Home =titulní strana www Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům
ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá
případné publikované snímky za
umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez
svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro
autora článku vítány. Jaroslav Kortus,
www.makofoto.cz
18. ledna 2006
Technická data ------->
Skupin - prvků
11-16, 3 ED členy
Jeden z nejlépe
hodnocených objektivů pro sportovní fotografy a fotografie z přírody.
Vysoká světelnost v celém rozsahu, alternativou od Nikonu je stejný
objektiv, ale s v provedení AF-S, který ovšem i na oficiálních stránkách
Nikonu chybí, ačkoliv se prodává, nebo Nikkor 70-200/2,8 VR AF-S IF-ED.
Oba jmenované objektivy jsou samozřejmě dražší, než tento.
Obrazový úhel
30,10-12,20 (cca 20 - 8
ekv.)
Počet lamel clony
9
Nejmenší clona
22
Nejmenší zaostřitelná
vzdálenost
1,5m
Maximální měřítko zvětšení
1:5,9
Průměr filtru v mm
77
Váha (g)
1300
Světelnost
2,8 v celém rozsahu
Rozsah ohniskových
vzdáleností (mm)
80 - 200 (cca 120-300 ekv.)
Sluneční clona obsažena při
koupi
ne
Dodávaný bajonet
Nikon
Obsah balení: Objektiv je dodáván v kartonové krabici, která svou tuhostí
připomíná krabici na pizzu. Dostat nepoškozenou krabici až k zákazníkovi
musí být opravdu problém, protože je tak tenká, že musí trpět
samodestrukcí. Naštěstí samotný objektiv je v oválném, černém, velice
pevném pouzdře (označeném CL-43A). Pouzdro je svou velikostí úctihodné,
vyložené červenou látkou připomínající semiš a v dolní části a odklápěcí
části je vyztuženo pěnovou gumou. Zavírá se na kovový "obrtlík" a určitě
nehrozí samovolné otevření pouzdra. Pouzdro má i dva kovové úchyty,
kterými je možné provléknout dodávaný řemínek a nosit tak objektiv třeba
přes rameno (snad jenom v nouzi). Vzhledem k velikosti pouzdra jej asi
těžko budete nosit na reportážní výlety a u většiny uživatelů patrně
stráví valnou část svého života ve skříni. Standardní součástí dodávky
mimo záručního listu a návodu (nikoliv v češtině) je ještě přední a
zadní krytka na objektiv. Pokud vám ve výčtu chybí sluneční clona, tak
si ji budete muset přikoupit zvlášť (typ HB-7) bratru za 500,- Kč.
Popis objektivu: Jak již z názvu objektivu vyplývá, jeho rozsah je 80-200 mm při
neměnné nejnižší cloně 2,8. Po nasazení na Nikoní digitální zrcadlovku
obdržíte objektiv s odpovídajícím ohniskem 120 - 300 mm. Objektiv není
typu DX, tj. můžete jej směle a bez problémů použít i na klasických
kinofilmových zrcadlovkách Nikon. Jedná se o tzv. "dvouprstencové"
provedení - ovládací kroužky jsou dostatečně široké, odpor tak akorát,
otáčení plynulé a bez vůle. Zoom s vyznačenou stupnicí 80, 105, 135 a
200m se přesunuje z jedné krajní polohy do druhé velice rychle díky
"rychlému" převodu - necelých 90 stupňů. Rozsah ostřícího prstence je
již poněkud větší (odhadem 130 stupňů), což je ovšem dobře, protože při
nastavení na ohnisko 200mm a cloně 2,8 musíte při ruční ostření zaostřit
přesně. Mezi oběma prstenci je umístěn přepínač mezi manuálním a ručním
ostřením - je ve formě úzké objímky, k jejímuž posunu mezi volbou A
(automaticky) a M (manuálně) musíte ještě zmáčknout malý stříbrný
"čudlík", který slouží jako pojistka. Vyzkoušel jsem změnu i v
rukavicích - žádný problém. Snadnost a rychlost přepnutí mezi
automatickým a ručním ostřením je dosti důležitá vzhledem k tomu, že to
není zaostřování AF-S, kde si můžete automatické zaostření ihned doladit
ručně bez přepínání režimů. U systému AF si musíte vybrat - buď - nebo a
musí to jít rychle. Hezčí (a rychlejší) řešení mi ale připadá přepnutí
režimu ostření posunem celého zaostřovacího prstence směrem dopředu a
dozadu, jako je to např. u Tamronu
90 mm/2,8. Manuálnímu ostření není co vytknout, automatické ostření,
ačkoliv není typu AF-S s ultrazvukovými motory, jako jeho brácha v
provedení AF-S, pracuje velice rychle - právě proto ovšem také s
fotoaparátem mírně "škube", zvláště při prudkých změnách vzdálenosti
zaostření. Jistě nejenom díky světelnosti objektivu je automatické
ostření i velice spolehlivé (testováno na D70, D200, D2x). Spolehlivost
ostření roste samozřejmě i v závislosti na měřícím systému ostření
fotoaparátu. K ještě rychlejšímu ostření napomáhá i malý přepínač na
přední objímce objektivu FULL - LIMIT. Jak s názvu vyplývá, FULL
znamená, že při ostření prochází objektiv celý rozsah od 1,5m do
"nekonečna". Jestliže přesunete přepínač do polohy LIMIT, záleží na tom,
kam je objektiv při přepnutí zaostřen. Pokud provedete přepnutí při
zaostření objektivu nad 3 metry, bude nadále ostření probíhat pouze od 3
metrů do "nekonečna". Pokud naopak přepnutí provedete při zaostření
objektivu pod 2,5 metru, bude nadále ostření probíhat pouze od 1,5 do
2,5 metru. Tím se dostáváme k malému "hluchému" místu odhadem mezi 2,5 a
2,8 metru, který není pokryt. Ale s těmi 30 centimetry se dá určitě žít.
Výhodou přepínačů tohoto typu je, že ostření probíhá v daném úseku
rychleji. Skoro bych se přimlouval i za větší členění - např. od 20
metrů do nekonečna apod. - např. při snímcích v přírodě by automatické
ostření nerozhodila každá větvička, která se ve větru dostane do ostřící
zóny. V návodu je zajímavá zmínka - při velkých mrazech nebo extrémním
horku se může mírně měnit ohnisková vzdálenost objektivu - z tohoto
důvodu lze objektiv zaostřit ještě kousek za "nekonečno". Na rozdíl
např. od objektivu Nikkor
18-200(3,5-5,6 VR), je doporučeno zaostřit přesně při nastavení na
200mm a poté přejít případně na nižší ohnisko - velice praktické, u
citovaného objektivu 18-200 je tento způsob prakticky nepoužitelný (ale
zase má jiné výhody). Přední čočka objektivu se při ostření sice otáčí,
ale pro nasazení filtrů to není na závadu - ty se šroubují do prstence
kolem objektivu a ten se neotáčí (cena filtrů na 77mm průměr potěší také
- prodejce). Celkové provedení objektivu je precizní a odpovídá
poloprofesionální ceně, která v okamžiku tvorby této recenze (leden
2006) se pohybuje kolem 35.000,- Kč vč. DPH (oficiální cena Nikonu v
Německu 1.239 EUR).
Tabulka kombinací
zaostřovacích režimů a nastavení kroužku pro volbu ostření na objektivu:
Poloha A-M
kroužku
na objektivu
Fotoaparáty s
automatickým ostřením
Zaostřovací režim
Ostatní
fotoaparáty Nikon
(mimo F3AF)
C, S
nebo A
M
A
automatické ostření
nelze
nelze
M
nelze*
ruční ostření
ruční ostření
* Pro automatické ostření na fotoaparátu
Nikon F-501 musí být přepínač ostření v poloze "A", v poloze "M" nelze
zaručit ostření bez chyb.
Objektiv není typu "G" a
proto na něm najdete i clonový kroužek se stupnicí od clony 2,8 do 22.
Je ovšem tak blízko bajonetu a je tak úzký, že musíte doufat, že jej
posouvat nebudete muset :). Při použití programové nebo clonové
automatiky jej nastavíte na červeně vyznačenou clonu 22 před nasazením
na tělo přístroje a v této poloze jej můžete zajistit malým přepínačem
vedle clonového kroužku.
Na objektivu je trvale
(nejde sundat) i objímka s aretací pro uchycení na stativ, která je
otočná o 290 stupňů.
Použitelné a
nepoužitelné příslušenství: Nelze použít vzhledem k nebezpečí poškození kontaktů: automatické
mezikroužky PK-1 a PK-11 (místo toho použijte PK-11A), kroužek K1 a
automatický kroužek BR-4 (použijte BR-6 a BR-2A). Objektiv nelze použít
současně s AF hledáčkem DX1 na fotoaparátu Nikon F3AF. Toto "starší"
příslušenství by mělo být obsaženo v Nikon katalogu
zde.
Telekonvertory: lze použít typy TC-14A*, TC-201* a TC-14B (*možný výskyt
lehké vinětace). Některými uživateli fotoaparátů Nikon D70 jsou hlášeny
nepřesnosti v ostření při nastavení na clonu 2,8 a ohnisko 200mm. Jako
konvertor by snad měl fungovat i Kenko Teleplus 300 2x (bez záruky).
Testovací snímky
Všechny originální snímky byly pořízeny
fotoaparátem Nikon D2x do formátu NEF (RAW) a následně převedeny
programem Nikon Capture v. 4.4. do JPG v maximální kvalitě. Po kliknutí
na snímek získáte jeho plnou velikost (cca 6 MB). Všechny výřezy jsou
provedeny ze snímků v JPG a uloženy ve formátu TIFF, aby nedošlo k
vícenásobné kompresi - po kliknutí na náhled výřezu si tedy můžete
stáhnout
plnou velikost výřezu ve formátu TIFF (cca 350 kB). Snímáno samozřejmě ze
stativu. Ohnisková vzdálenost je uvedena dle stupnice na objektivu - pro
Nikon-digitály ji nezapomeňte vynásobit x 1,5 a uvědomte si, že na
digitálních zrcadlovkách není pro zobrazení využito celé obrazové pole
objektivu, nýbrž jeho lepší - středová část. Proto kresba či vinětace na
kinofilmových přístrojích může vypadat jinak (netestoval jsem). Všechny
snímky jsou bez úprav (pomineme-li prostý převod z NEF formátu - pokud
vás zajímá, jaký je rozdíl mezi přímo fotografovaným snímkem do JPG a
snímkem po převodu RAW--JPG, podívejte se
sem):
F
80 mm
135 mm
200 mm
2,8
4
5,6
8
11
16
22
Výřezy - střed
80mm
135 mm
200 mm
2,8
4
5,6
8
11
16
22
Výřezy - okraje
80 mm levý dolní roh
135 mm pravý horní roh
200 mm pravý dolní roh
2,8
4
5,6
8
11
16
22
Doposud jsem slyšel na tento objektiv z hlediska obrazové kvality samou
chválu a nyní již vím, že oprávněně. Všechny snímky jsem snímal současně
do formátu NEF (RAW) - po převodu přes NC v. 4.4 do nejvyšší JPG kvality
jsou zde - a ještě do nejvyšší kvality formátu JPG, jakou D2x umožňuje.
Tento způsob má svůj účel - jednak mne zajímalo, zda budu schopen poznat
rozdíl mezi dvěma takto vytvořenými JPG snímky a dále tak lze velice
dobře posoudit množství detailů na snímcích - čím více detailů zachytí
objektiv při dané cloně, tím větší je datový objem JPG snímku, protože
dochází k menší kompresi ploch, které fotoaparát vyhodnotí jako
souvislé. Zde je tedy tabulka, při jakých clonách objektiv kreslí
nejostřeji, seřazeno od nejlepší kresby k nejhorší:
80 mm
8 5.6 11 4 16 2,8 22
105 mm
8 5,6 11 4 16 2,8 22
135 mm*
11 8 5,6 16 4 22 2,8
200 mm
8 11 5,6 16 4 22 2,8
*Testy jsem prováděl i na
ohnisku 135 mm, které není v tomto testu snímky prezentováno.
Žádné překvapení se nekoná, tyto
vlastnosti má každý slušně vychovaný objektiv. Nejlepších výsledků
dosahuje na kratších ohniscích na clonách 8 a 5,6, na delší je třeba
malinko přiclonit a tak se na první místo dostala i clona 11. Ovšem
rozdíly mezi clonami 5,6 až 11 jsou velice malé a mírným zostřením v
editoru se dají lehce "dohnat". Navíc rozdíly zde patrné mezi výřezy
200x133 bodů (v originále je výřez ve formátu TIFF velikosti 428x284
bodů) budou patrné většinou pouze na velkých formátech - originální
snímek má 4288x2848 bodů). Výřez TIFF tedy představuje 1/100 celkové
plochy. Dobrou zprávou je, že úbytek kresby směrem k okrajům je opravdu
minimální, stejně tak jako velmi mírné poduškovité zkreslení nad ohnisko
135 mm. Zajímavější je ovšem tmavší podání všech snímků,
pořízených na cloně 2,8 na všech ohniscích, zřetelně patrná i na zde prezentovaných
snímcích - vypadá to, že skutečná světelnost objektivu není 2,8, ale
odhadem tak 3, ačkoliv objektiv hlásí fotoaparátu clonu 2,8. Není to nic
závažného, ale je to vlastnost tohoto objektivu, nikoliv pouze
testovaného kusu.
Vinětace
Ohnisko 80mm,
clonová řada 2,8/4/5,6/11/16/22
Ohnisko 200mm,
clonová řada 2,8/4/5,6/11/16/22
Běžné snímky Po kliknutí na snímek plná velikost (bez jakýchkoliv úprav,
fotografováno přímo do JPG na D2X z ruky - ostrost snímání nastavena na
"mírně zvýšená" - viz tabulka s hodnotami v úvodu testovacích snímků.
Ohnisko uvedené dle stupnice objektivu, pro digitál Nikon si vynásobte
opět krát 1,5.
1) 200mm-F2,8-1/750s
2) 200mm-F2,8-1/750s
3) 145mm-F2,8-1/1600s
4) 200mm-F2,8-1/350s
5) 200mm-F6,3-1/100s
6) 200mm-F2,8-1/320s
7) 200mm-F8-1/750s
8) 80mm-F2,8-1/6000s
9) 80mm-F8-1/750s
S objektivem byla radost
pracovat. Není tak rychlý při ostření jako Nikkor 70-200/2,8 AF-S VR, ale
pořád je rychlý dost. Při otevřené cloně má objektiv vynikající "bokeh"
aneb pěkné rozostření objektů mimo hloubku ostrosti - nemalou měrou se
na tom podepisuje 9ti lamelová clona. Aberace, i když se navzdory
optickým kvalitám projeví, je na velmi dobré úrovni - nenechte se zmást
snímky 7 až 9, musel jsem se dost namáhat, než jsem je našel. V
plném rozlišení ji ještě uvidíte na držadle kočárku na snímku č. 6,
kde je mimo hloubku ostrosti. Z celkového počtu cca 120 pořízených
snímků jsem si jí při prohlížení všiml právě pouze na uvedených
záběrech, kde je na první pohled patrná. Na snímku č. 9 můžete vidět i
odolnost objektivu na protisvětlo - velmi ostré zimní slunce.
Alternativní výrobky ze stáje Nikon:
70-300MM F4,5-5,6G
AF ZOOM NIKKOR - cca 5.000,- Kč
55-200MM F4-5,6G AF-SDX - cca 8.000,- Kč
28-200MM F3.5-5.6G AF IF-ED ZOOM NIKKOR - cca 11.000,- Kč
70-300MM F4-5.6 AF OBJEKTIV ZOOM-NIKKOR D ED - cca 12.000,- Kč
18-200MM F3.5-5,6GAF-SDX VR ZOOM-NIKKOR IF-ED cca
23.900,- Kč (novinka 2006)
80-200MM F2,8 AF D ED - testovaný objektiv - cca 35.000,- Kč
80-400MM F4.5-5.6 D VR ZOOM-NIKKOR - cca 52.000,- Kč
70-200MM F2,8GAF-S VR IF ZOOM NIKKOR - cca 58.000,- Kč
Od testovaného objektivu existuje ještě verze 80-200/2,8 AF-S
IF-ED, kterou se mi však v cenících českých dodavatelů nepodařilo nalézt.
Cena tohoto objektivu se může pohybovat kolem 65.000,- Kč - pokud mi
někdo napíše, kde jej sehnat, děkuji.
Vysvětlivky: G=nemá clonový kroužek, AF-S - ultrazvukové ostření,
DX=použitelný pouze na digitálních zrcadlovkách, VR=optická stabilizace
objektivu.
Ceny jsou orientační pro naznačení poměru mezi cenami.
Líbil se vám test a pomohl vám v
rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám
ušetřil i nějaké peníze? Testy
nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově
náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet 1232407103/0800
Děkuji :)
Jaroslav Kortus,
602 379 525 (po 17.00 hod.) rev. 2021