Nikkor Z 17-28 mm f/2.8
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všechny dosavadní testy objektivů
zde
Technické parametry
Mechanické provedení Ostrost
Bokeh Aberace
Nejkratší zaostření Přesnost
ostření
10.11.2022 - ohlášen 20.9.2022 Fachman žase, laik se diví. Nikon ohlásí nový objektiv v září a v říjnu jsou první kusy na skladu, zatímco na takovou Z 200-600 se čeká jako na důchodovou reformu. Důvod je ovšem velmi prostý, je to převlečený již existující objektiv Tamron, doposud vyráběný pouze s bajonetem pro Sony (TAMRON 17-28 mm f/2,8 Di III RXD pro Sony E). Ale převlékl se rychle, to je mu třeba přiznat k dobru. Bohužel se změnou značky z Tamronu na Nikon přibylo při zahájení prodeje také skoro 10.000,- Kč navrch. Ale to také není nic nového, objektiv s obdobnou historií již existuje - Nikkor Z 28-75/2.8, který jsem v testu nazval s nadsázkou "dvaosmička pro chudé". Nikon uvádí objektiv na trh tak rychle, že ani nestačí měnit "roadmap" fotku všech objektivů :) Rozsah ohniskových vzdáleností pro představu (v plném rozlišení najdete snímky v galerii na konci testu):
No, rozsah není zrovna velký. Na "zetko" má Nikon k datu vzniku tohoto testu již dva širokoúhlé objektivy: Nikkor Z 14-30/ S (cca 32.000,- Kč) a Nikkor Z 14-24/2.8 S (cca 62.000,- Kč). První mnoho fotografů neuspokojuje svou světelností a druhý jmenovaný zase cenou. A tak zde máme další objektiv s cenou cca 32.000,- Kč, což je cena srovnatelná s Z 14-30/4 S. Všimněte si, že písmeno "S", označující jakousi vyšší třídu Nikon objektivů v názvu zde testovaného objektivu chybí. Ono to "esko" není jen o počtu čudlíků a displeji na objektivu, je to také (či mělo by být) o optické kvalitě, přenosu kontrastu, antireflexních vrstvách, utěsnění, rychlosti ostření - ne nutně vše zároveň. O velikosti objektivu si můžete udělat představu z následujícího obrázku (ovšem 14-30/4 S je v transportní poloze, v provozní poloze je délkou s 17-28/2.8 srovnatelný):
Tentokráte si odpustím tabulku s F objektivy, které by mohly být tomuto objektivu alternativou, je jich celá řada. Ovšem všechny mají jednu nevýhodu - ne všechny na Z fotoaparátech fungují dobře (zde přehled kompatibility), všechny potřebují FTZ adaptér a mohu vám zaručit, že všechny budou ostřit pomaleji, než zde testovaný objektiv.
Asférické členy, ED a Super ED Objektiv má 13 prvků v 11 skupinách - propagační materiály Nikonu, reklama ani technický popis se o žádných antireflexních vrstvách či jiných optických vylepšovadlech nezmiňují, ale nějaké tam patrně budou. Na objektivu najdete 2 prstence pro: změnu ohniskové vzdálenosti a úzký prstenec pro ruční ostření. Ruční ostření je krokovým motorkem a "elektronické", jako ostatně u všech Z objektivů. Další ovládací prvky: nejsou Ostření - vnitřní, tj. objektiv svou délku při ostření samozřejmě nemění a rovněž ji nemění při změně ohniskové vzdálenosti. Sluneční clona, přední i zadní krytka je standardní příslušenství objektivu. Z pohledu vnější konstrukce je to takové dvojče Nikonu Z 28-75/2.8.
Na úvod MTF křivky (více o MTF křivkách zde):
Těžko MTF křivky s něčím srovnávat. Naposled jsem měl nejbližší rozsah těchto ohniskových vzdáleností v ruce v LP 2007 při testování objektivu Tamron SP AF 17-35 F/2,8-4 na fotoaparátu Nikon D2x - kde jsou ty časy. MTF křivky nejsou moc přesvědčivé, zvláště v okrajových částech obrazu a ze všech tří výše uvedených nejhorší - když vezmeme v úvahu jeho podstatně zkrácený rozsah ohnisek, je to k zamyšlení - ale uvidíme na reálných snímcích. Nastavení fotoaparátu Nikon Z9 pro všechny zde publikované snímky, není-li uvedeno jinak: Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon NX-Studio. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control OFF, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG. Vypnutá stabilizace, stativ. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm. U obou objektivů bylo zapnuta při převodu do JPG automatická korekce zkreslení, protože u Z 14-30/4 S nejde vypnout (u 17-28/2.8 vypnout jde). Pro další porovnání jsem si vybral Nikon Z 14-30/4 S. Proč? Protože ten, kdo již vlastní Z 24-70/2.8 S, si jej asi kupovat nebude. Takže zbývají ti, kteří mají Z 14-30/4 S a ti, co žádný širokoúhlý objektiv na "Z" ještě nemají. Protože ti, co žádný nemají, se mohou rozmýšlet právě mezi těmito dvěma objektivy. Tak se nejdříve podíváme na ostrost:
Výsledky ze zkušební laboratoře (Imatest
SFR): Závěr: Když sečtu hodnocení u všech ohniskových vzdáleností, vychází mi celková ostrost 14-30/4 S v průměru lépe na většině srovnatelných ohniskových vzdálenostech, ale vzhledem k tomu, že se jedná o výřezy ze 100 % zvětšení, nejsou rozdíly na okrajích nijak dramatické. Jako u většiny objektivů se již nad clonové číslo 11 začíná projevovat difrakce a ostrost obrazu tak viditelně klesá.
Samozřejmě jako vždy záleží na zaostřené vzdálenosti, clonovém čísle, odstupu pozadí od popředí, kontrastu i charakteru pozadí a velikosti výsledné fotografie - čím bude fotografie větší, tím se vám bude zdát bokeh většinou lepší. Další snímky najdete v galerii na konci testu. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. U všech snímků v protisvětle je vypnuto automatické odstraňování aberace.
Hodnocení bokehu je vždy individuální záležitost typu líbí-nelíbí, ale zde je můj závěr. Závěr: Pokud se vyhnete kapkám rosy v trávě na velkých zvětšeninách a velmi drobným strukturám v blízkém pozadí, tak bokeh je překvapivě velmi příjemná záležitost, jak můžete zjistit jak ze snímků zde, tak na konci testu v galerii. Je obdobný jako u objektivu Nikon Z 14-30/4 S a daleko příjemnější než u objektivu Nikon Z 14-24/2.8 S.
Aberaci, pokud je skutečně velká, nejde v editoru zcela odstranit. Projevuje se nevíce na nejnižším clonovém čísle a na rozmezí tmavých a světlých částí obrazu ve formě většinou fialových (v pozadí) nebo zelených obrysů (v popředí) - nejvíce na okrajích - učebnicovým příkladem jsou právě odlesky na tmavé vodní hladině, jemné větvičky stromů nebo odlesky na chromovaných předmětech či dlažebních kostkách. Výřezy odpovídají tiskové velikosti 180x120 cm, zobrazení na monitoru 1:1. U tohoto objektivu lze nějakou aberaci, která stojí za zmínku, nalézt pouze na nejkratších ohniskových vzdálenostech. Toto je to nejhorší, co se mi podařilo v protisvětle najít:
Závěr: Výborný výsledek. Pokud už tam je, tak se zvyšováním clonového čísla rychle ubývá a musel jsem se dost snažit, abych nějakou našel, protože mimo snímků v protisvětle jsem žádnou nenašel.
Minimální zaostřovací vzdálenost je 0,19 m na ohniskové vzdálenosti 17 mm a 0,26 m na ohniskové vzdálenosti 28 mm. Oba údaje jsou ale od roviny snímače, takže při minimální zaostřovací vzdálenosti máte objektiv pár centimetrů od objektu.
Závěr: Toto opravdu není makro-objektiv a na tyto druhy snímků také není určen. Jak vidíte, na obou krajních ohniskových vzdálenostech jsou květy téměř stejně velké, liší se pouze šíří a podáním neostrého pozadí.
Jak rychlost, tak i přesnost správného a rychlého zaostření je dána jak ostřícím mechanismem fotoaparátu, tak i schopností motorku objektivu dostat čočky co nejrychleji do správné pozice. Rychlost: V tomto rozsahu ohniskových vzdáleností není rychlost ostření žádný problém. Hlučnost: Velmi tiché. Přesnost: Bez výhrad. Závěr: V této oblasti nemám žádné výhrady.
Objektiv žádnou nemá, spoléhá na stabilizaci snímače. Závěr: Ani jsem ji nečekal, ostatně jeho dva největší konkurenti také žádnou nemají.
Objektiv má sice BBAR (Tamroní antirefelxní vrstvy), které by (asi) měly být horší než antireflexní vrstvy Nikonu. Opravdu jsem se snažil proti podzimnímu slunci, co to šlo - slunce přímo proti za okrajem snímku, na okraji snímku, v rozích snímku na různá clonová čísla, různé ohniskové vzdálenosti, a ze všech snímků jsem našel pouze dva případy, kdy objektiv vytvořil viditelné odlesky - slunce přímo ve středu snímku na vysoká clonová čísla 16 a 22 na ohniskové vzdálenosti 17 mm:
U snímků v protisvětle dochází k minimální ztrátě kontrastu, někdy se dokonce
zdá, že k žádné. Závěr: Dle mého názoru výborný výsledek. Téměř se vyrovná Nikonu Z 14-24/2.8 S a objektivu Nikon Z 14-30/4 S zcela určitě.
Toto je velmi dobrý výsledek i bez korekcí - viz. třeba objektiv Z 14-24/2.8 S. (ten šedý stín v levém dolním rohu je od keře, to není vinětace). Pokud zapnete (v mém případě v programu Studio NX) automatickou korekci zkreslení, tak zkreslení prakticky zmizí. Je třeba s tím ovšem počítat a nefotit moc "natěsno", protože automatická korekce zkreslení trochu ořízne obraz a dopočítá body do původního rozlišení snímku. Když obraz dopočítává, tak body v okrajových částech "natáhne" - takže pokud byste měli celý snímek poskládaný z koleček, tak na okrajích budou mírné elipsy. U tohoto objektivu můžete, na rozdíl od objektivu 14-30/4 S, v editoru Studio NX (Capture NX-D), automatickou korekci zkreslení vypnout. Závěr: Zkreslení je zcela v normě, pokud za tuto normu budeme považovat objektiv Z 14-24/2.8 S.
Vše na clonové číslo 2.8
Závěr: Pokud bych trochu zasáhl do automatické korekce, vinětace by nebyla asi vůbec patrná. Toto není nic, co by vybočovalo z této kategorie objektivů.
Nelze použít, také to nemá smysl.
Fotoaparát Nikon Z9, zpracování
v Nikon Studio NX. NX-Studio: Picture Control STANDARD, QUCK SHARP 0, SHARPENING 3, M-RANDGE SHARP +2, CLARITY +1, D-LIGHT NORMAL, VIGNETE control ON, ostatní hodnoty 0, Lateral Color Aberration - ON, Axial Color Aberation - OFF, Auto Distortion Control - ON, RAW 14bit, Vysoká účinnost*, převod do nejvyšší kvality JPG, následné uložení do JPG 95% kvality kvůli úspoře místa na serveru. Zapnutá stabilizace, vše z ruky. Výřezy odpovídají tiskové velikosti fotografie 120 x 180 cm.
Hodnocení je vždy poplatné cenové kategorii objektivu
+ rychlé a přesné ostření
+ přijatelná aberace u běžných snímků + dobrá odolnost proti odleskům + většinou dobrý bokeh + světelnost 2.8 v celém rozsahu
+- cena - je trochu předražený ve srovnání se stejným objektivem Tamron na Sony +- začátek na 17 mm
Na úplný závěr je třeba se ještě podívat na rozdíl ohniskových vzdáleností obou objektivů. Zatímco rozdíl mezi 24 a 28 mm je nevýznamný, rozdíl mezi 14 a 17 mm je daleko výraznější a těch pár milimetrů by vám mohlo, zvláště v interiéru nebo při fotografování architektury, chybět:
S objektivem 17-28/2.8 si polepšíte proti 14-30/4 pouze v jediné věci - světelnosti 2.8. Pokud je pro vás tato světelnost zásadní a nehodláte investovat více než 60.000,- Kč do Z 14-24/2.8 S (který na srovnatelných ohniskových vzdálenostech není dvakrát lepší, ač má dvojnásobnou cenu) a oželíte ty 3 mm ohniskové vzdálenosti, je 17-28/2.8 dobrou alternativou - a také v této světelnosti na Z bajonetu, jedinou. Světelnost 2.8 vám umožní více oddělit objekt od pozadí a např. v interiérech použít o 1EV nižší ISO, což může být ve vyšších hodnotách ISO zásadní - mezi ISO 6.400 a 12.800 je daleko větší rozdíl v kvalitě obrazu, než mezi 400 a 800 ISO. Tento objektiv tvoří dvojici s objektivem Nikon Z 28-75/2.8 - je to takové duo se světelností 2.8, které vás nedonutí prodat obě ledviny :)
Pokud bych měl srovnávat s objektivem Nikon Z 14-24/2.8 S: pokud vám nebudou chybět ty 3 mm na začátku, tak si Nikon Z 17-28/2.8 nevede vůbec špatně, v některých vlastnostech, např. bokehu, je na tom i lépe a v tom ostatním velmi podobně. Sice nemá displej, funkční tlačítko a přepínač ručního ostření na objektivu, ale ty nefotí. Ovšem má podstatně menší rozměry a hmotnost (450g proti 650g) a menší průměr filtru (67 mm proti 112 mm). Pokud ovšem budete trvat na 14 mm a světelnosti 2.8 současně, pak vás 1 mm rozdílu vyjde na 10.000,- Kč :)
Pokud nebudete trvat na světelnosti 2.8, zvolil bych spíše 14-30/4 S - je celkově i trochu ostřejší, kompaktní a s vyšším rozsahem ohniskových vzdáleností - a stojí stejné peníze.
Celkově je 17-28/2.8 velmi dobrý objektiv, jen ta cena by mohla být trochu nižší. Ale můžete se utěšovat tím, že objektivy, zvláště při současné inflaci, levnější již nebudou.
Tímto objektivem v současné době (listopad 2022) vzniká ucelená řada levnějších objektivů, které pokrývají téměř rozsah "svaté trojice" - objektivy Nikon Z 14-28/2.8 S, Nikon Z 24-70/2.8 S a Nikon Z 70-200/2.8 S a to jsou zde testovaný Nikon 17-28/2.8, Nikon 28-75/2.8 a Tamron 70-300/4.5-6.3 Di III (všechny mají stejný průměr filtru 67 mm). Kdyby Nikon vyrobil ještě 70-200/4, byl by asi dražší než Tamron, ale uvítali bychom jej s otevřenou náručí, pokud by byl alespoň tak kvalitní, jako jeho "F" verze. Ale spíše se dočkáme dalšího převlečeného Tamronu 70-180/2.8, který již na bajonet Sony existuje za cca 30.000,- Kč, takže pod názvem Nikon bude stát nejméně 38.000,- Kč. Ale i tak je již určitě dnes z čeho vybírat.
Testy probíhají na náhodně
vybraných objektivech z běžné maloobchodní sítě - protekce je vyloučena.
Závěr: Objektiv je smrtelně nebezpečná věc!
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|