Test Nikkor Z DX 16-50 mm/f3.5 - 6.3 VR

Home =titulní strana www

Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány! Snímky, které nepořídil autor, jsou převzaty z firemních materiálů výrobců nebo je citován jejich zdroj.
 Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.
Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde
Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde.


27.03.2020 - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit.

V okamžiku, kdy Nikon po modelech Z7 a Z6, které mají plnoformátové snímače, uvedl na trh fotoaparát Nikon Z 50, který má snímač formátu DX, bylo jasné, že budou existovat, stejně jako v řadě klasických digitálních zrcadlovek Nikon, dvě řady objektivů. Samozřejmě lze, obdobně jako u klasických digitálních zrcadlovek používat i na DX formátu objektivy určené pro plnoformátové snímače - ty jsou a budou nejen podstatně dražší, ale mají také větší rozměry a hmotnost než DX objektivy. A opět obdobně k "setovým" objektivům 18-55 mm f/3.5-5.6 (v různých variantách) se i pro "zetko DX" objevila varianta tohoto objektivu a to 16-50 mm/f3.5-6.3. Nikon zde pro setový objektiv ubral 2 mm na kratší ohniskové vzdálenosti (18 mm je po přepočtu na plnoformát 27 mm, zatím 16mm je po přepočtu na plnoformát klasických 24 mm). To, že ubral na delší ohniskové vzdálenosti 5 mm neznamená z praktického hlediska vůbec nic. Horší je, že na nejdelším ohnisku klesla světelnost z 5.6 na 6.3. Ale jak je z obrázků patrné, je to daň za hmotnost a rozměry objektivu. Objektiv je transportním stavu skutečně velmi nenápadný a fotoaparát s tímto objektivem vypadá jako vybavenější kompakt a rozhodně nebudí nežádoucí pozornost.

Konkurenci tento objektiv na trhu nemá, má pouze alternativy. Pokud pomineme možnost nasazování DX a FX objektivů pro klasické digitální zrcadlovky přes adaptér FTZ (se kterým se Nikon Z50 prodává v některých sadách), podobný rozsah můžete získat zatím pouze s objektivem Nikkor Z 14-30/f4 - ovšem za jiné peníze. Použití S objektivů pro Z6 a Z7 je tedy sice možné bez jakýchkoliv adaptérů, ale tyto objektivy nejsou vybavené stabilizací, protože Z6 a Z7 mají stabilizovaný snímač - na Nikonu Z50 tak o stabilizaci přijdete.

DX objektivů se "Z" bajonetem zatím opravdu moc není, zde je tabulka předpokládaných objektivů do roku 2021, červeným rámečkem jsou označeny DX objektivy. Dá se předpokládat, že v souvislosti s virovou epidemií se uvedení většiny nových objektivů na trh zpozdí.

Nikon to zatím vidí oficiálně takto:

V současné době (březen 2020) je k dispozici pouze jeden další DX objektiv pro Nikon Z50 - 50-250 mm/f4.5-6.3, který byl uveden současně s objektivem 16-50 mm. Do konce roku 2021 je plánován pouze jeden objektiv DX a to 18-140 mm.

 Technické parametry

Technické parametry

Parametr Nikkor 16-50/f3,5-6.3 DX VR
Hmotnost (bez FTZ) 135g
Počet lamel clony 7
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost 0,25 - 0.3 m
Nejvyšší clonové číslo 22-40
Průměr filtru 46
Volitelná funkce prstence ostření v AF ne
Stabilizace při použití na Nikon Z ano, v objektivu
Hlučnost AF motorku Skoro tichý
Sluneční clona HN-40 (volitelné příslušenství)
Multi-ostřící systém ne
Cena objektivu k 1.4.2020 8.190,- Kč
(při koupi v setu se Z50 vyjde třeba jen na 500,- Kč)

 

 Mechanické provedení a příslušenství

 

Má 12 prvků v 7 skupinách a 1 ED člen, potlačující vliv chromatické aberace, 4 asférické. Vícenásobné povlakování čoček s proměnlivým indexem lomu paprsků zabraňuje odleskům.

 

Ostření je typu AF-P s krokovým motorem - je skutečně velmi tiché a přesné. Během ostření se na objektivu samozřejmě nic nehýbe. Objektiv není vybaven žádnou stupnicí zaostřené vzdálenosti.

 

Konstrukce je především kombinací plastů. Prstencem blíže k fotoaparátu lze ovládat ruční ostření, druhým změnu ohniskové vzdálenosti.

 

Bajonet objektivu je též plastový, utěsnění proti vlhkosti a stékající vodě není.

 

Chod obou prstenců klade přiměřený odpor. Objektiv má "skládací" konstrukci, před fotografování je nutné jej vysunout do pracovní polohy, ale i tak zůstává nadále velmi kompaktní. Ovšem pokud na to zapomenete, může vás to při snaze o akční fotografii trochu zdržet.

 

K objektivu dostanete jen přední a zadní krytku, sluneční clony si budete muset za cca 800,- Kč dokoupit a transportní obal budete také hledat marně.

 

 

Převod všech snímků v programu Nikon Capture NX-D z formátu RAW do JPG 90% kvalita.

 

 Kresba - ostrost objektivu

Podívejme se na MTF křivky:

Takto vypadají křivky velmi podstatně dražších objektivů. Pokud křivky odpovídají skutečnosti (Nikonu lze v těchto případech věřit), potom je to VELMI dobrý výsledek, zvláště, uvážíme-li cenu objektivu!

Výřezy ze snímků jsou v poměru 1:1, což na mém monitoru odpovídá tiskové velikosti cca 120 x 180 cm. Nikon Z50, stativ, samospoušť, elektronická závěrka. Převod do JPG v programu Capture NX-D s VYPNUTÝM automatickým odstraňováním aberace. Automatické odstraňování vinětace ZAPNUTO.

Převod všech snímků v programu Nikon Capture NX-D z formátu RAW do JPG 90% kvalita.

16 mm
(= ekvivalent 24 mm na plnoformátových snímačích)

Clona  

levý horní roh

střed

pravý dolní roh

3.5
4
5.6
8
11
16
22

Nejlepší ostrost v rozích obrazu je na clonách 5,6 a 8. Střed obrazu je výborně ostrý již od nejnižší clony, úbytek ostrosti začíná na cloně 16. Na této ohniskové vzdálenosti je také viditelná aberace na okrajích snímku (její potlačení bylo v při převodu NEF do JPG vypnuto). Vlevo je stejný výřez na clonu 3,5 se zapnutým automatickým odstraňováním aberace v programu Capture NX-D - je potlačena prakticky stoprocentně.

24 mm
(= ekvivalent 36 mm na plnoformátových snímačích)

4.2
5.6
8
11
16
22

Střed i okraje jsou výborně ostré již od nejnižší clony 4.2, co je překvapivé a velmi potěšující. Neostrost se začíná projevovat vlivem difrakce od clony 16.

35 mm
(= ekvivalent 52 mm na plnoformátových snímačích)

5.3
5.6
8
11
16
22
Střed je výborně ostrý od nejnižší clony až po clonu 11, nejostřejší okraje jsou na clonách 8 a 11.
50 mm
(= ekvivalent 75 mm na plnoformátových snímačích)

6.3
8
11
16
22

Opět výborná ostrost středu snímku až do clonového čísla 11, výborná ostrost krajů na clonových číslech 8 a 11.

Závěr: Nevím, co čekat více od takto levného objektivu - nejen vzhledem k jeho ceně, ale také ve srovnání s daleko dražšími objektivy si vede výtečně. Snad jen aberace na nejširším ohnisku by na okrajích mohla být nižší (protože se stoupajícím clonovým číslem neubývá) - se vrůstající ohniskovou vzdáleností aberace mizí. Ale jde velmi dobře odstranit jedním kliknutím v editoru, pokud bude vadit.
 

 Bokeh - aneb podání neostrého pozadí

Asi nebudeme čekat u tohoto typu objektivu zázraky.

Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, cloně a odstupu pozadí od popředí.

Závěr: Toto podání neostrého pozadí bývá v literatuře označováno jako "nervózní". V kapkách vody je vidět "cibule". Ale - kolik že ten objektiv stojí? Vzhledem k ceně dle mého názoru velmi dobrý výsledek. A pokud použijete ohnisko 50 mm, budete mít dostatečný odstup objektivu od pozadí a ohlídáte si, aby v pozadí nebyly odlesky, jistě uděláte i dobrý portrét. Další snímky najdete na konci v galerii.

 Aberace

Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 120x180 cm, zobrazení na monitoru 1:1.

O aberaci jsem se zmínil již při hodnocení ostrosti objektivu. Ačkoliv některé recenze uvádí, že "Z" objektivy žádnou nemají, tento objektiv je tedy trochu výjimka - na ohnisku 16 mm ji na některých snímcích najdete.

Automatické odstraňování aberace v programu Capture NX-D
Vypnuto Zapnuto

16 mm f/3.5

Závěr: Prakticky najdete aberaci jen na ohnisku 16 až 20 mm a to jen v okrajových částech obrazu na velmi kontrastních objektech.  Za tento výsledek by se nemusely stydět i o hodně dražší objektivy.

 Rychlost a přesnost ostření

Závěr: V přesnosti zaostření jsem nikdy nezjistil žádný problém a rychlost ostření tohoto trpaslíka je také velmi dobrá - ano, existují rychlejší, ale také za jiné peníze. Rozhodně je rychlost ostření více než dostatečná pro účely, na které je tento objektiv určen.

 Stabilizace

Z50 nemá stabilizovaný snímač, spoléhá na stabilizaci v objektivu. Stabilizace v setovém objektivu se mi nezdá tak účinná, jako stabilizace na snímači u fotoaparátů Nikon Z6 a Z7, ale svou funkci plní a v případech, kdy je jí potřeba, určitě pomůže. Škoda, že Z50 nemá stabilizovaný snímač, protože případné použití objektivů "S" určených pro Z6 či Z7 znamená, že stabilizaci mít nebudete na Z50 s těmito objektivy nebudete. Ale je to daň za relativně nízkou cenu Z50.

Závěr: nenadchne, ale neurazí. Doufám, že nějaká Z60 již bude mít i stabilizovaný snímač.

 Odolnost na protisvětlo
Opravdu jsem se hodně snažil, nastavoval různá ohniska, posouval sluníčko v obrazu i za okraj a nakonec se mi podařilo vyrobit pár odlesků na na ohnisku 50 mm a clonovém čísle 22.

Závěr: Takto vynikající výsledek bych u tohoto objektivu nečekal.

 Zkreslení

Zkreslení je prakticky neznatelné, protože např. v programu Nikon Capture NX-D je korekce zkreslení zapnutá a nejde vypnout. V tomto případě se objektiv chová stejně, jako např. Nikkor Z 14-30/4. Na obrázku níže vidíte rozdíl před úpravou zkreslení a po ní - automatickou korekcí zkreslení dojde k dost významnému ořezu obrazu - ale protože v hledáčku či na displeji vidíte ve fotoaparátu již ořízlý obraz, tak při následných úpravách v PC uvidíte přesně to, co jste viděli při fotografování (samozřejmě pouze tehdy, pokud váš program podporuje NEF soubory z Nikonu Z50). Po kliknutí na snímek plné rozlišení.

Asi si o tom můžeme myslet co chceme, ale automatická korekce zkreslení funguje velmi dobře. Následující snímek ukazuje překryv snímku bez korekce a s korekcí (posunutá barevnost je způsobena načtením snímku z NEF v plném rozlišení ve starší verzi programu Zoner, která neumí NEF správně přečíst a tudíž na rozdíl od NX-D, Photoshopu a Lightroomu nezobrazí korekce zkreslení - a to přesně potřebujeme):

Následující snímek je s korekcí zkreslení

a zde je stejný snímek bez korekcí zkreslení.

Vinětace

Netestoval jsem - snímky vinětace jsou převzaty z www.nikonblog.cz

16 mm

 

24 mm

 

 

35 mm

 

50 mm

 

Na zmenšených snímcích to vždy vypadá hůře, ale pravdou je, že zvláště od ohniskové vzdálenosti 16 do 35 mm zde výraznější vinětaci najdete. Naštěstí ji lze poměrně dobře opravit v ditoru.

 

Závěr: Ano, tento objektiv vinětuje výrazně na nejširším ohnisku. Pokud bude vadit, lze ji dobře odstranit v editoru.

 
 

 Běžné snímky

Snímky nejsou doostřované, všechny jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v NX-D, převod do JPG 90% kvalita. U všech snímků je VYPNUTÉ automatické odstraňování aberace, ZAPNUTÁ korekce zkreslení, vinětace a korekce difrakce. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení 90% kvality JPG (z důvodu velikosti originálních souborů). Fotoaparát Nikon Z50.

 

 

 Závěrečné hodnocení

 

Musím se přiznat, že když jsem na prezentaci viděl Nikon Z50 a mohl si jej na chvilku osahat, rozhodl jsem se celkem rychle. Jako majitel Z7 jsem hledal a čekal na něco ještě trochu menšího s dobrou obrazovou kvalitou. Nikon Z50 vypadá jako větší kompakt a přesto se velmi dobře drží. Ale co mne přesvědčilo, byla velikost tohoto objektivu, zvláště ve složeném stavu - a zároveň jeho hmotnost. Ano, vypadá jako plastová hračka, v setu se Z50 je téměř zadarmo, na nejdelším ohnisku má světelnost "pouze" 6.3 (což je o 1/3 EV horší než 5,6). Ale kvalita tohoto objektivu je velmi, velmi vysoko nad jeho cenou. Minimální aberace, velmi dobrá ostrost až do krajů, stabilizace, přijatelná rychlost ostření. Snad jen sluneční clona by mohla být součástí objektivu již při prodeji. Pokud hledáte kvalitní, nenápadný a lehký fotoaparát na cestování, možná jste jej ve spojení s tímto objektivem právě našli.
 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí, jsou bez reklam a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.

Testy probíhají na náhodně vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
Objektiv splňuje kritérium udržitelnosti (lze s ním fotografovat z ruky). Byl testován i na zvířatech, ovšem bezkontaktně.
Je vyroben v cizině, v ČR tedy nezanechal žádnou uhlíkovou stopu. Skladujte mimo dosah dětí!
Dbejte na správnou ekologickou likvidaci objektivů - objektiv nepatří do komunálního odpadu.
Při pohledu do hledáčku nemusíte vnímat své okolí - nechte své okolí sledovat poučenou osobou, dbejte na své bezpečí!
Nevhazujte do ohně a vody - tyto případy nejsou kryty zárukou.
Před použitím objektiv vybalte z krabice!
Pokud objektiv nejde nasadit na fotoaparát, sejměte krytku bajonetu.
Pokud vidíte po nasazení objektivu na fotoaparát pouze tmu, zapněte fotoaparát a sundejte přední krytku objektivu.
Výrobek není samostatně funkční, vyžaduje ke správné funkci fotoaparát.


Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz