Nikon Z 40 mm f/2.0
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde 26.10.2021 Objektivů s bajonetem Nikon Z je na trhu už celá řada - ať již pro DX snímače (3 kusy), tak většinou pro plnoformátové snímače. A ačkoliv mnozí z nás očekávali, že s nástupem fotoaparátů Nikon Z, které jsou menší než klasické zrcadlovky, dojde i ke zmenšení všech objektivů - tak marně. Většina objektivů, zvláště s vysokou světelností, je rozměry a hmotnosti prakticky stejná, jako jejich souputníci na klasických zrcadlovkách - ovšem naprostá většina z nich má lepší optickou kvalitu než srovnatelné objektivy pro klasické zrcadlovky. Mnoho fotografů se ale dožadovalo objektivů menších, cestovních - zde není světelnost objektivu prioritou - mají být skladné a lehké Tyto objektivy jsou někdy pro svou stavební délku také nezývány "palačinky". Zatímco pro DX snímače existuje např. Nikkor Z DX 16-50/3,5-6,3 VR, tak pro plnoformátové snímače již takový výběr není - k dispozici máme jen zde testovaný objektiv Nikkor 40 mm f/2.0 a Nikkor Z 28 mm f/2,8 SE. A to je zatím vše. Ohnisko 40 mm je takové zvláštní. Jsme většinou zvyklí na 35 a 50 mm. A těch 40 mm je spíše blíže k té 35/1,8 S. Ten má nejen nepatrně lepší světelnost (což se dá oželet), ale také je optikou, provedením a konstrukcí o třídu výše - což se projeví na ceně. Zde testovaný Nikkor 40 mm je určen pro plnoformátové snímače, na DX snímačích jeho úhel záběru odpovídá ohniskové vzdálenosti 60 mm. Můžete si všimnout, že v názvu objektivu chybí písmenko "S", kterým Nikon označuje "lepší", možná "S"uper třídu objektivů. Tomu samozřejmě odpovídá i cena. A v tomto testu se mu trochu podíváme na zoubek - tedy spíše na čočky :).
Technické parametry
Z názvu objektivu je patrné, že nemá žádnou vlastní stabilizaci, spoléhá tak na stabilizaci snímače (který Z50 ani Zfc nemá). Ostření je vnitřní, krokový motorek. Ačkoliv Nikon udává v propagačních materiálech utěsnění proti prachu a vodním kapkám, tak těsnění kolem kolem dosedací plochy k tělu fotoaparátu nemá. Zajímavostí je též plastový bajonet, kterým Nikon odkazuje objektiv do příslušené třídy. Objektiv má pouze jeden ovládací prvek - prstenec pro ruční ostření, jehož funkci můžete ještě změnit na ovládání ISO (ne u Nikonu Z fc), clonového čísla nebo korekci expozice - moc rád bych věděl, kolik fotografů této změny funkce využije. Přepínání mezi ručním a automatickým ostřením tedy musíte provést ve fotoaparátu. Zajímavostí také je, že k tomuto objektivu nelze u Nikonů zakoupit sluneční clonu - vůbec se nevyrábí. Patrně by šla použít nějaká od jiného výrobce s odpovídajícím závitem (bajonetové uchycení pro sluneční clonu objektiv nemá). Jistě zaujme i jednoduchá konstrukce objektivu s pouze dvěma asférickými prvky bez dalších údajů - nikde není zmíněno použití antireflexních vrstev, ED skel, či úprava vnější čočky na odpuzování nečistot apod. Marketingové materiály Nikonu zmiňují jako výhody hlavně malé rozměry, nízkou hmotnost, ostré snímky a měkké pozadí, skvělé snímky zblízka a rychlé, tiché a přesné ostření - což prý oceníme hlavně u videa. Tak uvidíme.
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):
Pokud se v grafech alespoň trochu orientujete, bude vám jasné, že na clonovém čísle 2 to skutečně nebude v ostrosti na okrajích žádný přeborník, což ale vzhledem k jeho ceně nelze ani očekávat. Rovněž tak úbytek ostrosti od středu k okraji snímku je dosti strmý. Fotoaparát Nikon Z7, zpracování
v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE
SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control 24, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - ON, Auto Distortion
Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG v programu Capture NX-D na 95%
kvalitu. Z ruky, zapnutá stabilizace.
Výše publikované výřezy z levého horního rohu byly upraveny (zesvětlení stínů). Možná ještě lépe je vidět ostrost objektivu na následujících výřezech (pochází ze snímků z galerie na konci tohoto testu - střed):
Nejlepších výsledků dosahuje objektiv na clonových číslech 5,6 a 8. Od clonového čísla 11 se začíná projevovat difrakce. Závěr: Opět musím opakovat, že výřezy odpovídají tiskové velikosti 120x180 cm. Mezi námi - toto skutečně nejsou špatné výsledky, zvláště u objektivu za 7.000,- Kč! Na clonové číslo 2 či 2,8 s ním asi nepořídíte řezavě ostré portréty velikosti plakátu, ale od toho jsou jiné objektivy. A i na těchto clonových číslech by patrně fotografie velikosti 30x40 cm byla po mírném doostření plně akceptovatelná. Takže - cena/výkon - velmi, velmi dobře! Trochu nepříjemnou vlastností tohoto objektivu je posun roviny ostření při zvyšujícím se clonovém čísle, což se projevu zvláště od clonového čísla 2,0 do 4.0 - potom se již většinou skryje do hloubky ostrosti - na nízkých clonových číslech proto doporučuji opětovné zaostření při změně clonového čísla.
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu.
Závěr: Rozhodně není tento objektiv žádný "bokeh master". Kontrastní části mimo pásmo ostrosti nejsou rozhodně ideální - ale nikdo nikde netvrdí, že je to portrétní objektiv (i když třeba na fotoaparátech s DX snímači bude úhel záběru odpovídat 60 mm, což už za portrétní ohnisko považovat lze) - tedy může být, když nebude kontrastní pozadí. Pokud chcete skutečně portrétní objektiv, tak si pořiďte pro plnoformátové snímače Nikkor Z 85/1,8 nebo Sigmu ART 85/1.4 s FTZ adaptérem a pro DX snímače třeba Nikkor Z 50/1.8. Ale pokud jste milovníci "starosklíček", tak se vám bokeh tohoto objektivu bude líbit.
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. Pokud chcete nějaký objektiv opravdu potrápit, tak odlesky na vodě v protisvětle jsou zaručenou jistotou:
Objektiv navíc velmi trpí na nejnižších clonových číslech (2,0 až 4,0) optickou vadou zvanou "koma", když na čočku dopadá široký svazek paprsků, který není rovnoběžný s optickou osou - odlesky (světlé body) v okrajových částech obrazu se začínají zobrazovat jako "komety" nebo jako "holubičky". Pro fotografování hvězd bude dobré si přiclonit :)
Závěr: Čekali jste jiný výsledek? Nečekali - tak vidíte. Na clonových číslech 2,8 až 4 je aberace zřetelná a pokud se obraze objevují objekty, kde se projeví, doporučuji odstranit (používám Capture NX-D). Od clonového čísla 5,6 výše nestojí za řeč.
Tak "makro" to určitě není, i když ostří od 29 cm - ale nějaké snímky na krátkou vzdálenost s ním jistě udělat jdou. Se snímky na nejkratší vzdálenost jsem měl trochu problém - nějak se mi je nepodařilo správně zaostřit - více viz další kapitola. Závěr: 29 cm není nic mimořádného - a nezapomenout - měřeno od snímače.
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost: není to žádný rekordman, ale svižný je dostatečně, takový lepší rychlostní průměr. Při natáčení videa nepřeostřuje skokově, ale spíše pomaleji a rozvážně - což působí mnohem lépe, než trhavé pohyby. Nicméně - jak je již u nových objektivů zvykem - není ostření lineární, tj. má akceleraci. Pomalé otáčení prstence o určitý úhel není stejné jako prudké otočení do stejné polohy. Hlučnost: není sice naprosto bezhlučný, ale slyšet je opravdu jen v naprostém tichu a neměl by rušit v normálním prostředí natáčení videa. Přesto jako vždy, externí mikrofon je lepším řešením. Přesnost: Tady se musím trochu zastavit. Již po pár snímcích na krátkou vzdálenost do 1 metru jsem jaksi nabyl dojmu, že fotografie není pod ostřícím bode zcela ostrá, ačkoliv fotoaparát (Z7) hlásil, že je zaostřeno. Zkoušel jsem to jak v režimu AF-S, tak AF-C, nejmenší ostřící bod umístněný na okraji snímku i centrální ostřící bod - čas 1/4000 s. a tak dále ještě 20x. Nejmenší ostřící bod umístěn na vrchol šípku a ve všech případech fotoaparát hlásil, že je zaostřeno. Hloubka ostrosti při clonovém čísle 2 by měla být podle kalkulátoru cca 5 mm. Ve všech případech je zaostřeno mírně za. Další případ z větší vzdálenosti - cca 3 metry, clonové číslo 2, čas 1/8000 s A takových sérií v různém prostředí mám při zaostření na blízko více. Fotoaparát hlásí, že je zaostřeno, ale není. U dalšího případu rezignuji a vytahuji pevnou Z 50/1.8 (vlevo 40/ clona 2, vpravo 50/ clona 2): Po zvětšení je rozdíl patrný. Další nepříjemnou vlastností je rovina zaostření - v tomto případě spíše "nerovina". Na obr. vlevo je zaostřeno na střed bankovky, na obr. vpravo na její okraj. Při zaostření na okraj je střed již neostrý: clonové číslo 2,0. Nepomůžete si ani zvýšením clonového čísla - tisícikorunová bankovka, která vyplňuje téměře celou plochu obrazu, nebude celá ostrá nikdy. Můžete sice zvýšením clonového čísla dosáhnout vyšší ostrosti středu obrazu, ale na okraji nebude ostrý nikdy - ani v případě, že ostřící bod přesunete na okraj.
Závěr: Na větší vzdálenost ostří objektiv dobře. Tak nevím, ještě se mi to se žádným objektivem na Z7 nestalo - snad nový firmware? Nebo přepnout na manuální ostření, které ovšem rovinu nevyřeší? Takže: makro bych moc nezkoušel a zaostření na bližší vzdálenost je dobré si překontrolovat.
Objektiv není vybaven vlastní stabilizací.
Objektiv není opatřen žádnými zvláštními antireflexními vrstvami a tak jsem byl na výsledek velmi zvědav. Následující snímky jsou upraveny zesvětlením stínů, aby byly případné odlesky více vidět.
Toto je asi "nejhorší" snímek (0126)
Když vezmu v úvahu, že přední čočka není vůbec zapuštěna v objektivu, není použita sluneční clona (protože neexistuje) a marketingové materiály se o žádných speciálních antireflexním vrstvách nezmiňují, tak toto je velmi, ale velmi dobrý výsledek! Tak málo odlesků někdy nenajdete ani několikrát dražších objektivech. Závěr: Zde kvalita rozhodně vítězí nad cenou, tak dobré výsledky jsem nečekal.
U následujícího snímku byla při převodu do JPG vypnuta automatická korekce zkreslení, ale ponechána korekce vinětace. Závěr: Bez korekce zkreslení má objektiv mírné soudkovité zkreslení, které lze v editoru velmi lehce srovnat.
Při převodu do JPG byla v programu Capture NX-D VYPNUTA korekce vinětace. Rámeček má jas středu snímku. 2,0 2,8 4,0 Vinětace je až do clonového čísla 4 poměrně výrazná. Pokud ji nehodláte výtvarně využít, nezbývá než ji v editoru odstranit. Závěr: Vinětace je znatelná a poměrně velká až do clonového čísla 4, poté začíná být na běžných snímcích neznatelná.
Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control auto, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - ON, Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG v programu Capture NX-D na 95% kvalitu. Fotografováno z ruky se zapnutou stabilizací.
+ hmotnost, rozměry, cena + na svou konstrukci velmi dobrý optický výkon (s výjimkou snímků na blízkou vzdálenost) + velmi dobrá odolnost na protisvětlo
+ velmi malé zkreslení
+- nemá utěsnění bajonetu +- bokeh
+- aberace
- na bližší vzdálenost problémy se zaostřením a u velmi blízké zaostřené vzdálenosti problém s ostrostí v celé ploše obrazu - poměrně velké koma v okrajových částech obrazu - posun roviny zaostření při změně clonového čísla (je dobré znovu zaostřit)
Zdálo by se, že tento objektiv má problémů více než dost. Ale on nechce a ani nemůže konkurovat svým soudruhům z řady Nikon "S". Své horší vlastnosti vyvažuje hmotností, rozměry a cenou. Pokud pomineme makro snímky, je to ideální cestovní objektiv s dobrou světelností i ostrostí, který strčíte do kapsy. Většinu jeho horších stránek můžete, pokud bude potřeba, doladit v editoru (např. vinětace, aberace). Nyní již víte, na co si dát pozor. Pokud nejste příznivci kompromisů, sáhněte po 2x větších, 2x těžších a násobně dražších objektivech S 50/1.8 nebo S 35/1.8 - nebo - vyzkoušejte třeba Viltrox 35/1.8 pro Nikon Z nebo nějaké objektivy s F bajonetem přes FTZ redukci - ale ani v jednom případě se nedostanete na rozměry, hmotnost a cenu tohoto objektivu. I přes jeho nedostatky jsem jej po testu začal mít docela rád :) Pokud toužíte po ještě větší "palačince", zkuste třeba i Nikon Z 28/2,8.
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|