Test Nikkor Z 24-200mm/f4-6.3 VR |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde
Nikkor Z 24-200 mm /f4-6.3 VR je první "univerzální" širokorozsahový zoom Z řady, určený pro plný formát snímače (zatím Z5, Z6 a Z7). S těmito objektivy jsme se setkávali velmi často u F bajonetu a DX formátu (18-140, 18-105, 18-200, 18-300 apod.), ovšem u plnoformátu již mnohem méně - snad jedinými zástupci zde u Nikonu byly a jsou Nikkor 24-120/4 a Nikkor 28-300/3.5-5.6 nebo Tamron 28-300. Ale stejný rozsah, tj. 24-200 mm, budeme u F bajonetu hledat marně. Tento objektiv má ještě dvě další prvenství - je to první Z objektiv pro plnoformátové snímače, který ve svém názvu nemá "S" - ať to již znamená "Super" či nikoliv, odkazuje jej do jiné kategorie než všechny dosavadní v této řadě. Druhým prvenstvím je, že opět zatím jako jediný je vybaven vlastní stabilizací obrazu (VR) - všechny dosavadní objektivy spoléhaly pouze na stabilizaci snímače. Nevidím sice do hlavy vývojářům Nikonu ani marketingovému oddělení, ale napadá mne pouze jediný důvod - Nikon počítá s tím, že tento objektiv si pořídí i uživatelé Z fotoaparátů s menším (DX) snímačem - zatím tedy Z50, protože Z50 nemá stabilizovaný snímač. Po přepočtu majitelé Z50 získají rozsah ohniskových vzdáleností 36-300 mm a to může řadě fotografů zcela vyhovovat jako univerzální, nejen cestovatelský, objektiv - třeba i v kombinaci se setovým DX objektivem 16-50/f3.5-6.3 VR, pokud vám na Z50 bude chybět ohnisko 24mm (protože 16-50 je tak malá, že ji klidně majitelé Z50 unesou). Objektivy k testu zapůjčila: Pro ilustraci rozsah ohniskových vzdáleností:
Ale zpět k plnoformátovým objektivům pro Z6 a Z7 - na následujícím přehledu se můžete podívat na porovnání velikosti většiny dosavadních objektivů: Jaké máte alternativy na českém trhu? No, věru, moc jich není.
Seznam dostupných objektivů Nikon s bajonetem "Z" na www Nikonu. Jak je z tabulky patrné, ve stejné ceně si můžete pořídit pouze F 28-300 nebo F Tamron 28-300. Objektiv F 24-120/4 je naprosto nesmyslně předražený - jeho kvalita ceně rozhodně neodpovídá. Zkrátka - a klidně předběhnu výsledek testu - pokud uvažujte o nákupu tohoto typu objektivu pro své "zetko", na nákup F varianty ani nepomýšlejte (pokud již nemáte doma) - nemá to smysl ani z hlediska ceny, která je překvapivě pro nové zetko nastavena celkem rozumně. Řada fotografů ohrnuje nad těmito "ultrazoomy" nos kvůli kvalitě kresby, světelnosti, vinětaci.... Ale i na dovolené chceme pořídit dobré snímky a ne každý chce s sebou vláčet plnou brašnu pevných skel, aby s náležitým bokehem vyfotil svá dítka u moře nebo mu stačí fotit mobilem. I na šplhání do hor není desetikilová brašna zrovna vhodným doplňkem. A pak je řada akcí, kde zkrátka tento typ objektivů stačí a kde je použití pouze jediného objektivu s tímto rozsahem naopak výhodné, zvláště, když je světla dostatek. A ačkoliv profíci kroutí hlavou, tento typ objektivů se, zvláště na západ od nás, prodává velmi dobře. Ale český fotograf je trochu zhýčkanější - možná proto, že objektivy obdobného rozsahu na F bajonetu DX skutečně nejsou žádný zázrak v ostrosti obrazu i rychlosti ostření (např. DX 18-200, 18-300 apod.).
A zde pár snímků na porovnání velikosti objektivu: Jak vidíte, objektiv není o mnoho větší než Z 24-70/4 S
.... a je zároveň podstatně menší než F 28-300 (hmotností i rozměry)
19 čoček / 15 členů (včetně 2 optických členů ze skla ED, 1 asférického optického členu ze skla ED, 2 asférických optických členů, optických členů s antireflexními vrstvami ARNEO a předního optického členu s fluorovou vrstvou. Utěsnění proti stříkající vodě a prachu, elektromagnetická clona, krokový bezhlučný zaostřovací STM motor, optická stabilizace až 5 EV.
Dodávané příslušenství: Zaklapávací přední krytka objektivu LC-67B o průměru 67 mm, zadní krytka objektivu LF-N1, bajonetová sluneční clona HB-93, pouzdro na objektiv CL-C1.
Při změně ohniskové vzdálenosti se objektiv vysouvá, při ostření se na objektivu nic nehýbe, ostření je vnitřní. Zaostřovací prstenec pro ruční ostření je skutečně velmi úzký, s jeho častým použitím se asi moc nepočítá. Hmotnost objektivu je relativně velmi příznivá, patrně i použitím hliníkových slitin v konstrukci objektivu i bajonetu (tj. bajonet je kovový, nikoliv plastový, což je jistě dobrá zpráva). Na ohnisku 24 mm je možné objektiv uzamknout proti samovolnému vysouvání při transportu. Výroba objektivu probíhá v Thajsku (např. Z 24-70/2,8 se vyrábí v Japonsku, Z 14-30/4 v Thajsku a Z 40/1.8 v Číně :) Objektiv mimo zámku na 24 mm na sobě nemá žádné další přepínače - chybí i přepínač ručního a automatického ostření a je tedy nutné přepínat na fotoaparátu. Chod prstence na změnu ohniskové vzdálenosti klade u nového objektivu trochu větší odpor, ale to je dobře - časem se mechanismus ochodí a bude to akorát, aby se moc samovolně nevysouval.
Podívejme se na MTF křivky: Pokud se vám to nezdá nic extra, tak se podívejte na ostrost a kontrast objektivu Nikon 24-120/4, který je na tom při daleko menším rozsahu ohnisek podstatně hůře: Stále platí - čím výše jsou křivky na grafu (kontrast) a čím blíže u sebe (astigmatismus), tím lépe. Změna clonového čísla dle ohniskové vzdálenosti
Světelnost objektivu poměrně rychle klesá se vzrůstající ohniskovou vzdáleností (graf sestaven dle změny clonového čísla na displeji fotoaparátu). Již na ohniskové vzdálenosti 80 mm je dosaženo světelnosti 6,3. Úbytek světelnosti objektivu je tak dosti strmý. Přesuňme se od grafů k reálným fotografiím. Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture CTRL STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control 42, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG nejvyšší kvality v programu Capture NX-D. Bezvětří pevný stativ. Výřez odpovídá tiskové velikosti fotografie cca 120 x 160 cm!!! Převod všech snímků v programu Nikon Capture NX-D z formátu RAW do JPG 100% kvalita. Závěr: Nečekal jsem zázraky a také se žádný nedostavil. Při tomto ohniskovém rozsahu to zkrátka musí být kompromis, fyziku člověk neokecá (při této ceně objektivu). Na některých ohniskových vzdálenostech se v okrajových částech nepodařilo programu Capture NX-D odstranit aberaci - a to se stává skutečně málokdy. Na velkoformátové fotografie krajin a architektury nebude tento objektiv nejlepší volba.
Asi opravdu nebudeme od tohoto typu objektivu čekat žádné zázraky. Samozřejmě záleží na nastavené ohniskové vzdálenosti, odstupu pozadí od popředí a také na charakteru pozadí - hlavně na tom, zda se tam nachází lesklé nebo jasné plochy. Závěr: Nejméně spokojení budete asi na ohnisku 24 mm, ale celkově - čekal jsem to daleko, daleko horší, toto je celkem velmi dobrý výsledek.
Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech.
Závěr: Ano, bude vás trápit na ohnisku 24 mm při cloně 4 v okrajových částech záběru (někdy i v celé ploše a i vyšších clonách), kde dokáže být docela brutální a (viz výše) i na ohnisku 200 mm. Naštěstí si i velkou aberací dokáže program Capture NX-D velmi dobře poradit vyjma případů, kdy si poradit nedokáže a nějaké zbytky tam zůstanou.
Objektiv není pankratický - tj. pokud zaostříte objekt např. na ohnisku 24 mm a změníte ohnisko např. na 200 mm, nebude obraz ostrý. Projevuje se samozřejmě i naopak - když zaostříte na ohnisku 200 mm a bez změny zaostření změníte ohnisko na 150 mm, fotka nebude ostrá. Např. při ručním ostření nebo natáčení videa s ručním ostřením je třeba s tím počítat - ale neberte to jako chybu, pankratických objektivů je relativně málo a rozhodně se nevyskytují v této cenové kategorii. Závěr: V přesnosti zaostření žádný problém samozřejmě není. Pokud se týká rychlosti, není to sice žádný blesk, ale ve většině fotografických disciplín vás zdržovat opravdu nebude. Pokud chcete fotit vážky v letu nebo psí dostihy, potom asi budete potřebovat jiný objektiv. Ostření je poměrně velmi tiché a plynulé, což se může hodit třeba při natáčení videa.
Je to sice zvláštní, ale tento objektiv je vybaven stabilizací přesto, že je to objektiv pro plnoformátové snímače a zatím všechny plnoformátové fotoaparáty (Z5, Z6, Z7) jsou vybaveny stabilizací snímače. Patrně se předpokládá jeho použití i na fotoaparátu Nikon Z50 (který stabilizaci na snímači nemá) nebo bude ještě nějaká levnější "Z4", která stabilizaci snímače mít nebude? Kdo ví. Pokud někdo očekával, že vzhledem ke stabilizace snímače i objektivu to bude něco mimořádného, tak to, prosím, ne. Závěr: Stabilizace stabilizuje dobře a nevymyká se běžnému dobrému standardu.
Závěr: Na delších ohniskových vzdálenostech se v protisvětle objevuje zřetelný úbytek kontrastu. Chce se mi napsat, že s odlesky si objektiv moc neporadí, je to samé prasátko (naštěstí jsou vidět již v hledáčku) - zvláště, pokud je světelný zdroj mimo střed obrazu. Ale je třeba si uvědomit rozsah ohniskových vzdáleností a z toho vyplývající konstrukci objektivu v souvislosti s jeho cenou a zkrátka s touto vlastností počítat.
Závěr: Nemá smysl u tohoto typu objektivu testovat, je tam, ale většina programů, která má profil tohoto objektivu, jej automaticky srovnává (a nejde to vypnout), takže výsledek vypadá velmi dobře. Pokud chcete na reprodukce objektiv s nejmenším zkreslením, kupte si "eskovou" 50/1.8.
Na zmenšených snímcích to vždy vypadá hůře než ve skutečnosti, zvláště, když vypnete automatické odstraňování vinětace.
Závěr: Ano, tento objektiv výrazně vinětuje na ohnisku 24 mm, ten zbytek jde nějak celkem dobře přežít.
Snímky nejsou doostřované, všechny jsou pořízeny z ruky, formát RAW, zpracování v NX-D, převod do JPG 90% kvalita. U všech snímků je ZAPNUTÉ automatické odstraňování aberace, ZAPNUTÁ korekce zkreslení a vinětace. Pod každým snímkem je skryto plné rozlišení 90% kvality JPG (z důvodu velikosti originálních souborů). Fotoaparát Nikon Z7.
+ solidní konstrukce s utěsněním proti vlhkosti + rozsah ohniskových vzdáleností + hmotnost a rozměry
+ univerzálnost
+- světelnost +- bokeh - ale není to vyložený průšvih, čekal jsem mnohem horší
- na nejnižších clonách výrazná vinětace i
aberace
- nižší odolnost proti odleskům
Přesto si objektiv si určitě zaslouží ve své kategorii pochvalu a možná nastala doba přestat ohrnovat nad "ultrazůmy" nos. Cena? No, řekněme normální, alespoň v porovnání s F ekvivalenty (není jich mnoho) - ovšem ve srovnání s nimi je opticky lepší, lehčí a má menší rozměry. Asi největší vadou na kráse je snížená odolnost na protisvětlo a aberace na nejkratších ohniskových vzdálenostech.
Když hledáte pro své "zetko" jediný objektiv, který si budete brát na cesty, na dovolenou či běžné reportáže - nejlépe venku, pak je asi výběr jasný. Pokud byste uvažovali, že tento rozsah (pro plnoformátové snímače) pokryjete raději dvěma "Z" objektivy, budete mít problém - zde si sice můžete vybrat mezi Z 24-50/4-6.3 nebo Z 24-70/4 v nižším rozsahu ohnisek, ale s "tele" je to průšvih - zatím neexistuje žádné "Z" 70-300 či 70-200/4. Jediná možnost je objektiv Z 70-200/2,8 a ten je skutečně trochu jinde jak hmotností, tak cenou. Je velmi potěšující, že Z 24-200/4-6,3 se v rozsahu ohnisek 24-70 ostrostí téměř vyrovná objektivu 24-70/4 (tedy až na tu světelnost a zvýšenou aberaci). A pokud jste doposud užívali objektivy F 24-120/4 nebo F 28-300/3,5-5,6, nebudete zklamáni - spíše naopak - jak přenos kontrastu, tak ostrost má Z 24-200/4-6.3 na srovnatelném rozsahu ohnisek většinou lepší.
Majitelé Z50 jsou na tom trochu lépe, protože mohou kombinovat Z DX 16-50/3,5-6,3 VR s Z DX 50-250/4,5-6,3 - zde je možnost trochu ušetřit, protože tyto objektivy se prodávají "v setu" s Z50, kde stojí as 12.000,- Kč, což je velmi dobrá cena a oba objektivy jsou skutečně skladné. Pokud byste tento objektiv (Z 24-200) použili na Z50, dostanete úhel záběru odpovídající rozsahu ohnisek 35-300 mm, což není věru špatné a protože si Z50 vezme pouze výřez ze středu objektivu, budete mít fotografie ostré v celé ploše a nějakou vinětaci a aberaci nespatříte možná ani na nejkratším ohnisku a nejnižší cloně.
Pokud hledáte "univerzální" objektiv na cesty a budete si vědomi jeho limitů, tak svému účelu určitě vyhoví se ctí - a kdyby stál méně než 20.000,- Kč, líbil by se mi ještě více :). Vše záleží pouze na tom, kde jsou vaše hranice kompromisů. A kam dále?
Třeba na porovnání objektivů Z 24-200/4-6,3 + Z 24-70/4 + Z 24-50/4-6,3 na srovnatelných ohniskových vzdálenostech. Nebo na test objektivu Nikon 28-400/4-8
Video - porovnání s objektivem Z 24-70/4 S - anglicky Video - porovnání s objektivem F 24-120/4 - anglicky Video - porovnání s objektivem F 28-300/3,5-5,6
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|