Test objektivu Nikon S
24/1,8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10. 02. 2021
Všechny dosavadní testy objektivů
zde V době psaní tohoto testu jsou na trhu následující objektivy s pevným ohniskem: S 20, 24, 35, 50, a 85 mm, všechny se světelností 1,8 a všechny jsou nejen vzhledem podobné, ale mají naprosto stejné ovládací prvky a pokud jich máte v brašně či ve skříni více, musíte si přečíst jejich označení, abyste si vybrali ten správný: Objektiv k testu zapůjčil Když se podíváme na plány Nikonu ze 14. října 2020, nenajdeme žádný objektiv s pevným ohniskem se světelností 1,4. Možná se dočkáme avizované druhé 85 s touto světelností. Také žádná pevná 135, 200 či 300 v dohledu, jen Mikro 105 mm. Je velmi nepravděpodobné, že bychom se v roce 2021 setkali s nějakým větším množstvím "Z" objektivů, což souvisí nejen s koronavirem, ale také se stále klesajícím fotografickým trhem a s tím související restrukturalizací firmy Nikon a převáděním výroby z Japonska do zemí s levnější pracovní sílou (tento objektiv je Made in China).
Seznam dostupných objektivů Nikon s bajonetem "Z" na www Nikonu.
Objektivy s ohniskovou vzdáleností 24 mm jsou mezi fotografy velmi oblíbené - však také většina základních objektivů s proměnlivým ohniskem právě na této ohniskové vzdálenosti začíná (24-70, 24-105, u DX formátů 16-80, 16-50 atd.). Pro majitele fotoaparátů Z50 získáte při použití tohoto objektivu úhel záběru odpovídající 36 mm, což je zase takové klasické reportážní ohnisko. Objektivů s touto pevnou ohniskovou vzdáleností není zase na trhu tak mnoho (bez nároků na úplnost, ceny se mohou u jednotlivých prodejců lišit - navíc bývají různé akce, zvláště u Tamronu, kdy jsou objektivy výrazně levnější):
Samozřejmě je nutné pro všechny objektivy s výjimkou zde testovaného použít na "Z" fotoaparátech FTZ adaptér. Je nutné se v souvislosti s
pořízením objektivů s pevným ohniskem také zamyslet na tím, proč si je
fotografové pořizují. Většinou kvůli následujícím vlastnostem: Necháme stranou světelnost a v tomto testu se podíváme také na srovnání s objektivem Nikon S 24-70/2,8 na stejné ohniskové vzdálenosti (stejné porovnání jako u objektivu Nikon S 35/1,8). Ano, S 24-70/2,8 je cenově někde jinde - ale dokáže nahradit pevná ohniska?
Zde mohu pouze opakovat to, co je napsáno u objektivu Nikon S 35/1,8: Modře jsou vyznačeny asférické členy, žlutě prvky ED. Po mechanické stránce je stejně jednoduchý jako ostatní pevná ohniska světelnosti 1,8: zaostřovací prstenec pro ruční ostření a jediný mechanický přepínač ručního/automatického ostření. Chod velmi širokého zaostřovacího prstence je jemný a plynulý. Sice mu mimo ručního ostření můžete přiřadit v menu fotoaparátu i jiné funkce, ale vzhledem k jeho šířce na něm budete mít stále druhou ruku a představa, že jemným pootočením budu měnit ISO nebo clonové číslo, vezmě brzy za své a rádi se vrátíte k továrnímu nastavení - zaostřování. U objektivů, které mají prstence dva (druhý je většinou úzký), to smysl již dává, zde moc ne. Z příslušenství opět nelze opomenout obal na svačinu, který zůstane trčet v krabici. Možná by v tomto ohledu mohl Nikon zašilhat k Sigmě - v Číně by mu jistě něco takového ušili za pár dolarů. Naštěstí nefotí sáček, ale objektiv. Ovšem kdyby nikon nahradil sáček (kam se hrabe na staré pytlíky se šňůrkou) třeba vyšívaným Nikon-kapesníkem, bylo by to praktičtější. Objektiv není vybaven optickou stabilizací, spoléhá na stabilizaci v těle fotoaparátu (smůla pro majitele Z 50). Ruční ostření je velmi jemné a variabilní (což nepotěší při natáčení videa). Když otočíte při ostření z bodu A do bodu B prstencem ostření pomalu, bude zaostřeno v bodě B na jinou vzdálenost, než když prstencem ostření otočíte do stejného místa rychle. Videotvůrci by jistě přivítali možnost přepnout objektiv na lineární ostření. Samotné ostření je poměrně rychlé a přesné. Není sice tak hlučné jako u Nikon S 35/1,8, ale zcela neslyšné také není, takže při natáčení videa vestavěným mikrofonem by mohlo být v tichém prostředí ve videu slyšitelné (téměř neslyšné je třeba u S 24-70/4). Pochválit lze jednoznačně téměř neznatelné zvětšení/zmenšení obrazu při změně roviny ostření. Samozřejmostí je pak utěsnění proti vlhkosti, antireflexní vrstvy atd.
Podívejme se na MTF křivky: Teoreticky nevypadají rozdíly v ostrosti mezi oběma objektivy Nikkor 1.8 nijak dramaticky (s výjimkou okrajů obrazu). Křivky u objektivů se světelností 1,4 již tak pěkně nevypadají, ale nenechte se mýlit, na cloně 1.8 by to mohlo vypadat jinak, ovšem takové grafy k dispozici od výrobců nejsou. Reálné hodnoty zjištěné měřícím zařízením Imatest konkrétního kusu objektivu (jiné výrobní číslo než zde testovaný): Pro srovnání ještě graf ostrosti objektivu Z 24-70/2,8 S na ohnisku 24 mm Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control high, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - ON (50), Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG v programu Capture NX-D. Bezvětří, pevný stativ. Výřez 1:1 odpovídá tiskové velikosti fotografie cca 120 x 160 cm!!! Rozhodl jsem se tento objektiv porovnat s objektivem Nikon Z 24-70/2.8 S na stejné ohniskové vzdálenosti, tedy 24 mm (růžově podbarvená pole v tabulce níže). Převod všech snímků v programu Nikon Capture NX-D z formátu RAW do JPG 95% kvalita.
Závěr: Určitě je to jeden z nejlepších objektivů na tomto ohnisku. Z hlediska ostrosti je na tom kupodivu objektiv Nikon Z 24-70/2,8 S na ohnisku 24 mm ještě trochu lépe na okrajích. Na fotografii velikosti 30x40 cm ale rozdíl asi nepoznáte.
Musím předeslat, že u objektivu Nikon Z 35/1.8 S jsem nebyl z bokehu moc nadšen. Tak doufejme, že zde to bude lepší. Struktura v bokehu (známé "cibulové" kroužky) je podobná objektivu Z 35/1.8 S, ale to mi připadá u obou objektivů přijatelné. Závěr: Proti objektivu Z 35/1.8 S je to velký pokrok - podání měkké, bez rušivých struktur. Sice se stále, ale podstatně méně, projevuje zeleno-fialový nádech aberace v neostrých částech obrazu na nejnižších clonách (nejde automaticky odstranit), ale jinak nemám námitky, líbí se mi.
Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nejvíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech. Automatické odstranění aberace provedeno v programu Nikon Capture NX-D s úrovní Lateral i Axial "50". První výřez v pořadí - bez odstranění aberace, druhý výřez s odstraněním aberace.
Závěr: Ačkoliv by se to z ukázek mohlo jevit jinak, tak odolnost proti aberaci je u tohoto objektivu velmi dobrá. Pokud je v pásmu ostrosti, tak se jí relativně bezbolestně zbavíte v editoru, pokud se nejedná o velmi jemné struktury. Mimo pásmo ostrosti se jí budete zbavovat hůře, ale i tak někdy stačí v editoru nastavit větší citlivost. Se zvyšujícím se clonovým číslem velmi rychle mizí. Ale za 30.000,- Kč by to mohlo být ještě trochu lepší :)
Závěr: Ostření je samozřejmě velmi přesné (jak ruční, tak automatické). Rychlost ostření je v pořádku, ta vás asi omezovat u objektivu této ohniskové vzdálenosti nebude.
Objektiv není vybaven vlastní stabilizací, takže není co hodnotit. Majitelé Nikonů Z 50 mají smůlu.
Závěr: Vynikající výsledky - ať je světelný zdroj uprostřed, v rohu či na úplném okraji snímku, přítomnost odlesků je naprosto minimální, pokud vůbec nějaká. A to jsem se opravdu snažil. Stejně tak se na 99% snímků nedočkáte žádného závoje.
Závěr: automatická korekce si za cenu mírného ořezu obrazu poradí s malým zkreslením téměř dokonale.
V programu Capture NX-D vypadá vinětace při vypnutí korekce takto - šedivý rámeček kolem obrázku ukazuje úroveň šedé uprostřed. V ideálním případě by neměl být rámeček kolem obrázku viditelný.
Díváte se na vinětaci snímků, u kterých bylo VYPNUTO automatické odstranění vinětace. Dnešní programy si s touto chybou optické soustavy dokáží velmi dobře poradit a u portrétů je mnohdy i žádoucí. Závěr: Ano, je poměrně výrazná na clonovém čísle 1,8 a 2,8, potom už nevadí ani bez korekce.
Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control high, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - ON (50), Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG v programu Capture NX-D na 95% kvalitu. Fotografováno z ruky se zapnutou stabilizací. Závěr testu + výborná odolnost proti odleskům (i bez sluneční clony)
- chybí použitelný transportní obal Tato 24 mne potěšila mnohem více, než objektiv Z 35/1.8 S, zvláště v ostrosti na nejnižších clonách a podáním neostrého pozadí, které je skutečně velmi příjemné a bez rušivých struktur. Pokud jste majiteli Nikonu S 24-70/2,8, tak je třeba zvážit (mimo hmotnosti a o 1 EV nižší světelnosti) nákup tohoto objektivu, i když se dle mého názoru opravdu Nikonu povedl - jeho nákupem získáte lepší podání neostrého pozadí a trochu lepší kontrast v protisvětle. A pokud jste vyznavači objektivů s pevným ohniskem, dovedu si představit řadu Z 24/1.8 S, Z 50/1,8 S a Z 85/1,8 S A pokud se nemůžete rozhodnout, zda si tento objektiv koupit, půjčte si jej: Pokud se budete rozhodovat mezi Z 24/1,8 S a Z 35/1,8 S, volil bych kvůli ostrosti a podání neostrého pozadí určitě Z 24/1,8 S i přes jeho vyšší cenu. A jestli uvažujete o nákupu objektivu s ohniskem 24 mm pro své "zetko", s tímto relativně malým a lehkým objektivem určitě neuděláte chybu.
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|