Test Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde
Technické parametry objektivu (Made in Japan )
Je to neuvěřitelné, jak ten čas letí. Zdá se mi to jako nedávno, co jsem psal recenzi na předchůdce tohoto objektivu, dodnes vynikající Tamron SP 90 mm - a ono to bylo v roce 2005! Testoval jsem tenkrát tento objektiv ještě na fotoaparátu Nikon D2x (DX snímač) z jednoduchého důvodu - žádné Nikon fotoaparáty s plnoformátovým (FX) snímačem ještě nebyly vyrobeny a první D3 se dostaly na trh až v roce 2007 a D700 ještě o rok déle. Musím se přiznat, že již tenkrát jsem byl ostrostí předchůdce zde testovaného objektivu nadšen a nebyl jsem sám, jak dosvědčují statisíce uživatelů na celém světě. Důkazem toho je, že objektiv je vyráběn a prodáván úspěšně dodnes a stal se ve své třídě jakýmsi etalonem ostrosti pro všechny ostatní objektivy této kategorie. Dodnes je jeho poměr cena/výkon jeden z nejlepších na trhu, ne-li nejlepší vůbec. Dnes se mi dostává do rukou jeden z prvních objektivů s bajonetem pro Nikon, které se v ČR objevily (verze pro Canon je prodávána již od konce roku 2012). Trvalo tedy přibližně 8 let, než Tamron představil nástupce jednoho ze svých nejoblíbenější objektivů - verzi s (zatím papírově) lepší optikou (zkratky XLD a LD označují použití skel s extra nízkou a nízkou aberací), vybavenou ultrazvukovým ostřícím motorem a stabilizací obrazu (zkratka VC). Zkratka SP označuje nejvyšší kvalitativní řadu objektivů Tamron a Di značí, že tento objektiv pokrývá celé pole FX snímače. K významené změně došlo také v konstrukci ostření, jak označuje zkratka IF. Značí, že objektiv je vybavení vnitřním ostřením, jeho délka se tedy nemění v závislosti na zaostřené vzdálenosti, zatím u staršího typu dochází k vysouvání objektivu téměř na dvojnásobnou délku. Tím docházelo při makrosnímcích i k plašení různých hmyzů a hlavně - pokud byl objektiv osazen kruhovým bleskem nebo sadou SB-R200 - docházelo k zatěžování ostřícího mechanismu a při manuální expozici také k nepříjemnému přibližování a oddalování blesku od objektu a tím ke změnám expozice. Nové provedení objektivu touto nectností již netrpí a tak použití makroblesků je již zcela bez problémů. Jak můžeme vidět z technických údajů, objektiv trochu nabral na hmotnosti - téměř 150 gramů a zvětšil se jeho průměr i délka - zkrátka stal se z něj větší cvalík a tím se zvětšil z 55 na 58mm i průměr závitu pro filtry. Zkrátka Tamron se snažil odstranit všechno, co fotografům na starší verzi
tohoto objektivu vadilo - přidal stabilizaci, ultrazvukové (vnitřní) ostření, takže objektiv ostří podstatně rychleji než jeho starší brácha a při ostření nemění svou délku a navíc je jeho konstrukce odolná proti stříkající vodě včetně utěsnění bajonetu. Do automatického ostření je možné také kdykoliv ručně zasáhnout (obdoba nikoní zkratky AF-S). Výhodou starší verze objektivu bylo, že přední čočka byla utopena poměrně hluboko v tubusu a tak odpadala potřeba nosit s sebou a používat sluneční clonu - u novější verze je jichž přední čočka prakticky v úrovni obruby a použití sluneční clony bude tak rozhodně potřebné. Takže zanecháme teorie a začneme vybalovat - jistě vás zajímá, stejně jako mne, zda téměř dvojnásobná cena proti starší verzi má své opodstatnění. Nový objektiv je na stole, starší verzi mám v polici a tak můžeme začít - ovšem tentokrát použijeme pro test objektivu zatím nejmlsnější fotoaparát na trhu FX snímačů - Nikon D800.
Rozdíl mezi starší a novou verzí objektivu (vlevo nový objektiv, vpravo starší verze):
Mechanické provedení objektivu a příslušenství Ve stříbrné krabici najdete mimo objektivu ještě bajonetovou sluneční clonu, český návod k použití, přední krytku objektivu, krytku bajonetu, registrační list na 5 letou záruku (při registraci do dvou měsíců od nákupu) a licenční kód pro stažení a instalaci programu SILKYPIX Developer Studio 4.0 for Tamron. Pro někoho může být překážkou, že tento program není na odkazu k dispozici v české lokalizaci. Verze programu Silkypix je určena speciálně pro objektivy SP 24-70/2,8 Di VC USD, 70-200/2,8 Di VC USD a zde testovaný objektiv (pokud bude i v budoucnu program dostupný). Pětiletá záruka je na českém trhu téměř ojedinělá a jistě potěší. Tubus objektivu je kompletně plastový, bajonetové uchycení objektivu je kovové, obklopené gumovým těsněním proti vodě. Krytku bajonetu je možné konečně nasadit ve třech polohách (u staré verze pouze v jedné poloze) - maličkost, ale když chvátáte, tak neskutečně potěší. Prstenec ostření doznal významného rozšíření, což je jedině dobře. Jeho chod je proti starší verzi objektivu poněkud kratší (cca 180o proti cca 270o u starší verze), ale naprosto plynulý s přiměřeným odporem a bez vůle - umožňuje velmi jemné a precizní ruční zaostření, bude-li potřeba - a to při makrosnímcích bude. Na objektivu najdete poměrně detailní přepínač ostřících rozsahů - plný rozsah, 0,5 m až nekonečno a 0,3 až 0,5 metru. Přepínač může výrazně urychlit automatické zaostření tím, že v případě proostření nebude projíždět celý zaostřovací rozsah. Na starší verzi objektivu měl obdobný přepínač pouze dvě polohy - FULL a Limit. Dále najdete na objektivu přepínač mezi automatickým a ručním ostřením. U starší verze objektivu bylo přepínání řešeno posunem ostřícího prstence dopředu a dozadu, což se mi docela líbilo - bylo to praktické, rychlé a nemusel jsem hledat žádný čudlík. Ale protože k přepínání nedochází v praxi tak často, je to téměř jedno. I v režimu AF, tj. automatického ostření, můžete kdykoliv zaostření ručně opravit. To je výrazný krok vpřed, protože u starší verze objektivu toto nebylo možné. Posledním přepínačem je zapnutí a vypnutí stabilizace. Zde je nutné podotknout, že účinek stabilizace výrazně klesá pod kratší zaostřenou vzdálenost než 3 metry a nejnižší je v makro režimu 1:1. Nepovažuji to za žádnou velkou nevýhodu, protože makro 1:1 se málokdy fotografuje z ruky vzhledem k velmi malé hloubce ostrosti. Naopak např. při portrétní fotografii může stabilizace přijít vhod. Výstupky přepínačů jsou poměrně zaoblené, z těla objektivu vystupují minimálně a mohl by být problém je přepnout např. v rukavicích. Závěr ke konstrukci: přece jenom bych očekával kovové tělo objektivu vzhledem k jeho ceně. Ale výrobce plastům očividně věří - nakonec některé plasty mají lepší vlastnosti než kov - když dává na objektiv pětiletou záruku. Všechny snímky v tomto testu jsou pořízeny zrcadlovkou Nikon D800.
Testovací snímky jsou pořízeny s VYPNUTOU korekcí vinětace. Budeme sledovat pouze nižší clony, kde se vinětace projevuje nejvíce. Všechny snímky jsou pořízeny s vypnutou korekcí vinětace. Při použití na snímačích DX, kdy se využívá pouze středová část objektivu, budou výsledky samozřejmě podstatně lepší. Vinětace je měřena při zaostření objektivu na nekonečno při snímací vzdálenosti cca 30 cm od bílé plochy.
Závěr: aniž bych dělal laboratorní rozbory, tak na pevné ohnisko je vinětace na cloně 2,8 výraznější než bych si asi přestavoval a dokonce je mírně výraznější než u starší verze. Od clony 4 výše je již naprosto neznatelná. Pokud záleží na naprosto přesné reprodukci obrazu v celé ploše (např. při reprodukci obrazů či tiskovin), doporučuji začínat na cloně 5,6 (u fotoaparátů se snímačem velikosti DX nebude vinětace vůbec patrná již na cloně 4). V této souvislosti je nutné upozornit na fakt, že stejně jako u většiny makroobjektivů dochází se zkracovaním zaostřené vzdálenosti k úbytku světelnosti objektivu.
Z tabulky je zřejmé, že
u starší verze objektivu dochází k poklesu světelnosti na 3,5 při
zaostření na 0,6 metru, zatímco u nové verze již při zaostření na 2
metry, ostatní hodnoty jsou prakticky totožné. Berte to pouze jako
zajímavost, jinak průběh snižování světelnosti je samozřejmě plynulý.
Závěr k chromatické aberaci: na cloně 2,8 výrazná, se vzrůstající clonou rychle mizí.
Ostrost objektivu lze zjistit jak podle měřících metod výrobce (jeho údaje jsou většinou správné, protože je lze snadno ověřit nezávislým laboratorním měřením). Firma Tamron uvádí následující MTF křivky pro tento objektiv: (zdroj: http://www.tamron.co.jp/en/lineup/f004/mtf/index.html)
Z grafu je jasně patrné, že již na cloně 4 se ostrost měla blížit vynikajícím hodnotám a "slabší" výsledky jsou pouze na nejnižší a nejvyšších clonách. Zatímco u běžných objektivů nebývá použití clon od 16 výše obvyklé, u makroobjektivů se používají poměrně často kvůli hloubce ostrosti. Je proto důležité, aby objektiv velmi dobře kreslil právě i na vysokých clonách. Ostrost na vysokých clonách je největší slabinou objektivu Nikkor 105mm/f2,8 - pokud o tom pochybujete, podívejte se na tento test, ve kterém jsem porovnával jeho ostrost právě se starší verzí Tamronu 90mm. Ostrost objektivu v makro-režimu: Většina testů u makroobjektivů nesleduje ostrost objektivu v makro režimu, což je velká chyba. Pokusím se to tedy napravit, protože tuto vlastnost pokládám právě u makrobjektivů za dosti zásadní. Následující snímky jsou pořízeny ze stativu s vypnutou stabilizací, fotoaparát D800, předsklopení zrcátka, priorita clony - výřez z 500,- Kč bankovky, minimální zaostřovací vzdálenost 30 cm. V měřítku 1:1 se díváte na výřez z fotografie velikosti přibližně 170x110 cm!!! Pokud byste chtěli vytisknout celou bankovku ve zvětšení odpovídající výřezům, měla by rozměry cca 7 x 3,5 metru! Závěr k ostrosti - makrosnímky: ostrost považuji za výbornou - i na nejnižší cloně je střed snímku výborně ostrý a velmi dobře hodnotím i celkovou ostrost snímku až do clony 22, což nebývá u všech makroobjektivů běžné. Porovnání kresby objektivů Jistě by vás mohlo zajímat, jak si vede tento nový objektiv v porovnání se starším modelem. V následující tabulce jsou porovnávány objektivy na nejnižších clonách a zaostření na nekonečno - omlouvám se za ISO 400, které jsem nechal nastavené omylem na D800 (fotografováno ze stativu s vypnutou stabilizací). V měřítku 1:1 se díváte na výřez z fotografie velikosti přibližně 170x110 cm!!! Protože jsem měl v brašně náhodou i objektiv Nikkor 70-200/4 VR, nastavil jsem jej na ohnisko 90 mm a jen pro zajímavost jsem pořídil stejné snímky. Závěr: nová verze objektivu (tj. Tamron 90 USD) je již od nejnižších clon ostřejší než starší verze a pokud budete dělat velké zvětšeniny, může to být výhoda. V této souvislosti musím poznamenat, že ostrost objektivu Nikkor 70-200/4 VR je neuvěřitelná - test tohoto objektivu si můžete přečíst zde. Všechny snímky máte k dispozici v plném rozlišení v kvalitě JPG 90%.
Závěr k podání neostrých oblastí snímku: běžný průměr, ale hodnocení je vždy víceméně subjektivní
Závěr k odolnosti na protisvětlo: to vás asi trápit nebude.
Proti starší verzi tohoto objektivu je nový model vybaven optickou stabilizací obrazu, zde nazývanou VC, což je obdoba označení u Nikkor objektivů VR. Rozdíl mezi fotografováním se zapnutou a vypnutou stabilizací je velmi zřetelný, tj. stabilizace pracuje velmi dobře. Stejně jako u jiných makroobjektivů její účinek klesá se zkracování zaostřené vzdálenosti, ale i tehdy je znát a umožňuje pořídit z ruky ostré fotografie s časy o dva až tři stupně delšími, než bez stabilizace. Ale je třeba mít na paměti, že je to dobrý sluha, ale zlý pán. I u Nikkor objektivů se již v návodu k použití doporučuje vypnout stabilizaci, pokud je fotoaparát umístěn na stativu. Je to z toho důvodu, lidově řečeno, že když stabilizační mechanismus nezaznamená žádné otřesy, tak si je vyrobí. U tohoto objektivu doporučuji vypnout stabilizaci nejen na stativu, ale vždy při použití krátkých časů, tj. od cca 1/300s výše (nebo v případech, kdy žádné otřesy nehrozí), jinak dostanete občas (téměř vždy) a zvláště při zaostření na nekonečno, neostré fotografie, jak dokumentují následující fotografie - všechny jsou pořízeny z ruky s opěrou loktů o zábradlí: Závěr: stabilizace pracuje výborně, ale musíte vědět, kdy ji vypnout, jinak může způsobit více škody než užitku.
Objektiv ostří rychle, tiše a pokud jsem měl možnost zjistit, přesně - zkoušel jsem i různé krajní ostřící body na D800. U automatického ostření na krátké vzdálenosti se vyplatí využít přepínač rozsahů ostření - výrazně to zkrátí "projetí" objektivu, pokud se automatické zaostření vzdálenost nepodaří napoprvé.
Pořízené z ruky (bez stativu) se zapnutou funkcí VR, mírně doostřeno v editoru asi tak, jak bych snímky poslal do tisku na formát 50x60 cm, z důvodu místa snímky uloženy s kvalitou JPG 90%:
Klady a zápory + velmi dobrá
ostrost, v makrorežimu výborně ostrý i na vysokých clonách +- stabilizace - pokud není potřeba,
je pro vyšší ostrost fotografií nutné vypnout stabilizátor Pro koho je objektiv
určen?
Jaroslav Kortus |