Test NIKKOR 300 mm f/4E AF-S PF ED VR

Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.
Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

23.1.2015

K datu 6. ledna 2015 ohlašuje Nikon ČR tiskovou zprávou zrození nového objektivu:


"Jo, další třístovka, zase bude velká a těžká jako kr...", pomyslel jsem si, když jsem kdesi na nikoních diskusích zachytil prvotní informaci o novém přírůstku do nikoní rodinky. Po krátkém hledání ve "vševědoucím" internetu jsem zjistil, že má mít světelnost 4. To už bylo zajímavější - objektivy této světelnosti jsou zpravidla levnější a lehčí než jejich kolegové se světelností 2,8. Tento trend se Nikonu naposledy osvědčil u vynikajícího objektivu Nikkor 70-200/4 (na odkazu je můj test), který patří, pokud zrovna nejsem nucen fotografovat v hodně nízké hladině osvětlení, k mým stálým fotografickým souputníkům. Jeho ostrost totiž patří k tomu nejlepšímu, co Nikon v této kategorii vyrobil. Ostatně jeho test mluví za vše.

Po uveřejnění tiskové zprávy jsem se podíval na stránky Nikonu a prohlédl si technické parametry:

Ohnisková vzdálenost 300 mm
Světelnost f/4
Nejvyšší clonové číslo f/32
Konstrukce objektivu 16 čoček / 10 členů (1 fázový Fresnelův optický člen a 1 optický člen ze skel ED)
Obrazový úhel 8°10´ [5°20´ u digitálních fotoaparátů Nikon (formát Nikon DX)]
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost 1,4 m (1:4,2)
Největší měřítko zobrazení 0,24×
Počet lamel clony 9 (kruhový otvor clony)
Průměr filtrového závitu 77 mm (dobrá zpráva)
Průměr × délka (od dosedací plochy upevňovacího bajonetu) Cca 89 × 147,5 mm
Hmotnost Cca 755 g
Dodávané příslušenství Přední krytka objektivu LC-77, zadní krytka objektivu LF-4, sluneční clona HB-73, pouzdro na objektiv CL-M3
Možnost použít telekonvertorů Ano. Je možné použít starší TC-300/301 a TC-14B s ručním ostřením nebo TC-14E, 17E a 20E i s automatickým ostřením. Pozn.: Při použití telekonvertorů s dvojnásobným prodloužením ohniska klesne světelnost na 8 - mimo poměrně tmavého hledáčku (což nemusí za jasného slunného dne vadit), může mít automatické ostření problémy nebo - u starších fotoaparátů - nemusí být fotoaparát schopen vůbec zaostřit.

Ha! V dodávaném příslušenství není patka pro upevnění objektivu na stativ. NO TO SNAD NE! Její absence u objektivu Nikkor 70-200/4 mne velice nemile překvapila (stejně jako její cena, pokud bych si chtěl originál dokoupit - a to není pozlacená). Dokonce jsem se v tomto smyslu vyjádřil i v jedné diskuzi, kde jsem byl následně upozorněn, abych se podíval na hmotnost objektivu. Baf! Hmotnost 755 gramů! Vždyť klasika Nikkor 24-70/2,8 má 900 gramů, tato třístovka je o cca 150 gramů lehčí! A prakticky stejné jsou i rozměry - průměr objektivu v nejširším místě 89 mm proti 83 u 24-70 a prakticky totožná je i délka 147 proti 133 mm u 24-70/2,8. Z praktického hlediska jsou tedy oba objektivy rozměrově velmi podobné a tato třístovka je lehčí.

Tajemství spočívá ve zkratce "PF" v názvu objektivu, kterou nám Nikon nepřeje hodně štěstí v roce 2015, nýbrž se jedná o zkratku Phase Fresnel. Jedná se o první objektiv Nikkor, vybavený "fázovým fresnelovým optickým členem", jak praví tisková zpráva. Právě jemu vděčíme za malou hmotnost i rozměry objektivu. Proč se tedy všechny objektivy nevyrábí touto technologií? Protože všechno má své "ale".

Fresnelova čočka není žádnou novinkou. Vynalezl ji francouzský fyzik Augustin Jean Fresnel - při stejném materiálu má čočka podstatně nižší hmotnost než běžná čočka, protože jsou z ní odstraněny všechny části, které se nepodílejí přímo na lomu paprsků. Má proto menší tloušťku i hmotnost a používá se v osvětlovací a signalizační technice, stejně jako při využití sluneční energie. Původně byla vyvinuta pro námořní majáky. Dnes ji najdete i reflektorech automobilů, semaforech, lupách atd. Při použití pro zobrazování je ovšem třeba maximálně potlačit její optické vady. Jednou optickou vadou ovšem dle tiskové zprávy rozhodně netrpí, ba právě naopak, je to její velkou předností - potlačení chromatické vady (=aberace), která se projevuje fialovými či zeleným konturami na kontrastních hranách objektů. V tiskové zprávě se hovoří o tom, že Nikon vyvinul "fázový Fresnelův optický člen" bez bližšího vysvětlení, v čem tato fázovost spočívá. Tak alespoň vysvětlení obrázkem k chromatické aberaci:

Konstrukce objektivu (zelená je Fresnelova čočka, žlutá ED):

Věnujme ještě trochu času přehledu stájových i mimostájových kolegů, jak jsou dostupní v současné době na trhu (nových objektivů) - samozřejmě se rozhlédneme pouze po objektivech pro plnoformátové snímače Nikon, tedy obecně označované jako FX a nebudeme se muset rozhlížet moc dlouho:

Označení

Délka

Hmotnost (g)

Obvyklá cena leden 2015 Kč

Nikkor 300mm f/4,0 D AF-S IF-ED

222 mm

1 440

37.990,-

Sigma 300mm f/2,8 APO EX DG HSM

214 mm

2 400

77.480,-

Nikkor 300mm f/2,8 AF-S G ED VR II

267 mm

2 900

149.990,-

Nikkor 300 mm f/4E AF-S PF ED VR

147 mm

755

51.990,-

Více toho na trhu není, alespoň jsem nic dalšího, obecně dostupného, nenašel. Z výše uvedeného přehledu je jasně patrné, že svými rozměry a hmotností zde vyčnívá jak trpaslík v říši obrů. I cena se zdá "poměrně" přijatelná - dá se ostatně očekávat její pokles po určité době (za pár měsíců) pod hranici 50.000,- Kč, tedy českých 49.990,- Kč. I když to zrovna není "lidovka", řadí se tento objektiv cenou do vyšší střední kategorie objektivů. Pokud byste zatoužili po stativové objímce na objektiv, vězte, že si budete muset připravit za RT-1 částku 4.290,- Kč! Naštěstí to vzhledem k rozměru objektivu a jeho hmotnosti bude většinou postradatelné příslušenství.

Nyní asi nastal čas podívat se na další vlastnosti objektivu, napřed ty, které vyplývají z jeho označení:

AF-S = známé ultrazvukové ostření
PF = viz výše
ED = optické členy s obzvláště nízkým rozptylem světla
VR = redukce vibrací

Jenom to "E" v názvu objektivu se mi nepodařilo zjistit, ale domnívám se, že to souvisí s elektromagnetickým ovládáním clony - viz dále.

Dalšími uváděnými vlastnostmi je:
N = antireflexní vrstvy Nano Crystal Coat potlačují účinky reflexů a závoje a zvyšují brilanci a kontrast snímků
SIC = Super Integrated Coating - vrstvy na čočkách, které potlačují reflexy objektivu na neznatelnou úroveň
Objektiv je dále vybaven fluorovou vrstvou, která odpuzuje vodu, prach a nečistoty z povrchu objektivu. Poprvé byla tato technologie použita u objektivu AF-S NIKKOR 400mm f/2.8E FL ED VR a telekonvertoru AF-S TC-14E III. Pro lepší stabilitu automatických expozic je objektiv vybaven elektromagnetickým ovládáním devítilamelové clony, které by mělo přispívat k vyrovnanější a přesnější expozici, zejména při sériovém fotografování (věta z tiskové zprávy). Dále je objektiv vybaven třemi zaostřovacími režimy: A/M - upřednostňuje automatické zaostření i při použití ručního ostření, M/A - umožňuje ihned přepnout na ruční ostření v režimu automatického ostření a M - ruční ostření. Za zmínku stojí i nový režim redukce vibrací - SPORT - při snímání rychlých pohybů má poskytovat stabilní obraz v hledáčku a dosahovat snímacích frekvencí sériového fotografování se zpožděním závěrky na podobné úrovni, jako při vypnuté stabilizaci.

Nikon na svých stránkách uvádí ovšem i hlavní nevýhodu konstrukce objektivu za použití Fresnelovy čočky, kterou je tvorba závoje kolem jasných světelných zdrojů, které se nachází uvnitř obrazu nebo v jeho těsné blízkosti - snímky jsou převzaty z oficiálních www Nikonu:

Jak Nikon uvádí, lze tento nepříjemný jev potlačit v poslední verzi programu Capture NX-D (zdarma ke stažení na technické podpoře Nikonu) volbou PF Flare Control.

Sami vidíte, že se jedná skutečně jenom o mírné potlačení - dle mého názoru, pokud se vada vyskytne v rozsahu jako na snímcích výše, je nejlepším potlačením tohoto jevu klávesa Delete. Takže to je to "ale" zmiňované v úvodu. Je to daň z malou hmotnost i rozměry objektivu. Než si začnete říkat, jaká je to hrůza, tak si projděte a spočítejte své noční snímky, které jste pořídili s ohniskovou vzdáleností nad 200 mm:). Ale abych to zcela nebagatelizoval, takové focení koncertu (nikoliv filharmonie) by mohl být docela problém. Ale co jsem zatím viděl publikované snímky, tak Nikon skutečně zveřejnil asi tu nejhorší situaci, ke které může dojít (asi je to lepší případ, než kdyby se zjistilo, že je to v praxi horší - zatím to vypadá, že v praxi se tato optická vada nemusí projevit tak výrazně). Ostatně Nikon není jediný, kdo tuto technologii konstrukce používá - viz např. Canon 400 mm/f4 - ten ovšem stojí 180.000,- Kč.

Pro zasvěcené ještě obrázek MTF křivek:

Krátký pohled do historie tohoto typu objektivu:

První model na tomto ohnisku a světelnosti byl v roce 1964 Nikkor-P 300 mm f/4.5. Dalších 5 let trvalo čekání na jeho nástupce - objektiv Nikkor-H AI-s. Dalšímu kousku - model Nikkor-ED a ED-IF to trvalo až do roku 1977 - celých 8 let. Dalších 10 let uplynulo do zrodu Nikkor 300 mm f/4 AF, ale jen 3 roky (1987) k Nikkoru 300 mm f/4 VR AF a další 3 roky (2000) k modelu Nikkor 300 mm f/4 AF-S (prodává se v r. 2015 stále). Zde testovaný objektiv následuje 5 let po jeho předchůdci, ovšem se zcela novou konstrukcí. A je to první objektiv této ohniskové vzdálenosti a světelnosti, který je vybaven stabilizací obrazu.

 

 Mechanické provedení a příslušenství

Vybalujeme

První, co vás praští do očí, je velikost a hmotnost tohoto objektivu. Na snímku výše je jeho srovnání s Nikkorem 24-70/2.8.

V příslušenství objektivu dostanete sluneční clonu (HB-73), přední i zadní krytku objektivu a pouzdro na objektiv CL-M3. Přiložen je návod k použití v češtině s jednou novinkou - tedy alespoň novinkou pro mne - součástí návodu je totiž i záruční list - rozuměj součástí tištěnou! Takže prodejce vybere ze 3 skládaček tu, která obsahuje češtinu a na zadní stranu návodu potvrdí nákup. Z toho plyne poučení - nevyhazujte návod k použití:)

Mechanické provedení

Jak se stalo zvykem, vnější provedení objektivu je plastové, bajonetové uchycení je opatřené gumovým těsněním a je samozřejmě kovové. Ostřící prstenec pracuje velmi jemně a ruční zaostření tak nečiní žádný problém. Na objektivu najdete 3 přepínače: režim ostření (A/M, M/A, M), omezovač rozsahu ostření (FULL, nekonečno až 3 metry) a přepínač optické stabilizace (OFF, NORMAL, SPORT).

 Vinětace

Šedý rámeček kolem snímku je vytvořen barvou středu snímku. Ukazuje tedy, jak moc se liší střed snímku od okrajů - Nikon D800, clona 4.

Bez korekce v editoru Capture NX2:

Po automatické korekci v editoru Capture NX2:

Závěr: U tohoto typu objektivu není vinětace zrovna rozhodující parametr, podle kterého bychom se měli při výběru řídit. Pokud nebudete fotit bílou zeď, tak ji patrně vidíte naposledy:)

 Odolnost na protisvětlo

 


1

2

3

4

5

6
Pokud svítí světelný zdroj přímo do objektivu (4), nepředstavuje to kupodivu žádný větší problém. Pokud je ovšem těsně vedle obrazového pole snímače, způsobuje závoj. Na obr. 3 je závoj způsobený světlou plochou dlaždic vpravo dole mimo záběr.

Obr. 5 je hladina rybníka proti zapadajícímu slunci. Zde se vyskytuje jev, který firma Nikon popsala, ale není to nic dramatického - výřez z obr. 5 je na obr. 6.

Pokud budete mít nasazenou sluneční clonu, zabráníte závoji (obr. 1 až 3).  Všechny tyto fotografie byly pořízeny BEZ SLUNEČNÍ CLONY !!!

Závěr: běžné snímky i se sluncem v záběru nepředstavují pro objektiv žádný problém. Kolem malých bodových zdrojů světla se může objevit jakási aura, ale nepřipadá mi to nic dramatického.

 Stabilizace

Všechny snímky jsou pořízené z ruky a jsou demonstrací toho, že stabilizace zastává svou práci velmi dobře - prohlédněte si dobře časy expozice:)

<-- Samozřejmě nelze na stabilizaci bezmezně spoléhat - série vlevo je toho důkazem - až třetí fotografie je přijatelně ostrá, ale i to je na čas 1/10 s úspěch.

Zatímco u výše uvedených snímků se musí s neostrostí počítat, tak u snímků fotografovaných s časem kolem 1/125 - 1/200 sekundy bych neostrost nečekal - ze zkušenosti vím, že jsem schopen udržet i podstatně delší časy - viz. výše. Vzhledem k osobám na mostu nejsou snímky v plném rozlišení, ale pod nimi máte výřezy. Teprve až 1/500s zaručila ostřejší fotografii.

 

Závěr: Nevím, zda bude platit mé zjištění obecně, ale pokud jsem se držel s časy pod 1/60 sekundy, odváděla stabilizace skvělou práci. Jakmile jsem se dostal do rozmezí 1/100 až 1/200 sekundy, bylo snad i lepší ji vypnout.

 

Doplnění 15.4.2015 - na technické podpoře Nikon se objevila 15. dubna, tj. po 3 měsíce po uveřejnění tohoto testu následující zpráva:

Děkujeme vám, že jste pro splnění svých fotografických potřeb zvolili výrobek společnosti Nikon.

Společnost Nikon bude nabízet službu aktualizace firmwaru objektivu AF-S NIKKOR 300 mm f/4E PF ED VR. Podrobnosti této služby aktualizace firmwaru jsou následující.

Podrobnosti aktualizace firmwaru

Máme ověřeno, že při použití objektivu AF-S NIKKOR 300 mm f/4E PF ED VR na fotoaparátu D800, D800E nebo D810 vykazují snímky pořízené časem závěrky okolo 1/125 s při zapnuté redukci vibrací (režim NORMAL nebo SPORT) v některých případech značné rozmazání.

Pro potlačení výskytu tohoto jevu budeme nabízet službu aktualizace firmwaru objektivu AF-S NIKKOR 300 mm f/4E PF ED VR.

Při použití jiných fotoaparátů než D800, D800E nebo D810 není tato aktualizace firmwaru nutná.

Aktualizace firmwaru objektivu

Uživatelé fotoaparátů D800, D800E a D810, kteří zaznamenali tento problém, mohou odeslat svůj objektiv do servisního střediska Nikon, kde jim bude zdarma provedena aktualizace firmwaru objektivu.

Identifikace objektivů, u kterých již byla aktualizace firmwaru provedena Firmware objektivů se sériovým číslem 205101 nebo vyšším již byl aktualizován.

*V závislosti na způsobu držení fotoaparátu při fotografování nebo na snímacích podmínkách mohou být snímky rozmazané i po této aktualizaci firmwaru objektivu.

Žádost o opravu

Veškeré požadavky týkající se tohoto problému směrujte na nejbližší servisní středisko Nikon.

 

To jsem ale sám rád, že se mi to jenom nezdálo:)

 

 Rychlost a spolehlivost automatického ostření

Závěr: Ostření je velmi tiché a rychlé a to i v režimu AF-C, tedy průběžného ostření.

 Aberace (chromatická vada)

 

Fotoaparát D800, zpracováno v Capture NX2 s Camera Lens Corrections OFF, tj. s vypnutým odstaňováním aberace.

Závěr: Takto výborné výsledky jsou vidět málokdy.

 Bokeh aneb podání neostrých oblastí

 

Závěr: Pokud se vyskytne mimo pásmo ostrosti něco reflexního, vytvoří objektiv docela nehezké útvary - ale to je patrně daň za zkrácenou konstrukci objektivu. Navíc je třeba si uvědomit, že výřezy jsou ze snímků tiskové velikosti 120 x 180 cm.

 Použití telekonvertorů

Jak již bylo uvedeno ve specifikacích objektivů, je možné použít jak starší TC-300/301 a TC-14B s ručním ostřením nebo TC-14E, 17E a 20E i s automatickým ostřením. Obecně platí pravidlo, že každý telekonvertor ubírá obrazu na kvalitě. Obecně lze kvůli ostrosti používat telekonvertory pouze na objektivech s pevnou ohniskovou vzdáleností se světelností 2,8. Telekonvertory nejen snižují ostrost obrazu, ale také světelnosti celé soustavy. V časech, kdy se vyráběli snímače s maximálním rozlišením 6 až 12 mil. bodů, mělo použití telekonvertorů daleko větší význam, protože pro velké fotografie bylo někdy třeba vyšší rozlišení. V dnešní době, kdy i amatérské zrcadlovky disponují 18 mil. bodů a profi přístroje až 36 mil. bodů je třeba vždy zvážit, zda vzhledem k ostrosti obrazu nebude stačit výřez bez použití telekonvertoru.

Pro další testy jsem zvolil telekonvertor Nikon TC-20EIII (cena cca 13.000,- Kč), tedy nejnovější, který je od Nikonu k dispozici. Tento telekonvertor prodlužuje ohniskovou vzdálenost 2x a snižuje světelnost o 2 clony. Vybral jsem jej z toho důvodu, že zrcadlovka D800 má dostatek bodů pro to, abych mohl zcela pominout telekonvertor s prodloužením 1,4. Možná by bylo lepší řešení použít telekonvertor 1,7x, ale ten k dispozici nemám a navíc výsledky mezi 1,7x a 2x nebývají zásadně odlišné.

Telekonvertor na D800

Při použití TC-20EIII se prodlouží ohnisková vzdálenost celé soustavy na 600 mm při nejnižší cloně 8. Clona 8 je také většinou limitní nejvyšší clonou pro schopnost fotoaparátu automaticky ostřit. Samozřejmě je třeba upravit také časy, kterými budeme fotografovat, zvláště, pokud se fotoaparát nenachází na stativu. Zde malá poznámka - stativ pro ohnisko 600 mm musí být hoden svého jména - zde již stativová objímka skutečně chybí - upevnění celé soustavy přes stativový závit fotoaparátu začíná být nestabilní. Ostatní se svůj stativ můžete vyzkoušet sami - vypněte stabilizaci na objektivu, spusťte režim live-view a trochu klepněte do fotoaparátu - pokud není stativ zcela stabilní, uvidíte na displeji krásně jemné chvění obrazu.

Následující snímky jsou pořízeny ze stativu s vypnutou stabilizací dálkovou spouští v režimu live-view:

1) Bez telekonvertoru = 300 mm 2) S telekonvertorem = 600 mm 3) Výřez ze snímku č. 1) odpovídající použití telekonvertoru. 4) Snímek č. 3 + v editoru dopočtené rozlišení odpovídající telekonvertoru - tj. snímku č. 2)
  Oba snímky - vlevo i vpravo mají nyní stejné rozlišení. Snímek vlevo je s použitím telekonvertoru, snímek vpravo je výřez ze snímku bez telekonvertoru, přepočtený na plné rozlišení D800 (ten přepočet byl proveden v programu Zoner jedním krokem - existují daleko lepší programy pro přepočet rozlišení.
  Výřez ze snímku č. 2   Výřez ze snímku č. 4

Vlevo - originální snímek pořízený fotoaparátem D7100 bez použití telekonvertoru - úhel snímku na DX snímači tedy odpovídá ohniskové vzdálenosti 450 mm a máme k dispozici 24 mil. bodů, zachovali jsme si světelnost objektivu f4, stejně jako rychlost ostření. A výsledek? Posuďte sami. Do jedné diskuse jsem napsal, že nejlepší telekonvertor k plnoformátovému snímači je fotoaparát D7100 a byl jsem dotázán, zda to myslím vážně. Jak vidíte, myslím to vážně. Navíc cena konvertoru je polovina ceny D7100.

5) D7100 bez konvertoru   Výřez ze snímku č. 5)

Takže abyste se v tom neztratili: cílem bylo zjistit, zda je možné docílit stejné kvality snímku, pokud bude snímek pořízen bez konvertoru a následně z něj bude proveden výřez odpovídající použití telekonvertoru. Výřezy detailu okapu odpovídají tiskové velikosti 120 x 160 cm. Je jasně patrné, že při použití telekonvertoru u D800 má snímek o něco více detailů a samozřejmě také jemnější "zrno". Takže tuto kapitolu bychom mohli zdánlivě uzavřít velmi jednoduše - při použití konvertoru TC-20EIII jsou výsledky v ostrosti na D800 lepší než dělat výřez ze snímku bez telekonvertoru. Je to dobrá zpráva, ale obecně vzato to tak jednoduché není - fotit krásně kontrastní budovu v záři zapadajícího slunce je trochu něco jiného, než fotografovat třeba pohybující se objekty za horších světelných podmínek. Rychlost automatického ostření (zvláště v režimu AF-C) je výrazně při použití telekonvertoru snížena, stejně tak pravděpodobnost, že se vám vůbec podaří zaostřit. V tomto ohledu se zdá být dobrým řešením (pokud máte FF snímač), pořízení D7100 s crop faktorem 1,5, který Vám vykreslí úhel odpovídající 450 mm a to při zachování plné světelnosti objektivu a jeho schopnosti rychlého a jistého ostření.

 

 Běžné snímky - D800 bez telekonvertoru

Nikon D800, bez stativu, zapnutá stabilizace, převod do 90% kvality JPG v programu Capture NX2 bez doostření. Vhodnou úpravou by bylo možné dostat snímky jistě ještě o kousek kvalitnější.

 

 Běžné snímky - D7100 bez telekonvertoru

Nikon D7100, bez stativu, zapnutá stabilizace, převod do 90% kvality JPG v programu Capture NX2 bez doostření.

 
 Běžné snímky - D7100 s telekonvertorem TC-20EIII
Nahoře: Částečné zatmění
slunce 20.3.2015.
Přepočtené ohnisko 900 mm.

Při použití konvertoru TC-20EIII na fotoaparátu D7100 se dostáváme na přepočtenou ohniskovou vzdálenost 900 mm. Nebýt to zrovna 900 mm, tak řeknu, že je to zkrátka neostré a hotovo. Ale na druhou stranu je třeba brát v potaz také vlnění vzduchu, které se při vzdálenosti cca 200 metrů určitě nějak projeví. Takže si to vyhodnotit může každý sám, máte snímky v plném rozlišení.

 

 Závěrečné hodnocení

 

Jednoznačně největší výhody tohoto objektivu jsou rozměry a hmotnost. Již se nebudete muset rozmýšlet, zda si na tůru či dovolenou vzít pevnou třístovku - možná ji budete i v brašně hledat:) A nejen to - objektiv svou velikostí klame okolí a tak si budete moci pořídit nenápadně portrét slečny z protějšího rohu náměstí, zatímco si všichni myslí, že jej fotíte celé:) Další velkou výhodou je použití filtrového závitu 77 mm a na kytičky možnost ostření od 1,4 metru.

 

Jak jsem se již několikrát přesvědčil, tak použití telekonvertorů na objektivem typu zoom nevede k dobrým výsledkům. Na tuto pevnou 300 můžete konvertory použít. Pokud jste majiteli Nikon D7100 či D7200 (a obecně prakticky jakéhokoliv přístroje s DX snímačem), bude se objektiv chovat obrazovým úhlem jako ohnisko 450 mm, ovšem hloubku ostrosti si zachová z 300mm.

 

Objektiv má velmi dobrou ostrost již od clony 4, takřka nulovou aberaci a je vybaven účinnou stabilizací. Rovněž vás nezklame rychlostí ostření. Jeho slabší stránkou je možnost tvorby závoje na snímcích, pokud se silný světelný zdroj nachází těsně za okrajem obrazového pole - z tohoto důvodu lze jenom doporučit stále nasazení sluneční clony. 

 

Dobrou zprávou (pro snímač D800) je, že použití telekonvertoru nemá devastující vliv na ostrost obrazu, ovšem vzhledem ke světelnosti objektivu klesá rychlost i přesnost ostření. Za sebe mohu konstatovat, že nejlépe se mi fotografovalo bez použití telekonvertoru s fotoaparátem D7100 - pořídil jsem s tímto fotoaparátem za srovnatelných podmínek nejvíce ostrých snímků. Občas se mi zdálo, že objektiv ostří mírně "za", zvláště u D800, ale výsledky se mi nepodařilo statisticky potvrdit. Ale obecně vzato, ostrost tohoto objektivu je p při použití s telekonvertorem velmi dobrá, čekal jsem to daleko, daleko horší, zvláště u TC-20EIII.

 

Všechny snímky máte k dispozici v plném rozlišení, tak si svůj závěr uděláte jistě i sami. Já se jen těším, že ve stejném konstrukčním provedení budou časem k dispozici i ohniska 400 či 600 mm. Každopádně tento objektiv nezklamal a je vítaným přírůstkem do nikoní rodiny.

 

Více Vám při rozhodování nepomohu, musím dělat také něco jiného než testy:)

 

 

Jedná se o test objektivu náhodně vybraného z běžné maloobchodní sítě.
Nedá se vyloučit, že test jiného kusu může dopadnout mírně odlišně a skutečně za to nenesu odpovědnost:)

 

Všechny dosavadní testy objektivů zde

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Testy nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí za 50,- Kč, pošlete je na účet 577424123/0800 - děkuji :)

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz