Nikkor Z 26 mm f/2.8

 

Home =titulní strana www

Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!


Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde
Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde

Technické parametry  Mechanické provedení  Ostrost  Bokeh   Aberace Nejkratší zaostření  Přesnost ostření
Stabilizace  Protisvětlo  Zkreslení  Vinětace Konvertor Galerie  Závěr

13.12.2023 - objektiv ohlášen 5.1.2023
Nikon last roadmap


Za zapůjčení objektivu děkuji

Uvedení tohoto objektivu na trh je taková malá záhada a můžeme se jen dohadovat, proč tak Nikon učinil. Snad proto, že část fotografů volala po co nejmenším objektivu pro street foto - "palačinku"? Takto "placatý" objektiv nemůže již z principu vzhledem ke své konstrukci poskytovat opticky špičkové výsledky - ale to není ani záměr, ostatně tento objektiv se nepyšní přívlastkem "S" ve svém názvu.

Již delší dobu jsou na trhu dva jiné objektivy - Nikkor Z 28/2.8 (ten je o 20 mm delší, o 30 g těžší) a Nikkor Z 40/2.0. Ano, tento je ještě placatější (ale zobrazen bez sluneční clony, která mu cca 8 mm přidá - potom už rozdíl v délce mezi těmito dvěma objektivy není tak drastický, zhruba 1 cm - na 28/2.8 se sluneční clona nedodává).

Nikon tento objektiv v propagačních snímcích prezentuje často i na fotoaparátu Nikon Z50, ačkoliv se jedná konstrukčně objektiv pro plnoformátové snímače. Na DX snímači je úhel záběru odpovídající objektivu s ohniskovou vzdáleností 39 mm - to už je na "street foto" docela dost dlouhé, ale stále přijatelné. Na Z9 vypadá tento objektiv jako těhotná krytka snímače :)

Zajímavé je porovnání velikosti např. se Z telekonvertorem 1.4x:

 Technické parametry

 

Parametr/Objektiv

Made in Thailand

Ohnisková vzdálenost

26 mm

Maximální světelnost

2.8

Úhel pohledu (diagonální)

79° (DX 57)°

Minimální zaostřovací vzdálenost

0.2 m

Průměr filtru

52 mm (na sluneční cloně)

Maximální průměr

70 mm

Délka

23.5 mm (bez sluneční clony, cca 31.5 mm se sluneční clonou)

Hmotnost

125 g !!!

Lamely clony

7

Minimální světelnost

16

Standardní příslušenství

sluneční clona se závitem na filtr (HB 111), přední krytka (LC-K108), zadní krytka (LF-N1), bez obalu (pytlík na svačinu CL-C4 není přítomen, můžete si jej dokoupit za 430,- Kč, což je asi nejdražší hadr na trhu)

Kompatibilní bajonety

Nikon Z
Stabilizace v objektivu ne
Cena Nikon 2023 14.490,- Kč (uf! - za deset deka objektivu)

 

 

 Mechanické provedení a příslušenství

Reklama ani technický popis se o žádných antireflexních vrstvách či jiných optických vylepšovadlech nezmiňují, ale nějaká tam patrně budou.

Bajonet objektivu je kovový, zbytek je převážně plast. Objektiv má pouze jeden ovládací prvek - prstenec pro ruční ostření a objektiv se při ručním ostření může vysunout až o 5 mm.

Ostření je krokovým motorkem a "elektronické", jako ostatně u všech Z objektivů a probíhá posunem celé optické soustavy.

Další ovládací prvky: nejsou, objektiv samozřejmě není stabilizovaný, spoléhá jako většina Z objektivů na stabilizaci snímače fotoaparátu.

Sluneční clona s nezvyklou konstrukcí, přední (též zvláštní) i zadní krytka je standardní příslušenství objektivu, stejně jako pouzdrohadr, který je také některými fotografy nazýván jako "sorrybag".

Samotný objektiv není vybaven závitem pro filtr - ten je možné našroubovat až do sluneční clony - to je velmi neobvyklé řešení - ale důvod je jasný - objektiv se při ostření vysouvá a tak kdyby byl závit pro filtr na objektivu, tak by do něj narážel. Sluneční clona tak oddálí filtr od objektivu. Je na zvážení, proč nemohl být objektiv o 5 mm delší a mít závit na filtr a nepotřeboval by tak speciální sluneční clonu. Bylo by to z hlediska fotografování daleko výhodnější, než mít filtr vystrčený před sluneční clonu. Asi je to proto, že by Nikon nemohl psát do svých propagačních materiálů, že se jedná o nejmenší objektiv ve své kategorii. Stejně to ve většině případů skončí tak, že budete mít sluneční clonu nasazenou trvale (dobře na objektivu drží) - i když - zase bude objektiv o pár milimetrů stále delší. Sluneční clona má speciální bajonetové uchycení a také krytka je pouze víčko se sametovým proužkem na vnitřní straně clony a na objektiv se pouze nasouvá - dá se předpokládat, že až se po nějaké době "otlačí", bude mít možná tendenci z objektivu padat.
Asférické členy

Objektiv bez sluneční clony a krytky

Objektiv se sluneční clonou

 Kresba - ostrost objektivu

Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):

Nikon Z 26/2.8 Nikon Z 28/2.8
Nikon Z 26/2.8 Nikon Z 40/2.0

Pro srovnání MTF křivek asi nelze vybrat nic vhodnějšího, než stávající Z 28/2.8. Již z teoreticky vypočítaných hodnot lze vyčíst, že ostrost i kontrast objektivu padají daleko strměji od středu ke krajům, než u objektivu Nikon Z 28/2.8, i když ostrost ve středu objektivu je zpočátku vyšší - ovšem úbytek směrem ke krajům je hodně rychlý. Takže bez výraznějšího zvýšení clonového čísla to na krajinky možná nebude - ale k tomu také není určen. Ale uvidíme v praktickém testu.

MTF křivky jsou mimo středu obrazu daleko více odpovídají objektivu Nikon Z 40/2.0.

Nastavení fotoaparátu Nikon Z7 pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak:

Fotoaparát Nikon Z7, zpracování v Nikon NX-Studio.
Režim fotografování: Rychlé doostření - 0, Doostření +3, Doostření ve středním rozsahu +2, Zřetelnost +1, Kontrast, Jas, Sytost a odstín 0.

NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control OFF, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm.

Při převodu do JPG zapnuta automatická korekce zkreslení a vinětace.

26 mm
f Originál snímku střed levý dolní roh pravý horní roh
2.8
4
5.6
8
11
16

Nejhůře je na tom objektiv s ostrostí na clonovém čísle 16 a to jednoznačně vlivem difrakce - naštěstí na toto clonové číslo asi moc fotografií pořizovat nebudete.

Milovníci hvězdiček si na vyšších clonových číslech jistě také přijdou na své - tento objektiv dělá ostřejší a hezčí ne Nikon Z 28/2.8 :) : clonové číslo 14, ISO 100, 30s:

Velice příjemně mne překvapila kvalita kresby v rozích obrazu - přiznám se, že něco takového jsem na clonovém čísle 2.8 opravdu nečekal. Střed obrazu je s výjimkou clonového čísla 16 velmi vyrovnaný a výborný. Ostrost v rozích a na okrajích je ideální na clonovém čísle 5.6 až 8, což se dalo očekávat.

Pokud budeme srovnávat, tak kresba objektivu je s objektivem Nikon Z 28/2.8 z praktického hlediska asi srovnatelná ne nejnižších clonových číslech, kde má možná tato 26 trochu nižší aberaci. Sice mezi těmito dvěma objektivy nějaké rozdíly jsou, ale vzhledem k tomu, na jak malé výřezy se díváme... Snad nejvíce je rozdíl vidět na vyšších clonových číslech 11 a 16, kde je 26 přece jen ostřejší.

Závěr: Vzhledem k tomu, že je tento objektiv více než dvakrát dražší než Nikon Z 28/2.8, tak by mohl být výrazněji v ostrosti lepší - ale na druhou stranu, má o 2 mm širší ohniskovou vzdálenost. Takže pro běžné použití bych snad konstatoval i remízu. Při malém přiclonění se s ním klidně můžete s ostrostí troufnout i na krajinky. V galerii fotografií se můžete podívat i na další porovnávací snímky za lepšího počasí. Podle MTF grafů jsem očekával výsledky trochu horší. Takže po mírném zvýšení clonového čísla jej lze použít klidně i na krajinky.

 Bokeh - aneb podání neostrého pozadí

Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1.

Na následujícím snímku je fotografie na clonové číslo 5. V pozadí záběru se nachází mnoho rušivých prvků, včetně žaluzií, navíc v protisvětle. I v tomto případě si objektiv poradil s neostrým pozadím, dle mého názoru, velmi dobře.

Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr.

Závěr: Příjemné překvapení. Žádné dvojité kontury, žádné obtahování neostrých oblastí linkou, dokonce ani v neostrém popředí. Bokeh je velmi příjemný. Mohou mu jej závidět i podstatně dražší objektivy.

 

 Aberace

Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1.

Obvykle si vybírám z většího počtu snímků. Zkoušel jsem všechny osvědčené metody: chromové lišty v protisvětle, jemné větvičky stromů v protisvětle, odrazy slunce ve vodě. Nakonec jsem našel, ale dalo mi to neskutečnou práci - po kliknutí na obrázek najdete plné rozlišení výřezu 1:1 - vlevo fotografie s vypnutou korekcí aberace, vpravo se zapnutou (NX Studio):

Korekce aberace vypnuta Korekce aberace zapnuta (skoro na maximum)

Největší problém nastává - ale to se netýká jen tohoto objektivu, ale všech - pokud je aberace viditelná v mírně neostré části obrazu nebo na velmi jemných strukturách - tam prakticky odstranit beze zbytku nejde. Vlastně jde - převedete fotografii do černobílé podoby :)

Závěr:  Ač se to nezdá, je to velmi dobrý výsledek a rozhodně si tento objektiv vede v této kategorii o třídu lépe než Nikon Z 28/2.8.

 Nejkratší zaostřitelná vzdálenost

Minimální zaostřovací vzdálenost je 20 cm (od roviny snímače). Nic mimořádného pro tento druh objektivu, který rozhodně se svým poměrem zvětšení 0,19 (1:5.3) není určen na makro. Dá se, ale lépe asi poslouží jiné objektivy. Poměrně dobře má objektiv zvládnuté podání neostrého pozadí i popředí i při ostření na krátkou vzdálenost:

Závěr: Neřešit, na makro jsou jiné objektivy, ale když už musíte, tak jsou výsledky vlivem příjemně podaných neostrých částí obrazu nadstandardně dobré.

 Rychlost a přesnost ostření

Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Tento objektiv ostří krokovým motorkem a zvláštností konstrukce je, že neposouvá při přeostření jednotlivé členy objektivu, ale rovnou všechny najednou. U objektivů s hmotnějšími skly by to byl problém, zde je to velmi jednoduché a rychlé konstrukční řešení.

Rychlost: bez připomínek, i když to rozhodně není žádný přeborník ve své třídě.

Hlučnost: zaostřování je výrazněji slyšet - v naprosto tichém prostředí nebo natáčení videa bez externího mikrofonu může být hlučnost přeostřování v tišším prostředí problém. Hlučnost můžete posoudit i z následujícího videa, které rozhodně není natočené v naprostém tichu:

 

 

Přesnost: bez výhrad

Závěr: Rychlost ostření se rozhodně řadí mezi ty pomalejší a rozhodně není tiché - v porovnání se srovnatelnými Z objektivy. Proti přesnosti nemám výhrad.

 Stabilizace

Objektiv žádnou nemá, spoléhá na stabilizaci snímače.

Závěr: Není.

 Odolnost na protisvětlo

 

Nikon se o žádném speciálním povlakování čoček ani antireflexních vrstvách výslovně nezmiňuje.

 

 

 

Závěr: Není to na takového prcka špatné, musel jsem záměrně dost dlouho hledat pozici, na které se odlesky objeví. Jsou viditelné v hledáčku a tak by vás neměly překvapit až doma. Paradoxně k dobrým výsledkům přispívá jednoduchost optické soustavy.

 Zkreslení

To je ale krásný výsledek na 26 mm, že? Ale kdepak, to pouze zapracovala softwarová korekce v programu Nikon NX Studio - mimochodem, u tohoto objektivu ji ve zmíněném programu nemůžete vypnout.

A takto vypadá realita, když otevřete snímek v programu, který softwarové korekce objektivu nenačítá (a ani nepotlačuje vinětaci) - to už je něco jiného, že.

Zkrátka od doby, kdy se zpracování obrazu procesorem ve fotoaparátu výrazně podílí na výsledném obrazu, se s tím musíme smířit. Objektivy mohou mít jednodušší stavbu, méně prvků a tím mohou být menší, lehčí a ve výsledku také levnější. A to z toho důvodu, že korekce optických vad přímo v objektivu znamená přidat do objektivu další čočky, což znamená také výraznější sklon k aberaci, odleskům a hmotnosti objektivu. Zkrátka to tak bude a asi nemá smysl se trápit tím, jak by obraz vypadal bez těchto korekcí, pokud nemají výrazný dopad na výslednou kvalitu snímku - a to nemají z toho důvodu, že dnes mají prakticky všechny fotoaparáty naprosto dostatečný počet bodů na to, aby přepočet pixelů na správné místo v obrazu na něj měl destruktivní vliv.

Závěr: Soudkovité zkreslení objektivu je bez softwarové korekce opravdu brutální (stejně jako vinětace). Korekcí samozřejmě dochází v tomto případě k nemalému ořezu obrazu na kratší straně a naskýtá se tak otázka, zda těch 26 mm ohniskové vzdálenosti je udáváno před nebo po softwarové úpravě zkreslení, protože ten ořez není zanedbatelný. Kdyby se na zdi nacházely kruhové cihly, viděli bychom po korekci i deformaci obrazu na kratší straně - elipsy. Zkreslení je ještě o kus výraznější než u objektivu Nikon Z 28/2.8. Pokud se výrobci budou chovat k optické stavbě tím způsobem, že se na to vykašlou a budou vše rovnat softwarem, tak budou objektivy za chvilku fotit jako rybí oko - ale jak je uvedeno výše, software se stává a bude stávat stále více, významnou složkou výsledné kvality obrazu.

 Vinětace
  Bez korekce S auto korekcí Studio NX
2.8
4
5.6

Závěr: Když je něco hodně, tak je to moc :) Toto je skutečně velká vinětace. Ona je na zmenšených snímcích vidět více než ve skutečnosti, kdy také málokdy fotíme šedou plochu. Software se sice snaží co může, ale ve výchozím nastavení si s ní zase až tak moc neporadí a bylo by třeba intenzitu korekce v programu ještě podstatně zvýšit, aby nebyla vinětace viditelná (nebo nastavit korekci ve fotoaparátu na maximální). Je rozhodně podstatně vyšší než u objektivu Nikon Z 28/2.8.

 Konvertor

Nelze použít, také to nemá smysl.

 Galerie - běžné snímky

Fotoaparát Nikon Z7, zpracování v Nikon Studio NX.
Režim fotografování: Rychlé doostření - 0, Doostření +3, Doostření ve středním rozsahu +2, Zřetelnost +1, Kontrast, Jas, Sytost a odstín 0.

NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Zapnutá stabilizace, vše z ruky.

Nikkor Z 26 mm f/2.8

 

 

 Závěrečné hodnocení

 

Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu a jeho konkurentům ve stejné kategorii.

 


+ neuvěřitelně malý a lehký

+ rychlé a přesné ostření
+ velmi dobrá ostrost

+ velmi dobré potlačení aberace u většiny snímků
+ utěsnění proti vlhkosti a stříkající vodě
+ dobrá odolnost proti odleskům v protisvětle

+ velmi dobrý bokeh

+ světelnost 2.8

 

+- cena - je trochu předražený - asi můj pocit?
+- hlučnost ostření - někomu to vadit může, někomu ne
+- bez elektronické korekce obrazu velmi výrazné soudkovité zkreslení (ale to je asi v praxi jedno)

+- kovový bajonet (pro někoho to má význam, pro někoho ne)
 

- cena
- filtr se šroubuje do sluneční clony

- sluneční clona i krytka objektivu jsou nestandardní a jejich ztráta bude drahá

- hlučnost objektivu při ostření

- vinětace, pokud ji nechcete výtvarně využívat (ale lze ji odstranit)
 

 

Asi největším konkurentem bude objektiv z vlastní stáje: Nikkor Z 28/2.8. Jeho hmotnost je vyšší pouze o pár gramů, delší o 2 cm(ovšem pokud nemáte na objektivu 26 mm stále nasazenou sluneční clonu, potom se rozdíl sníží na cca 1 cm) a nemá utěsnění proti prachu a stříkající vodě a má jen plastový bajonet. A také - nezapomenout - je o 8.000,- Kč levnější! A jeho ostrost i ostatní parametry určitě převyšují jeho cenu. Pokud ovšem pro vás nejsou rozhodující ty 2 mm ohniskové vzdálenosti nebo těsnící kroužek u bajonetu či kovový bajonet.

 

Pro koho je objektiv určen? Pro fotografy, kteří chtějí za každou cenu co nejlehčí a nejplacatější objektiv a není jim líto za tyto vlastnosti zaplatit dvojnásobné množství peněz než za Nikkor Z 28/2.8 a (nebo) ty dva mm kratší ohniskové vzdálenosti jsou pro ně podstatné. Pro mne to podstatné není, ale někdo to může mít jinak.

 

Majitelé "zetek" s DX snímači (Zfc, Z50, Z30) budou s kvalitou obrazu v okrajových částech snímku samozřejmě spokojenější díky tomu, že fotoaparát použije pro snímek pouze středovou část objektivu, ale zase si musí odpustit luxus stabilizace obrazu - což u této ohniskové vzdálenosti s výjimkou snímků v noci asi nebude problém. Ovšem úhel záběru bude odpovídat objektivu s ohniskovou vzdáleností 39 mm - ale i s tímto úhlem záběru lze fotit street foto docela dobře.

 

Možná si také můžeme v okamžiku psaní tohoto testu položit otázku, zda skutečně tolik fotografů čekalo na tento typ objektivu, když chybí spousta jiných, žádanějších, na které by bylo třeba zaměřit výrobní kapacity. Takový 200-600 začíná připomínat manželku detektiva Colomba - všichni o něm mluví, ale nikdo jej doposud neviděl. A chybí i světelnější varianty stávajících objektivů s pevným ohniskem.

 

Pokud je celkově porovnáme s objektivem Nikkor Z 28/2.8, tak výhodou tohoto objektivu je nižší hmotnost i rozměry, nižší aberace, kovový bajonet, utěsnění proti stříkající vodě a asi o trochu lepší ostrost v okrajových částech obrazu a i trochu lepší odolnost proti odleskům v protisvětle a mírně mírně líbivější bokeh. Naopak nevýhodou je jeho cena, hlučnější ostření a výrazná vinětace na nejnižších clonových číslech. Pokud nejste vlastníky Nikkor Z 28/2.8, tak pořízení tohoto objektivu stojí za úvahu. Ale stále se nějak nemohu ubránit dojmu, že jeho největší výhodou je hmotnost a velikost. Pokud toužíte po ještě vyšší kvalitě obrazu, potom je zde pořád Z 24/1.8.

 

 

Většinu objektivů k testu si půjčuji zde:

 

 

 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí, jsou bez reklam a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.

Testy probíhají na náhodně vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
Objektiv splňuje kritérium udržitelnosti (lze s ním fotografovat z ruky). Byl testován i na zvířatech, ovšem bezkontaktně.
Je vyroben v cizině, v ČR tedy nezanechal žádnou uhlíkovou stopu. Skladujte mimo dosah dětí!
Dbejte na správnou ekologickou likvidaci objektivů - objektiv nepatří do komunálního odpadu.
Při pohledu do hledáčku nemusíte vnímat své okolí - nechte své okolí sledovat poučenou osobou, dbejte na své bezpečí!
Nevhazujte do ohně a vody - tyto případy nejsou kryty zárukou.
Před použitím objektiv vybalte z krabice!
Pokud objektiv nejde nasadit na fotoaparát, sejměte krytku bajonetu.
Pokud vidíte po nasazení objektivu na fotoaparát pouze tmu, zapněte fotoaparát a sundejte přední krytku objektivu.
Výrobek není samostatně funkční, vyžaduje ke správné funkci fotoaparát.

 

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz