Viltrox AF 23/1.4 Z na Nikon Z7 (pro DX snímače)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů zde 1.10.2021 Po uvedení Nikonů Z50 a Zfc na scénu bezzrcadlovek Nikon přirozeně stoupá poptávka po objektivech na menší (Nikonem označované jako "DX") snímače. Pravdou je, že Nikon s těmito objektivy zrovna moc nechvátá a tak pro DX snímače uvedl zatím na trh pouze následující objektivy: Nikkor Z DX 16-50/3,5-6,3 VR a Nikkor Z DX 50-250/4,5-6,3. Další z ohlášených objektivů Nikkor Z DX 18-140/? je dnes, v říjnu 2021, v nedohlednu. O objektivech DX s pevnou ohniskovou vzdáleností se ani nehovoří. Proto není divu, že se díry na trhu chopily jiné firmy - a na objektiv jedné z nich - firmy Viltrox, se dnes podíváme blíže. Objektiv má pevnou ohniskovou vzdálenost nezvyklých 23 mm - po přepočtu na FF snímače se tváří jako objektiv s úhlem záběru odpovídajícím 23 x 1,5 - tedy 34,5 mm a světelnost tohoto objektivu je velmi, řekněme až neobvykle, vysoká - 1,4. Firma Viltrox (Čína) vyrábí samozřejmě objektivů více v provedení s bajonetem Nikon Z, Sony E a EF a Fuji XF a Canon L a EF-M. Konkrétně pro Z bajonet Nikon má v provedení DX ještě 33 a 56 mm ( 49,5 a 84 mm), oba se světelností 1,4. Pro FF snímače jsou k dispozici srovnatelná ohniska (úhlem záběru) o světelnosti 1,8 - 35 a 85 mm - a také objektiv 24 mm, který zatím svůj ekvivalent v DX segmentu nemá - na FF zase zatím neexistuje ohnisko 50 mm. Technické parametry
V názvu objektivu chybí označení "VR", takže je třeba počítat s tím, že objektiv není vybaven vlastní stabilizací (a fotoaparáty Z50 a Z fc nedisponují stabilizací snímače), takže stabilizovat se nebude :) Ale to není u této ohniskové vzdálenosti zase taková tragédie a VR technologie by objektiv patrně zásadně prodražila.
Objektiv pro tento test zapůjčila
Je to opravdu lehký prcek, který jde strčit bez problémů do kapsy (z čeho asi vzniklo české slovo "prcek"?). Prakticky všechny součásti objektivu se zdají být z nějaké kovové slitiny, pokud v Číně nevynalezli plast, který na omak studí. Bajonet nemá těsnění, takže ani odolnost zbylých součástí objektivu proti povětrnostním vlivům nebude nijak extrémní a je třeba s tím počítat. V bajonetu ovšem najdete konektor USB-C pro aktualizaci firmware objektivu. Aktualizace je celkem jednoduchá - z www výrobce si stáhnete ZIP soubor, rozbalíte z něj soubor s příponou DAT, připojíte k PC objektiv (který se objeví jako další disk a soubor tam nakopírujete. Po nakopírování se spojení s PC na chvilku přeruší a po jeho obnovení je firmware nainstalován. Nejširší prstenec slouží pro ruční ostření a jeho chod klade přiměřeně příjemný odpor a má velmi jemný krok - což je při světelnosti objektivu dobře. Posledním ovládacím prvkem objektivu je clonový kroužek. Pokud je nastaven na červené "A", znamená to, že clonové číslo můžete nastavit na fotoaparátu. V ostatních polohách nastavujete plynule clonové číslo na objektivu - nejsou tam žádné zarážky (fajn pro natáčení videa), vše jde naprosto plynule. Malá zarážka je pouze na pozici "A" a u clonového čísla 16. Malý zádrhel je v tom, že zarážka je skutečně malá ve smyslu, že klade velmi malý odpor. Při manipulaci s fotoaparátem či objektivem se vám tak často stane, že si s tímto kroužkem pohnete a budete se divit, proč nemůžete na fotoaparátu ovlivňovat clonové číslo. Zarážka na pozici "A" by si zasloužila určitě větší odpor. K objektivu dostanete přední krytku, zadní krytku, látkový pytlík a sluneční clonu - se kterou budete při nasazení na objektiv trochu zápasit, ale drží pevně. Pozn.: zvýrazňování hran při ručním ostření, stejně jako detekce tváří či očí s tímto objektivem samozřejmě funguje.
Bohužel se mi na www výrobce ani nikde jinde nepodařilo dohledat jakékoliv oficiální MTF křivky tohoto objektivu (více o MTF křivkách zde). Našel jsem pouze u jednoho zahraničního testu následující graf, který se vztahuje ke stejnému objektivu v provedení FUJI - ale dá se předpokládat, že s jiným bajonetem to nebude jiné. Ano, je to poněkud divoké srovnání a nevíme vůbec nic o metodách těchto testů, ale zkusíme porovnat s jiným grafem objektivu Z 50 1,8 S:
Pokud přijmeme předpoklad, že hodnoty v obou grafech jsou správné, potom by papírově Viltrox neměl špatné výsledky. Ale budu raději věřit svému testu v reálných podmínkách. Možná se budete divit, proč jsem (jak uvidíte dále) objektiv netestoval na fotoaparátu s DX snímačem, nýbrž na Nikonu Z7 (který se poslušně automaticky přepnul do režimu DX objektivu). Důvod je jednoduchý - pokud chci testovat objektiv za pěkného počasí - a jinak to prakticky nejde - tak při clonovém čísle 1,4 a nejnižším nastavitelném ISO bych se u fotoaparátu Z50 dostal na hranici času 1/4000 s, ale já potřebuji na clonových číslech 1,4 až 2,8 časy kratší a nemohu testovat ostrost objektivu s nasazeným šedým filtrem. Vzniká tím malý rozdíl v rozlišení - Z50 by měla 5568 x 3712 bodů, Z7 v DX režimu má 5408 x 3600 bodů - z praktického hlediska je to zanedbatelný rozdíl cca 1 mil. bodů. Fotoaparát Nikon Z7, zpracování
v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE
SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control auto, ostatní hodnoty 0,
Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion
Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG v programu Capture NX-D na 95%
kvalitu. Stativ, vypnutá stabilizace, elektronická první lamela, bezvětří. Ještě jednou upozorňuji, že u následujících snímků byla vypnuta automatické korekce aberace!
Ve středu obrazu: výborná ostrost již od clonového čísla 1,4, excelentní od 2,8 do 5,6. Výrazné zhoršení od clonového čísla 8 výše. Rohy obrazu: méně uspokojivé až do clonového čísla 2,0. Výrazné zlepšení u clonového čísla 4, nejlepší na 5,6 a dobrá až do clonového čísla 16. Pokud chcete fotografovat s tímto objektivem krajinu, zvolte clonové číslo 4 nebo lépe 5,6, kde jsou výborné výsledky v celé ploše obrazu. Závěr: Když si uvědomím, že je to objektiv světelnosti 1,4 a stojí 9.500,- Kč, tak jsou výsledky velmi, ale velmi dobré. Můžete právem namítnout, že výborná ostrost ve středu obrazu na clonové číslo 1,4 je na prd, protože tam se hlavní motiv při kompozici málokdy umísťuje - a máte pravdu. Vlevo ale vidíte výřez ze snímku pořízeného na clonové číslo 1,4, který pochází z tzv. "zlatého řezu", tedy místa, kam se hlavní motiv (třeba i portrétu) klasicky umísťuje - a myslím, že tato ostrost by pro většinu účelů měla s přehledem stačit pro fotografii výstavní velikosti 30x40 cm (navíc snímky v tomto testu nejsou doostřovány). Za ty peníze bych více nikdy nečekal - resp. čekal jsem daleko horší výsledek, toto je velmi příjemné překvapení! A aberací na okrajích snímku se nenechte vyděsit - takto ji odstraní Capture NX-D na clonové čísle 1,4 - viz vpravo (mírně doostřeno).
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Všechny snímky jsou této části pořízeny na clonové číslo 1,4 - snímky v plném rozlišení najdete v galerii na konci testu.
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 120x80 cm, zobrazení na monitoru 1:1. Na snímcích běžné velikosti si u tohoto objektivu aberace na běžných snímcích asi nevšimnete ani na clonovém čísle 1.4. Vybral jsem pro objektiv proto to nejhorší, co dovedu - odlesky na vodní hladině: Závěr: U snímků bez odrazů světla na vodní hladině, přímého protisvětla nebo odlesků od chromových částí si jí v běžné tiskové velikosti asi na fotkách vůbec nevšimnete ani na clonovém čísle 1.4. Od clonového čísla 2.8 prakticky zmizí úplně všude. Pokud se vám aberace tohoto objektivu zdá vysoká, tak se podívejte na Nikkor 24/1.4 - tam je úplně stejná za 5x vyšší cenu. Takže za mne OK, protože snímků s takovým druhem odlesků na clonové číslo 1.4 asi moc pořizovat nebudete, aby vás to trápilo. Ano, mohlo by to být lepší, ale za ty prachy...
Je to 30 cm a to je asi tak vše, co k tomu lze sdělit. Hloubka ostrosti bude odpovídat fyzickému ohnisku 23 mm. Závěr: Na makro ten objektiv samozřejmě není, ale vyhrát si s ním lze.
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Tento objektiv není žádná špička, ale zdržovat vás určitě nebude, jeho krokový motorek je téměř neslyšný, poměrně rychlý a relativně přesný. Někdy si při zaostření (ale velmi rychle) "dýchne", ale není to nic, co by vadilo. V režimu AF-C se mi někdy stávalo, že při nastavené prioritě zaostření byl fotoaparát ochoten pořídit snímek i v případě, že evidentně zaostřeno nebylo (při nejbližší zaostřitelné vzdálenosti). Závěr: Nemám žádné podstatné výhrady.
Objektiv není vybaven stabilizací, takže na fotoaparátech, které nemají stabilizaci na snímači, žádnou mít nebudete. Ale to na této ohniskové vzdálenosti skutečně není žádná tragédie.
Závěr: Velmi dobrý výsledek, se kterým bych byl spokojen i u podstatně dražších objektivů.
U následujícího snímku byla při převodu do JPG vypnuta automatická korekce zkreslení, ale ponechána korekce vinětace. Závěr: Bez korekce zkreslení má objektiv mírné poduškovité zkreslení, které lze v editoru velmi lehce srovnat.
Při převodu do JPG byla v programu Capture NX-D VYPNUTA korekce vinětace. Rámeček má jas středu snímku. Vinětace bez korekce mizí od clonového čísla 4 výše. Závěr: Pokud vadí, lze ji v editoru velmi snadno odstranit.
Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control auto, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG v programu Capture NX-D na 95% kvalitu. Fotografováno z ruky.
Tak si to můžeme shrnout
+ cena, rozměry, hmotnost
+ většinou přesné a relativně rychlé ostření
+ velmi lehký a příjemně ovladatelný objektiv
- výraznější zhoršení ostrosti obrazu od clonového
čísla 8 výše
V poslední době se objevila celá řada výrobců, kteří začali vyvíjet objektivy pro bezzrcadlovky Nikon - nejen Viltrox, ale také například TTartisan nebo Laowa. Zkrátka se zdá, že to všem ostatním jde rychleji, než samotnému Nikonu :) A až se pustí do výroby objektivů pro systém Z větší hráči jako Tamron nebo Sigma (doufejme, že ano), tak může být Nikonu poměrně horko - ostatně u zrcadlovek pokrývají dost velký tržní prostor a už dávno nepatří k žádným "podřadnějším" značkám - mnoho jejich výrobků dokáže velmi dobře konkurovat objektivům Nikon nejen cenou, ale též kvalitou.
Myslím, že u zde testovaného objektivu platí, že za ty peníze dostáváte více než dobrou protihodnotu. V dalších letech se DX objektivů s pevným ohniskem, o světelnosti 1.4 ani nemluvě, od Nikonu stejně nedočkáte. Od Nikonu můžete použít jen objektivy Z pro plnoformátové snímače (pomíjím F objektivy přes FTZ adaptér) - ovšem jejich cena, byť jsou to objektivy velmi kvalitní, určitě nepotěší.
Objektiv dodává výrobce i s bajonetem pro systém Sony, Fuji i Canon a předpokládám, že obrazové výsledky budou i na různých tělech stejné. Jednotlivé vlastnosti objektivu jsou hodnoceny i s ohledem na jeho cenu. Pokud si chcete objektiv před zakoupením vyzkoušet, můžete si jej za malý obnos zapůjčit
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|