Test TAMRON 35-150 F/2.8-4 Di VC
OSD
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů zde 30. 5. 2019 Dne 25. dubna ohlašuje Tamron nový, a přiznejme si, že velmi netradiční objektiv s rozsahem ohnisek 35-150 mm - tedy rozsah od mírně širokoúhlého po mírný teleobjektiv - zkrátka takový trochu univerzál. A je také nutno dodat, že ve svém rozsahu skutečně nemá moc konkurenci - tedy lépe řečeno, téměř žádnou. Sám výrobce udává, že se jedná o bratříčka objektivu 17-35mm F/2.8-4 Di OSD (Model A037), který jsem testoval nedávno a věru nedopadl špatně. Světelnost objektivu je v tomto případě stejná jako u modelu 17-35, tedy 2,8 až 4. Ohlášená cena je 23.990,- Kč, ale lze předpokládat, že se objeví na trhu za cenu nižší a odhaduji, že tak za rok se dostane na nějakých 19.990,- Kč (třeba s nějakým cashbackem). U šmeličů s DPH je za necelých 17 tisíc, ale na 5 letou záruku můžete rovnou zapomenout :)
Technické parametry
A opět se podíváme, jak si v květnu 2019 stojí tento objektiv z hlediska ceny proti konkurenci jiných objektivů (pouze Nikon F bajonet). Problém trochu je, co za konkurenci považovat, protože jiný objektiv u Nikonu v tomto ohniskovém rozsahu na trhu neexistuje - blíží se mu pouze Nikkor 24-120/4: zdroj pro ceny www.afoto.cz (podívejte se na aktuální).
(1) poměr mezi krajními
ohniskovými vzdálenostmi (vyšší číslo = větší pokrytý rozsah ohniskových
vzdáleností) No, a to je asi tak všechno, s čím můžeme prakticky porovnávat. Nic jiného v alespoň přibližném rozsahu ohnisek pro FF snímače na trhu není. Velmi dobrou zprávou je, že objektiv je použitelný již z výroby (stejně jako Tamron 17-35mm F/2.8-4 - ten ovšem až po aktualizace firmware) i na Nikonech Z6 a Z7 (přes FTZ adaptér). Viz seznam objektivů Tamron použitelných na Nikonech Z7 a Z6. Výrobce označuje tento objektiv i jako "portrétní" - no, budiž, rozsahem ohnisek ano, uvidíme. Takto vypadá vnější porovnání s objektivem Nikkor 24-120/f4: Rozsah ohniskových vzdáleností názorně - Tamron 35-150/2,8-4
Objektiv je odolný proti vlhkosti a má nové vrstvy slibující zvýšenou ochranu proti odleskům a ztrátě kontrastu v protisvětle. Obsahuje 3 LD prvky (s nízkým rozptylem) a jeho ostrost a kontrast by měl odpovídat dle tvrzení výrobce až snímačům s rozlišením 50 mpx. Výrobce slibuje též krásný bokeh. Je vybaven "duálním MPU systémem", který slibuje výbornou stabilizaci obrazu až 5 EV. Objektiv je odolný dle výrobce proti vlhkosti. Výrobce zdůrazňuje optimalizaci kresby na 85 mm pro portrétní účely. Objektiv je vybaven elektromagnetickým ovládáním clony (kompatibilní s fotoaparáty Nikon D5600, D5500, D5300, D5200, D5100, D3500, D3400, D3300, D3200, D3100, D7500, D7200, D7100, D7000, D500 D850, D810A, D810, D800E, D800, D750, D610, D600,D5, D4S, D4, D3X, Df). Pro seřízení objektivu (pokud by bylo nutné) a pro aktualizaci firmware objektivu je možné použít TAP-in konzoli. Na těle objektivu objevíme celkem 3 přepínače - jeden pro uzamčení objektivu na ohnisku 35 mm (zabraňuje samovolnému vysouvání objektivu při transportu) a přepínač pro vypnutí/zapnutí stabilizace a přepínač automatického/ ručního ostření.
Větší z prstenců blíže k fotoaparátu slouží ke změně ohniskové vzdálenosti, vnější - užší - k ručnímu ostření. Co se týká mechanického provedení, odhaduji vnější provedení na odolný plast (nic proti tomu, dnešní plasty jsou někdy lepší než kov). Vše se pohybuje jak má, prstenec pro změnu ohniska má přiměřený a prakticky stejnoměrný odpor v celém rozsahu. U bajonetu je gumový těsnící kroužek, samotný bajonet je samozřejmě kovový.
Všechny snímky od tohoto místa dále jsou pořízeny Nikonem Z7 ! Ve fotoaparátu Nikon Z7 i v programu Capture NX-D (kterým byly snímky převáděny do JPG) byla VYPNUTA korekce vinětace! Za normálních podmínek, mimo testů, není třeba ji vypínat.
Zbytek clon nemá smysl zkoumat, protože to bude už jenom lepší. Šedivý rámeček kolem snímků tam není náhodou - má tonalitu středu snímku a ukazuje, jak moc se liší světlost snímku ve středu a na okrajích. V ideálním (teoretickém) případě by rámeček neměl být nikde vidět a měl by splynout se snímkem - což se ovšem nestává :) Závěr: Jak se dalo čekat, nejhorší výsledek je na cloně 2,8 a ohnisku 35 mm - tato vinětace se nedá dokonale odstranit ani v programu Capture NX-D při maximální korekci (pokud by vadila). Na druhou stranu vinětace velmi rychle po zaclonění alespoň na clonu 4 mizí. Dá se říci, že vinětace je ve srovnání s objektivy podobného rozsahu a konstrukce běžná, nejméně se projevuje na ohnisku 50 mm, kde již při mírném zaclonění prakticky mizí, stejně tak při zapnutí korekce vinětace ve fotoaparátu si jí na běžném snímku asi nevšimnete a na reprodukci obrazů si vemte jiný objektiv :) U portrétů nevadí - i když zde je na ohnisku 85 mm minimální i bez korekce. Pro reálné posouzení jejího vlivu na běžné fotografie se podívejte na konec testu do galerie snímků - patrně ji nebudete vůbec vnímat. Na snímači APS-C se vás vinětace netýká :)
Závěr: Na ohnisku 35 mm je vidět výraznější soudkovité zkreslení, ale přibližně od ohniska 50 mm zkreslení prakticky zcela mizí, ani jsem takto dobrý výsledek nečekal.
MTF graf na cloně 2,8 a 35 mm slibuje vcelku průměrný kontrast i ostrost na okrajích obrazu, na 150 mm by měly být okraje ostřejší. Tamron uvádí ještě nečekaně i MTF graf na ohnisku 85 mm, asi z důvodu, že je to takové obvyklé portrétní ohnisko a pokud lze grafu věřit, tak toto by byl velmi dobrý výsledek i s přihlédnutím k tomu, že se jedná o clonu 3,5.
Výrobce v tomto ohledu slibuje nadstandardní výsledky je v úbytku kontrastu, tak i v odolnosti proti závoji a odleskům (plné rozlišení fotografií převedeno z důvodu úspory místa na 6 mil. bodů). V editoru byly výrazně zesvětlené stíny kvůli lepší viditelnosti odlesků: Závěr: Zde skutečně musíme výrobce pochválit, to je bez debat. Sice tam při dobré vůli lze nějaké odlesky na cloně 16 najít, ale dá to práci. Navíc jsou viditelné většinou i v hledáčku, takže je lze malou změnou úhlu záběru eliminovat. Na nízkých clonách se neobjevují vůbec. A dobrá zpráva pro milovníky "hvězdiček" ze světelných zdrojů - jsou tam :)
Objektiv jsem nasadil přes adaptér FTZ na Nikon Z7. V této kombinace nelze vypnout/zapnout stabilizaci na fotoaparátu - odpovídající nastavení je třeba provést na objektivu a informace se přenese do fotoaparátu, ikonka na fotoaparátu je "mrtvá". Nejprve jsem pořizoval snímky v normálním režimu závěrky a měl jsem u hodně snímků "zdvojené" kontury - poté jsem přepnul fotoaparát na "tichou závěrku", tj. elektronickou a úspěšnost dobrého snímku se přímo dramaticky zlepšila - rozdíly jsou vidět na snímcích 4403 a 4408). Při pořizování snímků jsem seděl na židli, ale ruce bez jakékoliv opory. Opakovaně jsem docílil celkem ostré snímky i na čas 3 sekundy, což považuji za docela neuvěřitelné. Ve stoje lze udržet bez velkých problémů téměř jednu sekundu na 35 mm (časy od 0,7 do 1/8s celkem v pohodě). Závěr: Asi nikdy se mi nepodařilo udržet s žádným objektivem tyto časy - pravda ovšem je, že jsem je pořídil v kombinaci s Nikonem Z7 - ale domnívám se, že objektiv má na tomto výsledku větší podíl, stabilizace funguje opravdu dobře.
V okamžiku, kdy má Nikon bezzrcadlovky, se spolehlivost ostření sleduje daleko lépe, protože prakticky můžeme s velkou pravděpodobností vyloučit chybu fotoaparátu a případná neostrost snímku po vyloučení chyby obsluhy znamená, že fotoaparát zaostřil správně a případnou neostrost lze přepočíst na úkor špatné kresby objektivu, zvláště v okrajových částech obrazu a za použití krajních ostřících bodů. Výrobce označuje ostření jako rychlé použitím OSD (Optimized Silent Drive). Poprvé byl tento motor použit u objektivu Tamron 17-35/2,8-4. Platí zde tedy stejný závěr jako u zmíněného objektivu s tím, že dráha pro ostření je u ohniska 35-150 přece jen delší a z toho vyplývá i delší čas k přejetí příslušné vzdálenosti na ostřícím prstenci. Tvůrcům videa by mohl vadit zvuk ostřícího motoru, který je v tichu výraznější, než jsme zvyklí u motorů AF-S. Pokud budete chtít do automatického ostření zasáhnout bez toho, že jej na objektivu vypnete, budete se přetahovat s ostřícím motorem. Po přepnutí na ruční ostření je chod ostřícího prstence dostatečně jemný pro přesné zaostření. Závěr: Rychlost ostření tohoto objektivu nelze označit za závratnou, na žádné velké akční scény to nebude a bezhlučné také není, naštěstí je ovšem spolehlivé. Pokud se chcete podívat, jak
rychle objektiv automaticky ostří při videu a ohnisku 150 mm, tak si stáhněte
tento soubor s videem (cca 250 MB).
Fialové a zelené obrysy lze najít obecně v nejkontrastnějších částech na okraji obrazu a na nejnižších clonách. Lahůdkou pro aberaci jsou okraje předmětů z chromu a odlesky na vodní hladině - vybral jsem ze všech snímků ty nejhorší, které jsem našel (výřezy odpovídají velikosti fotografie 120x180 cm).
Závěr: Naprosto vynikající výsledek - pokud chcete nějakou aberaci vůbec vidět, tak musíte v editoru vypnout automatické odstraňování aberace nebo alespoň nastavit ohnisko 35 mm, nejnižší clonu a fotit odlesky na vodě, jinak nenajdete nic - výše uvedené výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie cca 120 x 80 cm.
U objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdálenost a ještě ke všemu v tomto rozsahu je hodnocení bokehu poněkud nepodstatné - ani bych snad za normálních okolností v tomto případě bokeh nehodnotil - kdyby - kdyby jej výrobce neoznačoval za "portrétní". Zázraky nečekejte.
Závěr: Překvapení se nekoná, je to dobrý průměr, ale asi nikdo zázraky nečekal. Někdy bývá takovýto bokeh označován jako "lehce nervózní" :) a dělá docela pěkné "cibulky". Z hlediska bokehu to určitě ideální portrétní objektiv není, ale neurazí. Hodně záleží na pozadí a odstupu o něj. Rozhodně není dobré mít v pozadí pravidelné struktury nebo odlesky vodních kapek.
Fotoaparát Nikon Z7, pořízeno z ruky se zapnutou stabilizací obrazu, převedeno z NEF v programu Capture NX-D se zapnutou korekcí aberace, provedeny drobné korekce expozice a vyjasnění stínů, uloženo do 90% kvality JPG. Bez dalších úprav, bez doostření.
Když byl tento objektiv 25. dubna 2019 ohlášen, objevil se internetových diskusích názor, že je to naprosto zbytečný objektiv, který je úplně k ničemu a nikdy neměl vzniknout :) Přesný opak je pravdou. Středně rozsahové objektivy s proměnlivým ohniskem pro FX snímače na rozdíl od objektivů na DX snímače, prakticky neexistují. U nikonů je jediným zástupcem objektivu, který by na FX pokrýval větší rozsah než 24-70 jen 24-120 (pokud pomineme 28-300) a o jiných značkách nevím. Vzhledem k tomu, že Tamron před nedávnem uvedl na trh velmi dobrý objektiv Tamron 17-35/2,8-4, dává objektiv 35-150/2,8-4velký smysl. Tamron tak nabízí ucelenou dvojici objektivů stejného konstrukčního základu se shodnou světelností a i pro amatéry za ještě přijatelné ceny. Za cca 40.000,- Kč máte vyhovujícím způsobem dvěma objektivy pokrytá ohniska od 17 do 150 mm! Plusy + velmi dobrý poměr cena/kvalita Mínusy? Jedná se o velmi praktický cestovní objektiv a - zde dáme výrobci za pravdu - i velmi použitelný portrétní objektiv. Stejně dobře je tak použitelný pro různé reportáže a zkrátka pro běžný život. Pokud je vaší podmínkou nejrychlejší a naprosto tiché ostření, budete se muset poohlédnout po jiném objektivu s jiným rozsahem ohnisek nebo po objektivech s pevnou ohniskovou vzdáleností - a pokud zůstaneme u Tamronů, tak na portréty třeba vynikající Tamron 90/2,8 či na (nejen) sportovní fotografie Tamron 70-200/2,8. *** Cizojazyčné zdroje, zatím jich moc není:
Test se týká konkrétních objektivů
náhodně vybraných z běžné maloobchodní sítě.
|