Test objektivu Nikkor 70-200mm/F4 G ED AF-S VR

Home =titulní strana www

Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!

Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz


v porovnání s objektivy

Nikkor 70-200/2,8 G ED AF-S VR
a Nikkor 70-200/2,8 G ED AF-S VR II

31.1.2013

Od posledních testů zase uběhlo trochu vody a tak se dnes podíváme na další přírůstek do rodiny Nikkor objektivů - nováčka Nikkor 70-200/f4 AF-S ED VR. Ale než se do tohoto testu pustíme, zkusme si trochu shrnout k dnešnímu datu dostupné objektivy od Nikonů, které máme v této kategorii k dispozici - tím mám na mysli kategorii objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdáleností od středního rozsahu po střední teleobjektiv, určených pro plnoformátové snímače - v současné době zastoupené fotoaparáty D3, D700, D3s, D3x, D800, D800E, D4, D600 (už slušná rodinka, že).

Pokud dnes zatouží uživatel zrcadlovky se snímačem formátu kinofilmu po takovémto objektivu značky Nikkor, může si vybírat z následujících objektivů:

1. (Nikkor 70-200/2,8 G AF-S VR (tento objektiv není již v prodeji, je možné sehnat použitý))
2. Nikkor 70-200/2,8 G AF-S ED VRII - aktuálně na trhu za cca 55.990,- Kč
3. Nikkor 70-300/4.5-5.6 G AF-S IF-ED VR - aktuálně na trhu za cca 15.290,- Kč
4. Nikkor 80-400/4,5-5.6 D VR - za cca 31.500,- Kč (nekupovat, kresba hrozná) a konečně nováček
5. Nikkor 70-200/4 G AF-S ED VR - za cca 31.700,- Kč
(všechny ceny k 31.1.2013)

Zde se trochu ohlédneme do historie. Zhruba v období, kdy byla na trh uvedena první normálnímu smrtelníkovi dostupná digitální zrcadlovka Nikon (Nikon D100 - rok 2002, následovaná typem D70 - rok 2004), byl k dispozici dvouprstencový objektiv 80-200/f2,8 AF, souběžně s méně rozšířeným a dražším typem objektivu 80-200/f2,8 v provedení AF-S. V roce 2004 byly tyto objektivy nahrazeny objektivem 70-200/F2,8 G AF-S VR (viz bod 1). Na svou dobu to byl (a pro DX snímače stále je), vynikající objektiv, který přinesl mimo přepracované optické stavby i stabilizační prvek (VR). Teprve o pět let později, v roce 2009, byl tento objektiv nahrazen objektivem Nikkor 70-200/2,8 AF-S ED VRII (viz bod 2). Na tento nový typ netrpělivě čekali zvláště profesionální fotografové - z jednoduchého důvodu - po nástupu první plnoformátové zrcadlovky - Nikon D3 (2007) následované D700 (2008) - najednou zjistili, že objektiv 70-200/2,8 (viz bod 1), trpí mírnou vinětací v rozích snímků. Před nástupem plnoformátových snímačů si nikdo nestěžoval - u DX snímačů fotoaparátů D100 a D70, u kterých se pro snímek využívala (a využívá u DX snímačů nadále), pouze středová část objektivu a u fotoaparátů na kinofilm, kdy při zhotovení snímků na minilabech dochází k ořezu obrazového pole, si této vlastnosti nikdo ani nemohl všimnout. Ne, že by to bylo něco nepřekonatelného - používám tento objektiv dodnes, protože s touto malou nectností si poradí každý program na úpravy fotografií nebo jej spraví mírný ořez. Nicméně to nebyl "profesionální" výkon - a tak příznivci Nikonu s dostatečně tučnou peněženkou museli čekat na nový model 2 roky (viz bod 2).

Ti fotografové, pro které byl již původní objektiv 70-200/2,8 drahý, si s uvedením nového objektivu moc nepomohli, protože byl ještě dražší než jeho předchůdce a tak jedinou variantou byl objektiv Nikkor 70-300/4.5-5.6 AF-S IF-ED VR (viz bod 3) - mimochodem za tu cenu vynikající objektiv. Ale uživatelská nikoní veřejnost volala po objektivu stejného rozsahu, tj. 70-200, byť s nižší světelností, ale konstantní v celém rozsahu a hlavně - bude jistě levnější. A tak se v prosinci roku 2012 přece jenom dočkali - Nikon uvedl na trh objektiv 70-200/f4. Čekající doufali, že jeho cena nepřesáhne 25.000,- Kč, což se ovšem spletli a cena kolem 30.000,- Kč vyrazila všem trochu dech. Ale je tady, tak se podíváme na kvalitu zpracování a užitné vlastnosti.

Technické parametry objektivu (Made in Thailand)

Ohnisková vzdálenost 70-200 mm
Světelnost f/4
Nejvyšší clonové číslo f/32
Konstrukce objektivu 20 čoček/14 členů (3 optické členy z ED skel, HRI prvek)
Obrazový úhel 34˚20´– 12˚ 20´ (22˚50´ – 8˚  na formátu Nikon DX)
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost 1,0 m
Největší měřítko zobrazení 0,274×
Počet lamel clony 9 (s optimalizovaným tvarem)
Zaostřování Autofokus se zabudovaným ultrazvukovým zaostřovacím motorem a manuální zaostřování
Zaostřovací režimy M/A a M
Průměr filtrového závitu 67 mm
Průměr × délka Cca 78 × 178,5 mm
Hmotnost Cca 850 g
Cena - leden 2013 Cca 31.000,- Kč

V balení objektivu při koupi naleznete mimo objektivu s přední a zadní krytkou i standardní záruční list, sluneční clonu, návod k obsluze a látkový pytlík na objektiv, který zůstane zase pěkně, jako vždy, v krabici - nebo snad znáte někoho, kdo je k objektivu používá? Já ne.

Objektiv nemá zkratku DX a tak je určen i pro zrcadlovky s plnoformátovým snímačem (D700, D3, D3x, D3s, D800, D4,D600). Jeho použití na zrcadlovkách s APS-C (DX) snímačem je samozřejmě možné, rozsah objektivu bude po přepočtu 105 - 300 mm.

Zkratky uvedené na objektivu jsou již obecné známé, takže pouze krátce: AF-S = ultrazvukový ostřící motor s možností ručního zásahu do ostření, G = na starších modelech zrcadlovek (většinou kinofilmových) má omezené použití = třeba neostří automaticky a není vybaven clonovým prstencem, ED značí použití skel s nízkým rozptylem, VR = optická redukce vibrací, IF = vnitřní ostření, objektiv nemění při ostření svou délku a černé N ve zlatém poli značí použití nanokrystalického povlakování skel (určitě ne na všech čočkách, možná pouze na jedné a zlí jazykové tvrdí, že je to pouze marketingový tah - kdo ví). Navíc se v souvislosti s tímto objektivem objevuje i nová zkratka HRI = dle informací od výrobce: použití prvků HRI je ekvivalentní použití více normálních čoček a kompenzuje zakřivení obrazového pole a sférickou aberaci, což zaručuje výborné optická vlastnosti objektivu při zachování jeho kompaktních rozměrů - uvidíme.

Mechanické provedení objektivu a příslušenství

Použití kovu se na vnějším plášti objektivu redukuje na minimum - kovový je pouze rám prstence pro změnu ohniskové vzdálenosti a bajonet - vše ostatní je plastové. V rámci celého rozsahu ohnisek je posun plynulý s adekvátním odporem. Přepínače na objektivu jsou také již klasické - přepnutí mezi automatickým ostřením s možností ručního doladění a ručním ostřením, přepnutí plného a omezeného rozsahu ostření od 3 metrů do nekonečna, zapnutí a vypnutí stabilizace a režim stabilizace objektivu Normal (pro běžné snímky z ruky) a Active pro snímky z jedoucího automobilu, hřbetu velblouda a horskou dráhu:). Objektiv při změně ohniska samozřejmě nemění svou délku a tak je případné použití filtrů o průměru 67 mm zcela bez problémů. A protože se při ostření přední obdruba objektivu neotáčí, bude též bezproblémové použití i přechodových filtrů v rámečcích. Sympatická je i šířka prstence pro změnu ohniskové vzdálenosti, který je téměř 2x tak široký než u objektivu 70-200/2,8. Ostření je tiché a rychlé, redukce vibrací funkční.

Ale jednu vadu na kráse najdeme - cena objetivu není zase tak nízká, aby se do ní nevešla objímka objektivu pro připevnění na stativ (RT-1) - tu si, bohužel, musíte přikoupit zvlášť za nemalé peníze - 4.690,- Kč (ceníková cena) - to vypadá jako špatný vtip - za tuto cenu si koupíte celkem solidní stativ (ale možná je uvnitř pozlacená). Za ty peníze si ji téměř nikdo nekoupí, je zkrátka mnohokrát předražená. Naštěstí sluneční clona (HB-60) je přibalena zdarma, stejně jako přední krytka objektivu (LC-67), návod k použití a záruční list.

Ale vrátila se nám jedna revoluční vymoženost - značka na objektivu pro správné nasazení bajonebu na fotoaparát již není pouze nakreslená - je to skutečný výstupek, který můžete nahmatat i poslepu. Kdo někdy zkoušel vyměnit objektiv v úplné tmě, tak toto vylepšení jistě ocení - samozřejmě to mělo být dávno již na všech objektivech.

Dobrou zprávou je, že u tohoto objektivu můžete použít starší i novější telekonvertory AF-I/AF‑S TC-14E/TC-14EII/TC-17E II */TC-20E */TC-20E II */TC-20E III * (*)Automaticke zaostřovani je k dispozici pouze u fotoaparatů s AF systemy podporujicimi světelnost f/8. Objektiv lze bez problémů použít se všemi fotoaparáty NIkon formátů FX a DX, F6, F5, F100, řada F80, F75 a F65. Omezení u ostatních fotoaparátů nikon viz návod k použití.

Podívejme se na srovnání 3 objektivů, abyste si udělali lepší představu o jeho velikosti:

Vlevo je starší verze 70-200/f2.8, uprostřed testovaný jedinec a vpravo současná verze 70-200/2,8 VR II. Na první pohled je patrné, že nováček je menší a útlejší a váží přibližně polovinu, co je ho větší bráchové a je pouze o 100g těžší než objektiv 70-300 (viz bod. 3). Firma Nikon objektivem 70-200/f4 doplnila řadu "čtyřkových" skel, takže momentálně zde již máme 16-35/f4, 24-85/f4, 24-120/f4 a 70-200/f4 a ještě nějaká pevná skla nad 200 mm. Co stále chybí, je nová verze 80-400 (dosavadní je skutečně otřesná) nebo její náhrada objektivem 100-300/f4 - Nikon jej má již patentovaný, tak ještě vyrobit. Po takovém kousku by jistě rádo sáhlo nemálo fotografů. Víte - jen tak mezi námi - on ten rozdíl ve světelnosti (mezi clonou 2,8 a 4) se projeví trochu světlejším hledáčkem a lepší schopností zaostřit v šeru - stále ale platí, že pro dosažení stejných expozičních časů stačí zvednout ISO o jeden stupeň (tedy ze 100 na 200 či z 200 na 400). Ano, já vím, že hloubka ostrosti je na cloně 2,8 menší než na 4, dvaosmičkové objektivy mají bytelnější konstrukci (více kovu), lepší prachotěsnost - ale pro řadu fotografů (a jejich manželky) bude lepší argument ušetřené desítky tisíc korun.

Závěr ke konstrukci: za tu cenu bych očekával trochu více kovu a objímku na stativ v ceně.

A nyní se podívejme, jak bude uvažovat většina fotografů, kteří ještě žádný teleobjektiv nemají:
koupím 1. Nikkor 70-200/2,8 G AF-S VR
- tento objektiv lze koupit již jen z druhé ruky, bratru za nějakých cca 29.000,- Kč i ve výborném stavu. Zvláště pro DX formát stále vynikající volba, u FX se musí počítat s malou vinětací v rozích, ale žádná hrůza.
koupím 2. Nikkor 70-200/2,8 G AF-S ED VRII
 - aktuálně na trhu za cca 55.990,- Kč - to je fajn, pokud nejste limitováni penězi, nic lepšího si koupit nemůžete
koupím 3. Nikkor 70-300/4.5-5.6 G AF-S IF-ED VR
- aktuálně na trhu za cca 15.290,- Kč. Proč ne, pokud nižší světelnost nevadí, získám navíc 100 mm a mohu jej strčit i do kapsy,
koupím 5. Nikkor 70-200/4 G AF-S ED VR - za cca 31.700,- Kč - no a to zatím nevíme, takže si uděláme pár rychlých testů.

Z následujícího porovnávání vypouštím objektiv Nikkor 70-300/f4.5-5.6 VR a zaměřím se pouze na výše zobrazené objektivy se stejným rozsahem.

Všechny snímky v tomto testu jsou pořízeny zrcadlovkou Nikon D800.

 Vinětace

Testovací snímky jsou pořízeny s VYPNUTOU korekcí vinětace. Budeme sledovat pouze nižší clony, kde se vinětace projevuje nejvíce. Všechny snímky jsou pořízeny s vypnutou korekcí vinětace.

  70-200/f2.8 VR 70-200/f2.8 VRII 70-200/f4 VR
f

70 mm

2.8  
4
5.6
8
Na ohnisku 70 mm vyhrává mimo clony 2.8 starší verze Nikkoru 70-200/2.8 VR. Objektiv Nikkor 70-200/f4 drží vyrovnaný krok od clony 5,6.
  70-200/f2.8 VR 70-200/f2.8 VRII 70-200/f4 VR
f

105 mm

2.8  
4
5.6
8
Na ohnisku 105 je nová verze 70-200/2.8 VRII jasným favoritem. Objektiv 70-200/f4 si mimo clony 4 vede lépe než starší verze 80-200/2.8.
  70-200/f2.8 VR 70-200/f2.8 VRII 70-200/f4 VR
f

200 mm

2.8  
4
5.6
8
Na ohnisku 200 mm zažijeme dost nepříjemné překvapení - na clonách 5.6 a 8 je na tom s vinětací nová verze 70-200/2,8 nejhůře. Objektiv 70-200/f4 je na tom dokonce na clonách 5.6 a 8 s vinětací nejlépe!
  Zkusme si nyní udělat malé bodování - clonu 2.8 vyloučíme, aby byly výsledky srovnatelné. Za zelené políčko, které označuje nejlepší výsledek udělíme 2 body, za druhý v pořadí 1 bod a za nejhorší výsledek, který označuje černý podklad políčka, dva body odečteme.
Body 4 3 2 4 4 2 2 2 5
Celkem 7 8 -4

Závěr k vinětaci: Dle mého názoru si objektiv 70-200/f4 vedl výborně, i když se umístil na posledním místě. Bodově sice ty rozdíly vypadají velké, ale v reálné situaci jsou rozdíly skutečně téměř nevýznamné. Velkým zklamáním je pro mne nejnovější verze objektivu 70-200/2.8 VR II. Pouze na cloně 2,8 na všech ohniscích a na ohnisku 105 mm vykazuje lepší výsledky než starší verze a velkým zklamáním je vinětace na ohnisku 200 mm od clony 4 výše. Sečteno a podtrženo: výsledky objektivu 70-200/4 v oblasti vinětace jsou jak vzhledem k objektivům se světelností 2,8, tak i obecně - výborné. Majitelé fotoaparátů s DX snímači, který snímá z objektivu pouze výřez kolem středu, se s vinětací vůbec nemusí trápit - patrně si nikdy žádné nevšimnou.

OD TOHOTO MÍSTA DÁLE SE BUDEME ZABÝVAT JIŽ JENOM DVĚMA OBJEKTIVY, KTERÉ JSOU V AKTUÁLNÍ NABÍDCE, TEDY OBJEKTIVEM 70-200/F2.8 VR II a nováčkem Nikkor 70-200/f4 VR.

Chromatická aberace
70-200/2.8 VRII 200 mm 70-200/4 VR 200 mm 70-200/2.8 VRII VR 70 mm 70-200/4 VR 70 mm

Všechny snímky jsou pořízeny na nejnižší clonu. Vzhledem k počasí nešla venku chromatická aberace "vyrobit", musel jsem proto zkusit chromovanou lampu. Snímky jsou k dispozici v nízkém rozlišení jpg po kliknutí na příslušný snímek. Zajímavé je spíše barevné podání snímků - ve všech případech bylo nastaveno automatické vyrovnání bílé barvy - přesto jsou snímky s objektivem 70-200/f4 znatelně "teplejší". Ale je patrně způsobeno větším zastoupením světelného zdroje v ploše snímku. Rozdíl ve velikosti je dán tím, že objektiv 70-200/2,8 VRII při nejkratší zaostřitelné vzdálenosti zkracuje ohnisko (při nastavení na 200 mm při nejkratší zaostřitelné vzdálenosti má ohnisko cca 135 mm). Objektiv 70-200/4 VR touto "vlastností" netrpí (nebo alespoň ne v tak vysoké míře).

Další snímky jsou již pouze z objektivu 70-200/f4 VR - k dispozici v plném rozlišení jpg:

 U obou objektivu bude chromatická aberace asi to poslední, co vám bude vadit. Snímky jsou zpracovány s VYPNUTOU korekcí aberace v programu Capnture NX2.

Závěr k chromatické aberaci: zvládnutá výborně, nebudete se muset o ni starat a pokud se ve vzácných případech vyskytne, můžete ji lehce zredukovat v programech na zpracování snímků. Musel jsem udělat hodně snímků, aby se mi nějakou (alespoň v minimální míře) podařilo "vyrobit".

 Ostrost

Ostrost objektivu lze zjistit jak podle měřících metod výrobce (jeho údaje většinou sedí, protože je lze snadno ověřit nezávislým laboratorním měřením). Více o MTF křivkách a jejich čtení se můžete dozvědět zde. Firma Nikon uvádí následující MTF křivky pro objektivy Nikkor 70-200/f4 a Nikkor 70-200/f2.8 VR II:

Zkusíme si je převést do srozumitelnější podoby a porovnáme je opět s "vlajkovou lodí" na tomto rozsahu, objektivem 70-200/f2.8 VR II - měření je provedeno programem Imatest a hodnota v levém sloupci reprezentuje "Imatest skóre", tj. ostrost objektivu - čím vyšší sloupec, tím lepší ostrost. Pro srovnatelnost výsledků začínáme i u objektivu 70-200/f2:8 VRII na cloně 4.

Je až překvapující, že objektiv 70-200/f4 má lepší ostrost, pouze ve středu obrazu na ohniscích 105 a 200mm je na tom objektiv 70-200/f2.8 VR II na nízkých clonách o chlup lépe. To dražšímu bráchovi čest rozhodně nedělá, zato výsledky 70-200/f4 jsou vynikající! Začínám pomalu chápat, proč stojí přes třicet tisíc Kč. Mimo jiné to znamená, že i při použití telekonvertorů dostanete stále výborné výsledky! V současné době se jedná snad o nejostřejší objektiv v tomto rozsahu napříč politickým spektrem (u Canonů si musí na tuto ostrost připlatit asi 1.000 USD za Canon EF70-200mm f/2.8L IS II USM:)

Takže si zkusíme reálné snímky - v měřítku 1:1 se díváte na výřez z fotografie velikosti přibližně 170x110 cm!!!. Snímky byly pořízeny fotoaparátem Nikon D800 do formátu RAW 12 bit, stativ, vypnutá stabilizace, drátěná spoušť, předsklopení zrcátka. Snímky zpracovány programem Capture NX2 bez úprav (picture control: Standard, jinak bez úprav) a převedeny do nejvyšší kvality JPG - SNÍMKY NEJSOU DOOSTŘOVÁNY!!! Vzhledem k velikosti snímků není možné umístit na www snímky v plném rozlišení, takže jenom výřezy:

F 70-200/2,8 VRII střed 70-200/4 VR střed 70-200/2,8 VRII roh 70-200/4 VR roh

70 mm

4
5,6
8
11
16
  Co dodat. Skoro by se to mohlo jmenovat "Najdi deset rozdílů". Ano, snímky jsou skutečně ze dvou různých objektivů, jejichž cena se liší o 25.000,- Kč. Pokud vůbec nějaké rozdíly najdete, tak vězte, že při zhotovení fotografie nebudete mít možnost vůbec nic poznat - nezapomeňte, že se díváte na výřez z fotografie cca 170x110 cm!
F 70-200/2,8 VRII střed 70-200/4 VR střed 70-200/2,8 VRII roh 70-200/4 VR roh

105 mm

4
5,6
8
11
16
  Některé výřezy z Nikkoru 70-200/2,8 se mi zdají ostřejší, ale asi tak o jedno promile:)
F 70-200/2,8 VRII střed 70-200/4 VR střed 70-200/2,8 VRII roh 70-200/4 VR roh

200 mm

4
5,6
8
11
16
  Na ohnisku 200 mm se mi zdá být 70-200/2,8 VRII maličko ostřejší - ale v rozměru 2 x 1 metr se už opravdu bavíme o tom, kolik andělů se vejde na špičku jehly. Tenhle rozdíl zkrátka na výsledné fotce nikdo nepozná ani lupou, vsadím na to krk.

Závěr k ostrosti objektivu: Pokud mám srovnat oba dva výše testované objektivy, tak nevidím žádný zásadní rozdíl. Ostrost 70-200/f4 VR je zkrátka VYNIKAJÍCÍ. V galerii snímků najdete další na různých clonách a ohniscích v plném rozlišení, tak si můžete udělat svůj závěr sami. Zkrátka - takováto ostrost objektivu se hned tak nevidí a výše uvedené grafy asi nelžou - samozřejmě může existovat (a existuje) i kusová variabilita, ale testovaný kus považuji za povedený.

Bokeh (podání neostrých oblastí)

Poznáte, který je který? Asi ne - vlevo je snímek pořízený objektivem 70-200/2,8 VR II na clonu 2.8, vpravo pak objektivem 70-200/f4 na clonu 4. Rozdíly jsou skutečně zanedbatelné a spíše bude záležet na odstupu objektu od pozadí. A pokud chcete skutečně "krémový" bokeh, pořiďte si nějaký objektiv se světelností 1.4, kde si můžete dostatečně vyhrát. Ještě pár snímků na 200 mm v plném rozlišení, pouze z objektivu 70-200/f4 VR:

Závěr k podání neostrých oblastí snímku: v pohodě:)

Odolnost na protisvětlo

 

 

Závěr k odolnosti na protisvětlo: pokládám za naprosto vyhovující - "prasátka" se sice objevují, ale ve velmi snesitelné míře, nedochází k žádnému "zamlžení" snímků, zkrátka OK.

 Stabilizace

Dle tvrzení firmy Nikon má být tento objektiv vybaven nejnovějším typem stabilizačního mechanismu. Následující snímky jsou samozřejmě pořízené "z ruky" se zapnutou stabilizací v režimu "normal".

Jak vidíte, jsou všechny snímky pořízeny na maximální ohniskovou vzdálenost 200 mm s časy od 1/4s do 1/25s. I v tomto případě reklama nelže, skutečně lze zhotovit použitelný snímek s až o 4 stupně pomalejším časem, než by odpovídal převrácené ohniskové vzdálenosti objektivu, tedy 1/200s. Snímků, jako jsou výše uvedené, jsem zhotovil asi padesát a pro nevyhovující ostrost jsem jich smazal 5. Ze zbývajících 45 klidně udělám po mírném doostření fotky 30x40 cm dobré kavlity.

Závěr: stabilizace pracuje výborně - a vzhledem k velmi příjemné hmotnosti objektivu se vám tak brzo netřesou ruce, pokud musíte mít fotoaparát u oka delší dobu (ve srovnání s objektivem 70-200/2,8).

 Rychlost a spolehlivost automatického ostření

 

Zde budu zase trochu srovnávat s 70-200/f2,8 VRII. Oba objektivy ostří rychle a spolehlivě. Objektiv 70-200/f2,8 VR ostří rychleji (neměřeno, je to můj pocit) a lépe ostří v obtížných světelných podmínkách (nekontrastní plochy, šero) a při ostření se mi zdá trochu tišší. Ale to se asi dalo očekávat.

Závěr k ostření: v podstatě není co vytknout - s ohledem na světelnost 4 ostří zkrátka výborně.

 

 Běžné snímky

pořízené z ruky (bez stativu) se zapnutou funkcí VR, mírně doostřeno v editoru asi tak, jak bych snímky poslal do tisku na formát 50x60 cm, z důvodu místa snímky uloženy s kvalitou JPG 90%:

Další snímky najdete od 7. února 2013 v článku Nikon D800 a objektivy

 Závěrečné hodnocení

Když jsem se dozvěděl cenu nového objektivu 70-200/f4 VR, nevěřícně jsem kroutil hlavou a říkal jsem si "kdo si to za tu cenu koupí?". Po pár dnech strávených s tímto objektivem jsem trochu změnil názor. Nehodlám teď polemizovat nad absolutní částkou přes třicet tisíc Kč, protože všichni víme, že máme v ČR jedny z nejdražších objektivů na světě, ale spíše mi jde o relativní porovnání k ostatním objektivům - a zde docházím k závěru, že v relaci k ostatním objektivům je cena stanovena adekvátně - ona snad časem spadne někam na 29.000,- Kč.

Pokud si prohlédnete závěry u jednotlivých kapitol tohoto testu, budete muset dojít ke stejnému závěru, jako jsem došel já - ten objektiv je zkrátka malý, lehký, výborně se ovládá, spolehlivě ostří, má výbornou stabilizaci a ostrost, která se u této kategorie objektivů hned tak nevidí.

Klady a zápory

++ vynikající kvalita obrazu
+ malý, lehký, skladný
+ spolehlivé ostření
+ výborně pracující stabilizace
+ lze použít Nikon telekonvertory (vzhledem k úbytku světelnosti optické soustavy je třeba se podívat, s jakou clonou dokáže ještě pracovat v režimu automatického ostření váš fotoaparát - starší potřebují alespoň 5.6, novější ji pracují i při cloně 8.
+- na tělo objektivu použity převážně plastové díly (ale zase je lehčí:)
-- absence stativové patky - on ten objektiv není těžký, ale za ty peníze tam být mohla

Na základě provedených testů mohu tento objektiv jednoznačně doporučit, je to jeden z nejlepších objektivů, které Nikon v tomto rozsahu vyrobil.

P.S.

Já, vím - pokud žádný teleobjektiv nemáte a uvažujete o jeho nákupu, mohu doporučit následující úvahu - hovořím k majitelům fotoaparátů s FX snímači:

- pokud máte hlouběji do kapsy, kupte si Nikkor 70-300/4.5-5.6 VR nebo Tamron 70-300VC - za ty peníze udělají luxusní službu,
- pokud jste na tom trochu lépe a zároveň požadujete větší světelnost či kvalitu obrazu, můžete si vybrat Nikkor 70-200/f2.8 VR (tj.starší verze), zde hodnocený objektiv a Tamron 70-200/f2.8.
- pokud požadujete hlavně z hlediska rychlosti ostření v obtížných světelných podmínkách nebo je pro vás světelnost 2,8 nutností (třeba při fotografování sportovních událostí v halách), kupte si to nejlepší - Nikkor 70-200/2.8 VRII. Budete mít jistotu, že mimo pevných skel si nic lepšího už koupit nemůžete.

Doufám, že vám tento krátký test pomohl při rozhodování, zda tento objektiv zařadit do své sbírky.

Jaroslav Kortus

NAVRCHOLU.cz