Test Nikon Z 24-70/2.8 S II
versus
Nikon Z 24-70/2.8 S

1.0 1.1 1.2 1.4 1.6 1.8 2 2.2 2.5 2.8 3.2 3.5 4 4.5 5.0 5.6 6.3 7.1 8 9 10 11 13 14 16

Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni.. I přesto, že autor nepokládá případné publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.  Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

Testy nejsou komerční záležitostí, jsou bez reklam a jejich vypracování je velice časově náročné.
Ale dají docela dost práce. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800
IBAN: CZ24 0800 0000 0012 3240 7103

Pomůžete tím udržet tento server při životě.
Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.

Všechny dosavadní testy objektivů zde. Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde.

Přehled objektivů Nikon a Tamron s bajonetem Z do 100.000,- Kč
Přehled objektivů všech výrobců s bajonetem "Z"

Technické parametry  Mechanické provedení  Ostrost  Bokeh   Aberace Nejkratší zaostření  Přesnost ostření
Stabilizace  Protisvětlo  Zkreslení  Vinětace Konvertor Galerie  Závěr

XX.10.2025 objektiv oznámen 08/2025 - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit.

No, dějí se různé věci, ale tento objektiv asi čekal v roce 2025 málokdo. A že by po inovaci dosavadního objektivu Nikon Z 24-70/2.8 S fotografové nějak toužili jsem si nevšiml. Ale stačí se podívat na jeho verze u F bajonetu. I tehdy se objevil nejprve objektiv Nikon F 24-70/2.8 AF-S G ED (srpen 2007) a po pár letech se objevil jeho nástupce Nikon 24-70mm f/2,8 E ED VR (srpen 2015). První F verze nebyl špatný objektiv, pouze trpěl jednou zásadní nectností - při intenzivním používání začal prstenec pro změnu ohniskové vzdálenosti po nějaké době trochu drhnout, než se zaseknul úplně. V rámci záruky řešil Nikon tento problém výměnou objektivu za jiný kus, po záruce také výměnou za jiný kus s doplatkem cca 20.000,- Kč (což by prý stála oprava). Zkrátka byla to zcela jistě výrobní vada. Po 8 letech se objevil objektiv se stejným rozsahem, o 20.000,- Kč dražší, se stabilizací a filtrový závit povýšil ze 77 na 82 mm. Moc kousků se jej za tu tenkrát (2015) šílenou cenu téměř 66.000,- Kč neprodalo. Navíc můj kus, který jsem testoval, měl problém se správným ostřením.

První zetková 24-70/2.8 S má průměr filtru 82 mm a stabilizaci nemá. Ostrost má na zoom výbornou, ostření je dostatečně rychlé a je vybavena displejem, který je naprosté většině fotografů k prdu. Jakmile se objevily o jeho možném nástupci první zmínky, předpovídal jsem mu stabilizaci, rychlejší ostření a větší ostrost. V některých ohledech jsem se trochu spletl, ale ne o mnoho - stabilizaci nemá. Každopádně je starší verze již označena v mnoha obchodech jako výprodej a vypadá to, že se bude jednat o první objektiv s bajonetem Z, který bude nahrazen novější verzí a výroba staršího modelu je v podstatě již ukončena.

Mnoho fotografů stále používá přes FTZ adaptér i objektivy pro zrcadlovky - namátkově Tamron SP 24–70 mm f/2,8 Di VC USD G2 (Model A037) nebo SIGMA 24–70 mm f/2,8 DG OS HSM Art (fyzicky jsem sám nezkoušel, ale měly by na zetkách automaticky ostřit také), které mají vlastní stabilizaci. A navíc ostrost těchto objektivů byla lepší než u Nikonu F 24-70/2.8. Sečteno a podtrženo - Nikon F 24-70/2.8 nebyl žádný zázrak a ani verze se stabilizací neznamenala žádný významný posun vpřed. Dosavadní verze 24-70/2.8 S pro Z bajonet je z hlediska ostrosti již zcela jiná třída. Jsem tedy zvědavý, co vše se podařilo již na tak dobrém objektivu ještě vylepšit.

Jaké jsou základní rozdíly jeho nástupce ukazuje následující tabulka.

 Technické parametry

 

 

Parametr/Objektiv

 

Z 24-70/2.8 S

Z 24-70/2.8 S II

Ohnisková vzdálenost

24-70 24-70

Maximální světelnost

2.8 v celém rozsahu 2.8 v celém rozsahu

Úhel pohledu (diagonální)

84° to 34° 20' 84° to 34° 20'

Minimální zaostřovací vzdálenost

38 cm 24 cm (Wide) to 1.1' / 33 cm (Tele)

Průměr filtru

82 mm 77 mm

Maximální průměr

89 84

Délka

126 mm / 156 mm 150 mm
Poměr zvětšení 1:4.55 / 0.22x 1:3 / 0.32x
Konstrukce 17 Elements in 15 Groups 14 Elements in 10 Groups
Ostřící motor STM (Stepping Motor) SSVCM (Silky Swift VCM)
Funkční prstenec Ano, volný Ano, volitelně se zarážkami
Omezení rozsahu ostření Ne Ano
Přístup k filtru sluneční clonou Ne Ano

Hmotnost

805g 675g
Počet funkčních tlačítek Fn 1 2 (se stejnou funkcí)

Lamely clony

9 11

Minimální světelnost

22 22

Standardní příslušenství

Pouzdrohadr CL-C2, přední krytka LC-82 B, sl. clona HB-87, zadní LF-N1 Pouzdrohadr CL-C2, přední krytka LC-77B, sl. clona HB-117, zadní LF-N1

Kompatibilní bajonety

Nikon Z Nikon Z
Stabilizace v objektivu ne ne
Cena dovozce 08/2025 61.990,- Kč 72.990,- Kč

 

Jak vidíte, nezměnilo se toho málo - tedy - skoro všechno mimo světelnosti a rozsahu a toho nanicovatého hadru, který Nikon vydává za pouzdro na objektiv. A neztraťte sluneční clonu, za novou chce Nikon přes 2.000,- Kč. Cenový rozdíl mezi objektivy je cca 10.000,- Kč a bude se dále zvětšovat, někteří čeští prodejci prodávají dosavadní verzi již kolem 51.000,- Kč. A tak se dá čekat, že rozdíl bude při výprodeji dosavadní verze činit kolem 20 -30.000,- Kč a také se dosavadní verze objektivu objeví, byť asi v malém množství, dočasně na bazarech za cenu kolem 35.000,- Kč. Nicméně stále zde zůstává v současné době i nejkvalitnější alternativa k Nikon objektivům Tamron 28-75/28 Di III VXD G2.8 za cca 22.000,- Kč (září 2025).

 

 Mechanické provedení a příslušenství

 

Z 24-70/2.8 S

Z 24-70/2.8 S II

Asférické členy, ED členy

Jak je vidět, konstrukce objektivu se změnila od základů. Zatímco starší objektiv se při změně ohniskové vzdálenosti vysouval až na 156 mm, délka nového zůstává konstantní na 150 mm, protože veškeré posuny čoček se dějí uvnitř. Objektiv tak "nepumpuje" vzduch dovnitř a ven a objektiv tak bude odolnější jako proti vlhkosti, tak pronikání prachu. Druhou výhodou je, že při této konstrukci objektiv zcela minimálně mění při změně ohniskové vzdálenosti těžiště - to potěší při natáčení videa na gimbalu. Dle Nikonu je to první 24-70 na světě s vnitřním posunem čoček při změně ohniska. Optická soustava je jednodušší, což vedlo ke snížení hmotnosti objektivu. A také zmizel displej - tato opičárna asi nebude nikomu chybět.

Co je ale velmi příjemné, je rozšíření prstence pro pro změnu ohniskové vzdálenosti i ruční ostření a také, protože jsou více vystouplé, zlepšení hmatové odezvy - zkrátka snáze je po hmatu najdete.

Objektiv je také vybaven ostřícím motorem SSVCM, který doposud najdete jen v nejdražších objektivech Z 400/2.8 TC a Z 600/4 TC. Nikon slibuje 5x rychlejší automatické ostření, zkrácení doby zaostření na 70 mm o 40%, o 60% lepší sledování objektu při změně ohniska a ostření by také mělo být o 50% tišší (tedy ne, že by na původní verzi snad někoho rušilo). Též změna úhlu záběru při změně roviny ostření by měla být minimální. Tak nějak mi z toho plyne, že změny ohledně ostření směřují snad hlavně k videu a lepší použitelnosti tohoto objektivu pro natáčení videa
- díra ve sluneční cloně - pro snazší ovládání variabilního šedého filtru?
- tišší ostření - aby ve videu vůbec nerušilo i bez použití externího mikrofonu?
- rychlejší ostření a plynulejší přeostřování - opět hlavní použití pro video
- na trhu se objevil objektiv Nikon 28-135/4 PZ určený pro natáčení videa
= asi se dá očekávat, že Nikon nekoupil firmu RED jen tak z legrace, jak o tom svědčí nový Nikon Zr. A jistě budou následovat i další objektivy Nikon, určené speciálně pro natáčení videa, potom Zr II atd.

Příkazový kroužek (funkční prstenec) je nově vybaven "cvakací" funkcí - na objektivu je přepínač, který určuje, zda se bud kroužek otáčet plynule nebo bude přeskakovat po zarážkách. No sláva, to měly mít všechny objektivy od začátku a nemusel bych všem svým objektivům nastavovat jako funkci kroužku "NIC".

Na objektivu ještě najdete 2 tlačítka L-Fn - obě mají stejnou funkci (kterou si tam nastavíte).

Přepínač automatického a ručního ostření zůstává, nový je přepínač rozsahu ostření do 33 cm a od 33 cm výše. A tak se můžeme připravit na spousty dotazů v diskusích typu "Objektiv mi najednou neostří, nevíte čím by to mohlo být? Včera ještě normálně ostřil."

Filtrový závit 77 mm je nyní stejný jako u objektivu Z 70-200/2.8 S a můžete tak s sebou tahat zase o jeden rozměr filtru méně. Samozřejmostí jsou všechny nejnovější antireflexní vrstvy.

Příjemné je také nové provedení sluneční clony - u první verze je clona uvnitř potažena mikroplyšem, které po určité době nachytá spoustu prachu a nečistí se zrovna dobře. Vnitřek sluneční clony u II verze je již pouze plastový s varhánky, co je o hodně praktičtější. Pojistka proti náhodnému uvolnění sluneční clony zůstala, což je dobře.

Znáte u stabilizovaných objektivů dotazy: "Ve vypnutém stavu, když s objektivem hýbám tam něco cvaká. Je to normální?" Tak u verze II se při vypnutém objektivu (či mimo fotoaparát), v objektivu cosi citelně posouvá - patrně skupina čoček. Takže dotazy se budou opakovat ... ano, je to normální.

 Kresba - ostrost objektivu

Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):

Z 24-70/2.8 S

Z 24-70/2.8 S II

V ostrosti a přenosu kontrastu by podle křivek měl být nový objektiv znatelně lepší na ohnisku 70 mm. Na 24 mm nejsou rozdíly nijak výrazné.

Nastavení fotoaparátu Nikon Z9 pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak:

Fotoaparát Nikon Z9, zpracování v Nikon NX-Studio.
Režim fotografování: Rychlé doostření - 0, Doostření +3, Doostření ve středním rozsahu +2, Zřetelnost +1, Kontrast, Jas, Sytost a odstín 0. Vypnuto odstranění aberace i vinětace, zapnuta korekce zkreslení.

NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control OFF, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm.

24 mm
f Originální snímek Střed Levý horní roh Pravý dolní roh
2.8
2.8II
4
4II
5.6
5.6II
8
8II
11
11II
16
16II


Ty rozdíly na 24 mm lze snad prohlásit za mizivé, nicméně starší verze je na tom s výjimkou clony 16 buď stejně nebo zcela nepatrně lépe. Ale musíte dělat zvětšeniny 2x1 metr, abyste si to všimli. Tyto nepatrné rozdíly mohou jít klidně na vrub kusové variabilitě ve výrobě. Nemám další kus, aby vyzkoušel, zda je ten nepatrný rozdíl standardní vlastností nové verze.
 

28 mm
f Originální snímek Střed Levý horní roh Pravý dolní roh
2.8
2.8II
4
4II
5.6
5.6II
8
8II
11
11II
16
16II


Žádné podstatné rozdíly nevidím.
 

35 mm
f Originální snímek Střed Levý horní roh Pravý dolní roh
2.8
2.8II
4
4II
5.6
5.6II
8
8II
11
11II
16
16II


Nevidím žádné rozdíly, co by stály za řeč.
 

50 mm
f Originální snímek Střed Levý horní roh Pravý dolní roh
2.8
2.8II
4
4II
5.6
5.6II
8
8II
11
11II
16
16II


Ty rozdíly skutečně nejsou velké, až zanedbatelné - na clonovém čísle 2.8 je verze II lepší pouze v jednom rohu.
 

70 mm
f Originální snímek Střed Levý horní roh Pravý dolní roh
2.8
2.8II
4
4II
5.6
5.6II
8
8II
11
11II
16
16II


Konečně nějaký výraznější pokrok v ostrosti. Okrajové části obrazu jsou u verze S II výrazně ostřejší, zvláště na nejnižších clonových číslech.
 

Rozdíl mezi clonovými čísly je u obou verzí minimální - zde je příklad z modelu S II - 100% zvětšení, ohnisková vzdálenost 44 mm:

Porovnávacích snímků z běžného prostředí na různé vzdálenosti a clonová čísla vznikla celá řada - další si můžete stáhnout (ZIP soubor cca 2 GB). Snímky pořízené verzí S II mají v názvu snímku "II".

Závěr:

  • vyjma ohniskové vzdálenosti 70 mm jsou rozdíly v ostrosti mezi verzí S a SII nepodstatné

  • na ohniskové vzdálenosti 70 mm je rozdíl v okrajových částech obrazu na nejnižších clonových číslech výrazný ve prospěch verze S II

  • verze S II zvládá na vysokých clonových číslech lépe difrakci (tj. na clonových číslech 16 a výše je téměř na všech ohniskových vzdálenostech mírně ostřejší

  • aberace obou objektivů je srovnatelná, vinětace z praktického hlediska také

Takže z hlediska ostrosti může být snad jediným argumentem, který stojí za zmínku, vyšší ostrost na ohniskové vzdálenosti 70 mm.

 Bokeh - aneb podání neostrého pozadí

Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. U snímků je vypnuto automatické odstraňování aberace.

Nikon slibuje u nového objektivu lepší podání neostrých částí obrazu, které se přibližuje objektivům s pevným ohniskem a vysokou světelností. K tomu by měla pomoci i 11 lamelová clona. Tak se podíváme na skutečnost:

Neostré pozadí - horní výřez starší verze, dolní výřez S II

Neostré pozadí - horní výřez starší verze, dolní výřez S II

Neostré popředí - horní výřez starší verze, dolní výřez S II

Neostré pozadí - horní výřez starší verze, dolní výřez S II

Clona 2.8

Clona 8.0

Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr.

Závěr: Tvrzení Nikonu o lepším bokehu (přesně: "jemnější a lépe definovaná reprodukce neostrých míst obrazu") odkazuji do říše marketingových přání. Nevidím žádné zlepšení ani na pozadí, ani na popředí - tam skoro naopak. Samotný počet lamel (11 místo 9) sám o sobě moc znát být ani nemůže, mimo počtu paprsků bodových zdrojů světla na vysokých clonových číslech. V neostrých částech se objevuje jemná cibulovitá struktura, pouze jsou kulovité tvary směrem k okrajů méně deformované než u starší verze, ale nepovažuji to za důležité, ten rozdíl je velmi malý.

P.S. Při podrobném procházení snímků jsem si všiml, že při zaostření na stejné místo s oběma objektivy je hloubka ostrosti u objektivu S II posunuta celá blíže k fotoaparátu. Není to vždy, ale při určité kombinaci ohniskové vzdálenosti a zaostřené vzdálenosti se to projeví - stejně, jako u posledních dvou snímků výše - podívejte se na chlup v horní části výřezu. Stejně se to projevuje i u snímků třeba v krajině - na nejnižších clonových číslech je to často vidět. Není to vada, je to vlastnost.

 

 Aberace

Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách.

Pro porovnání aberace si můžete stáhnout v plném rozlišení snímky z části "Ostrost", kde ji např. na ohniskové vzdálenosti 24 mm uvidíte ve formě fialového obrysu - je vidět i na výřezech mimo střed snímku.

Závěr:  Aberace je u obou objektivů viditelná pouze do ohniskové vzdálenosti 30 mm a je velmi malá. Mezi objektivy nevidím žádný významný rozdíl - i bez odstraňování aberace je u obou objektivů minimální, na zoom vynikající výsledek.

 Nejkratší zaostřitelná vzdálenost

Můžete pracovat s extrémně malou nejkratší zaostřitelnou vzdáleností pouhých 0,24 m při ohniskové vzdálenosti 24 mm a 0,33 m při ohniskové vzdálenosti 70 mm. Největší zvětšení objektivu je 0,21× při 24 mm a 0,32× při 70 mm.

Zkusíme porovnat minimální zaostřovací vzdálenost obou objektivů na 24 a 70 mm:

S S II

Závěr: Verze S2 má na všech ohniskových vzdálenostech podstatně větší zvětšení, byť na 24 mm jste již jen pár centimetrů od objektu. Ale určitě je to užitečná a vítaná vlastnost.

 Rychlost a přesnost ostření

Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice.

Podle Nikonu ostří rychleji pouze Chuck Norris, který dokáže zaostřit objekt dříve, než s objeví v hledáčku. Faktem ale je, že během přeostřování dochází k minimální změně úhlu záběru (lepší výsledek než u první verze - Nikon uvádí zlepšení o více než 50%), což ocení zejména videotvůrci, fotografům je to většinou fuk, pokud nedělají skládané makro.

Rychlost: Nikon uvádí v marketingových materiálech 5x vyšší rychlost ostření při použití s fotoaparátem vybaveným čipem XPEED7* v porovnání se starší verzí, o 40% zkrácení doby zaostření při nejdelší ohniskové vzdálenosti a zrychlení ostření o 60% při změnách ohniskové vzdálenosti.

* Čip XPEED7 mají Nikony Z9, Z8, Z6III, Zf, Z50II a Z5II
Nějak mi ta věta Nikonu nedává smysl - takže je 5x rychlejší, ale na 70 mm je rychlejší o 40%? Věta o zrychlení ostření o 60% při změnách ohniskové vzdálenosti znamená jediné - objektiv není parfokální - a to také skutečně není - první verze také ne. Nejvíce je to patrné u snímků na krátkou vzdálenost - při zaostření na ohniskovou vzdálenost 24 mm, následném přepnutí na ruční ostření a změně ohniskové vzdálenosti na 70 mm nebude snímek ostrý:

 

 

Hlučnost: Nikon uvádí ztišení ostření o 50% v porovnání se starší verzí. Těžko to změřit. Mně už připadá hlučnost ostření i u starší verze mizivá. Ale je pravdou, že v tichu je rozdíl ve prospěch verze SII slyšitelný.

 

Přesnost: Není co řešit ani u jednoho objektivu.

Závěr: Nejsem schopen rychlost ostření objektivně změřit. Již první verze ostří prakticky okamžitě a při přeostření z 50 cm na 20 metrů nevidím pocitově zásadní rozdíl. Ale časem se třeba někde objeví nějaké video, kde to bude patrné - ale 5x rychlejší? Toho už bych si musel všimnout, to považuji za přehnané. Zajímalo by mne, za jakých podmínek to Nikon měřil a nevím, proč k tomu neuveřejnil zatím (září 2025) nějaké video, kde by své tvrzení doložil. Pokud někde objevíte nějaký důkaz k tomuto tvrzení, dejte mi vědět.

 Stabilizace

Objektiv není vybaven stabilizací, ač někteří (i já) v to doufali. Hlavně by se stabilizace hodila majitelům APS-C modelů - ale Nikon si asi správně vyhodnotil, že to nebude hlavní cílová skupina, která si tento objektiv bude kupovat. Nebo je to možná vzhledem ke zcela nové konstrukci objektivu náročné či neproveditelné, možná i drahé.

Závěr: Není

 Odolnost na protisvětlo

 

Tak měla by být ve své třídě nejlepší. Pořídil jsem snímky na clonové číslo 2.8 a 16 oběma objektivy přímo proti slunci - vypnuté všechny korekce (aberace, zkreslení, vinětace):

 

S - 24 mm/f2.8 S II - 24 mm/f2.8
S - 24 mm/f16 S II - 24 mm/f16
S - 50 mm/f16 S - 24 mm/f16

 

Je pravdou, že u první verze jsem se v testu vůbec nerozplýval nadšením nad odolností v protisvětle a i tento test mé tvrzení dokládá - nová verze má díky lepším antireflexním vrstvám (a možná i díky své konstrukci) daleko menší rozptyl světla a minimálně, pokud vůbec, trpí úbytkem kontrastu v protisvětle. Rozdíl mezi objektivy je v tomto ohledu ve prospěch verze II zásadní.

Závěr: Verze S II má v protisvětle zásadně lepší kontrast, menší rozptyl světla, lepší barvy a méně odlesků - výborně!

 Zkreslení
  S S II
24 mm

Závěr: Zdá se, že S II je tom na 24 mm o chlup lépe - ale náprava v editoru je velmi snadná a menší zkreslení určitě nebude důvod ke koupi nové verze.

 Vinětace

Vše na clonové číslo 2.8, vypnutá korekce vinětace:

  S S II
24 mm
70 mm

Závěr: Nová verze je na tom s vinětací okometricky trochu lépe. Ale vzhledem k tomu, že jde v editoru poměrně dobře (na běžných fotografiích) odstranit, je to celkem jedno.

 Konvertor

Nelze použít.

V současné době lze použít Z konvertory k následujícím objektivům.

  • NIKKOR Z 70-180 f/2.8 
  • NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S (je nutné aktualizovat firmware fotoaparátu i objektivu na poslední verzi)
  • NIKKOR Z 100–400mm f/4.5–5.6 VR S
  • NIKKOR Z 180-600mm f/5.6-6.3
  • NIKKOR Z 400mm f/2.8 TC VR S (je možné jej používat současně s vestavěným telekonvertorem)
  • NIKKOR Z 400mm f/4.5 VR S
  • NIKKOR Z 600mm f/4 TC VR S
  • NIKKOR Z 600mm f/6.3 VR S
  • NIKKOR Z 800mm f/6.3 VR S
 Galerie - běžné snímky

Fotoaparát Nikon Z9, zpracování v Nikon Studio NX.
NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - OFF, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Zapnutá stabilizace, vše z ruky.

Všechny pořízené snímky v tomto testu si můžete prohlédnout pohodlně také na Zonerama.

Nikon Z 24-70/2.8 S II

 

 

 Závěrečné hodnocení

 

Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu a v tomto případě i porovnání se starší verzí.

 

Konstrukce a příslušenství

+ vnitřní mechanismus pro změnu ohniskové vzdálenosti - méně prachu v objektivu a na snímači, lepší odolnost proti vlhkosti, nemění těžiště na gimbalu

+ nové ostřící motory

+ lehčí a štíhlejší - i na fotoaparátu to poznáte

+ otvor ve sluneční cloně pro otáčení filtru

+ vnitřek sluneční clony je méně náchylný k chytání prachu

+ funkční prstenec má možnost zapnout zarážky - velká sláva, je možné jej začít smysluplně používat

+ širší ovládací prvky pro změnu ohniska i ostření, lépe se ovládá

+ omezovač rozsahu ostření

+ tišší ostření (ale již u starší verze bylo tiché dost)

+ 2 funkční tlačítka se stejnou funkcí - pokud je někdo používá

+ 11 lamelová clona

+ průměr filtru 77 mm (stejně jako např. Nikon Z 70-200/2.8 S)

- stále má jako příslušenství - obal - hadr. Je to ta nejpitomější a nejzbytečnější věc v krabici. Možná inženýři v Nikon vynaleznou v příštích deseti letech alespoň pytlík se šňůrkou - výrobní náklady by sice mohly stoupnout až o půl dolaru, aby snad by na tom Nikon nezkrachoval.

 

Ostrost

+ zvýšená ostrost na okrajích snímku na ohniskové vzdálenosti nad 50 mm, výrazně na 70 mm, na ostatních ohniskových vzdálenostech je ostrost srovnatelná

 

Bokeh

+- sice má místo devíti jedenáct lamel clony, ale nějaký výrazný rozdíl či zlepšení nejsem schopen proti starší verzi najít

- neostré kontrastní popředí mi připadá více zřetelné než u starší verze

 

Aberace

+- dle mého zjištění prakticky stejná jako u starší verze, tj. aberace je prakticky zanedbatelná u obou

 

Nejkratší zaostřovací vzdálenost

+ objektiv je schopen zaostřit na výrazně kratší vzdálenost než první verze

 

Přesnost a rychlost ostření

+ přesnost bez výhrad stejně jako u starší verze

+- pocitově ostří stejně rychle jak starší verze - rychlejší asi bude, ale 5x jak uvádí Nikon? To snad ani ne.

 

Protisvětlo

+++ zásadní a podstatné zlepšení proti starší verzi

 

Zkreslení a vinětace

+- stejné, neřešte to, obojí je lehce opravitelné v editoru

 

Možná je to první objektiv na světě tohoto rozsahu, který má vnitřní zoom, což je fajn. Má to jistě své výhody jak v odolnosti proti prachu a vodě, tak i neposouváním těžiště, ale to pro fotografy asi nebude zásadní důvod, proč si objektiv koupit (u videa to může být jinak).

 

Jste majiteli první verze tohoto objektivu (Nikon 24-70/2.8 S)?

No, že by každý majitel-fotograf první verze hned běžel do obchodu pro S II si nemyslím. Ztráta z prodeje proti nákupu verze S II můžete dělat v současné době až 30.000 - 35.000,- Kč. Ale pokud máte peněz dost a nebude vám to vadit - a za to se skutečně nemusíte stydět - kupte si jej. Je téměř ve všem lepší než první verze a pokud není lepší, horší není.

 

Ještě žádný objektiv tohoto rozsahu a světelnosti nemáte a chtěli jste si koupit první verzi?

Kupte si první verzi z druhé ruky - výrazně ušetříte a pár se jich na bazaru za velmi dobrou cenu objevuje v rozmezí 35-40 tisíc. Nebo si rovnou kupte verzi S II - kupovat objektiv první verze jako nový nedává smysl - rozdíl mezi novým SI a SII je deset tisíc, a za ty ta vylepšní verze S II stojí.

 

Ještě nejste rozhodnutí, zda si verzi SII koupíte?

Hlavně si jej nikde nezkoušejte. Budete se vám totiž moc líbit hned, jak jej vezmete do ruky a prasátko se začne třást strachy, že bude zavražděno. Rozhodování vám výrazně ulehčí, pokud se zeptáte manželky (máte-li ji), zda objektiv potřebujete.

 

Sice chcete světelnost 2.8 tohoto rozsahu ohnisek, ale nemáte na nový Nikon S I ani SII?

Kupte si Tamron 28-75/28 Di III VXD G2.8 - je to velmi dobrý objektiv s vynikajícím poměrem cena/výkon. Nebudete to sice 24 nýbrž 28 mm, ale to se dá oželet, zvláště, když si do sbírky přidáte ještě vynikající Tamron 16-30/2.8 - součet cen obou objektivů je cca 36.000,- Kč (22.000+24.000) a pokryjete ve výborné obrazové kvalitě vše od 16 do 75 mm.

 

Osobně a čistě pro mne je u verze S II zásadní zvýšená odolnost v protisvětle - lepší kontrast, menší přesvícení bodových zdrojů (klasicky slunce) do dalších částí obrazu a zvýšená ostrost na ohnisku 70 mm. Velmi vítám možnost zapnout zarážky u funkčního kroužku - konečně jej budu využívat třeba na rychlé nastavení ISO. A také je velmi příjemné objektiv lehčí, lépe padne do ruky a lépe se ovládá - a to je dost podstatné. Ta další případná zlepšení jsou již pro mne pouze takové třešničky na dortu, ale těch třešniček je poměrně hodně. Ale můžete mít priority jiné. V každém případě činí v době psaní tohoto testu rozdíl v ceně mezi oběma objektivy cca 10.000,- Kč a každý si musí zhodnotit sám, zda a jaké rozdíly mu za ten cenový rozdíl stojí. Nyní budu mít ještě krátkou dobu oba a upřímně řečeno, s tím novým se mi již po týdnu nějak moc loučit nechce a asi se zeptám manželky, zda jej náhodou nutně nepotřebuji.

 

 

Technické parametry  Mechanické provedení  Ostrost  Bokeh   Aberace Nejkratší zaostření  Přesnost ostření
Stabilizace  Protisvětlo  Zkreslení  Vinětace Konvertor Galerie  Závěr

 

Videa k objektivu

 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí, jsou bez reklam a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800
IBAN: CZ24 0800 0000 0012 3240 7103

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.

Testy probíhají na náhodně vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
Objektiv splňuje kritérium udržitelnosti (lze s ním fotografovat z ruky). Byl testován i na zvířatech, ovšem bezkontaktně.
Je vyroben v cizině, v ČR tedy nezanechal žádnou uhlíkovou stopu. Skladujte mimo dosah dětí!
Dbejte na správnou ekologickou likvidaci objektivů - objektiv nepatří do komunálního odpadu.
Při pohledu do hledáčku nemusíte vnímat své okolí - nechte své okolí sledovat poučenou osobou, dbejte na své bezpečí!
Nevhazujte do ohně a vody - tyto případy nejsou kryty zárukou.
Před použitím objektiv vybalte z krabice!
Pokud objektiv nejde nasadit na fotoaparát, sejměte krytku bajonetu.
Pokud vidíte po nasazení objektivu na fotoaparát pouze tmu, zapněte fotoaparát a sundejte přední krytku objektivu.
Výrobek není samostatně funkční, vyžaduje ke správné funkci fotoaparát.

 

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz