Test objektivu Nikon S
35/1,8 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde 10. 02. 2021
Nevím, čím to je, ale téměř vždy, když si půjčím na testování nové objektivy, tak se po převzetí zásilky nebe zatáhne do hnusné nekontrastní šedi a pokud možno prší, je mlha nebo sněží. Občas si připadám jako reverzní upír, když s výkřikem "slunce!" popadám batoh, stativ, skáču do auta a odjíždím 20 km na své oblíbené testovací místo a modlím se, aby počasí vydrželo. Inu což, to už je osud bláznů. Tak úvod máme za sebou a já opět hledím z okna na plechové nebe, mlhu a drobný déšť a čekám a čekám... V době psaní tohoto testu jsou na trhu následující objektivy s pevným ohniskem: S 20, 24, 35, 50, a 85 mm, všechny se světelností 1,8: Objektiv k testu zapůjčil
Když se podíváme na plány Nikonu ze 14. října 2020, nenajdeme žádný objektiv s pevným ohniskem se světelností 1,4. Možná se dočkáme avizované druhé 85 s touto světelností. Také žádná pevná 135, 200 či 300 v dohledu, jen Mikro 105 mm.
Je velmi nepravděpodobné, že bychom se v roce 2021 setkali s nějakým větším množstvím "Z" objektivů, což souvisí nejen s koronavirem, ale také se stále klesajícím fotografickým trhem a s tím související restrukturalizací firmy Nikon a převáděním výroby z Japonska do zemí s levnější pracovní sílou (tento objektiv je Made in China).
Seznam dostupných objektivů Nikon s bajonetem "Z" na www Nikonu.
Pětatřicítka je velmi oblíbené ohnisko zvláště pro reportáže a proto je jich na trhu poměrně dost od více výrobců. Nejpoužívanější ukazuje následující tabulka (bez nároků na úplnost, ceny se mohou u jednotlivých prodejců lišit - navíc bývají různé akce, zvláště u Tamronu, kdy jsou objektivy výrazně levnější):
Samozřejmě je nutné pro všechny objektivy s výjimkou zde testovaného použít na "Z" fotoaparátech FTZ adaptér. Je nutné se v souvislosti s
pořízením objektivů s pevným ohniskem také zamyslet na tím, proč si je
fotografové pořizují. Většinou kvůli následujícím vlastnostem: Necháme stranou světelnost a v tomto testu se podíváme také na srovnání s objektivem Nikon S 24-70/2,8 na stejné ohniskové vzdálenosti (to samé zkusím i u pevného ohniska S 24 mm). Ano, S 24-70/2,8 je cenově někde jinde - ale dokáže nahradit pevná ohniska?
Modře jsou vyznačeny asférické členy, žlutě prvky ED. Po mechanické stránce je stejně jednoduchý jako ostatní pevná ohniska světelnosti 1,8: zaostřovací prstenec pro ruční ostření a jediný mechanický přepínač ručního/automatického ostření. Chod velmi širokého zaostřovacího prstence je jemný a plynulý. Sice mu mimo ručního ostření můžete přiřadit v menu fotoaparátu i jiné funkce, ale vzhledem k jeho šířce na něm budete mít stále druhou ruku a představa, že jemným pootočením budu měnit ISO nebo clonové číslo, vezmě brzy za své a rádi se vrátíte k továrnímu nastavení - zaostřování. U objektivů, které mají prstence dva (druhý je většinou úzký), to smysl již dává, zde moc ne. Z příslušenství opět nelze opomenout obal na svačinu, který zůstane trčet v krabici. Možná by v tomto ohledu mohl Nikon zašilhat k Sigmě - v Číně by mu jistě něco takového ušili za pár dolarů. Naštěstí nefotí sáček, ale objektiv. Ovšem kdyby nikon nahradil sáček (kam se hrabe na staré pytlíky se šňůrkou) třeba vyšívaným Nikon-kapesníkem, bylo by to praktičtější. Objektiv není vybaven optickou stabilizací, spoléhá na stabilizaci v těle fotoaparátu (smůla pro majitele Z 50). Ruční ostření je velmi jemné a variabilní (což nepotěší při natáčení videa). Když otočíte při ostření z bodu A do bodu B prstencem ostření pomalu, bude zaostřeno v bodě B na jinou vzdálenost, než když prstencem ostření otočíte do stejného místa rychle. Videotvůrci by jistě přivítali možnost přepnout objektiv na lineární ostření. Samotné ostření je poměrně rychlé a přesné, bohužel ne zcela neslyšné, takže při natáčení videa vestavěným mikrofonem bude v tichém prostředí ve videu slyšitelné. Pochválit lze jednoznačně téměř neznatelné zvětšení/zmenšení obrazu při změně roviny ostření. Samozřejmostí je pak utěsnění proti vlhkosti, antireflexní vrstvy atd.
Podívejme se na MTF křivky: Ano, není to zcela fér - porovnáváme Z 35 se světelností 1,8 s objektivy světelnosti 1,4, ale i tak jsou vypočítané hodnoty velmi přesvědčivé. A rozdíl mezi oběma Nikon objektivy se světelností 1,8 je opravdu zásadní.
Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control 42, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG nejvyšší kvality v programu Capture NX-D. Bezvětří, pevný stativ. Výřez 1:1 odpovídá tiskové velikosti fotografie cca 120 x 160 cm!!! Převod všech snímků v programu Nikon Capture NX-D z formátu RAW do JPG 95% kvalita.
Závěr: Asi moje chyba, že jsem čekal více - např. již vynikající ostrost na clonovém čísle 4. Nejostřejší je objektiv až na clonových číslech 5,6 a 8. Naopak mne dosti překvapil malý úbytek ostrosti vlivem difrakce na clonovém čísle 16. Když to srovnám s některými objektivy 35 mm na F bajonetu (třeba Tamron 35/1,8 VC), tak jsou výsledky srovnatelné. Z hlediska ostrosti je tento objektiv o řád lepší než Nikon F 35/1,8. A pokud srovnávám ve stejné cenové hladině se pohybují také objektivy Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD a Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art - pokud je máte, sice budete muset použít FTZ adaptér, ale poskytují na srovnatelných clonových číslech stejné nebo lepší výsledky a stojí stejné peníze + bonus světelnost 1.4. Dobře, řeknu to naplno - po zkušenostech s pevnou Z 50/1.8 a Z 85/1.8 jsem čekal lepší výsledky. Určitě nemohu konstatovat stejně jako jsem konstatovat mohl u Z 50/1.8, že jsem ostřejší 35 ještě neviděl. Pokud ovšem chcete svou první 35 na své zetko, doporučuji stále zde testovaný objektiv - výsledky jsou pořád výborné a ušetříte si FTZ adaptér - je třeba si stále uvědomovat, na jaké detaily se díváte!
Tento objektiv určitě nelze vzhledem k jeho ohniskové vzdálenosti prohlásit za typické portrétní sklo. Za portrétní jsou většinou považovány ohniskové vzdálenosti od 50 mm výše - což ovšem neznamená, že nelze udělat 35 dobrý portrét, tak mne nekamenujte. Často slýchám "na DX snímači z toho budete mít portrétní padesátku". Úhlem záběru ano, ovšem hloubka ostrosti bude stále odpovídat ohniskové vzdálenosti 35 mm - co je výhodné u teleobjektivů a focení ptactva, nemusí být výhodou u portrétů, krajinám je to většinou jedno :) Světelné zdroje mimo hloubku ostrosti mají trochu výraznější "cibulovou" strukturu, ale to bych objektivu prominul, konkurence ve srovnatelných cenách na tom v průměru není lépe. Horší je ovšem v tomto ohledu chromatická aberace (všimněte si zeleného okraje kroužků na prvním snímku), ale k tomu se ještě dostaneme.
Závěr: Promiňte mi, že se nebudu rozplývat nad sametovým podáním neostrých částí obrazu - zdvojené a ztrojené kontury v neostrých částech obrazu vlivem aberace rozhodně nejsou na jedničku s hvězdičkou. A další špatnou zprávou je, že aberaci v neostrých částech obrazu prakticky nejde dobře odstranit (a proto ji program Capture NX-D také neodstranil). Ano, je to jen na nejnižších clonách - ale hezký bokeh těžko dosáhneme na clonovém čísle 8.
Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nejvíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech. Automatické odstranění aberace provedeno v programu Nikon Capture NX-D s úrovní Lateral i Axial "50".
Aberace na clonovém čísle 2,8 přímo praští do očí. Pokud je aberace "neostrá" - tj. je sice v pásmu ostrosti a objektiv má na nízké clonové číslo měkčí podání (není tak ostrý) nebo je aberace mimo pásmo ostrosti, v editoru opravdu nejde dobře odstranit. Pokud je ostře ohraničená, odstranit většinou jde - ale, jak opět vidíme na clonovém čísle 2,8, pokud větvičky netvoří již nic jiného než aberace, tak ji program nemůže odstranit bez toho, že by zmizely i ty větvičky. Závěr: Aberace začíná mizet a kolem clonového čísla 4. Od "zetka" jsem, přiznám se, čekal lepší výsledky.
Závěr: Ostření je samozřejmě velmi přesné (jak ruční, tak automatické). Ostření je poměrně svižné, nikoliv však nehlučné, takže při natáčení videa s mikrofonem ve fotoaparátu bude v tichu slyšitelné. Některé zahraniční testy uvádějí nutnost korekce ostření ve fotoaparátu na -3, protože objektiv trpěl na slabý back focus (ostřil mírně za). Domnívají se, že je to způsobené aberací objektivu, kdy při fázové detekci dochází k rozdílnému zaostření červeného, modrého a zeleného kanálu. Když se podívám na rozdíl v aberaci mez clonovým číslem 2,0 a 2,8 (viz výše), tak bych tomu i věřil. Ale žádnou korekci jsem s časových důvodů nezkoušel.
Objektiv není vybaven vlastní stabilizací, takže není co hodnotit. Majitelé Nikonů Z 50 mají ohledně stabilizace smůlu.
Závěr: Velmi dobrá až vynikající. Odlesky se až na malé výjimky nekonají, úbytek kontrastu je velmi snesitelný a stále jsem si nevyčistil snímač. I milovníci hvězdiček se přijdou na své.
Bez korekce
U tohoto objektivu lze korekci zkreslení v programu Capture NX-D vypnout, co není zcela samozřejmé - např. u objektivů 24-70/4 S nebo 15-30/4 S ji vypnout ve stejném programu nejde. Závěr: Zkreslení není problém tohoto objektivu
Vinětace je na clonových číslech 1,8 až 2,8 docela výrazná. Ale protože lze tuto vadu napravit poměrně dobře v každém editoru, tak pro většinu fotografických situací to nebude problém.
Díváte se na vinětaci snímků, u kterých bylo VYPNUTO automatické odstranění vinětace. Šedý rámeček kolem snímků představuje šedou ze středu snímku. Závěr: Ano, je poměrně výrazná na clonovém čísle 1,8 až 2,8., potom už nevadí ani bez korekce.
Snímky nejsou doostřované, všechny jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v Capture NX-D, převod do JPG 90-95% kvalita. U všech snímků je ZAPNUTÉ automatické odstraňování aberace, ZAPNUTÁ korekce zkreslení, ZAPNUTÁ korekce vinětace. Fotoaparát Nikon Z7. Neměl jsem moc času na testování, takže alespoň pár snímků: Závěr testu + výborná odolnost proti odleskům (i bez sluneční clony)
- poměrně velká aberace na
nejnižších clonách Tato 35 je prvním objektivem s pevnou ohniskovou vzdáleností, který byl v řadě S ("Z") uveden. Není ve všem úplně excelentní a nestojí zrovna málo peněz. Ale pokud vezmeme v úvahu ostatní srovnatelné objektivy, jeho poměr cena/výkon stojí určitě za zvážení, pokud si pořizujete svou první 35 na "zetko". Určitě je to nejlepší 35 od Nikonu, i když ve srovnání s pevnými skly S 85 a S 50 jsem z výsledků tohoto objektivu trochu rozpačitý. Pokud jste majiteli Nikonu S 24-70/2,8, tak je třeba zvážit (mimo hmotnosti) nákup této 35 a váhu rozdílu mezi clonovým číslem 1,8 a 2,8, protože přinejmenším z hlediska ostrosti jsou si velmi podobné a Z 24-70/2,8 S si nepohoršíte. Skalním zastáncům pevných ohniskových vzdáleností doporučuji zvážit o něco dražší Z 24/1,8 S, který je zvláště z hlediska podání neostrých oblastí o řád výše. A pokud se nemůžete rozhodnout, zda si tento objektiv koupit, půjčte si jej.
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|