Test objektivu Nikkor 24-120mm/F4 G ED AF-S VR
v porovnání s objektivem Nikkor 24-70/F2,8 G AF-S

Home =titulní strana www

Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!


Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz


 

22.4.2012

Tento objektiv není žádný nováček (uveden na trh v říjnu 2010 a stal se nástupcem objektivu Nikkor 24-120/F3,5-5,6, uvedenému na trh v roce 2003) pouze jsem se k němu jaksi nedostal, nebylo proč. Doposud používám pro základní rozsah objektivu Nikkor 24-70/2,8 na zrcadlovkách Nikon D700 a Nikon D3. Až na jejich cenu (cca 40.000,- Kč vč. DPH) není tomuto objektivu co vytknout a i kdyby bylo, nic lepšího zatím v tomto rozsahu a světelnosti není. Čekám na nový, již ohlášený Tamron, který by měl pokrýt stejný rozsah a navíc přidat stabilizaci. Problém nastal v tom, čím ucpat díru v těle D800 - kupovat další Nikkor 24-70/2,8 se mi skutečně nechtělo. Chtěl jsem zase Nikkor a mimo tohoto objektivu již zbývá jen Nikkor 28-300/F3,5-5,6 VR. Ten jsem ale po krátkém testování zavrhnul, protože mne svou kvalitou nepřesvědčil (možná jsem měl tenkrát jen nepovedený kus, čert ví). Je také zajímavé, že je podstatně levnější, že zde testovaný objektiv 24-120. Takže z Nikkorů zbýval již pouze tento objektiv - a poté, co se objevil na seznamu Nikonem doporučených objektivů pro D800E jsem usoudil, že by nemusel být špatný. Uvidíme.

Technické parametry objektivu (Made in Thailand)
Ohnisková vzdálenost 24-120 mm
Světelnost f/4
Nejvyšší clonové číslo f/22
Konstrukce objektivu 17 čoček/13 členů (2 optické členy z ED skel, 3 asférické optické členy a jeden optický člen s antireflexní vrstvou Nano Crystal Coat)
Obrazový úhel 84˚– 20˚ 20´ (61˚ – 13˚ 20´ na formátu Nikon DX)
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost 0,45 m
Největší měřítko zobrazení 0,24× (při nastavení nejdelší ohniskové vzdálenosti)
Počet lamel clony 9 (s optimalizovaným tvarem)
Zaostřování Autofokus se zabudovaným ultrazvukovým zaostřovacím motorem a manuální zaostřování
Zaostřovací režimy M/A a M
Průměr filtrového závitu 77 mm
Průměr × délka Cca 84 × 103,5 mm
Hmotnost Cca 710 g
Cena - duben 2012 Cca 27.000,- Kč

V balení objektivu při koupi naleznete mimo objektivu s přední a zadní krytkou i standardní záruční list, sluneční clonu, návod k obsluze a látkový pytlík na objektiv, který zůstane zase pěkně, jako vždy, v krabici - nebo snad znáte někoho, kdo je k objektivu používá? Já ne.

Objektiv nemá zkratku DX a tak je určen pro zrcadlovky s plnoformátovým snímačem (D700, D3, D3x, D3s, D800, D4). Jeho použití na zrcadlovkách s APS-C snímačem je samozřejmě možné, ale jeho přepočtený rozsah cca 36 - 180 není tak praktický.

Zkratky uvedené na objektivu jsou již obecné známé, takže pouze krátce: AF-S = ultrazvukový ostřící motor s možností ručního zásahu do ostření, G = na starších modelech zrcadlovek (většinou kinofilmových) má omezené použití, třeba neostří automaticky a není vybaven clonovým prstencem, ED značí použití skel s nízkým rozptylem, VR = optická redukce vibrací, IF = vnitřní ostření, objektiv nemění při ostření svou délku a černé N ve zlatém poli značí použití nanokrystalického povlakování skel (určitě ne na všech čočkách, možná pouze na jedné a zlí jazykové tvrdí, že je to pouze marketingový tah - kdo ví). Trochu netradiční je provedení plastové krytky bajonetu - že by snaha o úsporu materiálu?

Mechanické provedení objektivu

Zde je asi těžko něco vytknout, mimo velmi úzkého prstence pro ruční ostření - funguje sice skvěle, ale jeho šířka napovídá, že výrobce moc s jeho použitím nepočítá. V rámci celého rozsahu ohnisek je posun plynulý s adekvátním odporem. Přepínače na objektivu jsou také již klasické - přepnutí mezi automatickým ostřením s možností ručního doladění a ručním ostřením, zapnutí a vypnutí stabilizace a režim stabilizace objektivu Normal (pro běžné snímky z ruky) a Active pro snímky z jedoucího automobilu, hřbetu velblouda a horskou dráhu:). Objektiv má kovový bajonet a působí tak středně solidním dojmem - je na něm trochu více plastových částí než na objektivu Nikkor 24-70/f2,8. Nějak bych vzhledem k ceně pocitově očekával více bytelné vzezření - ale nebudu hudrovat, provedení je stejné jako u Nikkoru 16-35/4. To taková 17-35/2,8 budí dojem, že s ní můžete hrát fotbal a nice se jí nestane.

Vysunutí objektivu při změně ohniskové vzdálenosti na 120 mm se jeví jako únosné. Pro mne osobně je dobrou zprávou konstantní světelnost objektivu 4 v celém rozsahu.


 

Všechny snímky v tomto testu jsou pořízeny zrcadlovkou Nikon D800.

Vinětace
Testovací snímky jsou pořízeny s VYPNUTOU korekcí vinětace v programu Capture NX2! Pokud ji zapnete, dostanete o něco lepší výsledky.

Nikkor 24-120/4 Clona 4

24 mm

28 mm

35 mm

50 mm

70 mm

85 mm

120 mm
Nejvyšší je na ohnisku 85 mm, 70 mm, 24 mm, 120 mm - tato vinětace bude již na snímku znát a bude třeba ji v editoru zmírnit, zcela odstranit patrně nepůjde, musel by se udělat trochu výřez. Nejnižší na ohnisku 35 mm a 50 mm. Na cloně 4 tedy žádná sláva.
NIkkor 24-120/4  Clona 5.6

24 mm

28 mm

35 mm

50 mm

70 mm

85 mm

120 mm
Po zvýšení clony na 5.6 je vinětace silně potlačena, korekce by byla nutná pouze na ohnisku 24 a 85 mm. Celkově až na zmíněné výjimky je již na tomto ohnisku vinětace přijatelná a na běžných snímcích by již nebyla patrná. Se zvyšující se clonou vinětace dále klesá, takže další testovací snímky již nemají smysl

24-70/2.8 clona 4 - pro porovnání


24 mm

28 mm

35 mm

50 mm

70 mm
Výsledky vinětace z 24-70/2,8 jsou již na cloně 4 lepší než u 24-120/4 na cloně 5.6.

Závěr: Vinětaci na cloně 4 považuji u většiny ohnisek  za výraznou s nutnou korekcí v editoru, která nemusí vést k dokonalým výsledkům. Na cloně 5.6 je již až na výjimky (24 a 85 mm) snesitelná s možností dobré korekce v editoru. Na vyšších clonách než 5.6 již nemá praktický smysl se s ní zabývat. A nenechte se vyděsit a podívejte se do kapitoly "Běžné snímky", kde najdete snímky zámku na různých clonách a uvidíte, že praxe je poněkud milosrdnější:)

 

Chromatická aberace

  Originální snímek JPG z CNX2  díváte na výřez z velikosti fotografie
 přibližně 170x110 cm!!!
120 mm
f4
24 mm
f4

Snímky JPG jsou vytvořeny z programu Capture NX2 se záměrně vypnutým automatickým odstraněním aberace. Vpravo vidíte výřez z druhého snímku po automatickém odstranění aberace  a korekci vinětace objektivu v programu Capture NX2. Aberace se projevuje, jako u každého objektivu, nejvíce na nejnižších clonách na okrajích obrazu.
Závěr: aberaci má tento objektiv zvládnutou na úrovni Nikkoru 24-70/2,8 (viz sekce Ostrost objektivu níže) a budeme to tedy považovat za slušný výsledek.

Ostrost objektivu
Srovnání objektivů Nikkor 24-120/f4 VR s objektivem Nikkor 24-70/2,8 na překrývajících se ohniscích a clonách - tj. v rozsahu 24-70 (vybráno 24, 50, 70)  a clonách 4, 5.6, 8, 11. Podmínky snímání: Nikon D800, stativ, drátěná spoušť, na 24-120/4 vypnuta funkce VR, RAW 12bit bezeztrátová komprese, převod v NX2 do nejlepší kvality JPG. V Capture NX2 vypnuty automatické korekce objektivu, doostřování i odstranění aberace. Pod výřezy ve středu tabulky se skrývá plné rozlišení JPG daného snímku.

Než začnete pitvat kresbu objektivů na obrazovce v měřítku 1:1, tak si prosím uvědomte následující skutečnosti:

  • v měřítku 1:1 se díváte na velikost fotografie přibližně 170x110 cm!!!

  • pokud nefotografujete architekturu, nemusí být snížená ostrost na okrajích snímků vůbec podstatná!

  • pokud nezhotovujete výstavní zvětšeniny od formátu 30x40 cm výše, tak můžete trochu slevit i z ostrosti ve středu obrazu

  • všechny zde uvedené snímky NEJSOU VŮBEC DOOSTŘOVÁNY, což je běžná praxe před tiskem

  • máte-li pochybnosti, stáhněte si snímek v plném rozlišení na dané cloně, zpracujte (doostřete) způsobem, který používáte a nechte si zhotovit zvětšeninu na papír ve vámi předpokládaném formátu použití. Možná budete překvapeni, že pro vaše účely je kvalita fotografie více než dostatečná.

Horní řada z dvojice snímků = Nikkor 24-120/f4
Dolní řada z dovjice snímků = Nikkor 24-70/f2.8

24 mm 

24 mm f4

24 mm f5.6

24 mm f8

24 mm f11

Na ohnisku 24 mm a cloně 4 je 24-120 stejně ostrá ve středu jako 24-70, na okrajích to neplatí. Se zvyšujícím se zacloněním ostrost 24-120 nestoupá, nýbrž naopak klesá! a u obou objektivů se ostrost okrajů snímků se zvyšující se clonou prakticky nemění. Na výše uvedených výřezech můžete sledovat i chromatickou aberaci, která je u obou objektivů prakticky stejná.

50 mm 

50 mm f4

50 mm f5.6

50 mm f8

50 mm f11

Překvapení druhé: na ohnisku 50 mm a clonách 4 a 5.6 je Nikkor 24-120 ve středu ostřejší než 24-70, na clonách 8 a 11 je ostrost stejná. S výjimkou clony 11 je Nikkor 24-70 na okrajích ostřejší než 24-120.

70 mm   

70 mm f4

70 mm f5.6

70 mm f8

70 mm f11

Na ohnisku 70 mm a cloně 4 mají oba objektivy ve středu stejnou ostrost. Opět se projevuje stejný jev jako na ohnisku 24 mm, tj. Nikkor 24-120 se zvyšujícím se clonovým číslem ostrost uprostřed snímku ztrácí a na cloně 11 má již zase 24-70 ve středu kresbu srovnatelnou. Na okrajích obrazového pole má vždy lepší kresbu Nikkor 24-70.

Závěr: Ve středu obrazového pole nejsou rozdíly mezi objektivy na výše uvedených clonách nijak dramatické. Na okrajích obrazového pole je na tom na všech srovnatelných ohniscích lépe Nikkor 24-70. Ukázky dalších (běžných) snímků naleznete na konci tohoto testu nebo v článku Nikon D800 a objektivy.

Přesnost zaostření jsem nezkoumal, všechny snímky jsou pořízeny s automatickým ostřením.

Odolnost na protisvětlo


24 mm, f4

24 mm, f20

32 mm, F22

Přes veškeré nanokrystalické povlakování je dobré se vyhýbat přímému ostrému slunci v záběru na vysokých clonách. Čím bude světelný zdroj blíže k okraji, tím více zasáhnou "prasátka" obraz. Těžko nějak hodnotit zda je to moc nebo málo, zařadit jej snad můžeme někam k průměru. Pozn.: snímek letadla není ostrý, dal jsem jej sem pro demonstraci.


120 mm, F22

24 mm, f22

Zkreslení


24 mm

35 mm

50 mm

70 mm

85 mm

120 mm

Jak vidíte z přiložených ukázek, na ohnisku 24 mm je výraznější soudkovité zkreslení, které kolem 28 mm přechází k poduškovitému a vydrží tak až do ohniska 120 mm. Toto zkreslení lze samozřejmě poměrně úspěšně vyrovnat ve většině programů pro úpravu snímků (vpravo vidíte srovnání obrazu na ohnisku 24 mm v programu Zoner Photo studio 14). Tímto zásahem (stejně jako třeba narovnáním horizontu) dochází k celkovému přepočtení všech bodů obrazu a tím také mírnému zhoršení ostrosti snímku - na fotografie do rozměru 30x40 cm bych to ale neřešil:). Závěr: je tam, ale to se u objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdáleností stává - čím větší rozsah, tím větší zkreslení. Pokud vyžadujete snímky bez zkreslení, tak používejte kvalitní objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností od ohniska 50 mm výše.

Stabilizace
Objektiv je označen zkratkou VR, je tedy vybaven otpickou stabilizací obrazu. Pracuje stejně spolehlivě, jako u ostatních objektivů Nikkor, tj. umožňuje udržení až o 2 stupně delších časů, než by odpovídalo průměrnému třesu rukou. Nejvíce její účinek samozřejmě poznáte na nejdelším ohnisku. Jde vypnout a má dva režimy - Normal a Active.
 

Běžné snímky
pořízené z ruky (bez stativu) se zapnutou funkcí VR, mírně doostřeno v editoru asi tak, jak bych snímky poslal do tisku na formát 50x60 cm.


ISO 100, 24mm, 1/640s, f6.3

ISO 100, 120mm, 1/640s, f6.3

ISO 100, 24mm, 1/160s, f9

ISO 100, 24mm, 1/250s, f4

ISO 100, 24mm, 1/640s, f5.6

ISO 100, 24mm, 1/320s, f8

ISO 100, 24mm, 1/160s, f11

ISO 100, 24mm, 1/80s, f16

ISO 100, 24mm, 1/40s, f22

ISO 100, 95mm, 1/1000s, f4


ISO 100, 120mm, 1/640s, f5.6

ISO 100, 50mm, 1/320s, f5.6

Další snímky najdete v článku Nikon D800 a objektivy.

Celkový závěr

Pokud si chcete pořídit ke svému fotoaparátu FX objektiv středního rozsahu, tak moc na výběr v rozsahu 24-120 mm nemáte. Buď si pořídíte to nejdražší od Nikonu - objektiv 24-70/2,8 nebo uděláte trochu kompromis a zakoupíte zde testovaný objektiv (neberu nyní do úvahy ostatní výrobce, jako je Tamron, Sigma, Tokina).

Výhody objektivu 24-120/4 proti 24-70/2,8

+ trochu delší rozsah než 24-70/2,8 - těch 50 mm na dlouhém konci se může někdy hodit, každé optické přiblížení je lepší než výřez - rozdíl mezi 70 mm a 120 mm ukazují následující snímky:

Ohnisko 70 mm Ohnisko 120 mm


+ stabilizace objektivu - v horších světelných podmínkách máte sice nižší světelnost, ale stabilizace by to měla více než vyvážit. Tu ztrátu jedné clony můžete navíc na FX snímačích poměrně dobře kompenzovat zvýšením ISO o stupeň,
+ nižší cena než 24-70/2,8 (cca o 13 tis. Kč), za které se dá pořídit něco jiného

Nevýhody 24-120/4 proti 24-70/2,8

- vyšší vinětace na nízkých clonách
- menší ostrost objektivu zvláště na okrajích snímků

Pro co objektiv hodný?

Pro jakékoliv běžné reportážní fotografování a také na dovolenou, pokud nechcete tahat více objektivů.

Pro jaké účely objektiv není vhodný?

- fotografování architektury (kvůli zkreslení)
- pro fotografování výkresů, plánů a všech věcí, kde se vyžaduje nekompromisní ostrost kresby až do krajů obrazového pole

Na závěr bych chtěl podotknout, že testování objektivů na D800 je trochu jiná dimenze - 100% výřez z 12 milionů bodů vypadá trochu jinak, než 100% výřez z 36 mil. bodů - týká se to zvláště posuzování ostrosti, kdy se dostáváme při vysokém rozlišení do role mikroskopu. Srovnání ostrosti se tak již trochu dostává mimo běžnou fotografickou praxi - nebo budete dělat většinou snímky velikosti 170 x 110 cm, které odpovídají všechny výše uvedené výřezy? Asi nikoliv. Porovnáním ostrosti na tomto rozlišení lze velmi dobře zjistit, který objektiv má ostřejší kresbu. Neznamená to ovšem, že budete schopni tento rozdíl na výsledných zvětšeninách poznat. Proto radím ještě jednou na závěr - stáhněte si fotografii, která vás zajímá, v plném rozlišení a nechte si ji zhotovit na papír ve vybrané velikosti. Moje osobní zkušenost po pořízení statisíců fotografií je ta, že si nepamatuji, kdy jsem naposled upravoval vinětaci a naprosto ostrou kresbu až do okrajů jsem potřeboval za minulý rok pouze jednou, když jsem dělal reprodukce obrazů - na to jsem si vzal pevné ohnisko - Nikkor 60 mm f2,8 nebo Tamron 90m f2,8.

Firma Nikon tento objektiv doporučuje k použití s Nikonem D800E vzhledem k ostrosti kresby - to bych si asi netroufl, protože nekompromisní kvalitu ostrosti obrazu si představuji trochu jinak. Jako bezproblémové vidím použití tohoto objektivu pro běžné fotografování na FX snímačích s 12 mil. bodů. Velmi kvalitní fotografie pořídíte i s fotoaparáty vybavenými DX snímači - sice se vám posune rozsah ohniskových vzdáleností na cca 36 - 180 mm, ale budete využívat pouze středovou část objektivu (tj. okraje s méně ostrou kresbou se neuplatní) a prakticky zcela zlikvidujete vinětaci tohoto objektivu.

Na úplný závěr jedno shrnutí na otázku, jaké objektivy Nikon jsou vhodné pro FX digitální snímače. Odpověď je celkem jednoduchá - na co máte.

1. Nikkor 28-300/f3.5-5.6 - budete mít jeden objektiv, který zvládne většinu běžných snímků univerzálním způsobem
2.  Nikkor 24-120/f4 - je předmětem tohoto testu
3. Nikkor 24-120/f4 + Nikkor 70-300/3,5-5.6, pokud potřebujete dobrý teleobjektiv za přiměřenou cenu
4. Nikkor 24-70/2,8 - pokud vám stačí tento rozsah ohnisek, nebudete potřebovat nic dalšího
5. Nikkor 24-70/2,8 + Nikkor 70-200/2,8 VRII - mimo nejširších ohnisek budete mít profi vybavení
6. Pokud potřebujete ještě širší ohnisko než 24 mm, zvolíte 16-35/f4 VR nebo dražší 14-24/2,8

Poté si již můžete dokupovat objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností co hrdlo ráčí. Pokud budete vybaveni D800 + 14-24/2,8 + 24-70/2,8 + 70-200/2,8 a makroobjektivem, právě jste dosáhli ceny osobního automobilu:)

Doufám, že vám tento krátký test pomohl při rozhodování, zda tento objektiv zařadit do své sbírky.

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Testy nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí za 50,- Kč, pošlete je na účet 577424123/0800 - děkuji :)

Jaroslav Kortus

NAVRCHOLU.cz