Test Sigma 135 mm f/1.8 DG ART HSM
v porovnání s Nikkor 105 mm f/1,4E AF-S ED

Home =titulní strana www

Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!


Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Všechny dosavadní testy objektivů zde

05/2017

Všeobecně:

Mnoho fotografů hledá pro své miláčky pevná skla, tedy objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností, která poskytují téměř vždy lepší obrazové výsledky (zvláště ostrost), než objektivy typu zoom, tedy s proměnlivou ohniskovou vzdáleností. Zvláštní postavení v tomto segmentu zaujímají tzv. "portrétní" objektivy, na něž jsou kladeny vysoké nároky na ostrost a krásně rozmazané pozadí, které dává snímkům hloubku a odděluje hlavní objektiv od popředí i pozadí. U fotografů jsou v tomto směru hodně rozšířeny objektivy s ohniskovou vzdáleností 85 nebo 90 mm - 105 mm. Objektivů s velkou světelností a ohniskem 135 mm je stále jako šafránu:

Oficiální označení objektivu

Hmotnost g

Filtr

Cena Kč

Samyang 135mm f/2.0 ED UMC AE pro Nikon

835

77

16.290

Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art

1130

82

36.990

Nikon 135mm f/2,0 AF DC-NIKKOR D A

815

72

39.590

Zeiss Apo-Sonnar T* 135mm f/2,0 ZF.2

920

77

48.690

Zeiss Milvus 135mm f/2 ZF.2

1059

77

59 990

A můžeme se podívat ještě o kousek níž, na objektivy s ohniskem 100-105 mm, kterých je poněkud více:

Oficiální označení objektivu

Hmotnost g

Filtr

Cena Kč

Tokina AT-X 100mm f/2,8 AF PRO D

540

55

11.890

Sigma 105mm f/2,8 EX DG OS HSM MACRO

725

62

12.990

Samyang 100mm f/2,8

705

67

13.490

Nikon 105mm f/2,8 G NIKKOR AF-S Micro IF-ED VR

790

62

26.490

Nikon 105mm f/2,0 AF DC-NIKKOR D A

640

72

29.990

Zeiss Milvus 100mm f/2 M ZF.2

807

67

42.290

Nikon 105mm f/1,4 AF-S E ED

985

82

61.990

Cena
Jak je z tabulky vidět, Sigma, ač má velký odstup od objektivu Samyang (pouze ruční ostření), tak je druhým nejlevnějším objektivem s ohniskem 135 mm z našeho přehledu a jediným objektivem se světelností 1,8 (i když rozdíl mezi 1,8 a 2 je skutečně minimální). Je docela překvapivé, že stabilizací jsou vybaveny z našeho přehledu pouhé dva objektivy. Výhodou stabilizace je, že jde zapnout, když ji potřebujete.

Technické parametry

Ohnisková vzdálenost

 135 mm (po přepočtu na DX odpovídá u Nikonu cca 200 mm)

Maximální světelnost

 F/1.8

Úhel pohledu (diagonální)

 18,2°

Minimální zaostřovací vzdálenost

 87,5 cm

Maximální poměr zvětšení

 1:5

Průměr filtru

 φ82mm

Maximální průměr

 φ91.4mm

Délka*

 pro 114.9mm

Hmotnost

 1130 g

Lamely clony

 9 (kruhová clona)

Minimální světelnost

 F/16

Standardní příslušenství

 Sluneční clona, přední a zadní krytka

Kompatibilní bajonety

 Canon, Nikon, Sony

 

 

Pro tento test jsem si vybral k Sigmě partnera - laskavostí firmy Nikon mi byl zapůjčen objektiv Nikkor 105 mm f/1,4 AF-S E ED. I když mají objektivy různé ohnisko - 105 u Nikkoru proti 135 u Sigmy, přesto tento objektiv představuje alternativu - jsou to top modely obou firem na nejblíže srovnatelném rozsahu. Za zapůjčení objektivu Sigma děkuji společnosti HAMA prostřednictvím půjčovny fototechniky - p. Viktor Šulc. Pokud váháte, jakou fotografickou výbavu si zakoupit, můžete si ji dopředu vyzkoušet - ale hlavně, pokud určitou fotovýbavu potřebujete pouze občas, můžete si ji výhodně jenom vypůjčit. Vyjde to levněji než kupovat něco, co vám bude ležet po zbytek roku ve skříni.

 

 Mechanické provedení a příslušenství

Objektiv Sigma má velmi široký ostřící prstenec s velmi jemným chodem - z jedné krajní polohy do druhé cca 160 stupňů. A to je dobře, protože v případě potřeby umožňuje velmi přesné ruční zaostření. Na objektivu jsou pouze dva přepínače - pro automatické/ruční ostření a omezovač ostřící vzdálenosti do 1,5 metru, od 1,5 metru do nekonečna a plný rozsah.

Nikkor má ostřící prstenec o něco užší, s trochu volnějším chodem (způsobeno patrně již delším používáním) a je vybaven pouze jedním přepínačem pro ruční/automatické ostření.

Po stránce vnějšího vzhledu a prakticky skoro i hmotnosti, vypadají oba objektivy jako bráchové, mají i stejný průměr filtrů. Příslušenství objektivů při prodeji se příliš neliší - k objektivu Nikkor dostanete semišový sáček, k objektivu Sigma celkem solidní transportní brašnu s popruhem. Bajonetová sluneční clona je v prodejním balení u obou objektivů.

 Kresba - ostrost objektivu

Porovnání s objektivem Nikkor 105mm f/1,4 AF-S E ED.

Fotoaparát Nikon D810, formát NEF, automatické ostření live-view, priorita clony, převod do nejvyšší kvality JPG, bez doostřování - stativ. Pozor! Výřezy odpovídají velikosti fotografie cca 180 x 120 cm!!! Protože jsou porovnávány dva objektivy s různou ohniskovou vzdáleností, byla u objektivu Nikkor snížena snímací vzdálenost tak, aby zhruba odpovídala ohniskové vzdálenosti 135 mm u Sigmy a výřezy pro porovnání tak byly zhruba stejně velké.

Pozor! Výřezy odpovídají velikosti fotografie 180 x 120 cm!!!
  Sigma Nikon Sigma Nikon
Fmm f/1.4 střed f/1,4 roh
Sigma
135 mm

Nikkor
105 mm

 
--- ---
Zde není co hnodnotit, Sigma má světelnost 1,8
f/1,8 střed f/1,8 roh
Ve středu snímku i na okrajích je nepatrně ostřejší Sigma
f/2,0 střed f/2,0 roh
I na cloně 2,0 je Sigma ostřejší ve středu a výrazněji v rohu.
f/2,8 střed f/2,8 roh
Ve středu obrazu mají oba objektivy ostrost stejnou, ovšem v rohu je výrazně lepší Sigma - skoro to na mne dělá dojem, že ostrost v rohu se stoupající clonou klesá?
f/4,0 střed f/4,0 roh
Stejná situace jako u clony 2,8
f/5,6 střed f/5,6 roh
Stále i na cloně 5,6 je ostrost obou objektivů ve středu srovnatelná a v rohu výrazně ostřejší Sigma.
f/8,0 střed f/8,0 roh
Ostrost ve středu srovnatelná, v rohu ostřejší Sigma.
f/11,0 střed f/11,0 roh
Zde se zdá ostrost obou ve středu stejná, Sigma je v rohu nepatrně ostřejší.


Pokud se týká ostrosti ve středu snímků, tak můžeme s klidným svědomím vyhlásit remízu (i když Sigma o chlup vede). Ovšem v rozích obrazu je Sigma jednoznačně ostřejší - u portrétů je to jedno, u snímků, kde ovšem na ostrosti v ploše celého snímku záleží (architektura, krajina), to rozhodně jedno není.

Doplnění 22.5.2017 - srovnání s objektivem Nikkor 135/2 DC
 

 

Když se podíváme na MTF křivky obou objektivů (s plným vědomím, že u Nikkoru je clona 1,4 a u Sigmy 1,8), vidíme, že teoretické hodnoty odpovídají výše uvedeným výřezům.

 

 

Pokud by vás zajímal podrobnější rozbor v laboratorních podmínkách, potom klikněte na následující obrázek, kde najdete opět celou řadu testů tohoto objektivu - výsledky v podstatě odpovídají mému zjištění.

 

 

A pro úplné potvrzení ještě jeden nezávislý test - zdroj. Opět potvrzuje všechny předešlé výsledky - v níže uvedených grafech je znázorněna ostrost ve středu snímku a v rozích - fotoaparát je též Nikon D810, jako ve všech předešlých případech. Čím je fialová barva světlejší, tím je snímek ostřejší (vlevo Sigma, vpravo Nikkor).

 


 

A již poslední porovnání - zdroj:

 

Ostrost snímků budete mít možnost posoudit ještě níže v galerii snímků, ale již nyní vám mohu prozradit, že tato Sigma je jeden z nejostřejších objektivů, které jsem měl možnost testovat (patrně i vůbec nejostřejší) a dle testů je ostřejší než legenda - objektiv Nikkor 200/2. Výsledky jsou o to více potěšující, že Sigma je ostrá nejen ve středu obrazu, ale již od clony 1,8 je snímek výborně ostrý v celé ploše!

 

Závěr: pro Sigmu - vynikající, pro Nikkor - vynikající pro střed, dobré na okrajích

 

 Bokeh - aneb podání neostrého pozadí

Bokeh bude u tohoto typu objektivu důležitá a právem přísně posuzovaná vlastnost. Je to typ objektivu používaný hojně na portréty a tam rušivé pozadí určitě nechceme - nedávno jsem četl, že bokeh tohoto objektivu je trochu "nervózní", ale nervózní si spíše připadá manželka, když vidí doma další objektivy a není si jistá, zda jsem si je náhodou nekoupil. Takže zkusíme pár snímků - Sigma:

Zkrátka 9 lamelová okrouhlá clona dělá své. Vždy bude záležet na použité cloně, zaostřené vzdálenosti a členitosti pozadí (popředí). Každopádně je u "normálních" fotografií podání neostrých částí u Sigmy velmi, velmi zdařilé, jemné a některé fotografie připomínají i obrazy. V extrémních případech (např. odlesky na vodě) je neostré pozadí podáno "ostřeji" - více v části o aberaci.

A nyní ještě porovnání s Nikkorem 105/1,4, které jsem si vypůjčil zde:

 

Závěr: Za normálních okolností dostanete u obou objektivů nadstandardně dobrý výsledek, práce s hloubkou ostrosti se stane u obou objektivů radostí.

 

 Aberace

Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině. U VŠECH snímků publikovaných v tomto testu bylo automatické odstranění obou typů aberace (Lateral i Axial) v programu Capture NX-D VYPNUTO:

Sigma

­
­
­
­
­
­

Nikkor

­
­
­
¬  

Sigma - aberace je velmi dobře zvládnutá, její odstranění v editoru by nečinilo žádný problém - patrně si jí všimnete na nejnižších clonách pouze na odlescích vodní hladiny, kapkách nebo kovových předmětech.

Nikkor - proti Sigmě je na nejnižší cloně podstatně vyšší, ovšem v rámci spravedlivosti musím dodat, že jeho nejnižší clona je 1,4 (proti 1,8 u Sigmy).

Znovu je nutné si uvědomit, že výřezy pochází s tiskové velikosti 120x80 cm.

Závěr: Sigma má velice dobré výsledky, já jsem spokojen, tato úroveň aberace mi mé snímky jistě nezkazí. U Nikkoru je situace horší na cloně 1,4, ovšem již při cloně 2.0 začíná aberace též mizet.

 

 Nejkratší zaostřitelná vzdálenost

Objektiv Sigma je schopen zaostřit již od 87 cm, Nikkor ostří od 100 cm. Se Sigmou tedy získáte větší zvětšení - ale přiznejme si, že prvotním určením těchto objektivů není fotit makro - i když, některé kytičky i tak nevypadají špatně :).

Sigma

Nikkor

Jak si můžete všimnout, je většina "makro" snímků pořízena na clonu 1,8 (1,4) nebo 2 - chtěl jsem pěkně rozostřit pozadí. Ovšem hloubka ostrosti se v těchto případech pohybuje v milimetrech - pořídit takový snímek z ruky vyžaduje jak u fotografa tak předmětu naprostou nehybnost - takže doporučuji stativ a v přírodě bezvětří.

Závěr: Vzhledem k cílovému použití objektivů, což jistě nebudou makro snímky, nepokládám tuto vlastnost za důležitou. Ale čert ví, kdy se to může hodit - zvláště u větších objektů.

 Rychlost a přesnost ostření

Jak rychlost, tak i spolehlivost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu (jiná rychlost ostření bude u D3100 a jiná u D5), tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Objektiv jsem testoval na fotoaparátu Nikon D810 - ten sice nepatří k nejrychlejším, ovšem jsem si jist, že ani jeden z objektivů nezdržoval - ačkoliv mají oba dva ultrazvukové ostření, přece jenom vzhledem k nutnosti naprosto precizních zaostření i na velmi nízkou clonu, má ostřící mechanismus velmi jemný chod - i tak ovšem ostří oba objektivy obstojně rychle a tiše, byť se mi zdá, že Nikkor ostří o chloupek rychleji. Jak u Sigmy tak u Nikkoru jsem měl u D810 trochu problém s ostřením na krajní ostřící body, ale to je záležitost fotoaparátu:

Snímek vlevo (nahoře) je zaostřen na pravý krajní ostřící bod. Snímek vpravo (originál dole) je zaostřen prostředním ostřícím bodem a následně překomponován.

Ale D810 (ač jsem i nahrál nejnovější firmware), ve spoustě případů nezaostřila na krajní ostřící body dobře. A při cloně 1,8 (1,4) je případná neostrost patrná i při fotografování na 30 metrů. Takže to berte jako varování a dobře kontrolujte při nejnižších clonách ostrost snímku hned po pořízení.


Závěr: Rychlost ostření není něco převratného, ale je u obou objektivů rychlé. Nikkor o ostří rychleji - ale ani jeden z objektivů vás zdržovat určitě nebude. U Nikonu D810 (a možná i u jiných), pozor na krajní ostřící body.

Doplnění k 7.11.2018 - test Sigma ART 135/1,8 na fotoaparátu Nikon Z7.
 

 Stabilizace

Asi si řeknete, co zde tento odstavec dělá - ani jeden z objektivů není stabilizací vybaven. Ano - právě proto zde tento odstavec je. Ona tam zkrátka chybí. Na snímačích s vysokým rozlišením - jako má třeba Nikon D810 (36 mil. bodů) je každá neostrost způsobená pohybem fotoaparátu znát. Takže jestli se domníváte, že budete uplatňovat poučku, že na objektiv s ohniskem 135 mm stačí fotit z ruky 1/130 s, tak budete z výsledku asi dost zklamáni, pokud nemáte pevnou ruku jako Old Shutterhand. U obou objektivů by se stabilizace opravdu hodila - že to jde bez vlivu na ostrost snímků, dokazuje svými novými objektivy Tamron. A hlavně, když tam je, tak jde vypnout. Když tam není....Takže příště....

Závěr: není ani u jednoho objektivu a chybí mi.
Doplnění 2018: Lze vyřešit pořízením fotoaparátů Nikon Z6 nebo Z7, které mají stabilizaci snímače.

 Odolnost na protisvětlo

 

Sigma
Nikkor

Závěr: Pokud nebudete fotit bodový světelný zdroj v úplné tmě, tak se u žádného z těchto dvou objektivů ničeho špatného nedočkáte (Nikkor je k "prasátkům" trochu náchylnější). Výsledky jsou velmi dobré, pokles kontrastu v protisvětle je snesitelný. Jiná věc je u Nikkoru zvýšená aberace.

 Zkreslení

Sigma 135/1,8 - plnoformátový snímač


 

Nikkor 105/1,4 - plnoformátový snímač

Nikkor má o něco větší zkreslení než Sigma - ale výsledek obou je velmi dobrý, pokud by bylo třeba, není problém srovnat v editoru.

Vinětace
  f/1,4 F/1,8 f/2,8  
Sig
ma

---

Nik
on

Při zpracování snímků bylo vypnuto automatické odstranění vinětace - jinak byste žádnou neviděli :)

Závěr: Sigma je na tom, zdá se, nepatrně lépe než Nikkor - ale to je patrné pouze na těchto zmenšeninách, na běžných snímcích byste rozdíl prakticky nepoznali. U fotografií portrétů nehraje vinětace žádnou roli (naopak, řada fotografů ji uměle přidává). Na snímku krajiny byste si možná všimli u obou objektivů vinětace na cloně 1,8 (pokud byste měli důvod fotit krajinu na clonu 1,8 a současně nechtěli žádnou vinětaci :).

 Běžné snímky

Snímky nejsou doostřované, všechny jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v NX-D, převod do JPG 90% kvalita. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení JPG.

Sigma 135/1,8 - Nikon D810
Tady bych se rád na chvilku zastavil - podívejte se na výřezy z posledních 4 snímků (odpovídají
tiskové velikosti 120x180 cm). A to jsou pořízeny na clony 1,8 a 2,8 !!! Neskutečné!
Na rozloučenou ještě poslední dva výřezy z níže publikovaných fotografií:

Nikkor 105/1,4 - Nikon D810
 
 

 

 Závěrečné hodnocení

 

Oba objektivy představují špičku ve své kategorii. V tomto testu šlo především o Sigmu a Nikkor byl vybrán jako důstojný soupeř.

 

Sigma:

+ naprosto špičková ostrost ve středu obrazu, vynikající v celé ploše snímku již od nejnižší clony
+ velmi dobře zvládnutá aberace
+ velmi dobrá odolnost na protisvětlo
+ solidní konstrukce s jemným chodem ostřícího prstence
+ zanedbatelné zkreslení
+ velmi malá vinětace
+ vzhledem ke kvalitě odpovídající cena
+ 4 letá záruka

- hmotnost

 

Nikkor: držel se statečně. Má vyšší světelnost (1,4 proti 1,8 u Sigmy), ale také o něco větší vinětaci a zřetelnější aberaci do clony 2, mírně vyšší zkreslení. Asi největším zklamáním je (proti Sigmě) nižší ostrost v okrajových částech snímku. Výhodou je naopak nižší hmotnost a rychlejší ostření.

 

Pokud hledáte objektiv na portréty, produktovou fotografii, krajiny, technickou fotografii a soustu dalších činností, u kterých je kreativní práce s hloubkou ostrosti podmínkou a zároveň hledáte nekompromisní ostrost snímků pro své snímače s vysokým rozlišením, tato Sigma vás rozhodně nezklame. A vůbec se mi ji nechce vracet - možná si najde trvalé místo v mé stáji. A pro majitele fotoaparátů s APS-C snímačem - máte zde (po přepočtu) vynikající objektiv s ohniskem cca 200 mm a světelností 1,8.

 

Další odkazy na testy (dokud budou fungovat):

https://www.docma.info/blog/erster-test-sigma-f1-8-135mm-art - německy
http://www.lenstip.com/501.1-Lens_review-Sigma_A_135_mm_f_1.8_DG_HSM_Introduction.html - anglicky
https://www.cameralabs.com/sigma-135mm-f1-8-art-review/ - anglicky

http://www.fairyography.com/canon-135l-vs-sigma-135-1-8-art/ - anglicky

http://www.ondra-uhlir.cz/2017/04/20/sigma-art-135/ - česky

 

Doplnění 22.5.2017 - srovnání s objektivem Nikkor 135/2 DC

 

Doplnění 3.7.2018

Po řadě nářků na přesnost ostření s tímto objektivem jsem si provedl malý test. Stejný objektiv na 2 fotoaparátech - Nikonu D850 a Nikonu D5, jednou na vzdálenost 1 metr, podruhé na 5 metrů. Vždy bylo zaostřeno v režimu AF-C nejprve na "nekonečno", poté jednotlivými ostřícími body na stejné místo a exponováno. Fotografie z D850 kvůli porovnatelnosti výřezů přepočítány na rozlišení Nikonu D5:

 

Vzdálenost 1 metr (levá škatulka je neblíže, pravá nejdále - vždy o šířku krabičky)

 

Zaostření na 1 metr

  levý bod střední bod pravý bod
D850
D5
Střed u obou dobře, vlevo u obou dobře, pravý krajní bod u D850 není ostrý.
Zaostření na 5 metrů - od každého 3 pokusy
D850
 
 
D5
 
 

Tady jsou již výsledky zajímavější - na levém ostřícím bodu se lépe "chytala" D850, střed je statisticky asi srovnatelný, i když D850 vychází trochu lépe a na pravém ostřícím bodu je to neostré u obou. Ač jsem překvapen, vychází mi, že s D850 bude zaostření relativně dobré při použití krajního levého a středního ostřícího bodu, zatímco u D5 bude asi nejlepší používat jen středový. Docela překvapivé, že?

Ke stažení originální snímky:D850  D5

 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.


 

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz