Test - "Základní" objektiv pro formát DX - ale jaký?
Test Nikon 18-105mm f/3,5-5,6 AF-S G DX ED
VR |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ve výše uvedeném rozsahu je možné si dnes od značky Nikon pořídit tyto objektivy (uvedeny koncové ceny platné v březnu 2014):
Pro úplnost je třeba ještě zmínit objektiv Objektiv Nikon 17-55mm f/2,8 AF-S DX ZOOM-NIKKOR IF-ED, ovšem jeho cena 37.990,- Kč většinu lidí odradí - platíte zde především za světelnost. Taková 16-34/4 VR vám poskytne z hlediska ostrosti lepší výsledky a ještě ušetříte 8.000,- Kč. Všechny objektivy uvedené v tabulce mají i při měnícím se rozsahu stejnou světelnost, všechny jsou vybaveny optickou stabilizací obrazu a ultrazvukovým ostřením, všechny mají stejný průměr závitu pro filtr 67mm a všechny jsou vyrobeny v Thajsku. Občas si říkám, že v Thajsku či Malajsii vyrábí Nikon jakousi "druhou ligu" - zatím jednou výjimkou, která asi potvrzuje pravidlo, je objektiv 80-200/4, který, ač vyroben v Thajsku, je opticky vynikající. "Profi" objektivy mají na sobě v naprosté většině "Made in Japan":) Zde musím udělat malou odbočku. V dobách, kdy měly obrazové DX snímače rozlišení 6 milionů bodů, se nejevily rozdíly v kvalitě objektivů, pokud se ostrosti týká, tak markantně jako dnes, kdy se na snímačích DX zrcadlovek vyskytuje 16 až 24 milionů bodů. Marketing zde opět zvítězil nad zdravým rozumem (zvláště v kategorii zrcadlovek pro "amatérské" použití) ve smyslu "čím víc bodů, tím víc Adidas". Pokud nebudete chtít zhotovovat fotografie větší než 13x18 cm, nemusíte se kvalitou objektivů moc trápit (nebudete-li dělat velké výřezy z obrazu). Jedna věc je rozlišení snímače, druhá, zda je objektiv schopen poskytnout pro toto rozlišení také ostrý obraz, nejlépe v celé jeho ploše. A zde jsou mezi objektivy někdy i hodně velké rozdíly. Objektiv s fotoaparátem byl měly tvořit vyváženou dvojici (a také většinou tvoří), protože málokdo si k zrcadlovce za 9.000,- Kč pořídí objektiv za 40.000,- Kč. A naopak - pokud si pořídíte Nikon D7100, patrně jej nevybavíte objektivem 18-55 za 5.000,- Kč (ale i takové případy jsem viděl - prodavači v elektro řetězcích dokážou někdy nemožné:). Pro další testování jsem si tedy vybral 3 objektivy s relativně stejným rozsahem (v tabulce jsou označeny tučným písmem) a podíváme se na reálných snímcích pouze na jednu jedinou vlastnost - ostrost na různých clonových číslech ve srovnatelném rozsahu - tj. 18-85 mm, který je všem objektivům společný. Co půjde nad a pod tento rozsah, bude pouze informativní. Aberaci totiž můžete poměrně dobře odstranit při úpravách snímku, vinětaci též, ale ostrost snímků a tím i množství detailů následnými úpravami doženete jen těžko. Všechny testovací snímky jsou pořízeny zrcadlovkou Nikon D7100, stativ, bezvětří, dálková spoušť, formát RAW bez doostření, režim automatického ostření AF-S, vypnutá stabilizace. Následný převod do nejvyšší kvality JPG v programu Nikon Capture NX2 s vypnutými vylepšovacími funkcemi (bez doostření, bez korekce aberace, bez odšumování). Všechny objektivy mají tedy stejné startovací podmínky a můžeme se podívat, jak si vedou na různých clonových číslech: červená barva znamená nejhorší ostrost, zelená nejlepší, pokud je polí stejné barvy více, nepovažuji z praktického hlediska rozdíly za podstatné. Výřezy odpovídají velikosti obrazu cca 160 x 106 cm! Mějte to, prosím, po celou dobu na paměti. Pro lepší představu - výřez je ten žlutý obdélníček.
16.3.2014 -na základě přání doplňuji ještě ke stažení snímky pořízené objektivem 18-140 na ohnisku 140 mm. Nechte si ale zobrazit ostřící bod, protože 140 mm je přepočtených 210 a tam již na nízkých clonách i přes větší vzdálenost může hrát místo zaostření větší roli. Závěrečné hodnocení: Zcela na rovinu musím přiznat, že mne výsledky velmi překvapily. Očekával jsem, že vzhledem k ceně a rozsahu objektivu Nikkor 16-85 bude mít výsledky jednoznačně nejlepší a výsledky objektivů 18-140 a 18-105 budou více či méně srovnatelné. Výsledky ovšem naznačují něco zcela jiného. Znovu musím zdůraznit, že výřezy pochází z velikosti fotografie 160 x 106 cm! Odpovídají tomu, co uvidíte na monitoru, pokus si zobrazíte fotografie 1:1. Patrně 99% čtenářů tohoto testu v životě neudělalo fotografii velikosti 1,6 x 1 metr (zatím jsme tento rozměr u nás dělali pouze pro jednoho zákazníka). Mohu vás ujistit, že na fotografii velikosti 20x30 cm budete tyto rozdíly v ostrosti hledat velmi těžko, pokud použijete pro fotografii celou plochu snímku a nebude dělat radikální výřezy. A jenom osel pozoruje fotku 1,6 x 1 metr ze 20 cm lupou:) Kdybych měl shrnout výsledky podle jednotlivých objektivů ve vztahu k jejich ceně, dopadlo by to asi následovně: Objektiv 16-85 mm: překvapil mne nemile a to oba dva testované kusy, očekával jsem výsledky daleko lepší, ne-li nejlepší. Zároveň mne na tomto objektivu, který jsem měl k dispozici ve dvou kusech, překvapila variabilita výsledků a u testovaného kusu mimo ostrosti i fakt, že se vzrůstajícím clonovým číslem začala klesat ostrost obrazu, což je jev velmi nezvyklý. Tento objektiv stojí prakticky stejně, jako objektiv 18-140. Rozdíl mezi 16 a 18 mm na širokém ohnisku je prakticky zanedbatelný, zatímco rozdíl mezi 85 a 140 mm je podstatný - viz. ukázka: Objektiv 18-140: zde jsem velice příjemně překvapen, protože tak dobrý výsledek jsem skutečně nečekal a v této kategorii objektivu (základní univerzál) je ostrost obrazu ve středu snímku výjimečná. Mezi ohnisky 18 a 35 mm má sice nejhorší výsledky v ostrosti na okrajích obrazu, ale protože se díváme na výřez fotky 1,6 x 1 metr, tak bych to neřešil. Prakticky na všech ohniscích je patrný výborný přenos kontrastu, který je z výřezů jasně patrný. Objektiv 18-105: u tohoto jediného objektivu jsem obdržel výsledky, které jsem očekával, s výjimkou faktu, že až do ohniska 70 mm bude ze všech testovaných objektivů mít nejlepší ostrost v krajích obrazu. Odpovídají cenové kategorii objektivu - objektiv stojí necelou polovinu toho, co vydáte za dva výše zmíněné. Zkrátka poměr cena/výkon odpovídá a pokud nebudete dělat velkoformátové zvětšeniny s důrazem na každý detail, produktovou či technickou fotografii, bude vám jeho výkon dostačovat. Ještě je dobré si uvědomit, že v této cenové kategorii objektivů, určených pro běžné "amatérské" fotografování, mohou být výsledky testování dvou kusů téhož typu objektivu rozdílné (viz případ 16-85 výše). Nelze je tedy brát tak, že tyto rozdíly budou vždy. Pro testování jsem použil náhodně vybrané objektivy z běžné prodejní sítě. Nikon vyrábí pouze jeden objektiv - Nikkor 17-55/2,8, jehož cena (cca 38.000,- Kč) by jej předurčovala pro profesionální použití, ale podle mých zkušeností i u tohoto objektivu je v jednotlivých kusech velký rozdíl v ostrosti. Zkrátka v provedení DX objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdálenosti (zoom) nenarazíte na skutečně profesionální objektiv. Pokud požadujete profesionální výsledky (nebo aspoň polo-profi), máte tyto možnosti (kvalita a cena od a do c stoupá): a) použijete objektivy DX s
pevnou ohniskovou vzdáleností, Možnost c) vám zajistí nejkvalitnější výsledky, ovšem nesmí vás překvapit, že objektivy budou stát násobky ceny těla fotoaparátu (ale jak jsem se zmínil v testu telekonvertoru, nejlepší telekonvertor pro FX přístroje je D7100:). Pokud si budete chtít prohlédnout a zhodnotit fotografie sami, máte je k dispozici v plném rozlišení JPG podle ohniskových vzdáleností vždy nad každým testem na příslušeném ohnisku (odkaz v černém rámečku). Kam dál - test objektivu Nikkor 16-80/2,8-4
|