Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům
ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá
případné publikované snímky za
umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez
svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro
autora článku vítány.
Jaroslav Kortus,
www.makofoto.cz
|

22.4.2012

Tento objektiv není žádný
nováček (uveden na trh v říjnu 2010 a stal se nástupcem objektivu Nikkor
24-120/F3,5-5,6, uvedenému na trh v roce 2003) pouze jsem se k němu jaksi
nedostal, nebylo proč. Doposud používám pro základní rozsah objektivu Nikkor
24-70/2,8 na zrcadlovkách Nikon D700 a Nikon D3. Až na jejich cenu (cca 40.000,-
Kč vč. DPH) není tomuto objektivu co vytknout a i kdyby bylo, nic lepšího zatím
v tomto rozsahu a světelnosti není. Čekám na nový, již ohlášený Tamron, který by
měl pokrýt stejný rozsah a navíc přidat stabilizaci. Problém nastal v tom, čím
ucpat díru v těle D800 - kupovat další Nikkor 24-70/2,8 se mi skutečně nechtělo.
Chtěl jsem zase Nikkor a mimo tohoto objektivu již zbývá jen Nikkor
28-300/F3,5-5,6 VR. Ten jsem ale po krátkém
testování
zavrhnul, protože mne svou kvalitou nepřesvědčil (možná jsem měl tenkrát jen
nepovedený kus, čert ví). Je také zajímavé, že je podstatně levnější, že zde
testovaný objektiv 24-120. Takže z Nikkorů zbýval již pouze tento objektiv - a
poté, co se objevil na seznamu Nikonem
doporučených objektivů pro D800E jsem usoudil, že by nemusel být špatný.
Uvidíme.
Technické parametry
objektivu (Made in Thailand) |
Ohnisková vzdálenost |
24-120 mm |
Světelnost |
f/4 |
Nejvyšší clonové číslo |
f/22 |
Konstrukce objektivu |
17 čoček/13 členů (2
optické členy z ED skel, 3 asférické optické členy a
jeden optický člen s antireflexní vrstvou Nano Crystal
Coat) |
Obrazový úhel |
84˚– 20˚ 20´ (61˚ – 13˚ 20´
na formátu Nikon DX) |
Nejkratší zaostřitelná
vzdálenost |
0,45 m |
Největší měřítko zobrazení |
0,24× (při nastavení
nejdelší ohniskové vzdálenosti) |
Počet lamel clony |
9 (s optimalizovaným
tvarem) |
Zaostřování |
Autofokus se zabudovaným
ultrazvukovým zaostřovacím motorem a manuální
zaostřování |
Zaostřovací režimy |
M/A a M |
Průměr filtrového závitu |
77 mm |
Průměr × délka |
Cca 84 × 103,5 mm |
Hmotnost |
Cca 710 g |
Cena - duben 2012 |
Cca 27.000,- Kč |
V balení objektivu při koupi
naleznete mimo objektivu s přední a zadní krytkou i standardní záruční list,
sluneční clonu, návod k obsluze a látkový pytlík na objektiv, který zůstane zase
pěkně, jako vždy, v krabici - nebo snad znáte někoho, kdo je k objektivu
používá? Já ne.
Objektiv nemá zkratku DX a tak
je určen pro zrcadlovky s plnoformátovým snímačem (D700, D3, D3x, D3s, D800,
D4). Jeho použití na zrcadlovkách s APS-C snímačem je samozřejmě možné, ale jeho
přepočtený rozsah cca 36 - 180 není tak praktický.
Zkratky uvedené na
objektivu jsou již obecné známé, takže pouze krátce: AF-S = ultrazvukový ostřící
motor s možností ručního zásahu do ostření, G = na starších modelech zrcadlovek
(většinou kinofilmových) má omezené použití, třeba neostří automaticky a není
vybaven clonovým prstencem, ED značí použití skel s nízkým rozptylem, VR =
optická redukce vibrací, IF = vnitřní ostření, objektiv nemění při ostření svou
délku a černé N ve zlatém poli značí použití nanokrystalického povlakování skel
(určitě ne na všech čočkách, možná pouze na jedné a zlí jazykové tvrdí, že je to
pouze marketingový tah - kdo ví). Trochu netradiční je provedení plastové krytky
bajonetu - že by snaha o úsporu materiálu?
Mechanické provedení objektivu
Zde je asi těžko něco
vytknout, mimo velmi úzkého prstence pro ruční ostření - funguje sice skvěle,
ale jeho šířka napovídá, že výrobce moc s jeho použitím nepočítá. V rámci celého
rozsahu ohnisek je posun plynulý s adekvátním odporem. Přepínače na objektivu
jsou také již klasické - přepnutí mezi automatickým ostřením s možností ručního
doladění a ručním ostřením, zapnutí a vypnutí stabilizace a režim stabilizace
objektivu Normal (pro běžné snímky z ruky) a Active pro snímky z jedoucího
automobilu, hřbetu velblouda a horskou dráhu:). Objektiv má kovový bajonet a
působí tak středně solidním dojmem - je na něm trochu více plastových částí než
na objektivu Nikkor 24-70/f2,8. Nějak bych vzhledem k ceně pocitově očekával
více bytelné vzezření - ale nebudu hudrovat, provedení je stejné jako u Nikkoru
16-35/4. To taková 17-35/2,8 budí dojem, že s ní můžete hrát fotbal a nice se jí
nestane.
Vysunutí objektivu při změně
ohniskové vzdálenosti na 120 mm se jeví jako únosné. Pro mne osobně je dobrou
zprávou konstantní světelnost objektivu 4 v celém rozsahu.

Všechny snímky v tomto
testu jsou pořízeny zrcadlovkou Nikon D800.
Vinětace
Testovací snímky jsou pořízeny s VYPNUTOU korekcí
vinětace v programu Capture NX2! Pokud ji zapnete, dostanete o něco
lepší výsledky.
Nikkor
24-120/4 Clona 4 |

24 mm |

28 mm |

35 mm |

50 mm |

70 mm |

85 mm |

120 mm |
Nejvyšší je na
ohnisku 85 mm, 70 mm, 24 mm, 120 mm - tato vinětace bude již na
snímku znát a bude třeba ji v editoru zmírnit, zcela odstranit
patrně nepůjde, musel by se udělat trochu výřez. Nejnižší na
ohnisku 35 mm a 50 mm. Na cloně 4 tedy žádná sláva. |
NIkkor
24-120/4 Clona 5.6 |

24 mm |

28 mm |

35 mm |

50 mm |

70 mm |

85 mm |

120 mm |
Po zvýšení clony na
5.6 je vinětace silně potlačena, korekce by byla nutná pouze na
ohnisku 24 a 85 mm. Celkově až na zmíněné výjimky je již na
tomto ohnisku vinětace přijatelná a na běžných snímcích by již
nebyla patrná. Se zvyšující se clonou vinětace dále klesá, takže
další testovací snímky již nemají smysl |
24-70/2.8
clona 4 - pro porovnání |

24 mm |

28 mm |

35 mm |

50 mm |

70 mm |
Výsledky vinětace z 24-70/2,8
jsou již na cloně 4 lepší než u 24-120/4 na cloně 5.6. |
Závěr:
Vinětaci na cloně 4 považuji u většiny ohnisek za výraznou
s nutnou korekcí v editoru, která nemusí vést k dokonalým
výsledkům. Na cloně 5.6 je již až na výjimky (24 a 85 mm)
snesitelná s možností dobré korekce v editoru. Na vyšších
clonách než 5.6 již nemá praktický smysl se s ní zabývat. A
nenechte se vyděsit a podívejte se do kapitoly "Běžné snímky",
kde najdete snímky zámku na různých clonách a uvidíte, že praxe
je poněkud milosrdnější:) |
Chromatická aberace
Ostrost objektivu
Srovnání objektivů Nikkor
24-120/f4 VR s objektivem Nikkor 24-70/2,8 na překrývajících se
ohniscích a clonách - tj. v rozsahu 24-70 (vybráno 24, 50, 70) a
clonách 4, 5.6, 8, 11. Podmínky snímání: Nikon D800, stativ, drátěná
spoušť, na 24-120/4 vypnuta funkce VR, RAW 12bit bezeztrátová komprese,
převod v NX2 do nejlepší kvality JPG. V Capture NX2 vypnuty automatické
korekce objektivu, doostřování i odstranění aberace. Pod výřezy ve
středu tabulky se skrývá plné rozlišení JPG daného snímku.
Než začnete pitvat kresbu
objektivů na obrazovce v měřítku 1:1, tak si prosím uvědomte následující
skutečnosti:
-
v měřítku 1:1 se díváte na velikost fotografie přibližně
170x110 cm!!!
-
pokud nefotografujete architekturu, nemusí být snížená ostrost na okrajích
snímků vůbec podstatná!
-
pokud nezhotovujete výstavní zvětšeniny od formátu 30x40 cm výše, tak můžete
trochu slevit i z ostrosti ve středu obrazu
-
všechny zde uvedené snímky NEJSOU
VŮBEC DOOSTŘOVÁNY, což je běžná praxe před
tiskem
-
máte-li pochybnosti, stáhněte si snímek v plném rozlišení na dané cloně,
zpracujte (doostřete) způsobem, který používáte a nechte si zhotovit zvětšeninu
na papír ve vámi předpokládaném formátu použití. Možná budete překvapeni, že pro
vaše účely je kvalita fotografie více než dostatečná.
Přesnost zaostření jsem nezkoumal,
všechny snímky jsou pořízeny s automatickým ostřením.
Odolnost na protisvětlo
Zkreslení
Stabilizace
Objektiv je označen zkratkou VR,
je tedy vybaven otpickou stabilizací obrazu. Pracuje stejně spolehlivě,
jako u ostatních objektivů Nikkor, tj. umožňuje udržení až o 2 stupně
delších časů, než by odpovídalo průměrnému třesu rukou. Nejvíce její
účinek samozřejmě poznáte na nejdelším ohnisku. Jde vypnout a má dva
režimy - Normal a Active.
Běžné snímky
pořízené z ruky (bez stativu) se
zapnutou funkcí VR, mírně doostřeno v editoru asi tak, jak bych snímky
poslal do tisku na formát 50x60 cm.

ISO 100, 24mm, 1/640s, f6.3 |

ISO 100, 120mm, 1/640s, f6.3 |

ISO 100, 24mm, 1/160s, f9 |

ISO 100, 24mm, 1/250s, f4 |

ISO 100, 24mm, 1/640s, f5.6 |

ISO 100, 24mm, 1/320s, f8 |

ISO 100, 24mm, 1/160s, f11 |

ISO 100, 24mm, 1/80s, f16 |

ISO 100, 24mm, 1/40s, f22 |

ISO 100, 95mm, 1/1000s, f4 |

ISO 100, 120mm, 1/640s, f5.6 |

ISO 100, 50mm, 1/320s, f5.6 |
Další snímky najdete
v článku
Nikon D800 a objektivy.
Celkový závěr
Pokud si chcete
pořídit ke svému fotoaparátu FX objektiv středního rozsahu, tak moc na
výběr v rozsahu 24-120 mm nemáte. Buď si pořídíte to nejdražší od Nikonu
- objektiv 24-70/2,8 nebo uděláte trochu kompromis a zakoupíte zde
testovaný objektiv (neberu nyní do úvahy ostatní výrobce, jako je Tamron,
Sigma, Tokina).
Výhody objektivu
24-120/4 proti 24-70/2,8
+ trochu delší rozsah
než 24-70/2,8 - těch 50 mm na dlouhém konci se může někdy hodit, každé
optické přiblížení je lepší než výřez - rozdíl mezi 70 mm a 120 mm
ukazují následující snímky:
Ohnisko 70 mm |
Ohnisko 120
mm |
 |
 |
+ stabilizace objektivu - v horších světelných podmínkách máte sice
nižší světelnost, ale stabilizace by to měla více než vyvážit. Tu ztrátu
jedné clony můžete navíc na FX snímačích poměrně dobře kompenzovat
zvýšením ISO o stupeň,
+ nižší cena než 24-70/2,8 (cca o 13 tis. Kč), za které se dá pořídit
něco jiného
Nevýhody 24-120/4
proti 24-70/2,8
- vyšší vinětace na
nízkých clonách
- menší ostrost objektivu zvláště na okrajích snímků
Pro co objektiv
hodný?
Pro jakékoliv běžné
reportážní fotografování a také na dovolenou, pokud nechcete tahat více
objektivů.
Pro jaké účely
objektiv není vhodný?
- fotografování
architektury (kvůli zkreslení)
- pro fotografování výkresů, plánů a všech věcí, kde se vyžaduje
nekompromisní ostrost kresby až do krajů obrazového pole
Na závěr bych chtěl
podotknout, že testování objektivů na D800 je trochu jiná dimenze - 100%
výřez z 12 milionů bodů vypadá trochu jinak, než 100% výřez z 36 mil.
bodů - týká se to zvláště posuzování ostrosti, kdy se dostáváme při
vysokém rozlišení do role mikroskopu. Srovnání ostrosti se tak již
trochu dostává mimo běžnou fotografickou praxi - nebo budete dělat
většinou snímky velikosti 170 x 110 cm, které odpovídají všechny výše
uvedené výřezy? Asi nikoliv. Porovnáním ostrosti na tomto rozlišení lze
velmi dobře zjistit, který objektiv má ostřejší kresbu. Neznamená to
ovšem, že budete schopni tento rozdíl na výsledných zvětšeninách poznat.
Proto radím ještě jednou na závěr - stáhněte si fotografii, která vás
zajímá, v plném rozlišení a nechte si ji zhotovit na papír ve vybrané
velikosti. Moje osobní zkušenost po pořízení statisíců fotografií je ta,
že si nepamatuji, kdy jsem naposled upravoval vinětaci a naprosto ostrou
kresbu až do okrajů jsem potřeboval za minulý rok pouze jednou, když
jsem dělal reprodukce obrazů - na to jsem si vzal pevné ohnisko - Nikkor
60 mm f2,8 nebo Tamron 90m f2,8.
Firma Nikon tento
objektiv doporučuje k použití s Nikonem D800E vzhledem k ostrosti kresby
- to bych si asi netroufl, protože nekompromisní kvalitu ostrosti obrazu
si představuji trochu jinak. Jako bezproblémové vidím použití tohoto
objektivu pro běžné fotografování na FX snímačích s 12 mil. bodů. Velmi
kvalitní fotografie pořídíte i s fotoaparáty vybavenými DX snímači -
sice se vám posune rozsah ohniskových vzdáleností na cca 36 - 180 mm,
ale budete využívat pouze středovou část objektivu (tj. okraje s méně
ostrou kresbou se neuplatní) a prakticky zcela zlikvidujete vinětaci
tohoto objektivu.
Na úplný závěr jedno
shrnutí na otázku, jaké objektivy Nikon jsou vhodné pro FX digitální
snímače. Odpověď je celkem jednoduchá - na co máte.
1. Nikkor
28-300/f3.5-5.6 - budete mít jeden objektiv, který zvládne většinu
běžných snímků univerzálním způsobem
2. Nikkor 24-120/f4 - je předmětem tohoto testu
3. Nikkor 24-120/f4 + Nikkor 70-300/3,5-5.6, pokud potřebujete dobrý
teleobjektiv za přiměřenou cenu
4. Nikkor 24-70/2,8 - pokud vám stačí tento rozsah ohnisek, nebudete
potřebovat nic dalšího
5. Nikkor 24-70/2,8 + Nikkor 70-200/2,8 VRII - mimo nejširších ohnisek
budete mít profi vybavení
6. Pokud potřebujete ještě širší ohnisko než 24 mm, zvolíte 16-35/f4 VR
nebo dražší 14-24/2,8
Poté si již můžete
dokupovat objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností co hrdlo ráčí. Pokud
budete vybaveni D800 + 14-24/2,8 + 24-70/2,8 + 70-200/2,8 a
makroobjektivem, právě jste dosáhli ceny osobního automobilu:)
Doufám, že vám tento
krátký test pomohl při rozhodování, zda tento objektiv zařadit do své
sbírky.
Líbil se vám test a pomohl vám v
rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám
ušetřil i nějaké peníze? Testy
nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově
náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800
Děkuji :) |

Jaroslav Kortus |