv také nestojí pakatel.

Jak je patrné, výsledek je se dvěma různými kusy objektivu obdobný - zkrátka pro dosažení co nejvyšší ostrosti je potřebné provést jemné doladění automatického ostření, jinak nebude objektiv podávat takovou ostrost, jakou očekáváte. A pro úplnost, abyste si úsudek mohli udělat sami, najdete níže i originály snímků v JPG:

Pod náhledy je uložen originál JPG.

Toto samozřejmě není žádný univerzální návod, že se takto bude chovat každá kombinace fotoaparátu a objektivu. Je to pouze upozornění, že pro dosažení nejvyšší ostrosti se vyplatí pár pokusů. Výřezy opět odpovídají tiskové velikosti 106 x 160 cm. Pokud někteří z vás mají dojem, že se jich to netýká, protože tak velké zvětšeniny nedělají, tak je musím vyvést z omylu - objektiv je schopen zaostřit již na 35 cm. A když si usmyslíte, že si vyfotíte pavoučka na ohnisko 80 mm a clonu 4 (což odpovídá 120 mm na FX), tak se také může stát, že nebude ostrý, protože hloubka ostrosti se pohybuje v milimetrech (velikost výřezu odpovídá fotografii cca 30x40 cm).

Poznámka k ostřícím bodům:

První snímek vlevo nahoře zobrazuje polohu, kde byl ostřící bod skutečně umístěn. Vpravo nahoře je zobrazení ostřícího bodu z program Capture NX-2, vlevo dole z Capture NX-D - v obou případech je zobrazení posunuto dolů proti skutečnému stavu. Program Zoner (verze 15, 16 i 17) zobrazí ostřící bod úplně mimo. Ve všech případech se jedná o nejkrajnější levý ostřící bod. Pokud je použit středový ostřící bod, zobrazí jej všechny programy posunutý mírně dolů. Žijeme v době, kdy dokážeme přistát na Měsíci i na kometě, ale zobrazit správně ostřící bod je problém:)

Omlouvám se, že jsem ostření věnoval takovou pozornost a možná už to někoho nudilo. Ale to, že fotka bude ostrá tam, kde zaostřím, považuji u objektivu, zvláště této cenové kategorie, za podstatnou vlastnost.

Závěr: věnujte objektivu po zakoupení trochu času a zkontrolujte si ostření a případně si jej ve fotoaparátu (pokud to umožňuje), seřiďte. Vyplatí se to.

 Aberace (chromatická vada)

Podívejte se do oddílu "Ostrost", kde jsou fotografie s vypnutou chromatickou aberací. Zjistíte, že jak nový, tak starý objektiv si nemají co vyčítat, i na nejnižších clonách je u obou objektivů na velmi dobré úrovni. Pokud se již výrazněji projeví, dnešní grafické editory ji dokážou velmi dobře zlikvidovat.

Závěr: Aberace vás u tohoto asi trápit nebude. Snad má smysl ji řešit nad tiskový rozměr 30x40 cm, ale patrně si jí ve většině případů ani nevšimnete, protože při fotografování přímo do JPG ji odstraňuje software ve fotoaparátu a při zpracování RAWů v grafickém editoru bývá odstranění aberace standardně zapnuté.

 Bokeh aneb podání neostrých oblastí

Níže naleznete několik snímků, které dostatečně demonstrují, že ani velmi kontrastní objekty mimo rovinu neostření nedělají tomuto objektivu problém. Vše je rozostřeno velice příjemně, objektiv nejeví žádnou velkou snahu dělat ostře ohraničené "penízky".

Závěr: Pokud vás bokeh přímo nenadchne, tak vás určitě neurazí:)

 Běžné snímky

Fotografováno většinou bez stativu, převod z RAW do JPG v programu NX-2 (D7100) a NX-D (D7200). Bez doostření, při převodu do JPG zapnuta v programech automatická korekce optických vad a aberace.

 

 

 Závěrečné hodnocení

Bezpochyby je tento objektiv to nejlepší (v kategorii základních objektivů s proměnlivým ohniskem), co můžete svou DX zrcadlovku nasadit. Drobnou vadou na kráse je vinětace na nejnižší cloně na krajních ohniskových vzdálenostech, nepříjemnou vadou je soudkovité a poduškovité zkreslení, které mohlo být vskutku vyřešeno lépe. A trošku otravné je, že pro získání precizně zaostřených snímků si budete muset pohrát ve fotoaparátu (pokud to ten váš umožňuje - levnější DX modely tuto možnost nemají) s jemným nastavením roviny ostření (pokud to nevíte, fotoaparát si bude pamatovat, že se to týká pouze tohoto objektivu). Na druhou stanu mu to (neradi) promineme, protože má výbornou ostrost již od nejnižších clon, vynikající odolnost na protisvětlo, hezký bokeh, účinnou stabilizaci a není náchylný na usazování nečistot na přední čočce.

Dle mého názoru přednosti tohoto objektivu vysoce přesahují jeho nedostatky.

A abych nezapomněl: cena se mi také nelíbí. Skoro 30.000 za objektiv na DX snímač s tímto rozsahem ohnisek je velmi odvážná cena, když si uvědomíme, že nejlepší DX zrcadlovka dostupná v době psaní tohoto testu je D7200 a stojí úplně stejně, jako tento objektiv, tedy 29.990,- Kč. Ale je to skvělý univerzální objektiv, se kterým si můžete troufnout na portrét, reportáž i krajinářskou fotografii a může v mnoha ohledech konkurovat i objektivům s pevnou ohniskovou vzdáleností. Možná si Nikon tímto objektivem prošlapává cestičku k nástupci D300 (že by D400?).

Snímky pořízené tímto objektivem můžete najít i na dpreview.

2.3.2022 - objektiv otestován na fotoaparátu (bezzrcadlovce) Nikon Z 50 - test najdete zde.

 

Test se týká dvou konkrétních objektivů  náhodně vybraných z běžné maloobchodní sítě.
Nedá se vyloučit, že porovnání jiných dvou kusů stejných objektivů může dopadnout mírně odlišně a skutečně za to nenesu odpovědnost:)

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.

 


 

 

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz