Test Nikkor Z 50 mm/f1.8 S |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde
Celkem bez mučení se přiznám, že padesátka není zrovna mé oblíbené ohnisko na fotografování. Spousta fotografů tvrdí, že padesátka je "zkrátka základ" a měl by ji mít každý fotograf, protože její úhel záběru odpovídá lidskému oku a snímky s padesátkou jsou nejpřirozenější. Ale většina fotografů, když se podívá na své snímky, s jakou ohniskovou vzdáleností objektivu byly pořízeny, zjistí, že procento fotografií pořízených s ohniskovou vzdáleností kolem 50 mm je poměrně velmi malé a majitelé objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností vlastní většinou ohniska 20, 24, 35 nebo 85 mm a tu padesátku jaksi přeskočí. I já jsem měl pár let pevnou padesátku, než jsem ji prodal, protože mi ležela ve skříni. A vydržel jsem to bez ní více než 10 let až do současné doby - nyní jsem si ji na Nikon Z7 koupil. Možná vás bude zajímat, proč. Potřeboval jsem v ateliéru přefotografovat obrazy. A kdo někdy fotografoval obrazy, ví, jak vypadá problém se zkreslením - ať již poduškovitým nebo soudkovitým. Ano, každý editor má funkci na korekci zkreslení, ale ono to jaksi není ono, zvláště, když máte na okraji obrazu tenký rámeček. Mám sice pevnou Z 85mm (vynikající objektiv, který má zkreslení minimální), ale při rozměrech předlohy 2 x 1 metr jsem měl již potíže s prostorem a neměl jsem kam couvat. Takže 50 mi tento problém vyřešila a její geometrické zkreslení obrazu je také minimální. Samozřejmě lze tento objektiv použít ke spoustě jiných účelů - někdo jej úspěšně používá na portréty a jsou i tací, kteří jej používají skoro na všechno mimo makra, protože toto ohnisko prostě milují :) Jedno použití se přímo nabízí majitelům fotoaparátů Nikon Z50, protože v poměru k DX snímači dostanou přepočtené ohnisko 75 mm/1,8 (byť s hloubkou ostrosti odpovídající 50 mm a pro stejný záběr jako na FF snímači budou muset již trochu dál, čímže se jim hloubka ostrosti ještě trochu zvětší). Bohužel tím přijdou o stabilizaci obrazu (pokud ji potřebují), protože objektiv stabilizaci v sobě nemá - spoléhá na stabilizaci snímače v Z6/Z7 - a Z50 stabilizaci snímače nemá - mají ji v sobě "DX" Z objektivy. Ale smysl to stále dává, protože na rozdíl od "setového" objektivu k Z50, který má rozsah 16-50mm, ale na ohnisku 50 mm má světelnost 6.3, nasazením této padesátky získá světelnost 1.8 s daleko hezčím podáním neostrého pozadí. Takže majitelé Nikonů Z50, máte o čem přemýšlet :) Jaké máte alternativy na českém trhu?
Seznam dostupných objektivů Nikon s bajonetem "Z" na www Nikonu. Jak je z tabulky patrné, objektiv je výrazně dražší (3x) než Nikon 50/1.8 s F bajonetem a dokonce dražší než Nikon 50/1.4. Takže nezbývá než věřit, že bude výrazně lepší a svou cenu si zaslouží.
12 čoček / 9 členů (včetně 2 členů ze skla ED, 2 asférických členů a členů s antireflexními vrstvami Nano Crystal Coat). Utěsněn proti prachu a vlhkosti. Dodávané příslušenství: Zaklapávací přední krytka objektivu LC-62B o průměru 62 mm, zadní krytka objektivu LF-N1, bajonetová sluneční clona HB-90, pouzdro na objektiv CL-C1. Ruční ostření s tímto objektivem je radost nad radost, protože posun prstence ostření je velmi jemný a plynulý. Bohužel není lineární (otočíte-li prstencem rychleji, dostanete jinou rovinu zaostření, než když jím po stejné dráze budete otáček pomalu), takže pro natáčení videa s ručním ostřením bude třeba si dávat pozor. Na objektivu je pouze jeden přepínač mezi ručním a automatickým ostřením, stupnici zaostřené vzdálenosti budete hledat marně. V případě automatického ostření můžete ostřícímu prstenci přiřadit ve fotoaparátu další funkci (třeba korekci expozice apod.). Zkoušel jsem to, možná to někdo využije, ale já to osobně po krátké době vypnul. Automatické ostření je téměř neslyšné - pokud není absolutní ticho, motorek ostření neuslyšíte. Samotné ostření lze označit za rychlé, v některých situacích i při režimu AF-S si trochu "dýchne", ale není to nic tragického. Můj kousek je vyrobený na Tchaiwanu - materiál je kombinací kovu s plastem a působí velmi bytelným dojmem - ostatně, je to ve srovnání se staršími Nikony s F bajonetem a světelností 1.8 docela pěkný cvalík. Pro práci s bleskem je příjemné, že objektiv předává fotoaparátu informace o zaostřené vzdálenosti, což pomáhá pro stanovení správné expozice při práci s bleskem.
Zatímco u F bajonetu se daly objektivy pohledem lehce rozlišit, u Z řady vypadá řada objektivů stejně a tak by asi nebylo na škodu si na ně nalepit nějaké barevné rozlišení :) Škoda, že nám Nikon neudělá také nějakou "palačinku", klidně i s horší světelností.
Podívejme se na MTF křivky:
Stále platí - čím výše jsou křivky na grafu (kontrast) a čím blíže u sebe (astigmatismus), tím lépe. Samozřejmě je třeba mít na paměti, že zde srovnáváme dvojice objektivů s různou maximální světelností, navíc ZEISS udává hodnoty nestandardně na 10, 20, a 40 čar/mm, zatímco většina ostatních na 10 a 30 čar/mm. Přesto jsou teoretické vypočtené hodnoty objektivu Z50/1,8 naprosto excelentní a velmi se blíží mnohonásobně dražšímu ZEISSu (ten má ovšem křivky na cloně 1.4). Výsledky objektivu na DxO mark také nejsou špatné: Zajímavé je porovnání ostrosti "zetkové" padesátky 1.8 s klasickou "F" padesátkou 1.8 v grafu - od clonového čísla 1.8 až do clonového čísla 2.8 je rozdíly ve prospěch nového "zetka" zcela zásadní:
Přesuňme se od grafů k reálným fotografiím. Výřezy ze snímků jsou v poměru 1:1, což na mém monitoru odpovídá tiskové velikosti cca 120 x 180 cm. Nikon Z7, stativ, samospoušť, elektronická závěrka. Převod do JPG v programu Capture NX-D s VYPNUTÝM automatickým odstraňováním aberace. Automatické odstraňování vinětace ZAPNUTO. Převod všech snímků v programu Nikon Capture NX-D z formátu RAW do JPG 90% kvalita.
Závěr: Reálné snímky jen potvrzují informace
uvedené v grafech. Svou ostrostí patří do elitní skupiny skupiny objektivů Carl
Zeiss (ty jsou ovšem za jiné peníze). Ostrost v rozích na clonovém čísle 1.8 je
neuvěřitelná.
Když si kupujeme za nemalé peníze tento objektiv, který mnozí používají i jako portrétní sklo, tak nás bokeh jistě zajímá. Objektiv je vybaven devíti lamelovou clonou, takže bokeh by měl být teoreticky velmi pěkný.
A ještě krátké porovnání s obdobnými objektivy - zdroj dpreview: Závěr: Po pravdě řečeno, očekával jsem lepší výsledky - ta výraznější struktura mi trochu vadí. Pokud si jej budete pořizovat jako ryze portrétní objektiv, zajistěte si dostatečný odstup pozadí od portrétované osoby a dbejte na to, aby nemělo výraznou strukturu - nebo uvažujte o Z 85/1.8.
Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech. V této souvislosti jsem narazil na jednu zajímavou věc - výskyt aberace při přeexpozici. Originální
snímek v RAWu byl vzhledem k tmavému popředí ve stínu a pozadí ozářeném sluncem
přeexponován automatikou o cca 1,5 EV. 2. V Capture NX-D provedena korekce RAWu minus 0.5 EV (takže ve fotografii zůstala částečně přeexponovaná místa) s vypnutým automatickým odstraněním aberace. 3. Stejné úpravy jako ve snímku 2, ale v programu Capture NX-D zapnuto navíc automatické odstraňování aberace. Je vidět, že mezi snímky 2 a 3 není žádný rozdíl - programy si neporadí s aberací v neostrých místech obrazu. 4. V programu Capture NX-D provedena korekce expozice -1.5 EV, automatická korekce aberace VYPNUTA, následný převod do JPG a doladění expozice v editoru JPG.
Závěr: Vše na clonové číslo 1.8. Ať již se jedná o výřezy z rohů snímku, přímo proti slunci nebo odlesky na vodní hladině - excelentní výsledek! Klidně snese srovnání s několikanásobně dražším etalonem ZEISS OTUS 1.4.
Závěr: V přesnosti zaostření jsem nikdy nezjistil žádný problém a to ani v nejkrajnějších zaostřovacích bodech. Rychlost ostření je také velmi dobrá, ale špičkových "F" skel nedosahuje.
Objektiv žádnou svou stabilizaci nemá (škoda), spoléhá jakou u spousty jiných Z objektivů, na stabilizaci snímače v Z6 a Z7. Kdyby vlastní stabilizaci měl, byla by to výhoda při jeho použití jako nejen portrétního objektivu na Z50. Závěr: není co hodnotit
Závěr: Ano, když se budete snažit a budete pořizovat snímky se sluncem v záběru, mohou se vám nějaké odlesky podařit. Udělat kolem sluníčka i na nejvyšším clonovém čísle hvězdičku jde také :) Úbytek kontrastu je v protisvětle minimální, stejně jako různé odlesky - výborný výsledek.
Zkreslení je prakticky neznatelné. Pokud používáte pro zpracování RAWu Capture NX-D, tak po spuštění programu je automatická korekce zkreslení ve výchozím stavu zapnutá. Zde převzatý snímek s VYPNUTOU korekcí zkreslení: Vidíte, že zkreslení je skutečně minimální, ostatní objektivy stejné světelnosti jsou na tom většinou hůře: Závěr: Vynikající výsledek, pokud potřebujete výsledek dokonalý, zapnete si v Capture NX-D korekci zkreslení (Auto Distortion Control) a pak už neuvidíte zkreslení prakticky žádné. Pro reprodukce obrazových předloh ideální.
Netestoval jsem - snímky vinětace jsou převzaty z www.nikonblog.cz Na zmenšených snímcích to vždy vypadá hůře než ve skutečnosti, ale pravdou je, že na nejnižší cloně je skutečně vysoká, na cloně 2.2 znatelná a od clony 2.8 zanedbatelná. U portrétů to nevadí, u krajin se cloní více a tam, kde to opravdu vadí, je třeba používat clonová čísla od 4 výše.
Závěr: Ano, tento objektiv na cloně 1.8 vinětuje výrazně a pokud vám vinětace vadí, musíte použít vyšší clonová čísla nebo vyrovnat vinětaci v editoru.
Snímky nejsou doostřované, všechny jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v NX-D, převod do JPG 90% kvalita. U všech snímků je VYPNUTÉ automatické odstraňování aberace, ZAPNUTÁ korekce zkreslení a vinětace. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení 90% kvality JPG (z důvodu velikosti originálních souborů). Fotoaparát Nikon Z7.
+ solidní konstrukce s utěsněním proti vlhkosti
a výbornými antireflexními vrstvami
+ precizní ruční ostření
+- rychlost ostření (asi už jsem zhýčkaný)
- na nejnižších clonách výrazná vinětace Cenu objektivu si musí zvážit každý sám - dle mého názoru by mohla být poněkud nižší, ale v ceně je řada z nás ovlivněna cenou pevných padesátek u F bajonetu, které byly vždy levné, ale kvalit tohoto objektivu ve všech nebo většině parametrů nedosahují. A když se podíváte na ceny objektivů ZEISS, jímž se mnoha parametrech tento objektiv vyrovná, tak je vlastně velmi levný :). Takže jeho poměr cena/výkon je vynikající. Pokud požadujete vyšší světelnost, potom si můžete počkat na Nikon Z 50/1.2 S - ovšem cena, velikost a hmotnost bude sakra někde jinde.
A nezapomeňte, že objektiv je jen nástroj a tento objektiv je dobrý nástroj. Ale dobrá fotografie vzniká v hlavě a i kvalitní štětec není postačující k namalování dobrého obrazu :) Tak hodně krásných fotografií, které budou mít to, co jim žádný objektiv nedokáže dát - svou duši. Kvalitní štětec je k dispozici :)
https://nikonblog.cz/novy-etalon-objektiv-nikkor-z-50-mm-f18-s-pro-nikony-z/
https://www.cameralabs.com/nikon-z-50mm-f1-8s-review/ https://www.kenrockwell.com/nikon/mirrorless/lenses/50mm-f18.htm https://www.michalkupsa.cz/blog/nikkor-z-50mm-f-18-s-uzivatelska-recenze-320.html https://www.fotoaparat.cz/clanek/2444/portretni-objektiv-nikkor-z-50mm-f18-s/ https://www.dxomark.com/nikon-nikkor-z-50mm-f1-8s-lens-review/
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|