Test NIKKOR AF-S DX 16-80 F/2,8-4E ED VR

na Nikon Z50

Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde

2. březen 2022

Objektiv k testu zapůjčila:

Možná někoho tento test překvapí - proč se věnovat 7 let starému objektivu, který jsem zde testoval v roce 2015 a ještě k tomu na fotoaparátu se Z bajonetem? Důvodů je několik:

a) stále se prodává a stále si drží svou cenu - v roce 2015 stál 30.000,- Kč a to samé stojí i dnes - takže vzhledem k inflaci, stojí méně (pokud vám stoupnul plat),

b) mnoho majitelů bezzrcadlovek "Z" systému Nikon Z50 a Nikon Zfc si koupilo také adaptér FTZ (a pokud ne, stále si jej koupit mohou),

c) na "Z" systému stále neexistuje náhrada tohoto objektivu, který je takovým "DX" ekvivalentem objektivu Nikon Z 24-120/4, který již na trhu je pro plnoformátové snímače.

Pro DX snímače bezzrcadlovek jsou na trhu momentálně následující "základní" objektivy na Z bajonet: Z DX 16-50/3.5-6.3 VR (cca 9.000,- Kč) - ten sice začíná na 16 mm, ale končí již na ohnisku 50 mm (nehledě na světelnost) - a Nikon Z DX 18-140/3.5-6.3 VR (cca 17.000,- Kč), který zase začíná až na 18 mm (a má též horší světelnost). A nic moc dalšího v tomto segmentu  Z DX objektivů k dispozici zatím není a asi v dohledné době podle plánů Nikonu asi nebude.

Zkrátka plnohodnotná náhrada rozsahu 16-80 mm zde zatím na Z bajonetu není - a ty objektivy, které jej mohou částečně nahradit, zase mají citelně menší světelnost. A tak se vkrádá otázka: "Vyplatí si pořídit tento objektiv i na bezzrcadlovku"?

Vyplatí se koupit tento objektiv na Nikon Z50 či Zfc?

Cena: Tak zcela určitě tento objektiv není levný - 30.000,- Kč je opravdu dost (ale z druhé ruky se dá koupit skoro za polovic). Ale cena od uvedení na trh nijak neklesá - Nikon dobře ví, že je to zatím nejlepší "univerzál", který na DX zrcadlovky s F bajonetem vyrobil a je rozhodně vyšší než dva výše jmenované. K tomu je nutné připočítat, pokud jej nemáte, ještě FTZ adaptér za cca 3.500 až 5.000,- Kč (použitý/nový). Takže se cena může vyšplhat až na 35.000,- Kč. Samozřejmě můžete koupit i tento objektiv z druhé ruky za cca 15-18.000,- Kč.

Rozdíl v hmotnosti (135 a 480g - bez FTZ adaptéru) a velikosti obou objektivů je propastný.

 

Když jsem testoval objektiv v roce 2015 na Nikonech D7100 a D7200, vytýkal jsem objektivu v této cenové hladině nesprávné zaostření a trochu také vinětaci a zkreslení (což jsou ovšem lehce opravitelné vady v editoru). Na většině fotoaparátů bylo třeba provést v menu fotoaparátů korekci ostření. V tomto krátkém testu se tedy budu věnovat nadále pouze některým vlastnostem. Také se podíváme  na funkci objektivu jako celku včetně spolupráce přepínačů na objektivu s fotoaparátem.

 Přepínače na objektivu a Z50

Při změně polohy přepínačů pro stabilizaci a režim ostření se změna projeví i na fotoaparátu. Ovládání z fotoaparátu není možné.

 Ostrost

Nejprve se můžeme podívat na MTF křivky tohoto objektivu (zdroj Nikon):

AF-S DX 16-80 F/2,8-4E ED VR

a objektivu Z DX 16-50/3.5-6.3 VR

Samozřejmě můžeme porovnávat maximálně tak nejkratší ohniskovou vzdálenost 16 mm. Papírově by na tom měl být objektiv Z DX 16-50/3.5-6.3 VR na 16 mm lépe jak s ostrostí, tak kontrastem, ovšem grafy srovnávají clonové číslo 2.8 s clonovým číslem 3.5, což je třeba vzít v úvahu. Uvidíme na reálných fotografiích: Použil jsem jiný fotoaparát a jiný objektiv Z DX 16-50/3.5-6.3 VR než v minulém samostatném testu 16-50. Stativ, vypnutá stabilizace, zapnutá automatické korekce zkreslení, automatická korekce vinětace, převod do JPG v programu Capture NX-D. Výřezy ze 100% kvality, snímky ke stažení v 95% kvalitě JPG.

Výřezy ze snímků jsou v poměru 1:1, což na mém monitoru odpovídá tiskové velikosti cca 120 x 180 cm!!!

Vzdálenost cca 250 metrů
16 mm
  DX 16-80/2.8-4.0 Z DX 16-50/3.5-6.3 DX 16-80/2.8-4.0 Z DX 16-50/3.5-6.3
Clona Střed Střed Pravý dolní roh Pravý dolní roh
2.8/3.5
4
5,6
8
11
16

Ve středu obrazu jsou výsledky srovnatelné, pokud vezmeme v úvahu, že snímek na nejnižší clonové číslo se u obou objektivů liší (2.8 proti 3.5). Objektiv 16-80 má znatelně teplejší podání barev. V rozích a okrajích snímku je objektiv 16-80 znatelně ostřejší již od nejnižšího clonového čísla

24 mm
  DX 16-80/2.8-4.0 Z DX 16-50/3.5-6.3 DX 16-80/2.8-4.0 Z DX 16-50/3.5-6.3
Clona Střed Střed Levý horní roh Levý horní roh
3/---    
4/4.2
5,6
8
11
16

Na ohnisku 24 mm jsou ve středu obrazu rozdíly nepodstatné, na okrajích a v rozích obrazu je mírně ostřejší 16-50.

35 mm
  DX 16-80/2.8-4.0 Z DX 16-50/3.5-6.3 DX 16-80/2.8-4.0 Z DX 16-50/3.5-6.3
Clona Střed Střed Levý horní roh Levý horní roh
3.3/---    
4.0/5,3
5,6
8
11
16

Pokud pomineme clonová čísla, která objektiv 16-50 nemá, potom jsou výsledky ve středu obrazu srovnatelné, na okrajích a v rozích snímku je mírně ostřejší Z 16-50.

50 mm
  DX 16-80/2.8-4.0 Z DX 16-50/3.5-6.3 DX 16-80/2.8-4.0 Z DX 16-50/3.5-6.3
Clona Střed Střed Levý horní roh Levý horní roh
3,5/---    
4,0/---    
5,6/6,3
8
11
16

Z praktického hlediska asi můžeme na srovnatelných clonových číslech vyhlásit remízu.

80 mm
  DX 16-80/2.8-4.0   DX 16-80/2.8-4.0  
Clona Střed   Levý horní roh  
4    
5,6    
8    
11    
16    

 Rozdíl mezi ohniskovou vzdáleností obou objektivů (max. 50 a 80 mm) je následující:



Tento rozdíl lze těžko pokládat za nepodstatný, zvláště, pokud mát k dispozici necelých 21 mpx. Pokud oříznete snímek z ohniskové vzdálenosti 50 mm (75 mm) na úhel záběru odpovídající 80 mm (120 mm), budete mít cca polovinu obrazových bodů - 10 mpx. Níže je uveden výřez odpovídající 100% zvětšení obrazu objektivu 16-50 na ohniskové vzdálenosti 50 mm a objektivu 16-80 na ohniskové vzdálenosti 80 mm (použity výše uvedené testovací snímky - výřez z okraje obrazu na clonové číslo 8). Rozdíl v množství detailů je zřetelný - ale samozřejmě bude hrát roli pouze na velkých fotografiích či velkých výřezech.

a při stejném zvětšení:

Závěr: Rozdíly v ostrosti ve společném rozsahu ohniskových vzdáleností obou objektivů jsou ve středu snímku neznatelné, na okrajích je na tom s výjimkou ohniskové vzdálenosti 16 mm velmi, velmi mírně lépe 16-50. Což je velmi dobré vysvědčení pro plasťáček 16-50 mm. Lepší světelnost 16-80 začíná hrát větší roli s prodlužující se ohniskovou vzdáelností - na 50 mm je to rozdíl 3.5 proti 6.3 a to už je významné. Ohniskovou vzdálenost 80 mm již k dispozici nemáte u 16-50 vůbec.

 Aberace

U následujících snímků je vypnuto automatické odstraňování aberace:

Závěr: Ani v tomto případě si proti objektivu 16-50 nepomůžete. Sice můžete namítnout, že programy ji dnes dokážou odstranit - ano, ale ne na všech snímcích.

 Stabilizace

Účinek stabilizace se hodnotí velmi špatně - takže se spokojím s konstatováním, že je přítomna a funguje u obou objektivů dobře.

 Rychlost a spolehlivost automatického ostření

Rychlost a hlučnost: objektiv 16-50 ostří pocitově rychleji a též hlučnost je menší. Je to pochopitelné z více důvodů. Hmotnost čoček v objektivu, kterou je nutné při ostření přesouvat, je u 16-50 násobně nižší a svůj podíl na tom má i rozdílná konstrukce ostření a FTZ adaptér. Na delších ohniskových vzdálenostech si objektiv někdy trochu "zapumpuje" než se chytí. Nicméně ve srovnání s jeho použitím na DX zrcadlovce ostří naprosto přesně i na krajní ostřící body.

Přesnost: Ostření u 16-80 je sice pomalejší, ale přesné.


Závěr: Objektiv 16-80 má pomalejší, hlučnější, ale též přesné ostření. V rychlosti ostření si nepomůžete.

 Odolnost na protisvětlo

Závěr: Objektiv v protisvětle ve srovnání s 16-50 ztrácí na nízkých clonových číslech více kontrast a na vyšších má zase daleko více odlesků než 16-50.

 Bokeh aneb podání neostrých oblastí



 

Závěr: Tak zde si proti objektivu 16-50 opravdu moc nepomůžete a to ani na ohniskové vzdálenosti 80 a clonovém čísle 4. U snímků na krátké vzdálenosti nebo při malém odstupu popředí od pozadí se můžete dočkat nepěkných věcí. Pokud si necháte dostatečný odstup, potom je to již dobré. Přiznám se, že jsem očekával lepší výsledky.

 Běžné snímky

Nikon Z50 + FTZ + AF-S DX 16-80 F/2,8-4E ED VR

 

 Závěrečné hodnocení

Na počátku jsem položil otázku, zda se vyplatí pořídit objektiv AF-S DX 16-80 F/2.8-4E ED VR a nasadit jej přes FTZ adaptér na Nikon Z50 (Zfc). Po testu si můžeme udělat krátkou rekapitulaci. V následující tabulce platí znaménka: "+" objektiv je v dané kategorii lepší, "-" objektiv je v dané kategorii či vlastnosti horší, "=" je to přibližně stejné:

Vlastnost/objektiv Z DX 16-50/3.5-6.3 VR AF-S DX 16-80 F/2.8-4E ED VR + FTZ
Cena (8.590 proti 30.000 + FTZ adaptér) + -
Hmotnost + -
Rozměry + -
Ostrost na stejné ohniskové vzdálenosti = =
Aberace = =
Bokeh = =
Rychlost ostření + -
Přesnost ostření = =
Odolnost na protisvětlo + -
Hlučnost ostření + -
Stabilizace = =
Rozsah ohniskových vzdáleností - +
Světelnost na srovnatelných oh. vzdálenostech - +

Asi jste si již na tuto otázku odpověděli. Skutečnost, že tento objektiv patřil na zrcadlovkách s DX snímači k nejlepšímu objektivu s proměnlivým ohniskem mezi "záklaďáky", který jste si mohli koupit, ještě neznamená, že stejné hodnocení dostane i na bezzrcadlovkách s DX snímačem. Důvod je jednoduchý: v naprosté většině jsou Z objektivy zkrátka lepší, než jejich starší F sourozenci. Osobně bych volil jako "základní" objektiv s proměnlivou ohniskovou vzdáleností objektiv Z 16-50. Je násobně levnější a u F 16-80 získáte sice na srovnatelných ohniskových vzdálenostech lepší světelnost a také trochu lepší přiblížení, ale to dle mého názoru stále nestačí na to, aby byl ospravedlněn rozdíl v ceně - ten se může ještě zvětšit, protože 16-50 můžete koupit v setu s fotoaparátem levněji a k tomu musíte ještě připočítat cenu FTZ adaptéru, pokud jej nemáte. Snad jediným důvodem, proč s tímto objektivem fotografovat je, že už jej máte - ale i v tomto případě bych jej asi za Z 16-50 z důvodů hmotnost a rozměrů vyměnil. A o tom, že bych si extra koupil 16-80 pro svou Z50 (Zfc) bych ani neuvažoval. Pokud vám chybí světelnost, tak budete muset hledat na ohnisku 16 mm buď u jiných značek nebo volit Z objektivy určené pro plnoformátové snímače - ale tam žádný objektiv 16 mm se světelností 2,8 není, pokud nechcete investovat do Z 14-24/2.8. Ale máte ještě jednu možnost - koupit si F 16-80 z druhé ruky za cca 15 až 18.000,- Kč (dle stavu), to by snad ještě trochu dávalo smysl (Z 16-50 z druhé ruky koupíte za 3.500,- Kč). Nikon sice chystá ještě objektiv Z DX 12-28, ale světelnost neudal a velmi pochybuji, že to bude 2.8.

Objektiv sice zůstává ve své kategorii nekorunovaným králem na zrcadlovkách, na bezzrcadlovkách však již ne.

Test se týká dvou konkrétních objektivů  náhodně vybraných z běžné maloobchodní sítě.
Nedá se vyloučit, že porovnání jiných dvou kusů stejných objektivů může dopadnout mírně odlišně a skutečně za to nenesu odpovědnost:)

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :)


 

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz