| 
	
		| 
		
		Home =titulní strana www
 Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům 
		ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá 
		případné publikované snímky za 
		umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez 
		svolení autora nesmí být nikde publikovány!
 
 Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro
		
		autora článku vítány.
 Jaroslav Kortus,
		www.makofoto.cz
 |  
 
 22.4.2012 
 Tento objektiv není žádný 
nováček (uveden na trh v říjnu 2010 a stal se nástupcem objektivu Nikkor 
24-120/F3,5-5,6, uvedenému na trh v roce 2003) pouze jsem se k němu jaksi 
nedostal, nebylo proč. Doposud používám pro základní rozsah objektivu Nikkor 
24-70/2,8 na zrcadlovkách Nikon D700 a Nikon D3. Až na jejich cenu (cca 40.000,- 
Kč vč. DPH) není tomuto objektivu co vytknout a i kdyby bylo, nic lepšího zatím 
v tomto rozsahu a světelnosti není. Čekám na nový, již ohlášený Tamron, který by 
měl pokrýt stejný rozsah a navíc přidat stabilizaci. Problém nastal v tom, čím 
ucpat díru v těle D800 - kupovat další Nikkor 24-70/2,8 se mi skutečně nechtělo. 
Chtěl jsem zase Nikkor a mimo tohoto objektivu již zbývá jen Nikkor 
28-300/F3,5-5,6 VR. Ten jsem ale po krátkém
testování 
zavrhnul, protože mne svou kvalitou nepřesvědčil (možná jsem měl tenkrát jen 
nepovedený kus, čert ví). Je také zajímavé, že je podstatně levnější, že zde 
testovaný objektiv 24-120. Takže z Nikkorů zbýval již pouze tento objektiv - a 
poté, co se objevil na seznamu Nikonem
doporučených objektivů pro D800E jsem usoudil, že by nemusel být špatný. 
Uvidíme.  
	
		
			
				
					
						
							| Technické parametry 
							objektivu (Made in Thailand) |  
						| Ohnisková vzdálenost | 24-120 mm |  
						| Světelnost | f/4 |  
						| Nejvyšší clonové číslo | f/22 |  
						| Konstrukce objektivu | 17 čoček/13 členů (2 
						optické členy z ED skel, 3 asférické optické členy a 
						jeden optický člen s antireflexní vrstvou Nano Crystal 
						Coat) |  
						| Obrazový úhel | 84˚– 20˚ 20´ (61˚ – 13˚ 20´ 
						na formátu Nikon DX) |  
						| Nejkratší zaostřitelná 
						vzdálenost | 0,45 m |  
						| Největší měřítko zobrazení | 0,24× (při nastavení 
						nejdelší ohniskové vzdálenosti) |  
						| Počet lamel clony | 9 (s optimalizovaným 
						tvarem) |  
						| Zaostřování | Autofokus se zabudovaným 
						ultrazvukovým zaostřovacím motorem a manuální 
						zaostřování |  
						| Zaostřovací režimy | M/A a M |  
						| Průměr filtrového závitu | 77 mm |  
						| Průměr × délka | Cca 84 × 103,5 mm |  
						| Hmotnost | Cca 710 g |  
						| Cena - duben 2012 | Cca 27.000,- Kč |  V balení objektivu při koupi 
naleznete mimo objektivu s přední a zadní krytkou i standardní záruční list, 
sluneční clonu, návod k obsluze a látkový pytlík na objektiv, který zůstane zase 
pěkně, jako vždy, v krabici - nebo snad znáte někoho, kdo je k objektivu 
používá? Já ne. Objektiv nemá zkratku DX a tak 
je určen pro zrcadlovky s plnoformátovým snímačem (D700, D3, D3x, D3s, D800, 
D4). Jeho použití na zrcadlovkách s APS-C snímačem je samozřejmě možné, ale jeho 
přepočtený rozsah cca 36 - 180 není tak praktický.  
 Zkratky uvedené na 
objektivu jsou již obecné známé, takže pouze krátce: AF-S = ultrazvukový ostřící 
motor s možností ručního zásahu do ostření, G = na starších modelech zrcadlovek 
(většinou kinofilmových) má omezené použití, třeba neostří automaticky a není 
vybaven clonovým prstencem, ED značí použití skel s nízkým rozptylem, VR = 
optická redukce vibrací, IF = vnitřní ostření, objektiv nemění při ostření svou 
délku a černé N ve zlatém poli značí použití nanokrystalického povlakování skel 
(určitě ne na všech čočkách, možná pouze na jedné a zlí jazykové tvrdí, že je to 
pouze marketingový tah - kdo ví). Trochu netradiční je provedení plastové krytky 
bajonetu - že by snaha o úsporu materiálu? Mechanické provedení objektivu 
 Zde je asi těžko něco 
vytknout, mimo velmi úzkého prstence pro ruční ostření - funguje sice skvěle, 
ale jeho šířka napovídá, že výrobce moc s jeho použitím nepočítá. V rámci celého 
rozsahu ohnisek je posun plynulý s adekvátním odporem. Přepínače na objektivu 
jsou také již klasické - přepnutí mezi automatickým ostřením s možností ručního 
doladění a ručním ostřením, zapnutí a vypnutí stabilizace a režim stabilizace 
objektivu Normal (pro běžné snímky z ruky) a Active pro snímky z jedoucího 
automobilu, hřbetu velblouda a horskou dráhu:). Objektiv má kovový bajonet a 
působí tak středně solidním dojmem - je na něm trochu více plastových částí než 
na objektivu Nikkor 24-70/f2,8. Nějak bych vzhledem k ceně pocitově očekával 
více bytelné vzezření - ale nebudu hudrovat, provedení je stejné jako u Nikkoru 
16-35/4. To taková 17-35/2,8 budí dojem, že s ní můžete hrát fotbal a nice se jí 
nestane. Vysunutí objektivu při změně 
ohniskové vzdálenosti na 120 mm se jeví jako únosné. Pro mne osobně je dobrou 
zprávou konstantní světelnost objektivu 4 v celém rozsahu. 
	
		 
 Všechny snímky v tomto 
		testu jsou pořízeny zrcadlovkou Nikon D800. VinětaceTestovací snímky jsou pořízeny s VYPNUTOU korekcí 
		vinětace v programu Capture NX2! Pokud ji zapnete, dostanete o něco 
		lepší výsledky.
 
			
				| Nikkor
				24-120/4 Clona 4 |  
				|  24 mm
 |  28 mm
 |  35 mm
 |  
				|  50 mm
 |  70 mm
 |  85 mm
 |  
				|  120 mm
 | Nejvyšší je na 
				ohnisku 85 mm, 70 mm, 24 mm, 120 mm - tato vinětace bude již na 
				snímku znát a bude třeba ji v editoru zmírnit, zcela odstranit 
				patrně nepůjde, musel by se udělat trochu výřez. Nejnižší na 
				ohnisku 35 mm a 50 mm. Na cloně 4 tedy žádná sláva. |  
				| NIkkor
				24-120/4  Clona 5.6 |  
				|  24 mm
 |  28 mm
 |  35 mm
 |  
				|  50 mm
 |  70 mm
 |  85 mm
 |  
				|  120 mm
 | Po zvýšení clony na 
				5.6 je vinětace silně potlačena, korekce by byla nutná pouze na 
				ohnisku 24 a 85 mm. Celkově až na zmíněné výjimky je již na 
				tomto ohnisku vinětace přijatelná a na běžných snímcích by již 
				nebyla patrná. Se zvyšující se clonou vinětace dále klesá, takže 
				další testovací snímky již nemají smysl |  
				| 24-70/2.8 
				clona 4 - pro porovnání |  
				|  24 mm
 |  28 mm
 |  35 mm
 |  
				|  50 mm
 |  70 mm
 | Výsledky vinětace z 24-70/2,8 
				jsou již na cloně 4 lepší než u 24-120/4 na cloně 5.6. |  
				| Závěr: 
				Vinětaci na cloně 4 považuji u většiny ohnisek  za výraznou 
				s nutnou korekcí v editoru, která nemusí vést k dokonalým 
				výsledkům. Na cloně 5.6 je již až na výjimky (24 a 85 mm) 
				snesitelná s možností dobré korekce v editoru. Na vyšších 
				clonách než 5.6 již nemá praktický smysl se s ní zabývat. A 
				nenechte se vyděsit a podívejte se do kapitoly "Běžné snímky", 
				kde najdete snímky zámku na různých clonách a uvidíte, že praxe 
				je poněkud milosrdnější:) |    Chromatická aberace Ostrost objektivuSrovnání objektivů Nikkor 
		24-120/f4 VR s objektivem Nikkor 24-70/2,8 na překrývajících se 
		ohniscích a clonách - tj. v rozsahu 24-70 (vybráno 24, 50, 70)  a 
		clonách 4, 5.6, 8, 11. Podmínky snímání: Nikon D800, stativ, drátěná 
		spoušť, na 24-120/4 vypnuta funkce VR, RAW 12bit bezeztrátová komprese, 
		převod v NX2 do nejlepší kvality JPG. V Capture NX2 vypnuty automatické 
		korekce objektivu, doostřování i odstranění aberace. Pod výřezy ve 
		středu tabulky se skrývá plné rozlišení JPG daného snímku.
 
		Než začnete pitvat kresbu 
objektivů na obrazovce v měřítku 1:1, tak si prosím uvědomte následující 
skutečnosti: 
			
			
			v měřítku 1:1 se díváte na velikost fotografie přibližně 
			170x110 cm!!!
			
			pokud nefotografujete architekturu, nemusí být snížená ostrost na okrajích 
snímků vůbec podstatná!
			
			pokud nezhotovujete výstavní zvětšeniny od formátu 30x40 cm výše, tak můžete 
trochu slevit i z ostrosti ve středu obrazu
			
			všechny zde uvedené snímky NEJSOU 
			VŮBEC DOOSTŘOVÁNY, což je běžná praxe před 
tiskem
			
			máte-li pochybnosti, stáhněte si snímek v plném rozlišení na dané cloně, 
zpracujte (doostřete) způsobem, který používáte a nechte si zhotovit zvětšeninu 
na papír ve vámi předpokládaném formátu použití. Možná budete překvapeni, že pro 
vaše účely je kvalita fotografie více než dostatečná. Přesnost zaostření jsem nezkoumal, 
		všechny snímky jsou pořízeny s automatickým ostřením. Odolnost na protisvětlo Zkreslení StabilizaceObjektiv je označen zkratkou VR, 
		je tedy vybaven otpickou stabilizací obrazu. Pracuje stejně spolehlivě, 
		jako u ostatních objektivů Nikkor, tj. umožňuje udržení až o 2 stupně 
		delších časů, než by odpovídalo průměrnému třesu rukou. Nejvíce její 
		účinek samozřejmě poznáte na nejdelším ohnisku. Jde vypnout a má dva 
		režimy - Normal a Active.
 
 Běžné snímkypořízené z ruky (bez stativu) se 
		zapnutou funkcí VR, mírně doostřeno v editoru asi tak, jak bych snímky 
		poslal do tisku na formát 50x60 cm.
 
			
				|  ISO 100, 24mm, 1/640s, f6.3
 |  ISO 100, 120mm, 1/640s, f6.3
 |  ISO 100, 24mm, 1/160s, f9
 |  
				|  ISO 100, 24mm, 1/250s, f4
 |  ISO 100, 24mm, 1/640s, f5.6
 |  ISO 100, 24mm, 1/320s, f8
 |  
				|  ISO 100, 24mm, 1/160s, f11
 |  ISO 100, 24mm, 1/80s, f16
 |  ISO 100, 24mm, 1/40s, f22
 |  
				|  ISO 100, 95mm, 1/1000s, f4
 |  
 ISO 100, 120mm, 1/640s, f5.6
 |  ISO 100, 50mm, 1/320s, f5.6
 |  Další snímky najdete 
		v článku 
		Nikon D800 a objektivy. Celkový závěr Pokud si chcete 
		pořídit ke svému fotoaparátu FX objektiv středního rozsahu, tak moc na 
		výběr v rozsahu 24-120 mm nemáte. Buď si pořídíte to nejdražší od Nikonu 
		- objektiv 24-70/2,8 nebo uděláte trochu kompromis a zakoupíte zde 
		testovaný objektiv (neberu nyní do úvahy ostatní výrobce, jako je Tamron, 
		Sigma, Tokina). Výhody objektivu 
		24-120/4 proti 24-70/2,8 + trochu delší rozsah 
		než 24-70/2,8 - těch 50 mm na dlouhém konci se může někdy hodit, každé 
		optické přiblížení je lepší než výřez - rozdíl mezi 70 mm a 120 mm 
		ukazují následující snímky: 
		
			
				| Ohnisko 70 mm | Ohnisko 120 
				mm |  
				|  |  |  + stabilizace objektivu - v horších světelných podmínkách máte sice 
		nižší světelnost, ale stabilizace by to měla více než vyvážit. Tu ztrátu 
		jedné clony můžete navíc na FX snímačích poměrně dobře kompenzovat 
		zvýšením ISO o stupeň,
 + nižší cena než 24-70/2,8 (cca o 13 tis. Kč), za které se dá pořídit 
		něco jiného
 Nevýhody 24-120/4 
		proti 24-70/2,8 - vyšší vinětace na 
		nízkých clonách- menší ostrost objektivu zvláště na okrajích snímků
 Pro co objektiv 
		hodný? Pro jakékoliv běžné 
		reportážní fotografování a také na dovolenou, pokud nechcete tahat více 
		objektivů. Pro jaké účely 
		objektiv není vhodný? - fotografování 
		architektury (kvůli zkreslení)- pro fotografování výkresů, plánů a všech věcí, kde se vyžaduje 
		nekompromisní ostrost kresby až do krajů obrazového pole
 Na závěr bych chtěl 
		podotknout, že testování objektivů na D800 je trochu jiná dimenze - 100% 
		výřez z 12 milionů bodů vypadá trochu jinak, než 100% výřez z 36 mil. 
		bodů - týká se to zvláště posuzování ostrosti, kdy se dostáváme při 
		vysokém rozlišení do role mikroskopu. Srovnání ostrosti se tak již 
		trochu dostává mimo běžnou fotografickou praxi - nebo budete dělat 
		většinou snímky velikosti 170 x 110 cm, které odpovídají všechny výše 
		uvedené výřezy? Asi nikoliv. Porovnáním ostrosti na tomto rozlišení lze 
		velmi dobře zjistit, který objektiv má ostřejší kresbu. Neznamená to 
		ovšem, že budete schopni tento rozdíl na výsledných zvětšeninách poznat. 
		Proto radím ještě jednou na závěr - stáhněte si fotografii, která vás 
		zajímá, v plném rozlišení a nechte si ji zhotovit na papír ve vybrané 
		velikosti. Moje osobní zkušenost po pořízení statisíců fotografií je ta, 
		že si nepamatuji, kdy jsem naposled upravoval vinětaci a naprosto ostrou 
		kresbu až do okrajů jsem potřeboval za minulý rok pouze jednou, když 
		jsem dělal reprodukce obrazů - na to jsem si vzal pevné ohnisko - Nikkor 
		60 mm f2,8 nebo Tamron 90m f2,8. Firma Nikon tento 
		objektiv doporučuje k použití s Nikonem D800E vzhledem k ostrosti kresby 
		- to bych si asi netroufl, protože nekompromisní kvalitu ostrosti obrazu 
		si představuji trochu jinak. Jako bezproblémové vidím použití tohoto 
		objektivu pro běžné fotografování na FX snímačích s 12 mil. bodů. Velmi 
		kvalitní fotografie pořídíte i s fotoaparáty vybavenými DX snímači - 
		sice se vám posune rozsah ohniskových vzdáleností na cca 36 - 180 mm, 
		ale budete využívat pouze středovou část objektivu (tj. okraje s méně 
		ostrou kresbou se neuplatní) a prakticky zcela zlikvidujete vinětaci 
		tohoto objektivu. Na úplný závěr jedno 
		shrnutí na otázku, jaké objektivy Nikon jsou vhodné pro FX digitální 
		snímače. Odpověď je celkem jednoduchá - na co máte. 1. Nikkor 
		28-300/f3.5-5.6 - budete mít jeden objektiv, který zvládne většinu 
		běžných snímků univerzálním způsobem2.  Nikkor 24-120/f4 - je předmětem tohoto testu
 3. Nikkor 24-120/f4 + Nikkor 70-300/3,5-5.6, pokud potřebujete dobrý 
		teleobjektiv za přiměřenou cenu
 4. Nikkor 24-70/2,8 - pokud vám stačí tento rozsah ohnisek, nebudete 
		potřebovat nic dalšího
 5. Nikkor 24-70/2,8 + Nikkor 70-200/2,8 VRII - mimo nejširších ohnisek 
		budete mít profi vybavení
 6. Pokud potřebujete ještě širší ohnisko než 24 mm, zvolíte 16-35/f4 VR 
		nebo dražší 14-24/2,8
 Poté si již můžete 
		dokupovat objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností co hrdlo ráčí. Pokud 
		budete vybaveni D800 + 14-24/2,8 + 24-70/2,8 + 70-200/2,8 a 
		makroobjektivem, právě jste dosáhli ceny osobního automobilu:) 
		 Doufám, že vám tento 
		krátký test pomohl při rozhodování, zda tento objektiv zařadit do své 
		sbírky. 
	
		| Líbil se vám test a pomohl vám v 
		rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám 
		ušetřil i nějaké peníze? Testy 
		nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově 
		náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet1232407103/0800
 
		
		Děkuji :) |  
			 Jaroslav Kortus |