Test
Tamron
SP
24-70mm F/2.8 Di VC USD G2 (model A032) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů zde 28.8.2017 V testu objektivu Sigma 24-70/2,8 ART (kde je Sigma porovnávána s Nikkorem 24-70/2,8 (verze bez VR) a Tamronem 24-70/2,8 SP), jsem slíbil krátké porovnání Sigmy 24-70/2,8 ART s novým Tamronem 24-70/2,8 G2 - oba objektivy se objevily na trhu v srpnu 2017 a co je zajímavé, mají naprosto shodnou cenu. Dosavadní model Tamronu 24-70/2,8 VC SP je tu s námi již od roku 2012 a za tu dobu získal tisíce spokojených uživatelů - byl to také první objektiv tohoto rozsahu, který obsahoval funkci stabilizace. Nyní tedy po 5 letech představuje Tamron nástupce - model s označením G2. V nové řadě G2 můžeme v současné době najít modely Tamron 150-600 a 70-200, což jsou velmi povedené kousky. Porovnání technických parametrů
Tabulka obsahuje parametry zveřejněné výrobci a platí pro provedení bajonetu Nikon. Z tabulky je zřejmé, že mnoho parametrů mají objektivy společných. Asi největší rozdíl bude v konstrukci. Sigma je také o cca 100 gramů těžší, při zachování prakticky stejných rozměrů. Podstatný může být pro někoho také fakt, že zatímco Tamron ctí směr otáčení prstence pro změnu ohniskové vzdálenosti - čili změna ohniska probíhá stejným směrem jako u Nikon objektivů, Sigma to má přesně naopak (á la Canon).
Konstrukce Optické členy nového objektivu Tamron byly opatřeny eBand povlakováním, které by mělo zvýšit přenos kontrastu a redukovat reflexy. Konstrukce objektivu je shodná s první generací tohoto objektivu včetně minimální zaostřovací vzdálenosti a devítilamelové clony. Jak bylo možné očekávat, vnější vzhled objektivu byl přizpůsoben (modernizován) dle dosavadních objektivů řady G2. Vnější rozměry objektivů zůstaly také nezměněny. Objektiv je o 80 gramů těžší než jeho předchůdce a je možné u něj seřídit ostření i stabilizaci a nahrát nový firmware pomocí Tap-in konzole (cca 1.400,- Kč) Dle tiskového prohlášení Tamron rozšířil a zkvalitnil svůj testovací výrobní proces zavedením nových standardů kvality tak, aby minimalizoval výrobní tolerance a odchylky v kresbě jednotlivých kusů objektivů (což je jistě dobrá zpráva a rozdíly mezi jednotlivými kusy stejného objektivu by tak měly být minimální). Nový řídicí systém Dual MPU (Micro Processing Unit) by měl poskytovat rychlejší a přesnější automatické zaostřování a vylepšenou kompenzaci vibrací. Z minulého testu mohu také převzít tabulku s přehledem všech objektivů stejného rozsahu (stav cen srpen 2017):
Sigma (a) a Tokina (c) se již v nabídkách obchodů moc nevyskytuje nebo jsou objektivy zcela nedostupné.
Když se podíváte na snímky obou objektivů, moc rozdílů nenajdete. Na obou objektivech jsou dva přepínače pro automatické/ruční ostření a zapnutí/vypnutí stabilizace. K oběma objektivů dostanete přední a zadní krytku, sluneční clony a k Sigmě ještě přepravní pouzdro. Pokud se týká mechanického provedení obou objektivů, tak chodu ostření nebo změny ohniskové vzdálenost se ani u jednoho objektivu není co vytknout, u obou objektivů jde vše plynule. Tamron má navíc zámek ostření, kterým lze objektiv uzamknout proti samovolnému vysouvání na ohnisku 24 mm - může se hodit, protože při zakoupení samovolný výsuv nehrozí, ale po nějaké době se prstence "ochodí" a jdou daleko volněji. Zásadní rozdíl v ovládání je ovšem směr otáčení prstence pro změnu ohniskové vzdálenosti - u Tamronu je směr otáčení shodný jako u objektivů Nikkor, Sigma má směr přesně obrácený a zpočátku, zvláště, pokud nemáte více Sigma objektivů, budete vždy ze zvyku otáčet nejprve na druhou stranu. Ovšem uživatelé objektivů Canon budou mít ten směr správný. Samozřejmě, na všechno se dá zvyknout, ale já s tím u Sigmy dost bojoval :) Pokud se týká záruk: Sigma: poskytuje 4 roky - první dva roky standardní záruka s dobou opravy do 30 dnů, v následujících dvou letech bez garance opravy do 30 dnů. Záruka 1 rok na výrobky zakoupené mimo ČR. Tamron: Záruka 5 let s opravou obvykle do 3 dnů pro objektivy zakoupené v EU a zemích Andorra, Gibraltar, Island, Norsko, Turecko nebo Ukrajina - pro získání 5 leté záruky je třeba objektiv registrovat do dvou měsíců od nákupu.
Teoretické hodnoty zveřejněné výrobci vypadají následovně: Podle grafů by měl být Tamron na cloně 2,8 již od počátku nepatrně ostřejší na ohnisku 24 mm jak ve středu, tak na okrajích snímku a na ohnisku 70 mm by měl být mírně ostřejší na okraji. Uvidíme. Teorie je jedna věc, praxe druhá :) Fotoaparát Nikon D810, formát NEF, automatické ostření live-view, dálková spoušť, priorita clony, vypnutá stabilizace, převod do nejvyšší kvality JPG, bez doostřování - stativ. Při převodu do JPG programem Nikon Capture NX-D vypnuto automatické odstraňování aberace a vad objektivů, při fotografování naprosté bezvětří :) Pozor! Výřezy odpovídají velikosti fotografie cca 180 x 120 cm!!!
Závěr: Když se podíváte na výsledky, tak se mi asi nebudete divit, že nejsem schopen udělat žádný jednoznačný závěr, protože se musíme uvědomit, na jak malé části (výřezy) obrazu se díváme - v tomto zvětšení jsou to rozdíly skutečně laboratorní. Ve středu obrazu, vyjma ostrosti na cloně 2,8 a ohnisku 24 mm, kde je ostřejší Tamron, je ostrost obou objektivů prakticky shodná! Pokud se týká ostrosti v rohu snímku, je většinou na nižších clonách nepatrně ostřejší Tamron, na vyšších (většinou) zase nepatrně Sigma. V každém případě na hotových fotografiích velikosti 30 x 40 cm budete rozdíly asi hledat lupou. Rozdílů v aberaci si snad můžete všimnout jen na ohnisku 50 mm. Kdybych při zpracování v Capture NX-D zapnul automatické odstraňování aberace, žádný rozdíl byste neviděli. Ovšem u Tamronu je aberace ostřeji ohraničená a tak ji automatické odstranění aberace zpracuje lépe. Výsledky ostrosti a aberace těchto dvou objektivů různých výrobců se snad liší méně, než kusová variabilita dvou různých objektivů téhož typu od stejného výrobce.
U obou objektivů jsou to ovšem výsledky vynikající! Pokud by někdo měl zájem o zaslání originálních snímků (1,5 GB v JPG), zašlu přes úschovnu, pomalu mi na serveru dochází disková kapacita :)
Výřezy pochází ze stejného místa - stejný snímek byl pořízen oběma objektivy:
Další snímky, pouze Tamron: Závěr: Tamron má ve středu obrazu mírně měkčí podání neostrých částí, za což získává plusové body, na okraji obrazu jsou u obou objektivů výraznější struktury, byť u každého trochu jiné. Neřekl bych, že v praxi budou tyto rozdíly hrát velkou roli.
Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině. U VŠECH snímků publikovaných v tomto testu bylo automatické odstranění obou typů aberace (Lateral i Axial) v programu Capture NX-D VYPNUTO:
Závěr: Pro oba objektivy jsou to dobré výsledky, nepatrně větší - nebo alespoň viditelnější v okrajových částech obrazu, kde je Tamron nepatrně ostřejší (v rozměru fotek 120 x 180 cm), má Tamron - ovšem pokud při zpracování fotografií zapnete automatické odstraňování aberace, tak u ji asi nenajdete u žádného z těchto dvou objektivů - navíc, jak jsem psal již výše, si automatické odstranění aberace v Capture NX-D (i v jiných programech) poradí s odstraněním lépe, pokud je oberace ostře ohraničená.
Zde to vezmu zkrátka - já jsem rozdíly při běžném fotografování nenašel a nemá smysl sem dávat žádné snímky, že jsem rozdíly nenašel. Oba objektivy ostří dle mého pocitu při fotografování stejně rychle. Pro zajímavost alespoň rychlost a zvuky při přeostřování u videa (vypnutá stabilizace):
Závěr:
Rychlost a přesnost ostření je podle mého subjektivního pocitu +- stejná. U
videa doporučuji samozřejmě přeostřovat ručně, protože oba objektivy (ostatně
jako většina), ostří skokově. Bohužel jsem neudělal test na přesnost ostření na
blízkou vzdálenost, kde mívají Sigmy problémy. Nicméně jsem jeden test 2.9.2017
našel - ovšem je
v němčině, kde autoři testu zjistili u Sigmy backfokus:
Nemohu
posoudit, o kolik je stabilizace lepší (dle sdělení výrobce), než u starší první
verze tohoto objektivu Tamron, nicméně jsem mezi Sigmou ART a Tamronem G2
nenašel pocitově žádný rozdíl = u obou objektivů funguje výborně a to, jestli je
4 nebo 5 EV vážně nedokážu posoudit :) Na obou objektivech je její nástup
klidný, nic se v obrazu necuká a u obou je v normálním prostředí takřka
neslyšitelná.
Závěr: Odolnost na protisvětlo hodnotím u obou objektivů jako průměrnou - ale v principu je to velmi dobrá úroveň , je stále co vylepšovat :) Dobrá zpráva, pokud na vysokých clonách milujete hvězdičky, tak je umí oba objektivy - budete mít z 9 lamelové clony rovných 18 paprsků :)
Asi nikdo nečeká, že tam zkreslení nebude, tak se podívejme alespoň na krátké porovnání (při zpracování byla vypnuta automatická korekce zkreslení a vinětace):
Závěr: Jako vždy je největší na ohnisku 24 mm - zde má trochu větší soudkovité zkreslení Tamron, celkově se mi zdá i na zbývajících ohniscích Sigma trochu vyrovnanější. Ovšem co je vidět na cihlové zdi, není zpravidla vidět na běžných fotografiích, pokud zrovna nefotíte architekturu - a na tento účel jsou na trhu jiné objektivy (pevná sklad, shift).
Všechny
snímky pořízeny na clonu 2,8 - všimněte si u Sigmy mírně teplejšího zabarvení.
Zajímavý efekt, když se snímky v tabulce označí: Závěr: Vyberte si. I bez obarvení je vidět, že na ohnisku 24, 35 a 70 mm má Tamron vinětaci strmější - tj. dlouho nic a potom prudší nástup, ačkoliv to ve výsledku dopadne prakticky stejně. Zkrátka pokud budete u Tamronu dělat ořez obrazu, zbavíte se vinětace rychleji - ovšem po provedení automatické korekce v editoru již rozdíly snad ani nenajdete :) "Starý" a nový Tamron aneb Tamron AF SP 24-70mm f/2,8 Di VC USD ve srovnání s Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2
Jak vidíte, rozdíl v ceně původního a nového
provedení objektivu Tamron je cca 10.000,- Kč. Co získáte koupí nového Tamronu
proti starému: MTF grafy obou objektivů jsou totožné.
Snímky nejsou doostřované, všechny jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v NX-D, převod do JPG 90% kvalita. U všech snímků je vypnuté automatické odstraňování aberace. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení JPG.
Tak to je trochu problém - obrazové výsledky obou objektivů jsou vzácně vyrovnané. Navíc jejich cena je absolutně stejná.
Když jsem testoval Sigmu 135/1,8, tak jsem si ji poté i koupil. V tomto případě jsem si koupil Tamron - prvním důvodem je nižší váha o 120 gramů - pokud se vám to zdá jako slabý argument, tak pro mne je pro celodenní focení docela podstatný. Druhým důvodem je směr otáčení prstence pro přiblížení a oddálení - směr otáčení je stejný jako u objektivů Nikkor a tak se nemusím pořád přecvičovat po každé výměně objektivu - zkrátka zvyk je železná košile. Navíc jsem s Tamronem nafotil celou svatbu a s výsledkem jsem nadmíru spokojen a myslím, že bude důstojným partnerem i nového Nikonu D850 :)
Sigma dává záruku 4 roky na objektiv zakoupený v ČR, Tamron 5 let na výrobky zakoupené v EU a vyjmenovaných zemích.
Otázku, zda vyměnit dosavadní model Tamronu za nový, si bude muset zodpovědět každý sám - tabulka porovnání vlastností je uvedena výše. Nelze tvrdit, že nový Tamron je nějakým revolučním nástupcem původní verze - není tam žádné zcela zásadní vylepšení (optická konstrukce zůstala stejná), je tam ovšem celá řada malých vylepšení (nové antireflexní vrstvy, vylepšená stabilizace atd. - viz výše), které stojí za úvahu.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|