Nikon Z 28-75 mm/f2.8
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření 27.1.2022 - objektiv oznámen 14.12.2021 Objektiv k testu zapůjčila: Jako blesk z čistého nebe se 14.12.2021 objevilo oznámení Nikonu, že tento objektiv rozšíří řady Z objektivů. Žádné předběžné oznámení vývoje a prakticky ihned je oznámena i cena - necelých 27.000,- Kč. Těžko lze předpokládat, že si Nikon tento objektiv syslil někde v šuplíku a nyní jej náhodou objevil. Tato rychlost samozřejmě vyvolala řadu otázek, kde se tak rychle vzal. Odpověď byla záhy nalezena porovnáním rozsahu, konstrukce a MTF křivek s již existujícím objektivem Tamron 28-75/f2.8 Di III (A036F) - v současné době s cenou cca 22.000,- Kč -, který je k dispozici pouze pro bajonet Sony E.
Tato podobnost zcela jistě není náhodná a případné jemné ochylky v MTF grafech mohou být způsobeny jak způsobem výpočtu, tak třeba jinými antireflexními vrstvami - ale je to vnitřní konstrukcí na 100% stejný objektiv. Nyní již je jasné, kde se tu nový objektiv vzal tak rychle. Patrně stačily nepatrné konstrukční a vnější úpravy (protože objektiv musí být o 2 mm blíže snímači než u Sony) a objektiv je na světě. Od první verze Tamronu se ale liší ještě lepším utěsněním, protože verze pro Sony měla pouze utěsněný bajonet. Mrzuté trochu je, že se jedná o upravenou starší verzi Tamronu. Objektiv Tamron je již dostupný ve zdokonalé verzi Di II VXD G2 za cca 24.000,- Kč (A063). Ostatně již objektiv Nikon AF Nikkor 70-300mm f/4-5.6D ED svou optickou konstrukcí silně připomínal Tamron 70-300.4-5.6. S rozsahem 28-75 má Tamron zkušenost již od roku 2012, kdy se na trhu objevil objektiv Tamron SP 28-75/2.8 XR Di pro Nikon F Bajonet. Made i CHINA. Zatím není jasné, zde tento objektiv vyrábí přímo ve svých továrnách Tamron nebo jej vyrábí Nikon se součástkami od Tamronu. Ale asi je to celkem jedno - rodí se v Číně. Na tomto typu spolupráce mohou vydělat asi všichni - Tamron, Nikon i fotograf. Ostatně to nebude v historii zdaleka poprvné, kdy Tamron poskytoval své objektivy Nikonu (Tokina dělá patrně něco podobného pro jiné značky též). V tomto případě je škoda, že jako předloha nebyla použita nová verze. Pro porovnání si jako hlavní objektiv v tomto testu beru Z 24-70/2.8 S. Důvod je zřejmý - světelnost 2.8 v celém rozsahu.
Objektiv má utěsnění proti prachu a stříkající vodě, přední čočka je opatřena ochranným povlakem odpuzujícím nečistoty. O antireflexních vrstvám není v popisu výrobce ani slovo, ale snad tam nějaké budou. Objektiv obsahuje dva asférické prvky (modrá barva), jeden ED (žlutá) a jeden super ED (červená). Závit na filtr je stejně jako Z 24-70/2.8 S plastový, tak pozor, zacházet jemně. Není to žádná "S" řada, tak na objektivu najdeme jen dva ovládací prvky - pro změnu ohniskové vzdálenosti a úzký multifunkční prstenec - pokud není použit k ručnímu ostření, může sloužit pro nastavení ISO (ne u Nikonu Z fc), clonového čísla nebo korekce expozice. A to je vše. To je také mimo prstence pro změnu ohniskové vzdálenosti jediný další funkční prvek na objektivu, není tam ani přepínač ručního a automatického ostření. Mechanicky působí objektiv plastovějším dojmem než Z 24-70/2.8 S, ale bajonet má samozřejmě kovový. Prstenec ručního ostření je stejně jako u ostatních Z objektivů s elektrickým přenosem příkazů ostření (tedy žádný mechanický přímý ruční posun) a stejně jako ostatní "zetka" má variabilní chod, tj. nepotěší při ručním ostření při natáčení videa. Sluneční clonu lze nasadit na objektiv obráceně, ale nemá pojistku jako Z 24-70/2.8 S. Jak můžete z obrázku výše vidět, není to žádný cvalík. Pro srovnání ještě nějaké vybrané parametry zobrazených tří objektivů:
A rozdíl mezi 24 a 28 mm - rozdíl, který nemusí hrát roli v krajině, ale v interiéru ano. V příslušenství nic mimořádného - přední a zadní krytka, sluneční clona a pytlík na svačinu (kdyby tam místo něj dával Nikon třeba mikrovláknovou utěrku na objektiv, byla by alespoň k něčemu). Kdyby to alespoň byl zdrhovací pytlík jako za starých časů, ale toto: Před použitím tohoto "pouzdra na objektiv", které dokonce Nikon pod tímto názvem prodává za !!! 639,- Kč !!! (což by si snad koupil jen blázen) důrazně varuji - nejde žádným způsobem uzavřít a objektiv tak z něj lehce vyklouzne, nejlépe na zem. Může tak opravdu posloužit jen jako značkový pytlík na svačinu nebo tam můžete ukládat na noc trpaslíky, jinak zůstane na věky věků uzavřen v originální krabici, což je dobře. Kde jsou ty časy, kdy součástí objektivu bylo pěkné kožené pouzdro. Ano, řada z vás jistě namítne, že byste jej stejně s sebou nenosili a je to zbytečné. Možná. Ale když jej třeba chcete někomu půjčit, tak je dobré jej do něčeho dát. Přesto bych jej k dražším objektivům očekával alespoň ve formě, v jaké jej dodává např. Sigma. Za daleko nižší cenu než 639,- Kč si můžete koupit třeba toto. Kdyby v krabici žádné "pouzdro na objektiv CL-C2" nebylo, bylo by to lepší. Máte snad někdo návod na jejich smysluplné využití? Už jich pár mám.
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):
Papírově to vypadá, že křivky jsou nejblíže objektivu Z 24-70/2.8 S. Uvidíme v praktickém testu. Ale pojďme na srovnání Z 24-70/2.8 S versus Z 28-75/2.8: Fotoaparát Nikon Z7, zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - OFF, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - OFF, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG v programu Capture NX-D na 100% kvalitu. Stativ, vypnutá stabilizace snímače. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm.
Opět musím opakovat, že výřezy odpovídají tiskové velikosti 120x180 cm a je třeba to vzít vždy při hodnocení v úvahu. Závěr: Abych pravdu řekl, tak dobré výsledky jsem od 28-75/2.8 nečekal. Snad jediný výraznější rozdíl, který stojí za zmínku při tisku fotografií metr x metr je ostrost na okrajích a v rozích snímku na ohniskové vzdálenosti 35 mm. Za mne - vynikající ostrost, když porovnám ceny 27.000,- Kč proti 60.000,- Kč. Poznámka: rozdíl 4 mm na nejkratší ohniskové vzdálenosti mm mezi oběma objektivy (24 a 28 mm) není rozhodně zanedbatelný, rozdíl 5 mm na nejdelší ohniskové vzdálenosti je naopak zcela nepatrný. To, co nemusí vadit v krajině, může vadit v interiéru. U testovacích snímků v této části testu byla vypnuta automatická korekce zkreslení (což jde v programu Capture NX-D u obou objektivů). Zajímavé je, že na ohniskové vzdálenosti 28 mm nedostaneme zcela shodné výsledky z obou objektivů - objektiv 24-70/2.8 zabírá na ohniskové vzdálenosti 28 mm trochu více (má širší obrazový úhel - na ostatních ohniskových vzdálenostech se rozdíl neprojevuje): Objektiv 28-75/2.8 má také trochu teplejší barevné podání.
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu.
Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí. Ale toto rozhodně není žádná hitparáda - objektiv Z 24-70/2.8 S je na tom rozhodně lépe. Pokud hodláte s tímto objektivem fotit portréty - nejlépe na 75 mm, snažte se přijít co nejblíže a pozadí mít co nejdále a co nejméně členité. Kolem neostrých bodových světelných zdrojů se objevují obrysy (zdvojení) s celkem přijatelnou cibulovitou strukturou - ale takto se chová většina zoom objektivů, takže za to jej hanět nebudu. Závěr: Bokeh není silnou stránkou tohoto objektivu, jeví zřetelnou tendenci ke zdvojování obrysů a obtahování neostrých částí obrazu ostřejším obrysem.
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. BEZ KOREKCE aberace v program Capture NX-D - ohnisková vzdálenost 28 mm: S AUTOMATICKOU KOREKCÍ v programu Capture NX-D Na ohniskové vzdálenosti 75 mm jsem neobjevil nic, co by stálo za řeč. Velmi dobře si program poradil i se záměrně rozostřeným snímkem (vlevo s vypnutým odstraněním aberace v C NX-D, vpravo zapnuto automatické odstranění aberace) Závěr: Velmi dobrý výsledek.
Objektiv dokáže nejblíže zaostřit na 19, což je nadprůměrná vzdálenost pří zvětšení 0,34x (poměr 1:2.9 - objekt o velikosti 2.9 cm bude na snímači zobrazen o velikosti 1 cm).
Závěr: Makro to není, ale hodí se.
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost: ostření je skutečně velmi rychlé, určitě vás zdržovat nebude ani v režimu AF-C. Hlučnost: téměř neslyšné Přesnost: vynikající Závěr: Není co vytknout
Objektiv není vybaven vlastní stabilizací - u plnoformátových přístrojů typu Z6, Z7, Z5 (na Z 9 jej asi bude kupovat málokdo) to není problém, protože mají stabilizaci snímače, u Z50 a Zfc se budete muset bez stabilizace obejít.
Trápil jsem objektiv fotografiemi na všechny ohniskové vzdálenosti - slunce na okrajích i ve středu snímku, ba i těsně mimo záběr a bez sluneční clony. Podařilo se mi docílit odlesků pouze na nejkratší ohniskové vzdálenosti a to, co vidíte na snímku výše, bylo to nejhorší, co jsem dokázal. Též se mi podařilo zachytit závan větru z pole při výměně objektivu, což snímač ocenil zvýšenou porcí prachu. Závěr: Ačkoliv Nikon nikde nezmiňuje antireflexní vrstvy, tento objektiv vás v protisvětle určitě nezklame, odlesky jsou naprosto minimální. Úbytek kontrastu jsem v protisvětle nezjistil. Toto je výborný výsledek.
Jak u objektivu Nikon Z 24-70/2.8 S, tak i u tohoto objektivu, si můžete korekci zkreslení vypnout (což u všech Z objektivů nelze). 28 mm/f2.8 bez korekcí
28 mm /f2.8 po korekci zkreslení 75 mm/f2.8 bez korekcí 75 mm /f2.8 po korekci zkreslení Závěr: Na ohniskové vzdálenost 28 mm se projevuje mírné soudkovité a na ohnisku 75 mírné poduškovité zkreslení - v editoru Capture NX-D a jistě i v ostatních jde v podstatě vynulovat. I bez korekcí je zkreslení na velmi dobré úrovni.
Při převodu do JPG byla v programu Capture NX-D VYPNUTA korekce vinětace. Rámeček má jas středu snímku.
Od clonového čísla 5.6 výše už je vinětace neznatelná i bez korekce. Pokud zapnete korekci, dokážete ji téměř úplně zlikvikovat - viz následující snímek se zapnutou korekcí - 75 mm f2.8: Např. na ohniskové vzdálenost 50 mm je i na clonové číslo 2.8 i bez korekce téměř neznatelná: Závěr: Nejvýraznější je vinětace na ohniskové vzdálenosti 75 mm. Ale vinětaci, stejně jako zkreslení, asi nemá u běžných snímků smysl řešit, protože se odstraňuje buď již ve fotoaparátu při fotografování do formátu JPG nebo následnou korekcí v editoru. Od clonového čísla 5.6 ji již asi nenajdete ani bez korekce. Je buď stejná nebo nižší než u objektivu Z 24-70/2.8 S
Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control auto, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - ON, Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG v programu Capture NX-D na 95% kvalitu. Fotografováno z ruky se zapnutou stabilizací.
Jaký "záklaďák" zvolit? Na Nikon Z existuje již od roku 2018 objektiv Z 24-70/4 S - ten se prodával a stále prodává za výhodnější cenu v setu s fotoaparáty Nikon Z a v současné době se často objevuje na bazarech (někteří si pořizují dnes již dostupná pevná ohniska, movitější přešli na Z 24-70/2,8 S a turisté na Z 24-200/4-6.3 ) Svou "lepší" řadu Z objektivů označuje Nikon písmenkem "S" - tím se nepyšní Z 24-200/4-6.3 ani Z 24-50/4-6.3. "S" objektivy by se měly vyznačovat lepším utěsněním, více ovládacími prvky, rychlejším ostřením a kvalitnějšími optickými členy - ne nutně vším dohromady. K těmto 4 objektivům s proměnlivým ohniskem, které pokrývají zcela či částečně "základní" rozsah 24-70 mm přibyl tedy další - zde testovaná 28-75/2.8, která písmenko "S" ve svém názvu sice nemá, ale je to zase po Z 24-70/2,8 S další objektiv s proměnlivým ohniskem se světelností 2.8. Písmenko "S" sice nedostal, ale velkou chválu si zaslouží.
Velmi příjemné překvapení. Je úplně jedno, že to je upravený a vylepšený Tamron - kdybychom to nevěděli, nic to nemění na tom, že je velmi, ale velmi povedený objektiv. Na světelnost 2.8 relativně malý, lehký s velice jemným a přesným ovládáním, výbornou optickou kvalitou, velmi dobrou odolností v protisvětle, prakticky neslyšným a velmi rychlým ostřením a minimální aberací. Snad jedině bokeh je za určitých okolností trochu nervózní - ale světelnost 2.8 v celém rozsahu je moc fajn. Ač jsem byl před testem trochu skeptický, tak nyní vím, že naprosto neprávem. Svou cenu si více než zaslouží a kdyby začínal na ohniskové vzdálenosti 24 mm, tak by Nikon objektivů Z 24-70/2.8 S prodal podstatně méně :) Kdyby si Nikon "půjčil" a mírně upravil a trochu vylepšil od Tamronu ještě i jiné objektivy, které jsou k dispozici na bajonet Sony, vůbec bych se nezlobil. Pokud vás láká světelnost 2.8 v celém rozsahu a nebudou vám chybět ty 4 mm na širokém ohnisku, tak koupí tohoto objektivu neuděláte chybu.
+ rychlé a přesné ostření
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|