Tamron 28-75mm f/2.8 Di III VXD G2(A063Z)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření 24.04.2024 - objektiv oznámen 28.03.2024 První zmínky o tomto objektivu se na www objevily pouhý týden před oficiálním oznámením objektivu. Snad nejvíce překvapivé (tedy pro mne) je, že se již nejedná o Nikon, jako v předchozím případě, kdy objektiv 28-75/2.8 v již existující verzi pro Sony, byl adoptován Nikonem (= upraven a přejmenován) a uveden na trh v prosinci 2021 pod značkou Nikon - test najdete zde. Po dvou letech jsme se tedy dočkali jeho nástupce "G2", ovšem tetokrát již pod značkou Tamron. Nikon se tedy rozhodl tento objektiv "neadoptovat" - tímto rozhodnutím patrně bychom měli ušetřit pár tisíc korun, tedy alespoň teoreticky, protože rozdíl mezi předchozí verzí Tamron pro Sony a verzí prodávané pod označením Nikon byl cca 3.000,- Kč. Nastala tak zajímavá situace - dva roky "starý" Nikon 28-75/2.8 stojí v dubnu 2024 26.990,- Kč a nový pod označením Tamron 23.990,- Kč (což je ovšem stále o více než dva tísíce korun více, než stojí stejná verze G2 pro Sony - že by licenční poplatky Nikonu za bajonet Z?). Ceny nejsou u všech prodejců stejné a mění, ale rozdíl zůstává zachován - otázkou je, jak dlouho. Nabízí se tedy úvaha, zda bude cena dva roky staré verze Nikon brzy snížena nebo Nikon zkrátka počká, až se vyprodá - sázím na první možnost. Na úvod je třeba zmínit, že Nikon 28-75/2.8 a zde testovaná verze Tamron 28-75/2,8 G2 jsou konstrukčně odlišné, nejedná se tedy pouze o kosmetické vylepšení.
Pro úplnost si
můžeme připomenout, že se jedná o čtvrtý objektiv pod značkou Tamron pro bajonet
Z po
Tamron Z
35-150/2.0 - 2.8 Di III VXD,
Tamron Z
70-300 f/4.5 - 6.3 Di III RX a Tamron 150-500 mm F/5-6.7 Di III
VC VXD
.
A pak zde máme ještě tři Tamrony prodávané pod značkou Nikon: V testu Nikon 28-75/2.8 jsem v lednu 2022 zmínil, že je škoda, že Nikon neadoptoval novou verzi objektivu Tamron, která byla již v té době dostupná pro bajonet Sony. A hle - je tady, ale pod mateřskou značkou Tamron. A možná to zakrátko dopadne stejně i s objektivem Nikon Z 70-180/2.8, od kterého již také nějaký ten pátek existuje verze G2 pro Sony se stabilizací. Made in.... JAPAN. To je poměrně zajímavé, protože verze Nikon 28-75/2.8 byla vyrobena v Číně a také to byl převlečený Tamron. V současné době by Tamron již žádné závody v Číně mít neměl - 2 v Japonsku a 2 ve Vietnamu. Pro porovnání si jako hlavní objektiv v tomto testu beru Nikon 28-75/2.8. Důvod je zřejmý - je to vlastně druhá generace tohoto objektivu (která na Sony existuje již cca 3 roky). Tak bude alespoň vidět, zda jsou nějaké rozdíly, mimo konstrukce optiky. A jen tak mimochodem, první varianta tohoto objektivu pro bajonet F se objevila v roce 2003 - byl to Tamron SP AF 28-75/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) Macro - model A09.
Asi nás bude zajímat rozdíl mezi Nikon 28-75/2.8 a zde testovaným objektivem. Takže nejprve konstrukce: Jak vidíte výše, konstrukce Tamronu je mírně odlišná, zvláště v pravé části. Rozdíl mezi Nikonem a Tamronem je rozměrově (a i v hmotnosti) nepodstatný. Pro srovnání ještě nějaké vybrané parametry příbuzných objektivů:
A pro ilustraci ještě známý rozdíl mezi 24 a 28 mm, abyste měli představu, co vám bude ve srovnání s ohniskem 24 mm chybět :) V příslušenství nic mimořádného - přední a zadní krytka (vyrobena v Číně), sluneční clona (vyrobena na Filipínách) a pytlík na svačinu, věrná to součást objektivů Nikkor, si Tamron rozumně odpustil. Zaostřovací motorek je typ VXD (lineární zaostřovací motor), ochrana proti odleskům je BBAR-G2 (Broad-Band Anti-Reflection Generation 2) a přední čočka má fluorinovou vrstvu, která má za úkol odpuzovat ulpívání nečistot. Chování objektivu lze ovlivnit pomocí programu Tamron Lens Utility - datový kabel USB-C pro připojení objektivu k PC není součástí balení, ale není problém jej koupit kdekoliv, pokud jej již nemáte doma. Co můžete pomocí tohoto prográmku nastavit: Chování funkčního tlačítka Chování ostřícího prstence Nahrát do objektivu nový
firmware, pokud je k dispozici. Dovede také uložit parametry nastavení objektivu
do souboru a znovu je načíst. Můžete si tak uložit různá nastavení objektivu a v
případě potřeby je rychle nahrát do objektivu (asi to bude používat málo lidí,
ale jde to).
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde): Nejprve porovnání Tamronu Z 28-75/2,8 G2 s Nikon Z 28-75/2.8: Z laboratorních grafů je zřetelné, že Tamron by na tom měl být lépe jak z hlediska ostrosti až do krajů, tak i s kontrastem. Níže porovnání ještě s ostatními objektivy podobného rozsahu:
Papírově to vypadá zkrátka velmi dobře, uvidíme v testu. Již test předchozí verze Nikon 28-75/2.8 dopadl ve srovnání s Nikonem Z 24-70/2.8 velmi, velmi dobře. Ale pojďme na srovnání Nikon Z 28-75/2.8 versus Tamron Z 28-75/2.8 G2 (vlastně porovnáváme dva Tamrony :). Fotoaparát Nikon Z9, zpracování v Nikon NX Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - OFF, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG v programu NX Studio na 100% kvalitu. Stativ, vypnutá stabilizace snímače. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm.
Opět musím opakovat, že výřezy odpovídají tiskové velikosti 120x180 cm a je třeba to vzít vždy při hodnocení v úvahu. Dále se jedná o jiný objektiv Nikon Z 28-75/2.8 než byl použit ve srovnávacím testu s objektivem Nikon 24-70/2.8 S. A rozdíly mezi jednotlivými objektivy nelze v této cenové kategorii vyloučit. Závěr: Již výsledky objektivu Nikon Z 28-75/2.8 byly v testu, kde byl porovnáván s Nikonem Z 24-70/2.8 S, výborné. Výsledky Tamronu G2 jsou ještě o něco lepší. Změna konstrukce znamenala znatelné zvýšení ostrosti na okrajích obrazu. Praktické výsledky skutečně odpovídají křivkám MTF. Tamron G2 má zvláště na kratší ohniskové vzdálenosti podstatně lepší průběh ostrosti od středu k okrajům, byť v úplném rohu - ale skutečně jen v rohu - má stejnou ostrost jako starší verze s názvem Nikon. Pokud vás zajímá porovnání ostrosti tohoto objektivu (G2) s Nikonem Z 24-70/2.8 S, je zde.
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu.
Jak praví staré přísloví - kdo chce psa bít, hůl si najde:
Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí. Najdou se hraniční případy, jako snímek výše, kdy ten bokeh není zrovna ukázkový, ale jsou to výjimky. Závěr: Tendence objektivu ke zdvojování neostrých obrysů je zde znatelně nižší, než u objektivu Nikon Z 28-75/2.8 S a působí sametovějším dojmem. Za mne - velmi dobré.
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. BEZ KOREKCE
aberace - ohnisková vzdálenost 28 mm, clonové číslo 2.8 S
AUTOMATICKOU KOREKCÍ v programu Studio NX, stejný snímek Aberace se nejvíce projevuje na krajních ohniskových vzdálenostech a se zvyšujícím se clonovým číslem nejeví moc velkou ochotu mizet - ale bude vidět až na hodně velkém zvětšení: Závěr: Velmi dobrý výsledek. Aberace se zdá být trochu nižší, než u objektivu Nikon Z28-75/2.8 - ale může to být jen dojem. Lze ji velmi dobře odstranit, pokud by vadila.
Objektiv dokáže nejblíže zaostřit na 18 cm na ohniskové vzdálenosti 28 mm, což je nadprůměrná vzdálenost pří zvětšení 0,37x (poměr 1:2.7 - objekt o velikosti 2.7 cm bude na snímači zobrazen o velikosti 1 cm). Na ohniskové vzdálenosti 75 mm můžete fotografovat od 38 cm s poměrem zobrazení 1:4.1:
Závěr: Makro to není, ale hodí se. Tamron má trochu lepší poměr zvětšení než Nikon Z 28-75/2.8, ale to je zanedbatelné.
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost:
ostření je skutečně velmi rychlé, určitě vás zdržovat nebude ani v režimu AF-C. Závěr: Není co vytknout. Díky novému VXD motůrku ostří proti svému předchůdci Nikone Z 28-75/2.8 o něco rychleji.
Objektiv není vybaven vlastní stabilizací - u plnoformátových přístrojů typu Z5, Z6, Z7, Z8, Z9 to není problém, protože mají stabilizaci snímače, u fotoaparátů s DX snímači se bez ní budete muset obejít.
Trápil jsem objektiv fotografiemi na všechny ohniskové vzdálenosti - slunce na okrajích i ve středu snímku, ba i těsně mimo záběr a bez sluneční clony. Podařilo se mi docílit odlesků pouze na nejkratší ohniskové vzdálenosti a to, co vidíte na snímku výše, bylo to nejhorší, co jsem dokázal. Závěr: Tento objektiv, stejně jako předchůdce, vás v protisvětle určitě nezklame, odlesky jsou naprosto minimální. Úbytek kontrastu jsem v protisvětle nezjistil. Toto je výborný výsledek.
Jak u objektivu Nikon Z 24-70/2.8 S, Nikon Z 28-7/2.8, tak i u tohoto objektivu, si můžete korekci zkreslení vypnout (což u všech Z objektivů nelze).
Proti Nikonu Z 28-75/2.8 zde není žádný podstatný rozdíl - a ostatně je to téměř jedno, protože automatické korekce dokáží obraz téměř bezchybně srovnat, pokud je editor schopen si načíst korekce objektivu. Závěr: Na ohniskové vzdálenost 28 mm se projevuje soudkovité a na ohnisku 50 i 75 mm poduškovité zkreslení - v editoru Studio NX a jistě i v ostatních jde v podstatě vynulovat, samozřejmě za mírného zkreslení a ořezu obrazu na okrajích snímku.
Při převodu do JPG byla v programu Capture NX-D VYPNUTA korekce vinětace. Rámeček má jas středu snímku. Je zajímavé, že program Nikon Studio NX nastavuje automaticky Tamronu odstranění vinětace s mírou 20 a Nikonu 40.
Zde ještě malá zajímavost: pokud snímky obarvíte podle jednotlivých "pásem" vinětace, dostanete zajímavé obrázky - můžete si všimnout, že kruhy - jednotlivá pásma - nejsou u Nikonu 28-75/2.8 (vpravo) zcela ve středu obrazu a může to svědčit o vadě vycentrování objektivu, která se může projevit i mírnou neostrostí na okrajích snímku. I když by se to stávat nemělo, přece jen má výrobní proces nějaké tolerance v rámci jednotlivých kusů. Moje testovaná verze Tamronu 28-75/2.8 G2 (vlevo) je na tom v tomto ohledu podstatně lépe.
Závěr: Nová G2 verze má vinětaci srovnatelnou jako starší verze pod názvem Nikon - automatické korekce si v editoru v obou případech velmi dobře poradí, tak bych vinětaci nepřikládal velkou váhu.
Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control auto, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG v programu Capture NX-D na 95% kvalitu. Fotografováno z ruky se zapnutou stabilizací.
Jaký "záklaďák" zvolit? Na Nikon Z existuje již od roku 2018 objektiv Z 24-70/4 S - ten se prodával a stále prodává za výhodnější cenu v setu s fotoaparáty Nikon Z a v současné době se často objevuje na bazarech (někteří si pořizují dnes již dostupná pevná ohniska, movitější přešli na Z 24-70/2,8 S a turisté na Z 24-200/4-6.3 ) Svou "lepší" řadu Z objektivů označuje Nikon písmenkem "S" - tím se nepyšní Z 24-200/4-6.3 ani Z 24-50/4-6.3 ani Nikon Z 28-75/2.8 (tj. přejmenovaný Tamron). "S" objektivy by se měly vyznačovat lepším utěsněním, více ovládacími prvky, rychlejším ostřením a kvalitnějšími optickými členy - ne nutně vším dohromady. K těmto 4 objektivům s proměnlivým ohniskem, které pokrývají zcela či částečně "základní" rozsah 24 (28) -70 mm a přibyl tedy další pod názvem Tamron - zde testovaný Tamron 28-75/2.8 G2. Písmenko "S" sice nedostal, protože je to Tamron, ale velkou chválu si zaslouží.
Zde mohu jen zopakovat odstavec z testu Nikon Z 28-75/2.8, což je přejmenovaná verze Tamronu staršího provedení: Velmi příjemné překvapení. Je úplně jedno, že to je upravený a vylepšený Tamron - kdybychom to nevěděli, nic to nemění na tom, že je velmi, ale velmi povedený objektiv. Na světelnost 2.8 relativně malý, lehký s velice jemným a přesným ovládáním, výbornou optickou kvalitou, velmi dobrou odolností v protisvětle, prakticky neslyšným a velmi rychlým ostřením a minimální aberací. Snad jedině bokeh je za určitých okolností trochu nervózní - ale světelnost 2.8 v celém rozsahu je moc fajn. Ač jsem byl před testem trochu skeptický, tak nyní vím, že naprosto neprávem. Svou cenu si více než zaslouží a kdyby začínal na ohniskové vzdálenosti 24 mm, tak by Nikon objektivů Z 24-70/2.8 S prodal podstatně méně :) Kdyby si Nikon "půjčil" a mírně upravil a trochu vylepšil od Tamronu ještě i jiné objektivy, které jsou k dispozici na bajonet Sony, vůbec bych se nezlobil. Pokud vás láká světelnost 2.8 v celém rozsahu a nebudou vám chybět ty 4 mm na širokém ohnisku, tak koupí tohoto objektivu neuděláte chybu.
Nikon si tedy novou verzi od Sony "nepůjčil" a na přejmenování rezignoval a Tamron ji rovnou uvedl pod svou značkou. Nová verze tohoto objektivu si polepšila z hlediska ostrosti - má podstatně nižší úbytek ostrosti směrem od středu obrazu k okrajům, zatímco vysoká ostrost ve středu obrazu zůstala zachována. Z hlediska ostrosti obrazu nevidím podstatný rozdíl mezi Nikonem Z 24-70/2.8 S na srovnatelných ohniskových vzdálenostech - a to vše za skoro třetinovou cenu. Navíc je v době tvorby tohoto testu trochu úsměvné, že starší verze tohoto objektivu pod názvem Nikon stojí 25.000,- Kč, zatímco jeho vylepšená verze G2 pod značkou Tamron stojí 22.500,- Kč. Nějak nemohu přijít na důvod, proč bych si měl kupovat starší verzi tohoto objektivu pod názvem Nikon za vyšší cenu - snad jen proto, že nese název Nikon? Asi ne.
+ rychlé a přesné ostření
Pokud jste si prohlédli u testu ostrosti i srovnávací snímky s Nikonem Z 24-70/2.8 S a nebude vám chybět na objektivu displej, přepínač ručního/automatického ostření, přídavný funkční prstenec a ohnisková vzdálenost 24 mm, potom asi při téměř třetinové ceně tohoto objektivu proti "vlajkové lodi" není co řešit. Má stejnou nebo lepší odolnosti na protisvětlo, utěsnění atd. Navíc si polepšíte o třetinu v hmotnosti i rozměrech a nižší ceně filtrů s menším průměrem. Nikon 24-70/2.8 S má trochu lepší ostrost u snímků na krátké vzdálenosti, ale dost si za to připlatíte.
Již máte objektiv Nikon Z 28-70/2.8 a uvažujete o výměně? No, je to třeba rozmyslet - hlavní devizou tohoto objektivu je hlavně vyšší ostrost směrem ke krajům - takže pro krajinářské fotografy by to smysl dávat mohlo, pokud tisknou velkoformátové fotografie a záleží na každém detailu. Zvýšená rychlost ostření by se zase mohla hodit na rychlejší scény.
Zdá se vám Nikon 24-70/2,8 S drahý? Tak to se vám nezdá. Není v současné době lepší alternativa, než jej nahradit za téměř třetinovou cenu tímto objektivem a jako doplněk si k tomu vzít třeba Nikon 17-28/2.8. Takže - pokud nemusíte mít na objektivu napsáno "Nikkor" a nepotřebujete ty 4 mm na začátku, lepší volbu než tento objektiv v současnosti neznám.
Pokud jste tento test dočetli až sem a nepřeskočili jste rovnou na závěr, tak jste velmi vzácný jedinec, který nekonzumuje pouze - mnohdy velmi povrchní - videa na youtube :)
Děkuji za zapůjčení tohoto objektivu www.penta.cz
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
R