Test
Nikon Z 24-70 f2,8 S |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde Objektiv pro tento test bezplatně zapůjčila půjčovna fototechniky. Děkuji! 23.7.2019 - ceny uvedené v testu se mohou časem i výrazně lišit K datu vzniku tohoto testu jsou zatím na trhu 4 "zetkové" objektivy - Nikkor Z 24-70/4, Z 35/1,8 a Z 50/1,8 a objektiv Z 14-30/4. Objektiv Z 24-70/2,8 je v roce 2019 druhým přírůstkem do rodiny "Z" objektivů. Plán pro rok 2018 Nikon splnil a tento rok bychom se měli dočkat ještě dalších čtyř objektivů - pro většinu bude asi nejméně potřebný Z 58/0,95 (jeho cena bude také jistě odpovídající). Zbylé tři se budou jistě prodávat velmi dobře, pokud jejich kvalita bude alespoň taková, jako u dosavadních pevných "Z" ohnisek 35 a 50 mm. V roce 2018 uvedl Nikon na trh Z 24 -70/4, který má relativně velmi dobrý poměr cena/výkon/rozměry/hmotnost, zvláště, pokud jej koupíte v setu přímo s fotoaparátem. Přesto spousta fotografů, zvyklá na svou, dnes již klasickou F 24-70/2,8, váhala. A někteří jako já, si pořídili Z s FTZ redukcí na překlenutí časového období do uvedení dalších "Z" objektivů. Objektiv Z 24-70/2,8 sice tak trochu popírá filozofii malého fotoaparátu s malým a lehkým objektivem, ale v testech se všichni rozplývají nad jeho kvalitou, méně již nad jeho cenou. Tak se mu trochu podíváme na zoubek. Nejprve se podíváme, jaké objektivy v odpovídajícím rozsahu a světelnosti můžete ještě na Nikony Z nasadit (samozřejmě přes FTZ adaptér). Zdroj cen: www.afoto.cz .
Nejprve asi každého zaujme cena - ta věru není nízká a v podstatě je srovnatelná s Nikonem F 24-70/2,8 VR (ten ovšem vzhledem k jeho kvalitě pokládám za předražený). Z hlediska kresby (ostrosti) a rychlosti ostření by měla být "Z" verze ve všem lepší. Z hlediska hmotnosti a délky je na tom objektiv trochu lépe než klasika Nikon F 24-70/2,8. Ale stejně je to docela dobrý "macek". Každý, kdo již vlastní nějakou FF zrcadlovku Nikon a pár objektivů si jako majitel Nikonu Z 7 či 6 položí otázku, zda: a) mu nebude stačit stávající
klasický objektiv 24-70/2,8 (ať již Sigma, Nikkor či Tamron) přes FTZ redukci
(ale vždy s pomalejším ostřením nárůstem délky objektivu o adaptér FTZ) Je zajímavé, že k datu tohoto testu není k dispozici oficiálně žádný set Z6 či Z7 s tímto objektivem, tak se snad dočkáme časem a pak by mohl být objektiv trochu levnější. Porovnání velikosti objektivů - zleva: Z 24-70/2.8, Z 24-70/4, Nikkor AF-S 24-70/2.8 G ED
Mimo údajů uvedených v tabulce výše můžeme ještě zmínit plné utěsnění vůči povětrnostním vlivům a bezhlučné ovládání clony a je to také první objektiv, vybavení informačním panelem OLED (lze na něm zobrazit clonu, ohniskovou vzdálenost, zaostřenou vzdálenost a hloubku ostrosti - viz dále) a dalším funkčním tlačítkem, na které lze navolit až 21 různých funkcí.
Objektiv je vybaven AF-P ostřením (které Nikon již dříve použil u některých svých "F" objektivů. Toto ostření pulzním motorem by mělo být velmi rychlé a přesné. Má v sobě ED prvky (žlutě) a asférické (modré). ED prvky by měly dobře potlačovat druhotnou axiální chromatickou aberaci. Objektiv má samozřejmě vnitřní ostření, takže při ostření se na něm nic neotáčí, má nano-krastalickou vrstvu pro potlačení odlesků, fluorovou vrstvu na přední čočce, která odpuzuje nečistoty a vodu. Při změně ohniskové vzdálenosti na 70 mm se objektiv vysouvá o další 4 cm. Prstenec ručního ostření nemá lineární průběh (tj. chová se stejně jako u objektivů Z 24-70/4 S a Z 14-30/4 Z). To může trochu zaskočit při natáčení videa, protože nelze přesně nastavit dorazy při změně ostření, protože míra přeostření závisí na tom, jak rychle ostřícím prstencem otočíte.
Mimo klasických ovládacích prvků - ruční ostření (1) a změna ohniskové vzdálenosti (2) a přepínače automatického a ručního ostření (7) zde najdeme ještě: (4) Poprvé zde Nikon na objektivu použil OLED displej, na kterém se po stisknutí tlačítka DISP (5) postupně zobrazuje - ohnisková vzdálenost, clona, zaostřená vzdálenost (v metrech - výchozí - nebo stopách) a hloubka ostrosti. Jas tohoto displeje lze nastavit, pokud podržíte stisknuté tlačítko DISP dokud se displej nerozbliká - potom opětovným stisknutím DISP můžete změnit jas displeje nebo přepnout vzdálenost na stopy - v obou případech změnu provedete otáčením prstence (3). Bohužel nelze tento displej nastavit na automatické přizpůsobení okolnímu jasu, jako u horního displeje, což je škoda - co vyhovuje ve dne, bude v noci zářit jak vánoční stromeček, pokud jas opět ručně nesnížíte. Displej můžete také nastavením jasu na OFF zcela vypnout. K normálnímu režimu tlačítka DISP se vrátíte jeho opětovným delším stiskem. Špatnou zprávou je, že displej zhasne cca 10 sekund po posledním dotyku tlačítka DISP, takže jeho přínos v průběhu fotografování je prakticky nulový - snad to v příští verzi firmware opraví, protože kvůli šetření baterie to patrně nebude, OLED displej má naprosto zanedbatelnou spotřebu.
(6) Tlačítko L-Fn - tomuto tlačítku lze ve fotoaparátu (Menu - f2) přiřadit jednu z 21 různých funkcí.
(3) Příkazový kroužek na objektivu - mimo výše popsané funkce v kombinaci s tlačítkem DISP mu v menu fotoaparátu (f2) můžete přiřadit další funkce - ale pouze 3 ze 4 v návodu k Nikonu Z7 popsaných: zaostřovací režim M/A - u tohoto objektivu nelze, clonu, korekci expozice a "nic" - osobně se mi osvědčilo si tam dát korekci expozice (a do hledáčku histogram), protože clonu mohu měnit velmi rychle předním příkazovým voličem a nemusím hledat tlačítko pro korekci expozice nahoře na fotoaparátu. Nastavení funkce ovládání clony je v programových režimech P a S ignorováno.
Když k těmto dvěma ovládacím prvkům připočteme ještě ty, jejich funkci si můžeme navolit na fotoaparátu (Fn1, Fn2, AF-ON, pomocný volič, střed pomocného voliče a tlačítko záznamu videa (při fotografování), tak bude asi chvilku trvat, než si svá nastavení zapamatujete. A když k tomu přidáme, že si různá nastavení můžete uložit pod U1 až U3, tak je trénování paměti zaručeno :)
Příslušenství:
Ještě dostanete krytku bajonetu. Ale dát k objektivu za 50.000,- Kč látkový pytlík chce skutečně v marketingovém oddělení notnou dávku odvahy. To že dostanete toto "pouzdro", jak jej nazývá výrobce, k objektivu Z 24-70/4 S, no, budiž. Ale očekával bych vzhledem k ceně tohoto objektivu klasické bytelné kožené (nebo aspoň koženkové) oválné pouzdro a nikoliv obal na svačinu. To byly i ty látkové pytlíky se šňůrkou praktičtější, než tento vynález. I obaly na blesky Nikon jsou kvalitnější. Jistě by dokázali lepší obal někde na Tchaiwanu nebo v Číně vyrobit levně. Sluneční clona má označení HB-87, kdybyste ji náhodou ztratili.
Vnější provedení objektivu je kombinace plastu, gumy a kovu (závit pro filtr je stále plastový, bajonet pro uchycení filtru též - jediné kovové díly jsou zaostřovací kroužek a bajonet objektivu spolu s částí před bajonetem). Ale na to už si budeme muset zvyknout. Ovládací prvky pracují naprosto plynule a s přiměřeným odporem. Objektiv je utěsněn proti prachu a stříkající vodě. Podle nápisu je objektiv vyroben v Japonsku, ale bude to asi jako s masem - jednotlivé díly mohou pocházet (a asi také pochází) odkudkoliv. Kolega Z 24-70/4 S je vyroben v Thajsku :)
Ostření je skutečně dostatečně rychlé (a zdá se rychlejší než u verze Z 24-70/4 S) a hlavně téměř neslyšné, což jistě potěší příznivce videa. Co je asi potěší méně, je "nestejnoměrnost" kroku ručního ostření - viz výše. Tvůrce videa asi stále nepotěší, že po každém zapnutí fotoaparátu se ostření nastaví na "nekonečno" nezávisle na tom, zda se přepínač na objektivu nachází v pozici pro automatické či ruční ostření :(
Stále postrádám na objektivu přepínač na vypnutí/zapnutí stabilizace snímače - bylo by to přece jenom rychlejší, než lézt někam do menu fotoaparátu (jinak musíte stisknout "i", vybrat funkci, zvolit, což jsou 3 úkony místo jednoho přepínače). Když už je tam tolik čudlíků, tak by se tam ještě jeden vešel - vypnutí stabilizace nelze totiž navolit na žádné funkční tlačítko.
Všechno hezké, ale jak je ten objektiv vlastně velký?
Objektiv Z 24-70/4 je na prvním snímku v nejkratší pohotovostní poloze - po přepnutí do transportní polohy zmizí celý výsuv, takže objektiv je ještě o 2 cm kratší. Zatímco rozdíl mezi 24-70/4 S a 24-70/2,8 S je velikostně i v hmotnosti velmi výrazný (ačkoliv to na snímcích až tak nevypadá), tak rozdíl mezi 24-70/2,8 S a klasickým (ne VR) objektivem s F bajonetem 24-70/2,8G ED je velikostí zcela (když odečtu nasazený UV filtr na Z 24-70/2,8 S) a hmotností téměř zanedbatelný. Pokud tedy chcete malý a lehký objektiv, je verze se světelností 4 jasnou volbou.
Podívejme se na MTF křivky, které prezentuje Nikon: Červená křivka
10 čar/mm indikuje schopnost objektivu
reprodukovat nízké prostorové frekvence, tj. hrubé struktury.
Tato křivka indikuje celkový kontrast objektivu – čím výše je
umístěná a čím je rovnější, tím lépe. Čím výše se křivka
zobrazuje, tím větší je kontrast obrazu zprostředkovaného
objektivem. Zdroj MTF grafů: www stránky výrobců Z 24-70/2,8 S i Z 24/70/4 S - na ohnisku 70 mm nejsou křivky až o tolik jiné, na 24 mm by se jevila verze se světelností 4 dokonce snad trochu lépe - ovšem až zacloníte objektiv světelnosti 2,8 na clonu 4, tak budou asi grafy vypadat jinak. i Klasika Nikkor 24-70/2,8 G ED - zde vidíte, že se tato "klasika" nemůže žádnému "Z" objektivu ani přiblížit i Nikkor 24-70/2,8 E ED VR - vzhledem k jeho ceně by to mohlo být lepší i A pro úplnost - ještě Tamron 24-70/2,8 G2 a Sigmu 24-70/2,8 ART i
A můžeme se podívat ještě na podrobnější vyjádření - převzaté informace - zdroj zde. Krátké porovnání "Z" s nejdražším "F" 24-70/2,8E VR: Z grafů je vidět, že "Z" je ostřejší od clony 2,8 do 5,6 - srovnávací grafy pro další ohniskové vzdálenosti můžete najít zde. Zajímavé by mohlo být ještě porovnání s objektivem Z 24-70/4 S: I zde je vidět, že objektiv S 24-70/4 S trošku na novinku ztrácí - je třeba porovnávat nejnižší společnou clonu obou objektivů a to je clona 4. Ovšem objektiv S 24-70/2,8 S je na cloně 2,8 stejně ostrý, jako S 24-70/4 S na cloně 4 a to je výborný výsledek. A na závěr převzatých testů se můžeme podívat na hodnocení DxOmark, kde je hodnocený jako nejlepší objektiv rozsahu 24-70/2,8 napříč značkami:
Takže teoretický úvod máme za sebou - budeme věřit tomu, že objektiv je ostřejší než jeho konkurenti s bajonetem F a podíváme se na to, co vás asi bude zajímat nejvíce: vyplatí se investovat z hlediska ostrosti 50.000,- Kč do objektivu Z 24-70/2,8 S a nosit o půl kila více? Projeví se rozdíly proti jiným objektivům i na reálných snímcích? Vybral jsem pro srovnání objektiv Z 24-70/4 S a to z toho důvodu, že řada fotografů již tento objektiv vlastní a možná budou uvažovat jako já, zda má smysl obětovat takovou částku za tuto novinku. A ti, co si budou "Z" fotoaparát teprve kupovat (a nebudou mít moc hluboko do kapsy), se možná budou rozmýšlet, zda si místo Z 24-70/4 S nekoupit rovnou 2,8 - ovšem za plnou cenu, protože zatímco v setu s fotoaparátem vyjde čtyřková verze na cca 12.000,- Kč, tak tento objektiv si budou kupovat za plnou cenu, protože v době psaní tohoto testu neexistuje žádný set s tímto objektivem (čekal bych, že se objeví třeba ve spojení se Z7, ale nic).
Takže vzhůru k reálným snímkům - opět pro mnohé vítané porovnání s objektivem Z 24-70/4 S: Fotoaparát Nikon Z7 (Picture CTRL VIVID, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE CTRL - HIGH, ostatní hodnoty 0), AF-S, RAW 12bit, převod do JPG nejvyšší kvality v programu Capture NX-D. Bezvětří pevný stativ. Výřez odpovídá tiskové velikosti fotografie cca 120 x 160 cm!!!
Závěr: Ostrost obou objektivů je vynikající, ostrost S 2,8 lze považovat ve středu obrazu vždy za špičkovou i na clonu 2,8 (je to zoom!!!). Objektiv S 4 ovšem velmi dobře drží krok a na většině ohniskových vzdáleností (snad s výjimkou 70 mm) a společných clonových číslech je s objektivem S 2,8 srovnatelný a na ohnisku 35 mm dokonce trochu ostřejší.
Celkem 9 zakulacených lamel clony by mělo udělat své, nicméně u objektivů s proměnlivým ohniskem je s podáním neostrého pozadí vždy trochu problém. Na začátek krátké porovnání mezi objektivy Z 24-70/2,8 a S Z 24-70/4 S.
Pro někoho může být tento rozdíl podstatný, pro někoho ne. Ovšem se vzrůstající vzdáleností zaostřeného bodu od pozadí se rozdíl, jak vidíte, zvětšuje:
Závěr: Bokeh tohoto objektivu je velmi, velmi příjemný. V galerii snímků na konci testu je dostatečný počet snímků k jeho dalšímu posouzení.
Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 120x160 cm!
Závěr: Tak to se hned tak nevidí! Dalo mi takovou práci najít alespoň náznak nějaké aberace i na nejnižší cloně. Snad jedině, kdybyste chtěli dělat zvětšeniny 120x60 cm a pozorovat je z 50 cm, tak byste snad možná na některých snímcích nějakou aberaci našli, ale musíte mít štěstí. Dokonce ani na kovových předmětech je naprosto minimální až neviditelná a pokud by snad přesto někomu vadila, tak ten nepatrný náznak odstraní Capture NX-D naprosto dokonale. Pro tento typ objektivu naprosto vynikající!
Z principu ostření u Z7, kdy je ostření prováděno na snímači, by nemělo dojít k tomu, že nebude pod ostřícím bodem správně zaostřeno, takže přesnost zaostření nemá teoreticky smysl řešit. Objektiv není parfokální (nedrží úplně rovinu ostření při změně ohniskové vzdálenosti). Ačkoliv se Nikon skutečně snažil, aby byl, tak přece jenom je pro maximální ostrost potřebné při změně ohniskové vzdálenosti znovu zaostřit. Pravdou ovšem je, že ten rozdíl skutečně není velký a klidně se může schovat do hloubky ostrosti - a to je dobrá zpráva pro filmaře - stejně se chovají i objektivy Z 24-70/4 S i Z 14-30/4 S. Ovšem při nižších clonách je pro perfektní ostrost nutné při změně ohniska znovu zaostřit. A nyní ta horší zpráva - i při ručním ostření objektiv při každém zapnutí fotoaparát "zapomene" poslední nastavení a nastaví se do výchozího stavu - takové nějaké nekonečno - stejně jako v tomto odstavci jmenované druhé dva objektivy. Zaostřování je (i ve videu) téměř neslyšné, pocitově je možná malilililinko hlučnější než jeho kolega Z 24-70/4 S (ale ten rozdíle je téměř zanedbatelný). Závěr: Rychlost ostření při fotografování považuji za velmi dobrou. Ostření je skutečně tiché. Při videu je automatické přeostření plynulé. Rychlost ostření je obdobná jako u objektivu Z 24-70/4 S
Objektiv není vybaven stabilizací, protože Z7 (Z6) má stabilizovaný snímač, takže v tomto ohledu není na objektivu co řešit. Škoda, že objektiv nemá vypínač stabilizace a musíte lézt pro její vypnutí/zapnutí do menu fotoaparátu.
Začneme trochu netradičně vykreslením světelných bodů na různých clonách:
Jak vidno, kdo má rád hezké vícecípé hvězdičky, musí zaclonit aspoň na clonu 11, kde se ještě prakticky neprojevuje difrakce. Ale kvůli "hvězdičkám" si tento objektiv nekupujte, jsou objektivy, které dělají i hezčí, méně paprskové :). Ostrost na clonu 2,8 je velmi překvapující. Odolnost proti žárovkám je otestována, zkusíme sluníčko: Po pořízení toho snímku jsem se hodně vylekal. A potom mne napadlo sundat UV filtr. Ačkoliv to byl UV filtr renomovaného výrobce, dokázal vyrobit neskutečné množství prasátek. Pokud tedy budete fotografovat přímo proti slunci, filtr dolů. A jak jsme na tom bez UV filtru? Závěr: Toto není zrovna povzbudivý výsledek. Ale naštěstí vidíte odlesky již v hledáčku. Jakmile zasvítí prudké slunce přímo do objektivu, je zle. Ale neděste se, ony na tom jiné objektivy stejného typu nejsou lépe. Inu, složitá optická soustava si vyžádá i větší počet odlesků.
Objektiv tohoto rozsahu samozřejmě zkreslení mít MUSÍ. Pokud si ve fotoaparátu nastavíte Automatickou korekci zkreslení na ON, tak v hledáčku Z7 či Z6 žádné zkreslení neuvidíte, při prohlížení ve fotoaparátu také ne. A pokud používáte poslední verze Adobe, tak jej neuvidíte ani tam. Samozřejmě je neuvidíte ani v aktuální verzi Nikon Capture NX-D. Na rozdíl od objektivu Z 14-30/4 S, kde nelze korekci vypnout, tak zde ji vypnout lze, stejně tak ji lze vypnout i u objektivu S 24-70/4 S. Zkreslení objektivu - 24 mm, korekce zkreslení ve fotoaparátu VYPNUTA: Zkreslení objektivu - 24 mm, korekce zkreslení ve fotoaparátu ZAPNUTA: Vidíte, že rozdíl je to ohromný, korekcí obrazu dojde samozřejmě k jeho mírnému ořezu - ale pokud máte korekci ve fotoaparátu zapnutou, tak již vidíte ořez v hledáčku a dodatečně o nic nepřijdete - následující snímek ukazuje prolnutí dvou předchozích snímků. Závěr: Objektiv samozřejmě zkreslení má, nejvíce na ohnisku 24 (žádné překvapení). Ovšem fotoaparát dovede zkreslení téměř dokonale vyrovnat, takže potom byste si mohli troufnout s drobnými úpravy i na reprodukce dokumentů nebo architekturu.
Snímky jsou pořízeny s vypnutou korekcí vinětace v programu Capture NX-D. Rámeček snímku má hodnotu středu, je tak dobře vidět, jaký stupeň ztmavení má okraj proti středu snímku.
Ze snímků je patrné, že vinětace na ohnisku 24 mm a cloně 2,8 je poměrně vysoká a na cloně 4 poněkud nižší než u objektivu Z 24-70/4 S. Pokud nebude vinětace vaším uměleckým záměrem a ve fotoaparátu si korekci vypnete, budete ji muset v grafickém editoru na nejnižších clonách poměrně silně upravovat. Ovšem na reálných snímcích nebude vypadat tak "hrozně", jako na těchto testovacích snímcích.
Závěr: Pokud si nastavíte ve fotoaparátu korekci vinětace na hodnotu "H", tedy "vysoká" a budete fotit do formátu JPG nebo používáte na převod RAW snímků editor, který si dokáže přečíst nastavení fotoaparátu, tak mimo ohnisko 24 mm na cloně 2,8 si vinětace asi vůbec nevšimnete. Zkrátka jde odstranit a u tohoto typu objektivu je shodná s konkurencí.
Snímky nejsou doostřované, všechny jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v NX-D, převod do JPG 90% kvalita. U všech snímků je zapnuté automatické odstraňování aberace, korekce zkreslení a vinětace (vysoká) a korekce difrakce - tj. standardní nastavení NX-D. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení 90% kvality JPG (z důvodu velikosti originálních souborů). Vzhledem k počasí bylo provedeno u některých snímků zesvětlení stínů a ztlumení světel. Snímky nejsou doostřovány, Fotoaparát Nikon Z7.
Výhody (+)
Pro někoho výhoda/nevýhoda, pro někoho ne (+/-)
Nevýhody (-)
* Pokud již vlastníte "setový" objektiv Z 24-70/4 S, budete mít rozhodování dost těžké, protože je to velmi kvalitní objektiv za VELMI dobré peníze, malý, lehký - a rozdíl v ostrosti a bokehu (protože ostří prakticky stejně rychle jako 2,8 verze) nemusí být pro vás tak podstatný, abyste zaplatili 40.000,- Kč navíc. Ale pokud potřebujete nutně světelnost 2,8, tak tento objektiv bude nejlepší volba.
* Pokud nevlastníte žádný objektiv 24-70/2,8 a chcete světelnost 2,8, tak pokud nevadí cena, bude to nejlepší volba.
* Pokud vlastníte ze své dosavadní zrcadlovky objektiv Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED a chcete jej přes FTZ adaptér použít na Z fotoaparátech, tak vězte - ostření bude znatelně pomalejší a optická kvalita znatelně nižší než u obou Z 24-70 - ať již 2,8 nebo 4, o celkové hmotnosti nemluvě.
Shrnuto: Objektiv Z 24-70/2,8 S je ta nejlepší 24-70, kterou můžete na svůj Z fotoaparát nasadit a v současné době je to asi ta vůbec nejlepší 24-70/2,8 na trhu. A za to zaplatíte zvýšenou hmotností objektivu a sníženou hmotností peněženky. Získáte výbornou ostrost již od clony 2,8, dostatečně svižné ostření i v režimu AF-C, vynikající odolnost proti aberaci, utěsnění proti nečistotám a celkově dobrý pocit, že v ruce držíte skutečně pracovní nástroj. V mnoha ohledech má tento objektiv vlastnosti objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností a vzhledem k tomu, že je výborně ostrý již od nejnižší clony, tak může nahradit i běžná pevná ohniska 24, 28, 35, 50 i 70 mm. Když jsem viděl cenu objektivu, tak jsem byl pevně rozhodnut, že si jej určitě nekoupím. Ale poté, co jsme spolu prožili týden, nevím, nevím...... Na dobré se totiž zvyká velmi rychle, protože:
TOHLE JE TA NEJLEPŠÍ 24-70/2.8, KTEROU JSEM KDY DRŽEL V RUCE
A pokud je objektiv mimo vaše finanční možnosti, nezoufejte :). Protože i objektiv Z 24-70/4 je velmi, velmi povedený a též vás určitě nezklame.
Za zapůjčení objektivu pro test děkuji Viktoru Šulcovi z
půjčovny
fototechniky
Povídání v češtině: https://www.fotolab.cz/blog/nikon-z-24-70mm-f-2-8-s-recenze/
Recenze a testy v angličtině https://www.dxomark.com/nikon-nikkor-z-24-70mm-f-2-8-s-review/ https://www.cameralabs.com/nikon-z-24-70mm-f2-8-s-review/ https://www.ephotozine.com/article/nikon-nikkor-z-24-70mm-f-2-8-s-pro-lens-review-33585 https://www.photographyblog.com/reviews/nikon_z_24_70mm_f2_8_s_review https://www.digitalcameraworld.com/reviews/nikkor-z-24-70mm-f28-s-review https://photographylife.com/nikon-z-24-70mm-f2-8-s-performance https://www.imaging-resource.com/lenses/nikon/z-24-70mm-f2.8-s-nikkor/review/ http://www.sansmirror.com/lenses/lens-reviews/lenses-for-nikon-z/nikon-24-70mm-f28-s-lens.html
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|