Test objektivu Nikon Z 14-24/2,8 S
 

Home =titulní strana www
Autor tohoto článku není žádným způsobem povinován se zavděčit výrobcům ani dodavatelům, pokud jsou zmíněni. I přesto, že autor nepokládá publikované snímky za umělecké dílo, podléhá jejich případné použití autorskému zákonu a bez svolení autora nesmí být nikde publikovány!
Vzkazy (dotazy, připomínky, náměty) pro autora článku vítány.

Jaroslav Kortus, www.makofoto.cz

28. 02. 2021

Všechny dosavadní testy objektivů zde
Galerie snímků objektivů s bajonetem Z zde

Objektiv k testu zapůjčila:  https://www.fotori.cz/

Objektiv Nikon Z 14-24/2,8 S je poslední objektivem "svaté trojice" po boku již existujících objektivů Nikon Z 24-70/2,8 S a Nikon Z 70-200/2,8 S VR. Tabulka níže ukazuje i další alternativy (objektivy s bajonetem F se musí samozřejmě nasadit přes FTZ adaptér).

 Technické parametry

 

Co můžeme z této tabulky vyčíst: tento objektiv je bezkonkurenčně ze všech uvedených objektivů nejdražší - jeho kolega od Nikonu na bajonetu F stojí skoro o 20.000,- Kč méně. Naopak, překvapivě, má ze všech objektivů druhou nejnižší hmotnost. Je to také první objektiv světelnosti 2,8, na který lze nasadit normální šroubovací filtr, byť o průměru 112 mm (to je jako tácek pod pivo) - a pořízení kvalitního polarizačního nebo šedého filtru tohoto průměru udělá ve vaší peněžence asi dost průvan.

Srovnání velikosti (převzato z camerasize.com) - vlevo Nikon Z a Z14-24/2,8 S bez sluneční clony a vpravo klasická zrcadlovka s objektivem Nikon F 14-24/2,8 G ED AF-S (kde je sluneční clona pevná).

 

 Mechanické provedení a příslušenství

Ovládací prvky objektivu jsou shodné s objektivem Z 24-70/2,8 S. Snad ještě jedna zajímavost, týkající se příslušenství při zakoupení objektivu:

Ano, skutečně dostanete 2 sluneční clony a 2 krytky na objektiv. Právě jen hlubší sluneční clona umožňuje našroubovat filtry o průměru 112 mm. Smysluplný šroubovací filtr bude asi jen šedý, protože polarizační filtr by na ohniskových vzdálenostech pod 20 mm zcela jistě nepolarizoval rovnoměrně v celém obrazovém poli. Pokud někdo vlastní držák deskových filtrů, bude si muset zjistit, zda půjde na tento objektiv připevnit - o cenách deskových filtrů 15x15 cm a držáku si nelze dělat iluze. Existuje ovšem i jiné, mnohem levnější, řešení. Na straně bajonetu je vložen (stejně jako třeba u Tamronu 15-30) držák miniaturních filtrů. Nevím o tom, že by Nikon takové filtry prodával, ale můžete je najít třeba u firmy Haida a např. zde za 150 dolárků. S krytkou objektivu bude chvilku zápolit než zjistíte, že ji lze nasadit pouze ve dvou polohách.

 

Jsou to samozřejmě pouze šedé (ND) filtry různé hustoty, dávat tam jiné filtry nemá žádný praktický význam (např. přechodové či polarizační). Nevýhodou tohoto řešení je špatná manipulace v terénu, protože musíte objektiv vždy sejmou z fotoaparátu a filtry samotné jsou poněkud titěrné a tím náchylné k zapatlání. Hezké video je třeba od Honzy Březiny zde.

Objektiv je samozřejmě vybaven 4 optickými členy z ED skla, 3 asférickými optickými členy, antireflexními vrstvami Nano Crystal Coat a ARNEO a přední člen je opatřen fluorovou vrstvou k odpuzování nečistot.

Objektiv ostří velmi svižně - 0,2 sekundy z "nekonečna" na 35 cm, což je rychleji, než objektiv Nikkor AF-S 14-24/2,8 přes FTZ adaptér (0,5 s) - a také velmi tiše. Také "dýchání" objektivu (zmenšování/zvětšování úhlu záběru při změně zaostřené vzdálenosti) je naprosto minimální. Objektiv je také parfokální, tj. při změně ohniskové vzdálenosti není třeba znovu zaostřit.

Již jsou k dispozici také filtry k uchycení přímo na objektiv - např. zde a další budou jistě následovat.

 

 

 Kresba - ostrost objektivu

Podívejme se na MTF křivky, které prezentuje Nikon:

Červená křivka 10 čar/mm indikuje schopnost objektivu reprodukovat nízké prostorové frekvence, tj. hrubé struktury. Tato křivka indikuje celkový kontrast objektivu – čím výše je umístěná a čím je rovnější, tím lépe. Čím výše se křivka zobrazuje, tím větší je kontrast obrazu zprostředkovaného objektivem.
Modrá křivka 30 čar/mm indikuje schopnost objektivu reprodukovat vysoké prostorové frekvence, tj. jemné struktury. Tato křivka je měřítkem rozlišovací schopnosti objektivu a opět platí, že výše umístěná křivka znamená vyšší kvalitu.

Zdroj MTF grafů: www stránky výrobců

14 mm

24 mm

Nikon Z 14-24/2,8 S

Nikon AF-S 14-24/2,8

Nikon Z 14-30/4

Tamron SP 15-30/2,8 Di USD

Vypočítané hodnoty jsou velmi přesvědčivé - zvláště na ohnisku 14 mm, zvláště, pokud je porovnáte s objektivem Nikon AFS  14-24/2,8.

A nyní prakticky. Pro test se mi podařilo získat Nikon AF-S 14-24/2,8 G ED a Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2.

Fotoaparát Nikon Z7, zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control high, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - ON (50), Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG  v programu Capture NX-D na 95% kvalitu (výřezy pořízeny ze 100 kvality JPG). Stativ, vypnutá stabilizace, bezvětří.

Tamron má nejnižší ohnisko 15 mm, proto jsou tomu uzpůsobeny výřezy i z ohniska 14 mm, tj. u objektivů začínajících na 14 mm to není výřez z úplného rohu snímku, ale rozdíl je to tak malý, že nehraje roli. Prosím uvědomte si, na jak malé výřezy se díváte.

14 mm

Clona/
objektiv

Originál

levý horní roh střed pravý dolní roh
2,8 Nikon S
2,8 Nikon F
2,8 Tamron

Ve středu obrazu je o fous nejostřejší Nikon S, což se mu podařilo i v levém horním rohu. V pravém dolním rohu je ovšem Nikon S na posledním místě - také si všimněte, že výřez je nepatrně větší. Je to způsobeno automatickou korekcí zkreslení v programu Capture NX-D. Snímky z Tamronu jsou na okrajích tmavší, protože program pro Tamron nenačítá automatickou korekci vinětace objektivu. Skoro by se mi chtělo říci, že objektiv Nikon S je špatně vycentrovaný, protože rozdíly v kresbě protilehlých rohů jsou na clonovém čísle 2,8 příliš výrazné.

4,0 Nikon S
4,0 Nikon F
4,0 Tamron

Na clonovém čísle 4 je již Nikon S na okrajích obrazu jednoznačně nejostřejší.

5,6 Nikon S
5,6 Nikon F
5,6 Tamron

Na clonovém čísle 5,6 je Nikon S spolu s Tamronem ostřejší ve středu obrazu a samostatně i v parvém horním rohu. V levém horním rohu jsou výsledky vzácně vyrovnané, v pravém dolním rohu vychází Tamron nejhůře. V podstatě to samé platí i pro clonové číslo 8 i 11.

8,0 Nikon S
8,0 Nikon F
8,0 Tamron
11,0 Nikon S
11,0 Nikon F
11,0 Tamron
16,0 Nikon S
16,0 Nikon F
16,0 Tamron

Na clonovém čísle 16 již začíná být vidě u všech tří objektivů vliv difrakce, není to nic hrozného a výsledky objektivů jsou na tomto clonovém čísle vzácně vyrovnané.

24 mm

2,8 Nikon S
2,8 Nikon F
2,8 Tamron
Ve středu snímku je nejostřejší Nikon S, následovaný Nikonem F. Levý horní okraj má o fous nejlepší Tamron a pravý dolní jednoznačně Nikon S následovaný Nikonem F.
4,0 Nikon S
4,0 Nikon F
4,0 Tamron
Na clonovém čísle 4 se situace opakuje, ale nejlepší ostrost ve středu obrazu i levém dolním rohu je jednoznačně u Nikonu S. Další již vidíte sami.
5,6 Nikon S
5,6 Nikon F
5,6 Tamron
8,0 Nikon S
8,0 Nikon F
8,0 Tamron
11,0 Nikon S
11,0 Nikon F
11,0 Tamron
16,0 Nikon S
16,0 Nikon F
16,0 Tamron
Ohniskové vzdálenosti mezi 14 a 24 mm jsem netestoval, bylo by to velmi obsáhlé a pracné. Myslím si, že tento typ objektivů si lidé kupují kvůli nejkratší ohniskové vzdálenosti. A hodně lidí na tuto část moc nekouká a přečtou si rovnou závěr :)

Závěr: Celkově má z hlediska ostrosti Nikon S nejlepší výsledky, i když v levém horním rohu by se mohl trochu polepšit. Na druhé místo bych umístil z tohoto testu Nikon F, který je přece jen o fous lepší než Nikon F. Ale musíme vzít v úvahu, že jak Nikon F, tak Tamron nebyly žádné nové kusy - něco již zažily, zatímco Nikon S je zcela nový. Je také třeba mít na paměti, že kdybychom použili tři jiné kusy objektivů, mohly by být výsledky mírně odlišné. Každopádně nás vzhledem k ceně objektivu Nikon S může těšit, že obsadil první místo (např. za cenu Nikonu S můžete mít dva Tamrony).

 Zkreslení

Program Capture NX-D své Nikoní objektivy pozná a provede automatickou korekci zkreslení, pokud ji nevypnete - vypnout jde (což není případě objektivu Nikon Z 14-30/4 S, kde vypnout nejde).

 

s auto korekcí

bez korekce

14 mm
24 mm


bez korekce - k mírné deformaci dochází

s korekcí - obraz se na okrajích deformuje výrazně

 

Závěr: Tento objektiv se chová při automatické korekci stejně, jako jeho levnější kolega, objektiv Nikon Z 14-30/4 S - opraví obraz za cenu jeho ořezu z následným přepočítáním obrazu na stejné rozlišení. Jsou případy - jako na výše uvedeném obrázku, kde automatickou korekcí zkreslení se sice srovná poduškovité či soudkovité zkreslení, ale zároveň dojde v okrajových částech snímku k deformaci obrazu - takže jsou případy, kdy je korekci dobré vypnout - naštěstí to v programu Capture NX-D jde. Ale u snímků architektury odvádí velmi dobrou práci, protože srovná kolmé (třeba sloupy) a vodorovné prvky v obrazu (třeba dlažbu).

Vinětace
  bez korekce v NX-D s korekcí v NX-D
  14 mm
2,8
4,0
 

24 mm

2,8
4,0

Pokud si zobrazíme rozložení vinětace na cloně 2,8 bez korekce graficky, tak ještě stoupne mé podezření, které jsem vyjádřil výše, na špatné vycentrování objektivu. Na obrázku je jasně vidět posun směrem k pravému hornímu rohu. Jinak vinětace odpovídá ostatním objektivům tohoto rozsahu a jde, jak vidíte, velmi dobře odstranit v editoru.

Že by Made in Thailand?

 

 

 Bokeh - aneb podání neostrého pozadí

Závěr: Složitější optická soustava přináší své. Tento typ podání neostrých oblastí bývá často označován jako "nervózní", projevuje se jako překrytí dvou neostrých obrazů přes sebe. Ale to je v této kategorii objektivů s proměnlivým ohniskem skoro pravidlem. Ostatně - toto není portrétní objektiv.

 Aberace

Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech. Aberaci se nejlépe daří mírně mimo pásmo ostrosti nebo v oblastech, kde má objektiv již sníženou ostrost (kraje, rohy). Výřezy odpovídají tiskové velikosti 120x160 cm!

Za ta léta již mám svá oblíbená místa, kde ji vždy najdu. U následujících fotografií jsem při převodu z programu Capture NX-D do JPG vypnul automatické odstraňování aberace - ale i se zapnutým si moc nepomůžete. Při zvýšení clonového čísla na 4 velmi rychle mizí. Ale který blázen by fotil krajinu na clonové číslo 2,8, že? :)

Závěr: Čekal jsem ji tam, je tam, ale musíte pořídit ten správný snímek. Ale zase jsem musel pořídit snímky na místech, kde ji vždy najdu. Na druhé straně jsem ji nenašel na mnoha snímcích, kde jsem ji čekal. Jakmile trochu zacloníte, docela rychle mizí. Když vezmu v úvahu snímky přímo proti světlu, kde jsem ji na kontrastních plochách nenašel vůbec, považuji stále výsledek za velmi dobrý.

 Rychlost a přesnost ostření

To už by se musel stát zázrak, aby objektiv této konstrukce neostřil rychle vzhledem k tomu, jakou dráhu musí ostřící systém překonat od nejbližší do nejdelší vzdálenosti. Určitě vás ostření nebude u tohoto objektivu zdržovat.

 Stabilizace

Objektiv není vybaven stabilizací, protože Z7 (Z6) má stabilizovaný snímač, takže v tomto ohledu není na objektivu co řešit. Škoda, že objektiv nemá vypínač stabilizace a musíte lézt pro její vypnutí/zapnutí do menu fotoaparátu, přepínač na objektivu by byl rychlejší.

 Protisvětlo - odolnost vůči odleskům

Závěr: Při nízkých clonách dochází i při snímání v protisvětle nebo se sluncem v záběru k minimálnímu závoji čili úbytku kontrastu. Při vyšších clonových číslech jsem neobjevil žádné odlesky, které by stály za zmínku. Výborný výsledek!

 Běžné snímky

Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control high, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - ON (50), Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG  v programu Capture NX-D na 95% kvalitu. Fotografováno z ruky se zapnutou stabilizací.

 

Tento objektiv je svou kvalitou zcela jistě důstojným nástupcem Nikonu AF-S 14-24/2,8G - je opticky lepší ve všem, vyjma bokehu a jeho hmotnost je o 1/3 nižší. Pokud Nikon AF-S 14-24/2,8G vlastníte, můžete jej používat přes FTZ adaptér na svém "zetku" stále, on je to velmi dobrý objektiv a tak jeho výměnu za "Z" verzi bude brzdit asi hlavně cena nového "eska". Podobné důvody platí i pro Tamron 15-30/2,8, ovšem v případě Tamronu bude možná hrát roli poloviční hmotnost "S". Ale zase ta cena, že :( .

 

Pokud jste majitelem objektivu Nikon Z 14-30/4 S, což je velmi dobrý a malý objektiv, musela by vás ke změně na verzi 2,8 přesvědčit trochu lepší ostrost v okrajích obrazového pole (ne vždy) a světelnost. Protože pokud si odmyslíte funkční tlačítko, displej a funkční kroužek.... já měnit nebudu.

 

V případě, že budete volit svůj první objektiv tomto rozsahu ohnisek, potom bych s vážně zamyslel opět nad Nikonem Z 14-30/4 - ten by měl smysl i na Nikonu Z50 s přepočteným úhlem záběru 21-45 mm. Filtr Z 14-30/4 S má průměr 82 mm (tyto filtry jsou levnější než 112 mm), je podstatně menší a lehčí. Ale pokud chcete to nejlepší, budete si muset hodně připlatit.

 

Závěr

 

+ hmotnost - o 1/3 lehčí než Nikon AF-S 14-24/2,8 a o polovinu lehčí než Tamron 15-30/2,8 - a je to skutečně znát!
+ velmi dobrá ostrost již od clonového čísla 2,8 - je sice ze všech testovaných na okrajích většinou nejlepší, ale ještě trošku....
+ možnost používání gelových filtrů
+ možnost použít kruhové šroubovací filtry o průměru 112 mm
+ vynikající výsledky v protisvětle
+ rychlé a spolehlivé ostření
+ odolnost proti prachu a stříkající vodě
+ při změně ohniskové vzdálenosti se nemění zaostřená vzdálenost
+ displej, funkční tlačítko a kroužek, kterému lze přiřadit různé funkce

 

+- aberace na nejnižších clonách
 

- bokeh není silnou stránkou tohoto objektivu
- cena
- nemá přepínač stabilizace na objektivu
- v příslušenství objektivu je jako obal zase jen hadr (k objektivu Nikon AF-S 14-24/2,8 jste dostali hezké pevné pouzdro). Inu, co bychom chtěli za 64.000,- Kč.

 

Ano, je to nejkvalitnější širokoúhlý zoom objektiv, který můžete na své zetko nasadit, pokud se smíříte s cenou.

 

Líbil se vám test a pomohl vám v rozhodování? Považujete informace v něm obsažené za přínosné? Možná vám ušetřil i nějaké peníze? Testy nejsou komerční záležitostí, jsou bez reklam a jejich vypracování je velice časově náročné. Pokud usoudíte, že stojí alespoň za 100,- Kč, pošlete je na účet
1232407103/0800

Děkuji :) A nespoléhejte na to, že přispějí jiní, oni si říkají to samé.

Testy probíhají na náhodně vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
Objektiv splňuje kritérium udržitelnosti (lze s ním fotografovat z ruky). Byl testován i na zvířatech, ovšem bezkontaktně.
Je vyroben v cizině, v ČR tedy nezanechal žádnou uhlíkovou stopu. Skladujte mimo dosah dětí!
Dbejte na správnou ekologickou likvidaci objektivů - objektiv nepatří do komunálního odpadu.
Při pohledu do hledáčku nemusíte vnímat své okolí - nechte své okolí sledovat poučenou osobou, dbejte na své bezpečí!
Nevhazujte do ohně a vody - tyto případy nejsou kryty zárukou.
Před použitím objektiv vybalte z krabice!
Pokud objektiv nejde nasadit na fotoaparát, sejměte krytku bajonetu.
Pokud vidíte po nasazení objektivu na fotoaparát pouze tmu, zapněte fotoaparát a sundejte přední krytku objektivu.
Výrobek není samostatně funkční, vyžaduje ke správné funkci fotoaparát.

Jaroslav Kortus, 602 379 525 (po 17.00 hod.)

NAVRCHOLU.cz