Test objektivu Nikkor 24-120mm/F4 G ED
AF-S VR |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22.4.2012 Tento objektiv není žádný nováček (uveden na trh v říjnu 2010 a stal se nástupcem objektivu Nikkor 24-120/F3,5-5,6, uvedenému na trh v roce 2003) pouze jsem se k němu jaksi nedostal, nebylo proč. Doposud používám pro základní rozsah objektivu Nikkor 24-70/2,8 na zrcadlovkách Nikon D700 a Nikon D3. Až na jejich cenu (cca 40.000,- Kč vč. DPH) není tomuto objektivu co vytknout a i kdyby bylo, nic lepšího zatím v tomto rozsahu a světelnosti není. Čekám na nový, již ohlášený Tamron, který by měl pokrýt stejný rozsah a navíc přidat stabilizaci. Problém nastal v tom, čím ucpat díru v těle D800 - kupovat další Nikkor 24-70/2,8 se mi skutečně nechtělo. Chtěl jsem zase Nikkor a mimo tohoto objektivu již zbývá jen Nikkor 28-300/F3,5-5,6 VR. Ten jsem ale po krátkém testování zavrhnul, protože mne svou kvalitou nepřesvědčil (možná jsem měl tenkrát jen nepovedený kus, čert ví). Je také zajímavé, že je podstatně levnější, že zde testovaný objektiv 24-120. Takže z Nikkorů zbýval již pouze tento objektiv - a poté, co se objevil na seznamu Nikonem doporučených objektivů pro D800E jsem usoudil, že by nemusel být špatný. Uvidíme.
V balení objektivu při koupi naleznete mimo objektivu s přední a zadní krytkou i standardní záruční list, sluneční clonu, návod k obsluze a látkový pytlík na objektiv, který zůstane zase pěkně, jako vždy, v krabici - nebo snad znáte někoho, kdo je k objektivu používá? Já ne. Objektiv nemá zkratku DX a tak je určen pro zrcadlovky s plnoformátovým snímačem (D700, D3, D3x, D3s, D800, D4). Jeho použití na zrcadlovkách s APS-C snímačem je samozřejmě možné, ale jeho přepočtený rozsah cca 36 - 180 není tak praktický. Zkratky uvedené na objektivu jsou již obecné známé, takže pouze krátce: AF-S = ultrazvukový ostřící motor s možností ručního zásahu do ostření, G = na starších modelech zrcadlovek (většinou kinofilmových) má omezené použití, třeba neostří automaticky a není vybaven clonovým prstencem, ED značí použití skel s nízkým rozptylem, VR = optická redukce vibrací, IF = vnitřní ostření, objektiv nemění při ostření svou délku a černé N ve zlatém poli značí použití nanokrystalického povlakování skel (určitě ne na všech čočkách, možná pouze na jedné a zlí jazykové tvrdí, že je to pouze marketingový tah - kdo ví). Trochu netradiční je provedení plastové krytky bajonetu - že by snaha o úsporu materiálu? Mechanické provedení objektivu Zde je asi těžko něco vytknout, mimo velmi úzkého prstence pro ruční ostření - funguje sice skvěle, ale jeho šířka napovídá, že výrobce moc s jeho použitím nepočítá. V rámci celého rozsahu ohnisek je posun plynulý s adekvátním odporem. Přepínače na objektivu jsou také již klasické - přepnutí mezi automatickým ostřením s možností ručního doladění a ručním ostřením, zapnutí a vypnutí stabilizace a režim stabilizace objektivu Normal (pro běžné snímky z ruky) a Active pro snímky z jedoucího automobilu, hřbetu velblouda a horskou dráhu:). Objektiv má kovový bajonet a působí tak středně solidním dojmem - je na něm trochu více plastových částí než na objektivu Nikkor 24-70/f2,8. Nějak bych vzhledem k ceně pocitově očekával více bytelné vzezření - ale nebudu hudrovat, provedení je stejné jako u Nikkoru 16-35/4. To taková 17-35/2,8 budí dojem, že s ní můžete hrát fotbal a nice se jí nestane. Vysunutí objektivu při změně ohniskové vzdálenosti na 120 mm se jeví jako únosné. Pro mne osobně je dobrou zprávou konstantní světelnost objektivu 4 v celém rozsahu.
Všechny snímky v tomto testu jsou pořízeny zrcadlovkou Nikon D800. Vinětace
Chromatická aberace Ostrost objektivu Než začnete pitvat kresbu objektivů na obrazovce v měřítku 1:1, tak si prosím uvědomte následující skutečnosti:
Přesnost zaostření jsem nezkoumal, všechny snímky jsou pořízeny s automatickým ostřením. Odolnost na protisvětlo Zkreslení
Stabilizace Běžné snímky Další snímky najdete v článku Nikon D800 a objektivy. Celkový závěr Pokud si chcete pořídit ke svému fotoaparátu FX objektiv středního rozsahu, tak moc na výběr v rozsahu 24-120 mm nemáte. Buď si pořídíte to nejdražší od Nikonu - objektiv 24-70/2,8 nebo uděláte trochu kompromis a zakoupíte zde testovaný objektiv (neberu nyní do úvahy ostatní výrobce, jako je Tamron, Sigma, Tokina). Výhody objektivu 24-120/4 proti 24-70/2,8 + trochu delší rozsah než 24-70/2,8 - těch 50 mm na dlouhém konci se může někdy hodit, každé optické přiblížení je lepší než výřez - rozdíl mezi 70 mm a 120 mm ukazují následující snímky:
Nevýhody 24-120/4 proti 24-70/2,8 - vyšší vinětace na
nízkých clonách Pro co objektiv hodný? Pro jakékoliv běžné reportážní fotografování a také na dovolenou, pokud nechcete tahat více objektivů. Pro jaké účely objektiv není vhodný? - fotografování
architektury (kvůli zkreslení) Na závěr bych chtěl podotknout, že testování objektivů na D800 je trochu jiná dimenze - 100% výřez z 12 milionů bodů vypadá trochu jinak, než 100% výřez z 36 mil. bodů - týká se to zvláště posuzování ostrosti, kdy se dostáváme při vysokém rozlišení do role mikroskopu. Srovnání ostrosti se tak již trochu dostává mimo běžnou fotografickou praxi - nebo budete dělat většinou snímky velikosti 170 x 110 cm, které odpovídají všechny výše uvedené výřezy? Asi nikoliv. Porovnáním ostrosti na tomto rozlišení lze velmi dobře zjistit, který objektiv má ostřejší kresbu. Neznamená to ovšem, že budete schopni tento rozdíl na výsledných zvětšeninách poznat. Proto radím ještě jednou na závěr - stáhněte si fotografii, která vás zajímá, v plném rozlišení a nechte si ji zhotovit na papír ve vybrané velikosti. Moje osobní zkušenost po pořízení statisíců fotografií je ta, že si nepamatuji, kdy jsem naposled upravoval vinětaci a naprosto ostrou kresbu až do okrajů jsem potřeboval za minulý rok pouze jednou, když jsem dělal reprodukce obrazů - na to jsem si vzal pevné ohnisko - Nikkor 60 mm f2,8 nebo Tamron 90m f2,8. Firma Nikon tento objektiv doporučuje k použití s Nikonem D800E vzhledem k ostrosti kresby - to bych si asi netroufl, protože nekompromisní kvalitu ostrosti obrazu si představuji trochu jinak. Jako bezproblémové vidím použití tohoto objektivu pro běžné fotografování na FX snímačích s 12 mil. bodů. Velmi kvalitní fotografie pořídíte i s fotoaparáty vybavenými DX snímači - sice se vám posune rozsah ohniskových vzdáleností na cca 36 - 180 mm, ale budete využívat pouze středovou část objektivu (tj. okraje s méně ostrou kresbou se neuplatní) a prakticky zcela zlikvidujete vinětaci tohoto objektivu. Na úplný závěr jedno shrnutí na otázku, jaké objektivy Nikon jsou vhodné pro FX digitální snímače. Odpověď je celkem jednoduchá - na co máte. 1. Nikkor
28-300/f3.5-5.6 - budete mít jeden objektiv, který zvládne většinu
běžných snímků univerzálním způsobem Poté si již můžete dokupovat objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností co hrdlo ráčí. Pokud budete vybaveni D800 + 14-24/2,8 + 24-70/2,8 + 70-200/2,8 a makroobjektivem, právě jste dosáhli ceny osobního automobilu:) Doufám, že vám tento krátký test pomohl při rozhodování, zda tento objektiv zařadit do své sbírky.
Jaroslav Kortus |