VILTROX AF 135 mm F1.8 LAB PŘIPRAVUJEME!
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů zde. Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde.
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření 01.04.2025 objektiv oznámen 19.03.2025 - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit. Přehled objektivů Nikon a Tamron s bajonetem Z do 100.000,- Kč Přehled objektivů všech výrobců s bajonetem "Z" V době poplatné tomuto testu neexistuje na českém trhu jiný objektiv této ohniskové vzdálenosti a světelnosti na bajonet Z než je stávající Nikon 135/1.8 Plena, který je od začátku konstruován jako portrétní objektiv s důrazem na ideální rozostření pozadí s kruhovým bokehem neostrých částí obrazu až do okrajů. Jeho test s porovnání se starší Sigmou na bajonet F si můžete přečíst zde. Objektiv Plena je vynikající, ovšem má jednu podstatnou vadu - i v akcích strojí v roce 2025 nejméně 66.000,- Kč a to je pro některé fotografy - a asi jich nebude málo - cena mimo jejich možnosti. Asi i to je jeden z důvodů, proč se do výroby tohoto objektivu pustila firma Viltrox, známá v poslední době kvalitními objektivy za přijatelné ceny - zatím jsem testoval pouze dva objektivy na DX (APS-C) snímače - Viltrox 23/1.4 a Viltrox 75/1.2 a nedopadly vůbec špatně. Toto je tedy první Viltrox na plnoformátové snímače, který se mi dostal do testu. Uživatelé Sony fotoaparátů mohou mimo zde testovaného, který byl pro E bajonet uveden na trh v roce 2024, vybírat ještě mezi Samyang AF 135mm f/1.8 (cca 22.000,- Kč), který ovšem s bajonetem Z v současné době neexistuje a nativním Sony FE 135mm f/1.8 GM (cca 40.000,- Kč přes adaptér Megadap ETZ21 nebo Viltrox E-Z AF. Ale tyto dva objektivy zde řešit nebudeme. Srovnání Sony s Viltroxem existuje na internetu dostatek a Viltrox z těchto srovnání nevychází vůbec špatně. Jistě vás zajímat, jak si tento objektiv vede ve srovnání s elitou - objektivem Nikon 135/1.8 Plena. Snad vám tento test pomůže. A nejprve se podíváme na srovnání technických parametrů různých objektivů s touto světelností a ohniskovou vzdáleností.
Viltrox je trochu štíhlejší a delší než Plena, ovšem má o cca 300 gramů vyšší hmotnost - a to už je znát. Ovšem lepší zprávou je, že stojí TŘETINU peněz než Plena - za jednu Plenu můžete mít 3 Viltroxy :) Přesto je to nejdražší objektiv od Viltroxu na Nikon Z bajonet - celkem již existuje 17 objektivů Viltrox na Z bajonet.
Již podle hmotnosti lze usuzovat, že to není žádná plastová hračka. Objektiv obsahuje 14 prvků v 9 skupinách, z toho 4 ED čočky a 2 z vysokým indexem lomu a účinným odstraňováním aberace. Přední čočka je opatřena vrstvou proti ulpívání nečistot a snadné čištění. V objektivu jsou použity Viltrox HyperVCM motory, které by měly ostřit o 150% rychleji než motory STM. Objektiv je utěsněn proti pronikání vlhkosti. Tubus objektivu je z vyroben ze slitiny hliníku a magnézia pro maximální odolnost a tuhost. Ačkoliv Nikon u svých objektivů od používání displejů na objektivech upouští, zde jej najdeme - zobrazuje zaostřenou vzdálenost a použité clonové číslo.
Další ovládací prvky: 2 tlačítka Fn - mohou mít různou funkci, přepínač ručního/automatického ostření a přepínač ostřícího rozsahu: plný, 0.7-2m a 1.5m až nekonečno. Stejně jako u objektivu Tamron najdete u bajonetu vstup USB-C pro aktualizace firmware objektivu - je možné jej aktualizovat (a také nastavovat některé funkce objektivu) přes kabel USB-C spojený s počítačem nebo přes bluetooth, pokud je objektiv nasazen na zapnutém fotoaparátu a stáhnete si aplikaci "Viltrox lens app". Neobvyklým přepínačem je šoupátko "Click", které určuje, zda se bude funkční prstenec posouvat plynule nebo bude mít zarážky. Ale nepředstavujte si to jako na starých F objektivech, kde clonový prstenec zaskakoval v zarážkách velmi razantně a jeho nechtěné pootočení bylo takřka nemožné. V tomto případě sice získá prstenec jakési zarážky, které jsou ovšem tak jemné, že jeho nechtěné pootočení je velmi, velmi snadné a tak ten "click" ztrácí smysl. Škoda. Zajímavostí je provedení sluneční clony - má na přední straně gumu, která může sloužit jako mírný tlumič nárazů a také přispívá k větší stabilitě, pokud pokládáte (třeba na stůl) fotoaparát na objektiv. Bohužel aretace sluneční clony na objektivu nejen že není vybavena pojistkou, ale také je velmi slabá. A až se bude někde na fóru někdo ptát, zda není objektiv vadný, když v něm při manipulaci něco poměrně výrazně hýbe, tak mu sdělte, že je to normální. Většinou se s tímto jevem setkáváme pouze u objektivů vybavených stabilizací. Proč je tomu tak i v tomto případě, nevím.
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):
Nastavení fotoaparátu Nikon Z9 pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak: Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon NX-Studio. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control OFF, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm.
Závěr:
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. U všech snímků v protisvětle je vypnuto automatické odstraňování aberace.
Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr. Závěr:
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. U
Závěr:
Minimální zaostřovací vzdálenost je Závěr:
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost: Hlučnost: Přesnost:
Závěr:
Objektiv, stejně jako Plena, není vybaven vlastní stabilizací a spoléhá na stabilizaci snímače. Závěr: Není.
Objektiv má s
U snímků v protisvětle dochází k Závěr:
Toto
Závěr:
Vše na clonové číslo 1.8
Závěr:
Nelze použít.
Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon Studio NX. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Zapnutá stabilizace, vše z ruky. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm.
Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu
+
+-
S Nevíte, zda vám bude objektiv vyhovovat a chcete si jej jen vyzkoušet a poté třeba i koupit? Doporučuji půjčovnu FOTORI, která zapůjčila i objektiv pro tento test - děkuji:
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|