Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům
ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá
případné publikované snímky za
umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez
svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro
autora článku vítány.
Jaroslav Kortus,
www.makofoto.cz
|
14.
prosince 2006
:
Nano Crystal Coat |
:
Aspherical lens elements |
:
Super ED glass elements |
:
VR units |
:
ED glass elements |
|
Jak
jsem se zmiňoval již v
únoru 2006, stalo se koncem listopadu 2006 uvedení objektivu
skutkem. Zajímavé je, že prakticky ve stejném okamžiku zmizely z nabídek
velkoobchodů dva předchůdci tohoto objektivu a to
70-300mm f/4-5.6G Zoom-Nikkor (prodejní cena se pohybovala okolo
4.900,- Kč) a
70-300mm f/4-5.6D ED AF Zoom-Nikkor (prodejní cena při konci prodeje
cca 11.000,- Kč). Nikon tedy hodlá mít v tomto rozsahu tohoto jediného
zástupce, s cenou kolem 15.000,- Kč. Zatímco u prvního jmenovaného se
jednalo o velmi přijatelnou cenu i odpovídající kvalitu vzhledem k ceně,
druhý (ED) byl právě vzhledem k ceně a srovnání se svým levnějším
bratrancem přijímán poněkud rozpačitě, protože, i dle mého názoru,
rozdíl v ceně nebyl dostatečně kompenzován rozdílem v kvalitě (oba
objektivy byly shodně uvedeny na trh v roce 1998). Nový objektiv je tedy
po 8 letech nástupcem, ale již v provedení "VR" řady, tedy objektivů s
optickou stabilizací obrazu. Po dnes již "kultovním" objektivu
Nikkor 18-70/F3,5-4.5 G ED-IF AF-S DX, jehož poměr kvalita/cena je
hodnocen širokou rodinou Nikon-příznivců velmi pozitivně, přišla novinka
Nikkor 18-200/F3,5-5,6 G IF-ED AF-S VR DX, která mnohým uživatelům
objektivu 18-70 zamotala hlavu. Test objektivu 18-200 VR můžete najít
zde. Mezičasem nás Nikon obohatil ještě o další objektiv s optickou
stabilizací - Micro Nikkor AF-S VR 105 mm F/2,8 G IF-ED, jehož test si
můžete prohlédnout
zde. Současně s fotoaparátem Nikon D80 se objevil další objektiv
Nikkor 18-135/F,3,5-5,6 AF-S DX IF ED (současná cena cca 11.500,-
Kč) a s uvedením fotoaparátu Nikon D40 se objevila i inovovaná verze
levného objektivu
Nikkor 18-55/F3,5-5,6 G DX ED AF-S s označením II (v době
psaní tohoto článku není objektiv prodejný samostatně).
Nový
přírůstek do rodiny se pyšní červeným logem VR (VRII), jde tedy o objektiv s
optickou stabilizací obrazu, NENÍ to objektiv typu DX a proto je
použitelný i u klasických kinofilmových zrcadlovek, je typu AF-S (SWM) a je
tedy vybaven ultrazvukovým a vnitřním (IF) ostřením. Zkratka ED značí
použití skel (v tomto případě 2) se zvláště nízkým rozptylem, která mají
zaručit vysokou ostrost a optimální podání barev a nenápadné písmenko
"G" nám sděluje, že klasický clonový kroužek budeme hledat na objektivu
marně - clonu lze nastavit pouze z těla fotoaparátu.
Protože při hodnocení
je lépe porovnávat, než pouze suše konstatovat, postavme na startovní
čáru 3 různé objektivy, stejné svým rozsahem. Jako zástupce nejlevějšího
jsem si zvolil objektiv
Tamron AF 70-300 mm F/4-5,5 Di LD Macro 1:2 (4.750,- Kč), druhým bude již výše
zmíněný stájový kolega
70-300mm f/4-5.6D ED AF Zoom-Nikkor, jehož má být zde recenzovaný
objektiv kvalitativním nástupcem. Podívejme se tedy nejdříve na
technické parametry všech tří objektivů:
Technický parametr |
Nikkor 70-300 VR |
Nikkor 70-300 ED |
Tamron 70-300 |
Použití na
digitálních/analogových zrcadlovkách |
ANO/ANO |
ANO/ANO |
ANO/ANO |
Počet čoček/počet skupin |
17/12 (2x ED) |
13/9
(1x ED) |
13/9
(1x LD(1)) |
Nejkratší
zaostřitelná vzdálenost [m] |
1,5 celý rozsah |
1,5 |
0,95
(2) |
Průměr
filtrového závitu [mm] |
67 |
62 |
62 |
Rozměry:
průměr × délka
[mm] |
80x143,5 |
74x116 |
76,6x116,5 |
Hmotnost
[g] |
725 |
505 |
435 |
Počet lamel clony |
9 |
9 |
9 |
Obrazový úhel - na
kinofilm |
34°20’ - 8°10’ |
34°20’ - 8°10’ |
34 - 8° |
Minimální clona |
4,5 (70mm)
5,6 (300mm) |
4,0 (70 mm)
5,6 (300 mm) |
4.0 (70 mm)
5.6 (300mm) |
Maximální clona |
32 (70 mm)
40 (300 mm) |
32 (70 mm)
45 (300 mm) |
32 (70 mm)
45 (300 mm) |
Maximální reprodukční
poměr |
1:4 |
1:3,9 |
1:2 |
Přední čočka se při
ostření otáčí (3) |
NE |
ANO |
ANO |
Při ostření mění svou
délku |
NE |
ANO |
ANO |
Možné ruční zaostření v
automatickém režimu |
ANO |
NE (4) |
NE |
Možnost nastavení clony na
objektivu |
NE |
ANO |
ANO |
Všechny parametry jsou
převzaty z technických specifikací výrobců nebo odzkoušeny v
praxi.
(1) Zkratka LD (Low Dispersion) je
analogická ke zkratce ED u objektivů Nikkor
(2) Objektiv je označován jako "makro",
přepnutí se provádí přepínačem na objektivu v rozsahu
180-300mm
(3) Otáčení je nevýhodné vzhledem k
použití filtrů
(4) Jde to, ale přes odpor zaostřovacího
mechanismu - nedoporučuje se
Výše uvedená tabulka
samozřejmě nezahrnuje všechny objektivy v rozsahu 70-300 mm, které lze
na současném trhu koupit - pro úplnost ve stejném rozsahu má své
objektivy např. i
Sigma. Účelem našeho testu je ale porovnání výše uvedených
objektivů, které by nám mělo z hlediska obrazové kvality odpovědět na
následující otázky:
a) vyplatí se investovat
z hlediska obrazové kvality do dražších objektivů nebo rozdíly mezi
Tamronem a Nikkory nebudou podstatné?
b) jak velký je rozdíl v obrazové kvalitě mezi objektivy 70-300 ED a
novým 70_300 ED VR? Je nárůst ceny vzhledem k obrazové kvalitě
opodstatněný nebo jen připlácíme za stabilizaci obrazu a vnitřní
ostření?
Testovací podmínky
Fotoaparát Nikon D2x, ISO 100, JPG FINE, automatická expozice s
prioritou clony, centrální ostřící bod, stativ, automatické ostření,
vypnutá funkce VR u 700-300 VR, ostrost ve fotoaparátu nastavena jako
zvýšená. Černý rámeček kolem snímku označuje nejlepší výsledek v rámci
dané ohniskové vzdálenosti u konkrétního objektivu. Při kritickém
zkoumání výřezu prosím nezapomínejte, na JAK MALOU plochu snímku se
díváte!
Po prostudování snímků
si můžeme odpovědět na dvě otázky z úvodu:
a) potvrzuje se, že nový Nikkor 70-300 VR je na tom z hlediska obrazové
kvality skutečně lépe, než jeho předchůdce 70-300 ED. Rozdíl je patrný v
celém rozsahu clonových čísel, nejvíce ovšem na clonách 4 (4,5) a 5,6.
Velkým překvapením je pro mne neostrost objektivu 70-300 ED na ohnisku
70mm a cloně 4. Podle očekávání a odpovídajícím způsobem k ceně podal
svůj výkon Tamron, ovšem na některých ohniscích a clonách nejsou rozdíly
vůči Nikkoru 70-300 ED velké.
b) rozdíl mezi "starým"
Nikkorem 70-300 ED a novým 70-300 VR považuji za podstatný na všech
ohniskových vzdálenostech pouze u nejnižších clonových čísel - ale to je
přesně to, o co nám u těchto objektivů jde - docílit co nejlepší kresby
na co nejnižší cloně, čímž dostaneme automaticky kratší čas, který je
zvláště u dlouhých ohnisek kritickou veličinou (pokud nefotíte ze
stativu nehybné scény, jako třeba nádraží).
Zároveň si na pořízených
snímcích můžete povšimnout, zvláště zřetelné je to na ohnisku 300 mm,
nestejnoměrného jasu - nejsvětlejší jsou většinou snímky z Nikkoru
70-300 VR, nejtmavší z Tamronu (i kontrast snímků je rozdílný ve
prospěch VR verze Nikkoru). Všechny snímky vznikly za zcela
srovnatelných podmínek během 5 minut za jasného dne bez mraků a tak
můžeme rozdíly v expozici připsat bez okolků na vrub objektivům. Ostrost
Nikkoru 70-300 VR není samozřejmě taková, jako u pevných ohnisek (např.
Tamronu 90 mm/2,8 nebo
Nikkoru 105 mm/2,8 VR), což se ovšem předpokládá. Stejně tak
nedosahuje kvalit objektivů
Nikkor 80-200/2,8 AF (AF-S) D ED nebo Nikkoru 70-200/2,8 a AF-S VR, což jsou
ovšem zase jiné cenové (i váhové) kategorie. Ovšem v rozsahu 70-300 mm
bude zatím kralovat nový Nikkor.
Vybalujeme
Nevím jak pro vás, ale pro mne je vždy vybalovaní nového objektivu
takový malý svátek. Taková směsice zvědavosti a obav,
zda splní mé
očekávání. Kousek, který mám na test, byl podle označení na objektivu
vyroben v Thajsku a nese
pořadové číslo 285 (např. první várky objektivů 18-200VR byly vyrobeny v
Japonsku, některé další potom již v Malajsii). Tentokrát se tedy Nikon
rozhodl vyrábět je v Thajsku rovnou. Ve zlaté krabici dále naleznete
klasický žlutý záruční list, sluneční clonu (HB-36), semišový váček na objektiv(CL-1022)
a návod k použití (nikoliv v češtině, ale ostatní evropské jazyky jsou
přítomny). Krytky na obě strany objektivu (přední LC-67, zadní LF-1)
samozřejmě nechybí. Kódy v závorkách uvádím pro ty, co toto
příslušenství stejně jako já pořád někde nechávají.
Použitelné
fotoaparáty a funkce pro tento objektiv
Objektiv je samozřejmě vyroben pouze s bajonetem Nikon. Jak již bylo
uvedeno výše, objektiv je konstruován i pro použití na plnoformátových
(v případě Nikonu zatím tedy kinofilmových) zrcadlovkách. U digitálních
zrcadlovek Nikon je přepočítané ohnisko vzhledem k APS-C snímači 105-450
mm. Zatímco pro novější digitální a kinofilmové zrcadlovky můžete
využít všech nových funkcí objektivu, pro starší přístroje platí některá
omezení - viz tabulka:
Typ
fotoaparátu |
Funkce |
Expoziční
režim |
Funkce VR |
Autofokus |
P(*1) |
S |
A |
M |
D2 série, D1-série,
D200, D100, D70(s),D50,D80,D40 |
ANO |
ANO |
ANO |
ANO |
ANO |
ANO |
F6, F5,F100,
F80-série, F75-série, F65-série |
ANO |
ANO |
ANO |
ANO |
ANO |
ANO |
Pronea 600i, Pronea
S(*2) |
NE |
ANO |
ANO |
ANO |
ANO |
ANO |
F4-série, F90X,
F90-série, F70-série |
NE |
ANO |
ANO |
ANO |
NE |
NE |
F60-série,
F55-série, F50-série, F-401x, F-401s, F-401 |
NE |
NE |
ANO |
ANO |
ANO |
ANO |
F-801s, F-801,
F-601M |
NE |
NE |
ANO |
ANO |
NE |
NE |
F3AF, F-601, F-501,
Nikon MF těla (mimo F-601M) |
NE |
NE |
NE |
NE |
NE |
NE |
(*1) Zahrnuje i
případné motivové programy, (*2) Není možná ruční nastavení expozice
(režim M). Pokud používáte objektiv na fotoaparátu, který nepodporuje
režim VR objektivu, je nutné tuto funkci na objektivu vypnout, jinak
může docházet k nadměrnému vybíjení baterie fotoaparátu. Ačkoliv hlavní
použití tohoto objektivu nebude patrně práce s bleskem, přenáší tento
objektiv informaci o zaostřené vzdálenosti do fotoaparátu (pokud to
tento samozřejmě umožňuje) a napomáhá tak k přesnějšímu měření,
označovanému firmou Nikon jako "3D-Matrix"
Režim ostření v
závislosti na použitém fotoaparátu
Fotoaparát |
Nastavení na
fotoaparátu |
Nastavení na
objektivu |
D2, D1,
D70, F4, F90, F80, F75, F70, S65-série,
D200, D100, D50, D80, D40, F6, F5, F100, F90X, Pronea 600i,
Pronea S |
M/A |
M |
AF (C/S) |
Automatické ostření
s prioritou ručního |
Ruční ostření s
elektronickou indikací v hledáčku |
MF |
Ruční ostření s
elektronickou indikací v hledáčku |
F55,F60,F50-série,
F-801s, F-801, F-601m, F-401x, F-401s, F-401 |
AF (C/S), MF |
Ruční ostření s
elektronickou indikací v hledáčku (mimo F601m) |
Použití telekonvertorů
Firma Nikon uvádí, že použití telekonvertorů s tímto objektivem není
možné. Vzhledem ke světelnosti se tomu dá věřit.
Ovládání objektivu,
dílenské zpracování
Po vybalení zjistíte, že objektiv je zatím ze všech dostupných
objektivů tohoto rozsahu největší "macek". Porovnání rozměrů obecně
známých objektivů vypadá následovně:
Dílenské zpracování
objektivu hodnotím jako velmi dobré a precizní. Váha objektivu napoví,
že většina součástí je poctivý kov. Ani při maximálním vysunutí při
ohnisku 300mm se nikde nic neviklá, vůle výsuvného tubusu je prakticky
nulová. Prstenec pro změnu ohniskové vzdálenosti je skutečně široký, při
otáčení klade odpor tak akorát a jeho pohyb je plynulý s mírně menším
odporem mezi ohnisky 70 a 100 mm. Na objektivu jsou vyznačeny ohniskové
vzdálenosti 70, 100, 135, 200 a 300 mm. Změna ze 70 mm na 300 mm může
proběhnout velice rychle, protože úhel otočení prstence mezi dvěma
krajními polohami nedosahuje ani 90 stupňů. Rozhodně tedy nebudete muset
při změně ohniska přehmatávat. Ve srovnání s konstrukcí objektivu Nikkor
70-300 ED (viz obr. výše) zjistíte, že zatímco na starším typu objektivu
se nacházel zaostřovací prstenec u přední čočky objektivu, na novém typu
se přestěhoval k tělu objektivu - zde mi nezbývá než konstatovat - je to
dle mého názoru nešikovné, nešikovné, nešikovné. Nejde jen o to, že je
prstenec zbytečně úzký (ostatně je stejně široký jako u staršího typu
ED), ale nedovedu si představit jeho ovládání v rukavicích. Pokud chcete
ostřit ručně, musíte uchopit objektiv těsně u těla fotoaparátu, čímž se
celá soustava stane značně nestabilní. Navíc u teleobjektivů si
milovníci klidných záběrů přírody na nejdelší ohnisko podkládají
objektiv pytlíkem s pískem (čočkou či rýží) - takovéto podložení
prakticky vylučuje použití ručního
ostření. U staršího typu mohl zůstat prstenec ostření po podložení
pytlíkem volný. Firma Nikon patrně předpokládá, že ruční ostření již
vyšlo z módy. Ostatně u objektivu 18-200 VR je provedení prstence
obdobné a ovládá se ještě hůře, protože je blíže k tělu fotoaparátu než
u zde hodnoceného objektivu. Oproti objektivu 70-300 ED je zaostřovací
prstenec zpřevodován "do pomala". Zatímco u objektivu 70-300 ED je nutné
otočit zaostřovacím prstencem z jedné polohy do druhé o cca 100 stupňů,
u tohoto objektivu je to již cca 170 stupňů a to je na hranici
přehmátnutí. Naštěstí ručně nebudete přeostřovat z jednoho metru na
nekonečno tak často. Jemnější chod ručního ostření má na druhé straně
výhodu preciznějšího zaostření. Stupnice vzdálenosti je uvedena v
metrech i ve stopách s vyznačením korekce ostření při snímání v oblasti
infra. Pohyb ostřícího prstence je naprosto plynulý s přiměřeným
odporem.
Přepínače na
objektivu
Funkce přepínačů je naprosto stejná jako u objektivu
Nikkor 18-200 VR, proto je na tomto místě nebudeme podrobně
rozebírat,
pouze zkráceně:
M/A - režim automatického ostření s možností kdykoliv zaostřit
(doostřit) ručně. Pokud je fotoaparát vybaven přepínačem režimu ostření
na těle S,C,M, musí být tento přepínače v režimu S (ostření po
namáčknutí spouště) nebo C (průběžné ostření)
M - objektiv je v režimu ručního ostření a nastavení režimů ostření
na těle fotoaparátu - S,C,M, nemá žádný vliv. Samozřejmě, pokud na těle
fotoaparátu zvolíme režim M, tak i v případě, že objektiv bude nastaven
do režimu M/A, budete muset ostřit ručně. Až vám tedy objektiv přestane
automaticky ostřit, podívejte se na tělo fotoaparátu, zda jste náhodou
nepřesunuli tu titěrnou páčku při vytahování z brašny do režimu M. Chod
přepínačů je precizní a prakticky vylučuje nastavení mezipolohy. Další
přepínač VR ON/OFF zapíná či vypíná režim stabilizace objektivu při
namáčknutí spouště fotoaparátu do poloviny. Stabilizace je funkční i při
ručním ostření, ale pozor - při stisknutí tlačítka AF-ON na těle
fotoaparátu dojde k automatickému zaostření (pokud je nastaveno), ale
stabilizace objektivu se nezapne - ta se zapíná pouze stiskem spouště do
poloviny (takto se chovají všechny VR objektivy Nikonu). Poslední
přepínač NORM/ACTIVE nastavuje režim přepínače VR v poloze ON - popis
viz Nikkor 18-200 VR.
Zaostřování v praxi
Režim automatického ostření jsem zkoušel za jasného a slunného dne a
zde pracoval na jedničku. S ubývajícím světlem a kontrastem snímané
scény se občas dostává do potíží zvláště na ohnisku 300 mm, ale to je
vzhledem ke světelnosti 5,6 na tomto ohnisku pochopitelné (zaostřovací
modul fotoaparátu D2x pracuje skutečně precizně, u levnějších modelů
fotoaparátů by mohla být ochota k zaostření trochu nižší, ale nezkoušel
jsem to, vycházím z chování obdobných objektivů). Ostření je tišší a
rychlejší než u objektivu 70-300 ED, k projetí celého ostřícího rozsahu
potřebuje objektiv necelé dvě sekundy. Rychlosti ostření objektivů
Nikkor 80-200 AF-S či 70-200 AF-S VR tento nový bumrdlíček sice
nedosahuje, ale výkon podává velmi dobrý.
Stabilizace obrazu
Objektiv je vybaven optickou stabilizací další generace, kterou
Nikon označuje jako VRII, stejná je použita i u objektivu 18-200 VR.
Pracuje velmi dobře, více užírá baterie a její přínos zvláště na ohnisku
300 mm je skutečně podstatný. Výrobce udává udržitelnost časů až o 4
stupně nižší než u objektivu bez stabilizace, ale správně také podotýká,
že záleží na snímané scéně a fotografovi. Což si můžeme přeložit také
tak, že je stabilizován objektiv vůči snímané scéně, nikoliv scéna
samotná - i líně se pohybující kachna bude při 1/20 sekundy mírně
neostrá, zatímco krajina kolem ní může být dokonale ostrá. Stabilizace
tedy méně nutí fotografa přemýšlet o čase ve vztahu k pohybu na scéně. A
zmínku o fotografovi si můžeme přeložit tak, že každému se třesou ruce
jinak. V souvislosti se stabilizací se často objevuje poněkud mylný
názor, že objektiv může mít horší světelnost, protože ta je vyvážena
stabilizací objektivu. Vzhledem k použitelným časům je to sice pravda,
protože objektiv delším udržitelným časem pokryje bez problémů rozdíl
mezi odpovídajícím časem při světelnosti objektivu 2,8 bez stabilizace a
4,5 (5,6) se stabilizací. Nelze ovšem zapomínat na rozostření pozadí ve
vtahu k nízké cloně a dále na tzv. "zlaté oko" objektivu, které se
obvykle pohybuje dvě clonová čísla nad minimální clonou a jedná se tedy
o takové zaclonění, kdy objektiv poskytuje optimální kresbu. Zatímco
objektiv o světelnosti 2,8 má své "zlaté oko" již kolem clony 4 nebo
5,6, objektiv o světelnosti 5,6 bude mít "zlaté oko" minimálně na cloně
8 či 11 - viz výše uvedené snímky. Z toho plyne závěr, že optimální je
mít všechny objektivy o světelnosti 2,8 se stabilizací a bohatou štědrou
tetičku :) Pokud fotografujete nehybné scény, podaří se vám někdy
"udržet" v přijatelné kvalitě i téměř nemožné, výsledky nejsou ovšem
vždy opakovatelné :) Následné fotografie jsou i v plném rozlišení:
|
|
|
1/40 s, clona 22,
ohnisko 70mm |
1/15s,
clona 22, ohnisko 300 mm |
1/80s, clona 5,6,
ohnisko 300 mm |
Aberace, odolnost na
protisvětlo
Aberace bývá dosti zveličovaný fenomén, protože pokud se vyskytne a
najdeme ji na monitoru bez zvětšování na 200%, tak na běžné fotografii
nebude zřetelná, pokud skutečně ruší, funkci na její velmi dobré
odstranění má většina programů na úpravu fotografií (pečlivkové mohou
fotit do Rawu a odstranit aberaci rovnou v programu Nikon Capture). U
tohoto objektivu je na některých snímcích při širokém ohnisku viditelná,
ale musel jsem se trochu snažit fotit větve proti slunci :) Se sluncem v
záběru lze objevit i "prasátka". Ale nepovažuji ani jeden z těchto jevů
u tohoto objektivu za rušivý, neřku-li podstatný, rušivá je snad pouze u
drobných větví stromů na nejširším ohnisku. Svůj závěr si můžete z
následujících fotografií můžete udělat sami (aberace se nejvíce
projevuje na nejširším ohnisku a nejnižších clonách):
|
|
|
Ohnisko 300 mm,
clona 5,6, 1/180s |
Ohnisko 70 mm,
clona 5,6 |
Ohnisko 70 mm,
clona 4,5
(zde jsem se opravdu snažil) |
Podání neostrých
oblastí, aneb "bokeh"
Nejedná se o typicky portrétní objektiv
a ačkoliv má, stejně jako jeho předchůdce, 9ti lamelovou clonu, na větší
vzdálenost ani na nejdelším ohnisku nelze vzhledem ke světelnosti 5,6 na
300mm docílit dokonale rozostřeného pozadí (na 1,5 metru samozřejmě ano,
stejně tak při dostatečném odstupu pozadí). Ale je pravdou, že neostré
oblasti jsou skutečně kulaté:
|
|
|
300 mm/F5,6, cca
3 metry |
300 mm/F5,6, cca
40 metrů |
300
mm/F5,6, cca 5 metrů |
MTF charakteristiky objektivu
Pro vědecky založené povahy přidávám MTF křivky objektivů, aby si je
přečetli sami, pro ostatní - čím jsou křivky v grafu výše a směrem
doprava neklesají, tím lépe. Podrobněji v češtině o MTF např.
zde.
Objektiv
Nikkor 70-300 F4-5,6 D ED
Wide |
Tele |
|
|
|
Objektiv
Nikkor 70-300 F4,5-5,6 G IF-ED AF-S VR
Wide |
Tele |
|
|
Special
Frequencies |
S: Sagittal |
M: Meridional |
10 lines/mm |
|
|
30 lines/mm |
|
|
|
|
|
A můj závěr?
Máte zatím pouze základní zoom, např. Nikkor 18-70, 18-55, Tamron
17-50 a hledáte levný teleobjektiv na občasné focení za lepších
světelných podmínek (vyšší clony) nebo jste ochotni častěji použít
stativ či nejste ochotni investovat nad 10.000,-Kč? Kupte si Tamron nebo
Sigmu v rozsahu 70-300mm a fotografie více doostřete - na běžných
fotografiích do rozměru 13x18 rozdíl patrně nepoznáte.
Máte zatím pouze základní zoom a požadujete velmi dobrou kvalitu snímků,
oceníte stabilizaci, jste ochotni investovat kolem 15.000,- Kč nebo
fotografujete na tele-ohniska často ale zároveň nechcete s sebou tahat
zbytečná kila navíc? Kupte si tento objektiv. V tomto ohniskovém
rozsahu, ceně a kvalitě v současné době nemá konkurenci.
Jste ochotni investovat více než 30.000,- Kč, váha a rozměry objektivu
pro vás nejsou omezující podmínkou a zároveň požadujete nekompromisní
kvalitu snímků a vynikající světelnost konstantní v celém rozsahu? Kupte
si Nikkor 80-200/F2,8 ve verzi AF (AF-S) nebo rovnou
Nikkor 70-200/F2,8
VR. Obrazová kvalita těchto objektivů je taková, že těch chybějících 100
mm ohniska doženete výřezem :)
Podle mého názoru se
nástupce objektivu Nikkor 70-300/F4-5,6 ED firmě Nikon povedl. Těch pět
desetin úbytku světelnosti na širším ohnisku nepovažuji za podstatné.
Naopak ultrazvukové ostření, stabilizace, dobrá ostrost a zachování
kompaktních rozměrů i váhy dělají z tohoto objektivu horkého kandidáta do vaší
brašny za překvapivě přístupnou cenu (očekával jsem to horší). Uvedením
tohoto objektivu se stává možná trochu problematická koupě jiného
stájového kolegy, a to
Nikkoru 80-400 f/4,5-5,6D ED VR AF Zoom, který při stejné
světelnosti, starší VR technologii, provedení pouze AF a téměř
dvojnásobné hmotnosti má "pouze" o 100mm delší ohnisko, zato stojí cca
50.000,- Kč! Dáte za těch 100mm 35.000,- Kč? Navíc při srovnatelném
ohnisku 300mm má světelnost 5,3 a podle testů i zkušeností uživatelů se
nedá říci, že by jeho ostrost byla bůhvíjaká - viz např.
zde. Doufám, že firma Nikon tento objektiv nahradí nějakou AF-S
verzí s VRII při světelnosti alespoň 4 na nejdelším ohnisku, jinak dle
mého názoru po uvedení zde testovaného objektivu ztrácí jeho koupě
poněkud smysl.
Běžné snímky
(nastavení fotoaparátu D2x
shodné jako u testovacích fotografií, ale snímky pořizované bez
stativu s nastavením VR na Active - po kliknutí se vám otevře
originální snímek v plném rozlišení) |
|
|
|
300 mm, F5,6,
1/125s |
70 mm, F16,
1/30s |
300 mm, F16,
1/15s |
|
|
|
300 mm, F5,6,
1/640s |
240 mm, F5,6,
1/90s |
140 mm, F4,8,
1/160s |
Zde vpravo dávám
ještě jeden snímek, který se na displeji fotoparátu jevil jako
ostrý, ve skutečnosti tomu tak není. Je fotografován z ruky při
zapnuté stabilizaci, ohnisko 300 mm, čas 1/100 s, clona 5,6. Z
ruky jsou foceny všechny zde uvedené snímky. Zatímco u některých
se podaří udržet se stabilizací i neuvěřitelné časy - např. na
ohnisku 300 mm i 1/30 nebo 1/15!s, jinde se ani 1/100 nepodaří.
Samozřejmě je třeba mít stále na paměti, že na Nikoních
digitálních zrcadlovkách si musíme ohnisko vynásobit 1,5x, takže
snímky zde uváděné jako 300 mm, ve skutečnosti odpovídají
ohnisku 450 mm - a šance udržet na tomto ohnisku bez stabilizace
z ruky 1/15 s je takřka nulová a odpovídající čas by byl tak
1/500 s, aby byl snímek jakžtakž "na jistotu". Ovšem u
pohybujících se objektů jste stejně limitováni spíše rychlostí
pohybu objektu než tím, co skutečně "udržíte". Stabilizace je
příjemná věc, ale nenechte se unést technologií. |
|
16.3.2007 -
krásné počasí mne vylákalo do ZOO a tak jsem pořídil v různých
situacích pár obrázků pro děti :) Půldenní procházka mi opět
potvrdila kvalitu tohoto objektivu, u kterého trochu vadí způsob
podání rozostřeného pozadí - to ovšem není specialita objektivu,
je to dáno světelností. Na ptáčky a makro to objektiv nebude,
veverka se ovšem podařit může. Ovšem za své peníze dostanete
skutečně velmi dobrý objektiv - ostatně, posuďte sami a pak si
jej můžete u nás objednat :) Přispějete tak svým skromných dílem
k provozu těchto www :) Všechny fotky jsou opět v plném
rozlišení. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fotografie čtenářů |
|
|
Fotografie zaslal Vraťa
Pauček vrapa.foto@post.cz
Fotoaparát Nikon D50,
ostatní údaje v exifu.
Fotografie koček zaslány v jpg,
fotografie opeřence převedeny do jpg programem Nikon Capture NX
v nejvyšší kvalitě.
Po kliknutí na parametry expozice originální NEF soubory. |
135 mm, F5, 1/160s,IS0 800 |
180 mm, F5,3, 1/30s,IS0 1600 |
|
|
220 mm, F8, 1/160s, IS0 400 |
220 mm, F8,
1/200s, IS0 400 |
Doplnění: 5. července 2008
Hodně vody v řece uteklo a tak k D2x přibyl před vánoci 2007 novější
bratříček Nikon D3. Neměl jsem čas testovat tento objektiv i na D3 a tak
první skutečné focení na D3 si užil až minulý měsíc v Náhorním Karabachu
(mimochodem - krásná země - turisty se tam nepokoušejí okrást ani
taxikáři a lidé v horách a vesnicích jsou velmi přátelští - zatím). Při
rozvažování fotografické výbavy - a slovo "rozvážit" je skutečně na
místě - jsem nacpal do batohu D3, blesk SB-400 (který jsem vůbec
nepoužil), náhradní baterii, Nikkor 14-24/2,8 a 24-70/2,8 a nastal problém s
teleobjektivem 80-200/2,8. Po jeho umístění do brašny se tato stala pro
můj skelet neúnosnou a tak byl po pár hodinách s těžkým srdcem opět
vyjmut a nahrazen objektivem 70-300 VR. Úvaha byla jednoduchá - u FF
snímače D3 si můžete dovolit zvýšit citlivost natolik, aby eliminovala
sníženou světelnost objektivu 70-300 VR proti 80-200. S rychlostí
ostření nebyl sebemenší problém. Níže si můžete prohlédnout pár snímků
pořízených na D3 (a na přicházející D700 se dá předpokládat stejný
výkon). Po kliknutí plné rozlišení - údaje v exifu.
Líbil se vám test a pomohl vám v
rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám
ušetřil i nějaké peníze? Testy
nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově
náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800
Děkuji :) |
Jaroslav Kortus, 602 379 525, rev. 2023 |