Nikkor Z 135/1.8 S Plena + porovnání se Sigma ART 135/1.8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření
17.10.2023
Výše uvedené reklamní tvrzení na webových stránkách Nikonu je velmi odvážné a tak nezbývá než ověřit, že je i pravdivé. Dá se říci, že se jedná hlavně o portrétní objektiv a tak jsou také jeho vlastnosti samotným Nikonem prezentovány - vynikající ostrost, výborné podání neostrých částí obrazu, 11 lamelová clona, žádná vinětace ani na nejnižším clonovém čísle, maximální potlačení odlesků, tiché, rychlé a velmi přesné ostření. Ale v segmentu "portrétních" objektivů, pokud tam zahrneme skupinu objektivů od 85 do 135 mm, se již nějaké dobré kousky najdou. Ano, nikoliv s bajonetem "Z". Tam má Nikon zatím "pouze" dva zástupce - Nikkor 85/1.8 S a Nikkor 85/1.2 S. Zatímco v segmentu objektivů s pevným ohniskem 85 je docela plno - viz test 85/1.8, tak u 135 mm je tomu jinak - na "Z" bajonetu není zatím k dispozici žádný ze známých i neznámých značek. Někteří používají pro portrétní účely např. Nikkor 105/2.8 makro, ovšem jeho bokeh není zrovna ukázkový - je optimalizován především na makro. Proto je třeba zabrousit do kombinace FTZ + objektiv pro "F" bajonet, kde se nachází např. vynikající Sigma 135/1.8 - v odkazu porovnání s Nikkor 105/1.4. Někdo možná čekal u nové 135 světelnost 1.4 - ale objektiv by byl jistě výrazně dražší, o velikosti a hmotnosti nemluvě. Tento objektiv tak trochu patří do hnízda "ultra" světelných objektivů typu 85/1.2 S (86.000,- Kč), 50/1.2 S (62.000,- Kč), 58/0.95 Noct (228.000,- Kč). Nikon má v ohnisku 135 mm již delší historii - např. Nikkor Auto 135/2.8 (1976-2005), Nikkor 135/2 Ai(s) (1975-2005), Nikkor Ai 135/3.5 (1977-1986). Mnoho lidí očekávalo, že nová 135 bude vybavena funkcí "defocus-control", stejně jako poslední 135 - Nikkor 135/2 D AF DC (2009). Ale není tomu tak, Nikon se rozhodl v této konstrukci stejným způsobem na "Z" bajonetu nepostupovat. Cenově nasadil na tento objektiv oficiální cenu cca 76.000 Kč, což se moc neliší od Nikkor 85/1.2 S (cca 86.000,- Kč). Zkrátka je to objektiv pro "fajnšmekry" a je to také druhý objektiv (po Noktonu), který dostal své jméno - Plena. Snad nechtěl Nikon svým českým zákazníkům napovědět, že se z ceny po.... Ne, oficiální vyjádření Nikonu je jiné: "„Po objektivu Noct jde o teprve druhý objektiv v historii firmy Nikon, který má své zvláštní jméno, což ukazuje na to, o jak speciální objektiv se jedná. Jméno objektivu vychází z latinského slova ‚plenus‘, které znamená ‚kompletní‘ nebo ‚úplný‘, a je tak perfektní v případě objektivu s tak výjimečnou reprodukcí neostrých míst, jako je tento“, říká o nové stopětatřicítce pro Nikony Z produktový manažer Nikon Europe, Dirk Jasper." Takže, necháme se překvapit - a první kusy se objevily na trhu v polovině října 2023. A protože pokud má někdo v současné době stopětatřicítku, tak je to většinou Sigma, pojďme se podívat na oba objektivy vedle sebe:
Sigma má svou 135/1.8 již od roku 2017 a cena proti Nikkoru je v současné době téměř přesně poloviční. Při použití na "Z" bajonetu je mezi oběma objektivy velký rozdíl v hmotnosti - Sigma je s adaptérem o 300g těžší - a to je hodně znát. Nikkor má sice podstatně menší hmotnost, ale má trochu větší průměr a délku - délku ovšem jen do té doby, než přidáte FTZ adaptér. Zbývá otestovat, jak se projeví v bokehu Nikkoru 11 lamel clony a odlišná konstrukce objektivu.
Objektiv je utěsněn proti prachu a stříkající vodě, ostření je vnitřní. Objektiv má 16 prvků v 14 skupinách, z toho 4 ED prvky, jeden SR a jeden asférický prvek - už jen tento výčet speciální prvků je abnormální. Na objektivu najdete 2 prstence: širší pro ruční ostření a úzký pro navolení vybraných funkcí (já mívám většinou jeho funkci vypnutou). Ruční ostření je krokovým motorkem (motorky) a "elektronické", jako ostatně u všech Z objektivů. Nikon slibuje u objektivu minimální "dýchání", tj. změnu úhlu záběru při změně roviny zaostření. Prstenec pro ruční ostření má skutečně, ale skutečně velmi velmi jemný chod - pro precizní ruční zaostření je to výhoda, na rychlé ruční ostření ve větším rozsahu zapomeňte. Zároveň chod ručního ostření klade velmi malý odpor a tak se může stát, že si při akčnějším focení a automatickém ostření prstencem ostření nechtěně pohnete. Další ovládací prvky: Mechanický přepínač ručního/automatického ostření a 2 tlačítka L-Fn (se stejnou funkcí). Sluneční clona, přední i zadní krytka je standardní příslušenství objektivu. A samozřejmě nesmíme zapomenou ani na černý hadr, který Nikon nazývá "pouzdrem" na objektiv - to je jako nazývat plachtu na auto garáží. Nikon také, zdá se, ustoupil od malého displeje na objektivu - což není žádná škoda, stejně jej prakticky nikdo k ničemu smysluplnému nepoužíval. Do ruky je objektiv velmi příjemný
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):
Podle křivek to na dramatický rozdíl v ostrosti nevypadá, zvláště, když cena objektivu Sigma je poloviční (má 13 prvků v 10 skupinách, 4 speciální čočky, stejnou minimální ostřící vzdálenost i poměr zobrazení, stejný průměr filtru, ovšem jen 9 lamel clony, je o 130 g lehčí a má mírně menší rozměry (91.4 x 114.9 mm). Takže přednosti "Pleny" budeme muset hledat ještě jinde - konstrukce "Pleny" se od Sigmy výrazně liší. Nastavení fotoaparátu Nikon Z9 pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak: Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon NX-Studio. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control OFF, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm. Vypnuta automatická korekce zkreslení.
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. Nejprve se podívejme, co by se dle tvrzení Nikonu na tomto objektivu nemělo vyskytovat: a) "kočičí oči" aneb koma - tj. zkreslování neostrých částí obrazu směrem k jeho okrajům - nejlépe je vidět na kruhových plochách: Zde Nikon odvedl skutečně dobrou práci - neostré části jsou téměř kruhové až do samého okraje snímku. Zkreslování kruhového tvaru neostrých bodových světel je téměř na 100% potlačeno patrně i díky podstatně většímu zadnímu členu objektivu ve srovnání s ostatními objektivy - zde srovnání se Sigmou F 135/1,8: b) "cibulové kroužky" - vznikají při broušení asférických čoček: Skutečně - takováto nevýrazná struktura bokehu se jen tak nevidí, i když občas se nějaké artefakty vyskytnout mohou a objektiv "nachytáte" - zde např. v přímém protisvětle:
Pokud se podíváme na neostrost blízkého pozadí při zaostření na cca 2 metry, neuvidíte mezi Sigmou a Plenou velký rozdíl - Sigma má pozadí o něco ostřejší a u bodových světelných zdrojů (zde kapky rosy) dochází u Sigmy k jejich zploštění (kočíčí oči), zatímco Plena si je udržuje skutečně téměř kruhové. Pokud se týká "cibulových" kroužků v bokehu - tj. jeho struktury, tak tam výrazné rozdíly vidět nejsou.
Sigma Plena U vzdáleného neostrého pozadí je již rozdíl v jeho vykreslení zřetelnější. Plena má pozadí měkčí a méně strukturované, dalo by se říci "neostřejší". V galerii na konci testu máte celou řadu snímků s neostrým pozadím, můžete si udělat vlastní závěr. Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr. Závěr: Těžko debatovat o tom, zda bokeh Nikkor 85/1.2 S či Nikkor F 105/1.4 je lepší či horší. Rozhodně má Plena bokeh mimořádně pěkný - již jen z toho důvodu, že i krajní neostré části jsou podány jako téměř kruhové. Výhodné by proto mohlo být použít tento objektiv na astrofotografii. Proti Sigmě 135/1.8 si jistě mírně polepšíte.
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. Těžko můžete z hlediska testu aberace provést objektivu něco horšího, než fotografovat odlesky vodní hladiny v přímém slunečním protisvětle. Nahoře snímek s vypnutou korekcí aberace v programu NX Studio, dole se zapnutou korekcí: Závěr: Velmi dobrý výsledek. U běžných snímků se s aberací pravděpodobně vůbec nesetkáte.
Minimální zaostřovací vzdálenost je 82 cm, měřítko 1:5 - to není moc, také to není makroobjektiv. Závěr: Není to makro, ale rozmazat i blízké pozadí na clonové číslo 1.8 umí parádně.
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Ve fotoaparátu si můžete u Nikkoru nastavit, zda bude ruční stření "akcelerované" nebo lineární. Rychlost: Velmi rychlé ostření. Rychlost vynikne zejména, když budete současně používat FTZ+Sigma 135/1.8 Hlučnost: Prakticky neslyšné. Přesnost: Jak jinak, přesné
Závěr: Výborné. S tímto objektivem si můžete troufnout i na různé rychlé sporty.
Objektiv není vybaven vlastní stabilizací, což je jistě nepříjemná zpráva pro majitele fotoaparátů s DX snímači. Objektiv spoléhá na použití stabilizace snímače - s Nikkorem budete mít k dispozici stabilizaci v 5 osách, s FTZ a Sigmou v 3 osách. Závěr: Není
Závěr: Objektiv bude mít jinde silnější stránky. Pokud je světelný zdroj mimo záběr, nedochází prakticky vůbec k ovlivnění snímku. Pokud je ovšem součástí záběru, odleskům se neubrání a pod určitým úhlem světelného zdroje v záběru může dojít k celkem velké ztrátě kontrastu, zvláště u vyšších clonových čísel.
Objektiv má mírné poduškovité zkreslení. U většiny fotek (zvláště portrétů), určitě vadit nebude a navíc je lehce opravitelné. Závěr: Toto není objektiv na architekturu a mírné zkreslení lze dobře opravit v editoru, pokud by už mělo vadit (třeba při reprodukci obrazů :).
Minimální vinětace i při plně otevřené cloně má být významnou předností tohoto objektivu. Tak se na to podíváme - u následujících ukázek byla VYPNUTA korekce vinětace v programu Nikon Studio NX: 1.8 2.0 2.8 4.0 Závěr: Nevím, zase nic tak mimořádného v této kategorii objektivů nevidím - což ovšem neznamená, že to není velmi dobrý výsledek. Naštěstí je to ve většině fotografických situací jedno a když ne, jde poměrně lehce v editoru opravit.
Nelze použít.
Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon Studio NX. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Zapnutá stabilizace, vše z ruky. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm.
Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu
+ výborná odolnost proti aberaci + výborné podání neostrých oblastí + ve většině případů dobrá odolnost na protisvětlo + na objektiv světelnosti 1.8 minimální vinětace + vynikající ostrost již na clonové číslo 1.8 v celé ploše obrazu + funkční tlačítko + vypínač automatického/ručního ostření přímo na objektivu + utěsnění proti prachu a vlhkosti
+- hmotnost a rozměry (ale většina srovnatelných je na tom stejně nebo hůře)
- objektiv nemá fluorinové povlakování přední čočky proti usazování nečistot - stále místo pouzdra jenom hadr
Zcela bez debat se jedná o jeden z nejlepších objektivů ve své kategorii a to prakticky po všech stránkách. Zajímavé je porovnání cen: S 85/1.8 - cca 20.000,- Kč, S 85/1.2 - cca 80.000,- Kč, S 135/1,8 - cca 76.000,- Kč. Platí staré známé pravidlo: 20% funkcí a výkonu stojí dvoj-, troj- i čtyřnásobek korunek. Chtějte to nejlepší, vy si to zasloužíte :)
Prodat Sigmu 135/1.8 a koupit Plenu? Sestava bude o 330 g lehčí - a věřte, že je to sakra znát. V ostrosti si polepšíte pouze nepatrně, stejně tak aberace není u Sigmy horší. Plena má trochu lepší přenos kontrastu. Podstatný rozdíl je v rychlosti ostření - Sigma je pomalejší sama o sobě a FTZ adaptér jí na rychlosti rozhodně nepřidá. Vzdálenější pozadí bude s Plenou měkčí a neostré bodové zdroje budou až do krajů snímku kruhové. Ale pokud potřebujete 135 mm ohnisko, nevadí vám pomalejší ostření, vyšší hmotnost a FTZ adaptér, je Sigma druhou nejlepší volbou za polovinu peněz.
Koupit místo "Pleny" S 85/1.2? Trochu si připlatíte, bokeh je trochu jiný - objektiv bude dělat na okrajích bodových světelných zdrojů "kočičí" oči, na zcela otevřenou clonu bude větší vinětace, ale celkově asi bude rozdíl více pocitový a také někomu vyhovuje 85 mm třeba na portréty více než 135 mm.
Přejít z Nikon F 105/1.4 E AF-S ED? Snad nebude oblast, kde by tom nebyla "Plena" výrazně lépe.
Pokud tento objektiv chcete, tak si pořizujete
tu nejvyšší třídu a také za to zaplatíte. Nechte si o něm zdát, stojí za to
(135/1.8, 1/100s, ISO 100,f1.8 :)
Objektiv Sigma 135/1.8 zapůjčen od fotori.cz - a tam si můžete také půjčit "Plenu". Ale nevím, zda ji potom budete chtít vrátit :)
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena. Objektiv Sigma 135/1,8 zapůjčen od:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|