Viltrox AF 75/1.2 Z PRO na Nikonu Z9 (DX režim)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů zde. Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde
Přehled objektivů
Nikon a Tamron s bajonetem Z do 100.000,- Kč
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření XX.10.2024 objektiv oznámen 23.9.2024 - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit. Viltrox je poměrně aktivní čínská firma - v současné době má pro bajonet Z k dispozici celou řadu objektivů jak pro plnoformátové snímače, tak pro DX snímače. Většinou se jedná o poměrně světelné objektivy 1.2 až 1.8. Zde testovaný objektiv je novinkou roku 2024 a je teprve druhým objektivem (po 27mm/1.2), který má v názvu "PRO", což by mělo patrně značit profesionální řadu objektivů - k dispozici je i ve verzi pro Sony (E-mount) a Fuji (X-mount). Oba jsou to objektivy pro DX (APS-C) snímače. Doposud jsem testoval od firmy Viltrox následující objektivy:
O tento test jsem byl požádán jedním z pravidelných čtenářů mých testů (a také přispěvatelem na provoz těchto stránek - děkuji) a protože se mi objektiv podařilo zapůjčit, podívám se mu alespoň zběžně na zoubek. Světelnost 1.2 rozhodně není běžná - se stejnou světelností je mu nejblíže objektiv Z 85/1.2 S, ale to je objektiv pro plnoformátové snímače a z naprosto jiné cenové kategorie. Viltrox je objektiv pro DX = APS-C snímače, kde poskytuje úhel záběru odpovídající ohniskové vzdálenosti 112 mm s hloubkou ostrosti odpovídající ohniskové vzdálenosti 75 mm. Mohl by se tak stát výborným portrétním objektivem a mohl by být zajímavý i pro tvůrce videa. Tak se podíváme, jak si povede.
Prvky s vysokým lomem světla,
ED prvky Co říká výrobce? Skleněné prvky od renomovaného japonského výrobce HOYA jsou vsazeny do celokovového utěsněného těla z pevné hliníkové slitiny, odolného vůči vodě a prachu. Se super velkou světelností F1,2 objektiv nabízí velkou maximální clonu, malou hloubku ostrosti a poskytuje vynikající výkon při slabém osvětlení a výjimečně ostrou kvalitu obrazu. Nově navržený krokový motor STM poskytuje téměř tiché, rychlé a přesné automatické ostření a snadno dostupný přepínač MF/AF umožňuje rychle přepínat mezi manuálním a automatickým režimem ostření. Manuální ostření funguje „by wire“, takže při otáčení ostřícím kroužkem v manuálním režimu poháníte motor AF. Objektiv využívá vnitřní zaostřovací systém, takže fyzická délka zůstává konstantní v celém rozsahu zaostření. Je také vybaven clonovým kroužkem „s kliknutím“ na každé 1/3 clony a je tak mnohem méně pravděpodobné nechtěné přestavení. Za F16 je pozice „A“, která vám umožní ovládat clonu z fotoaparátu. Ruční ostření je krokovým motorkem a "elektronické", jako ostatně u všech Z objektivů. Ovládací prvky: Prstenec pro nastavení clonového čísla - na bajonetu Nikon Z poměrně vzácná záležitost.
Přepínač AF/MF - vždy praktičtější řešení, než přepínat v menu fotoaparátu. U bajonetu je umístěn USB-C konektor pro aktualizaci firmware objektivu. To je velice elegantní řešení, protože není třeba konektor zvlášť utěsňovat, protože je chráněn těsněním bajonetu. Na druhou stranu zase není možné ovládat nastavení objektivu z mobilního telefonu, jak to má velmi šikovně vyřešené třeba Tamron s Tamron Lens Utility. Na objektivu najdete ještě jeden mechanický přepínač s označením CLICK ON/OFF. V poloze ON zaskakuje clonový kroužek po vyznačených ryskách, v poloze OFF jde ovládat zcela plynule. V obou případech lze nastavit clonový kroužek na "A" a v tom případě je možné nastavovat clonové číslo z fotoaparátu. Pod přepínačem AF/MF je ještě jedno gumové tlačítko, které plní funkci tlačítka L-Fn známého z objektivů Nikon a lze mu přiřadit některou z funkcí fotoaparátu z menu. V každém případě působí objektiv velmi robustním dojmem (což jeho hmotnost potvrzuje). Snad jediná část z umělé hmoty je clonový prstenec, zbytek je kov.
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde): "Jestli tohle má nulu, tak je sládek jednička." Tuto větu z reklamy na nealko pivo bychom mohli trochu pozměnit: "Pokud ten graf na 1.2 nelže, tak je optik jednička". Ale je pravdou, že konstrukce objektivů pro DX snímače je přece jen jednodušší než pro plnoformátové snímače, zvláště v okrajích obrazového pole. Pro srovnání MTF grafy objektivů Nikon - vzhledem k tomu, že jsou to oba plnoformátové objektivy, vyznačuje zelená čára část pro DX snímače.
Nastavení fotoaparátu Nikon Z9 pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak: Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon NX-Studio. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm.
Závěr: No, toto jsem vážně nečekal (jak říkával K. Gott při opakovaném udílení Zlatého slavíka). Se svou ostrostí se může minimálně rovnat Nikonu Z 85/1.2. Na clonovém čísle 8, jak tomu už tak u hodně světelných objektivů bývá pravidlem, nastupuje neostrost vlivem difrakce. Od clonového čísla 2.8 (2.0) do 4.0 je ostrost špičková i v rozích obrazu, což je velmi vzácné.
Samozřejmě jako vždy
záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí,
kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude
fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete
v galerii na konci testu.
Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. Neostré pozadí - na clonové číslo 1.2 je dobře vidět zploštění (kočičí oči) na okraji snímku - při zaclonění se neostré části stávají kruhové i na okrajích. Naštěstí nemají odlesky výraznější strukturu, i kdy nějaká struktura viditelná je. Neostré popředí - je dobře vidět šestiúhelník, který vytvoří 11 lamelová clona :)
Výše uvedené jsou samozřejmě extrémní případy. Za normálních okolností je bokeh nádherně krémový, zvláště, když je pozadí více vzdálené: U všech snímků v protisvětle je vypnuto automatické odstraňování aberace.
Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr. Závěr: Pokud se vyhnete zrcadlovým odleskům, je podání neostrého popředí i pozadí velmi příjemné, bez snahy o obtahování neostrých částí linkou a velmi klidné. Další příklady fotografií najdete v galerii na konci testu.
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. Objektivy s vysokou světelností bývají na aberaci velmi náchylné, zvláště na nejnižším clonovém čísle.
Tak zatím nic - zkusím svou oblíbenou lavičku s mokrou dlažbou na zemi a odlesk slunce na vodní hladině -alespoň něco přece na clonovém čísle 1.2 objevit musím: No sláva! Na mé oblíbené lavičce, když je mokrá, najdu aberaci vždy - ale toto je skutečně prakticky nic. Alespoň, že odlesky ve vodě málokdy zklamou - nicméně tohle je skoro nic a když zapnu automatické odstranění aberace v programu NX Studio nebo trochu zvýším clonové číslo, tak už nenajdu vůbec nic. Pokud už se ve snímku nějaká aberace objeví, prakticky není závislá na nastaveném clonovém čísle. A na samý závěr můj "nejlepší" úlovek - jemné kapky vody usazené v malých prohlubních asfaltu proti slunci - zde vidíte i zmenšeném snímku obě tváře aberace - "fialovou", která se vyskytuje většinou v rovině ostrosti a před ní a "zelenou", kterou objevíme v neostrém pozadí. Nic horšího už vás nepotká :) Závěr: Nic, nic, nic.... To je naprosto neuvěřitelný výsledek. Tento objektiv nemá ani na clonové číslo 1.2 prakticky žádnou aberaci. To je lepší výsledek než u Nikonu 85/1.2 S. Neuvěřitelné!!!
Minimální zaostřovací vzdálenost je 88 cm, poměr zvětšení 0,1 - takže žádné "makro" to skutečně není. Následující snímek květu muškátu je pořízen na clonové číslo 1.2 na minimální zaostřitelnou vzdálenost: Závěr: Na makrosnímky to nebude, ale neostré pozadí je velmi pěkně podané.
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost: Není v ostření tak rychlý, jak jsme zvyklí u Nikon Z objektivů. Přeostření z 1 metru na "nekonečno" není žádné cvak-cvak - jeho průběh můžete v klidu sledovat v hledáčku. Přeostřování v kratším rozsahu je celkem rychlé, i když na nějaké hodně akční věci v režimu AF-C bych si jej asi nevybral. Ve výjimečných případech si trochu cukne tam a zpět než se chytne, ale nic mimořádného. "Dýchání" objektivu, tj. změnu úhlu záběru při změně roviny ostření lze označit za průměrné, dá se s tím žít - filmaře to zajímá, fotografům je to většinou jedno.
Hlučnost: Takový střed - rozhodně není zcela tiché. Pokud byste s ním natáčeli video a nebyl by to zrovna rockový koncert, asi bych volil externí mikrofon.
Přesnost:
Nemám výhrady - a to ostrost na clonové číslo 1.2 je neuvěřitelná (režim AF-C
ptáci):
Zaujala mne ihned po pár prvních fotografiích jedna zvláštnost. Se vzrůstajícím clonovým číslem nastává před expozicí taková malá prodleva - snad jako kdyby expozice čekala, až se zavře clona. Je to snad poprvé, kdy jsem se s něčím takovým u objektivu setkal, resp. všiml. Závěr: Není to žádný rychlík na akční scény, ostření nelze prohlásit za bezhlučné a na vyšších clonových číslech má expozice mírnou prodlevu.
Objektiv není vybaven stabilizací. A fotoaparáty Nikon s DX snímači také ne - takže smůla. Pokud jej budete používat na fotoaparátech Nikon s plnoformátovými snímači, pomůže vám stabilizace snímače - ale zase ne tak moc, přece jenom je to úhel záběru 112 mm - ale rozdíl rozhodně poznáte. Závěr: Není, musíte využít stabilizaci snímače
Objektiv je dle tvrzení výrobce opatřen vícevrstvým nano-povlakováním s úpravou přední čočky proti usazování nečistot s odpuzováním vody. Tak uvidíme:
Clonové číslo 1.2:
Clonové číslo 16:
Clonové číslo 1.2:
Clonové číslo 16:
Závěr: Tento objektiv není rozhodně v protisvětle žádný přeborník. Ztrácí kontrast a má poměrně velké odlesky. Zatímco ztráta kontrastu není ve srovnání s obdobnými objektivy nic mimořádného, tak na nejnižším clonovém čísle se budete závoji a odleskům vyhýbat těžko, na vyšších clonových číslech je to takřka nemožné. V určitých situacích dokáží odlesky zcela zničit snímek. Takže nic moc - pokud ovšem nejsou odlesky vaším tvůrčím záměrem, v tom případě se vám jich dostane skutečně dostatečně.
Závěr: Je tak nepatrné, že není na první pohled (ani na druhý) patrný rozdíl mezi snímkem bez korekce a s korekcí zkreslení - takže - výborně.
Takto vypadá vinětace objektivu bez jakékoliv korekce:
Závěr: Na nízkých clonových číslech je tam vinětace "jako prase". Pokud ji chcete do clonového čísla 2 zcela zlikvidovat, tak budete mít v editoru trochu práci, protože ani automatická korekce v programu NX Studio si s ní zcela neporadí a u jiných programů tomu bude patrně stejně. Navíc na clonovém čísle 4 je vidět, že není zcela rovnoměrná. Ale můžete se vymluvit na tvůrčí záměr a nebudete ji tam muset u portrétů přidávat :)
Nelze použít. V současné době lze použít Z konvertory pouze k následujícím objektivům.
Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon Studio NX. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Zapnutá stabilizace, vše z ruky.
Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu
+ cena + vynikající odolnost proti aberaci + utěsnění + bokeh
+- ostření není zcela nehlučné +- záhadná prodleva na spoušti při vysokých clonových číslech
- slabá odolnost na protisvětlo proti bodovým světelným zdrojům - chybí stabilizace objektivu (je to objektiv na DX snímače, které žádnou svou stabilizaci nemají)
Celkově? Velice příjemné překvapení za cca 15.000,- Kč. I když objektiv není dokonalý - což není skoro žádný - tak za ty peníze dostanete hodně. Vlastně ne - s výjimkou protisvětla má objektiv vynikající kontrast, ostrost a nádherné podání neostrého pozadí i popředí - alespoň u "normálních" fotografií. Pokud hledáte výborný portrétní objektiv, jste na správném místě. Na noční streetfoto? Proč ne?
A není to objektiv jen pro majitele DX snímačů. I vlastníci Z7x, Z8 či Z9 mohou tento vysoce světelný objektiv využít, pokud jim stačí v DX režimu 5392 x 3592 bodů (= cca 19 mpx). Majitelé fotoaparátů Z5 a Z6 budou mít velikost fotografie 3984 x 2656 bodů (= cca 10.5 mpx), což na běžné velikosti fotografií stačí - a pokud ne, jsou zde programy, které sice žádné další detaily nevymyslí, ale dokážou obraz dnes již velmi kvalitně přepočítat na vyšší rozlišení, pokud by to bylo třeba. Pokud budete fotografovat venku při pěkném počasí na clonové číslo 1.2, může se stát, že už nebudete moci snížit ISO na takovou úroveň, abyste mohli dát dostatečně krátkých čas. V tom případě už pomůže pouze slabší šedý filtr - ale hodně kvalitní, aby objektivu v ostrosti moc neublížil (o natáčení videa ani nemluvě).
A to je v roce 2024 test poslední. Přeji vám hodně krásných fotografií v roce 2025 a hodně spokojenosti.
Objektiv k testu zapůjčil: Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|