Test objektivu Nikon Z
14-24/2,8 S |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
28. 02. 2021
Všechny dosavadní testy objektivů
zde Objektiv k testu zapůjčila: https://www.fotori.cz/ Objektiv Nikon Z 14-24/2,8 S je poslední objektivem "svaté trojice" po boku již existujících objektivů Nikon Z 24-70/2,8 S a Nikon Z 70-200/2,8 S VR. Tabulka níže ukazuje i další alternativy (objektivy s bajonetem F se musí samozřejmě nasadit přes FTZ adaptér).
Co můžeme z této tabulky vyčíst: tento objektiv je bezkonkurenčně ze všech uvedených objektivů nejdražší - jeho kolega od Nikonu na bajonetu F stojí skoro o 20.000,- Kč méně. Naopak, překvapivě, má ze všech objektivů druhou nejnižší hmotnost. Je to také první objektiv světelnosti 2,8, na který lze nasadit normální šroubovací filtr, byť o průměru 112 mm (to je jako tácek pod pivo) - a pořízení kvalitního polarizačního nebo šedého filtru tohoto průměru udělá ve vaší peněžence asi dost průvan. Srovnání velikosti (převzato z camerasize.com) - vlevo Nikon Z a Z14-24/2,8 S bez sluneční clony a vpravo klasická zrcadlovka s objektivem Nikon F 14-24/2,8 G ED AF-S (kde je sluneční clona pevná).
Ovládací prvky objektivu jsou shodné s objektivem Z 24-70/2,8 S. Snad ještě jedna zajímavost, týkající se příslušenství při zakoupení objektivu: Ano, skutečně dostanete 2 sluneční clony a 2 krytky na objektiv. Právě jen hlubší sluneční clona umožňuje našroubovat filtry o průměru 112 mm. Smysluplný šroubovací filtr bude asi jen šedý, protože polarizační filtr by na ohniskových vzdálenostech pod 20 mm zcela jistě nepolarizoval rovnoměrně v celém obrazovém poli. Pokud někdo vlastní držák deskových filtrů, bude si muset zjistit, zda půjde na tento objektiv připevnit - o cenách deskových filtrů 15x15 cm a držáku si nelze dělat iluze. Existuje ovšem i jiné, mnohem levnější, řešení. Na straně bajonetu je vložen (stejně jako třeba u Tamronu 15-30) držák miniaturních filtrů. Nevím o tom, že by Nikon takové filtry prodával, ale můžete je najít třeba u firmy Haida a např. zde za 150 dolárků. S krytkou objektivu bude chvilku zápolit než zjistíte, že ji lze nasadit pouze ve dvou polohách.
Jsou to samozřejmě pouze šedé (ND) filtry různé hustoty, dávat tam jiné filtry nemá žádný praktický význam (např. přechodové či polarizační). Nevýhodou tohoto řešení je špatná manipulace v terénu, protože musíte objektiv vždy sejmou z fotoaparátu a filtry samotné jsou poněkud titěrné a tím náchylné k zapatlání. Hezké video je třeba od Honzy Březiny zde. Objektiv je samozřejmě vybaven 4 optickými členy z ED skla, 3 asférickými optickými členy, antireflexními vrstvami Nano Crystal Coat a ARNEO a přední člen je opatřen fluorovou vrstvou k odpuzování nečistot. Objektiv ostří velmi svižně - 0,2 sekundy z "nekonečna" na 35 cm, což je rychleji, než objektiv Nikkor AF-S 14-24/2,8 přes FTZ adaptér (0,5 s) - a také velmi tiše. Také "dýchání" objektivu (zmenšování/zvětšování úhlu záběru při změně zaostřené vzdálenosti) je naprosto minimální. Objektiv je také parfokální, tj. při změně ohniskové vzdálenosti není třeba znovu zaostřit. Již jsou k dispozici také filtry k uchycení přímo na objektiv - např. zde a další budou jistě následovat.
Podívejme se na MTF křivky, které prezentuje Nikon: Červená křivka
10 čar/mm indikuje schopnost objektivu
reprodukovat nízké prostorové frekvence, tj. hrubé struktury.
Tato křivka indikuje celkový kontrast objektivu – čím výše je
umístěná a čím je rovnější, tím lépe. Čím výše se křivka
zobrazuje, tím větší je kontrast obrazu zprostředkovaného
objektivem. Zdroj MTF grafů: www stránky výrobců
A nyní prakticky. Pro test se mi podařilo získat Nikon AF-S 14-24/2,8 G ED a Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2. Fotoaparát Nikon Z7, zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control high, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - ON (50), Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG v programu Capture NX-D na 95% kvalitu (výřezy pořízeny ze 100 kvality JPG). Stativ, vypnutá stabilizace, bezvětří. Tamron má nejnižší ohnisko 15 mm, proto jsou tomu uzpůsobeny výřezy i z ohniska 14 mm, tj. u objektivů začínajících na 14 mm to není výřez z úplného rohu snímku, ale rozdíl je to tak malý, že nehraje roli. Prosím uvědomte si, na jak malé výřezy se díváte.
Závěr: Celkově má z hlediska ostrosti Nikon S nejlepší výsledky, i když v levém horním rohu by se mohl trochu polepšit. Na druhé místo bych umístil z tohoto testu Nikon F, který je přece jen o fous lepší než Nikon F. Ale musíme vzít v úvahu, že jak Nikon F, tak Tamron nebyly žádné nové kusy - něco již zažily, zatímco Nikon S je zcela nový. Je také třeba mít na paměti, že kdybychom použili tři jiné kusy objektivů, mohly by být výsledky mírně odlišné. Každopádně nás vzhledem k ceně objektivu Nikon S může těšit, že obsadil první místo (např. za cenu Nikonu S můžete mít dva Tamrony).
Program Capture NX-D své Nikoní objektivy pozná a provede automatickou korekci zkreslení, pokud ji nevypnete - vypnout jde (což není případě objektivu Nikon Z 14-30/4 S, kde vypnout nejde).
Závěr: Tento objektiv se chová při automatické korekci stejně, jako jeho levnější kolega, objektiv Nikon Z 14-30/4 S - opraví obraz za cenu jeho ořezu z následným přepočítáním obrazu na stejné rozlišení. Jsou případy - jako na výše uvedeném obrázku, kde automatickou korekcí zkreslení se sice srovná poduškovité či soudkovité zkreslení, ale zároveň dojde v okrajových částech snímku k deformaci obrazu - takže jsou případy, kdy je korekci dobré vypnout - naštěstí to v programu Capture NX-D jde. Ale u snímků architektury odvádí velmi dobrou práci, protože srovná kolmé (třeba sloupy) a vodorovné prvky v obrazu (třeba dlažbu).
Pokud si zobrazíme rozložení vinětace na cloně 2,8 bez korekce graficky, tak ještě stoupne mé podezření, které jsem vyjádřil výše, na špatné vycentrování objektivu. Na obrázku je jasně vidět posun směrem k pravému hornímu rohu. Jinak vinětace odpovídá ostatním objektivům tohoto rozsahu a jde, jak vidíte, velmi dobře odstranit v editoru. Že by Made in Thailand?
Závěr: Složitější optická soustava přináší své. Tento typ podání neostrých oblastí bývá často označován jako "nervózní", projevuje se jako překrytí dvou neostrých obrazů přes sebe. Ale to je v této kategorii objektivů s proměnlivým ohniskem skoro pravidlem. Ostatně - toto není portrétní objektiv.
Aberace, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových nebo zelených obrysů (nejvíce na okrajích) - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech. Aberaci se nejlépe daří mírně mimo pásmo ostrosti nebo v oblastech, kde má objektiv již sníženou ostrost (kraje, rohy). Výřezy odpovídají tiskové velikosti 120x160 cm! Za ta léta již mám svá oblíbená místa, kde ji vždy najdu. U následujících fotografií jsem při převodu z programu Capture NX-D do JPG vypnul automatické odstraňování aberace - ale i se zapnutým si moc nepomůžete. Při zvýšení clonového čísla na 4 velmi rychle mizí. Ale který blázen by fotil krajinu na clonové číslo 2,8, že? :) Závěr: Čekal jsem ji tam, je tam, ale musíte pořídit ten správný snímek. Ale zase jsem musel pořídit snímky na místech, kde ji vždy najdu. Na druhé straně jsem ji nenašel na mnoha snímcích, kde jsem ji čekal. Jakmile trochu zacloníte, docela rychle mizí. Když vezmu v úvahu snímky přímo proti světlu, kde jsem ji na kontrastních plochách nenašel vůbec, považuji stále výsledek za velmi dobrý.
To už by se musel stát zázrak, aby objektiv této konstrukce neostřil rychle vzhledem k tomu, jakou dráhu musí ostřící systém překonat od nejbližší do nejdelší vzdálenosti. Určitě vás ostření nebude u tohoto objektivu zdržovat.
Objektiv není vybaven stabilizací, protože Z7 (Z6) má stabilizovaný snímač, takže v tomto ohledu není na objektivu co řešit. Škoda, že objektiv nemá vypínač stabilizace a musíte lézt pro její vypnutí/zapnutí do menu fotoaparátu, přepínač na objektivu by byl rychlejší.
Závěr: Při nízkých clonách dochází i při snímání v protisvětle nebo se sluncem v záběru k minimálnímu závoji čili úbytku kontrastu. Při vyšších clonových číslech jsem neobjevil žádné odlesky, které by stály za zmínku. Výborný výsledek!
Fotoaparát Nikon Z7 (Zpracování v Nikon Capture NX-D: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 4, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control high, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - ON (50), Auto Distortion Control - ON, AF-S, RAW 12bit, převod do JPG v programu Capture NX-D na 95% kvalitu. Fotografováno z ruky se zapnutou stabilizací.
Tento objektiv je svou kvalitou zcela jistě důstojným nástupcem Nikonu AF-S 14-24/2,8G - je opticky lepší ve všem, vyjma bokehu a jeho hmotnost je o 1/3 nižší. Pokud Nikon AF-S 14-24/2,8G vlastníte, můžete jej používat přes FTZ adaptér na svém "zetku" stále, on je to velmi dobrý objektiv a tak jeho výměnu za "Z" verzi bude brzdit asi hlavně cena nového "eska". Podobné důvody platí i pro Tamron 15-30/2,8, ovšem v případě Tamronu bude možná hrát roli poloviční hmotnost "S". Ale zase ta cena, že :( .
Pokud jste majitelem objektivu Nikon Z 14-30/4 S, což je velmi dobrý a malý objektiv, musela by vás ke změně na verzi 2,8 přesvědčit trochu lepší ostrost v okrajích obrazového pole (ne vždy) a světelnost. Protože pokud si odmyslíte funkční tlačítko, displej a funkční kroužek.... já měnit nebudu.
V případě, že budete volit svůj první objektiv tomto rozsahu ohnisek, potom bych s vážně zamyslel opět nad Nikonem Z 14-30/4 - ten by měl smysl i na Nikonu Z50 s přepočteným úhlem záběru 21-45 mm. Filtr Z 14-30/4 S má průměr 82 mm (tyto filtry jsou levnější než 112 mm), je podstatně menší a lehčí. Ale pokud chcete to nejlepší, budete si muset hodně připlatit.
Závěr
+ hmotnost - o 1/3 lehčí než Nikon AF-S
14-24/2,8 a o polovinu lehčí než Tamron 15-30/2,8 - a je to skutečně
znát!
+- aberace na nejnižších clonách
- bokeh není silnou stránkou tohoto
objektivu
Ano, je to nejkvalitnější širokoúhlý zoom objektiv, který můžete na své zetko nasadit, pokud se smíříte s cenou.
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
|