Test Nikon Z 14-30 f4 S |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde 30.6.2019 - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit
K datu vzniku tohoto testu jsou zatím na trhu 3 "zetkové" objektivy - Nikkor Z 24-70/4, Z 35/1,8 a Z 50/1,8 a objektiv Z 14-30/4 je v roce 2019 prvním přírůstkem. Nikon také mírně pozměnil výhled v uvádění nových objektivů na trh. Původní tabulka zveřejněná při uvedení fotoaparátu Nikon Z7 na trh:
... a aktualizovaná tabulka ke dni tohoto testu: Rok 2018 tak Nikon splnil a v roce 2019 provedl jednu, dle mého názoru smysluplnou, změnu: místo pevného ohniska 20 mm zařadil do roku 2019 ohnisko 24 mm a pevnou 20 mm odsunul na rok 2020. Od doby testu
24-70/4 došlo
také k poklesu cen již uvedených objektivů a i fotoaparátů Z7 a Z6: Hezkou tabulku jsem si půjčil (a aktualizoval k 1.6.2019) od Viktora Šulce z půjčovny fototechniky. Je z ní dobře patrné, které objektivy, s jakými základními vlastnostmi a v jaké cenové relaci můžete na "zetka" nasadit mimo Z 14-30 v obdobném rozsahu (samozřejmě přes FTZ adaptér). Zdroj cen: www.afoto.cz . * Cena? Dala se čekat, je to
novinka - patrně půjde časem o pár tisíc dolu. Zhruba za stejnou cenu si můžete
pořídit 14-24 Tamron či Sigmu se světelností 2,8 (ale ta hmotnost). Pozn.: cena
S14-30/4 již klesla k 1.6.2019 na cca 30.000,- Kč. Existují i další objektivy, které by měly fungovat na Z6 či Z7 (Nikkory z tabulky všechny, Tamron po aktualizaci firmware, Tokiny snad také) - viz přehled.
Pozn.: Nenapadá mne důvod k pořízení objektivu Nikkor 17-35/2,8 - cena je na dnešní poměry nesmyslná a optická kvalita na dnešní fotoaparáty nic moc. Ohniskovým rozsahem (ale vyšší světelností) asi nejblíže je Tamron 15-30/2,8 G2, který jsem na Z7 testoval nedávno (je nutné provést upgrade firmwaru objektivu přes Tap-in). U firmy Nikon je asi v současnosti nejblíže objektiv Nikkor 16-35/4, který jsem si také vybral pro krátké porovnání ostrosti vzhledem k tomu, že má hodně společných ohnisek (i když mm na širokém konci jsou znát) a také stejnou světelnost.
Technické parametry
Objektiv je vybaven AF-P ostřením (které Nikon již dříve použil u některých svých "F" objektivů. Toto ostření pulzním motorem by mělo být velmi rychlé a přesné. Má v sobě ED prvky (žlutě) a asférické (modré). ED prvky by měly dobře potlačovat druhotnou axiální chromatickou aberaci, tak uvidíme. Objektiv má samozřejmě vnitřní ostření, takže při ostření se na něm nic neotáčí, má nano-krastalickou vrstvu pro potlačení odlesků, fluorovou vrstvu na přední čočce, která odpuzuje nečistoty a vodu. Není vybaven okénkem se stupnicí vzdálenosti zaostření a má na sobě pouze jeden přepínač ručního a automatického ostření. Přepínač stabilizace zde z pochopitelných důvodů není, protože Z7 a Z6 mají stabilizovaný snímač ve fotoaparátu. V základním stavu je objektiv v "transportní" poloze (značena tečkou), z této polohy je nutné před fotografování objektiv vysunout z "transportní" polohy na značku 14 mm, jinak nelze fotografovat. Upřímně řečeno, než si na to zvyknete, dost to zdržuje a pokud chcete mít fotoaparát připraven pro rychlou akci, do "transportní" polohy jej nedávejte. "Transportní" poloha má zase tu výhodu, že si vám nebude objektiv při chůzi samovolně po čase vysouvat a je také skladnější. Při změně ohniskové vzdálenosti na 30 mm se objektiv vysouvá o další 4 cm.
Pouze část cca 2,5 cm od bajonetu je kovová, zbytek je plast. Prstenec pro změnu ohniska má naprosto plynulý chod (a téměř s konstantním odporem). S ručním ostřením se asi moc nepočítá, protože prstenec pro ruční ostření má cca 9 mm - ale kupodivu jej dobře nahmatáte, proto trochu vyčnívá - jeho chod je příjemně plynulý a to stále, protože ostření je "elektrické", takže žádné dorazy na konci, protože tam žádné konce nejsou - hodil by se přepínač pro uzamčení ostření. Pokud budete ostřit pouze automaticky, můžete si na ostřící prstenec navolit jiné funkce - např. clonu, ISO atd. Nasazení sluneční clony vyžaduje skutečně trochu síly (zdá se mi, že až trochu moc), takže se nemusíte bát, že byste o něco zavadili a clonu ztratili. V transportním stavu strčíte objektiv i do kapsy.
Ostření je skutečně dostatečně rychlé a hlavně téměř neslyšné, což jistě potěší příznivce videa. Co je asi potěší méně, je "nestejnoměrnost" kroku ručního ostření - ta umožňuje sice naprosto precizní ruční zastření při pomalém pohybu prstencem ostření, ovšem může trochu způsobit vrásky při ručním přeostřování ve videu, protože chod ostření není konstantní a nejde do tohoto režimu přepnout. Je to zkrátka jiná technologie než AF-S objektivy - má své výhody (např. si na ostřící prstenec můžete navolit jiné funkce a ostření je velmi tiché), ale také své nevýhody - po každém zapnutí fotoaparátu se ostření nastaví na "nekonečno" nezávisle na tom, zda se přepínač na objektivu nachází v pozici pro automatické či ruční ostření :(
Pokud současně vlastníte i letošní novinku - "zetkový" objektiv S 24-70/2,8, tak si dávejte pozor, ať nezaměníte sluneční clonu, protože ta jde nasadit i 14-24/4 budete se divit, proč máte tmavé rohy snímku :) Naštěstí jsou obě clony na okraji popsané :) Pro transport lze sluneční clonu nasadit na objektiv samozřejmě i obráceně.
Ovládání clony je elektromagnetické, objektiv není vybaven samostatným clonovým kroužkem, ale funkci clony lze navolit na ostřící prstenec, stejně tak i korekci expozice. Pokud přepínač na objektivu posunete na "M", tedy ruční ostření, ostřící prstenec se vždy vrátí ke své původní funkci, tedy ostření.
Možná trochu postrádám na objektivu přepínač na vypnutí/zapnutí stabilizace snímače - bylo by to přece jenom rychlejší, než lézt někam do menu fotoaparátu (jinak musíte stisknout "i", vybrat funkci, zvolit, což jsou 3 úkony místo jednoho přepínače).
Podívejme se na MTF křivky, které prezentuje Nikon: Pro srovnání třeba ještě MTF křivky Nikkoru 16-35/4 (objektiv pochází z roku 2010 a stále se prodává) Pokud se v křivkách alespoň trochu vyznáte (pokud ne, klepněte na odkaz nad grafy), je patrné, že na nejširším ohnisku má "zetko" výrazně lepší přenos kontrastu až do okrajů snímku a též na okrajích výrazně vyšší ostrost. A vykazuje i lepší výsledky na nejdelším ohnisku - zatímco přenos kontrastu až do krajů je trochu lepší, protože směrem k okrajům se dlouho drží na vynikající hodnotě, více asi poznáme zlepšení v rozlišovací schopnosti, tedy ostrosti objektivu. Reálné snímky to snad ukáží názorněji.
Jak je již uvedeno výše, pro srovnání jsem si vybral objektiv víceméně srovnatelný - tj. Nikkor 16-35/4, který jsem nasadil na Nikon Z7 přes FTZ redukci. Nepřipadalo mi vhodné porovnávat jej s objektivy 14-24 (Sigma, Nikon) nebo 15-30 (Tamron), protože to jsou objektivy se světelností 2,8 a ten se má na "zetka" objevit příští rok.
V tomto případě volím pro podrobnější vyjádření převzaté informace - zdroj zde. Vyjímám pouze krátké porovnání s objektivy Nikkor 16-35/4 a Nikkor 14-24/2,8: Nejprve srovnání všech 3 na ohnisku 16 mm: a pouze Nikkor Z 14-30/4 a 14-24/2,8 na 14 mm:
Závěr: Odpovídá mému zjištění, kdy jsem si porovnával snímky s Nikkorem 16-35/4. Dovolím si ale volně přeložit konstatování závěru testu z odkazu výše: Nikon Z 14-30/4 je mnohem ostřejší než Nikkor 16-35/4 na jakékoliv ohniskové vzdálenosti až do clony 8. Vyrovnaný souboj svedl i s objektivem Nikkor 14-24/2,8, kde F provedení sice vítězí na ohnisku 14 mm, zatímco Zetko při srovnatelné ostrosti v kajích vede na 24 mm. Vše mezi tím je proklatě podobné.
Z výše uvedených grafů je patrné, že při cloně 4
je Nikkor 14-24/2,8 ostřejší v okrajích, ale při cloně 5,6 jsou již výsledky
prakticky identické.
Z výše uvedeného přehledu objektivů je tento jediný, který má pouze sedm lamel clony (byť zakulacených). Jak se tato vlastnost projeví v podání neostrého pozadí snímků? Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, cloně, odstupu pozadí od popředí a ohniskové vzdálenosti. Rozhodně se mi nezdá, že by pouze 7 lamel clony mělo na bokeh nějaký vliv. Ve většině případů na mne působí bokeh tohoto objekttivu vcelku příjemně (podívejte se na fotku s vlčím mákem). S výjimkou nejvyšších clon nejsou v bokehu ani moc patrné nějaké výrazné struktury. V tomto ohledu se objektiv rozhodně řadí do té lepší kategorie. Závěr: Sice bych mohl napsat, že nenadchne ani neurazí, ale to by asi nebylo v tomto případě fér. Takže vzhledem k jeho ohniskovému rozsahu jej spíše pochválím, protože skutečně ostře ohraničených objektů mimo hloubku ostrosti je minimum a i komatická vada je na objektiv tohoto rozsahu velmi dobře korigována (ale pro astro fotografii jsou vhodnější světelnější objektivy s pevným ohniskem). Ani v okrajových částech obrazu nevytváří objektiv "kočičí oči" - deformace je skutečně miminální.
Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 120x160 cm!
Závěr: Naprosto vynikající odolnost proti aberaci. Dá opravdu hodně velkou práci, nějakou vůbec najít. Podívejte se do sekce "běžné snímky", kde je spousta fotografií, kde by se měla objevit výrazná aberace - a žádná tam není.
Z principu ostření u Z7, kdy je ostření prováděno na snímači, by nemělo dojít k tomu, že nebude pod ostřícím bodem správně zaostřeno, takže přesnost zaostření nemá teoreticky smysl řešit. Záměrně uvádím, že "teoreticky", protože je několik málo situací, kdy fotoaparát zaostřit nehodlá - typicky se mi to stávalo v protisvětle. Dále je zde ještě jedna záhada - u fotoaparátu, který ostří na snímači bych nečekal, že v jeho menu najdu položku: "Jemné doladění AF" - vůbec netuším, proč tam je, zda to není zapomenutý pozůstatek z menu v D850, ale již jsem se někde dočetl, že to nějaký fotograf musel použít. Objektiv není parfokální (nedrží rovinu ostření při změně ohniskové vzdálenosti). Ačkoliv se Nikon skutečně snažil, aby byl, tak přece jenom je pro maximální ostrost potřebné při změně ohniskové vzdálenosti znovu zaostřit. Pravdou ovšem je, že ten rozdíl skutečně není velký a to je dobrá zpráva pro filmaře - stejně se chovají i objektivy S 24-70/4 i (prý) S 24-70/2,8. Rychlost ostření ve videu (po kliknutí otevření v novém okně - MP4): Závěr: Rychlost ostření při fotografování považuji za velmi dobrou, jistě vás nebude zdržovat, "píp" a je zaostřeno. Ostření je přesné již z principu zaostření (na konci se k tomu ještě vrátím) a je skutečně tiché. Při videu je automatické přeostření plynulé a skutečně velmi, velmi tiché.
Objektiv není vybaven stabilizací, protože Z7 (Z6) má stabilizovaný snímač, takže v tomto ohledu není na objektivu co řešit.
Závěr: Odolnost na protisvětlo je přímo ukázková - prakticky žádné závoje, žádný úbytek kontrastu, žádné odlesky, ať už je slunce přímo ve snímku nebo za jeho okrajem - z cca 200 snímků proti slunci se mi podařilo vyrobit fialový závoj pouze na jediném (slunce těsně mimo záběr uprostřed horní hrany). Nejkrásnější hvězdičky jsou bohužel již na takových clonových číslech (nad 11), kde se začíná silněji projevovat difrakce. Zkrátka - výborné.
Tak zde se musíme maličko zastavit. Objektiv tohoto rozsahu samozřejmě zkreslení mít MUSÍ. Přesto v hledáčku Z7 či Z6 žádné zkreslení neuvidíte, při prohlížení ve fotoaparátu také ne. A pokud používáte poslední verze Adobe, tak jej neuvidíte ani tam. Samozřejmě je neuvidíte ani v aktuální verzi Nikon Capture NX-D. Korekce zkreslení je ve fotoaparátu zapnutá a nelze ji vypnout. Všechny zmíněné programy totiž (stejně jako fotoaparáty) používají automatickou korekci zkreslení. Nemohl jsem najít v počítači program, který by přečetl RAW ze Z7 a současně nenačetl korekce (bez korekcí snímky zobrazí prý Capture One, ale v poslední verzi mi korekci načetl) - nakonec jsem pustil Zoner verzi 15, která RAW načetla, ovšem fialový. Proto jsem pro srovnání převedl jak "opravený", tak původní RAW (NEF) do černobílé podoby:
Co se vlastně stalo? Původní obraz byl softwarově upraven již ve fotoaparátu (při focení do JPG) a informace je uložena do formátu RAW (NEF), odkud ji programy pro zpracování obrazu převezmou. Důsledkem "narovnání" je samozřejmě "nepatrný" ořez obrazu (ale protože v hledáčku jej vidíte již oříznutý, tak vlastně o nic nepřijdete :)). Důsledkem tohoto ořezu jsou 2
věci: To je samozřejmě poněkud nemilé. Ještě více nemilé je to, že tuto korekci NELZE v Adobe programech ani v Capture NX-D vypnout (Adobe programy na to patrně nemají volbu a v C NX-D je tato volba "Auto Distortion Control" zapnutá a nejde vypnout). Pokud se pokusíte otevřít NEF soubor ve starší verzi NX-i, snímek se nezobrazí a objeví se hlášení "Snímek ve formátu RAW není možné zobrazit, protože se nepodařilo načíst data korekce zkreslení objektivu" - následně je ovšem i ve verzi 1.2.9. snímek zobrazen včetně korekcí a zdá se vše v pořádku - ale jakmile přepnete na záložku "Edit", zjistíte, že upravovat nic nemůžete a to z jednoduchého důvodu - díváte se totiž na JPG snímek, který je uložen v RAW formátu. Pokud chcete snímek v NX-i také upravovat, musíte si nainstalovat verzi 1.3.3 (nebo vyšší). Takže bych se moc přimlouval za to, aby za nás vše nedělala automatika, protože je řada snímků, kde korekci zkreslení nepotřebujeme nebo nebo je dokonce (viz auto), zcela nežádoucí. Kdo si naopak asi bude pochvalovat, jsou fotografové architektury a interiérů - tam jsou srovnané svislé a vodorovné linie téměř zákonem - viz následující snímek na ohniskové vzdálenosti 14 mm - ovšem i v tomto případě nedoporučuji umístit na okraje obrazu kulaté předměty, u nichž je deformace vlivem automatické korekce zkreslení patrná (viz levá strana obrazu) - nebo provést ořez, ale potom zase nebudete mít těch 14 mm. Takže jsme opět zpět - korekce by měla jít vypnout: Obr: 14 mm, automatická korekce soudkovitého zkreslení:
Závěr: objektiv sám o sobě má zkreslení "jako prase", zvláště na ohnisku 14 mm (ostatně, který objektiv je na tomto ohnisku nemá), ale dovede jej úspěšně maskovat. Bylo by dobré a velmi žádoucí, aby "autokorekce" šla v programech, které ji provádějí, také vypnout, protože v rámci "narovnání" deformuje okrajové části obrazu. A někdy může být ponechání soudkovitého zkreslení i žádoucí částí obrazu. To, že obraz také ořízne až tak nevadí, protože v hledáčku vidíte již oříznutý obraz, takže "dodatečně" nepřicházíte o nic, co jste v hledáčku viděli. Fotografy interiérů a architektury naopak může tato funkce nadchnout, protože již nemusí v programech pracně hledat, při jakých hodnotách korekcí se zkreslení (poduškovité či soudkovité), ztratí. Dnes se zkouší již i jiné metody, ale bude asi chvíli trvat, než se případně prosadí i ve fotoaparátech. Automatické korekce jsou zkrátka dobrý sluha, ale v okamžiku, kdy nejdou vypnout, se stávají zlým pánem. Vzhledem k softwarovým úpravám snímku přímo ve fotoaparátu (narovnání linií) se naskýtá otázka, zda se Nikon opravdu chce ubírat tím směrem, že bude až v takové míře provádět korekce optiky po vzoru výrobců mobilních telefonů (není sám).
Při natáčení videa je soudkovité zkreslení
srovnáváno též automaticky (po kliknutí otevření v novém okně - MP4):
Závěr: Pokud si nastavíte ve fotoaparátu korekci vinětace na hodnotu "H", tedy "vysoká" a budete fotit do formátu JPG, tak mimo ohnisko 14 mm na cloně 4 si vinětace vůbec nevšimnete - výsledek je přímo nádherný, něco takového jsem snad u jiných objektivů tohoto rozsahu ještě neviděl. Mimo korekce vinětace samotné totiž v rámci "narovnání" obrazu fotoaparát ještě "odřízne" okrajové části obrazu, čímž vinětaci ještě zmenší. Pokud pořizujete snímky do formátu NEF (RAW) a otevřete je v editoru, který je schopen formát dokonale "přečíst" - což je případ např. programu Capture NX-D, potom se korekce provedená ve fotoaparátu přenese i do tohoto formátu a tak při prostém převodu do JPG dostanete stejný výsledek, jako když fotografujete přímo do JPG. Pokud váš program nedokáže převzít z formátu RAW všechny informace, uvidíte vinětaci poměrně výraznou a budete muset provést její korekci, pokud to bude nutné, ručně.
V souvislosti s automatickým ořezem snímku si kladu otázku, zda tedy 14 mm je skutečně 14 mm, tj. zda výrobce již s ořezem počítá či nikoliv. Nemám k dispozici jiný referenční objektiv s ohniskem 14 mm, takže nevím.
Snímky nejsou doostřované, všechny jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v NX-D, převod do JPG 90% kvalita. U všech snímků je zapnuté automatické odstraňování aberace, korekce zkreslení a vinětace (vysoká) a korekce difrakce - tj. standardní nastavení NX-D. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení 90% kvality JPG (z důvodu velikosti originálních souborů). Fotoaparát Nikon Z7.
V průběhu testování jsem pořídil několik stovek snímků - ale odhadem vždy tak 2 ze 100 nejsou tak ostré, jak by měly být - poznat to jde lehce, protože většinou pořizuji dva stejné snímky po sobě. Vzhledem k zapnuté stabilizaci, nastavené cloně a použitému času, by měly být ostré dokonale. Ano, jsou pořízeny bez použití stativu, ale při daném čase, ohnisku a zapnuté stabilizaci by měly být ostré jako břitva: Ano, vím - díváme se na výřezy odpovídající tiskové velikosti fotografie 120 x 160 cm a pro naprostou většinu menších velikostí fotografií je to ostrost více než dostačující, ale...... holt se mi to stalo několikrát (ale vždy při použití "tichého režimu", tj. elektronické závěrky aneb bezhlučného fotografování, jak je uvedeno v menu fotoaparátu). Návod k použití fotoaparátu Z7 se zmiňuje o tom, že se při použití elektronické závěrky: "Mohou se také objevit zubaté obrysy, barevné obrysy, moaré a světlé skvrny..." . A o tomto jevu tam nic není :)
Výhody (+)
Pro někoho výhoda, pro někoho ne (+/-)
Nevýhody (-)
I přes uvedené nedostatky mohu po 2 měsících používání konstatovat, že jsem spokojen. Nenajdete objektiv podobného rozsahu ve stejné velikosti a hmotnosti a kvalitě. Objektiv jsem použil i pro snímky interiérů (příklad zde) a ubylo mi tím hodně práce při rovnání linií. S přihlédnutím k jeho vlastnostem si mi zdá poměr cena/výkon celkem přijatelný - no, 25.000,- by se mi líbilo více. Vzhledem ke kusové variabilitě, kterou zmiňuje více testerů, bych snad poprvé doporučil si objednat u dvou různých prodejců 2 kusy, udělat si kvalifikované porovnání ostrosti v okrajích snímku a ten horší objektiv do 14 dnů vrátit - škoda, Nikon měl věnovat výrobě a kontrole asi podstatně větší pozornost, tak levný ten objektiv zase není!
Samozřejmě je zde ještě možnost použít FTZ redukci s nějakým klasickým F-mount objektivem, ale tento objektiv je prakticky svou kresbou, aberací, odolností proti odleskům atd. - srovnatelný se Sigmou 14-24/2,8, Tamronem 15-30/2,8, Nikkorem 14-24/2,8 - a Nikkor 16-35/4 překonává prakticky ve všem - z hlediska zkreslení ovšem všechny až po firemních softwarových úpravách.
Jako velmi kvalitní objektiv pro cestování, fotografie architektury či interiérů - a vlastně i jako objektiv pro běžnou reportážní fotografii nemá z hlediska poměru hmotnost/kvalita v současné době konkurenci. Má sice své "mouchy", ale výhody jasně převažují. Jsem zvědav na verzi se světelností 2,8, která se má objevit v roce 2020 - ale ta bude jistě hmotností, rozměry i cenou někde úplně jinde.
Povídání v češtině: https://www.fotolab.cz/blog/nikkor-14-30-mm-recenze/ https://nikonblog.cz/ultrasirokac-pro-zetka-nazivo-nikkor-z-14-30-mm-f4-s-v-testu-nikonblogu/
Testy v angličtině:
https://www.cameralabs.com/nikon-z-14-30mm-f4-s-review/ https://www.photographyblog.com/reviews/nikon_z_14_30mm_f4_s_review https://photographylife.com/reviews/nikon-z-14-30mm-f4-s https://www.dxomark.com/nikon-nikkor-z-14-30mm-f4s-lens-review-2/
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|