Test
Nikon Z 70-200 f2,8 S VR |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde Objektiv pro tento test bezplatně zapůjčila půjčovna fototechniky. Děkuji!
Objektiv k testu zapůjčil FOTORI - půjčovna fototechniky Tož na úvod takový malý povzdech - 7. ledna 2020 ohlásil Nikon tento objektiv s předpokládanou dostupností v únoru 2020. V době psaní tohoto článku máme konec září 2020 - a v české kotlině se nám narodilo pár kusů a objektiv je v běžné distribuci stále nedostupný. Patrně se na tom z velké části podepsal korunavirus, ale i tak je čekání opravdu dlouhé. I ostatní "Z" objektivy mají zpoždění a patrně se do konce roku nedočkáme toho, aby v běžné distribuce byla celá "svatá trojice", tedy Z 14-24/2.8, Z 24-70/2,8 (ten je běžně ke koupi) a Z 70-200/2.8. Ano, samozřejmě můžeme na svá "zetka" přes redukci nasadit obě F 70-200/2.8, ale není to zcela to pravé ořechové, zvláště, když Nikon slibuje u tohoto objektivu vynikající ostrost i rychlost ostření. Tož, uvidíme. Zatím je to jediný plnoformátový teleobjektiv vybavený Z bajonetem, který Nikon vyrobil. Nejprve se podíváme, jaké objektivy v odpovídajícím rozsahu a světelnosti můžete ještě na Nikony Z nasadit a budou tam také plně funkční (samozřejmě přes FTZ adaptér). Zdroj cen: www.afoto.cz.
Možná fungují na Z fotoaparátech přes adaptér i jiné objektivy, ale je třeba si to dobře zjistit - základní přehled bez záruky je třeba zde.
Mimo údajů uvedených v tabulce výše můžeme ještě zmínit plné utěsnění vůči povětrnostním vlivům a bezhlučné ovládání clony a je to také první objektiv, vybavení informačním panelem OLED (lze na něm zobrazit clonu, ohniskovou vzdálenost, zaostřenou vzdálenost a hloubku ostrosti - viz dále) a dalším funkčním tlačítkem, na které lze navolit až 21 různých funkcí.
Pokud jste se těšili na malý a lehký objektiv, tak marně. Jak rozměry objektivu, tak jeho hmotnost, je v podstatě totožná s objektivem FL pro F bajonet. Je to zkrátka "macek".
Objektiv je vybaven AF-P ostřením (které Nikon již dříve použil u některých svých "F" objektivů. Toto ostření pulzním motorem by mělo být velmi rychlé a přesné. Má v sobě ED prvky (žlutě) a asférické (modré). ED prvky by měly dobře potlačovat druhotnou axiální chromatickou aberaci. Objektiv má samozřejmě vnitřní ostření, takže při ostření se na něm nic neotáčí, má nano-krastalickou vrstvu pro potlačení odlesků, fluorovou vrstvu na přední čočce, která odpuzuje nečistoty a vodu.
Ovládací prvky jsou prakticky totožně se Z 24-70/2,8 S. Mimo klasických ovládacích prvků - ruční ostření (1) a změna ohniskové vzdálenosti (2) a přepínače automatického a ručního ostření (3) zde najdeme ještě: (4) Podruhé (po Z 24-70/2,8 S) zde Nikon na objektivu použil OLED displej, na kterém se po stisknutí tlačítka DISP postupně zobrazuje - ohnisková vzdálenost, clona, zaostřená vzdálenost (v metrech - výchozí - nebo stopách) a hloubka ostrosti. Jas tohoto displeje lze nastavit, pokud podržíte stisknuté tlačítko DISP dokud se displej nerozbliká - potom opětovným stisknutím DISP můžete změnit jas displeje nebo přepnout vzdálenost na stopy. Bohužel nelze tento displej nastavit na automatické přizpůsobení okolnímu jasu, jako u horního displeje, což je škoda - co vyhovuje ve dne, bude v noci zářit jak vánoční stromeček, pokud jas opět ručně nesnížíte. Displej můžete také nastavením jasu na OFF zcela vypnout. K normálnímu režimu tlačítka DISP se vrátíte jeho opětovným delším stiskem. Špatnou zprávou je, že displej zhasne cca 10 sekund po posledním dotyku tlačítka DISP, takže jeho přínos v průběhu fotografování je prakticky nulový - snad to v příští verzi firmware opraví, protože kvůli šetření baterie to patrně nebude, OLED displej má naprosto zanedbatelnou spotřebu.
(6) Tlačítka L-Fn a L-Fn2 - těmto tlačítkům lze ve fotoaparátu (Menu - f2) přiřadit jednu z 21 různých funkcí.
(7) Příkazový kroužek na objektivu - mimo výše popsané funkce v kombinaci s tlačítkem DISP mu v menu fotoaparátu (f2) můžete přiřadit další funkce - ale pouze 3 ze 4 v návodu k Nikonu Z7 popsaných: zaostřovací režim M/A - u tohoto objektivu nelze, clonu, korekci expozice a "nic" - osobně se mi osvědčilo si tam dát korekci expozice (a do hledáčku histogram), protože clonu mohu měnit velmi rychle předním příkazovým voličem a nemusím hledat tlačítko pro korekci expozice nahoře na fotoaparátu. Nastavení funkce ovládání clony je v programových režimech P a S ignorováno.
Když k těmto dvěma ovládacím prvkům připočteme ještě ty, jejich funkci si můžeme navolit na fotoaparátu (Fn1, Fn2, AF-ON, pomocný volič, střed pomocného voliče a tlačítko záznamu videa (při fotografování), tak bude asi chvilku trvat, než si svá nastavení zapamatujete. A když k tomu přidáme, že si různá nastavení můžete uložit pod U1 až U3, tak je trénování paměti zaručeno :)
Mimo přepínače pro automatické/ruční ostření se na objektivu nachází ještě přepínač FULL/nekonečno 5m, kterým lze omezit ostřící rozsah objektivu od 5 metrů do "nekonečna", což může v některých případech urychlit zaostření vzdálenějších objektů, protože v případe neúspěšného zaostření nemusí objektiv projíždět celý zaostřovací rozsah. Ostření je "elektronické", tedy otáčením ostřícího prstence dáváte pouze pokyn motorku ostření, nejedná se o mechanický převod.
Objektiv je standardně vybaven stativovou patkou se dvěma otvory pro uchycení šroubu - dva otvory slouží k lepšímu vyvážení celé sestavy na stativu. Po povolení aretace (ty plastové kolíčky v mně nebudí důvěru) a stisknutí pojistky lze botku sejmout a poté se objeví ještě jeden závit přímo v tubusu objektivu. Samotnou objímku nelze z objektivu sejmout. Její otáčení je zajištěno dalším otočným šroubem a na objektivu jsou vyznačené dvě polohy pro otočení o 90 stupňů a zpět, což je praktické. Jenom škoda, že stativová patka nemá nějaký normovaný rozměr (třeba Arca Swiss). K držení mám jen jednu malou připomínku - při fotografování z ruky je dobře otočit prstenec s patkou nahoru, jinak vaše prsty těžko dosáhnou na prstenec pro změnu ohniska, který je umístěn na samém okraji objektivu (a držení také bude jistější a pohodlnější).
Příslušenství:
A opět musím konstatovat, že dát k objektivu za 70.000,- Kč látkový hadr a ještě jej nazývat pouzdrem je hujeřina a snad i pohrdání zákazníkem. To už ten zdrhovací pytlík, dodávaný k dřívějším objektivům, byla urážka, ale tento kus hadru je naprosto nepoužitelná záležitost, která zůstane asi na věky v krabici. Fuj, Nikone, styď se! Přitom když si koupíte 70-200/2.8 FL (který je levnější), dostanete pouzdro - viz obr. vlevo. Nevím, zda je to snaha ušetřit nebo to čínani nechtějí ušít?
Vnější provedení objektivu je kombinace plastu, plastu, plastu a gumy. Ještě, že nám bajonet zůstal kovový. Navíc na mne ty plasty působí stále levnějším dojmem. Ale začínám si, ač nerad, zvykat. Ovládací prvky pracují naprosto plynule a s přiměřeným odporem. Objektiv je utěsněn proti prachu a stříkající vodě. Podle nápisu je objektiv vyroben na Tchaiwanu. Sluneční clona má aretaci a lze ji nasadit pro transport na objektiv obráceně.
Ostření je skutečně dostatečně rychlé, pocitově snad i rychlejší než u f-kové verze FL a hlavně téměř neslyšné, což jistě potěší příznivce videa. Tvůrce videa asi stále nepotěší, že po každém zapnutí fotoaparátu se ostření nastaví na "nekonečno" nezávisle na tom, zda se přepínač na objektivu nachází v pozici pro automatické či ruční ostření :(
Stále postrádám na objektivu přepínač na vypnutí/zapnutí stabilizace snímače - bylo by to přece jenom rychlejší, než lézt někam do menu fotoaparátu (jinak musíte stisknout "i", vybrat funkci, zvolit, což jsou 3 úkony místo jednoho přepínače). Když už je tam tolik čudlíků, tak by se tam ještě jeden vešel - vypnutí stabilizace nelze totiž navolit na žádné funkční tlačítko.
V objektivu je celkem dost "sklíček":
Modrá - optické sklo Žlutá - ED skla s nízkým rozptylem světla pro redukci sekundární axiální chromatické aberace Růžová - SR prvek pro redukci sférické aberace Zelená - asférické prvky pro zlepšení optického výkonu Objektiv je samozřejmě utěsněn proti vlhkosti a vybaven antireflexními vrstvami i vrstvou na odpuzování prachu a nečistot z přední čočky.
A když už jsme u toho příslušenství - jako volitelné příslušenství si budete moci zakoupit dva telekonvertory, které jsou pro tento objektiv přímo navržené a dle dosavadních zjištění některých šťastlivců, kterým se tyto konvertory dostaly do ruky, je úbytek kvality obrazu při jejich použití minimální - což nebývá zvykem. Ano, jejich cena není rozhodně lidová (cca 15.000,- Kč/kus). Ale při použití TC-2x obdržíte objektiv s ohniskem od 140 do 400 mm se stálou světelností 5.6! Již se těším, až jej dostanu do ruky na test - protože pokud nebude mít použití konvertoru výrazný vliv na ostrost snímku, bude to "pecka". Třeba bude moci nahradit i jinak výborný, ale velký a těžký Nikkor 200-500/5.6 a hned je na cestování o pár kilo méně a navíc bude použití daleko univerzálnější. Uvidíme. Trochu překvapivé je, že nebyl ohlášen konvertor 1.7x, který byl takovým ideálním kompromisem (ale všechny dosavadní F konvertory měly dost neblahý dopad na kresbu zoom objektivů, snad s výjimkou objektivů s pevným ohniskem).
Podívejme se na MTF křivky, které prezentuje Nikon:
Červená křivka
10 čar/mm indikuje schopnost objektivu
reprodukovat nízké prostorové frekvence, tj. hrubé struktury.
Tato křivka indikuje celkový kontrast objektivu – čím výše je
umístěná a čím je rovnější, tím lépe. Čím výše se křivka
zobrazuje, tím větší je kontrast obrazu zprostředkovaného
objektivem. Zdroj MTF grafů: www stránky výrobců Doposud byl objektiv Nikkor 70-200/2,8 FL považován v tomto rozsahu objektivů pro Nikon za krále. Podle MTF grafů to vypadá, že dosavadní král je mrtev, ať žije nový král. Ano, jak ostrost objektivu, tak jeho kontrast i rozlišovací schopnost je vyšší a to znatelně směrem k okrajům obrazu. Kdo to využije, bude potěšen.
Takže teoretický úvod máme za sebou - budeme věřit tomu, že objektiv je ostřejší než jeho konkurenti s bajonetem F a podíváme se na to, jak si objektiv vede v praxi.
Takže vzhůru k reálným snímkům - tentokrát bez porovnání s jinými objektivy. Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture CTRL STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE CTRL - 60, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG nejvyšší kvality v programu Capture NX-D. Bezvětří pevný stativ. Výřez odpovídá tiskové velikosti fotografie cca 120 x 160 cm!!!
Závěr: Taková ostrost již od nejnižších clon v celé ploše obrazu se jen tak nevidí. Na cloně 2,8 může s přehledem konkurovat i F objektivům s pevným ohniskem. Za ostrost dostává objektiv jedničku s hvězdičkou, je to nejlepší 70-200/2.8, kterou jsem kdy testoval.
Celkem 9 zakulacených lamel clony, ale stále je to objektiv s proměnlivým ohniskem a tam se zkrátka musíme připravit na nějaké kompromisy i s přihlédnutím k tomu, že bokeh je i otázkou osobního vkusu pozorovatele. Hodně záleží na zaostřené vzdálenosti, kontrastu, ohniskové vzdálenosti, členitosti neostrých částí obrazu a jejich vzdálenosti od fotografovaného objektu - ... a také - a na to se často zapomíná, na velikosti výsledné fotografie. Závěr: Jsou situace, kdy bych zrovna neoplýval nadšením - výše jsem vybral ty snímky, u kterých se mi neostré části líbí méně. Ale je to stále objektiv s proměnlivou ohniskovou vzdáleností, u toho to nikdy nebude ideální. Vzhledem k tomu, že většinu běžných snímků jsem fotografovat na clonové číslo 2.8, můžete si názor udělat sami. Osobně s bokehem tohoto objektivu problém nemám.
Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 120x160 cm!
Závěr: Omlouvám se, ale více fotografií s aberací jsem i přes velké úsilí nějakou vyrobit, nenašel. Aberace vás u tohoto objektivu opravdu trápit nebude. A kdyby snad náhodou, tak Capture NX-D si s ní většinou poradí. Shrnuto: vynikající.
Z principu ostření u Z7, kdy je ostření prováděno na snímači, by nemělo dojít k tomu, že nebude pod ostřícím bodem správně zaostřeno, takže přesnost zaostření nemá teoreticky smysl řešit. Musím konstatovat to samé, jako u objektivu Z 24-70/2,8 S: objektiv není parfokální (nedrží úplně rovinu ostření při změně ohniskové vzdálenosti). Ačkoliv se Nikon skutečně snažil, aby byl, tak přece jenom je pro maximální ostrost potřebné při změně ohniskové vzdálenosti znovu zaostřit. Pravdou ovšem je, že ten rozdíl skutečně není velký a klidně se může schovat do hloubky ostrosti - a to je dobrá zpráva pro filmaře - stejně se chovají i objektivy Z 24-70/4 S i Z 14-30/4 S. Ovšem při nižších clonách je pro perfektní ostrost nutné při změně ohniska znovu zaostřit. Za zmínku jistě stojí, že objektiv ostří na ohnisku 70 mm již od 50 cm a na ohnisku 200 mm již od jednoho metru, ovšem se zkrácením efektivní ohniskové vzdálenosti (tak trochu podvádí:). Jak uvidíte v galerii běžných snímků, i nějaké to "pseudomakro" se dá vytvořit. Závěr: Rychlost ostření je vynikající, snad i o maličko rychlejší, než dosavadní vlajková loď Nikonu v tomto rozsahu - objektiv 70-200/2.8 FL (na bajonet F). Ostření je opravdu téměř neslyšné. Princip ostření odpovídá objektivům se zkratkou AF-P. Tiché ostření i změnu ohniskové vzdálenosti oceníte i při natáčení videa.
Ačkoliv je snímač v Z5, Z6, Z7 vybaven vlastní stabilizací, má tento objektiv již ve svém názvu "VR", tj. je vybaven i vlastní stabilizací (stejně jako objektiv Z 24-200), která plně spolupracuje se stabilizací snímače. Nikon tak udává účinek stabilizace 4 až 5 EV. Dobrá zpráva je to i pro majitel fotoaparátů Z50, které nemají stabilizaci snímače a spoléhají tak na stabilizaci v objektivu. Při zapnuté stabilizaci a režimu AF-C mne trochu překvapilo, jak sebou obraz po expozici cuknul a ostřící bod se trochu posunul a bylo jej třeba vrátit zpět na původní místo.
Na tento test jsem neměl moc času - pouze pár záběrů zapadajícího sluníčka.
Jak vidno, kdo má rád hezké vícecípé hvězdičky, musí zaclonit aspoň na clonu 11, kde se ještě prakticky neprojevuje difrakce. Ale kvůli "hvězdičkám" si tento objektiv nekupujte, jsou objektivy, které dělají i hezčí, méně paprskové :). Překvapující je také prakticky nulová aberace u odlesků na vodní hladině. Závěr: Výsledek bych podle své zkušenosti pokládal za nadstandardní.
Závěr: Nedělal jsem testovací obrazce pro tento typ objektivu, ale dostupných zjištění je zkreslení opravdu minimální a lze jej dobře odstranit v editoru.
První řádek ukazuje vždy výsledek bez korekce vinětace, druhý při nastavení korekce v editoru na "normal". Ze snímků je patrné, že na ohnisku 200 mm je vinětace vyšší. Zdroj testovacích snímků je po kliknutí na obrázek, neměl jsem čas udělat vlastní.
Závěr: Na ohnisku 200 mm a clonovém čísle 5.6 mne
vinětace trochu překvapila. Ale program Capture NX-D se s ní docela dobře poradí
- míru odstranění vinětace v něm lze nastavit i ručně.
Snímky nejsou doostřované, všechny jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v NX-D, převod do JPG 90% kvalita. U všech snímků je zapnuté automatické odstraňování aberace, korekce zkreslení a vinětace a korekce difrakce - tj. standardní nastavení NX-D. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení 90% kvality JPG (z důvodu velikosti originálních souborů). Vzhledem k počasí bylo provedeno u některých snímků zesvětlení stínů a ztlumení světel. Snímky nejsou doostřovány, Fotoaparát Nikon Z7.
Výhody (+)
Pro někoho výhoda/nevýhoda, pro někoho ne (+/-)
Nevýhody (-)
Pro koho je tento objektiv určen?
Zajímá vás použití tohoto objektivu v kombinaci s konvertorem Z TC 2.0x? Shrnuto:
TOHLE JE TA NEJLEPŠÍ 70-200/2.8, KTEROU JSEM KDY DRŽEL V RUCE (ale pozor, někteří uživatelé zjistili variabilitu v kvalitě jednotlivých kusů - že by Made in Tchaiwan?) Za
zapůjčení objektivu pro test děkuji Viktoru Šulcovi z
půjčovny
fototechniky
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Doplnění 2.4.2021
Ano, neodolal jsem a zde testovaný objektiv jsem zakoupil (jiný, než výše testovaný kus, který jsem musel vrátit). A protože mám ještě i objektiv pro F bajonet - Nikon 70-200/4D ED AF-S VR - zkusil jsem krátké porovnání:
Možná máte doma objektiv Nikon 70-200/4 G ED VR AF-S - já také. Malý, lehký a mezi objektivy pro klasické zrcadlovky patří stále k tomu nejlepšímu, i když od jeho uvedení na trh uplynulo již hodně vody (2013). Naposledy jsem jej testoval zde na fotoaparátu Nikon D800 a od roku 2013 jej k plné spokojenosti stále používám na Nikonu D5 (v roce 2013 jsem za něj zaplatil 25.000,- Kč, dnes stojí běžně kolem 40.000,- Kč (vzácně jej lze zakoupit i za 30.000,- Kč v české distribuci). Doposud jsem s ním byl, zvláště na reportážní focení celkem spokojen. Ovšem za dobu, co jsem si otestoval objektivy určené pro Z bajonet, se mi trochu posunula měřítka. Existuje jen velmi málo objektivů, které se svou ostrostí vyrovnají obdobným objektivům Nikon se Z bajonetem. A nejen to - dá se říci i obecně, že jsou více odolné proti aberaci, odleskům a protisvětlu. Samozřejmě můžete na nikonech Z používat přes FTZ adaptér řadu různých objektivů pro zrcadlovky, ale použití FTZ adaptéru má ještě jednu drobnou nevýhodu - zpomaluje zaostření. Těžko říci, do jaké se na tom podílí samotný fotoaparát nebo FTZ adaptér. Ale je to tak. Např. objektiv Nikon 70-200/4 ostří rychleji a s větší jistotou na Nikonu D5 než na Nikonu Z7, kde jsem zaznamenal při ostření takové jemné "dýchání", které se projevuje stylem mírně za, mírně před, zaostřeno. To se na Nikonu D5 nestává. Ale Nikon 70-200/4 je malý a lehký objektiv, který klidně strčíte i do větší kapsy, což se o Nikonu S 70-200/2,8 určitě říci nedá. Je proto velká škoda, že Nikon ve svém plánu objektivů s bajonetem S o tomto typu objektivu vůbec neuvažuje, co pokládám na nepochopitelné. Ale pojďme se podívat, jak dopadne krátké porovnání ostrosti. Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture CTRL STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG nejvyšší kvality v programu Capture NX-D. Bezvětří pevný stativ. Výřez odpovídá tiskové velikosti fotografie cca 120 x 160 cm!!!
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|